Informace k zápisu do prvních ročníků základní školy pro školní rok 2021/2022

V souvislosti s nadcházejícím zápisem do prvních ročníků základní školy pro školní rok 2021/2022 bychom vám rádi podali základní informace týkající se povinné školní docházky.
Školský zákon stanovuje pro zápis dětí k povinné školní docházce období od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. V příborských základních školách se uskuteční zápis k povinné školní docházce pro školní rok 2021/2022 v úterý 13. dubna 2021.

 

POČÁTEK POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY


Jsou stanoveny tři možné časové okamžiky, ve kterých začíná povinná školní docházka. Standardním počátkem povinné školní docházky je začátek školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku. (Pro školní rok 2021/2022 se jedná o děti narozené od 01.09.2014 do 31.08.2015). Tímto dnem povinná školní docházka dítěte nezačne v případě, že je dítěti povolen odklad povinné školní docházky. Také je možné, že tímto dnem sice povinná školní docházka dítěte začne, ovšem následně je její počátek dodatečně odložen v průběhu prvního pololetí daného školního roku. Třetí možnost počátku povinné školní docházky se uplatní v případě dítěte, které dosáhne šestého roku věku v době od počátku školního roku do konce června příslušného školního roku. (Pro školní rok 2021/2022 se jedná o děti narozené od 01.09.2015 do 30.6.2016).

 

Toto dítě může být na základě žádosti jeho zákonného zástupce přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce (tedy před dosažením šestého roku věku), pokud je tělesně i duševně přiměřeně vyspělé. V tomto případě je povinností zákonného zástupce přiložit k žádosti o přijetí dítěte k plnění povinné školní docházky určité doklady, a to:
- v případě dítěte narozeného v období od září do konce prosince doporučující vyjádření školského poradenského zařízení,
- v případě dítěte narozeného v období od ledna do konce června jak doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, tak i doporučující posouzení odborného lékaře (dětského lékaře nebo praktického lékaře pro děti a dorost)

Skutečnost, zda bude žádosti zákonného zástupce dítěte v této věci vyhověno, je na uvážení ředitele základní školy, neboť není stanovena povinnost takové žádosti vyhovět. Jiný počátek povinné školní docházky školský zákon neumožňuje.

 

Školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku a vztahuje se na:

- státní občany České republiky,

- občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů,

- jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů,

- účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.

 

ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY

 

O odkladu povinné školní docházky rozhoduje ředitel té základní školy, kam zákonný zástupce přišel k zápisu k povinné školní docházce. Začátek povinné školní docházky odloží ředitel školy o jeden školní rok na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte podané v době zápisu k povinné školní docházce. Žádost o odklad školní docházky musí být doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Odborným lékařem způsobilým posoudit zdravotní stav dítěte pro účely odkladu začátku povinné školní docházky může být v konkrétním případě dětský lékař nebo praktický lékař pro děti a dorost. V případě, že je dítě v lékařské péči pro jiné zdravotní obtíže měl by provést takové posouzení odborný lékař, který se na tuto konkrétní oblast specializuje. Pokud se u žáka v prvním roce plnění povinné školní docházky projeví nedostatečná tělesná nebo duševní vyspělost k plnění povinné školní docházky, může ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce žákovi dodatečně v průběhu prvního pololetí školního roku odložit začátek plnění povinné školní docházky na následující školní rok.

Pokud ředitel školy rozhodne o odkladu povinné školní docházky, informuje zákonného zástupce o povinnosti předškolního vzdělávání a možných způsobech jejího plnění. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.


ŠKOLSKÉ OBVODY ZÁKLADNÍCH ŠKOL

 

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ukládá obcím stanovit školské obvody spádových základních škol na svém území. Do spádové školy jsou přednostně přijímáni žáci
s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu, v případě cizince místem pobytu žáka a dále žáci umístění v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně
výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedeného ve školském rejstříku. Vyhláškou města, která vymezuje školské obvody jednotlivých spádových základních škol, není zároveň dotčeno právo rodičů na výběr školy. V případě, že si vyberou školu mimo svůj školský obvod a jejich dítě na ni nebude zařazeno, musí je přijmout základní škola, kam spádově svým místem pobytu patří. O přijetí k základnímu vzdělávání rozhoduje na základě správního řízení ředitel školy.
Školské obvody spádových základních škol zřizovaných městem Příborem jsou obecně závaznou vyhláškou č. 3/2005 stanoveny takto:

 

Školský obvod Základní školy Npor. Loma Příbor, Školní 1510, okres Nový Jičín, příspěvkové organizace:

ulice 9. května, Alšova, Bezručova, Bonifáce Buska, Boženy Němcové, Březinova, Dvořákova, Dr. Čejky, Erbenova, Frenštátská mimo č.p. 1366 až 1369, Hluboká, Hukvaldská, Choráze, Juráňova, Kamenná, Kašnice, Křivá, Kubínova, Leoše Janáčka, Lesní, Lomená, Luční, Mánesova, Místecká, Mlýnská, Myslbekova, Na Benátkách, Na Hrázi, Na Kamenci, Na Nivách, Na Valše, Nerudova, Nová, nábřeží Rudoarmějců, Osvobození, Pionýrů, Pod Haškovcem, Pod Hradbami, Říční, Sadová, Sládkova, Smetanova, Sušilova, Školní, Štramberská, Švédská, Tovární, Tržní, U Tatry, Úzká, Větřkovská, Viznarova, Vrchlického, Wolkerova, Zahradní, Zdeňka Nejedlého, místní část Hájov.


• Školský obvod Základní školy Příbor, Jičínská 486, okres Nový Jičín:

ulice 28. října, Čs. armády, Dukelská, Etzlova, Frenštátská č.p. 1366 až 1369, Freudova, Fučíkova, Gagarinova, Hřbitovní, Jičínská, Jiráskova, Josefa Hory, Josefa Rašky, Karla Čapka, Karla Hynka Máchy, Komenského, Krátká, Kpt. Jaroše, Lidická, Masarykova, Nádražní, náměstí Sigmunda Freuda, Npor. Loma, Okružní, Oldřicha Helmy, Ostravská, Palackého, Politických vězňů, Remešova, Řehoře Volného, Stojanova, Svatopluka Čecha, Šafaříkova, Šmeralova, Štefánikova, Švermova, Tyršova, U Brány, V Kopci, Zámečnická, Žižkova, místní část Prchalov.

Částí školského obvodu Základní školy Příbor, Jičínská 486, okres Nový Jičín je rovněž území obce Skotnice.

 

Zdroj: Měsíčník města Příbora 3/2021

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má pro nadcházející zimu připravených 55 000 tun soli, 1,1 milionu litrů solanky a 213 sypačů. O to, aby víc než 1000 kilometrů dálnic bylo i při silném sněžení sjízdných, se bude starat 822 zaměstnanců ŘSD. Údržbu mají na starosti střediska správy a údržby dálnice (SSÚD), přičemž na jedno připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují v zimě pro ŘSD různé dodavatelské firmy. Na letošní zimní údržbu vyčlenilo ŘSD 135 milionů Kč, dalších 750 milionů Kč je v rozpočtu na platby externím dodavatelským firmám.

 

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

 

V posledních dvou letech pořídilo ŘSD 27 nových sypačů. Jsou přesnější a umožňují lépe dávkovat posypový materiál podle toho, jak silnice vypadá. „Letos poprvé zapojíme několik nových sypačů vybavených automatickým systémem, který řídí šířku a dávkování posypu podle polohy vozu. Na D8 u Petrovic vyzkoušíme jako první v Česku pluh s dvojitým ostřím a speciálními tryskami. Ty umí přímo stříkat slaný roztok proti námraze. Pod tlakem aplikují postřik a zadní břit ho ještě zatlačí do pórů silnice. Tahle nová metoda rychleji odstraní zbytky sněhu i ledu. A je to o hodně šetrnější k životnímu prostředí. Podobné radlice se už zkoušely třeba při údržbě Brennerského průsmyku v Alpách, v ČR to ale bude poprvé,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

 

Jak doplnil, u nových sypačů se nezapomíná ani na digitalizaci: vozy mají telemetrickou jednotkou, takže dispečeři přesně vidí, kde se která technika pohybuje a kdy byl který úsek naposledy ošetřený. Na trend posledních let, tedy mírné zimy s kolísavou teplotou kolem nuly, reaguje ŘSD i tím, že pořizuje čistě solankové vozy pro maximalizaci prevence.

 

Na 21 střediscích správy a údržby dálnice je do připravených směn zařazených 672 řidičů a 150 dispečerů. Vedle 213 sypačů má ŘSD také 62 univerzálních vozidel s různým vybavením – při velkém sněžení se využijí třeba mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. K nakládání soli do sypačů má ŘSD 52 nakladačů. Na každém SSÚD funguje centrum pro výrobu a distribuci solanky, což je roztok vody a chloridu sodného nebo chloridu vápenatého. Během zimy se solanka vyrábí podle potřeby: za minulou zimu se spotřebovalo 6,1 milionu litrů solanky. Spotřeba soli byla v uplynulé zimě 17 000 tun.

 

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

 

„Důležitým prvkem zimní údržby jsou dispečerská pracoviště. Dispečeři na SSÚD mají většinou k dispozici online obrazové údaje z kamer, aktuální informace z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Vyhodnocují zároveň krátkodobé, střednědobé i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé dálnice. Součástí systému je i srážkový radar. A důležité také je, že dispečeři jsou v kontaktu s řidiči po celou dobu zásahu,“ popsal mluvčí ŘSD.

 

Minulou zimu byly náklady ŘSD za zimní údržbu 130 milionů Kč, externím dodavatelům ŘSD zaplatilo 665 milionů Kč. Na nastávající zimu jsou plánované náklady o něco vyšší. „Meziročně nás stojí údržba více, což jde samozřejmě ruku v ruce s výstavbou a zprovozňováním nových úseků dálnic a silnic. Jen loni se česká dálniční síť rozrostla o 110 kilometrů, letos to bude téměř 67 kilometrů nových dálnic,“ řekl Jan Rýdl.

 

Zdroj: www.rsd.cz

Setkání jubilantů v Kulturním domě – pětasedmdesátníků a osmdesátníků

V Kulturním domě Příbor se ve čtvrtek 30. října 2025 uskutečnilo již druhé letošní setkání jubilantů. Tentokrát jsme společně slavili životní jubileum příborských občanů, kteří v letošním roce oslavili 75 a 80 let.

Slavnostního odpoledne se zúčastnili starosta města Ing. arch. Jan Malík, členové rady města MUDr. Mořic Jurečka a Mgr. Pavel Netušil, a také členky Komise pro občanské záležitosti, která akci tradičně pořádá pod vedením paní Věry Kovaříkové.

Každý z jubilantů obdržel keramickou misku se svým jménem – drobný, ale osobní dárek, a kytičku.

Po oficiálním přivítání následovalo milé posezení u sklenky vína a drobného pohoštění, během něhož se o hudební zážitek postarali sólisté muzikálového souboru Národního divadla Moravskoslezského v  Ostravě – Eva Zbrožková, Petr Müller a Roman Harok.

„Atmosféra celého setkání byla vřelá, přátelská a plná vzpomínek i úsměvů. Všem přítomný jubilantům město Příbor ještě jednou srdečně blahopřeje a přeje především pevné zdraví, štěstí a lásku do dalších let,“ uvedla Ivana Bolomová z odboru organizačního a správních činností.

 Foto: Stanislava Slováková

Setkání jubilantů v Kulturním domě – pětasedmdesátníků a osmdesátníků

Splatnost místního poplatku ze psů

Mgr. Martina Ryndová, odbor finanční Městského úřadu v Příboře

 

Vážení občané,

 

správce místního poplatku ze psů, odbor finanční, upozorňuje držitele psů, kteří jsou přihlášeni k pobytu nebo mají sídlo ve městě Příboře, na splatnost místního poplatku ze psů pro letošní rok, která nastala 31. října 2025.

 

V případě, že jste poplatek do dnešního dne ještě neuhradili, učiňte tak co nejdříve, a to na pokladně Městského úřadu v Příboře, bezhotovostně bankovním převodem na číslo účtu 19-2225801/0100, anebo poštovní poukázkou typu A.

 

Splatnost místního poplatku ze psů

 

Sazby poplatku zůstávají stejné jako v loňském roce.

 

Sazba poplatku ze psů ve městě Příboře od 1. 1. do 31. 12. kalendářního roku činí za:

 

  jednoho psa druhého a každého dalšího psa
v rodinném domě a ostatních objektech 200 Kč 300 Kč
v bytovém domě a na adrese ohlašovny 1 000 Kč 1 500 Kč
v místních částech Hájov a Prchalov 100 Kč 150 Kč
držitele, kterým je osoba starší 65 let 150 Kč 225 Kč

 

Formuláře k přihlášení nebo odhlášení psa naleznete na stránkách města: www.pribor.eu v sekci: Městský úřad – Formuláře – Kategorie: Odbor finanční

Také jsme je přidali k tomuto článku jako přílohu.

V případě nejasností Vám rádi poskytneme další informace na tel. čísle: 556 455 432 nebo na e-mailu: ryndova@pribor-mesto.cz

 

Obrázek: deevid.ai

Přílohy
docxOdhlášení držení psa [docx, 207 kB]
Odhlášení držení psa
docxOhlášení k místnímu poplatku ze psů [docx, 208 kB]
Ohlášení k místnímu poplatku ze psů

🚧 Rekonstrukce historické ulice Žižkovy v Příboře se chýlí ke konci!

 

Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře vstupují do své finální fáze. Město Příbor v souladu se smluvními podmínkami potvrzuje, že rozsáhlá rekonstrukce jedné z malebných historických uliček se dokončuje a ulice bude brzy opět plně přístupná pro veřejnost.

Práce na projektu, který je součástí dlouhodobé obnovy uliček v historickém centru města, byly zahájeny v červnu letošního roku. Zhotovitel, společnost SPO spol. s r.o., dodržuje stanovený předpokládaný termín dokončení, který je stanoven na konec října 2025.

 

✨ Co se právě dokončuje?

 

Právě v těchto dnech probíhají poslední dokončovací práce, zejména pokládka finálních vrstev dlažby. Ulice Žižkova i navazující chodníčky získávají svůj historický vzhled díky:

  • Valounové dlažbě: Na plochu přibližně 1 100 m² je pokládána štětová valounová (oblázková) dlažba, která je pro staré příborské uličky typická.

  • Pískovcovým obrubníkům: Instalace 400 metrů pískovcových obrubníků definuje novou podobu komunikace a přispívá k lepšímu odvodnění.

Cílem úprav, které si vyžádaly náklady ve výši 5,3 milionu Kč včetně DPH z rozpočtu města, je zlepšení technického stavu a zvýšení estetické hodnoty této části historického centra.

 

🔜 Očekávané otevření

 

Po dokončení Žižkovy ulice zbývá z komplexního projektu úprav historických uliček už jen poslední etapa – rekonstrukce spojovací uličky V Kopci – Žižkova.

Tatraplan: Vůz, který dostal jméno po Plánu, ale utrpěl kvůli intrikám

 

🚗 Tatra 600 Tatraplan: Vůz, který dostal jméno po Plánu, ale utrpěl kvůli intrikám

 

Tatra 600, známější pod názvem Tatraplan, je jedním z nejikoničtějších a technicky nejpokrokovějších poválečných automobilů z Československa. Vůz s proudnicovou karoserií a motorem uloženým vzadu se hrdě zařadil do řady aerodynamických tatrovek, kterou započal už legendární typ T77.

 

Tatra plan Kopřivnice

🌟 Odkud se vzalo jméno „Tatraplan“?

 

Největší zajímavostí, a zároveň i trochu kuriozitou, je původ jména. Zatímco by se dalo očekávat, že název odkazuje na aerodynamiku a rychlost (jako "aeroplán"), skutečnost je pro éru komunismu typičtější.

Vůz dostal své jméno na počest Dvouletého hospodářského plánu (1947–1948). Vláda tehdy rozhodla, že automobil se bude jmenovat Tatraplan (Tatra + plán), čímž propojila technický úspěch s politickým cílem. Původní interní označení vozu přitom bylo T 107.

 

💔 Smutný osud automobilu, který předběhl dobu

 

Tatraplan se vyráběl v Kopřivnici jen krátce, od roku 1947 do roku 1952, a jeho konec byl dán politickým rozhodnutím, které dodnes vyvolává hořkost.

  • Pokyn shora: Tehdejší centrální plánování (a politická garnitura) rozhodlo, že se má kopřivnická Tatra soustředit výhradně na výrobu těžkých nákladních vozů pro průmysl a armádu.

  • Přesun do Mladé Boleslavi: Namísto ukončení produkce osobních vozů byl v roce 1951 vydán absurdní příkaz: přesunout výrobu Tatraplanu do AZNP Mladá Boleslav (tehdejší výrobce vozů Škoda).

  • Konec pod cizí střechou: V Mladé Boleslavi, u konkurenční značky, která z pochopitelných důvodů k Tatraplanu nechovala sympatie, kvalita výroby rapidně klesla. To vedlo k brzkému a definitivnímu ukončení produkce Tatraplanu v roce 1952, čímž skončila éra velkých osobních vozů Tatra na celých pět let (než se v utajení začala vyvíjet Tatra 603).

Tato epizoda je zajímavá z historického pohledu, protože ukazuje, jak mohla politická rozhodnutí negativně ovlivnit osud technicky vynikajícího a pokrokového vozu, který byl ceněn i v zahraničí.


 

TATRAPLAN Kopřivnice

 

Další zajímavé detaily o Tatraplanu:

 

  • Plochý motor (Boxer): Tatraplan měl vzadu vzduchem chlazený plochý čtyřválec (boxer), který byl mnohem menší než osmiválce jeho předchůdců (T77/T87), ale i tak dokázal vůz rozjet až na .

  • První s velkým šípovým sklem: Byl jedním z prvních sériově vyráběných vozů s velkým šípovým čelním sklem bez středního sloupku, což zlepšovalo výhled a přispívalo k čistému aerodynamickému designu.

  • Prototypy: Vznikly i velmi málo známé speciální verze, jako například Tatraplan Diesel (pouze 3 zkušební kusy) a sportovní verze T601 Monte Carlo s hliníkovou karoserií.

Tatraplan tak zůstává symbolem technické zdatnosti československých inženýrů a zároveň připomínkou komplikovaného období naší historie.

 

Foto: Jiří Jurečka a archiv TATRA

Výzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 2+1

Město Příbor vyzývá zájemce k podání přihlášky na pronájem obecního bytu č. 1 na ul. Jičínská č. p. 54 v Příboře za smluvní nájemné. Velikost bytu 2+1.

 

Výzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 2+1

Přílohy
pdfVýzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 2+1 v Příboře [pdf, 560 kB]
Výzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 2+1 v Příboře
pdfVýzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 2+1 Příbor [pdf, 529 kB]
Výzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 2+1 Příbor