Tomáš Tomeček celkově pátý AFRICA ECO RACE 2019

Když si Tatry pomáhají, dá se překonat vše

Podeváté v řadě se Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomečka zúčastnil Africa Eco Race - The Race To Dakar, dálkového závodu navazujícího na ducha původní Rallye Dakar. Podruhé do kabiny závodní Tatry vedle Tomečka neusedl žádný navigátor. Před rokem z toho bylo druhé místo mezi kamiony, letos po technických problémech páté místo. Především ale další úspěšný dojezd do cíle k Růžovému jezeru u senegalského Dakaru.
Tomáš Tomeček provozuje čtyři Tatry 815. Jedna je závodní, druhá asistenční a další dvě plní funkci tzv. balai. Zjednodušeně řečeno se jedná o pouštní odtahovky, které jsou k ruce pořadatelům a pomáhají závodníkům v nesnázích. Tomeček se vedle závodění stará ještě o to, aby všechny čtyři Tatry fungovaly, a tak je pro něj cílem vedle vlastního výkonu a výsledku také spokojenost organizátorů se službami, které jim Tomečkův tým poskytuje.

 

Na čtyři Tatry stačí velmi omezený tým: Tomáš Tomeček, mechanici Pavel Kletenský s Milanem Spáčilem a piloti balai Petr Foltýn s Leopoldem Paďourem. Všichni a všechno se vzájemně doplňují.

Po čtvrté etapě byl Tomeček na prvním místě, náskok už si budoval i v páté etapě, když se jeho mechanická Tatra s původním tatrováckým vzduchem chlazeným motorem zastavila. Na vině byla ukroucená spojková hřídel. První větší závada ultra spolehlivé Tomečkovy Tatry od roku 2005! Boj o vítězství byl ztracen, ale pořád bylo možné zachránit se v závodě.

Potřebný náhradní díl nakonec poskytla druhá závodní Tatra, která v Africe letos startovala. Petr Čapka se Zdeňkem Vodou ji smolně museli odstavit už ve druhé etapě. „Je to škoda. Byla by to oprava na hodinu, jenže my náhradní spojkovou hřídel stejně neměli,“ mrzelo Tomečka, který tak musel vymyslet jiné řešení: „Zavolal jsem Petru Čapkovi a ten nám spojkovou hřídel ze své Tatry půjčil, děkuji mu za to. Za nasazení děkuji také mechanikům, kteří se pro hřídel vrátili 1500 kilometrů až do Zagory.“

 

Zmíněný díl se ale nemontoval do závodní Tomečkovy Tatry, nýbrž do bílého balai, které nejprve svou hřídel poskytlo závodnímu vozu. Další taková hřídel požadovaného rozměru už se v Africe sehnat nedala, musela by se jedině poslat z České republiky.

O tatrovácké vzájemnosti svědčí také to, že když mělo o několik dní později oranžové balai v mauritánských dunách problém s poloosou, jako správný šéf týmu mu vyrazil až z dojezdového bivaku pomoci Tomeček právě se závodní Tatrou. Už nachystanou na další etapu.

 

Ztráta způsobená výpadkem v páté etapě činila přibližně 17 hodin, stáhnout se nedala. Tomeček přesto nic nezabalil a zase se startovním polem prokousal dopředu. Z deseti měřených etap tři vyhrál, dvakrát byl druhý a dvakrát třetí. Nebýt páté etapy, i jako osamělý bojovník by se pral o celkové vítězství.

„Tohle byl opravdu náročný ročník, hlavně kvůli poruchám a tedy i opravám, které jsme museli na většině našich Tater dělat,“ hodnotil Tomeček závod v jeho závěru. „S tím ale prostě musíme počítat. Každopádně to zase bylo krásné africké závodění, a jsem šťastný, že jsme se všemi čtyřmi Tatrami dojeli až sem. K Růžovému jezeru, do Dakaru!“

První dvě místa obsadily kamiony značky MAN, což vítězná Elisabete Jacinto komentovala výrokem, že se tím pádem zřejmě jedná o rok MANu. „Kdo ví, třeba bude i rok Tater,“ usmíval se Tomeček, když to slyšel, a k bližší budoucnosti svého týmu opatrně naznačil: „Uvidíme, co nám rok přinese. Nejprve začneme s opravami, pak budeme auta vylepšovat. Čeká nás, doufám, několik misí s baléčky. A brzy rozjedeme také první akce pro sponzory, kterým bych chtěl moc poděkovat. Bez nich by mé sny o Dakaru zůstaly jen sny.“

 

Tomáš Tomeček DAKAR KING

 

Tým Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka podporuje řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a Czechoslovak Group. Tým podporují také společnosti Tatra Trucks, Mann Hummel, a další.

Mediálně se o tým stará redakce Motorsport revue. Více informací najdete na stránkách www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.

 

Kontaktní osoby:
Tomáš Tomeček, mail@tomastomecek.cz, +420 777 815 613
Média: Prokop Siwek, siwek@msrevue.cz, +420 739 244 661

 

Africa Eco Race 2019, Monako - Dakar

Dohromady 6057 km, z toho 4023 km měřených úseků. Zrušeno: 177 km.

První etapa 1. ledna, poslední etapa 13. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den.
Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu (Dakar, Růžové jezero).

Umístění Tomáše Tomečka v etapách Africa Eco Race 2019:
1. etapa: 3. místo,
2. etapa: 1. místo,
3. etapa: 6. místo (ztráta po výměně defektu),
4. etapa: 2. místo,
5. etapa: 9. místo (ukroucená spojková hřídel, do bivaku jej na tyči přitáhlo balai),
6. etapa: zrušena, kvůli mlze nemohly vzlétnout helikoptéry,
7. etapa: 6. místo (ztráta kvůli startu z chvostu pole),
8. etapa: 3. místo,
9. etapa: 2. místo,
10. etapa: 1. místo,
11. etapa: 1. místo,
12. etapa: pouze neutralizace.

 

Africa Eco Race 2019 - konečné výsledky:

Kamiony: 1. Jacinto (Por./MAN) 48:07:52, 2. Essers (Bel./MAN) +2:41:07, 3. Elfrink (Niz./Mercedes) +6:42:50, 4. Van Velsen (Niz./Ginaf) +9:35:47, 5. Tomeček (ČR/Tatra) +17:04:38, 6. Bouwens (Bel./Iveco) +18:04:32, 7. Levickij +23:09:00, 8. Škljajev (oba Rus./Gaz) +30:09:23.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 46:05:13, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +4:54, 3. Agazzi (It./Honda) +2:13:06, … 9. Zaťko +11:14:20, 14. Benko (oba SR/KTM) +15:30:22, 25. Kvapil (ČR/Husqvarna) +35:19:14.
Auta: 1. Strugo 44:49:58, 2. Gerard +1:22:13, 3. Julien (vš. Fr./Optimus) +1:43:32.

 

Stručné bio:
Ing. Tomáš Tomeček se narodil 26. června 1970 v Přerově, žije v Příboře. Je ženatý, jeho manželka Lada je módní návrhářka. Spolu mají čtyři děti. Vystudoval VUT v Brně, obor dopravní a manipulační technika, specializace podvozky. Poté nastoupil do kopřivnické Tatry. Pro své schopnosti jízdy v poušti si vysloužil titul Desert Master. Pracuje v Tatře jako externista – testovací jezdec. Má za sebou 14 účastí na Rally Dakar a devět na Africa Eco Race. V roce 2018 jako první v historii dokázal dokončit dálkovou dakarskou rally coby jednočlenná posádka závodního kamionu, a vysloužil si další přezdívku: Captain Solo. Při Africa Eco Race 2019 totéž úspěšně zopakoval.

 

Největší úspěchy:
Rally Dakar: zlato (1995 – navigátor), 2x stříbro (1996 – navigátor, 2003 – pilot), bronz (1999 – pilot).
Africa Eco Race: 3x zlato (2011-12, 2014), 3x stříbro (2013, 2016, 2018) a 2x bronz (2015, 2017).
Vítězství v dalších dálkových závodech: 2x Rallye Orpi Maroc (2005-6) a Rallye Tunis (2008, 2012), Baja Deutschland (2004), Rallye Maroko Shamrock (2009).

 

Zdroj: www.tomastomecek.cz

Doprava v Klokočově - nový kruhový objezd Příbor východ - dálnice D48

Důležité info pro občany Klokočova a návštěvníky restaurace U čápa: od začátku srpna bude zprovozněn kruhový objezd na sjezdu ze čtyřproudovky Příbor - průmyslová zóna ("u Primusu").
 
V té době bude zahájena oprava mostu přemosťujícího Tovární ulici u Skarabu, čímž dojde k úplné uzávěrce ulice Tovární pod tímto mostem na cca jeden rok. Do Klokočova se bude jezdit buď ze Skotnice (křižovatka u Žabák...a) nebo z výše uvedeného kruhového objezdu po ulici B. Němcové. O víkendu 3.-4. 8. bude uzavřen průchod po Tovární ulici i pro pěší, jinak bude pěším a cyklistům průchod umožněn.

Mimochodem křižovatka "u Primusu" ještě nebude hotova úplně, protože bude ještě nutno přebudovat stávající podobu sjezdu ve směru od NJ k benzínce na finální sjezd. Z toho důvodu se bude po určitou dobu sjíždět již u hřbitova a k Benzínce projíždět po Místecké městem.
 
Doprava v Klokočově - nový kruhový objezd Příbor východ - dálnice D48
 
Zdroj: Společně pro Příbor facebook stránky

 

V Kopřivnici je k vidění jedno z nejvzácnějších aut v Česku

Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku vystavuje od tohoto týdne jediný dochovaný exemplář automobilu Windhoff z roku 1902. Vůz prošel celkovou renovací, dostal i cenu za nejlepší renovaci za loňský rok, prozradil majitel AutoMotoMuzea Jaroslav Šerý.

 

„Je výjimečný, protože byly vyrobeny jenom dva kusy, a z těch dvou zbyl jenom tento jediný, který dnes vystavujeme. K nám se to dostalo úplně jednoduše, bylo to zapomenuté v jedné garáži,“ řekl Šerý.

Vůz v roce 1902 vyrobila berlínská firma Hans Windhoff ve spolupráci s firmou Arthur Haendler, která dodala motor, a karosárnou Schebera, účelem byla reklama chladičů Windhoff. Už v roce 1903 se automobil dostal do Vídně do majetku olomouckého arcibiskupa Theodora Khona a pak zůstal v českých zemích, měnil majitele a jezdil v Olomouci, Kroměříži nebo Lošticích.

 

„Mezi válkami se vůz nacházel v majetku pana Pospíšila, zámečníka z Olomouce, který auto používal ještě krátce po válce. Zmínka o automobilu Windhoff se objevila v časopisu Mladý svět v roce 1968, kde byl uveden na seznamu tehdy nejcennějších historických vozidel u nás,“ řekl Šerý.

Jde o automobil s jednoválcovým benzinovým motorem o objemu 908 centimetrů krychlových. Má hmotnost 400 kilogramů a může jet rychlostí až 50 kilometrů v hodině. Motor je vpředu a má třírychlostní převodovku spolu s diferenciálem na zadní nápravě. Jako všechny automobily z té doby má řízení vpravo. Poslední desítky let byl vůz schovaný a majitel muzea na něj dostal tip od kamaráda.

 

„Auto bylo celkem ve slušném stavu, ale musela se udělat celková renovace, na které se podílelo spoustu lidí, kamarádů a odborníků na řemesla,“ řekl Šerý. Renovace se dělala postupně tři roky. „Čalounění se muselo dělat znova, různé dřevěné věci, které byly shnilé, se musely dělat znova, ale celý podvozek včetně motoru, výkovků, to všechno je původní a motor krásně běží, takže ten stav je velmi pěkný,“ řekl Šerý.

Muzeum vystavuje i další unikátní exponáty. K vidění jsou v něm desítky historických automobilů i motocyklů z celého světa a část expozice se obměňuje. Otevřeno je denně od 09:30 do 17:00.

 

Windhoff

 

Zdroj: www.idnes.cz

V beskydském dole Frenštát se těžit nebude. Shoda však není, co bude s areálem dál

Těžební společnost OKD slíbila, že zruší černouhelný důl Frenštát v Beskydech z 80. let minulého století. V areálu, kde se nikdy netěžilo, je zhruba padesát staveb. V minulosti jim vypršelo stavební povolení. Důl je na kraji chráněné krajinné oblasti. S případnou těžbou nesouhlasily okolní obce, které se obávají zničení přírody.

Všechny strany sporu se tento týden sešly k projednání dalšího postupu. Starosta Trojanovic, v jejichž lokalitě se areál nachází, Jiří Novotný (Naše Beskydy), si z něj bere jako hlavní příslib to, že do října předloží OKD harmonogram prací, jak by celá likvidace měla vypadat.

Slib o definitivní likvidaci těžební společnosti však firma OKD později potvrdit nechtěla. „Společnost OKD účastníkům jednání navrhla, že sama převezme iniciativu a v průběhu následujících čtyř měsíců připraví návrh na možné řešení problematiky dolu Frenštát,“ řekl mluvčí OKD Ivo Čelechovský. 

Shoda tak nepanuje v tom, co by z areálu nakonec mělo vzniknout. Tedy poté, co bude na podzim hotov demoliční plán a dvě těžební věže půjdou k zemi. Starosta by uvítal na místě areálu louku. Rozhodnuto však ještě není, zda samotný důl bude zasypán, či ne. Ve hře je totiž varianta, že by OKD dobývací prostor pod zemí nadále udržovalo. „Vymýšlí, jak zachovat jámy, bez těžních věží,“ řekl Novotný.

Poznamenává, že těžní věže tu už neměly stát v roce 1989, kdy jim propadlo dočasné povolení a nebylo prodlouženo. Zatím tedy starosta předpokládá, že do šesti let by už po areálu nemělo být žádné památky.

Do udržování dolu dává firma OKD 60 milionů korun ročně. Jejím majitelem je státní firma Prisko, kterou řídí ministerstvo financí. Náměstek ministryně financí Ondřej Landa potvrdil názor resortu, že v dole Frenštát se těžit nebude. Co však bude dál s dobývacím prostorem, je věcí dalšího jednání. Demolice by měla vyjít na stovky milionů korun. Náměstek upozornil, že čím více bude OKD investovat do svého pozemku, tím více jeho hodnota stoupne. 

Zdroj: www.ceskatelevize.cz

 

Blesk v Beskydech zasáhl pětici převážně mladých turistů, jsou v nemocnici

Skupinu turistů v Beskydech zasáhl odpoledne blesk. Jeden z nich je popálený, další utrpěli otřes a poranění způsobená pádem. Na místo vyjely dvě hlídky beskydské horské služby a čtyři posádky moravskoslezských záchranářů.

Blesk zasáhl pětičlennou skupinu převážně neplnoletých turistů kolem čtvrt na dvě v  horském terénu mezi Ostravicí a Lysou horou. Horská služba uvedla, že šlo o skupinku školáků, kteří sestupovali z Lysé Hory a v lokalitě Větry je zastihla silná bouřka.

Na pomoc vyjeli kromě Horské služby Beskydy záchranáři ze základen ve Frenštátě pod Radhoštěm, Frýdlantu nad Ostravicí a Nošovicích.

„Posádky ošetřovaly skupinu pěti lidí, kteří byli během horské turistiky zasaženi účinkem blesku, jenž udeřil do blízkého stromu,“ informoval mluvčí záchranky Lukáš Humpl.

Nejhůře dopadl sedmnáctiletý mladík, který měl po zásahu spálený oděv a utrpěl popáleniny prvního až druhého stupně.

„O rok mladší chlapec byl úderem blesku sražen k zemi, zasahující lékař u něj zjistil stopy po zásahu, neutrpěl však popáleniny. Dívka stejného věku byla po působení účinků blesku otřesená a prochladlá,“  přiblížil Humpl.

Z dospělých byla ve skupině devatenáctiletá žena, která byla rovněž otřesena, známky zranění však neměla. Nejstarší z pětice, padesátiletá žena, utrpěla úraz.

„Úderem blesku byla podle všeho odhozena a při pádu na zem si poranila hlavu. Byla krátce v bezvědomí, se záchranáři však již později komunikovala,“ zmínil Humpl.

Hoch utrpěl popáleniny na dvanácti procentech těla

Záchranáři všech pět pacientů ošetřili a odvezli je do zdravotnických zařízení.

„Mladík s popáleninami byl přepraven na urgentní příjem Fakultní nemocnice Ostrava, další čtyři pacienti do frýdecko-místecké nemocnice, a to na interní, úrazovou ambulanci a centrální příjem nemocných,“ dodal Humpl.

Mluvčí ostravské fakultní nemocnice Naďa Chattová řekla ČTK, že chlapec utrpěl popáleniny na dvanácti procentech těla.

„Je mimo ohrožení života, v tuto chvíli je jeho zdravotní stav stabilizovaný. Nepřetržitě je monitorován na jednotce JIP, a to z důvodů možných kardiologických a neurologických komplikací. Následovat budou další odborná vyšetření,“ uvedla Chattová.

 

Blesk v Beskydech

 

Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/blesk-beskydy-zasahl-turisty-zachranka-zraneni-hory-bourka.A190620_171127_ostrava-zpravy_alh

 

ANGLIČTINA PRO VÁS

pořádá

 

TÝDENNÍ DOPOLEDNÍ PRÁZDNINOVÉ KURZY ANGLIČTINY V PŘÍBOŘE

 

PRO DĚTI se základy angličtiny (od 3.třídy ZŠ)

efektivní a zábavná výuka angličtiny v malých skupinkách (4- 6 studentů)

 

délka: 5 dnů- pondělí až pátek od 9 hod do 12 hod

3 vyuč. hod. denně, celkem 15 hodin/ týden.

 

cena: 1 350 Kč (v ceně: studijní materiály, pitný režim, svačinka,

odměny…)

 

1.termín- 22. – 26. 7. 2019 (5. třída)- 2 volná místa

2. termín- 12. – 16. 8. 2019 (6. třída- obsazeno)

3. termín- 19. – 23. 8. 2019 (4. třída- obsazeno)

4. termín- 26. - 30. 8. 2019 (8. třída- obsazeno)

 

 

Kurzy budou otevřeny jen při dostatečném počtu studentů (min. 4) podobné jazykové úrovně.

 

Místo konání: Příbor, budova JUST, Místecká 283, 1. patro

 

Mgr. Renata Machetanzová

tel.- 732 23 88 49

email- renata.machetanzova@volny.cz

Angličtina pro Vás

Přerušení dodávky vody

SmVak informuje o přerušení dodávky vody z důvodu poruchy dne 10.6.2019 od 8:00 do 14:00 na ul. Myslbekova (v místě vyvěšení) RD č.p. 1068,1067,1066,1065,1064,1063,1062,1060,1052.

 

SMVAK Příbor