Auta budeme sestavovat jako kostičky lega, říká šéf Tatry

Petr Karásek loni na podzim převzal automobilku Tatra a snaží se ji spolu s dalšími manažery opět vzkřísit. Firmu chce směřovat hlavně na okrajové segmenty trhu, jež největší automobilky tolik nezajímají. Výrobce náklaďáků se pustil například do produkce agrotraktorů, podařilo se mu také vrátit na důležitý ruský trh.

Šéf automobilky Tatra Petr Karásek s oblibou přirovnává různé situace ve firmě k jiným událostem v životě. Když proto mluví o loňském nástupu svého krizového managementu do výrobce nákladních aut, přirovnává to k situaci, kdy vstoupili do kokpitu letadla v mracích padajícího k zemi.

 

V jaké fázi teď letadlo je?

Snažíme se dostat řízení letadla pod kontrolu a postupně pád stabilizovat a vybrat ho tak, abychom na zem nespadli. Tvrdému nárazu na zem jsme už byli blízko, ale myslím, že je už snad zažehnán. Máme od majitelů jasné zadání: zachránit firmu, zastavit sestup a připravit ji na další rozvoj.

Tatra prošla v minulosti různými otřesy, dá se ještě čekat, že se vrátí ke slavným dobám v socialismu, kdy vyráběla desítky tisíc aut ročně?

Určitě ne. Svět se od té doby ubíral jinudy a je jasné, že nemá smysl jít do přímého střetu s největšími automobilkami, které chrlí ročně desítky tisíc aut. Spousta značek zanikla nebo je pohltili jiní, trh se rozparceloval před deseti dvaceti lety.

To, že na něm Tatra chybí, je v podstatě i daň za nepovedenou privatizaci. Jsme určitě poučeni zkušenostmi Liazu, který chtěl také konkurovat masovou výrobou v prémiovém segmentu a zkrachoval. Přitom měl možnost se dostat do - v té době - nepříliš obsazeného vedlejšího trhu komunální techniky. Segment velmi těžkých aut s pohonem na všechna kola představuje ročně 15 až 18 tisíc vozů po celém světě, což není tak obrovské číslo. Zvláště když si vezmete, že Tatra dělala i 15 tisíc takových vozů ročně.

 

Kudy z toho tedy vede cesta ven?

Musíme se specializovat na okrajové segmenty, které velké automobilky tolik nezajímají. Jde například o specializovaná vozidla pro hasiče nebo záchranné sbory. Velcí výrobci speciály sice nabízejí, ale je to pro ně spíše okrajová záležitost, kdy v podstatě rozeberou hotové vozidlo, to pak upraví, a teprve pak na ně dají nástavbu. My máme tu výhodu, že takový vůz konstruujeme a stavíme od začátku najednou.

 

Kolik aut letos chcete vyrobit?

Plán je 760 vozů, tedy zhruba tři denně. Myslím, že je to v tuto chvíli reálné.

 

Jak na další změny reagují zaměstnanci? Za posledních dvacet let zažili doby velkých plánů i totální deprese...

Musíme je rozhýbat. Lidé tu stále čekali na nějakou obří zakázku, která firmu spasí, ale svět šel jiným směrem a tempem. Jsou tu zaměstnanci, kteří jsou hrdí na značku a ve firmě pracují celý svůj život, ale někteří ještě nepoznali, že svět se už v podstatě změnil.

Dříve bylo zaměstnání v Tatře něco více než v jiné malé firmě v okolí, dnes je to bohužel jinak. Zažili tu x manažerů a určitě i na mě proto koukají jako na dalšího chytráka, který za pár měsíců zmizí. Přivedl jsem proto i odboráře z Jablonexu, kde jsem působil a za mého působení se poměrně silně propouštělo. Chtěl jsem, aby jim vylíčili svoji zkušenost se mnou. Tvrdou, ale férovou. Snad to trošku pomohlo.

 

Znamená to ještě další propouštění?

V tuto chvíli to jsou řádově desítky lidí ve výpovědi, za půl roku odešly asi dvě stovky zaměstnanců. Myslím, že bychom se měli dostat zhruba na stav, že budeme mít tolik lidí, kolik vyrobíme ročně aut.

Nejde však jen o propouštění, hodně musíme změnit i celý systém odměňování. Dosud byly v Tatře prakticky jen fixní mzdy, zavádíme hodnocení zaměstnanců a následně také mzdu navázanou více na výkon a kvalitu.

Chceme zrušit i některé příplatky, které tu historicky byly - například příplatky za neatraktivní povolání. Může jít až o pět korun na hodinu, které hodláme přesunout do výkonových prémií. Pochopitelně odpor lze čekat nejvíce u těch, jejichž hodnocení bude podprůměrné.

Setrvačnost v myšlení je bohužel trošku problém. Například v lednu jsme zrušili dvě třetiny směrnic, které tu byly, nikdo je v podstatě ani neznal. Zeštíhlili jsme také řízení, ze čtyř úrovní jsou dvě.

 

Není problém i vysoký věk vašich zaměstnanců? Nedojede na to automobilka za pár let?

Průměrný věk je 46 let, což opravdu není málo. V budoucnu to hrozba je určitě, ale teď řešíme jiné, akutnější problémy.

 

Do Tatry jste přivedl řadu manažerů z Iveca, bývalé Karosy. Jak se vám je podařilo přetáhnout z prosperující firmy do společnosti s ne zcela jasnou budoucností?

Znám je dlouho, sám jsem v Karose mnoho let dělal. Jsou to úspěšní manažeři, kteří ale chtějí ještě něco dokázat mimo nadnárodní firmy, kde jsou hodně svázáni, a využít při tom svých znalostí a zkušeností. Jsou pro firmu opravdu velkým přínosem.

 

Jak se projeví vaše plány na tom, co budete vyrábět?

Velmi výrazně, dosud tu je sedm výrobních řad, chceme mít v tradiční těžké řadě vozidel jen dvě, ze kterých půjde vyrobit řada odvozenin. Bude to něco jako stavebnice z lega, unifikované kostičky do sebe musí dobře zapadat, výrobní náklady by to mělo zlevnit. Půjde o dvě platformy, z nichž jedna bude odpovídat současným požadavkům v rozvinutých zemích, druhá, jednoduchá s minimem elektroniky, bude naopak určena pro použití v rozvojových zemích.

 

Znamená to, že opustíte například vlastní motory či kabiny?

Motory určitě není ekonomické vyvíjet a vyrábět v tak malých sériích. I v oblasti kabin zvažujeme, jak dál.

 

Kdy se projeví restrukturalizace na výsledcích?

Nedá se čekat, že za rok budeme v zisku. To ani nemáme v zadání, hlavní je, aby se fabrika nezastavila a za pochodu se postupně stabilizovala a měnila žádoucím směrem. Dosud byla spíše v začarovaném kruhu. Výrobky byly drahé, s čímž jsou pak spojeny problémy v prodeji. Ve výrobě jsou výpadky, protože tu a tam chybějí nakupované komponenty. Pozdní nakupování je ovlivněno nedostatečnými inkasy z prodeje. Je to taková spirála, kterou je třeba postupně neustále narovnávat malými krůčky.

 

Například jakými?

Zpružnili jsme plánování výroby, měníme systém zásobování. Zjednodušujeme technickou přípravu zakázek. Přestali jsme vyrábět na sklad, zkracujeme dobu výroby. Dosud se na auto čekalo i přes půl roku, to není běžný stav.

 

Krizového manažera jste dělal v různých firmách, ke které lze Tatru přirovnat?

Nejblíže je asi situaci, která byla kdysi ve Škodě Transportation. Těch podob je tam hodně, firma byla také blízko klinické smrti a dnes prosperuje. Doufám, že to bude podobné i s Tatrou. Ale tam po základní stabilizaci kolegům, kteří pokračovali v jejím rozvoji, trvalo ještě několik let, než se firma dostala do tak skvělé kondice, v jaké je dnes.

 

Plán na letošek máte 760 vozů, kolik z toho je už závazně objednaných?

Zhruba 600 je už jistých, což je nadějné číslo. Podařilo se nám například vrátit do Ruska, kde jsme získali zakázku pro Surgutneftěgaz, což je pro nás klíčová reference. Nové kontrakty máme v Tatarstánu. Chceme se vrátit do Indie, je to na dobré cestě, abychom tam opět mohli vyvážet rozložené sestavy a na místě montovat.

 

Na trh jste letos přišli s agrotraktorem, může o něco takového být zájem?

Zájem o to je, to vidíme už teď. Je to přesně to, co zapadá do naší strategie, tedy nezaplněná mezera na trhu. Jde v podstatě o tahač na pomezí nákladního vozu a traktoru s výhodami obou kategorií. Neumí sice orat, ale umí přepravovat velké návěsy a přívěsy, takže zvládne převézt z pole a na pole třikrát tolik co největší traktor, a to větší rychlostí, s menší spotřebou a bez tachografu.

 

S Tatrou je také dlouhodobě spojená Rallye Dakar. Máte peníze na to, takové aktivity ještě podporovat?

Nemůžeme být extra štědří, jako například Kamaz, na to továrna aktuálně nemá. Rozhodli jsme se jít cestou exkluzivní smlouvy vždy s jednou stájí na jeden rok, předcházelo tomu výběrové řízení. Letos to vyhrála stáj Buggyra, bude oficiálním týmem s tovární podporou. Získají podporu ve výši několika milionů, v čemž jsou zahrnuty slevy na náhradní díly, využití zázemí pro zkoušky a technické konzultace.

 

 

TATRA Kopřivnice

 

 

Zdroj: www.idnes.cz

Oprava ulic Lidické a Ostravské v Příboře

Investorem opravy je Ředitelství silnic a dálnic ČR, realizaci provede firma SKANSKA a.s.

Práce budou probíhat v úseku od autobusové zastávky „Příbor, u Volného“ na ul. Ostravské až po křižovatku před Sokolovnou na ul. Lidické.

V první etapě opravy bude provedena úplná uzavírka částí ulic Ostravská a Lidická. Uzavřen bude úsek o délce 300 m, a to od autobusové zastávky „Příbor, u Volného“ po vjezd na parkoviště za Penny Marketem (viz příloha č. 1 – Uzavírka), objízdné trasy budou značeny přechodným dopravním značením (viz příloha č. 2 – Objízdné trasy).

Příjezd na parkoviště za Penny Marketem bude možný přes dočasně zobousměrněnou ulici Lidickou od Masarykova gymnázia kolem piaristického kláštera. Zároveň bude dočasně zobousměrněn provoz na ulicích Jičínská a Karla Čapka od Masarykova gymnázia po křižovatku s ulicí Lidickou, ulice Karla Čapka bude zaslepena.

Po dobu úplné uzavírky nebudou obslouženy autobusové zastávky „Příbor, u Volného“, „Příbor, u kostela“ a „Příbor, u pošty“, náhradní zastávka bude „Příbor, u škol“. Na ulici Místecké bude po dobu úplné uzavírky zastávka „Příbor, Tatra“ posunuta o 350 m směrem k benzínové pumpě.

V druhé etapě bude opravován úsek od parkoviště za Penny Marketem po křižovatku před Sokolovnou na ul. Lidické. Uzavírka bude zrušena, práce budou prováděny po polovinách vozovky.

Vzhledem k tomu, že v době pokládky živice ve vjezdu na parkoviště za Penny Marketem bude na několik hodin bude znemožněn vjezd na toto parkoviště, žádáme občany a zejména řidiče, aby respektovali dopravní značení a řídili se pokyny pracovníků realizační firmy.

Vodorovné dopravní značení bude obnoveno následně za jeden až dva týdny po opravě vozovky.

 

Uzavírka Příbor Lidická

 

Uzavírka Příbor Lidická U Volného

Příborští strážníci označí vaše kolo „neviditelným podpisem"

Také v letošním roce příborská městská policie provádí forenzní značení jízdních kol prostřednictvím syntetické DNA. Ve zkratce se jedná o to, že bicykl strážník na několika místech označí speciálním roztokem s mikrotečkami o velikosti jednoho milimetru, které v sobě nesou jedinečný kód.

 

„Roztok usychá asi 25 30 minut, poté je pevně spojen s rámem a stane se pouhým okem neviditelným. Jejich vyhledávání se na jízdním kole provádí pod UV světlem, kde mikrotečky světélkují. Vlastní kód se na mikrotečce přečte speciálním zvětšovacím zařízením. Takto označené jízdní kolo se následně zaregistruje do databáze Městské policie Příbor, Registru identifikačního značení, ale i do celosvětové databáze výrobce forenzního značení, což odrazuje pachatele od krádeže jízdního kola, popřípadě zjednodušuje pátrání po odcizeném jízdním kole," vysvětluje Městská policie Příbor.

Značení kol provádí strážníci na své služebně vždy každý čtvrtek dopoledne od 8.00 do 11.00 hodin s tím, že poslední kolo bude přijato o půl jedenácté, a pak odpoledne od 13.00 do 16.00 hodin (poslední kolo v 15.30).

I v letošním roce je vytvořen pořadník, do kterého se zájemci o označení jízdního kola již mohou předem hlásit telefonicky na tel. čísle 556 455 404 nebo osobně na služebně MP Příbor.

„Pro evidenci jízdních kol je zapotřebí mít kolo čisté, vzít si občanský průkaz a doklad o nabytí kola. Pokud doklad již nemáte, vypíšete na místě čestné prohlášení. Upozorňujeme, že nelze provádět značení za deštivého počasí a ani není možné značit mokré jízdní kolo," připomíná městská police. 

 

Městská policie Příbor

 

Zdroj: www.denik.cz


Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/zpravy_region/priborsti-straznici-oznaci-vase-kolo-neviditelnym-podpisem-20160614.html

Policisté v Příboře museli zklidnit agresivního naháče

 

V nemocnici skončil před pár dny mladý muž (25), který zcela nahý vyváděl v ulicích Příbora.

K neobvyklému případu museli vyrazit v noci 22. dubna do ulice Štramberské místní policisté.

„Krátce před 22 hodinou uklidňovali nahého agresivního muže se zjevnou psychickou poruchou, který si sám sobě způsoboval zjevná zranění. Z důvodu ochrany jeho zdraví použili zakročující policisté hmaty a chvaty, kterými jej do příjezdu lékařů zklidnili," sdělil novojičínský policejní mluvčí Petr Gřes.

Jakmile dorazil na místo doktor, okamžitě rozhodl o převozu a následné hospitalizaci v nemocnici.

 

Příbor policie

 


Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/zpravy_region/policiste-v-pribore-museli-zklidnit-agresivniho-nahace-20160425.html


Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/zpravy_region/policiste-v-pribore-museli-zklidnit-agresivniho-nahace-20160425.html

 Zdroj: www.denik.cz

HARMONOGRAM SVOZU BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉHO ODPADU

Technické služby města Příbora logo
 

HARMONOGRAM SVOZU BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉHO ODPADU

 

 květen - říjen 2016

květen

DATUM

STANOVIŠTĚ PRO KONTEJNERY

3. 5. - 10. 5.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

10. 5. - 17. 5.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

červen

31. 5. - 7. 6.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

7. 6. - 14. 6.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

červenec

28. 6. - 7. 7.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

7. 7. - 12. 7.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

srpen

26. 7. - 2. 8.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

2. 8. - 9. 8.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

23. 8. - 30. 8.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

 

 

 

září

30. 8. - 6. 9.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

20. 9. - 27. 9.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

říjen

27. 9. - 4. 10.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

     

Do kontejneru lze odkládat trávu, zbytky ovoce a zeleniny, listí.

Do kontejnerů je zakázáno ukládat větve!

Bude-li v kontejneru jiný než výše uvedený odpad, bude tato služba pro občany zrušena.
Bude-li během týdne kontejner plný, oznamte prosím informaci na mobil 731 674 984, zajistíme jeho výměnu.

 

 

 

Kromě výše uvedených stanovišť je celoročně 1 kontejner přistaven před budovou Technických služeb města Příbora a od dubna do listopadu je otevřena kompostárna Točna v Příboře v níže uvedených otevíracích hodinách.

 

 

 

 

Provoz kompostárny

 
 

dny v týdnu

otevírací hodiny

 

Po

od 8.00 do 18.00 hodin

 

Út, st, pá

od 7.00 do 15.00 hodin

 

Čt

od 7.00 do 18.00 hodin

 

So

od 7.00 do 14.00 hodin

 

Kontaktní osoba Kompostárna: p. Deml, 602 590 186

     

Kontaktní osoba TS Příbor: Mgr. Pavlína Nývltová, tel: 731 674 984

Příbor oslaví den památek netradičními prohlídkami

Netradiční podvečerní a večerní prohlídky památek a akce připravuje na sobotu 16. dubna město Příbor na Novojičínsku. Lidé si budou moci zdarma prohlédnout například kostely, piaristický klášter či starý hřbitov, připravena budou rytířská vystoupení, průvod s loučemi či soutěže pro děti. Akce se koná u příležitosti Mezinárodního dne památek a sídel a vztahuje se k výročí 700 let od narození Karla IV.

Program začne v 16.00 koncertem pěveckého sboru Valentin v refektáři piaristického kláštera. V 17.00 se pak na náměstí uskuteční slavnostní ceremonie - příjezd krále s družinou. Rovněž od 17.00 bude v Muzeu a pamětní síni Sigmunda Freuda k vidění jednodenní výstava Obchod Sasín z Příbora.

V bohatém programu bude k vidění katovská dílna, návštěvníci se mohou těšit na bujaré písně a tance gotických krčem a veselic, rytířský stan, kejklíře a komedianty, městské žoldnéře či rytířské klání, uvedla vedoucí městského odboru kultury a cestovního ruchu Iveta Busková. Děti budou na několika stanovištích plnit úkoly. Například u rodného domu Sigmunda Freuda se bude střílet ze středověkých luků, v kostele svatého Valentina je čeká orientace v hvězdné mapě a ve sklepě piaristického kláštera hledání zvířátka v kožíšku.

Od 21.00 se budou konat prohlídky starého hřbitova. Jejich kapacita je ale omezena a zájemci si musí v den akce udělat ve stánku informačního centra rezervaci. "Akce bude ukončena po 21.00, kdy budou moci návštěvníci krále vyprovodit se zapálenou loučí," uvedla Busková.

 

Zahrady piaristického kláštera

 

Zdroj: www.tyden.cz

Do obory v Hukvaldech se vrátila socha lišky Bystroušky

Na osiřelé bludné balvany v hukvaldské oboře se vrátila dlouholetá obyvatelka. Liška Bystrouška tam chyběla od loňského května, kdy ji ukradl neznámý zloděj. Návštěvníci obory však od pátku znovu můžou hladit sochu lišky po packách, čumáku i ocásku. Výroba repliky zabrala několik měsíců.
Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/z-regionu/hukvaldy-socha-liska-bystrouska-20160408-n4w2.html

 

Biskupství ostravsko-opavské, kterému obora patří, ihned po krádeži rozhodlo, že se liška Bystrouška do obory vrátí. „U příbuzných autora památníku akademického sochaře Karla Vávry, který jej vytvořil v roce 1962, se našel jen sádrový odlitek pamětní desky. Jediným podkladem pro obnovu lišky Bystroušky byly fotografie, které se podařilo sesbírat od místních obyvatel a dalších fotografů," uvedl mluvčí biskupství Pavel Siuda.

 

Biskupství svěřilo přípravu modelu k výrobě nové bronzové sochy akademickému sochaři Adamu Krhánkovi z kuřimské firmy, která se specializuje na moderní 3D technologie. „K přípravě modelu v počítači jsem měl k dispozici třicet snímků z různých pohledů. Přímo v hukvaldské oboře jsme si naskenovali kámen, na kterém liška stála. V počítači pak z těchto podkladů vznikl 3D model," přiblížil přípravu na počítačovou sochařinu Adam Krhánek. Model budoucího díla pak pomohla připravit 3D tiskárna. Pak přišla na řadu klasická sochařina s plastelínou.

 

Věrně zachytit výraz lišky Bystroušky bylo náročné. Málokdo si nafotil sochu v oboře ze všech možných stran a úhlů. Návštěvníci obory se nejvíce zaměřovali na čenich a ocas zvířete, který z pověrčivosti vyhladili do zlatavé barvy. Ke konzultacím rodícího se díla, které nahradilo ukradenou sochu z roku 1962, přizvalo biskupství architekta Marka Štěpána, který pochází z Frýdku-Místku. „Původní socha měla takový roztomilý pohled, kdy si liška čapne na šutr a odpočívá. K tomuto výrazu by to mělo dojít," radil například architekt Marek Štěpán kybersochaři.

 

Po měsících konzultací byla schválena konečná podoba lišky Bystroušky, která posloužila k výrobě sádrového odlitku. Lišky ze sádry se stala podkladem pro slévárnu, která vyrobila bronzovou sochu. Slévači z ateliéru uměleckého lití kovu odlili novou sochu lišky Bystroušky i pamětní desku na konci února ve své dílně ve Veverských Knínicích. Hrubý odlitek čekaly ještě povrchové úpravy a patinování, čímž autoři docílili věrnou podobu lišky.

 

Liška Bystrouška Hukvaldy

 

„K Hukvaldům a oboře neodmyslitelně patří. Doufám, že tato nová liška Bystrouška bude nadále svědomitě plnit tajná přání návštěvníků obory a Hukvald vůbec," poznamenal starosta Hukvald Luděk Bujnošek.

 

Páteční slavnostní odhalení si nenechaly ujít asi dvě stovky lidí. Nechyběly fanfáry trubačů na lesní rohy a vystoupení dětí z místní základní školy. Biskupství nechalo upravit také okolí památníku, aby bylo lépe přístupné turistům. Terénní úpravy za 214 tisíc korun hradila církev z vlastních zdrojů. „Náklady spojené s výrobou nové sochy ve výši 250 tisíc korun budou hrazeny z pojištění," informoval Pavel Siuda, podle kterého je místo lépe zabezpečené, aby se loňská květnová krádež neopakovala. Dosud se nenašel pachatel ani liška.

 

Zdroj: www.denik.cz
Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/z-regionu/hukvaldy-socha-liska-bystrouska-20160408-n4w2.html