Transfuzní oddělení v Nemocnici AGEL Nový Jičín láká dárce větším komfortem a výhodami

Na větší komfort se nyní mohou těšit dárci krve i zdravotníci transfuzního oddělení Nemocnice AGEL Nový Jičín. Díky devítiměsíční kompletní rekonstrukci oddělení, která si celkem vyžádala investici za 30 milionů korun, bylo vybudováno moderní odběrové středisko odpovídající potřebám současné medicíny. Epidemie koronaviru odběry nepřerušila, naopak krev od dárců potřebují v novojičínské nemocnici více než dříve. V zmodernizovaném objektu se nachází odběrové sály, čekárny pro dárce, laboratoř, sklady a skladovací prostory, kde je umístěna chladicí a mrazící komora, zázemí pro personál a sociální zařízení.

 

Recepce odběr krve AGEL Nový Jičín

 

„Transfuzní oddělení má nyní zcela jiné dispoziční uspořádání vyhovující potřebám dárců i personálu. Ve veřejné části se nachází centrální recepce s vyvolávacím systémem, manipulaci materiálů mezi patry usnadní servisní výtah. Všichni jistě ocení fakt, že celý objekt je klimatizován,“ uvádí vedoucí provozu transfuzního oddělení Nemocnice AGEL Nový Jičín Ing. Markéta Matušů s tím, že se zároveň zvýšil počet odběrových křesel, kdy je celkový počet 16. Dárci jistě ocení modernizaci prostředí, které je komfortnější než v minulosti. „Díky modernějším prostorám budeme moci rozšířit současnou dárcovskou základnu,“ sdělila vedoucí. 

Na původním transfuzním oddělení byly pro určité činnosti již nevyhovující, stísněné prostory i starší sociální zařízení pro dárce i pro personál. „Během rekonstrukce se změnilo dispoziční uspořádání, zvětšil se jeden z odběrových sálů a pořídilo se nové vybavení, “ popsala Ing. Markéta Matušů. Novinkou na transfúzním oddělení je vyvolávací systém, přístrojové vybavení a separátory pro odběr plazmy. „S otevřením transfuzního oddělení je nově spojené i umožnění bezplatného parkování dárcům v těsné blízkosti odběrového centra,“ doplnil místopředseda představenstva Nemocnice AGEL Nový Jičín Ing.  David Koribský, MBAce.

Během rekonstrukce absolvovali dárci krve odběry v náhradních, ale zcela důstojných, prostorách naproti nemocnice v budově bývalé ústavní lékárny. „Děkujeme tak našim dárcům krve a krevních složek, že dárcovství nepřerušili a dál chodili i do těchto dočasných prostor. Věříme, že jsme pro naše dárce, kterých si nesmírně vážíme, vybudovali příjemné, moderní a hezké prostory, aby se u nás co nejlépe cítili a rádi se k nám vraceli,“ řekla vedoucí provozu s tím, že nemocnice pro dárce připravuje řadu dalších benefitů spojených s jejich pravidelnou návštěvou.

Novojičínské transfuzní oddělení je komplexní transfuzní farmakologické zařízení, je nositelem rakouské licence pro odběr lidské plazmy pro zpracování frakcionací na krevní deriváty pro státy Evropské unie. I když se kvalifikuje jako odběrové středisko bez konečného zpracování, počtem odběrů se blíží fakultním transfuzním zařízením. Celkový počet odběrů dosahuje od roku 2014 pravidelně téměř 15 000 darování ročně. „Krev a krevní složky od nás směřují nejen do naší nemocnice, ale i do zpracovatelského centra, kdy po zpracování putují do krevních bank nemocnic nejen v Moravskoslezském kraji,“ uzavřela Ing. Markéta Matušů.

Informace pro dárce krve:

Přihlásit či zaregistrovat k odběru krve se můžete zde: https://odbery.nnj.agel.cz/ 
Stránky oddělení naleznete zde: https://nemocnicenovyjicin.agel.cz/pracoviste/oddeleni/transfuzni-oddeleni.html
 
Zdroj: www.agel.cz

Tatra ukázala vizualizaci nového projektu T 162 „Karel“, unikátní speciál původně mířil na Dakar

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks oživila projekt soutěžního speciálu T 162 EX, který plánuje vylepšit o stávající techniku. Projekt Karel vzniká jako ukázka schopností společnosti i pocta šestinásobnému vítězi Dakaru.

Společnost Tatra Truck se na svém náborovém webu Chci do Tatry nedávno pochlubila novým projektem s označením Projekt T 162 „Karel“, navazujícím na vizi závodního speciálu z osmdesátých let. Nový speciál ovšem dostane tu nejmodernější techniku a čeká ho zcela jiné určení.

 

tatra-projekt-t-162-karel-tatra-162-t-162-ex-karel-loprais-loprais

Inspirace z osmdesátek

Základem projektu byl koncept soutěžního speciálu s označením T 162 EX 7.440 4×4.1, který měl vzniknout na základech tou dobou vyvíjené modelové řady Tatra 162 a jehož cílem bylo porazit na Dakaru extrémně výkonný závodní kamion DAF Turbotwin, schopný porážet i závodní osobní vozy.

Speciál Tatra, za jehož návrhem z července 1987 stál Jaroslav Krpec, měl být osazen vzduchem chlazeným dvanáctiválcem, umístěným vzadu před zadní nápravou, přičemž převodovka měla být pod kabinou. Motor měl mít přeplňování minimálně dvojicí turbodmychadel, ve hře však byla i možnost se čtyřmi turbodmychadly.

Jak lze rozklíčovat z názvu, výkon měl dosahovat okolo 440 kW (595 koní), zatímco váha měla být okolo 7 tun. Do karet v souboji s turbotwinem měla hrát i lepší aerodynamika kapotované tatrovky. Ostatně ta se zkoušela na modelu v měřítku 1 : 10, který je dnes součástí expozic Muzea nákladních vozidel Tatra v Kopřivnici.

Realizaci projektu zabránila tragická nehoda speciálu DAF Turbotwin na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988, po které byly závody kamionů na dva roky zrušeny. Po obnovení v roce 1990 se pravidla zásadně změnila a vyžadovala homologaci dle FIA, která projekty, jako byla Tatra T 162 s motorem vzadu či speciály se dvěma motory, vylučovala.

Projekt „Karel“

Stavbu současného speciálu s označením projekt „Karel“ odstartoval v polovině roku 2023 nález původní kabiny nerealizovaného modelu Tatra T 162 na Slovensku, za kterým stál Petr Čapka, velký fanoušek Tatry. Ten měl v plánu realizovat speciál T 162 ve své režii, po konzultaci s Radomírem Smolkou, členem představenstva a ředitelem úseku výzkumu a vývoje Tatra Trucks, a. s., ale pochopil, že projekt by byl nad jeho síly.

Projektu se ovšem ujala samotná automobilka, která kabinu odkoupila a začala pracovat na novém projektu. Jeho základem je ale stále původní kabina, která byla zrenovována a detailně naskenována do 3D modelu.

Hlavním garantem projektu v automobilce se stal Martin Piskoř, který poskládal podvozek s rozvorem 4000 mm dle původního nákresu Jaroslava Krpce a osadil ho moderní technikou - dvanáctiválcem Tatra v posledním vývojovém stadiu a převodovkou Tatra s elektronickým řazením.

 

Kombinace starého návrhu, který navíc nebyl zcela dokončený, a moderní techniky pak vytvořila zajímavý projekt, který přináší nové výzvy a neotřelá řešení. Podle automobilky už dokonce vedl k vytvoření přihlášky patentu na nové řešení diferenciálu a uspořádání podvozku s páteřovou nosnou rourou.

Radomír Smolka, který je iniciátorem projektu „Karel“ a v minulosti se podílel na záchraně první ze dvou dakarských tatrovek 815VE 6×6, pak v rozhovoru na Chci do Tatry uvedl, že projekt má od začátku propojit historii a současnost společnosti. Pod původním kabátem tak bude moderní technika i elektronika.

 

tatra-projekt-t-162-karel-tatra-162-t-162-ex-karel-loprais-loprais1

Vyloučen není start na Dakar Classic

Vůz, na jehož vývoji a výrobě pracují dobrovolníci z celé automobilky, by měl plnit především marketingovou roli, takže bude předváděn při různých akcích a bude demonstrovat schopnosti a techniku značky. Vyloučen však není ani start na Dakar Classic, pokud se podaří najít shodu s organizátory. Zatím se však jedná o velmi vzdálenou vizi.

Práce na vozidle a jeho kompletace budou probíhat přímo v Kopřivnici, ačkoli některé díly možná budou muset být vyrobeny u různých specializovaných dodavatelů, což platí například pro laminátové díly. Motor Tatra by měl mít objem devatenáct litrů a podvozek by měl být na úrovni aktuálních soutěžních speciálů Tatra (chcete-li Praga).

A proč jméno Karel, odkazující na Karla Lopraise? „Vyjadřuje samozřejmě úctu a obdiv k šestinásobnému vítězi Dakaru panu Karlu Lopraisovi, člověku, který bez přehánění ‚Tatru naučil vítězit‘. A se vším hlubokým respektem ke všem osobnostem spojeným s Tatrou ji proslavil nejvíce,“ uvedl Radomír Smolka.

 

www.novinky.cz

Velikonoční pranostiky

Muži, pozor! Letos je přestupný rok, a to znamená, že si tentokrát může pomlázku uplést i Vaše drahá polovička. 

 

Níže se můžete inspirovat tradicemi i zvyky, které k velikonočním dnům patři: 

 

Zelený čtvrtek je den, kdy:
  • se nemáme hádat
  • máme jíst zelené potraviny a hlavně zeleninu
  • si nemáme nic půjčovat 
Velký pátek je den, kdy:
  • nemáme jíst maso
  • země se otevírá se svými poklady
  • nemáme rýt ani kopat do půdy
Pranostiky na Bílou sobotu:
  • prší-li na Bílou sobotu, bude v létě nouze o vodu
  • prší-li v noci na Bílou sobotu, bude málo třešní
  • když prší do Božího hrobu, bude žíznivý rok
Velikonoční neděle je den, kdy:
  • neuklízíme, ale...
  • ...pečeme mazance, beránky a spoustu dalšího
  • pleteme pomlázky
Pranostiky na Velikonoční pondělí:
  • je-li deštivé Červené pondělí, neurodí se obilí 
  • prší-li na Velikonoční pondělek, přijde zkáza na žita

 

Velikonoční pranostiky

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců a voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel do Evropského parlamentu. 

 

Volby do Evropského parlamentu v česku

.

Odstávka vody SMVAK OSTRAVA 27. března 2024

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11411 Okružní ulice Okružní, kpt. Jaroše, dle mapového podkladu 27.03.2024 08:00 27.03.2024 14:00 Umožněno předzásobení Výstavba nového vodovodu

 

SMVAK OSTRAVA Příbor

NEFUNKČNOST BANKOMATU ČESKÉ SPOŘITELNY od 27. března do 28. března 2024

Z důvodu drobných stavebních úprav dojde k nefunkčnosti bankomatu České spořitelny ve dnech 27.-28.3.2024. Děkujeme za pochopení.

 

Bankomat České spořitelny

Výluka v provozu České dráhy - Středa, 27. března 2024 - 07:15 - 19:15

České dráhy Příbor

Údržba a oprava kolejí na trati,
Udržení technického stavu trati

 
Týden od 25. 03. do 31. 03. 2024
 

Středa, 27. března 2024

07:15 - 19:15

Popis:

Po dobu výluky budou všechny vlaky ve vyloučeném úseku nahrazeny náhradní autobusovou
dopravou (vybrané spoje budou nahrazeny v úseku Příbor - Štramberk).
Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

V úseku Kopřivnice – Veřovice jedou vlaky v odlišné časové poloze dle výlukového jízdního řádu.

 

Výluka čd Příbor

 

Umístění zastávek náhradní dopravy:


Příbor – na autobusové zastávce “Příbor, žel.stanice“
Kopřivnice zastávka – na autobusové zastávce “ČS.Armády“
Kopřivnice – před staniční budovou
Štramberk – na autobusové zastávce “Štramberk, rest.Palárna“

Přílohy
pdfVýluka Příbor [pdf, 439 kB]
Výluka Příbor