Konec nouzového stavu: Jak se od pondělí změní Česko

Nouzový stav sice od nového týdne po dvou měsících skončí, celá řada omezení ale bude platit i dál. Patří mezi ně třeba kontroly na hranicích, zavřené restaurace anebo speciální režim na školách.

V pondělí v Česku po 67 dnech skončí nouzový stav.

Ačkoliv s ním kvůli epidemii koronaviru byla od 12. března spojena celá řada mimořádných opatření, na běžný život to nebude mít velký vliv - většina z nich zůstane v platnosti beze změny.

Může za to nedávný manévr vlády, která dosud platící omezení přesunula pod standardní zákon o ochraně veřejného zdraví, jenž - na rozdíl od krizového zákona - na stavu nouze nezávisí.

 

„Podle posouzení právníků a ve světle judikatury, kterou respektujeme, je to možné,“ řekl v pátek na tiskové konferenci ministr zdravotnictví Adam Vojtěch s tím, že žádné z trvajících opatření po 18. květnu nezasahuje plošně do základních lidských práv a svobod.

 

Většina stále platících omezení tak skončí podle harmonogramu vlády až 25. května. V průběhu dalších týdnů se podle epidemiologické situace budou navyšovat ještě kapacity hromadných akcí.

 

Co všechno bude po konci nouzového stavu platit i dál?

Omezení volného pohybu

Volný pohyb osob už v zemi sice není zakázán, stále ho ale provází několik podmínek. Lidé musejí až do 25. května na všech místech mimo svoje bydliště nosit roušky. Výjimku mají pouze děti do dvou let, žáci a studenti na zkouškách nebo ve školách, někteří hendikepovaní anebo umělci.

Na veřejnosti je (kromě pracovních výjimek) možné být maximálně v desetičlenné skupině. Všechny umělecké, sportovní, náboženské, spolkové nebo jiné akce mají maximální kapacitu 100 osob. To platí i pro svatby nebo bohoslužby.

Provozovatelé hromadných akcí navíc musejí zajistit účastníkům nejméně dvoumetrový odstup a i dál platí zákaz společných šaten, sprch, umýváren a podobných zařízení.

 

Opatření na hranicích

Do Česka mohou vstoupit pouze cizinci, kteří v zemi mají rodinné příslušníky, cestují přes ni do svého rodného státu nebo do ní vstupují za účelem práce nebo studia. Vstup je povolen i pro pracovníky mezinárodní dopravy, servisu kritické infrastruktury, diplomaty nebo cizince, jejichž zdejší přítomnost je v zájmu České republiky.

 

Výjimku mají i lidé v naléhavých situacích, například v případě pohřbu, svatby nebo návštěvy lékaře.

Ti, kteří cizince za účelem práce nebo podnikání do Česka přijímají, mají povinnost zajistit jim po celou dobu ubytování, lékařskou péči i dopravu ze státních hranic. Cizinci mají v zemi zakázaný volný pohyb, cestovat mohou pouze do zaměstnání nebo v nezbytně nutných případech.

 

Pro Čechy už zákaz opustit hranice neplatí. Občané, kteří se ale do země vrátí, musejí při hraniční kontrole předložit negativní test na koronavirus. Speciální podmínky má zdravotnický personál a zaměstnanci kritické infrastruktury nebo lidé, kteří vycestovali nejvýše na 24 hodin. Pokud lidé negativní test na koronavirus do tří dnů nepředloží, skončí v povinné karanténě.

Ministerstvo vnitra na svém webu upřesňuje, že osoby žijící na území ČR mohou vycestovat, aniž by byl na hranici kontrolován účel jejich cesty. Ten je nutné při hraniční kontrole nahlásit pouze v případě, že chce daná osoba využít jednu z výjimek z karanténních opatření po návratu do ČR.

Policisté kontroly provádějí na konkrétních hraničních přechodech, které zůstaly otevřeny. Které to jsou, zjistíte na webu vlády.

 

Obchody a služby

Zavřeny jsou i dál vnitřní prostory všech restaurací, včetně těch v nákupních centrech s plochou nad 5 tisíc metrů čtverečních. Výjimku pro stravovací zařízení tvoří jen zaměstnanecké jídelny.

Zákaz platí i pro sdílené taxislužby, jako jsou Uber nebo Bolt, klasické taxíky jezdit mohou. Stopku stále mají vnitřní bazény a koupaliště, sauny, tetovací a piercingové salony, hrady a zámky. Nefungují ani dál ubytovací služby, s výjimkou pro lázně, školní ubytovny a cizince, kteří do země přicestovali za prací.

Provozovny, které mají otevřeno, musejí u zákazníků dohlížet na dvoumetrový odstup, předejít dlouhým frontám, zajistit v provozovně dezinfekční prostředky a pořídit zákazníkům i personálu rukavice.

 

Stejná opatření platí i pro prodejce na venkovních a farmářských trzích. Ti navíc nesmějí prodávat potraviny určené k okamžité konzumaci, zakázáno je i ochutnávání.

V zoologických a botanických zahradách až do 25. května zůstávají zavřené vnitřní pavilony. Vstupenky se dají koupit pouze online, provozovatelé musejí dodržovat povinné minimální rozestupy.

 

Činnost kadeřnictví, kosmetických salonů nebo masérských studií také dál funguje ve zvláštním režimu - pracovníci mají povinnost při výkonu práce nosit roušky, poskytnout v provozovně antibakteriální prostředky a od ostatních zákazníků dodržovat odstup. Alespoň jednou denně musejí dezinfikovat podlahu.

I v povolených zahrádkách restaurací má být dál dodržován odstup od jednotlivých stolů minimálně 1,5 metru. Roušku si mohou návštěvníci sundat jedině při konzumaci jídla nebo pití.

 

Školní docházka a vzdělávací akce

Dosud se do škol znovu vrátili jen vysokoškoláci a studenti závěrečných ročníků, kteří se připravují na maturitu nebo na přijímací zkoušky.

Od 25. května se školy otevřou i všem žákům prvního stupně. Zbylí středoškoláci a žáci druhého stupně zůstanou až do do konce školního roku s největší pravděpodobností doma.

I výuka na prvním stupni ale bude podléhat speciálnímu režimu. Žáci budou sedět v lavicích po jednom, a to maximálně v počtu 15 dětí na jednu učebnu. Rodiče se navíc mohou rozhodnout, jestli svoje dítě kvůli riziku nákazy koronavirem do školy pošlou. Učitelé s nimi v takovém případě budou i dál komunikovat distančně.

 

Maximální kapacita 15 osob platí i pro zájmové kroužky a výuku na vysokých a uměleckých školách nebo v jazykovkách.

Sociální a zdravotnické služby

V pobytových sociálních zařízeních platí zákaz návštěv. Výjimka platí jen pro nezletilé, klienty s omezenou svéprávností nebo lidi v terminálním stadiu nemoci.

Omezení zůstává i pro porody - přítomnost se povoluje jen druhému rodiči nebo osobám ve stejné domácnosti. Ti musejí mít roušku.

Provoz lázní funguje jen s ubytováním pacientů na jednolůžkových pokojích, léčebné procedury se mohou konat v maximálním počtu pěti lidí. Nemocnice mají stále povinnost vyhradit určitou kapacitu lůžek pro pacienty s koronavirem.

 

Většinu opatření vláda plánuje rozvolnit v poslední velké vlně 25. května. Chystá se povolit provoz všech služeb, včetně dosud tabuizovaných šaten, sprch nebo umýváren. V omezeném režimu se povolí návštěvy v sociálních i zdravotnických zařízeních a omezí se nošení roušek.

 

V případě zhoršení epidemiologické situace ale ministr zdravotnictví varoval, že další rozvolnění může vláda posunout až na červen.

 

Zdroj: www.seznamzpravy.cz

Výzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 3+1

Město Příbor vyzývá zájemce k podání přihlášky na pronájem obecního bytu č. 2 na náměstí S. Freuda č. p. 33 v Příboře za smluvní nájemné.

Velikost bytu 3+1.

Více v přílohách.

 

Výzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 3+1

Přílohy
pdfVýzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 3+1 Příbor [pdf, 529 kB]
Výzva k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 3+1 Příbor
pdfŽádost k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 3+1 Příbor [pdf, 560 kB]
Žádost k podání přihlášky na pronájem obecního bytu 3+1 Příbor

Celostátní kampaň „72 hodin: Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout“

 

V těchto dnech jsou do všech domácností nejen v Příboře, ale i v celé České republice, distribuovány tištěné příručky s názvem 72 hodin: Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout“.

Příručku vytvořil Hasičský záchranný sbor ČR s Ministerstvem vnitra ČR a s řadou dalších odborníků na základě praktických zkušeností z terénu. Cílem je ukázat lidem, jak konkrétně se na krizové a mimořádné situace připravit a jak je zvládnout vlastními silami.

Příručka pomůže se připravit na situace, kdy například může nastat některá z těchto situací: z kohoutku nepoteče voda, nepůjde elektřina, přestane fungovat telefon, televize a internet, nebude kde si vyzvednout léky, nebude jak vařit, nebude fungovat topení, budou zavřené obchody, nezaplatíme platební kartou, toaletu nebude možné spláchnout, nenatankujeme na čerpacích stanicích či přestane jezdit hromadná doprava.

V České republice už jsme zažili mnoho mimořádných událostí a krizových situací, jako jsou povodně, vichřice nebo výpadky proudu. Nejnáročnější bývají první tři dny – tedy 72 hodin. Je zásadní, abychom byli připraveni a měli doma nouzové zásoby, které nám a naší rodině pomohou toto období zvládnout. Pokud se včas připravíme, pomůžeme tím i ostatním. Záchranné složky se pak mohou soustředit na pomoc lidem, kteří jsou v přímém ohrožení života.

 

Celostátní kampaň „72 hodin: Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout“

 

Příručka obsahuje přesně ty informace a postupy, které se v praxi osvědčily jako nejužitečnější. Můžete se v ní dočíst, jak vypadají nouzové zásoby na 72 hodin, co dělat bez vody a bez jídla, jak zajistit přístup k informacím, co dělat při výpadku proudu, jak se bezpečně ukrýt, jak probíhá evakuace, jak pomoct zranitelným, jak komunikovat v krizových situacích s dětmi, hlavní zásady první pomoci a důležitá telefonní čísla.

Připravit se znamená chránit sebe i ostatní. Stačí málo - a můžete si být jistí, že i při výpadku proudu nebo jiné krizové situaci zůstanete v bezpečí. Více informací najdete v příručce na webu 72h.gov.cz nebo v aplikaci Záchranka. Pro více informací můžete shlédnout reportáž České televize z Události ze dne 02.11.2025 https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/225411000101102/cast/1148472/ nebo část pořadu 90´ ČT24 věnovanou tématu 72 hodin v kritických situacích https://www.ceskatelevize.cz/porady/11412378947-90-ct24/225411058130527/cast/1118249/ .

Cyklopoint: Nové centrum pro cestovatele nabírá konkrétní obrysy!

 

Základy pokládají pevný základ pro budoucnost

 

Projekt Cyklopoint, který má ambici stát se novým cílem pro cyklisty, turisty a milovníky aktivního trávení volného času, rychle pokračuje vpřed. Jak je patrné z aktuálního stavu na staveništi, klíčová etapa je za námi: základy jsou hotové.

Na místě je již zabetonovaná základová deska, která je připravena nést budoucí objekt a stala se tak pevnou platformou pro další stavební práce. Z desky viditelně vyčnívají trubky pro inženýrské sítě a odpady (jak vidíme na fotografii s hutnícím strojem), což značí, že moderní řešení pro připojení budovy k infrastruktuře jsou již precizně připravena.

 

Cyklopoint: Nové centrum pro cestovatele nabírá konkrétní obrysy!

 

Tradiční trend: Obvodové stěny zídky

 

Nejvýraznějším prvkem současného postupu je však zahájení prací na obvodových stěnách a opěrných zídkách. Namísto konvenčního betonu či cihel je zde zjevná sázka na kvalitu a estetiku.

Z velkých kamenných bloků v přírodních šedých tónech vzniká robustní a vizuálně poutavá opěrná stěna (jak ukazují detailní fotografie). Toto použití tradičního, trvanlivého materiálu je v souladu se současnými architektonickými trendy, které kladou důraz na soulad stavby s okolím a vysokou životnost. Tato stěna dodává stavbě jedinečný charakter a vytváří vizuální most mezi moderní konstrukcí a historickým prostředím okolní zástavby.

 

Další kroky: Směr hrubá stavba a dokončení

 

S dokončenými základy a započatými obvodovými stěnami se nyní stavební tým zaměří na dokončení hrubé stavby a vztyčení hlavní nosné konstrukce.

Rychlost, s jakou práce postupují, naznačuje, že se brzy můžeme těšit na další významné milníky, které tento projekt, přinášející do regionu tolik potřebnou inovaci v turistické infrastruktuře, posunou k finální podobě.

Cyklopoint tak již brzy nabídne nové zázemí a stane se důležitým cestovatelským bodem pro všechny, kdo rádi cestují a objevují neotřelá místa.

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má pro nadcházející zimu připravených 55 000 tun soli, 1,1 milionu litrů solanky a 213 sypačů. O to, aby víc než 1000 kilometrů dálnic bylo i při silném sněžení sjízdných, se bude starat 822 zaměstnanců ŘSD. Údržbu mají na starosti střediska správy a údržby dálnice (SSÚD), přičemž na jedno připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují v zimě pro ŘSD různé dodavatelské firmy. Na letošní zimní údržbu vyčlenilo ŘSD 135 milionů Kč, dalších 750 milionů Kč je v rozpočtu na platby externím dodavatelským firmám.

 

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

 

V posledních dvou letech pořídilo ŘSD 27 nových sypačů. Jsou přesnější a umožňují lépe dávkovat posypový materiál podle toho, jak silnice vypadá. „Letos poprvé zapojíme několik nových sypačů vybavených automatickým systémem, který řídí šířku a dávkování posypu podle polohy vozu. Na D8 u Petrovic vyzkoušíme jako první v Česku pluh s dvojitým ostřím a speciálními tryskami. Ty umí přímo stříkat slaný roztok proti námraze. Pod tlakem aplikují postřik a zadní břit ho ještě zatlačí do pórů silnice. Tahle nová metoda rychleji odstraní zbytky sněhu i ledu. A je to o hodně šetrnější k životnímu prostředí. Podobné radlice se už zkoušely třeba při údržbě Brennerského průsmyku v Alpách, v ČR to ale bude poprvé,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

 

Jak doplnil, u nových sypačů se nezapomíná ani na digitalizaci: vozy mají telemetrickou jednotkou, takže dispečeři přesně vidí, kde se která technika pohybuje a kdy byl který úsek naposledy ošetřený. Na trend posledních let, tedy mírné zimy s kolísavou teplotou kolem nuly, reaguje ŘSD i tím, že pořizuje čistě solankové vozy pro maximalizaci prevence.

 

Na 21 střediscích správy a údržby dálnice je do připravených směn zařazených 672 řidičů a 150 dispečerů. Vedle 213 sypačů má ŘSD také 62 univerzálních vozidel s různým vybavením – při velkém sněžení se využijí třeba mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. K nakládání soli do sypačů má ŘSD 52 nakladačů. Na každém SSÚD funguje centrum pro výrobu a distribuci solanky, což je roztok vody a chloridu sodného nebo chloridu vápenatého. Během zimy se solanka vyrábí podle potřeby: za minulou zimu se spotřebovalo 6,1 milionu litrů solanky. Spotřeba soli byla v uplynulé zimě 17 000 tun.

 

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

 

„Důležitým prvkem zimní údržby jsou dispečerská pracoviště. Dispečeři na SSÚD mají většinou k dispozici online obrazové údaje z kamer, aktuální informace z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Vyhodnocují zároveň krátkodobé, střednědobé i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé dálnice. Součástí systému je i srážkový radar. A důležité také je, že dispečeři jsou v kontaktu s řidiči po celou dobu zásahu,“ popsal mluvčí ŘSD.

 

Minulou zimu byly náklady ŘSD za zimní údržbu 130 milionů Kč, externím dodavatelům ŘSD zaplatilo 665 milionů Kč. Na nastávající zimu jsou plánované náklady o něco vyšší. „Meziročně nás stojí údržba více, což jde samozřejmě ruku v ruce s výstavbou a zprovozňováním nových úseků dálnic a silnic. Jen loni se česká dálniční síť rozrostla o 110 kilometrů, letos to bude téměř 67 kilometrů nových dálnic,“ řekl Jan Rýdl.

 

Zdroj: www.rsd.cz

Setkání jubilantů v Kulturním domě – pětasedmdesátníků a osmdesátníků

V Kulturním domě Příbor se ve čtvrtek 30. října 2025 uskutečnilo již druhé letošní setkání jubilantů. Tentokrát jsme společně slavili životní jubileum příborských občanů, kteří v letošním roce oslavili 75 a 80 let.

Slavnostního odpoledne se zúčastnili starosta města Ing. arch. Jan Malík, členové rady města MUDr. Mořic Jurečka a Mgr. Pavel Netušil, a také členky Komise pro občanské záležitosti, která akci tradičně pořádá pod vedením paní Věry Kovaříkové.

Každý z jubilantů obdržel keramickou misku se svým jménem – drobný, ale osobní dárek, a kytičku.

Po oficiálním přivítání následovalo milé posezení u sklenky vína a drobného pohoštění, během něhož se o hudební zážitek postarali sólisté muzikálového souboru Národního divadla Moravskoslezského v  Ostravě – Eva Zbrožková, Petr Müller a Roman Harok.

„Atmosféra celého setkání byla vřelá, přátelská a plná vzpomínek i úsměvů. Všem přítomný jubilantům město Příbor ještě jednou srdečně blahopřeje a přeje především pevné zdraví, štěstí a lásku do dalších let,“ uvedla Ivana Bolomová z odboru organizačního a správních činností.

 Foto: Stanislava Slováková

Setkání jubilantů v Kulturním domě – pětasedmdesátníků a osmdesátníků

Splatnost místního poplatku ze psů

Mgr. Martina Ryndová, odbor finanční Městského úřadu v Příboře

 

Vážení občané,

 

správce místního poplatku ze psů, odbor finanční, upozorňuje držitele psů, kteří jsou přihlášeni k pobytu nebo mají sídlo ve městě Příboře, na splatnost místního poplatku ze psů pro letošní rok, která nastala 31. října 2025.

 

V případě, že jste poplatek do dnešního dne ještě neuhradili, učiňte tak co nejdříve, a to na pokladně Městského úřadu v Příboře, bezhotovostně bankovním převodem na číslo účtu 19-2225801/0100, anebo poštovní poukázkou typu A.

 

Splatnost místního poplatku ze psů

 

Sazby poplatku zůstávají stejné jako v loňském roce.

 

Sazba poplatku ze psů ve městě Příboře od 1. 1. do 31. 12. kalendářního roku činí za:

 

  jednoho psa druhého a každého dalšího psa
v rodinném domě a ostatních objektech 200 Kč 300 Kč
v bytovém domě a na adrese ohlašovny 1 000 Kč 1 500 Kč
v místních částech Hájov a Prchalov 100 Kč 150 Kč
držitele, kterým je osoba starší 65 let 150 Kč 225 Kč

 

Formuláře k přihlášení nebo odhlášení psa naleznete na stránkách města: www.pribor.eu v sekci: Městský úřad – Formuláře – Kategorie: Odbor finanční

Také jsme je přidali k tomuto článku jako přílohu.

V případě nejasností Vám rádi poskytneme další informace na tel. čísle: 556 455 432 nebo na e-mailu: ryndova@pribor-mesto.cz

 

Obrázek: deevid.ai

Přílohy
docxOdhlášení držení psa [docx, 207 kB]
Odhlášení držení psa
docxOhlášení k místnímu poplatku ze psů [docx, 208 kB]
Ohlášení k místnímu poplatku ze psů