Nejdelší Tatra na světě má přes 25 metrů, 7 náprav a spotřebu 150 litrů. Za volant smí jediný člověk

Žádnou takovou na světě nenajdete, protože je zkrátka jedinečná. Zakázkově vyrobená Tatra T 815-7 Force sloužící v hutích Liberty na Ostravsku je nejdelší na světě, má velice specifické poslání a v celém podniku pracuje jenom jeden člověk, který ji umí řídit. Jednoho dne jsme však přijeli i my, vůz řádně okoukli, projeli se a tady jsou naše dojmy.

 

Že už žádnou takovou v životě člověk nenajde, to si lidé kolikrát říkají o svých partnerkách, nicméně převedeno do dnešní motoristické doby lze toto prohlásit o nejdelší Tatrovce na světě, která jezdí v hutích Liberty v Ostravě. A protože jde o světový unikát, jenž nedávno prošel drobnou modernizací, dorazili jsme za ní i my.

 

Jmenovitě jde o společností Partner – Ipex na míru upravený model Tatra T 815-7 Force 14×8 s délkou 25,3 metru a se sedmi nápravami, přičemž zatáčecí jsou první dvě a poslední tři. Co se týče pohonu, tak stálá síla putuje na třetí a čtvrtou nápravu s možností připojení pohonu první a druhé, což se děje na površích s nízkou adhezí.

 

Dvoumístná kabina modelu je umístěná před přední nápravou a možná se budete divit, ale auto schválené jakožto vozidlo zvláštního určení má klasické registrační značky a smí jej teoreticky řídit kterýkoli způsobilý držitel řidičáku skupiny C.

 

Vozidlo sice jezdí vesměs jen po rovině a rychlostmi do nejvýše 60 km/h, nicméně i tak potřebuje dost síly, protože převáží speciální závitové tyče, které se používají pro dlouhodobé kotvení budov, dolů, svahů, tunelů, přístavů či skal.

Proč Tatra?

Proč právě Tatra a ne třeba MAN nebo Mercedes? Tatra se pyšní unikátní koncepcí – centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – což umožňuje poskládat podvozek přesně na požadovanou míru (jako Lego). V požadavcích zadavatele hrála roli také nízká výška kabiny, což je zase předností modelové řady Force. Úpravci se navíc podařilo kabinu přesunout před přední nápravu i motor, která tak neomezovala vrchní ložnou plochu nástavby. Tím pádem auto vyšlo jak délkově (25,3 m), tak výškově k podlaze nástavby (2,4 m).

 

Tyto tyče dosahují délky až 24,4 metru, vozí se z výrobní linky do skladu po balících vážících (každý) pět tun a poté jsou exportovány do celého světa. Společnost Liberty Ostrava je totiž jedna z mála firem, která je schopná takhle dlouhé tyče (navíc spojitelné maticemi) zhotovit, případně je upravit na míru zákazníkovi.

 

No a aby se převoz vyplatil, tak se na speciál naloží klidně 50tunový náklad, s nímž si musí poradit zejména vzduchem chlazený vznětový osmiválec Tatra 12,7 litru o výkonu 300 kW (407,8 k), spárovaný s šestirychlostním automatem Allison.

K dispozici je také redukce, která je přiřazená permanentně, proto má auto maximálku jen šedesát za hodinu, spotřebu 150 litrů nafty na sto kilometrů a 400litrovou palivovou nádrž. Brzdy jsou tradičně bubnové, řízení vybavené posilovačem.

 

Kabina platí za klasickou tatrováckou s ikonickým centrálním budíkem. Pro komfortnější práci má šofér k dispozici tepelné čerpadlo a na zimu klasický bufík (nezávislé topení). Přepínače a ovladače nejsou kdovíjak moderní, některé z nich vás vrátí do 70. let, nicméně na to courání po areálu…

Zmínili jsme rovněž nedávnou modernizaci. Ta spočívala v tom, že nahoře přibyly nadstavbové bezpečností prvky, aby mohli nakládající pracovníci stát přímo na autě, což dříve kvůli předpisům nešlo.

 

Taky si říkáte, proč se takové auto v pořizovací ceně cirka 500 000 EUR (cca 12 milionů korun) vlastně kupovalo? Jednoduše muselo. V areálu hutí Liberty jsou na železniční dráze ostré zatáčky, kde by měly speciální a těžko dostupné vagony (tzv. Rbns) s délkou 25 metrů problém s obslužností. Navíc shánějte si spolehlivého dopravce, v jehož vozovém parku budou speciály pro transport skoro 25metrových tyčí.

 

Nejdelší TATRA

Maturita pro zkušené

Po usednutí za volant se sice ocitnete v klasické tatrovácké kabině, jenže ani pohled do zpětných zrcátek vás neujistí, že tam někde vzadu auto končí. Prostě nevidíte na konec. Z toho důvodu zde má šofér ještě permanentně aktivovanou koncovou kameru.

 

V rámci řízení celkem obstojně zvládáme i výjezd ze zastávky autobusem, nicméně u nejdelší Tatry je vše jinak. Pouhé odpoutání se od kraje obrubníku zabere několik desítek metrů a jemné otáčení volantem. Jestliže bychom krajnici opustili tzv. na kamioňáka či autobusáka, tak zadním převisem stejně zbouráme vše, co se nachází po pravé straně.

Teprve až tehdy nám došlo, jak je 25 metrů šílená délka. Nefungují tady pravidla jako pro jízdu s autobusem či nákladním vozem, proto jsme do zatáček najížděli dle pokynů našeho koordinátora Jirky Soldána, který je zároveň jediným člověkem v podniku, jenž tento kolos řídí.

 

Ptáte se, co když je dotyčný nemocný, má úraz nebo dovolenou? Ano, tak auto prostě nejezdí. Ačkoli prý pro tento speciál není v hutích úplně každodenní vytížení.

Když se nám podařilo projet komunikace v areálu a obří myší dírou proklouznout na velký otevřený plac, začali jsme zkoušet, jak auto vlastně plně zatáčí a jak velké má přední/zadní převisy. Pakliže jste touto Tatrou nepolíbení, nebude vám na manipulaci stačit ani celý fotbalový stadion, což nám ukázal náš test spočívající v přejezdu vlakových kolejí na cvičné ploše.

 

V prvním kole bez rad koordinátora jsme si najeli na imaginární přejezd a dopadli tak, že jsme museli na konci plochy couvat a zadkem pochopitelně blokovali nepoužívané kolejiště. Na druhý pokus už s radami našeho mentora jsme vykouzlili krásný oblouček zakončený úspěšným zdoláním železnice bez případných katastrof a výluk, jakých v reálu mají České dráhy běžně plný ranec.

 

Tatra T 815-7 Force 14×8 sloužící v Liberty je maturitou i pro zkušené řidiče náklaďáků či kamionů. Platí zde jiná pravidla a jiné těžiště, jelikož musíte v zatáčkách kalkulovat i s tím, že nahoře máte usazených až 50 tun materiálu. Do toho je auto dlouhé jako 14 dní práce, výhled dozadu mimo kamery takřka žádný a mumraj kolem vás občas poměrně divoký. Tedy nic pro začátečníky…

 

Zdroj:www.garaz.cz

🚀 České dráhy: Jízdní řád 2026 – Vlaková revoluce, zrychlení, ekologie a skupinová sleva

České dráhy 2026 jízdní řád

 


České dráhy (ČD) v úterý 12. listopadu 2025 odhalily jízdní řád 2026, který má být dosud největším krokem k moderní a efektivní železniční dopravě. Jízdní řád, platný od 15. prosince, přináší zásadní zrychlení, ekologické inovace a zcela novou slevu pro malé skupiny cestujících.

 

💨 Dálkové linky: Méně času na kolejích

 

Největší změnou, která potěší především cestující na hlavních koridorech, je dramatické zkracování jízdních dob a zahušťování spojů.

  • Praha–Brno: Zrychlení o 10 minut.

  • Praha–Ostrava: Cesta se zkrátí na pouhé 2 hodiny a 50 minut.

  • Hlavní koridory (Praha–Brno–Ostrava): Intervaly mezi vlaky se zkracují na zhruba 30 minut, což výrazně usnadní plánování cest.

Vylepšení jsou umožněna nasazením moderních souprav jako jsou RegioPanter a InterJet a probíhající modernizací tratí.

 

🌍 Mezinárodní: Evropa na dosah

 

Jako cestovatele tě jistě potěší posílení mezinárodních spojů. ČD výrazně zlepšují komfort na klíčových trasách:

  • Nové přímé destinace: Jízda bez přestupu bude nově možná do Mnichova, Vídně a Krakova.

  • Online na palubě: Na všech mezinárodních trasách bude zajištěno spolehlivé Wi-Fi připojení po celou dobu cesty.

 

💚 Ekologie a Modernizace: Budoucnost na kolejích

 

České dráhy neopomíjejí ani ekologický aspekt dopravy, což odpovídá moderním trendům udržitelnosti.

  • Snížení spotřeby: Nové elektrické jednotky slibují snížení spotřeby energie až o 30 % oproti starším typům vlaků.

  • Tišší provoz: Nové vlaky rovněž znamenají výrazné omezení hluku a emisí, čímž přispívají ke kvalitě života v okolí tratí.

Generální ředitel Michal Krapinec zdůraznil: „Díky novým jednotkám a úpravám grafikonu se zlepší nejen komfort, ale i přesnost spojů. Naším cílem je nabídnout cestujícím spolehlivější, rychlejší a pohodlnější dopravu.“

 

🤝 Novinka pro skupiny: Sleva ČD DNY 25 %

 

Spolu s novým jízdním řádem přichází i atraktivní akční nabídka pro cestování ve skupině.

  • Sleva: 25 % z ceny jízdenky pro každého člena skupiny.

  • Pro koho: Menší skupiny od dvou do pěti osob.

  • Platnost: Pro vnitrostátní cestování v 1. i 2. třídě, při nákupu online (na e-shopu ČD a v aplikaci Můj vlak).

  • Kdy: V první vlně platí od ledna do konce března.

Tato sleva má podpořit víkendové výlety přátel nebo společné služební cesty, a její výše bude cestujícím přehledně zobrazena již při vyhledávání spojení.

 

České dráhy 2026 jízdní řád

ALZA

🔥 Největší Black Friday odstartoval! Tisíce produktů s poctivou slevou. 🔥

ALZA DÁRKOVÝ POUKAZ ZDARMA 100 KČ

 

ALZA BLACK FRIDAY

 

ALZA

ADVENT v Příboře 2025

 

🎄Město Příbor vás srdečně zve na adventní čas plný tradic, hudby a vánoční atmosféry. ✨

V prosinci se můžete těšit na řadu krásných a zajímavých kulturních akcí: 
 

  • 2. 12. – Vánoční dílna
    15:00 městská knihovna Příbor

  • 6. 12. – Vánoční jarmark a Mikulášská jízda
    13:00 náměstí S. Freuda

  • 7. 12. – Adventní koncert: sbor Valentin
    17:00 refektář piaristického kláštera

  • 9. 12. – Vánoční dámský klub
    16:00 městská knihovna Příbor

  • 10. 12. – Česko zpívá koledy
    17:30 náměstí S. Freuda

  • 12. 12. – Adventní podvečer v muzeu, CETRAT
    18:00 refektář piaristického kláštera

  • 13. 12. – Setkání betlémářů
    9:00–13:00 CETRAT

  • 14. 12. – Adventní koncert: Musica Priboriensis
    17:00 kostel sv. Valentina

  • 16. 12. – Vánoční koncert ZUŠ
    17:00 Kulturní dům

  • 18. 12. – Barevný čtvrtek
    17:00 refektář piaristického kláštera

  • 21. 12. – Adventní koncert: pěvecký sbor Ondráš
    18:00 Farní kostel Narození Panny Marie

Přijďte si užít sváteční chvíle v Příboře – od tvoření až po koncerty v kouzelných historických prostorách města.

Těšíme se na Vás! 🎄✨

 

ADVENT v Příboře 2025

PŘÍBORSKÝ KANCIONÁL – hudba a dějiny v kontextu regionu

 

Pěvecký sbor Musica Priboriensis zve na přednášku o jedinečné příborské kulturní památce – Příborském kancionálu.

Kdy: 27. 11. 2025 v 18:00 hodin 
Kde: Refektář piaristického kkláštera

Přednáška představí význam a historii Příborského kancionálu z přelomu 16. a 17. století.

Vystoupí:
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (Masarykova univerzita Brno)
PhDr. Tomáš Slavický, Ph.D. (Národní muzeum Praha)
MgA. Kamila Mazalová (Tiburtina Ensemble, Collegium 1704)

Součástí programu bude také výstava originálu rukopisu, zapůjčeného ze Státního okresního archivu Nový Jičín.

Účinkuje sbor Musica Priboriensis pod vedením Mgr. et Mgr. art. Blanky Hrubé, Ph.D.

Vstupné: 150 Kč

Přednáška se koná jako doprovodný program ke křtu CD Poslán jest od Boha anjel, který proběhne v rámci adventního koncertu v neděli 14. prosince 2025 v 17 hodin v kostele sv. Valentina.

Srdečně zveme všechny zájemce o hudební dějiny, duchovní tradici a kulturní dědictví regionu.

 

PŘÍBORSKÝ KANCIONÁL – hudba a dějiny v kontextu regionu

Navigace světem náhradní péče

Academia Via Familia z. s. ve spolupráci s městem Příborem vás zvou do městské knihovny na přednášku o náhradní rodinné péči.

Kdy: 25. 11. 2025 v 16:00
Kde: Městská knihovna, Příbor

Vstup volný.

Těšíme se na Vás.

 

AKCE ZDE

 

Navigace světem náhradní péče

Charitativní vánoční bazárek

🎄 Srdečně vás zveme na Charitativní vánoční bazárek 🎄

Kdy: 29. 11. 2025 od 10 do 17 hodin
Kde: Piaristický klášter Příbor, malý sál

Přijďte si dát dobrý zákusek 🍰, kávu ☕, poslechnout si koledy a užít si krásnou adventní atmosféru.

Pro děti bude připraven malý koutek ✍️, kde si mohou napsat dopis Ježíškovi.
Najdete tu i pěkné oblečení a drobnosti – udělejte si radost za pár korun.

💛 Celý výtěžek z bazárku podpoří malého Patrika, který žije se vzácným Mowat–Wilsonovým syndromem, epilepsií a dalšími zdravotními překážkami.

Děkujeme, že se přidáte a pomůžete! ✨

 

Charitativní vánoční bazárek