Tatra vyrobila největší český vůz historie. Má 18 metrů a 90 tun

Společnost TATRA TRUCKS dokončila výrobu a vyexpedovala nejdelší a nejtěžší tatrovku v historii. Jedná se o podvozek pro speciální vrtnou soupravu, kterou na vozidlo namontuje německý výrobce STREICHER Drilling Technology.

tatra největší 1

 

Vozidlo pak bude sloužit k průzkumným vrtům i v náročném terénu. Celková hmotnost kompletního vozidla bude přibližně 84 tun.

TATRA TRUCKS kromě standardních nákladních vozidel, hasičských speciálů a vojenských podvozků vyvíjí a vyrábí podvozky pro speciální použití. Právě vrtné soupravy, které jsou velmi nákladným zařízením, potřebují podvozek postavený na míru, který je spolehlivě dopraví na místa, která jsou mimo dosah komunikací. Speciální podvozky dostávají ve výrobním programu společnosti TATRA TRUCKS stále více prostoru a stále více zákazníků, kteří potřebují specializované řešení, se na kopřivnickou automobilku obrací se svými požadavky.

Podvozek má celkem osm náprav a je v konfiguraci pohonu 16x8 v souladu s požadavkem zákazníka. Uspořádání hnacího traktu však umožňuje, aby v případě zájmu mělo vozidlo poháněné všechny nápravy, tzn. 16x16. První tři nápravy jsou odpruženy vzduchem, mají nosnost 10 tun, a jsou řiditelné. Prostřední dvojnáprava je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per (tzv. těžké kombinované pérování) s nosností až 16 tun dle použitých pneumatik a požadované maximální rychlosti (v tomto konkrétním případě je možné maximální zatížení 14,7 tuny). Poslední trojice náprav je opět řiditelná a odpružená vzduchovými vaky s nosností 10 tun. Řízení zadních náprav je hydraulické s elektronickým řízením od holandského výrobce VSE s vazbou na natočení kol předních. Rozvory mezi jednotlivými nápravami činí 2 150 / 2 150 / 2 860 / 1 450 / 2 150 / 1 650 / 1 650 mm. Na všech řízených nápravách jsou osazeny pneumatiky o rozměru 385/65 R22,5 v jednomontáži, na prostřední dvojnápravě pak 315/80 R22,5 ve dvojmontáži. V této konfiguraci pak činí celková technicky přípustná hmotnost 86,4 tuny, resp. až 92 tun při volbě odpovídajících pneumatik.

K pohonu impozantního speciálu slouží kapalinou chlazený vidlicový 12ti válcový motor Caterpillar C-32 o objemu 32 litrů s výkonem 839 kW / 1 132 koní a krouticím momentem 5143 Nm. Tak vysoký výkon je potřebný pouze pro pohon vrtné soupravy, v případě pohonu vozidla je jeho výkon a krouticí moment elektronicky snížen cca na polovinu. Na motor navazuje 6ti stupňová automatická převodovka Allison 8610 MR s retardérem. Prostřednictvím kardanu je hnací moment přenášen do tzv. „distribuční" přídavné převodovky opatřené řazením pohonu buď vrtné soupravy (plný výkon motoru) s výstupem v horní části převodovky, anebo pohonu vozidla (snížený výkon motoru) s výstupem ve spodní části převodovky. Spodní výstup je opět prostřednictvím kardanu propojen na druhou přídavnou převodovku, integrovanou již v nosné rouře podvozku, kde je hnací moment distribuován prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů na kola permanentně hnaných náprav - 1., 2., 4. a 5. nápravy. Obě přídavné převodovky jsou vlastní konstrukce TATRA se skříněmi a dalšími komponenty vycházejícími ze standardních převodovek určených pro sériová vozidla modelových řad TATRA FORCE a TATRA PHOENIX. Pro chlazení motoru, převodovky a hydraulických okruhů jsou po obou stranách vozidla za kabinou umístěny dva chladicí bloky, každý s hydraulicky poháněným ventilátorem.

Vozidlo je osazeno standardním provedením kabiny TATRA FORCE se sedadlem řidiče a spolujezdce. Kabina je tentokrát nesklopná a proti standardním vozům je – vzhledem k požadované limitní výšce a s ohledem na zástavbu motoru – posunuta o 200 dopředu a 50 mm dolů. Rám vozidla je složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou – přední část je výrobkem naší společnosti, navazující část si dodal německý nástavbář. Celková délka vozidla, včetně rámu, činí 18 080 mm, výška přes kabinu pak 2 490 mm a šířka 3 000 mm. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.
Vozidlo bylo po provedení příslušných zkoušek a testů pomocí dvou jeřábů naloženo na přepravní návěs a převezeno do Německa, kde proběhne kompletace s nástavbou.

Radomír Smolka
technický ředitel, TATRA TRUCKS a.s.

 

tatra největší 2

 

Zdroj: www.tatra.cz

Oprava ulic Lidické a Ostravské v Příboře

Investorem opravy je Ředitelství silnic a dálnic ČR, realizaci provede firma SKANSKA a.s.

Práce budou probíhat v úseku od autobusové zastávky „Příbor, u Volného“ na ul. Ostravské až po křižovatku před Sokolovnou na ul. Lidické.

V první etapě opravy bude provedena úplná uzavírka částí ulic Ostravská a Lidická. Uzavřen bude úsek o délce 300 m, a to od autobusové zastávky „Příbor, u Volného“ po vjezd na parkoviště za Penny Marketem (viz příloha č. 1 – Uzavírka), objízdné trasy budou značeny přechodným dopravním značením (viz příloha č. 2 – Objízdné trasy).

Příjezd na parkoviště za Penny Marketem bude možný přes dočasně zobousměrněnou ulici Lidickou od Masarykova gymnázia kolem piaristického kláštera. Zároveň bude dočasně zobousměrněn provoz na ulicích Jičínská a Karla Čapka od Masarykova gymnázia po křižovatku s ulicí Lidickou, ulice Karla Čapka bude zaslepena.

Po dobu úplné uzavírky nebudou obslouženy autobusové zastávky „Příbor, u Volného“, „Příbor, u kostela“ a „Příbor, u pošty“, náhradní zastávka bude „Příbor, u škol“. Na ulici Místecké bude po dobu úplné uzavírky zastávka „Příbor, Tatra“ posunuta o 350 m směrem k benzínové pumpě.

V druhé etapě bude opravován úsek od parkoviště za Penny Marketem po křižovatku před Sokolovnou na ul. Lidické. Uzavírka bude zrušena, práce budou prováděny po polovinách vozovky.

Vzhledem k tomu, že v době pokládky živice ve vjezdu na parkoviště za Penny Marketem bude na několik hodin bude znemožněn vjezd na toto parkoviště, žádáme občany a zejména řidiče, aby respektovali dopravní značení a řídili se pokyny pracovníků realizační firmy.

Vodorovné dopravní značení bude obnoveno následně za jeden až dva týdny po opravě vozovky.

 

Uzavírka Příbor Lidická

 

Uzavírka Příbor Lidická U Volného

Příborští strážníci označí vaše kolo „neviditelným podpisem"

Také v letošním roce příborská městská policie provádí forenzní značení jízdních kol prostřednictvím syntetické DNA. Ve zkratce se jedná o to, že bicykl strážník na několika místech označí speciálním roztokem s mikrotečkami o velikosti jednoho milimetru, které v sobě nesou jedinečný kód.

 

„Roztok usychá asi 25 30 minut, poté je pevně spojen s rámem a stane se pouhým okem neviditelným. Jejich vyhledávání se na jízdním kole provádí pod UV světlem, kde mikrotečky světélkují. Vlastní kód se na mikrotečce přečte speciálním zvětšovacím zařízením. Takto označené jízdní kolo se následně zaregistruje do databáze Městské policie Příbor, Registru identifikačního značení, ale i do celosvětové databáze výrobce forenzního značení, což odrazuje pachatele od krádeže jízdního kola, popřípadě zjednodušuje pátrání po odcizeném jízdním kole," vysvětluje Městská policie Příbor.

Značení kol provádí strážníci na své služebně vždy každý čtvrtek dopoledne od 8.00 do 11.00 hodin s tím, že poslední kolo bude přijato o půl jedenácté, a pak odpoledne od 13.00 do 16.00 hodin (poslední kolo v 15.30).

I v letošním roce je vytvořen pořadník, do kterého se zájemci o označení jízdního kola již mohou předem hlásit telefonicky na tel. čísle 556 455 404 nebo osobně na služebně MP Příbor.

„Pro evidenci jízdních kol je zapotřebí mít kolo čisté, vzít si občanský průkaz a doklad o nabytí kola. Pokud doklad již nemáte, vypíšete na místě čestné prohlášení. Upozorňujeme, že nelze provádět značení za deštivého počasí a ani není možné značit mokré jízdní kolo," připomíná městská police. 

 

Městská policie Příbor

 

Zdroj: www.denik.cz


Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/zpravy_region/priborsti-straznici-oznaci-vase-kolo-neviditelnym-podpisem-20160614.html

Policisté v Příboře museli zklidnit agresivního naháče

 

V nemocnici skončil před pár dny mladý muž (25), který zcela nahý vyváděl v ulicích Příbora.

K neobvyklému případu museli vyrazit v noci 22. dubna do ulice Štramberské místní policisté.

„Krátce před 22 hodinou uklidňovali nahého agresivního muže se zjevnou psychickou poruchou, který si sám sobě způsoboval zjevná zranění. Z důvodu ochrany jeho zdraví použili zakročující policisté hmaty a chvaty, kterými jej do příjezdu lékařů zklidnili," sdělil novojičínský policejní mluvčí Petr Gřes.

Jakmile dorazil na místo doktor, okamžitě rozhodl o převozu a následné hospitalizaci v nemocnici.

 

Příbor policie

 


Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/zpravy_region/policiste-v-pribore-museli-zklidnit-agresivniho-nahace-20160425.html


Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/zpravy_region/policiste-v-pribore-museli-zklidnit-agresivniho-nahace-20160425.html

 Zdroj: www.denik.cz

HARMONOGRAM SVOZU BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉHO ODPADU

Technické služby města Příbora logo
 

HARMONOGRAM SVOZU BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉHO ODPADU

 

 květen - říjen 2016

květen

DATUM

STANOVIŠTĚ PRO KONTEJNERY

3. 5. - 10. 5.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

10. 5. - 17. 5.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

červen

31. 5. - 7. 6.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

7. 6. - 14. 6.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

červenec

28. 6. - 7. 7.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

7. 7. - 12. 7.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

srpen

26. 7. - 2. 8.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

2. 8. - 9. 8.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

23. 8. - 30. 8.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

 

 

 

září

30. 8. - 6. 9.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

20. 9. - 27. 9.

Větřkovská ulice u separačních nádob

ulice 9. května u transformátoru

Hájov naproti pomníku

Prchalov u kaple

říjen

27. 9. - 4. 10.

Štefánikova ulice zahrádkářská osada

Myslbekova ulice mezi kotelnou a RD 1022

Hájov naproti pomníku

     

Do kontejneru lze odkládat trávu, zbytky ovoce a zeleniny, listí.

Do kontejnerů je zakázáno ukládat větve!

Bude-li v kontejneru jiný než výše uvedený odpad, bude tato služba pro občany zrušena.
Bude-li během týdne kontejner plný, oznamte prosím informaci na mobil 731 674 984, zajistíme jeho výměnu.

 

 

 

Kromě výše uvedených stanovišť je celoročně 1 kontejner přistaven před budovou Technických služeb města Příbora a od dubna do listopadu je otevřena kompostárna Točna v Příboře v níže uvedených otevíracích hodinách.

 

 

 

 

Provoz kompostárny

 
 

dny v týdnu

otevírací hodiny

 

Po

od 8.00 do 18.00 hodin

 

Út, st, pá

od 7.00 do 15.00 hodin

 

Čt

od 7.00 do 18.00 hodin

 

So

od 7.00 do 14.00 hodin

 

Kontaktní osoba Kompostárna: p. Deml, 602 590 186

     

Kontaktní osoba TS Příbor: Mgr. Pavlína Nývltová, tel: 731 674 984

Příbor oslaví den památek netradičními prohlídkami

Netradiční podvečerní a večerní prohlídky památek a akce připravuje na sobotu 16. dubna město Příbor na Novojičínsku. Lidé si budou moci zdarma prohlédnout například kostely, piaristický klášter či starý hřbitov, připravena budou rytířská vystoupení, průvod s loučemi či soutěže pro děti. Akce se koná u příležitosti Mezinárodního dne památek a sídel a vztahuje se k výročí 700 let od narození Karla IV.

Program začne v 16.00 koncertem pěveckého sboru Valentin v refektáři piaristického kláštera. V 17.00 se pak na náměstí uskuteční slavnostní ceremonie - příjezd krále s družinou. Rovněž od 17.00 bude v Muzeu a pamětní síni Sigmunda Freuda k vidění jednodenní výstava Obchod Sasín z Příbora.

V bohatém programu bude k vidění katovská dílna, návštěvníci se mohou těšit na bujaré písně a tance gotických krčem a veselic, rytířský stan, kejklíře a komedianty, městské žoldnéře či rytířské klání, uvedla vedoucí městského odboru kultury a cestovního ruchu Iveta Busková. Děti budou na několika stanovištích plnit úkoly. Například u rodného domu Sigmunda Freuda se bude střílet ze středověkých luků, v kostele svatého Valentina je čeká orientace v hvězdné mapě a ve sklepě piaristického kláštera hledání zvířátka v kožíšku.

Od 21.00 se budou konat prohlídky starého hřbitova. Jejich kapacita je ale omezena a zájemci si musí v den akce udělat ve stánku informačního centra rezervaci. "Akce bude ukončena po 21.00, kdy budou moci návštěvníci krále vyprovodit se zapálenou loučí," uvedla Busková.

 

Zahrady piaristického kláštera

 

Zdroj: www.tyden.cz

Do obory v Hukvaldech se vrátila socha lišky Bystroušky

Na osiřelé bludné balvany v hukvaldské oboře se vrátila dlouholetá obyvatelka. Liška Bystrouška tam chyběla od loňského května, kdy ji ukradl neznámý zloděj. Návštěvníci obory však od pátku znovu můžou hladit sochu lišky po packách, čumáku i ocásku. Výroba repliky zabrala několik měsíců.
Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/z-regionu/hukvaldy-socha-liska-bystrouska-20160408-n4w2.html

 

Biskupství ostravsko-opavské, kterému obora patří, ihned po krádeži rozhodlo, že se liška Bystrouška do obory vrátí. „U příbuzných autora památníku akademického sochaře Karla Vávry, který jej vytvořil v roce 1962, se našel jen sádrový odlitek pamětní desky. Jediným podkladem pro obnovu lišky Bystroušky byly fotografie, které se podařilo sesbírat od místních obyvatel a dalších fotografů," uvedl mluvčí biskupství Pavel Siuda.

 

Biskupství svěřilo přípravu modelu k výrobě nové bronzové sochy akademickému sochaři Adamu Krhánkovi z kuřimské firmy, která se specializuje na moderní 3D technologie. „K přípravě modelu v počítači jsem měl k dispozici třicet snímků z různých pohledů. Přímo v hukvaldské oboře jsme si naskenovali kámen, na kterém liška stála. V počítači pak z těchto podkladů vznikl 3D model," přiblížil přípravu na počítačovou sochařinu Adam Krhánek. Model budoucího díla pak pomohla připravit 3D tiskárna. Pak přišla na řadu klasická sochařina s plastelínou.

 

Věrně zachytit výraz lišky Bystroušky bylo náročné. Málokdo si nafotil sochu v oboře ze všech možných stran a úhlů. Návštěvníci obory se nejvíce zaměřovali na čenich a ocas zvířete, který z pověrčivosti vyhladili do zlatavé barvy. Ke konzultacím rodícího se díla, které nahradilo ukradenou sochu z roku 1962, přizvalo biskupství architekta Marka Štěpána, který pochází z Frýdku-Místku. „Původní socha měla takový roztomilý pohled, kdy si liška čapne na šutr a odpočívá. K tomuto výrazu by to mělo dojít," radil například architekt Marek Štěpán kybersochaři.

 

Po měsících konzultací byla schválena konečná podoba lišky Bystroušky, která posloužila k výrobě sádrového odlitku. Lišky ze sádry se stala podkladem pro slévárnu, která vyrobila bronzovou sochu. Slévači z ateliéru uměleckého lití kovu odlili novou sochu lišky Bystroušky i pamětní desku na konci února ve své dílně ve Veverských Knínicích. Hrubý odlitek čekaly ještě povrchové úpravy a patinování, čímž autoři docílili věrnou podobu lišky.

 

Liška Bystrouška Hukvaldy

 

„K Hukvaldům a oboře neodmyslitelně patří. Doufám, že tato nová liška Bystrouška bude nadále svědomitě plnit tajná přání návštěvníků obory a Hukvald vůbec," poznamenal starosta Hukvald Luděk Bujnošek.

 

Páteční slavnostní odhalení si nenechaly ujít asi dvě stovky lidí. Nechyběly fanfáry trubačů na lesní rohy a vystoupení dětí z místní základní školy. Biskupství nechalo upravit také okolí památníku, aby bylo lépe přístupné turistům. Terénní úpravy za 214 tisíc korun hradila církev z vlastních zdrojů. „Náklady spojené s výrobou nové sochy ve výši 250 tisíc korun budou hrazeny z pojištění," informoval Pavel Siuda, podle kterého je místo lépe zabezpečené, aby se loňská květnová krádež neopakovala. Dosud se nenašel pachatel ani liška.

 

Zdroj: www.denik.cz
Zdroj: http://novojicinsky.denik.cz/z-regionu/hukvaldy-socha-liska-bystrouska-20160408-n4w2.html