Mobilní monstrum Tatra 815 odvozí celou kontejnerovou základnu, začátečníky ale vytrestá

Jak nejefektivněji postavit improvizovanou základnu, malý vojenský tábor nebo přepravit co nejvíce materiálu v co nejkratším čase? Tato logistická výzva má v naší armádě řešení jménem Tatra 815-7 8 × 8, hákový nakladač KTN! Čím je tohle mobilní monstrum ještě unikátní a proč by za jeho volant neměli sedat začátečníci, přestože se řídí jako běžné auto?

 

815-tatra-hak-nosic-kontejner (1)

 

Nosiče kontejnerů slouží v armádě už mnoho let, proto nástup modelů 815-7 Force nebyl ničím jiným než střídáním stráží, kdy staré 815 odešly do penze a čerstvé síly nastoupily do služby.

Osmikolový hákový nakladač slouží k přepravě kontejnerů i kontejnerových plošin, ovšem rovněž zabezpečuje jejich umístění nebo posun. Automobil umí též přepravovat speciální nástavby či materiály, a to daleko rychleji než běžné nákladní vozy.

A co v takových kontejnerech najdete? Materiály, munici, zbraně, pohonné hmoty, potraviny a další věci. Existují však i kontejnery specializované, vyrobené jako obytné (spaní) či účelové (kancelář, velín). Takže jestli potřebujete rychle postavit malou základnu nebo operační středisko, potřebujete k tomu hákovou tatrovku a pár „konťáků“.

Z hlediska operačních teplot představovaný osmikolový kolos garantuje provozuschopnost v rozmezí -32 °C až +49 °C a skladovatelnost mezi -40 °C až +55 °C. No a to jsou dost slušné hodnoty.

Adieu, emisní normy

Pohonnou jednotkou tohoto těžkého nákladního automobilu je vzduchem chlazený vznětový vidlicový osmiválec Tatra, který díky zdvihovému objemu 12,66 litru a přeplňování turbodmychadlem dosahuje nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu až 2100 Nm.

Protože jde o stroj určený pro armádu, motor plní pouze emisní normu EURO 3, tudíž nepotřebuje filtr pevných částic (DPF) ani selektivní katalytickou redukci (AdBlue). Výrobce dále uvádí, že jednotka je schopna startu i při okolní teplotě -32 °C.

O přenos sil na všech osm kol se stará pětirychlostní poloautomatická převodovka Tatra, která nabídne díky součinnosti s přídavnou dvoustupňovou redukcí rovněž tatrovácké produkce celkem čtrnáct kvaltů. Spojka MFZ je pak hydraulicky ovládaná, jednolamelová, suchá s membránovou pružinou.

 

Převodové stupně jsou plně synchronizovány s výjimkou zpátečky a velmi pomalé rychlosti značené C (crawler), která přijde vhod při jízdě v extrémně náročném terénu nebo při vyjíždění při zapadnutí.

Pro vyproštění má kontejnerová tatrovka jednu prima pomůcku, jíž je dálkově ovládaný hydraulicky poháněný naviják Sepson H100 s vývodem pro 50metrové lano (průměr 14 mm) dopředu i dozadu.

Pohon 8 × 8 vozidlo rozhodně nemá pro parádu, nýbrž pro jízdu v různorodém terénu počínaje blátem a pískem, konče broděním se ve vodních tocích. A to vše s nákladem na „zádech“.

Aby měl řidič zajištěny optimální vozové podmínky, může kromě uzávěrek diferenciálů využít ještě centrálně řízené úpravy tlaku v pneumatikách. Každé kolo je navíc opatřeno ručně ovládaným ventilem umožňujícím jeho odpojení od systému dofukování. Pro úplnost dodáme, že díky této vychytávce auto smí být provozováno bez náhradního kola.

 

815-tatra-hak-nosic-kontejner

Kontejnerová magie

To nejzajímavější se pochopitelně nachází vzadu. Jde o hákový nakladač Multilift MSH-165-SCA, který za pomoci hydraulické ruky s H rámem a zdvihovou kapacitou až 16,5 tuny zajišťuje nakládku i vykládku standardizovaných kontejnerů a plošin.

Pro obsluhu jsou obvykle potřeba dva lidé – řidič, který vše ovládá joystickem a tlačítky, a navigátor operující přímo u kontejneru (navádění, zajištění aj.). Ostatně podívejte se sami, jak taková operace probíhá.

Nízká, prodloužená, dvoudveřová a celokovová kabina upravená pro potřeby armády se pyšní speciálním matným nátěrem, díky němuž je povrch odolný vůči korozi, vnějším vlivům, ale i bojovým nebo dekontaminačním látkám. Kvůli ochraně až tříčlenné posádky nechybí ani účinná filtroventilace.

Sedadla jsou neodpružená, přičemž za nimi mají své místo úložné prostory i sklápěcí dvoudílné lůžko. Nemůžete minout ani úložné prostory pro různé přístroje včetně noktovizoru, lampu na čtení map, držáky ručních zbraní, displeje pro zrcadlení obrazu z kamer, klimatizaci, nezávislé topení Eberspächer Airtronic D4 MIL, kanystr na vodu, střešní průlez nebo přípravu pro radiostanici.

Potrápí i zkušené

Díky vzduchovému odpružení s měnitelnou světlostí a celkově modernímu pojetí včetně poloautomatické převodovky se zdá být auto na řízení poměrně snadné, nicméně není tomu úplně tak.

Ani zkušený kamioňák nemůže do této kolosální osmikolky bez přípravy skočit a otočit s ní trasu Rakovník – Frýdek Místek a zpět. Jednak má vůz specifické ovládání poloautomatu a jednak se 815 osmikolka chová při zatáčení úplně jinak než 815 šestikolka.

U osmičky je potřeba si podstatně více nadjíždět a kontrolovat zadní část, kam není moc dobře vidět. Některé křižovatky je nutné zdolat tak, že si šofér musí chtě nechtě najet do protisměru a pak teprve zatočit. Rozhodně to chce několik desítek hodin cviku, než si řidič navykne na úplně jiný styl jízdy a rozměry vozu, zejména pak na délku a výšku.

Proč je tedy nosič kontejnerů tak důležitý? Z důvodu jeho flexibility a schopnosti převozu různých a různě těžkých kontejnerů v jakémkoliv terénu. Na rozdíl od tatrováckých šestikolek 810 a 815 nejde o mašinu pro nezkušené, nicméně nebýt jí, tak jsou dnešní armádní logistické operace podstatně složitější.

 

Technické údaje Tatra 815 8×8 hákový nakladač
Typ T-815-7 Force 8×8 hákový nakladač KTN
Motor vidlicový vznětový osmiválec
Typ TATRA T3C-928-90
Objem 12 667 ccm
Přeplňování turbodmychadlo
Max. výkon 300 kW (407,8 k) při 1 800 ot./min.
Převodovka čtrnáctirychlostní, poloautomatická
Typ TATRA 14 TS 210L-N
Přídavná převodovka dvoustupňová, redukční
Typ TATRA 2.30.TRS 0.8/1.9
Max. rychlost 110 km/h
Jízdní dosah až 800 km
Kombinovaná spotřeba 35 l/100 km
Délka 10 585 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 4 150 mm
Světlá výška 400 mm
Rozchod kol 2 072 mm
Brodivost 1 500 mm
Užitečná hmotnost 17 000 kg
Celková hmotnost 36 200 kg

 

Zdroj: www.garaz.cz

Ve čtvrtek 1. května 2025 vyjedou poprvé v letošním roce do hor na východě Moravy cyklobusy. Zlínský kraj opět vypraví autobusy pro cyklisty na osvědčených trasách.

„Cyklobusy budou jezdit obdobně jako v loňském roce. Jedna linka pojede na trase Zlín – Troják – Tesák – Bystřice pod Hostýnem, další propojí Zlín a Vsetín a dále bude pokračovat na trase Vsetín – Velké Karlovice – Pustevny. Cyklobusy budou jezdit o víkendech a státních svátcích až do 28. září,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) Martin Štětkář. Ranní cyklobus ze Zlína do Vsetína a večerní spoj zpět ze Vsetína do Zlína povede opět přes Valašskou Polanku, díky čemuž bude pro zájemce dostupná cyklostezka Bevlava směřující za Vsetína na jižní Valašsko.

O letních prázdninách od 30. června do 29. srpna budou cyklobusy jezdit i v pracovních dnech. „Ze Zlína pojede autobus přes Hostýnské vrchy do Bystřice pod Hostýnem stejnou trasou jako o víkendech, ze Zlína do Vsetína pojede ranní cyklobus přes Slušovice a Všeminu. Ze Vsetína pak bude cyklobus pokrčovat přes Velké Karlovice na Pustevny a následně do Rožnova pod Radhoštěm, odkud se odpoledne přes Dušnou vrátí do Vsetína,“ představuje trasy Martin Štětkář.

Na Valašsko budou v sezóně zajíždět i cyklobusy z jiných krajů. Z Moravskoslezského kraje lze využít cyklobus Nový Jičín – Příbor – Kopřivnice – Rožnov pod Radhoštěm – Pustevny/Bumbálka, směrem z Olomouckého kraje pak cyklobus na trase Přerov – Valašské Meziříčí – Bumbálka

 

REZERVAČNÍ SYSTÉM ZDE

 

cyklobus Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice - Rožnov pod Radhoštěm - Pustevny Bumbálka

Přílohy
pdfcyklobus Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice - Rožnov pod Radhoštěm - Pustevny Bumbálka [pdf, 1468 kB]
cyklobus Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice - Rožnov pod Radhoštěm - Pustevny Bumbálka

Příborský běh 2025: Sportovní oslava v srdci historického města

 

Město Příbor s hrdostí oznamuje konání 5. ročníku oblíbeného Příborského běhu, který se uskuteční v sobotu 3. května 2025 od 8:00 hodin. Tato tradiční sportovní událost zve všechny milovníky běhu i rodiny s dětmi k aktivnímu prožití dne v malebném prostředí historického jádra města.

Trasy pro každého

Příborský běh nabízí pestrý výběr tras, které uspokojí jak zkušené běžce, tak rekreační sportovce a nejmenší účastníky:

Dětské závody: 200 m, 400 m a 700 m

Hobby trasa: 4,6 km

Sportovní trasa: 9,2 km

Štafetový běh: 4×2,3 km (celkem 9,2 km)

Trasa závodu vede malebnými uličkami historického centra Příbora, včetně ulice V Kopci a Úzké, které dodávají běhu jedinečnou atmosféru.

Registrace a startovné

Registrace je v tuto dobu možná už jen na místě.

Startovné:

Na místě:

o Sport / Hobby: 450 Kč

o Štafeta: 400 Kč

Doprovodný program a suvenýry

Pro účastníky budou na místě k zakoupení trička s motivem Příborského běhu pro děti i dospělé. V letošním roce v novém vizuálním stylu města. Kromě samotného závodu se návštěvníci mohou těšit na doprovodný program a občerstvení v centru města. 

Kontakt a informace

Více informací naleznete na oficiálním webu závodu: www.priborskybeh.cz nebo na stránkách města Příbora: www.pribor.eu.

Těšíme se na Vaši účast a společné sportovní zážitky v historickém srdci Příbora!

 

Příborský běh 2025: Sportovní oslava v srdci historického města

Zvířecí stezka 1. - 31. 5. 2025

 

Máte rádi zvířata? Chcete se o nich dozvědět něco nového? Pak je tato zvířecí stezka přímo pro Vás. Mapu trasy najdete na webu www.knihovnapribor.cz nebo na FB stránkách knihovny. Můžete si stáhnout kartičku nebo si ji vyzvednout osobně v knihovně. Vyluštenou tajenku doneste do kniohvny, kde na Vás bude čekat malé překvapení. Těšíme se na Vaše tajenky.

 

Zvířecí stezka 1. - 31. 5. 2025

Pieta k 80. výročí osvobození

 

Město Příbor Vás zve dne 5. 5. 2025 od 17:00 hodin na pietní akt k 80. výročí osvobození u pamětní desky "Vlastencům a osvoboditelům" před radnicí města na náměstí Sigmunda Freuda.

 

Pieta k 80. výročí osvobození

Uzavření městské knihovny z důvodu revize fondu

Z důvodu provedení revize knihovního fondu daného zákonem o knihovnách bude městská knihovna ve dnech 12. až 23. května 2025 pro veřejnost uzavřena.😞

 

Výpůjčky budou v tuto dobu automaticky prodlouženy.

Půjčování e-knih a e-audioknih bude možné. Děkujeme za pochopení.

 

Uzavření městské knihovny z důvodu revize fondu

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře

 

  • Tenisové kurty v Příboře se pro veřejnost otevírají 5. května.
  • Můžeš si tam zahrát denně od 9 do 19 hodin.
  • Rakety a míčky si můžeš půjčit u správce.
  • Hraní si můžeš domluvit předem přímo na kurtech.
  • Tenisový klub Příbor nabízí možnost hraní na kurtech pro sportovní veřejnost.

Rezervace na tel 739 705 255

 

 

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře

 

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře