Lašský poklad

Hru pro všechny generace připravila Lašská brána Beskyd na území všech čtyř obcí, které sdružuje. V Kopřivnici, Štramberku, Příboře a na Hukvaldech si tak budete moci od května do října 2021 zahrát outdoorovou zábavně-poznávací hru na osmi různých trasách. 

 

“Rozhodli jsme se seznámit místní obyvatele a turisty s krásami Lašské brány Beskyd. Zvolili jsme takovou formu hry, která bude zajímavá pro všechny generace. Můžou ji hrát jak děti s rodiči, tak mladé páry, dospěláci i senioři. Námět pochází od mého předchůdce, Lukáše Filipa, současného vedoucího Muzea nákladních automobilů TATRA,” říká Tomáš Kamín, vedoucí Informačního centra Kopřivnice a koordinátor turistické destinace Lašská brána Beskyd.  

 

Na webu lasskypoklad.cz budou postupně odhalena výchozí místa všech osmi tras. Každá trasa má tři stanoviště, na kterých se řeší záludné otázky o dané lokalitě. Pokud si hráči nebudou vědět rady, nápovědu a potřebné informace najdou na turistických infotabulích. “U této hry je často potřeba, aby spolupracovali všichni členové rodiny jako jeden tým. Rozhodně nečekejte jen jednoduché otázky pro nejmenší. To však neznamená, že byste děti nemohli do hry skvěle zapojit, že by hru nezvládli nebo se u ní nudily. V tomto je však zapotřebí vzájemná rodinná spolupráce a zapojení rodičů, ochota vysvětlit dětem některá slova nebo jim pokládat doplňující otázky, které je k výsledku dovedou,” dodává Tomáš Kamín. “Ti, kdo už lokalitu znají lépe, zase možná díky otázkám odhalí zatím netušené a neodhalené zajímavosti a souvislosti. Sami jsme při přípravě této hry objevili několik témat, která rozhodně doporučujeme v běžně dostupných zdrojích blíže pohledat a prozkoumat.”

 

Lašský poklad

 

Součty bodů u správných odpovědí na všech třech stanovištích pomohou odhalit nejen zajímavosti o místě, kterým trasa prochází, ale také umístění pokladu. “Na konci každé trasy hráče čeká drobná odměna. A soutěžící, kteří projdou do konce října všech osm tras, se nakonec mohou zapojit i do celoroční hry o hodnotnější ceny,” dodává Michaela Sekerášová, ředitelka Kulturního domu Kopřivnice, který se na přípravě celé hry významně podílel.  

 

S ohledem na protiepidemická opatření volili autoři hry trasy tak, aby hráče zavedly do pokud možno méně frekventovaných míst v souladu s principy slow-travel. “Například na Hukvaldech se téměř vyhnete oboře a zřícenině hradu. Hru je díky tomu možné hrát i v případě, že by došlo k opětovnému lockdownu, protože sama o sobě není závislá na otevírací době informačních center nebo hlavních turistických atrakcí,” dodává Tomáš Kamín.

 

Na začátku května 2021 budou otevřeny první čtyři trasy, v každé obci po jedné. Následně budou na webu lasskypoklad.cz a na sociálních sítích Lašské brány Beskyd postupně zveřejňovány další připravené trasy. “Rádi bychom všechny účastníky hry požádali, aby se zejména přímo v místě, kde objeví poklad, nefotografovali, neprozrazovali jeho umístění nebo na něj jinak neupozorňovali, aby poklad po dokončení své hry opětovně ukryli pro ostatní účastníky. Věříme, že si takto společným přispěním hru všichni lépe užijeme,” říká Michaela Sekerášová. “Stejně tak věříme, že se poklad nevydají hledat všichni najednou o prvním, druhém víkendu, kdy trasy zveřejníme. Doporučujeme využít k objevování lašského pokladu i všední dny, kdy se v oblasti pohybuje menší množství místních návštěvníků a turistů.”

 

Více informací: www.lasskypoklad.cz

Kontakt: Tomáš Kamín, vedoucí Informačního centra Kopřivnice a koordinátor Lašské brány Beskyd, mobil 734 171 755, e-mail: vedouci.ic@kdk.cz

Tatra ukázala vizualizaci nového projektu T 162 „Karel“, unikátní speciál původně mířil na Dakar

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks oživila projekt soutěžního speciálu T 162 EX, který plánuje vylepšit o stávající techniku. Projekt Karel vzniká jako ukázka schopností společnosti i pocta šestinásobnému vítězi Dakaru.

Společnost Tatra Truck se na svém náborovém webu Chci do Tatry nedávno pochlubila novým projektem s označením Projekt T 162 „Karel“, navazujícím na vizi závodního speciálu z osmdesátých let. Nový speciál ovšem dostane tu nejmodernější techniku a čeká ho zcela jiné určení.

 

tatra-projekt-t-162-karel-tatra-162-t-162-ex-karel-loprais-loprais

Inspirace z osmdesátek

Základem projektu byl koncept soutěžního speciálu s označením T 162 EX 7.440 4×4.1, který měl vzniknout na základech tou dobou vyvíjené modelové řady Tatra 162 a jehož cílem bylo porazit na Dakaru extrémně výkonný závodní kamion DAF Turbotwin, schopný porážet i závodní osobní vozy.

Speciál Tatra, za jehož návrhem z července 1987 stál Jaroslav Krpec, měl být osazen vzduchem chlazeným dvanáctiválcem, umístěným vzadu před zadní nápravou, přičemž převodovka měla být pod kabinou. Motor měl mít přeplňování minimálně dvojicí turbodmychadel, ve hře však byla i možnost se čtyřmi turbodmychadly.

Jak lze rozklíčovat z názvu, výkon měl dosahovat okolo 440 kW (595 koní), zatímco váha měla být okolo 7 tun. Do karet v souboji s turbotwinem měla hrát i lepší aerodynamika kapotované tatrovky. Ostatně ta se zkoušela na modelu v měřítku 1 : 10, který je dnes součástí expozic Muzea nákladních vozidel Tatra v Kopřivnici.

Realizaci projektu zabránila tragická nehoda speciálu DAF Turbotwin na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988, po které byly závody kamionů na dva roky zrušeny. Po obnovení v roce 1990 se pravidla zásadně změnila a vyžadovala homologaci dle FIA, která projekty, jako byla Tatra T 162 s motorem vzadu či speciály se dvěma motory, vylučovala.

Projekt „Karel“

Stavbu současného speciálu s označením projekt „Karel“ odstartoval v polovině roku 2023 nález původní kabiny nerealizovaného modelu Tatra T 162 na Slovensku, za kterým stál Petr Čapka, velký fanoušek Tatry. Ten měl v plánu realizovat speciál T 162 ve své režii, po konzultaci s Radomírem Smolkou, členem představenstva a ředitelem úseku výzkumu a vývoje Tatra Trucks, a. s., ale pochopil, že projekt by byl nad jeho síly.

Projektu se ovšem ujala samotná automobilka, která kabinu odkoupila a začala pracovat na novém projektu. Jeho základem je ale stále původní kabina, která byla zrenovována a detailně naskenována do 3D modelu.

Hlavním garantem projektu v automobilce se stal Martin Piskoř, který poskládal podvozek s rozvorem 4000 mm dle původního nákresu Jaroslava Krpce a osadil ho moderní technikou - dvanáctiválcem Tatra v posledním vývojovém stadiu a převodovkou Tatra s elektronickým řazením.

 

Kombinace starého návrhu, který navíc nebyl zcela dokončený, a moderní techniky pak vytvořila zajímavý projekt, který přináší nové výzvy a neotřelá řešení. Podle automobilky už dokonce vedl k vytvoření přihlášky patentu na nové řešení diferenciálu a uspořádání podvozku s páteřovou nosnou rourou.

Radomír Smolka, který je iniciátorem projektu „Karel“ a v minulosti se podílel na záchraně první ze dvou dakarských tatrovek 815VE 6×6, pak v rozhovoru na Chci do Tatry uvedl, že projekt má od začátku propojit historii a současnost společnosti. Pod původním kabátem tak bude moderní technika i elektronika.

 

tatra-projekt-t-162-karel-tatra-162-t-162-ex-karel-loprais-loprais1

Vyloučen není start na Dakar Classic

Vůz, na jehož vývoji a výrobě pracují dobrovolníci z celé automobilky, by měl plnit především marketingovou roli, takže bude předváděn při různých akcích a bude demonstrovat schopnosti a techniku značky. Vyloučen však není ani start na Dakar Classic, pokud se podaří najít shodu s organizátory. Zatím se však jedná o velmi vzdálenou vizi.

Práce na vozidle a jeho kompletace budou probíhat přímo v Kopřivnici, ačkoli některé díly možná budou muset být vyrobeny u různých specializovaných dodavatelů, což platí například pro laminátové díly. Motor Tatra by měl mít objem devatenáct litrů a podvozek by měl být na úrovni aktuálních soutěžních speciálů Tatra (chcete-li Praga).

A proč jméno Karel, odkazující na Karla Lopraise? „Vyjadřuje samozřejmě úctu a obdiv k šestinásobnému vítězi Dakaru panu Karlu Lopraisovi, člověku, který bez přehánění ‚Tatru naučil vítězit‘. A se vším hlubokým respektem ke všem osobnostem spojeným s Tatrou ji proslavil nejvíce,“ uvedl Radomír Smolka.

 

www.novinky.cz

Velikonoční pranostiky

Muži, pozor! Letos je přestupný rok, a to znamená, že si tentokrát může pomlázku uplést i Vaše drahá polovička. 

 

Níže se můžete inspirovat tradicemi i zvyky, které k velikonočním dnům patři: 

 

Zelený čtvrtek je den, kdy:
  • se nemáme hádat
  • máme jíst zelené potraviny a hlavně zeleninu
  • si nemáme nic půjčovat 
Velký pátek je den, kdy:
  • nemáme jíst maso
  • země se otevírá se svými poklady
  • nemáme rýt ani kopat do půdy
Pranostiky na Bílou sobotu:
  • prší-li na Bílou sobotu, bude v létě nouze o vodu
  • prší-li v noci na Bílou sobotu, bude málo třešní
  • když prší do Božího hrobu, bude žíznivý rok
Velikonoční neděle je den, kdy:
  • neuklízíme, ale...
  • ...pečeme mazance, beránky a spoustu dalšího
  • pleteme pomlázky
Pranostiky na Velikonoční pondělí:
  • je-li deštivé Červené pondělí, neurodí se obilí 
  • prší-li na Velikonoční pondělek, přijde zkáza na žita

 

Velikonoční pranostiky

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců a voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel do Evropského parlamentu. 

 

Volby do Evropského parlamentu v česku

.

Odstávka vody SMVAK OSTRAVA 27. března 2024

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11411 Okružní ulice Okružní, kpt. Jaroše, dle mapového podkladu 27.03.2024 08:00 27.03.2024 14:00 Umožněno předzásobení Výstavba nového vodovodu

 

SMVAK OSTRAVA Příbor

NEFUNKČNOST BANKOMATU ČESKÉ SPOŘITELNY od 27. března do 28. března 2024

Z důvodu drobných stavebních úprav dojde k nefunkčnosti bankomatu České spořitelny ve dnech 27.-28.3.2024. Děkujeme za pochopení.

 

Bankomat České spořitelny

Výluka v provozu České dráhy - Středa, 27. března 2024 - 07:15 - 19:15

České dráhy Příbor

Údržba a oprava kolejí na trati,
Udržení technického stavu trati

 
Týden od 25. 03. do 31. 03. 2024
 

Středa, 27. března 2024

07:15 - 19:15

Popis:

Po dobu výluky budou všechny vlaky ve vyloučeném úseku nahrazeny náhradní autobusovou
dopravou (vybrané spoje budou nahrazeny v úseku Příbor - Štramberk).
Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

V úseku Kopřivnice – Veřovice jedou vlaky v odlišné časové poloze dle výlukového jízdního řádu.

 

Výluka čd Příbor

 

Umístění zastávek náhradní dopravy:


Příbor – na autobusové zastávce “Příbor, žel.stanice“
Kopřivnice zastávka – na autobusové zastávce “ČS.Armády“
Kopřivnice – před staniční budovou
Štramberk – na autobusové zastávce “Štramberk, rest.Palárna“

Přílohy
pdfVýluka Příbor [pdf, 439 kB]
Výluka Příbor