Nejdelší Tatra na světě má přes 25 metrů, 7 náprav a spotřebu 150 litrů. Za volant smí jediný člověk

Žádnou takovou na světě nenajdete, protože je zkrátka jedinečná. Zakázkově vyrobená Tatra T 815-7 Force sloužící v hutích Liberty na Ostravsku je nejdelší na světě, má velice specifické poslání a v celém podniku pracuje jenom jeden člověk, který ji umí řídit. Jednoho dne jsme však přijeli i my, vůz řádně okoukli, projeli se a tady jsou naše dojmy.

 

Že už žádnou takovou v životě člověk nenajde, to si lidé kolikrát říkají o svých partnerkách, nicméně převedeno do dnešní motoristické doby lze toto prohlásit o nejdelší Tatrovce na světě, která jezdí v hutích Liberty v Ostravě. A protože jde o světový unikát, jenž nedávno prošel drobnou modernizací, dorazili jsme za ní i my.

 

Jmenovitě jde o společností Partner – Ipex na míru upravený model Tatra T 815-7 Force 14×8 s délkou 25,3 metru a se sedmi nápravami, přičemž zatáčecí jsou první dvě a poslední tři. Co se týče pohonu, tak stálá síla putuje na třetí a čtvrtou nápravu s možností připojení pohonu první a druhé, což se děje na površích s nízkou adhezí.

 

Dvoumístná kabina modelu je umístěná před přední nápravou a možná se budete divit, ale auto schválené jakožto vozidlo zvláštního určení má klasické registrační značky a smí jej teoreticky řídit kterýkoli způsobilý držitel řidičáku skupiny C.

 

Vozidlo sice jezdí vesměs jen po rovině a rychlostmi do nejvýše 60 km/h, nicméně i tak potřebuje dost síly, protože převáží speciální závitové tyče, které se používají pro dlouhodobé kotvení budov, dolů, svahů, tunelů, přístavů či skal.

Proč Tatra?

Proč právě Tatra a ne třeba MAN nebo Mercedes? Tatra se pyšní unikátní koncepcí – centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – což umožňuje poskládat podvozek přesně na požadovanou míru (jako Lego). V požadavcích zadavatele hrála roli také nízká výška kabiny, což je zase předností modelové řady Force. Úpravci se navíc podařilo kabinu přesunout před přední nápravu i motor, která tak neomezovala vrchní ložnou plochu nástavby. Tím pádem auto vyšlo jak délkově (25,3 m), tak výškově k podlaze nástavby (2,4 m).

 

Tyto tyče dosahují délky až 24,4 metru, vozí se z výrobní linky do skladu po balících vážících (každý) pět tun a poté jsou exportovány do celého světa. Společnost Liberty Ostrava je totiž jedna z mála firem, která je schopná takhle dlouhé tyče (navíc spojitelné maticemi) zhotovit, případně je upravit na míru zákazníkovi.

 

No a aby se převoz vyplatil, tak se na speciál naloží klidně 50tunový náklad, s nímž si musí poradit zejména vzduchem chlazený vznětový osmiválec Tatra 12,7 litru o výkonu 300 kW (407,8 k), spárovaný s šestirychlostním automatem Allison.

K dispozici je také redukce, která je přiřazená permanentně, proto má auto maximálku jen šedesát za hodinu, spotřebu 150 litrů nafty na sto kilometrů a 400litrovou palivovou nádrž. Brzdy jsou tradičně bubnové, řízení vybavené posilovačem.

 

Kabina platí za klasickou tatrováckou s ikonickým centrálním budíkem. Pro komfortnější práci má šofér k dispozici tepelné čerpadlo a na zimu klasický bufík (nezávislé topení). Přepínače a ovladače nejsou kdovíjak moderní, některé z nich vás vrátí do 70. let, nicméně na to courání po areálu…

Zmínili jsme rovněž nedávnou modernizaci. Ta spočívala v tom, že nahoře přibyly nadstavbové bezpečností prvky, aby mohli nakládající pracovníci stát přímo na autě, což dříve kvůli předpisům nešlo.

 

Taky si říkáte, proč se takové auto v pořizovací ceně cirka 500 000 EUR (cca 12 milionů korun) vlastně kupovalo? Jednoduše muselo. V areálu hutí Liberty jsou na železniční dráze ostré zatáčky, kde by měly speciální a těžko dostupné vagony (tzv. Rbns) s délkou 25 metrů problém s obslužností. Navíc shánějte si spolehlivého dopravce, v jehož vozovém parku budou speciály pro transport skoro 25metrových tyčí.

 

Nejdelší TATRA

Maturita pro zkušené

Po usednutí za volant se sice ocitnete v klasické tatrovácké kabině, jenže ani pohled do zpětných zrcátek vás neujistí, že tam někde vzadu auto končí. Prostě nevidíte na konec. Z toho důvodu zde má šofér ještě permanentně aktivovanou koncovou kameru.

 

V rámci řízení celkem obstojně zvládáme i výjezd ze zastávky autobusem, nicméně u nejdelší Tatry je vše jinak. Pouhé odpoutání se od kraje obrubníku zabere několik desítek metrů a jemné otáčení volantem. Jestliže bychom krajnici opustili tzv. na kamioňáka či autobusáka, tak zadním převisem stejně zbouráme vše, co se nachází po pravé straně.

Teprve až tehdy nám došlo, jak je 25 metrů šílená délka. Nefungují tady pravidla jako pro jízdu s autobusem či nákladním vozem, proto jsme do zatáček najížděli dle pokynů našeho koordinátora Jirky Soldána, který je zároveň jediným člověkem v podniku, jenž tento kolos řídí.

 

Ptáte se, co když je dotyčný nemocný, má úraz nebo dovolenou? Ano, tak auto prostě nejezdí. Ačkoli prý pro tento speciál není v hutích úplně každodenní vytížení.

Když se nám podařilo projet komunikace v areálu a obří myší dírou proklouznout na velký otevřený plac, začali jsme zkoušet, jak auto vlastně plně zatáčí a jak velké má přední/zadní převisy. Pakliže jste touto Tatrou nepolíbení, nebude vám na manipulaci stačit ani celý fotbalový stadion, což nám ukázal náš test spočívající v přejezdu vlakových kolejí na cvičné ploše.

 

V prvním kole bez rad koordinátora jsme si najeli na imaginární přejezd a dopadli tak, že jsme museli na konci plochy couvat a zadkem pochopitelně blokovali nepoužívané kolejiště. Na druhý pokus už s radami našeho mentora jsme vykouzlili krásný oblouček zakončený úspěšným zdoláním železnice bez případných katastrof a výluk, jakých v reálu mají České dráhy běžně plný ranec.

 

Tatra T 815-7 Force 14×8 sloužící v Liberty je maturitou i pro zkušené řidiče náklaďáků či kamionů. Platí zde jiná pravidla a jiné těžiště, jelikož musíte v zatáčkách kalkulovat i s tím, že nahoře máte usazených až 50 tun materiálu. Do toho je auto dlouhé jako 14 dní práce, výhled dozadu mimo kamery takřka žádný a mumraj kolem vás občas poměrně divoký. Tedy nic pro začátečníky…

 

Zdroj:www.garaz.cz

Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře započaly

Předáním staveniště dne 3. 6. 2025 byly zahájeny práce na akci „Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře“.

V rámci komplexní akce „Stavební úpravy uliček pod kostelem v Příboře“ byly v předchozích letech zrealizovány stavební úpravy ulic Kašnice (v roce 2010), V Kopci (2013 – 2014), Josefa Hory (2014), Remešovy (2014), Úzké (2017), spojovací uličky Farní – Žižkova (2020) a ulice K. H. Máchy (2021). V roce 2021 byly dokončeny dle samostatných projektů rekonstrukce dalších historických uliček – Křivé, Tržní a Pod Hradbami.

Zastupitelstvo města Příbora schválilo v březnu 2025 financování akce „Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře“. V rámci veřejné zakázky byl vybrán zhotovitel stavby – společnost SPO spol. s r.o. ze Studénky. Předmětem díla je odstranění stávajících povrchů ulice Žižkovy a navazujících spojovacích chodníčků, instalace 400 m pískovcových obrubníků a pokládka cca 1 100 m2 štětové valounové (oblázkové) dlažby, která je typická právě pro příborské historické uličky. Cena díla je 5,3 mil. Kč vč. DPH, celá akce je financována z rozpočtu města. Smluvní termín plnění je 150 dnů, předpokládaný termín dokončení díla je do konce října 2025.

Vlastníci dotčených nemovitostí byli na schůzce 26. 5. 2025 informováni o plánovaném rozsahu a průběhu prací.

Po dobu stavebních prací nebude ulička z bezpečnostních důvodů průchozí.

„Stavební úpravy ulice Žižkovy jsou předposlední etapou zprojektovaných úprav uliček historického centra města Příbora. Následovat by dle finančních možností města měla ještě rekonstrukce spojovací uličky V Kopci – Žižkova,“ uvedl Ivo Kunčar z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

 

Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře započaly

Den dětí a rodiny nabízel i poskytovatele sociálních služeb

Kromě zábavného programu nabídlo odpoledne Dne dětí a rodiny v pátek 30. května také prezentaci poskytovatelů sociálních služeb a souvisejících aktivit ve městě.

Na jejich stanovištích si návštěvníci mohli vyzkoušet různé aktivity, vytvořit odznak, dostat drobné dárečky, koupit si výrobek chráněných dílen, vyzkoušet bábovky a muffiny, vybarvit si bábovkový obrázek, vyzkoušet si na vlastní kůži speciální pomůcky pro zrakově postižené, aktivizační pomůcky pro seniory, dočíst se o náhradní rodinné péči, dozvědět se o podpoře pečujících a o svépomocné skupině pro lidi s duševním onemocněním, o senior dopravě, o zdravotní péči a zasoutěžit si o plážový míč s logem města.  

Děkujeme moc zástupcům Academia Via Familia, z.s., za iniciativu v propagaci Bábovkového dne v rámci kampaně Dík náhradním rodinám.

Také děkujeme zástupcům všech organizací za aktivní účast.

Děkujeme Slezské diakonii, Academii Via Familia z.s., Klubu otevřeného srdce, z.s., Armádě spásy v ČR, z.s., ALZHEIMER HOME Kateřinice, Charitě Kopřivnice, Neziskovce s duší z.s., Sjednocené organizaci nevidomých a slabozrakých ČR, z.s., Domovu Příbor, p.o., Diakonii ČCE - středisko v Ostravě a Centru pro zdravotně postižené MSK.

 

Den dětí a rodiny nabízel i poskytovatele sociálních služeb

Koncert v zahradách

Město Příbor a All Brass Band Vás zvou na zvací koncert do letních piaristických zahrad dne 7. 6. 2025 od 17:00 hodin. Těšíme se na Vás.😍

 

Koncert v zahradách

Venkovní hudební sezóna v piaristických zahradách v Příboře začíná!

Město Příbor ve spolupráci s hudebním uskupením All Brass Band srdečně zve veřejnost na koncert, který se uskuteční v sobotu 7. června 2025 v 17 hodin v piaristických zahradách. Tento koncert pod širým nebem je nejen hudebním zážitkem s netradičním aranžmá známých melodií, ale také symbolickým zahájením série venkovních koncertů v piaristických zahradách.

Současně se Příbor tímto koncertem již tradičně zapojuje do celostátní akce Víkend otevřených zahrad, která každoročně o druhém červnovém víkendu zpřístupňuje historicky či botanicky významné zahrady a parky po celé České republice. Cílem této iniciativy je zvýšit povědomí o zahradách jako součásti kulturního dědictví a nabídnout veřejnosti možnost prožít tato místa jinak – třeba právě prostřednictvím kultury.  

„Na pódiu se představí energické a originální hudební těleso All Brass Band, které si publikum získává netradičními úpravami známých skladeb, živelným projevem a nevšedním hudebním stylem. Koncert tak slibuje nejen kvalitní hudební zážitek, ale také příjemné odpoledne v jedinečném prostředí,“ uvedla Lenka Filipová z odboru kultury, sportu a cestovního ruchu.

Vstup na koncert je volný. 

Přijďte s námi zahájit koncertní sezónu v piaristických zahradách v Příboře a vychutnat si krásu nejen hudby, ale i samotného prostoru.

 

Venkovní hudební sezóna v piaristických zahradách v Příboře začíná!

Komorní koncert světové úrovně v Příboře: vystoupí sólisté z Koreje

Město Příbor ve spolupráci s renomovanou vídeňskou uměleckou agenturou CMS Vienna, Dipl. MgA. Soyung Yu a Mgr. Josefem Pukovcem srdečně zvou veřejnost na komorní koncert, který se uskuteční v úterý 3. června 2025 od 18:00 hodin v historickém refektáři piaristického kláštera v Příboře.

Vystoupí výjimeční hudebníci z Koreje – sólisté, kteří se pravidelně objevují na předních světových pódiích. Publikum se může těšit na díla slavných skladatelů, jako jsou Antonín Dvořák, Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Johannes Brahms, Imre Kálmán či Carl Ditters von Dittersdorf.

 Účinkující:

  • Christina Minan – soprán,
  • Kate Kyunghee Kim – soprán,
  • Jioun Yang – housle,
  • Soyung Yu – soprán,
  • Tomáš Socha – violoncello,
  • Josef Pukovec – příčná flétna. 

Akce se koná za podpory agentury CMS Vienna, která od roku 2000 působí jako významná platforma pro kulturní výměnu mezi Evropou a Asií, především Jižní Koreou. Agentura se specializuje na organizaci koncertních turné, operních produkcí a mezinárodních mistrovských kurzů v oblasti klasické hudby. Spolupracuje s předními sólisty, orchestry i hudebními institucemi napříč kontinenty.

 Koncert v Příboře je výsledkem této úspěšné spolupráce a přináší do našeho města výjimečný umělecký zážitek.

 Vstupné na koncert je dobrovolné.

 

Komorní koncert světové úrovně v Příboře: vystoupí sólisté z Koreje

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

V letošním roce uplyne deset let od revitalizace piaristických zahrad v Příboře – oblíbeného místa odpočinku, poznání i inspirace. Při této příležitosti se město rozhodlo přistoupit k rozsáhlejším úpravám, jejichž cílem je zahrady dále zvelebit a zatraktivnit pro obyvatele i návštěvníky.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Jednou z nejvýraznějších proměn prošla v těchto dnech bylinková zahrádka. Technické služby města Příbora zajistily kompletní opravu nevyhovujícího závlahového systému a připravily záhony pro novou výsadbu. Do pravidelných řad bylo pečlivě vysazeno 423 bylin – mimo jiné jitrocel, řepík, mařinka, tužebník či levandule. Každá rostlina je opatřena cedulkou s názvem, což umožňuje návštěvníkům snadno se orientovat a zároveň rozšířit své botanické znalosti.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Ve spodní části ovocného sadu byla kvetoucí louka obohacena o nové druhy trvalek – šalvěj, chrpu, len, mavuň, řebříček a rmen. Tyto druhy se dobře semení a přispějí k vytvoření přirozeně pestrého květnatého porostu.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Dalších přibližně 300 trvalek bylo vysazeno i v dalších částech zahrad. Mezi nově vysazenými rostlinami vyniknou denivky, třapatky, hlaváče, lilie či chrastavce.

„Velké poděkování patří žákům devátých tříd Základní školy Npor. Loma, kteří se na výsadbách aktivně podíleli. Celkem zasadili úctyhodných 1034 rostlin – jejich práce je nejen obdivuhodná, ale i nesmazatelně zapsaná do podoby našeho městského veřejného prostoru,“ uvedla Alena Ligáčová z odboru životního prostředí, dotací a veřejných zakázek.

Zveme všechny, aby se přišli podívat na proměněné piaristické zahrady – ať už za poznáním, odpočinkem, nebo jen pro radost z krásy.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Foto: odbor životního prostředí, dotací a veřejných zakázek