Mobilní monstrum Tatra 815 odvozí celou kontejnerovou základnu, začátečníky ale vytrestá

Jak nejefektivněji postavit improvizovanou základnu, malý vojenský tábor nebo přepravit co nejvíce materiálu v co nejkratším čase? Tato logistická výzva má v naší armádě řešení jménem Tatra 815-7 8 × 8, hákový nakladač KTN! Čím je tohle mobilní monstrum ještě unikátní a proč by za jeho volant neměli sedat začátečníci, přestože se řídí jako běžné auto?

 

815-tatra-hak-nosic-kontejner (1)

 

Nosiče kontejnerů slouží v armádě už mnoho let, proto nástup modelů 815-7 Force nebyl ničím jiným než střídáním stráží, kdy staré 815 odešly do penze a čerstvé síly nastoupily do služby.

Osmikolový hákový nakladač slouží k přepravě kontejnerů i kontejnerových plošin, ovšem rovněž zabezpečuje jejich umístění nebo posun. Automobil umí též přepravovat speciální nástavby či materiály, a to daleko rychleji než běžné nákladní vozy.

A co v takových kontejnerech najdete? Materiály, munici, zbraně, pohonné hmoty, potraviny a další věci. Existují však i kontejnery specializované, vyrobené jako obytné (spaní) či účelové (kancelář, velín). Takže jestli potřebujete rychle postavit malou základnu nebo operační středisko, potřebujete k tomu hákovou tatrovku a pár „konťáků“.

Z hlediska operačních teplot představovaný osmikolový kolos garantuje provozuschopnost v rozmezí -32 °C až +49 °C a skladovatelnost mezi -40 °C až +55 °C. No a to jsou dost slušné hodnoty.

Adieu, emisní normy

Pohonnou jednotkou tohoto těžkého nákladního automobilu je vzduchem chlazený vznětový vidlicový osmiválec Tatra, který díky zdvihovému objemu 12,66 litru a přeplňování turbodmychadlem dosahuje nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu až 2100 Nm.

Protože jde o stroj určený pro armádu, motor plní pouze emisní normu EURO 3, tudíž nepotřebuje filtr pevných částic (DPF) ani selektivní katalytickou redukci (AdBlue). Výrobce dále uvádí, že jednotka je schopna startu i při okolní teplotě -32 °C.

O přenos sil na všech osm kol se stará pětirychlostní poloautomatická převodovka Tatra, která nabídne díky součinnosti s přídavnou dvoustupňovou redukcí rovněž tatrovácké produkce celkem čtrnáct kvaltů. Spojka MFZ je pak hydraulicky ovládaná, jednolamelová, suchá s membránovou pružinou.

 

Převodové stupně jsou plně synchronizovány s výjimkou zpátečky a velmi pomalé rychlosti značené C (crawler), která přijde vhod při jízdě v extrémně náročném terénu nebo při vyjíždění při zapadnutí.

Pro vyproštění má kontejnerová tatrovka jednu prima pomůcku, jíž je dálkově ovládaný hydraulicky poháněný naviják Sepson H100 s vývodem pro 50metrové lano (průměr 14 mm) dopředu i dozadu.

Pohon 8 × 8 vozidlo rozhodně nemá pro parádu, nýbrž pro jízdu v různorodém terénu počínaje blátem a pískem, konče broděním se ve vodních tocích. A to vše s nákladem na „zádech“.

Aby měl řidič zajištěny optimální vozové podmínky, může kromě uzávěrek diferenciálů využít ještě centrálně řízené úpravy tlaku v pneumatikách. Každé kolo je navíc opatřeno ručně ovládaným ventilem umožňujícím jeho odpojení od systému dofukování. Pro úplnost dodáme, že díky této vychytávce auto smí být provozováno bez náhradního kola.

 

815-tatra-hak-nosic-kontejner

Kontejnerová magie

To nejzajímavější se pochopitelně nachází vzadu. Jde o hákový nakladač Multilift MSH-165-SCA, který za pomoci hydraulické ruky s H rámem a zdvihovou kapacitou až 16,5 tuny zajišťuje nakládku i vykládku standardizovaných kontejnerů a plošin.

Pro obsluhu jsou obvykle potřeba dva lidé – řidič, který vše ovládá joystickem a tlačítky, a navigátor operující přímo u kontejneru (navádění, zajištění aj.). Ostatně podívejte se sami, jak taková operace probíhá.

Nízká, prodloužená, dvoudveřová a celokovová kabina upravená pro potřeby armády se pyšní speciálním matným nátěrem, díky němuž je povrch odolný vůči korozi, vnějším vlivům, ale i bojovým nebo dekontaminačním látkám. Kvůli ochraně až tříčlenné posádky nechybí ani účinná filtroventilace.

Sedadla jsou neodpružená, přičemž za nimi mají své místo úložné prostory i sklápěcí dvoudílné lůžko. Nemůžete minout ani úložné prostory pro různé přístroje včetně noktovizoru, lampu na čtení map, držáky ručních zbraní, displeje pro zrcadlení obrazu z kamer, klimatizaci, nezávislé topení Eberspächer Airtronic D4 MIL, kanystr na vodu, střešní průlez nebo přípravu pro radiostanici.

Potrápí i zkušené

Díky vzduchovému odpružení s měnitelnou světlostí a celkově modernímu pojetí včetně poloautomatické převodovky se zdá být auto na řízení poměrně snadné, nicméně není tomu úplně tak.

Ani zkušený kamioňák nemůže do této kolosální osmikolky bez přípravy skočit a otočit s ní trasu Rakovník – Frýdek Místek a zpět. Jednak má vůz specifické ovládání poloautomatu a jednak se 815 osmikolka chová při zatáčení úplně jinak než 815 šestikolka.

U osmičky je potřeba si podstatně více nadjíždět a kontrolovat zadní část, kam není moc dobře vidět. Některé křižovatky je nutné zdolat tak, že si šofér musí chtě nechtě najet do protisměru a pak teprve zatočit. Rozhodně to chce několik desítek hodin cviku, než si řidič navykne na úplně jiný styl jízdy a rozměry vozu, zejména pak na délku a výšku.

Proč je tedy nosič kontejnerů tak důležitý? Z důvodu jeho flexibility a schopnosti převozu různých a různě těžkých kontejnerů v jakémkoliv terénu. Na rozdíl od tatrováckých šestikolek 810 a 815 nejde o mašinu pro nezkušené, nicméně nebýt jí, tak jsou dnešní armádní logistické operace podstatně složitější.

 

Technické údaje Tatra 815 8×8 hákový nakladač
Typ T-815-7 Force 8×8 hákový nakladač KTN
Motor vidlicový vznětový osmiválec
Typ TATRA T3C-928-90
Objem 12 667 ccm
Přeplňování turbodmychadlo
Max. výkon 300 kW (407,8 k) při 1 800 ot./min.
Převodovka čtrnáctirychlostní, poloautomatická
Typ TATRA 14 TS 210L-N
Přídavná převodovka dvoustupňová, redukční
Typ TATRA 2.30.TRS 0.8/1.9
Max. rychlost 110 km/h
Jízdní dosah až 800 km
Kombinovaná spotřeba 35 l/100 km
Délka 10 585 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 4 150 mm
Světlá výška 400 mm
Rozchod kol 2 072 mm
Brodivost 1 500 mm
Užitečná hmotnost 17 000 kg
Celková hmotnost 36 200 kg

 

Zdroj: www.garaz.cz

Další neohrožený drsňák od Tatry: Představuje se nezastavitelný vojenský hasičák

 

Po civilní a hasičské variantě Tatry Force zde máme další provedení, tentokrát nabarvené ve variantě RAL 6014, což není nic jiného než zelená khaki. Vůz je totiž určený pro armádu a má pár zajímavých vychytávek.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Civilní provedení Tatry Force nové generace se líbí všude, kde se objeví. Nedávno jsme vám představili velmi povedenou hasičskou variantu, na posledním e-Salonu debutovalo čistě elektrické provedení a nyní tady máme další vojenskou, ovšem tu minulé generace.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Je sice maskovaná, ale nepřehlédnutelná. Firma Kobit THZ představila velkokapacitní cisternu pro Armádu České republiky, která zastává podobnou úlohu jako ta hasičská, jen je zelená.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Jde o model těžké hmotnostní třídy určený pro velkoobjemové hašení a terénní provoz Tatra Force CAS 30 s pohonem všech šesti kol, nádrž na vodu pojme 8 000 litrů, na pěnidlo pak 480 litrů.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Kromě toho vozidlo nabízí ochranný síťový program, automatizované centrální huštění pneumatik, integrovanou palubní termokameru, náhradní kolo umístěné na pochozí ploše, manipulační jeřáb, systém temperace vodní nádrže a mnohé další.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Zdroj: www.garaz.cz

ALZA

🔥 Největší Black Friday odstartoval! Tisíce produktů s poctivou slevou. 🔥

ALZA DÁRKOVÝ POUKAZ ZDARMA 100 KČ

 

ALZA BLACK FRIDAY

 

ALZA

Město Příbor vydalo Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami

Město Příbor připravilo nový Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami, který v následujících dnech dorazí do všech domácností ve městě. Publikace nabízí ucelený a přehledný soubor informací o pomoci dostupné obyvatelům Příbora i blízkého okolí.

Pokud občané neobdrží Průvodce do své poštovní schránky do 15. 12. 2025, mohou se obrátit na odbor sociálních věcí Městského úřadu Příbor, kde jim bude průvodce poskytnut.

„Dokument vznikl s cílem zjednodušit orientaci v nabídce sociálních služeb a dalších aktivit, které podporují seniory, rodiny s dětmi, osoby se zdravotním postižením, lidi v krizi či každého, kdo se může ocitnout v náročné životní situaci. Město Příbor dlouhodobě klade důraz na rozvoj a kvalitu sociálních služeb a považuje ochranu nejzranitelnějších obyvatel za jednu ze svých klíčových priorit,“ uvedla Karolína Najzarová, vedoucí odboru sociálních věcí.

Průvodce reaguje na potřebu posílit informovanost veřejnosti – ať už o možnostech pomoci, o fungování služeb či o tom, na koho se obrátit v krizových chvílích. Každý z nás může někdy potřebovat radu či podporu. Díky této publikaci má být cesta k pomoci přehledná, snadná a dostupná.

Publikace je rozdělena do několika tematických částí:
•    úvodní přehled služeb a aktivit podle konkrétních životních situací,
•    podrobný abecední seznam poskytovatelů služeb působících v Příboře a okolí,
•    kontakty na krizové linky, úřady, instituce a zdravotnická zařízení.

„Věříme, že nový Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami přinese obyvatelům města praktické informace, které usnadní orientaci v nabídce pomoci, a přispěje k pocitu jistoty, že v obtížných situacích není nikdo sám,“ doplnila Karolína Najzarová.

 

Město Příbor vydalo Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami

Upozornění k nákaze newcastleské choroby

Vážení občané, obracíme se na Vás v souvislosti s potvrzením nebezpečné nákazy – newcastleské choroby v chovu ptáků chovaných v zajetí na území obce Studénka v okrese Nový Jičín, neboť území Vaší obce se nachází v blízkosti tohoto ohniska.

Na základě úhynu 3 ks slepic v drobnochovu ve Studénce bylo provedeno laboratorní vyšetření, kdy podezření na ptačí chřipku nebylo laboratorně potvrzeno. Dne 20.11.2025 byla ale laboratorně potvrzena nákaza – newcastleská choroba a 21.11.2025 KVS SVS pro MS kraj provedla likvidaci ohniska a utratila všechny živé ptáky v ohnisku.

Doporučení Státní veterinární správy:

Chovatelům drůbeže a jiných ptáků chovaných v zajetí se doporučuje důsledné dodržování opatření biologické bezpečnosti ve svých chovech, spočívající zejména v ochraně chovaných ptáků před kontaktem s volně žijícími ptáky, kteří jsou nejčastějším zdrojem nákazy pro chované ptáky.

V následujících 30 dnech se doporučuje vypouštět chované ptáky pouze do ohraničených venkovních prostor/výběhů a zabránit kontaktu s volně žijícími ptáky.

Krmivo a napájecí vodu určenou pro chované ptáky umístit do budov, popř. pod přístřešky, aby nedošlo k jejich kontaminaci trusem volně žijícího ptactva.

V případě, že chovatelé zjistí zvýšené úhyny chovaných ptáků, změny ve zdravotním stavu nebo změny v produkci vajec chovaných ptáků, je třeba, aby tyto skutečnosti neprodleně oznámili KVS SVS pro MS kraj – tel: 596781911, 720 995 203.

Dále bychom Vás chtěli informovat, abyste v případě nálezu zvýšených úhynů u volně žijících ptáků ve Vaší obci nebo v její blízkosti rovněž neprodleně informovali KVS SVS pro MS kraj – tel: 596781911, 720 995 203 a jednali pouze podle jejího pokynu.

Na člověka se tato nemoc nepřenáší.

V příloze informační leták k ptačí chřipce, kde jsou uvedená základní preventivní opatření, platná i pro newcastleskou chorobu.

 

Ptačí chřipka

 

Upozornění k nákaze newcastleské choroby

MEMORIÁL Milana Strakoše ve stolním tenise

🏓TJ Sokol Příbor ve spolupráci s městem Příbor vás zve na 9. ročník tradičního turnaje ve stolním tenise. 

Kdy: 13. 12. 2025 
Kde:
Sokolovna Příbor, Lidická 544

Prezentace: 8:00 - 8:30 h (začátek turnaje cca 9:00 h)

Soutěže:
1. neregistrovaní
2. registrovaní (Elo do 1700)
3. čtyřhra

Startovné:
• jednotlivci 150 Kč (v ceně občerstvení)
• čtyřhra 100 Kč

Hraje se na 9 stolech, skupiny + vyřazovací část.

🎁 První tři místa získají věcné ceny.

🌭Občerstvení je zajištěno po celou dobu turnaje.

 

MEMORIÁL Milana Strakoše ve stolním tenise

🚀 České dráhy: Jízdní řád 2026 – Vlaková revoluce, zrychlení, ekologie a skupinová sleva

České dráhy 2026 jízdní řád

 


České dráhy (ČD) v úterý 12. listopadu 2025 odhalily jízdní řád 2026, který má být dosud největším krokem k moderní a efektivní železniční dopravě. Jízdní řád, platný od 15. prosince, přináší zásadní zrychlení, ekologické inovace a zcela novou slevu pro malé skupiny cestujících.

 

💨 Dálkové linky: Méně času na kolejích

 

Největší změnou, která potěší především cestující na hlavních koridorech, je dramatické zkracování jízdních dob a zahušťování spojů.

  • Praha–Brno: Zrychlení o 10 minut.

  • Praha–Ostrava: Cesta se zkrátí na pouhé 2 hodiny a 50 minut.

  • Hlavní koridory (Praha–Brno–Ostrava): Intervaly mezi vlaky se zkracují na zhruba 30 minut, což výrazně usnadní plánování cest.

Vylepšení jsou umožněna nasazením moderních souprav jako jsou RegioPanter a InterJet a probíhající modernizací tratí.

 

🌍 Mezinárodní: Evropa na dosah

 

Jako cestovatele tě jistě potěší posílení mezinárodních spojů. ČD výrazně zlepšují komfort na klíčových trasách:

  • Nové přímé destinace: Jízda bez přestupu bude nově možná do Mnichova, Vídně a Krakova.

  • Online na palubě: Na všech mezinárodních trasách bude zajištěno spolehlivé Wi-Fi připojení po celou dobu cesty.

 

💚 Ekologie a Modernizace: Budoucnost na kolejích

 

České dráhy neopomíjejí ani ekologický aspekt dopravy, což odpovídá moderním trendům udržitelnosti.

  • Snížení spotřeby: Nové elektrické jednotky slibují snížení spotřeby energie až o 30 % oproti starším typům vlaků.

  • Tišší provoz: Nové vlaky rovněž znamenají výrazné omezení hluku a emisí, čímž přispívají ke kvalitě života v okolí tratí.

Generální ředitel Michal Krapinec zdůraznil: „Díky novým jednotkám a úpravám grafikonu se zlepší nejen komfort, ale i přesnost spojů. Naším cílem je nabídnout cestujícím spolehlivější, rychlejší a pohodlnější dopravu.“

 

🤝 Novinka pro skupiny: Sleva ČD DNY 25 %

 

Spolu s novým jízdním řádem přichází i atraktivní akční nabídka pro cestování ve skupině.

  • Sleva: 25 % z ceny jízdenky pro každého člena skupiny.

  • Pro koho: Menší skupiny od dvou do pěti osob.

  • Platnost: Pro vnitrostátní cestování v 1. i 2. třídě, při nákupu online (na e-shopu ČD a v aplikaci Můj vlak).

  • Kdy: V první vlně platí od ledna do konce března.

Tato sleva má podpořit víkendové výlety přátel nebo společné služební cesty, a její výše bude cestujícím přehledně zobrazena již při vyhledávání spojení.

 

České dráhy 2026 jízdní řád