Domovskou trať Slovenské strely přetnulo mošnovské letiště

V 84. díle seriálu Zaniklé tratě se podíváme na lokálku, jejíž počáteční úsek přetnula přistávací dráha letiště Mošnov, a další část byla později opuštěna kvůli stavbě seřaďovacího nádraží kopřivnické Tatry. Zamíříme na domovskou dráhu legendární Slovenské strely ze Studénky místního nádraží do Kopřivnice.

 

mapa

 

Pokusů postavit železniční spojení Kopřivnice a Severní dráhy císaře Ferdinanda bylo hned několik. První v roce 1872 zmařilo plánované křížení s průplavem Odra – Dunaj a nakonec i ekonomická krize, druhý pokus v roce 1875 zase nedostatek peněz.

 

vlak

 

Úspěšní byli až bratři Gutmannové, spolumajitelé Vítkovického horního a hutního těžířstva, kteří měli peněz dost. Gutmannové koupili ve Štramberku vápencový lom Kotouč a potřebovali vytěžený kámen co nejlaciněji a nejjednodušeji dovážet do vítkovických hutí.

 

vlak 2

 

Jenže doprava koňskými povozy ze Štramberka do Studénky, kde se vápenec překládal do vagonů, byla příliš složitá. Bratři se proto rozhodli postavit mezi Štramberkem a Studénkou úzkorozchodnou neveřejnou dráhu. To se ovšem nelíbilo místním. Tak dlouho si stěžovali ve Vídni, až nakonec vznikl projekt normálněrozchodné veřejné železnice.

 

vlak 3

 

První vlaky mezi Studénkou, Příborem, Kopřivnicí a Štramberkem projely těsně před Vánocemi v roce 1881, osobní doprava na trati začala fungovat asi až o půl roku později. Provozní délka trati byla 18,285 km, stavební délka 18,545 km, maximální sklon 17 % a nejmenší poloměr oblouku 125 m.

 

vlak 4

 

Dopravu na místní dráze zajišťovaly nejprve parní lokomotivy pozdější řady 310.9 a 422.9, v roce 1930 se na trati objevil první motorák, věžák M120.401. Zajímavé je, že byl později, už jako M120.903, přestavěn na pohon zemním plynem. U Příbora se totiž nacházelo jeho ložisko, a tak byla u kolejí postavena čerpací stanice. Doklady o tom, jak spolehlivý byl provoz na plyn, se však nedochovaly.

 

vlak 6

 

Protože se na dráhu v Kopřivnici napojovalo vlečkové kolejiště vagonky Tatry, je logické, že se na trati do Studénky zajížděly všechny tatrovácké výrobky. Ať už vagony nebo motorové vozy. Svoje první kilometry tady najela i slavná Slovenská strela.

 
vlak 7
 

Trať byla zestátněna až v roce 1951, jako jedna z posledních. V tu dobu se už začalo mluvit o jejím částečném konci. U Mošnova se totiž mělo začít stavět velké letiště a jeho přistávací dráha by křížila koleje. Letadla dostala přednost a 1. června 1959 byla zprovozněna přeložka a původní úsek mezi Studénkou a Sedlnicemi byl snesen.

 

vlak 8

 

Druhý úsek mezi Příborem a Kopřivnicí byl nahrazen v březnu 1979. Kvůli nárůstu výroby nákladních automobilů v Tatře bylo nutné postavit kapacitní seřaďovací nádraží, jenže u staré tratě pro něj nebylo místo. Vznikla proto další přeložka, kvůli které zanikla stanice Lubina, dříve Drnholec nad Lubinou a vlastně i staré nádraží v Kopřivnici.

 

vlak 9

Přes rybníky k letišti

V tomto díle Zaniklých tratí se nejprve podíváme na místní nádraží ve Studénce. Zjistíme, že budova nikdy nesloužila cestujícím. Ukážeme si polorozpadlé depo místní dráhy a vysvětlíme si, co znamenal termín Dynalkol.

Samozřejmě se projdeme po ikonických mostech. Nejprve po soumostí přes říčku Mlýnku, potom přes ocelový most přes Odru a nakonec i přes dlouhý inundační most. Zhruba před 15 lety na nich byly koleje a používaly se k odstavování správkových vozů, dnes po nich vede alespoň cesta pro pěší a cyklostezka.

 

vlak 5

 

Ukážeme vám nejstrmější úsek zrušené části tratě, a také místo, kde od roku 1947 stávala zastávka Albrechtičky. Podíváme se až k plotu mošnovského letiště. S kamerou jsme zašli co nejblíže místu, kde stávala stanice Sedlnice, před několika lety ovšem na jejím místě vznikly obří skladovací haly. Aspoň, že nám zbyly historické fotky.

 

vlak 10

Od Příbora do Kopřivnice

Nevynechali jsme ani druhý zaniklý úsek. Začneme hned na jeho začátku za Příborem. Těleso dráhy je tam velmi dobře patrné, místy slouží jako cesta. Na kraji Kopřivnice jsme objevili původní mostek přes Sýkoreček a zjistili jsme, že staré kopřivnické nádraží stále stojí, jen se v jeho areálu dnes vyrábí nábytek.

 

vlak 11

 

I přes několik zaniklých úseků trať ze Studénky do Kopřivnice za téměř 150 let existence mnohokrát obhájila svůj smysl. Naposledy v roce 2015, když z ní byly vyvedeny koleje na mošnovské letiště. No, a Slovenská strela po ní z Kopřivnice vyráží dodnes.

 

Zdroj: www.idnes.cz

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN

Lada Vyvialová Vás srdečně zve na exkluzivní pop-up akci, kde představí limitovanou kolekci GRAFEN.

 Kdy: čtvrtek 13. listopadu 2025, 16:00–20:00
 Kde: Freudova 415, Příbor

 

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN

16. listopadu 2025 Swingový koncert

Swingový orchestr Bedřicha Pukovce vás srdečně zve na koncert plný nesmrtelných swingových melodií.

Hosté večera:
Trio Melody ladies
Zbyněk Terner
Martin Frynta 

Řídí Zdeněk Pukovec. 
Večerem provází Zbyněk Terner.

Předprodej vstupenek v papírnictví DarKa na náměstí v Příboře (tel.: 733 314 516).

Vstupné: 250 Kč, senioři a děti do 10 let 200 Kč

 

Koncert je pořádán s podporou města Příbora.

 

16. listopadu 2025 Swingový koncert

SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025

SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025
SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025

Tajné společnosti

Město Příbor a městská knihovna vás zve na přednášku Mgr. Jiřího Michalíka, Ph.D.

Záhadné rituály, skryté symboly, tajné vědění a domnělý či skutečný vliv na běh dějin – to jsou atributy, které veřejnost odedávna spojuje s tajnými společnostmi.

Přednáška Mgr. Jiřího Michalíka, Ph.D. vás zavede k historickým kořenům templářů, rosenkruciánů a zednářů. Oddělíme fakta od legend, podíváme se, jak vznikaly o nich mýty, které přežívají dodnes i díky knihám autorů, jako je Dan Brown.

Kdy: 11. 11. 2025 v 17:00
Kde: Městská knihovna Příbor, Lidická 50, 742 58 Příbor

Vstupné: 60 Kč / 30 Kč Senior 65+

 

Tajné společnosti

Trampolíny v Příboře

Trampolíny v Příboře

Spouštíme pocitovou mapu Příbora

 

Děkujeme všem občanům, kteří se zapojili do dotazníkového šetření k tvorbě nového strategického plánu města. Vyplnilo jej úctyhodných 561 obyvatel – vaše názory a postřehy jsou pro nás velmi cenné.

Na dotazníky nyní navazuje pocitová mapa Příbora, kterou najdete zde:
 www.pocitovemapy.cz/pribor-2025

Do mapy můžete přímo zakreslit, kde se v Příboře cítíte dobře, kde naopak méně, a kde byste uvítali změnu.
Pocitová mapa je otevřena do konce listopadu.

Vaše podněty a zkušenosti budou sloužit jako důležitý podklad pro zpracování nového strategického plánu rozvoje města Příbora.

Děkujeme, že se zajímáte o život ve městě a pomáháte nám společně tvořit jeho budoucnost.

Sledujte záložku "Zaostřeno na Příbor"

 

Spouštíme pocitovou mapu Příbora