Mobilní monstrum Tatra 815 odvozí celou kontejnerovou základnu, začátečníky ale vytrestá

Jak nejefektivněji postavit improvizovanou základnu, malý vojenský tábor nebo přepravit co nejvíce materiálu v co nejkratším čase? Tato logistická výzva má v naší armádě řešení jménem Tatra 815-7 8 × 8, hákový nakladač KTN! Čím je tohle mobilní monstrum ještě unikátní a proč by za jeho volant neměli sedat začátečníci, přestože se řídí jako běžné auto?

 

815-tatra-hak-nosic-kontejner (1)

 

Nosiče kontejnerů slouží v armádě už mnoho let, proto nástup modelů 815-7 Force nebyl ničím jiným než střídáním stráží, kdy staré 815 odešly do penze a čerstvé síly nastoupily do služby.

Osmikolový hákový nakladač slouží k přepravě kontejnerů i kontejnerových plošin, ovšem rovněž zabezpečuje jejich umístění nebo posun. Automobil umí též přepravovat speciální nástavby či materiály, a to daleko rychleji než běžné nákladní vozy.

A co v takových kontejnerech najdete? Materiály, munici, zbraně, pohonné hmoty, potraviny a další věci. Existují však i kontejnery specializované, vyrobené jako obytné (spaní) či účelové (kancelář, velín). Takže jestli potřebujete rychle postavit malou základnu nebo operační středisko, potřebujete k tomu hákovou tatrovku a pár „konťáků“.

Z hlediska operačních teplot představovaný osmikolový kolos garantuje provozuschopnost v rozmezí -32 °C až +49 °C a skladovatelnost mezi -40 °C až +55 °C. No a to jsou dost slušné hodnoty.

Adieu, emisní normy

Pohonnou jednotkou tohoto těžkého nákladního automobilu je vzduchem chlazený vznětový vidlicový osmiválec Tatra, který díky zdvihovému objemu 12,66 litru a přeplňování turbodmychadlem dosahuje nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu až 2100 Nm.

Protože jde o stroj určený pro armádu, motor plní pouze emisní normu EURO 3, tudíž nepotřebuje filtr pevných částic (DPF) ani selektivní katalytickou redukci (AdBlue). Výrobce dále uvádí, že jednotka je schopna startu i při okolní teplotě -32 °C.

O přenos sil na všech osm kol se stará pětirychlostní poloautomatická převodovka Tatra, která nabídne díky součinnosti s přídavnou dvoustupňovou redukcí rovněž tatrovácké produkce celkem čtrnáct kvaltů. Spojka MFZ je pak hydraulicky ovládaná, jednolamelová, suchá s membránovou pružinou.

 

Převodové stupně jsou plně synchronizovány s výjimkou zpátečky a velmi pomalé rychlosti značené C (crawler), která přijde vhod při jízdě v extrémně náročném terénu nebo při vyjíždění při zapadnutí.

Pro vyproštění má kontejnerová tatrovka jednu prima pomůcku, jíž je dálkově ovládaný hydraulicky poháněný naviják Sepson H100 s vývodem pro 50metrové lano (průměr 14 mm) dopředu i dozadu.

Pohon 8 × 8 vozidlo rozhodně nemá pro parádu, nýbrž pro jízdu v různorodém terénu počínaje blátem a pískem, konče broděním se ve vodních tocích. A to vše s nákladem na „zádech“.

Aby měl řidič zajištěny optimální vozové podmínky, může kromě uzávěrek diferenciálů využít ještě centrálně řízené úpravy tlaku v pneumatikách. Každé kolo je navíc opatřeno ručně ovládaným ventilem umožňujícím jeho odpojení od systému dofukování. Pro úplnost dodáme, že díky této vychytávce auto smí být provozováno bez náhradního kola.

 

815-tatra-hak-nosic-kontejner

Kontejnerová magie

To nejzajímavější se pochopitelně nachází vzadu. Jde o hákový nakladač Multilift MSH-165-SCA, který za pomoci hydraulické ruky s H rámem a zdvihovou kapacitou až 16,5 tuny zajišťuje nakládku i vykládku standardizovaných kontejnerů a plošin.

Pro obsluhu jsou obvykle potřeba dva lidé – řidič, který vše ovládá joystickem a tlačítky, a navigátor operující přímo u kontejneru (navádění, zajištění aj.). Ostatně podívejte se sami, jak taková operace probíhá.

Nízká, prodloužená, dvoudveřová a celokovová kabina upravená pro potřeby armády se pyšní speciálním matným nátěrem, díky němuž je povrch odolný vůči korozi, vnějším vlivům, ale i bojovým nebo dekontaminačním látkám. Kvůli ochraně až tříčlenné posádky nechybí ani účinná filtroventilace.

Sedadla jsou neodpružená, přičemž za nimi mají své místo úložné prostory i sklápěcí dvoudílné lůžko. Nemůžete minout ani úložné prostory pro různé přístroje včetně noktovizoru, lampu na čtení map, držáky ručních zbraní, displeje pro zrcadlení obrazu z kamer, klimatizaci, nezávislé topení Eberspächer Airtronic D4 MIL, kanystr na vodu, střešní průlez nebo přípravu pro radiostanici.

Potrápí i zkušené

Díky vzduchovému odpružení s měnitelnou světlostí a celkově modernímu pojetí včetně poloautomatické převodovky se zdá být auto na řízení poměrně snadné, nicméně není tomu úplně tak.

Ani zkušený kamioňák nemůže do této kolosální osmikolky bez přípravy skočit a otočit s ní trasu Rakovník – Frýdek Místek a zpět. Jednak má vůz specifické ovládání poloautomatu a jednak se 815 osmikolka chová při zatáčení úplně jinak než 815 šestikolka.

U osmičky je potřeba si podstatně více nadjíždět a kontrolovat zadní část, kam není moc dobře vidět. Některé křižovatky je nutné zdolat tak, že si šofér musí chtě nechtě najet do protisměru a pak teprve zatočit. Rozhodně to chce několik desítek hodin cviku, než si řidič navykne na úplně jiný styl jízdy a rozměry vozu, zejména pak na délku a výšku.

Proč je tedy nosič kontejnerů tak důležitý? Z důvodu jeho flexibility a schopnosti převozu různých a různě těžkých kontejnerů v jakémkoliv terénu. Na rozdíl od tatrováckých šestikolek 810 a 815 nejde o mašinu pro nezkušené, nicméně nebýt jí, tak jsou dnešní armádní logistické operace podstatně složitější.

 

Technické údaje Tatra 815 8×8 hákový nakladač
Typ T-815-7 Force 8×8 hákový nakladač KTN
Motor vidlicový vznětový osmiválec
Typ TATRA T3C-928-90
Objem 12 667 ccm
Přeplňování turbodmychadlo
Max. výkon 300 kW (407,8 k) při 1 800 ot./min.
Převodovka čtrnáctirychlostní, poloautomatická
Typ TATRA 14 TS 210L-N
Přídavná převodovka dvoustupňová, redukční
Typ TATRA 2.30.TRS 0.8/1.9
Max. rychlost 110 km/h
Jízdní dosah až 800 km
Kombinovaná spotřeba 35 l/100 km
Délka 10 585 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 4 150 mm
Světlá výška 400 mm
Rozchod kol 2 072 mm
Brodivost 1 500 mm
Užitečná hmotnost 17 000 kg
Celková hmotnost 36 200 kg

 

Zdroj: www.garaz.cz

Státní svátek 17. listopadu a obchody: Otevře se, nebo zůstanou brány zavřené?

 

📢 17. listopad 2025: Obchody OTEVŘENÉ – Shopping je možný!

 

Státní svátek 17. listopad (Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva) letos připadá na pondělí, čímž vytváří prodloužený víkend.

Zde je nejdůležitější informace pro vaše nákupy:

  • Otevírací doba: Obchody zůstávají otevřené!

  • Zákon: Pro 17. listopad neplatí zákonné omezení prodejní doby, a to platí pro obchody všech velikostí.

Tento svátek připomíná dvě klíčové události: nacistické represe proti studentům v roce 1939 a začátek Sametové revoluce v roce 1989. Název Sametová revoluce je odvozen od jejího pokojného průběhu, který letos slaví již 36. výročí.

 

Státní svátek 17. listopadu a obchody: Otevře se, nebo zůstanou brány zavřené?

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN

Lada Vyvialová Vás srdečně zve na exkluzivní pop-up akci, kde představí limitovanou kolekci GRAFEN.

 Kdy: čtvrtek 13. listopadu 2025, 16:00–20:00
 Kde: Freudova 415, Příbor

 

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN

16. listopadu 2025 Swingový koncert

Swingový orchestr Bedřicha Pukovce vás srdečně zve na koncert plný nesmrtelných swingových melodií.

Hosté večera:
Trio Melody ladies
Zbyněk Terner
Martin Frynta 

Řídí Zdeněk Pukovec. 
Večerem provází Zbyněk Terner.

Předprodej vstupenek v papírnictví DarKa na náměstí v Příboře (tel.: 733 314 516).

Vstupné: 250 Kč, senioři a děti do 10 let 200 Kč

 

Koncert je pořádán s podporou města Příbora.

 

16. listopadu 2025 Swingový koncert

SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025

SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025
SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025

Tajné společnosti

Město Příbor a městská knihovna vás zve na přednášku Mgr. Jiřího Michalíka, Ph.D.

Záhadné rituály, skryté symboly, tajné vědění a domnělý či skutečný vliv na běh dějin – to jsou atributy, které veřejnost odedávna spojuje s tajnými společnostmi.

Přednáška Mgr. Jiřího Michalíka, Ph.D. vás zavede k historickým kořenům templářů, rosenkruciánů a zednářů. Oddělíme fakta od legend, podíváme se, jak vznikaly o nich mýty, které přežívají dodnes i díky knihám autorů, jako je Dan Brown.

Kdy: 11. 11. 2025 v 17:00
Kde: Městská knihovna Příbor, Lidická 50, 742 58 Příbor

Vstupné: 60 Kč / 30 Kč Senior 65+

 

Tajné společnosti

Trampolíny v Příboře

Trampolíny v Příboře