Nejdelší Tatra na světě má přes 25 metrů, 7 náprav a spotřebu 150 litrů. Za volant smí jediný člověk

Žádnou takovou na světě nenajdete, protože je zkrátka jedinečná. Zakázkově vyrobená Tatra T 815-7 Force sloužící v hutích Liberty na Ostravsku je nejdelší na světě, má velice specifické poslání a v celém podniku pracuje jenom jeden člověk, který ji umí řídit. Jednoho dne jsme však přijeli i my, vůz řádně okoukli, projeli se a tady jsou naše dojmy.

 

Že už žádnou takovou v životě člověk nenajde, to si lidé kolikrát říkají o svých partnerkách, nicméně převedeno do dnešní motoristické doby lze toto prohlásit o nejdelší Tatrovce na světě, která jezdí v hutích Liberty v Ostravě. A protože jde o světový unikát, jenž nedávno prošel drobnou modernizací, dorazili jsme za ní i my.

 

Jmenovitě jde o společností Partner – Ipex na míru upravený model Tatra T 815-7 Force 14×8 s délkou 25,3 metru a se sedmi nápravami, přičemž zatáčecí jsou první dvě a poslední tři. Co se týče pohonu, tak stálá síla putuje na třetí a čtvrtou nápravu s možností připojení pohonu první a druhé, což se děje na površích s nízkou adhezí.

 

Dvoumístná kabina modelu je umístěná před přední nápravou a možná se budete divit, ale auto schválené jakožto vozidlo zvláštního určení má klasické registrační značky a smí jej teoreticky řídit kterýkoli způsobilý držitel řidičáku skupiny C.

 

Vozidlo sice jezdí vesměs jen po rovině a rychlostmi do nejvýše 60 km/h, nicméně i tak potřebuje dost síly, protože převáží speciální závitové tyče, které se používají pro dlouhodobé kotvení budov, dolů, svahů, tunelů, přístavů či skal.

Proč Tatra?

Proč právě Tatra a ne třeba MAN nebo Mercedes? Tatra se pyšní unikátní koncepcí – centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – což umožňuje poskládat podvozek přesně na požadovanou míru (jako Lego). V požadavcích zadavatele hrála roli také nízká výška kabiny, což je zase předností modelové řady Force. Úpravci se navíc podařilo kabinu přesunout před přední nápravu i motor, která tak neomezovala vrchní ložnou plochu nástavby. Tím pádem auto vyšlo jak délkově (25,3 m), tak výškově k podlaze nástavby (2,4 m).

 

Tyto tyče dosahují délky až 24,4 metru, vozí se z výrobní linky do skladu po balících vážících (každý) pět tun a poté jsou exportovány do celého světa. Společnost Liberty Ostrava je totiž jedna z mála firem, která je schopná takhle dlouhé tyče (navíc spojitelné maticemi) zhotovit, případně je upravit na míru zákazníkovi.

 

No a aby se převoz vyplatil, tak se na speciál naloží klidně 50tunový náklad, s nímž si musí poradit zejména vzduchem chlazený vznětový osmiválec Tatra 12,7 litru o výkonu 300 kW (407,8 k), spárovaný s šestirychlostním automatem Allison.

K dispozici je také redukce, která je přiřazená permanentně, proto má auto maximálku jen šedesát za hodinu, spotřebu 150 litrů nafty na sto kilometrů a 400litrovou palivovou nádrž. Brzdy jsou tradičně bubnové, řízení vybavené posilovačem.

 

Kabina platí za klasickou tatrováckou s ikonickým centrálním budíkem. Pro komfortnější práci má šofér k dispozici tepelné čerpadlo a na zimu klasický bufík (nezávislé topení). Přepínače a ovladače nejsou kdovíjak moderní, některé z nich vás vrátí do 70. let, nicméně na to courání po areálu…

Zmínili jsme rovněž nedávnou modernizaci. Ta spočívala v tom, že nahoře přibyly nadstavbové bezpečností prvky, aby mohli nakládající pracovníci stát přímo na autě, což dříve kvůli předpisům nešlo.

 

Taky si říkáte, proč se takové auto v pořizovací ceně cirka 500 000 EUR (cca 12 milionů korun) vlastně kupovalo? Jednoduše muselo. V areálu hutí Liberty jsou na železniční dráze ostré zatáčky, kde by měly speciální a těžko dostupné vagony (tzv. Rbns) s délkou 25 metrů problém s obslužností. Navíc shánějte si spolehlivého dopravce, v jehož vozovém parku budou speciály pro transport skoro 25metrových tyčí.

 

Nejdelší TATRA

Maturita pro zkušené

Po usednutí za volant se sice ocitnete v klasické tatrovácké kabině, jenže ani pohled do zpětných zrcátek vás neujistí, že tam někde vzadu auto končí. Prostě nevidíte na konec. Z toho důvodu zde má šofér ještě permanentně aktivovanou koncovou kameru.

 

V rámci řízení celkem obstojně zvládáme i výjezd ze zastávky autobusem, nicméně u nejdelší Tatry je vše jinak. Pouhé odpoutání se od kraje obrubníku zabere několik desítek metrů a jemné otáčení volantem. Jestliže bychom krajnici opustili tzv. na kamioňáka či autobusáka, tak zadním převisem stejně zbouráme vše, co se nachází po pravé straně.

Teprve až tehdy nám došlo, jak je 25 metrů šílená délka. Nefungují tady pravidla jako pro jízdu s autobusem či nákladním vozem, proto jsme do zatáček najížděli dle pokynů našeho koordinátora Jirky Soldána, který je zároveň jediným člověkem v podniku, jenž tento kolos řídí.

 

Ptáte se, co když je dotyčný nemocný, má úraz nebo dovolenou? Ano, tak auto prostě nejezdí. Ačkoli prý pro tento speciál není v hutích úplně každodenní vytížení.

Když se nám podařilo projet komunikace v areálu a obří myší dírou proklouznout na velký otevřený plac, začali jsme zkoušet, jak auto vlastně plně zatáčí a jak velké má přední/zadní převisy. Pakliže jste touto Tatrou nepolíbení, nebude vám na manipulaci stačit ani celý fotbalový stadion, což nám ukázal náš test spočívající v přejezdu vlakových kolejí na cvičné ploše.

 

V prvním kole bez rad koordinátora jsme si najeli na imaginární přejezd a dopadli tak, že jsme museli na konci plochy couvat a zadkem pochopitelně blokovali nepoužívané kolejiště. Na druhý pokus už s radami našeho mentora jsme vykouzlili krásný oblouček zakončený úspěšným zdoláním železnice bez případných katastrof a výluk, jakých v reálu mají České dráhy běžně plný ranec.

 

Tatra T 815-7 Force 14×8 sloužící v Liberty je maturitou i pro zkušené řidiče náklaďáků či kamionů. Platí zde jiná pravidla a jiné těžiště, jelikož musíte v zatáčkách kalkulovat i s tím, že nahoře máte usazených až 50 tun materiálu. Do toho je auto dlouhé jako 14 dní práce, výhled dozadu mimo kamery takřka žádný a mumraj kolem vás občas poměrně divoký. Tedy nic pro začátečníky…

 

Zdroj:www.garaz.cz

Třídění má smysl. Příbor získal Odpadového Oskara a míří pod limit 160 kg

Město Příbor děkuje všem obyvatelům, kteří poctivě třídí, kompostují a pomáhají předcházet vzniku odpadu. Díky vám jsme společně dosáhli mimořádného úspěchu – Příbor získal další ocenění Odpadový Oskar a v rámci Moravskoslezského kraje obsadil 3. místo v kategorii měst nad 5 000 ovatel.

Rozhodující bylo, že v roce 2024 obyvatelé Příbora vyprodukovali 118,1 kg směsného komunálního odpadu (SKO) na osobu, což je jeden z nejlepších výsledků v regionu.

 

Třídění má smysl. Příbor získal Odpadového Oskara a míří pod limit 160 kg

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11934 Komenského část ulice Komenského, Jičínská, Tyršova, Štefánikova, dle mapového podkladu
29.10.2025 08:00
29.10.2025 14:00
Umožněno předzásobení Rekonstrukce vodovodu

 

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

"Historie výroby osobního automobilu v Příboře"

Nenechte si ujít: "Setkání tatrovácké mládeže" a knižní novinka o historii TATRA Příbor!

Vzpomínáte na ikonické vozy, které psaly historii československého, a potažmo světového, automobilismu? Značka TATRA je dodnes symbolem unikátního technického řešení a designu. A právě město Příbor hrálo v její kapitole osobních automobilů, jako byly legendární modely T-603 a T-613, klíčovou roli.

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Přijměte srdečné pozvání na "Setkání tatrovácké mládeže", které oživí vzpomínky na dobu, kdy se v Příboře rodily skvosty.

  • Kdy: Čtvrtek 23. října 2025 v 15:00 hod.

  • Kde: Salónek (u schodiště) Kulturního domu v Příboře

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Hlavní událostí setkání bude představení a možnost zakoupení právě vydané, dlouho očekávané knihy "Historie výroby osobního automobilu v Příboře" od autorů Jiřího Slaného a Zdeňka Kübela. Je to jedinečná příležitost ponořit se do historie výroby těchto technicky fascinujících vozů a objevit méně známé příběhy z místního závodu.

 

Knižní novinku si budete moci zakoupit přímo na místě za 500,- Kč.

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Ať už jste pamětníkem, obdivovatelem klasických vozů, nebo se jen rádi seznamujete s významnou regionální historií a technickým dědictvím, které i po letech inspiruje – přijďte. Po dlouhé době je to skvělá příležitost se potkat, popovídat a zavzpomínat.

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Hola, hola, TATRA volááá... Těšíme se na vás!

(Zdeněk Kübel a Jiří Slaný)

Realizace vodorovného dopravního značení v Příboře

V nadcházejících dnech proběhne v Příboře realizace vodorovného dopravního značení.  

Práce se budou týkat ulic Fučíkova a Lidická u Sokolovny.  

Prosíme obyvatele o včasné přeparkování vozidel v uvedených lokalitách a o respektování dopravního značení po dobu prací.  

Děkujeme za pochopení a spolupráci!

 

Realizace vodorovného dopravního značení v Příboře

Odstávka pitné vody 15.10.2025 - SMVAK PŘÍBOR

SmVak informuje, že ve středu 15.10.2025 od 08:00 do 12:00 hod. dojde k plánované odstávce pitné vody na ulici Tyršova.

 

Odstávka pitné vody 15.10.2025 - SMVAK PŘÍBOR

Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

Omezení provozu na trati ()

 

VLAK STUDÉNKA PŘÍBOR VEŘOVICE

 

Správa železnic, s. o., informuje cestující i veřejnost o plánovaném omezení vlakové dopravy, které proběhne ve dnech od úterý do čtvrtka .

 

Omezení se týká úseku Příbor - Veřovice na frekventované trati (Hranice na Moravě - Bohumín/Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka).

 

Kdy a kde k výluce dojde?

  • Termín: (úterý, středa, čtvrtek)

  • Čas: Vždy v denních hodinách, konkrétně od do hod.

  • Dotčený úsek: Příbor - Veřovice

Náhradní doprava a organizace: Po celou dobu trvání výluky budou všechny vlakové spoje v dotčeném úseku nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (NAD).

 

Autobusy budou zajišťovat přepravu v úseku Příbor - (Štramberk) - Veřovice.

 

Cestujícím se doporučuje věnovat zvýšenou pozornost výlukovému jízdnímu řádu, který přesně stanoví odjezdy a příjezdy náhradních autobusů.

Bližší informace k přesnému vedení autobusových linek a umístění zastávek jsou k dispozici na informačních kanálech dopravců.

 

Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

 

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Příbor – autobusová zastávka „Příbor, žel. st.“

Kopřivnice zastávka – autobusová zastávka „Kopřivnice, Čs. armády“

Kopřivnice před staniční budovou

Štramberk autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice před staniční budovou

Přílohy
pdfTřídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi [pdf, 601 kB]
Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi