Tomáš Tomeček celkově pátý AFRICA ECO RACE 2019

Když si Tatry pomáhají, dá se překonat vše

Podeváté v řadě se Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomečka zúčastnil Africa Eco Race - The Race To Dakar, dálkového závodu navazujícího na ducha původní Rallye Dakar. Podruhé do kabiny závodní Tatry vedle Tomečka neusedl žádný navigátor. Před rokem z toho bylo druhé místo mezi kamiony, letos po technických problémech páté místo. Především ale další úspěšný dojezd do cíle k Růžovému jezeru u senegalského Dakaru.
Tomáš Tomeček provozuje čtyři Tatry 815. Jedna je závodní, druhá asistenční a další dvě plní funkci tzv. balai. Zjednodušeně řečeno se jedná o pouštní odtahovky, které jsou k ruce pořadatelům a pomáhají závodníkům v nesnázích. Tomeček se vedle závodění stará ještě o to, aby všechny čtyři Tatry fungovaly, a tak je pro něj cílem vedle vlastního výkonu a výsledku také spokojenost organizátorů se službami, které jim Tomečkův tým poskytuje.

 

Na čtyři Tatry stačí velmi omezený tým: Tomáš Tomeček, mechanici Pavel Kletenský s Milanem Spáčilem a piloti balai Petr Foltýn s Leopoldem Paďourem. Všichni a všechno se vzájemně doplňují.

Po čtvrté etapě byl Tomeček na prvním místě, náskok už si budoval i v páté etapě, když se jeho mechanická Tatra s původním tatrováckým vzduchem chlazeným motorem zastavila. Na vině byla ukroucená spojková hřídel. První větší závada ultra spolehlivé Tomečkovy Tatry od roku 2005! Boj o vítězství byl ztracen, ale pořád bylo možné zachránit se v závodě.

Potřebný náhradní díl nakonec poskytla druhá závodní Tatra, která v Africe letos startovala. Petr Čapka se Zdeňkem Vodou ji smolně museli odstavit už ve druhé etapě. „Je to škoda. Byla by to oprava na hodinu, jenže my náhradní spojkovou hřídel stejně neměli,“ mrzelo Tomečka, který tak musel vymyslet jiné řešení: „Zavolal jsem Petru Čapkovi a ten nám spojkovou hřídel ze své Tatry půjčil, děkuji mu za to. Za nasazení děkuji také mechanikům, kteří se pro hřídel vrátili 1500 kilometrů až do Zagory.“

 

Zmíněný díl se ale nemontoval do závodní Tomečkovy Tatry, nýbrž do bílého balai, které nejprve svou hřídel poskytlo závodnímu vozu. Další taková hřídel požadovaného rozměru už se v Africe sehnat nedala, musela by se jedině poslat z České republiky.

O tatrovácké vzájemnosti svědčí také to, že když mělo o několik dní později oranžové balai v mauritánských dunách problém s poloosou, jako správný šéf týmu mu vyrazil až z dojezdového bivaku pomoci Tomeček právě se závodní Tatrou. Už nachystanou na další etapu.

 

Ztráta způsobená výpadkem v páté etapě činila přibližně 17 hodin, stáhnout se nedala. Tomeček přesto nic nezabalil a zase se startovním polem prokousal dopředu. Z deseti měřených etap tři vyhrál, dvakrát byl druhý a dvakrát třetí. Nebýt páté etapy, i jako osamělý bojovník by se pral o celkové vítězství.

„Tohle byl opravdu náročný ročník, hlavně kvůli poruchám a tedy i opravám, které jsme museli na většině našich Tater dělat,“ hodnotil Tomeček závod v jeho závěru. „S tím ale prostě musíme počítat. Každopádně to zase bylo krásné africké závodění, a jsem šťastný, že jsme se všemi čtyřmi Tatrami dojeli až sem. K Růžovému jezeru, do Dakaru!“

První dvě místa obsadily kamiony značky MAN, což vítězná Elisabete Jacinto komentovala výrokem, že se tím pádem zřejmě jedná o rok MANu. „Kdo ví, třeba bude i rok Tater,“ usmíval se Tomeček, když to slyšel, a k bližší budoucnosti svého týmu opatrně naznačil: „Uvidíme, co nám rok přinese. Nejprve začneme s opravami, pak budeme auta vylepšovat. Čeká nás, doufám, několik misí s baléčky. A brzy rozjedeme také první akce pro sponzory, kterým bych chtěl moc poděkovat. Bez nich by mé sny o Dakaru zůstaly jen sny.“

 

Tomáš Tomeček DAKAR KING

 

Tým Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka podporuje řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a Czechoslovak Group. Tým podporují také společnosti Tatra Trucks, Mann Hummel, a další.

Mediálně se o tým stará redakce Motorsport revue. Více informací najdete na stránkách www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.

 

Kontaktní osoby:
Tomáš Tomeček, mail@tomastomecek.cz, +420 777 815 613
Média: Prokop Siwek, siwek@msrevue.cz, +420 739 244 661

 

Africa Eco Race 2019, Monako - Dakar

Dohromady 6057 km, z toho 4023 km měřených úseků. Zrušeno: 177 km.

První etapa 1. ledna, poslední etapa 13. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den.
Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu (Dakar, Růžové jezero).

Umístění Tomáše Tomečka v etapách Africa Eco Race 2019:
1. etapa: 3. místo,
2. etapa: 1. místo,
3. etapa: 6. místo (ztráta po výměně defektu),
4. etapa: 2. místo,
5. etapa: 9. místo (ukroucená spojková hřídel, do bivaku jej na tyči přitáhlo balai),
6. etapa: zrušena, kvůli mlze nemohly vzlétnout helikoptéry,
7. etapa: 6. místo (ztráta kvůli startu z chvostu pole),
8. etapa: 3. místo,
9. etapa: 2. místo,
10. etapa: 1. místo,
11. etapa: 1. místo,
12. etapa: pouze neutralizace.

 

Africa Eco Race 2019 - konečné výsledky:

Kamiony: 1. Jacinto (Por./MAN) 48:07:52, 2. Essers (Bel./MAN) +2:41:07, 3. Elfrink (Niz./Mercedes) +6:42:50, 4. Van Velsen (Niz./Ginaf) +9:35:47, 5. Tomeček (ČR/Tatra) +17:04:38, 6. Bouwens (Bel./Iveco) +18:04:32, 7. Levickij +23:09:00, 8. Škljajev (oba Rus./Gaz) +30:09:23.
Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 46:05:13, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +4:54, 3. Agazzi (It./Honda) +2:13:06, … 9. Zaťko +11:14:20, 14. Benko (oba SR/KTM) +15:30:22, 25. Kvapil (ČR/Husqvarna) +35:19:14.
Auta: 1. Strugo 44:49:58, 2. Gerard +1:22:13, 3. Julien (vš. Fr./Optimus) +1:43:32.

 

Stručné bio:
Ing. Tomáš Tomeček se narodil 26. června 1970 v Přerově, žije v Příboře. Je ženatý, jeho manželka Lada je módní návrhářka. Spolu mají čtyři děti. Vystudoval VUT v Brně, obor dopravní a manipulační technika, specializace podvozky. Poté nastoupil do kopřivnické Tatry. Pro své schopnosti jízdy v poušti si vysloužil titul Desert Master. Pracuje v Tatře jako externista – testovací jezdec. Má za sebou 14 účastí na Rally Dakar a devět na Africa Eco Race. V roce 2018 jako první v historii dokázal dokončit dálkovou dakarskou rally coby jednočlenná posádka závodního kamionu, a vysloužil si další přezdívku: Captain Solo. Při Africa Eco Race 2019 totéž úspěšně zopakoval.

 

Největší úspěchy:
Rally Dakar: zlato (1995 – navigátor), 2x stříbro (1996 – navigátor, 2003 – pilot), bronz (1999 – pilot).
Africa Eco Race: 3x zlato (2011-12, 2014), 3x stříbro (2013, 2016, 2018) a 2x bronz (2015, 2017).
Vítězství v dalších dálkových závodech: 2x Rallye Orpi Maroc (2005-6) a Rallye Tunis (2008, 2012), Baja Deutschland (2004), Rallye Maroko Shamrock (2009).

 

Zdroj: www.tomastomecek.cz

Záchranáři bojovali o život řidiče. Přiletěl pro něho vrtulník

Pravděpodobně náhlá zástava oběhu jednoho z řidičů má na svědomí dopravní nehodu, ke které došlo v pondělí 15. dubna v Příboře v ulici Wolkerova. 
Zdroj: https://novojicinsky.denik.cz/nehody/zachranari-bojovali-o-zivot-ridice-priletel-pro-neho-vrtulnik-20190416.html


Krajské operační středisko zdravotnické záchranné služby dostalo hlášení o střetu dvou vozidel krátce před třináctou hodinou. Na místo vyjel tým rychlé zdravotnické pomoci a vzlétl také vrtulník letecké záchranné služby (LZS).

„Sedmašedesátiletého muže vytáhli z vozidla svědkové události, kteří rovněž započali poskytování základní první pomoci, včetně srdeční masáže. U postiženého totiž došlo k zástavě dechu i krevního oběhu. Rozšířenou resuscitací ve snaze o záchranu následně pokračovali záchranáři. Provedli intubaci dýchacích cest, zajistili umělou plicní ventilaci a podařilo se jim obnovit srdeční činnost muže,“ popsal záchranu muže Lukáš Humpl, mluvčí krajských záchranářů.

 

Zachránaři sanitka příbor

 

Po přesunu k vrtulníku došlo u pacienta ale k opětovnému zhroucení krevního oběhu a byla nutná další resuscitace. „Letečtí záchranáři jej předávali do péče týmu urgentního příjmu v kritickém stavu. Vzhledem k absenci poranění lze předpokládat, že příčinou nehody i selhání srdeční činnosti byla náhlá zástava oběhu,“ domnívá se Humpl. 

 

Zdroj: www.denik.cz

 

Zdroj:
Zdroj: https://novojicinsky.denik.cz/nehody/zachranari-bojovali-o-zivot-ridice-priletel-pro-neho-vrtulnik-20190416.html

Domov Příbor čekají velké změny. Po rekonstrukci bude mít větší kapacitu

Moravskoslezský kraj zahájil ve středu 10. dubna rozsáhlou rekonstrukci Domova Příbor za bezmála 30 milionů korun. Po revitalizaci se zvýší kapacita zařízení a také se výrazně zlepší životní podmínky obyvatelů domova.  

„Kdybych měl být oficiální, řekl bych, že pokračujeme v procesu humanizace pobytových sociálních služeb. Mnohem lépe ale zní, že prostě chceme babičkám a dědečkům v našich domovech nabídnout lidštější a důstojnější podmínky k životu. V domově žijí lidé seniorského věku, kteří již z důvodu vysokého věku nebo nemoci již nemohou být sami a potřebují pomoc dalších osob. Chceme, aby se obyvatelé domova cítili jako v domácím prostředí,“ uvedl náměstek hejtmana kraje pro sociální oblast Jiří Navrátil a dodal, že se díky rekonstrukci zvýší kapacita domova ze stávajících 60 na 67 míst.

Zhotovitel si ve středu stavbu převzal s tím, že rekonstrukce má být kompletní na začátku příštího roku.

„Stavební práce budou probíhat uvnitř i vně objektu. Kromě rekonstrukce čeká budovu i přístavba a nástavba. Dojde ke změně dispozičního řešení domova, vznikne 7 jednolůžkových a 30 dvoulůžkových pokojů, všechny budou mít sociální zařízení. Součástí projektu je i zajištění bezbariérového přístupu na zahradu. Investiční akci, na kterou máme v rozpočtu Moravskoslezského kraje vyčleněno 28 milionů korun, bude realizovat firma Bystroň Group,“ řekl náměstek hejtmana kraje pro finance, investice a majetek Jaroslav Kania.

„Jsem ráda, že se obyvatelé našeho domova mohou těšit na nové prostředí, které jim nabídne více pohodlí i soukromí. Revitalizaci jistě ocení i zaměstnanci domova, kterým se bude v nových podmínkách o seniory lépe pečovat,“ uzavřela ředitelka Domova Příbor Kamila Demlová.

Zdroj: novojicinsky.denik.cz

Obchvat Frýdku-Místku nabírá další zpoždění. Druhou etapu zatím nemá kdo postavit

Stavba druhé části obchvatu Frýdku-Místku bude mít minimálně půl roku zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic dosud nevybralo firmu, která tuto část dálnice D48 postaví. Po obchvatu města volají místní už dvacet let kvůli silnému provozu na průtahu městem. Za měsíc navíc začne oprava důležité křižovatky, která dopravu ještě víc zkomplikuje.

 

Druhá část obchvatu Frýdku-Místku – od výpadovky na Frýdlant až k dálnici na Český Těšín – se měla začít stavět už na začátku letošního roku. Zpočátku stavbu brzdily spory s ekology a majiteli pozemků. Následně i stará ekologická zátěž Skatulův Hliník. Odpady z místních válcoven už specializovaná firma odtěžila, zatím ale jenom z míst, která má dálnice protnout.

Nynější zdržení způsobil vítěz tendru, který se nakonec zakázky vzdal. Ředitelství silnic a dálnic proto začalo alespoň s přípravnými pracemi. „Proběhlo tam kácení dřevin, aktualizovali jsme zadávací dokumentaci a vypsali jsme další veřejnou zakázku,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

 

Opakování soutěže ale stavbu pozdrží zhruba o půl roku. Do ní se můžou zájemci přihlásit do konce května. Pokud se na druhý pokus podaří firmu vybrat a podepsat s ní smlouvu, mohla by stavba druhé etapy začít na podzim. 

Obchvat Frýdku Místku

Další komplikace za měsíc

Obyvatelé města volají po obchvatu už dvacet let. Trápí je hustá doprava na průtahu Frýdkem-Místkem, kde se denně tvoří dlouhé kolony. Situaci nepřidá ani hluk a zplodiny. Jedná se o hlavní tah z Nového Jičína na Český Těšín a dále do Polska.

Situace se navíc ještě zhorší, protože už za měsíc má začít oprava rušné Rubikovy křižovatky. „My jsme od začátku doufali, že budeme opravu křižovatky dělat až po výstavbě obchvatu, bohužel ani při dobré péči ten most už dnes nesplňuje potřebné požadavky,“ řekl náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutcher (ČSSD). 

Omezená doprava bude i pod mosty, kde se místo ve čtyřech pruzích bude jezdit jenom ve dvou. Průjezd městem tak bude řidičům trvat ještě déle než doposud. Dělníci tam budou pracovat do konce letošního roku.

 

Zdroj: www.ceskatelevize.cz

Úplná uzavírka sjezdu a nájezdu silnic I/48 x I/58 u Příbora - Hotel Zafír

Firma SEKNE, spol. s r.o., Hamerská 12, 772 00 Olomouc ve spolupráci se zhotovitelem stavby METROSTAV, Koželužská 2450/4, Praha 8, 180 00 oznamují, že v rámci stavební akce „D48 Rybí – MÚK Rychaltice“ dojde k úplné uzavírce sjezdové a nájezdové rampy mimoúrovňové křižovatky silnic I/48 x I/58 u Příbora. Sjezdová rampa ve směru Frýdek-Místek – Příbor bude uzavřena definitivně.

Termín uzavírky je stanoven od 31.03.2019 do 31.07.2019. 

Objízdná trasa bude vedena: 
• Směr Ostrava – Nový Jičín
o nájezdová rampa: po silnici I/58, II/464, III/04823, I/58 a D48 (červená čárkovaná trasa v příloze)
• Směr Frýdek-Místek - Ostrava
o sjezdová rampa: po D48 , výjezd Exit 30 Příbor-Západ, I/58 – kruhový objezd, 1. výjezd, D48 a I/58 ul. Ostravská (modrá čárkovaná trasa v příloze)

Po dobu vedení objízdné trasy městem budou na souvisejících ulicích i některé dílčí změny dopravního značení (viz příloha), z nichž zvláště upozorňujeme na zákaz zastavení ve směru Ostrava – Nový Jičín.

Upozorňujeme občany na zvýšenou opatrnost, jelikož objízdná trasa je vedena centrem města po ul. Ostravské, Lidické a Jičínské (viz příloha) a je určena jak pro osobní, tak i pro nákladní automobily.

 

Úplná uzavírka sjezdu a nájezdu silnic I/48 x I/58 u Příbora - Hotel Zafír

 

Zdroj: www.sekne.cz

KUKÁTKOVÝ SLOUP A LAVIČKA NA SVINCI - ÚPRAVA OKOLÍ VRCHOLU

Společnost MOAD architekti s.r.o.  z Nového Jičína navrhla "Kukátkový sloup a lavičku na Svinci".

 

"Navrhli jsme úpravu vrcholu Svince - to nejpodstatnější je zpřístupění celého vrcholu odstraněním stávajícího oplocení bunkru a tím maximálnímu rozhledu z místa. Výhledové směry podpoří i kukátkový sloup s popisem vrcholů v okolí jež jsou součástí téměř 300° panoramatického krajinného výjevu. Tyto průzory budou na tubusu umístěny ve dvou výškových úrovních, tak aby bylo pozorování snadné i pro děti a handicapované.  Mezi stávající jabloně jsme umístili mobiliářový prvek - LAVIČKU.

 

Tento prvek umožňuje sezení v různých úrovních a je oboustranně orientován. Komunikuje tedy se stezkou i s výhledy na protější straně, k němž je orientována svou třístupňovou podélnou stranou. Lavička je tvořena soustavou sedmi dřevěných hranolů bez povrchové úpravy, jež jsou vynášeny pozinkovanou ocelovou pásovinou a trubkami opatřenými protikorózním nátěrem.

Stávající vysazené jabloně v prostoru mezi nivelačním bodem a navrženým sedacím prvkem budou zachovány. V případě jejich nenadálého úhynu navrhujeme nové řešení, a to vysazení jednoho soliterního stromu dubu či lípy, který bude lépe snášet v mnoha směrech extrémní klimatické podmínky, které na vrcholu panují a lépe se tak hodí k výsadbě na vrcholu v této nadmořské výšce. 


Na konci hřebene s nejsilnějším geniem loci a úchvatným výhledem do krajiny se nachází historický kamenný kříž, směrovník a soliterní strom pod nímž je umístěna lavička s panoramatickým výhledem pokrývající Kojetín až Odry. V místě jsou turistické trasy směrem na Starý Jičín, Kojetín a Skalky, paprskovitě se scházející ke křížku. Na tomto místě navrhujeme výměnu sedacího mobiliářového prvku pod solitérním stromem v jeho původní poloze. Bude nahrazen atypickým mobiliářovým prvkem v navazujícím designu lavičky na samotném vrcholu Svinci.

Realizace snad proběhne brzy."

 

LAVIČKA NA SVINCI A ÚPRAVA OKOLÍ VRCHOLU kukátkový sloup

 

Zdroj: www.moad.cz

Nehoda u Příbora

26.3.2019  6:30

 

U Příbora havaroval osobní automobil s nákladním automobilem. Nehoda je bez zranění. Cesta je zneprůjezdněná a pracuje se na odstranění nehody.

Předpoklad zprůjezdnění cca koolem 8 hodiny.

 

Dopravní nehoda u Příbora

 

Havarované vozidlo na silnici 48 u obce Příbor okres Nový Jičín

Příbor, Okres: Nový Jičín, Kraj: Moravskoslezský kraj

Od 26.3.2019 06:25 do 08:30
na silnici 48 u obce Příbor okres Nový Jičín
2 havarovaná vozidla
nehoda nákladního vozidla
OA x NA bez zranění
Událostí je ovlivněn jeden směr provozu