TATRA PHOENIX - Všechna kola řízená!

Vysoká přidaná hodnota vozidel TATRA je především v dokonalé kvalitě zpracování, vysoké míře zákaznické vstřícnosti, bezpečnosti provozu a ve schopnosti nabízet taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.

 

Dokonalým důkazem tohoto tvrzení je zakázka v podobě podvozku vozu obchodní řady TATRA PHOENIX Euro 6 pro švýcarského zákazníka společnost HODEL. Podvozek pro dostavbu mobilního jeřábu reprezentuje klíčovou řadu civilního programu třetí nejstarší automobilky na světě. Specialitou je však kombinace mechanického a hydraulicko-elektronického systému řízení kol všech čtyř náprav. Díky tomu splňuje vozidlo zákaznický požadavek znějící schopnosti řízení všech kol. Ba co více řízení kol zadní či zadních náprav závisle na řízení kol náprav předních či dokonce nezávisle na nich. Výsledkem je několik módů řízení vozidla, které dovolují mimo jiného také tzv. „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení kol všech čtyř náprav.

 

TATRA Phoenix 8x8 crab všechny kola řízené

 

Mechanicky, hydraulicky a elektronicky

Podvozek T 158-8P6R41.27ZA 8x8.1R s rozvorem 2150 mm + 2660 mm + 1500 mm s mechanickým systémem řízení TatraTON prvních dvou a elektro-hydraulickým systémem Mobile Electronic posledních dvou náprav je opravdový speciál, i když drtivou většinu konstrukčních skupin, podskupin i jednotlivých dílů sdílí se standardní produkcí.

TATRA PHOENIX EURO 6 „KRAB" je vozidlo splňující všechny moderní legislativní nároky a reagující na zákaznický požadavek týkající se systému řízení. Z legislativních a bezpečnostních důvodů jsou režimy řízení rozděleny do dvou skupin: ON-ROAD mode a OFF-ROAD mode.

Režimy řízení

Režim ON-ROAD mode je výchozí jízdní režim, ve kterém se vozidlo nachází vždy po každém nastartování. Je určen k provozu na běžných pozemních komunikacích. V tomto režimu je řízení třetí nápravy zamčeno v poloze pro přímou jízdu. Kola čtvrté nápravy jsou řízena v závislosti na natočení přední nápravy od okamžiku, kdy vozidlo dosáhne rychlosti 30 km/h. Ovšem při překročení rychlosti 50 km/h je náprava automaticky vycentrovaná a její řízení je uzamčeno.

Do režimu OFF-ROAD spadají zbylé tři speciální jízdní módy. Ty jsou určeny pro provoz mimo veřejné komunikace a jsou rovněž omezeny povolenou maximální rychlostí. Režim ALL-WHEEL STEERING neboli řízení kol všech náprav, spočívá v možnosti natáčení kol třetí a čtvrté nápravy v závislosti na poloze předních kol. Cílem je dosažení minimálního úhlu zatáčení. Režim CRAB STEERING spočívá ve schopnosti natočení kol třetí a čtvrté nápravy v rozmezí nula až 21 stupňů ve stejném směru jako kola předních náprav. Posledním speciálním režimem řízení je tzv. MANUAL STEERING, který dovoluje řízení kol třetí a čtvrté nápravy zcela nezávisle na poloze předních kol. Řidič tak může po nastavení kol třetí a čtvrté nápravy do libovolného směru korigovat směr jízdy vozu volantem.

Protože u zadních náprav jde o hydraulický systém řízení ovládaný elektronicky je v kabině vozu, na středovém tunelu, vedle řadicí páky umístěn tzv. ovládací terminál systému řízení Mobile Electronic. Osm funkčních tlačítek slouží k volbě režimu řízení a posléze také k vlastnímu ovládání natočení kol třetí a čtvrté nápravy. Nad tlačítky je displej, na němž se zobrazuje aktivace jednotlivých tlačítek.

 

Vysoká míra bezpečnosti provozu

Po nastartování vozu musí v rámci vysoké míry bezpečnosti provozu proběhnout test celého systému, trvající cca 15 sekund, po tuto dobu vozidlo stojí na místě. Volbu režimu řízení vozidla lze provádět při stojící voze či při rychlosti od 5 km/h. Po každém manévrování v režimu OFF-ROAD módu by měl řidič vozu přepnout řízení do ON-ROAD módu a provést tzv. synchronizaci systému. Teprve poté může vyrazit na veřejné silnice. Systém je schopen v rámci vlastního testovacího a synchronizačního módu vyhodnotit chybový stav, vypsat chybový kód na displej a varovat řidiče akustickým signálem.

Z velmi jednoduše popsaného systému ovládání vozidla v několika módech je zřejmé, že jde o výrazně sofistikovaný vůz, který nabízí specializované možnosti provozu. Z toho vyplývá poměrně vysoká míra odpovědnosti řidiče a jeho schopnost ovládání vozu.

 

Jedinečné jízdní schopnosti

Zatímco ON-ROAD mód řízení zajišťuje relativně běžné jízdní schopnosti čtyřnápravového těžkého nákladního vozu na silnici, které jsou součásti řidičovy běžné představivosti, OFF-ROAD mód poskytuje možnosti zcela mimořádné. Manévrování bokem k nakládací rampě či jiné hraně, otočení vozu s minimálním poloměrem otáčení či vymanévrování z kritické situace v těžkém terénu výjezdem z hlubokých kolejí či směrem ze svahu nebo do svahu, který je pro vozy se standardním řízením zcela nemožný. Vzhledem k tomu, že vozidlo po dostavbě na mobilní jeřáb bude sloužit u švýcarského zákazníka, lze předpokládat jeho využití v kopcovitých či dokonce horských oblastech. Přesně tam bude moci TATRA PHOENIX EURO 6 „KRAB" prokázat nejlépe své jedinečné jízdní schopnosti.

 

Zdroj: www.tatra.cz

Tomeček opět brázdí půdu se svou Tatrou v AFRICE

Tomáš Tomeček opět sedl do své TATRY 815 a prohání ji skrz Afriku.

Letošní závod Africa Eco Race (AER) začal v Monacu a končí u Růžového jezera nedaleko Dakaru.

Na zajímavé články a fota ze závodu se můžete podívat na tomto odkazu:

Tomáš Tomeček zprávy

Tomáš Tomeček racing AFRICA

 

 

 

VALENTINSKÁ POUŤ - INFORMACE PRO PRODEJCE

V neděli 17. 2. 2019 se bude v Příboře konat tradiční Valentinská pouť. Prosíme širokou veřejnost a především drobné příborské podnikatele, kteří mají zájem na této akci prodávat, aby včas vyplnili přihlášku zveřejněnou na webu Technických služeb města Příbora www.tspribor.cz.

 

Pro více informací kontaktuje Ing. Juchelkovou, TS Příbor na tel.: 731 549 482, nebo pište na e-mail: sluzby@tspribor.cz. Uzávěrka přihlášek bude 30. 1. 2019.

 

Valentinska pout

Zákaz vjezdu na rekonstruovanou silnici I/48

Zákaz vjezdu na rekonstruovanou silnici I/48 mají od soboty 22. prosince až do konce března nákladní vozidla těžší 12 tun.

Omezení platí konkrétně od křižovatky u obce Libhošť až do Příbora a hlavním důvodem je ABY SE PŘEdeŠLO dopravnímu kolapsu během nepříznivého zimního počasí. Nejrizikovějším místem je provizorní „esíčko“ za Novým Jičínem.

„Zákaz vjezdu vozidel těžších 12 tun na silnici I/48 v úseku Rybí Příbor začíná od 22. prosince,“ potvrdila Deníku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová. Potrvá až do konce března, tedy do doby, do kdy musejí řidiči jezdit na zimních pneumatikách. „A to z důvodu zajištění průjezdnosti křižovatky I/48 a II/482, včetně navazujících napojení komunikací nižších tříd a kategorií, v zimním, klimaticky nepříznivém období,“ uvedla dále novojičínská radnice. O záměru odklonit tranzitní dopravu ze silnice, která se za provozu mění na budoucí dálnici D48, informovaly dotčené instituce v čele s Moravskoslezským krajem, v polovině listopadu.

 

Zákaz vjezdu

 

„Situaci zkomplikoval dnes už zbouraný most u Libhoště, kvůli kterému teď musí řidiči jezdit po provizorní přeložce. ,Esíčko' ale nevyhovuje těžké tranzitní dopravě. V zimě hrozí, že by tu kamiony mohly uvíznout a zablokovat celý provoz,“ sdělila tehdy mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.

O měsíc později tak přichází v inkriminovaném úseku zákaz pro nákladní dopravu a policie tam bude dohlížet na jeho dodržování. „V celém úseku je zvýšený dohled už nyní. Hlídky stávají v místech, kde se nesmí řidiči sjíždět. Zvýšený dohled tak bude pokračovat i nadále a bude pokračovat po celou dobu stavby,“ řekl Deníku novojičínský policejní mluvčí Petr Směták. Řidiči kamionů mají využívat objízdnou trasu od Příbora směrem do Studénky a dálnici D1 a případně sjíždět na Nový Jičín zpět až na exitu u Bělotína. Tranzitní doprava tak zatíží v následujících měsících zejména Studénku a Skotnici, a dá se předpokládat, že nejen navigace zavede mnohé řidiče do Bartošovic, Kunína a Šenova u Nového Jičína.

Zdroj: www.denik.cz

TŘÍKRÁLOVÁ SBÍRKA

Vážení občané,
ve dnech 1. až 14. ledna 2019 bude probíhat ve Vašem městě Tříkrálová sbírka. V této době u Vašich dveří zaklepou za zpěvu koledy tři králové, jenž se Vám prokážou platnou průkazkou. Peněžité dary, které věnujete do sbírky, budou použity k podpoře zdravotních a sociálních projektů. Věříme ve Vaši štědrost a dobrosrdečnost.


Mockrát Vám děkujeme.

 

Pracovníci Charity Kopřivnice

 

Tříkrálová sbírka Příbor

Ohňostroj v Příboře

TRADIČNÍ PRODEJ VÁNOČNÍCH STROMKŮ

Každý den od 9. 12. 2018 v době od 9:00 do 17:00 hod.
V prodeji různé druhy

 

SMRKŮ, JEDLÍ, BOROVIC
PRODEJ KAPRŮ

 

Každý den od 20. 12. do 23. 12. 2018 v době od 9:00 do 17:00 hod.
Prodej bude probíhat v Příboře na ulici Masarykova u pana Krejčího (200 m od budovy Policie ČR).

 

 

 

 

 

Vánoční stromky