42.KOWAX VALAŠSKÁ RALLY VALMEZ 5. - 7. dubna 2024

KOWAX Valašská rally ValMez proběhne netradičně v neděli. To je jedna ze zásadních zpráv z tábora organizačního týmu tradičního valašského závodu. Ten letos proběhne ve dnech 5. – 7. dubna 2024. Soutěž bude zařazena do seriálů FIA CEZ rally a Historic rally, Autoklub Rallysprint Série (Poháru 2+) a RSS v rally historických automobilů.

 

KOWAX Valašská rally ValMez nadále zůstává úzce spojena s městem Valašské Meziříčí. V rámci 42. ročníku se nic nemění na umístění administrativní i technická přejímky (Autocentrum Lukáš), ředitelství rally na městském úřadu, shodná zůstává i poloha servisu v areálu valašskomeziříčské společnosti DEZA. Z tohoto prostoru budou posádky vyrážet na šest rychlostních zkoušek ve Zlínském a Moravskoslezském kraji (formát 3 „erzety“ dvakrát). Celková délka soutěže je naplánována na necelých 181 km, s více než sedmdesáti měřenými kilometry.

„Valašku letos připravujeme jako jednodenní sprintrally, přesto je soutěž nadále součástí středoevropských struktur CEZ rally a Historic rally,“ naznačuje bývalý ředitel rally a aktuální předseda organizačního týmu KOWAX Valašské rally ValMez Jaromír Tomaštík a dodává: „Nedělní termín závodu jde na můj vrub. V době, kdy jsme se dozvěděli, že nás Autoklub vyřadil z kalendáře ERT, byly již přípravy v plném proudu. Proto jsme se po poradě rozhodli využít již vydaná povolení na původně dvoudenní podnik a závod odjedeme netradičně. Přesto už nyní mám ohlasy, že to v dnešní složité ekonomické době nemusí být špatný formát.

Současně si vážím mé společné dohody s AČR, že soutěž dále zůstává ve strukturách CEZ a že v případně standardního průběhu se Valaška v roce 2025 opět vrátí do dvoudenního mistrovství. Myslím, že je to fajn řešení pro nástup omlazeného organizačního týmu do vedení.“

 

42.KOWAX VALAŠSKÁ RALLY VALMEZ 5. - 7. dubna 2024

 

Novým ředitelem KOWAX Valašské rally ValMez byl jmenován Jakub Vaněk, zastupovat ho budou Josef Kutěj s Jiřím Daňkem, kteří figurují i v čele nově vzniklého Valašského autoklubu v ÚAMK.

„Všichni ze současného organizačního týmu jsme se v posledních ročnících na Valašce pod vedením Jaromíra Tomaštíka podíleli, a tak vzniklá situace je pro nás téměř srdeční výzvou. Zároveň víme, do čeho jdeme, co nás čeká a v našem zájmu bude udržet Valašku na odpovídající úrovni a dále ji rozvíjet,“ říká Jakub Vaněk.

 

Program soutěže odstartuje v pátek 5. dubna prezentace posádek, po které budou moci posádky vyrazit na první seznámení s tratí. Prezentace bude pokračovat i v sobotu dopoledne, volně přejde do pokračování seznamovacích jízd, které budou ukončeny v šestnáct hodin.

Od 17 hodin proběhne na náměstí ve Valašském Meziříčí představení vybraných posádek, které se bude křížit s průběhem shakedownu (16:30 – 19:30 hod). Ten se uskuteční v oblasti bývalé městské RZ ValMez, tedy v okolí zimního stadionu a plaveckého areálu. Pořadatelé věří, že to bude na osahání techniky a při očekávané divácké kulise zajímavá destinace a k hojné účasti snad napomůže i snížený vklad s pojištěním.

V neděli pak v 9:15 hod. vyrazí první posádky ze servisního zázemí vstříc první sekci rychlostních zkoušek, která se krátce po obědě pojede i podruhé. Závodit se bude na rychlostních zkouškách Straník, Lešná a Velká Lhota.

Organizační tým aktuálně čeká na schválení Zvláštních ustanovení soutěže, aby následně spustil i možnost přihlašovat se v rámci licenčního systému. Tak by se mělo stát mezi 4. – 6. březnem, příjem přihlášek bude uzavřen 28. března před půlnocí.

Informačním kanálem 42. KOWAX Valašské rally ValMez bude tradiční internetová stránka www.valasskarally.com. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez, pro posádky bude k dispozici aplikace Sportity s heslem Valaska2024.

 

42. KOWAX Valašská rally ValMez 2024, tiskový servis

Tomáš Plachý, foto: Rallyservice.cz

Nový speciál Tatra Force zaujme nejenom výraznou škodováckou RS barvou. Má dokonce vlastní výtah!

Státní podnik Diamo se zaměřuje na zahlazování následků hornické činnosti po těžbě uranu, rud, plynu, ropy a uhlí, k čemuž mu pomáhá také kolový speciál určený k havarijnímu vyproštění horníků. Ten se nyní představuje ve druhé generaci a s barvou připomínající ostré škodovky.

 

Nový speciál Tatra Force zaujme nejenom výraznou škodováckou RS barvou. Má dokonce vlastní výtah!

 

Do služeb státního podniku Diamo přibyl nový unikátní vůz postavený na podvozku Tatry Force 6×6, za nímž stojí společnost Partner Ipex, která už má za sebou stavbu různých speciálů Tatra, včetně nejdelší Tatry na světě.

Vozidlo s jeřábovou nástavbou od ČKD Mobilní jeřáby Slaný slouží k nouzovému vyprošťování horníků například v situacích, kdy selže důlní výtah. Tehdy se na 1 350 metrů dlouhé lano zavěsí přepravní klec, spustí dolů, jeřáb horníky vytáhne nahoru, čímž nahradí výtah.

 

Nový speciál Tatra Force zaujme nejenom výraznou škodováckou RS barvou. Má dokonce vlastní výtah!

 

K dispozici jsou dokonce dva typy transportních klecí. Ta menší se vozí přímo na autě, zatímco větší potřebuje přívěsný vozík dodávaný spolu s vozidlem.

Speciál nalakovaný do křiklavě zelené barvy připomínající lak Mamba Green určený pro škodovky RS je zařazen do flotily Hlavní báňské záchranné stanice Ostrava a fyzicky parkuje ve Staříči (obec v okrese Frýdek-Místek). Tento model nahrazuje dosud používaný starší kus TATRA 815 PJ 6×6.

 

Nový speciál Tatra Force zaujme nejenom výraznou škodováckou RS barvou. Má dokonce vlastní výtah!

 

Tak co, jak se nové záchranářské RS pro horníky líbí vám? Napište nám to do komentářů pod článek a hlasujte v anketě níže.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Chodci a cyklisté se dočkají: Spojení Frenštátu a Tiché je na dohled

Nová cyklostezka spojí Tichou a Frenštát: Zvýšení bezpečnosti a podpora aktivního života

 

Obec Tichá zahájila klíčový projekt, který má zásadně zlepšit dopravní propojení a bezpečnost v regionu. V rámci veřejné zakázky bude vybudována nová stezka pro chodce a cyklisty, která vytvoří přímé a bezpečné spojení s nedalekým Frenštátem pod Radhoštěm. Tato iniciativa je odpovědí na rostoucí poptávku po bezpečnějších cestách a podpoře udržitelné dopravy mezi oběma obcemi.

 

Chodci a cyklisté se dočkají: Spojení Frenštátu a Tiché je na dohled

 

Trasa a rozsah projektu

Stavba, která je investicí obce Tichá, začne na katastrálním území Tichá na Moravě. Projekt počítá s několika fázemi. Nejprve bude v intravilánu obce vybudován nový chodník podél silnice III/4848. Tím se zajistí bezpečný pohyb pro pěší v obydlené části. Dále je na jižním konci zástavby v plánu vybudování nového přechodu pro chodce s ochranným ostrůvkem, který jim umožní bezpečné překonání frekventované silnice.

Od tohoto bodu bude stezka pokračovat jako společná stezka pro chodce a cyklisty a povede až na hranici Frenštátu pod Radhoštěm západně od silnice III/4848. Většina trasy bude vedena v extravilánu po stávajících zemědělských a pomocných silničních pozemcích, což minimalizuje dopad na zastavěnou oblast. V jižní části se také počítá s rozšířením stávajícího panelového chodníku.

 

Technické detaily a přínosy

Kromě samotné stezky projekt zahrnuje i důležité technické prvky. Bude doplněno veřejné osvětlení, které zajistí bezpečnost i za tmy. V rámci stavby dojde k vybudování a úpravě mostu, protože trasa kříží dva vodní toky.

Tato stezka představuje významný krok vpřed pro kvalitu života v obci. Nejenže zlepší bezpečnost dětí, seniorů a všech, kteří se mezi Tichou a Frenštátem pohybují pěšky nebo na kole, ale také podpoří aktivní životní styl a rekreaci. Obyvatelé tak získají novou a atraktivní možnost, jak si užít pohyb v přírodě bez rizika silničního provozu.

 

Zdroj: nen.nipez.cz

4 miliony na „přesun“ Turistického informačního centra?!

Vyjádření 

Sdružení nezávislých kandidátů „Příbor je náš domov“

 

 

🚨 4 miliony na „přesun“ Turistického informačního centra?! 🚨
Vedení města Příbora plánuje utratit téměř 4 miliony korun za přesun Turistického informačního centra do bývalé spořitelny na náměstí. Připomínáme: prostory prošly kompletní rekonstrukcí v roce 2016 a jsou plně použitelné.
👉 Co úprava prostoru o velikosti 72 m2 podle dokumentace obnáší?
• úpravu několika příček
• nové podlahy a nátěry stěn
• doplnění elektroinstalace a několik kusů nábytku
💸 Jen pár položek z rozpočtu: TENTO ODSTAVEC BYL NUCENĚ UPRAVEN!
Původně jsme sdíleli i některé konkrétní položky rozpočtu na úpravu TIC, aby si každý mohl udělat jasný obrázek. Bohužel jsme byli nuceni tyto detailní údaje stáhnout a nesmíme je konkrétně zveřejnit. Přesto musíme říct, že částky v rozpočtu jsou podle odborného posudku extrémně předražené a rozhodně neodpovídají tomu, co se má v prostoru skutečně udělat.
❌ To je podle nás naprosto neobhajitelné. Cena téměř 4 miliony Kč odpovídá ceně nového, nadstandardně vybaveného bytu v Příboře. A tady jde „jen“ o úpravy v už zrekonstruovaných prostorách!
👉 My, sdružení nezávislých kandidátů Příbor je náš domov (PJND), s takovým postupem zásadně nesouhlasíme. Peníze z městského rozpočtu by měly sloužit občanům – na novou školku, rozvoj sportu, nebo podporu rodin – ne na předražený stůl a přemrštěné ceny za elektroinstalace.
📅 Přijďte 17. 9. na zasedání zastupitelstva a dejme vedení města jasně najevo, že 4 miliony mají v Příboře mnohem lepší využití.
 
Sdružení nezávislých kandidátů „Příbor je náš domov“

Pozvánka na 20. zasedání zastupitelstva města Příbor

Starosta města Příbora Vás zve na 20. zasedání zastupitelstva města, které se uskuteční dne 17.09.2025 v jednacím sále piaristického kláštera se začátkem v 16 hod.

 

Pozvánka na 20. zasedání zastupitelstva města Příbor

Drtikolka T813 měla gigantický motor a tahala i letadla

Tatra T813 vznikla primárně pro potřeby armády, její schopnosti se ale hodily i v civilním sektoru, a tak sloužila nejen ve vojenských barvách. Připomeňte si její příběh.

 

Tuzemská armáda je pro automobilku Tatra dlouhé desítky let klíčovým odběratelem. Platilo to samozřejmě i v době socialismu, kdy mnohé projekty kopřivnické automobilky byly právě výsledkem vojenského zadání. To je případ i Tatry 813 „Kolos“, která vznikla na základě armádní zakázky na dělostřelecký tahač.

 

Drtikolka T813 TATRA

 

Podivný prototyp bez kabiny

Práce na vozidle odstartovaly v roce 1960 v konstrukční kanceláři pobočného závodu Bánovce nad Bebravou. První prototyp vznikl z komponentů tehdy nové Tatry 138, šlo vlastně jen o funkční vzorek – stroj neměl karoserii, a tak tu byla jen čtyři sedadla upevněná k osmikolovému podvozku a motocyklový štít chránící řidiče.

Speciální byl i pohon, který obstarával nově vyvinutý vznětový dvanáctiválec T930 o objemu 17 640 cm³, vzniklý přidáním čtyř válců k původnímu osmiválcovému motoru. Výsledkem atmosférického motoru s přímým vstřikováním byl výkon 199 kW a točivý moment 990 Nm, což byly v době vzniku fantastické hodnoty. Později tu byly i prototypy s benzinovým osmiválcem, ten se ale moc neosvědčil.

 

 

Prototyp byl pečlivě testován, a to mimo jiné ve vojenském prostoru Libavá, kde si ho prohlédli i zástupci armády. Ty vůz nadchnul, vždyť zvládal překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů nebo jezdit s bočním náklonem až 30°. I díky tomu vývoj mohl pokračovat, už v upravené podobě, s karoserií.

Přichází sériový Kolos

Automobil tak dalšími jízdními zkouškami mířil k sériové výrobě, která byla nakonec zahájena v roce 1967. První se začal vyrábět osmikolový speciál určený pro armádu, tzv. Kolos 8 × 8 s dvěma řiditelnými nápravami a odpružením vpředu i vzadu podélnými listovými pery. Základem byl pro Tatru typický páteřový podvozek s centrální nosnou rourou, zde tvořený spojenými skříněmi montážních celků pohonu, a výkyvnými polonápravami.

 

Drtikolka T813 TATRA

 

O pohon se postaral už dobře známý dvanáctiválec, který v sériové podobě dosáhl na výkon 190 kW. Spárován byl s pětistupňovou mechanickou převodovkou s dvoustupňovou redukcí. Trambusová kabina byla dostupná v krátkém nebo prodlouženém provedení.

Tatra T813 měla v armádě na starosti rozličné úkoly. Vedle tahače přívěsů postupně vznikly i různé speciály jako třeba nosič mostní konstrukce pro ženisty nebo nosiče různých raketových systémů.

Do civilu!

Nakonec však nezůstalo jen u vojenských speciálů. Uvolněná doba druhé poloviny šedesátých let znamenala, že bylo rozhodnuto o možnosti využití T813 také v civilním sektoru. Vůz zde měl nahradit zastaralou Tatru 141, jejíž konstrukce vycházela ještě z modelu T111, vzniklého už za války.

V roce 1969 tak vznikly další deriváty. Novým základem se stala čtyřkolka 4 × 4 s jednou řiditelnou nápravou, nad níž stála šestikolka 6 × 6 se dvěma řiditelnými nápravami. Civilním vrcholem byla osmikolka 8 × 8 pro přívěsy o hmotnosti až 100 tun.

 

Do sériové výroby se tak dostaly různé tahače či podvozky pro jeřáby stejně jako sklápěče nebo speciály pro hasiče. Právě podle sklápěče se T813 někdy přezdívá Drtikol nebo Drtikolka, a to podle filmu Prázdniny pod psa z roku 1980. V něm s vozem jezdila postava přezdívaná právě Drtikol.

 

Drtikolka T813 TATRA

 

Díky spolupráci se západoněmeckou společností SEMEX dokonce vznikl i výkonný letištní tahač schopný manipulovat letadly o hmotnosti až 300 tun. V době politické normalizace se ale takový vůz na Západ nakonec vyvážet nemohl.

Tatra 813 se vyráběla do roku 1982, kdy byla nahrazena modelem T815. Vzniklo celkem 11 751 exemplářů různých modifikací. Vedle Československa tahle tatra jezdila také v Indii, Rumunsku, NDR nebo SSSR.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Uzavírky ulic Jičínské a Místecké – výměna vodovodního řadu 🚧🚦💧

 

Město Příbor informuje občany, že od 17. září 2025 do 14. listopadu 2025 proběhne v našem městě výměna vodovodního řadu.

Stavební práce se dotknou zejména těchto úseků:

• ulice Jičínská – 1. část (📅 17. 9. – 14. 11. 2025 a v návaznosti na opravu povrchu silnice I/58 prováděnou ŘSD)
➡️ úsek mezi křižovatkou s ul. Tyršovou a křižovatkou s ul. Komenského

• ulice Místecká – 2. část (📅 17. 9. – 14. 11. 2025)
➡️ úsek mezi čerpací stanicí a křižovatkou s ulicí Lomenou

🚗 V souvislosti s těmito uzavírkami bude doprava vedena po objízdných trasách, které povedou po komunikacích města Příbora.

🙏 Děkujeme občanům za pochopení a trpělivost při dočasném omezení dopravy.

 

Uzavírky ulic Jičínské a Místecké – výměna vodovodního řadu