Nejúžasnější československé auto? Dost možná JK 2500!

Tohle auto bylo svým způsobem Tatra, ale také tak trochu nebylo. Každopádně to je úplně úžasné kupé třídy GT, které bohužel vzniklo jen v jednom jediném exempláři. Na plánovanou malosériovou produkci nedošlo.

 

tatra JK 2500

 

Nejdřív něco k původu tohohle úžasného kousku naší automobilové historie, konkrétně ke slovenskému automobilovému konstruktérovi Júliovi Kubinskému. Ten své práci opravdu rozuměl, stál například i za stavbou monopostu JK Mono, který splňoval předpisy tehdejší formule 1. Speciál s kompresorovým vidlicovým čtyřválcem Lancia měl však těžkou nehodu v tréninku a do Velké ceny Československa 1949 nakonec nemohl nastoupit. Jeho jméno je spojené i s automobily Velorex.

Tím hlavním výtvorem ale bylo jeho vlastní auto. Pro sebe totiž zaměstnanec Karosy Brno vytvořil sportovní GT s označením JK 2500 – nesmírně elegantní kupé s dřevěnou kostrou. Tvarově perfektně odpovídá trendům padesátých let pro sportovní auto třídy GT, skvěle vypadala i dvoubarevná černo červená kombinace laku karoserie. S její výrobou pomáhal karosář Jan Heger. Nechybí dlouhá kapota a krátká nízká kabina pro posádku. Velká a drátěná kola také odpovídala standardům doby. Základem je pak prostorový rám z bezešvých trubek, které kupoval v obyčejném železářství. Výsledek měl 1160 kg, které byly rozložené v poměru 51:49 mezi přední a zadní nápravu.

 

tatra jk 2500

 

Auto vyrobil v roce 1954 (podle jiných zdrojů až 1955), ovšem začal s tím už v roce 1951. Určitě bylo ale hotové v roce 1956, kdy o něm psal tehdejší Svět Motorů. Kubinský si vše dělal sám ve vlastní garáži a ve volném čase, převážně ručně. A právě tam pod přední kapotu instaloval řadový šestiválec Alfa Romeo o objemu 2,5 litru (88 koní) a čtyřstupňovou převodovku, se kterou kupé zvládlo rychlost 170 km/h. Motor koupil od motocyklového závodníka Františka Juhana, bratra slavného Jaroslava Juhana, který později emigroval a dosáhl řady úspěchů s automobily Porsche. Kubinský už tehdy chtěl osmiválec Tatra, žádný ale neměl k dispozici. Přední náprava pocházela z KdF a zajišťovala stabilitu i při maximální rychlosti 170 km/h. Stejného původu bylo i řízení. Drátěná kola byla z Lancie Aprilia.

 

tatra jk 2500-1

 

Nakonec ale Kubinský motor Tatra sehnal a do auta jej instaloval. Vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2,5 litru vpředu tehdy moc sportovních kupé nepoháněl, pocházel totiž z lehkého vojenského automobilu Tatra 805 (75 koní). Proto se auto někdy označuje jako Tatra 2500 JK, oficiálně však s Tatrou nemělo nic společného a jiná její součástka v autě nebyla. Výkon motoru byl slušných 105 koní, které putovaly na zadní nápravu typu De Dion. Kubinský odstranil původní vodní chlazení italské jednotky a místo toho k motoru umístil rezervu. Navíc byl motor až za přední nápravou, takže vyvážení bylo skoro dokonalé. Auto mělo v zádi dvě nádrže, aby byl zaručen slušný dojezd. Brzdy byly pouze bubnové, pocházely z kupé Lancia Aurelia.

 

tatra jk 2500-2

 

Veřejnost se s autem poprvé seznámila v roce 1958 v Kopřivnici. Auto bylo přijato velmi pozitivně nejen veřejností, ale i ředitelem Tatry Ladislavem Hojeckým, Kubinský dostal místo v Tatře a měl zde zrealizovat výrobu pěti kusů pro zákazníky. Následně bylo auto podrobenou dvoutýdennímu testování. Později prý dostalo dokonce motor z Tatry 603 a výkon vzrostl na 140 koní. Dostalo také silnější brzdy a jiná kola, aby byly nové brzdy lépe chlazené. Ono se to hodilo, maximálka prý vzrostla na 200 km/h.

 

tatra

 

Jenže k výrobě ani malé série nedošlo, a tak existoval onen jeden jediný, i když nadále vylepšovaný kus. V socialistickém státě byla prostě výroba sportovního auta zbytečná, navíc na ní nebyly peníze. Kubinský své kupé 14 let používal jako soukromý automobil. Pak jej prodal a auto se ztratilo z povědomí i veřejnosti, ve zbědovaném stavu ale přežilo dodnes a prý jej čeká renovace. I když tato informace se během let objevila už několikrát.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Mobilní odběr krve v Příboře přilákal téměř tři desítky dárců

 

Další z řady mobilních odběrů krve, které po celé republice zajišťuje AGEL Transfúzní služba se svým Mobilním odběrovým týmem, proběhl 2. září v Kulturním domě v Příboře. Akce přilákala téměř tři desítky dárců, z nichž skoro polovina se mohla pochlubit RH negativním faktorem.


"Z třicítky dárců jsme zaevidovali téměř polovinu s RH – faktorem, což nás velmi mile překvapilo," uvedla Ing. Nela Mechlová, kotrolorka jakosti Transfúzního oddělení Nemocnice AGEL Nový Jičín a členka Mobilního odběrového týmu AGEL Transfúzní služby.

Mobilní odběr krve byl realizován ve spolupráci s Městem Příbor. Mezi dárci přivítal Mobilní odběrový tým pedagogy místních škol, policisty, pracovníky úřadu a další občany, kteří se rozhodli podpořit bezpříspěvkové darování krve a pomáhat tam, kde je to nejvíce potřeba.

Starosta města Příbor, Ing. arch. Jan Malík, k této iniciativě řekl: "Myšlenka mobilního odběru krve v Příboře nás velmi nadchla a jsem moc rád, že jsme společně dokázali najít vyhovující termín a tímto způsobem darování krve přiblížit občanům města."

Ochota a chuť pomáhat druhým je v Příboře znát, což potvrzuje připravovaný další mobilní odběr. Ten se uskuteční opět v Kulturním domě v úterý 21. října 2025.

"Srdečně zveme všechny zasloužilé dárce, ale také nováčky, kteří mají zájem darovat krev. Registrace probíhá formou emailu na adrese info@pribor-mesto.cz," dodává Ing. Mechlová.

Tento úspěšný krok směrem ke zvýšení dostupnosti darování krve dokazuje, že aktivní přístup a spolupráce místních institucí mohou mít významný dopad na zajištění této důležité zdravotní služby.

 

Mobilní odběr krve v Příboře přilákal téměř tři desítky dárců

Právě vydaná kniha - Como tudo (finalmente) começou - André Schüller

Kniha vydaná v Brazílii vypráví příběhy rodičů a mentora Sigmunda Freuda

 

Shrnutí: Oficiálně vydaná 18. srpna 2025, kniha Jak to (konečně) začalo“ zahajuje odvážný projekt: shromáždit údaje a interpretace, které mají pomoci upravit oficiální vyprávění o známém psychoanalytikovi, napravit omyly a vrhnout světlo na prostředí, v němž se osobně i profesně formoval tento významný rodák Příbora — tehdejšího Freibergu.

 

Como tudo (finalmente) começou André Schüller

 

Kniha

Tato kniha dává hlas třem postavám, které byly po celé století opomíjeny historiografií. Ve Jak to (konečně) začalo“ jsou znovu zkoumány osudy Freudových rodičů a velkého přítele a mentora, který ho provázel patnáct let na počátku jeho obtížného dospělého života, a odhalují se skutečnosti, které dosud nebyly známy.

Text byl napsán tak, aby oslovil dva okruhy čtenářů: odborníky, kteří se zaměřují na revize historiografie, i čtenáře méně obeznámené s velkými biografiemi o Sigmundu Freudovi.

 

Objevy

Při zkoumání mateřské větve rodiny — Nathansohnů — spisovatel Schüller ukazuje, že jen dvě až tři generace před Freudem se členové jeho rodiny zapojili do otázek s velkým kulturním dopadem. Ukazuje se například, že kromě toho, že byli váženými obchodníky v jednom z nejprosperujících měst bývalé Haliče, mohli Freudovi prarodiče a praprarodiče ovlivnit tisíce lidí na přelomu 18. a 19. století, když se podíleli na změnách týkajících se samotné náboženské praxe judaismu v této rozsáhlé oblasti tehdejší rakouské monarchie.

 

Como tudo (finalmente) começou André Schüller

 

Další nález — starý obchodní katalog objevený při výzkumu pro tuto knihu — také vyvolává nové otázky ohledně skutečných důvodů sňatku Amalie Nathansohnové a Jacoba Freuda. Dlouho uznávaná verze tvrdí, že se oba seznámili ve Vídni mezi koncem roku 1854 a začátkem roku 1855, kdy Jacob údajně cestoval do císařského hlavního města za obchodem. Tento katalog, datovaný na začátek 19. století, však naznačuje realističtější příběh: část příbuzných Amalie byla již známá v obchodu s vlnou ve městě vzdáleném méně než 100 km od místa, kde žili Jacob, jeho otec a dokonce i matčin děd, který se rovněž tomuto oboru věnoval. Vzhledem k tomuto kontextu je těžké si představit, že by mezi těmito rodinami nedošlo k žádnému kontaktu již před rokem 1854. V druhé kapitole je toto téma podrobně rozebráno.

Pokud jde o Josefa Breuera, kniha přináší odhalující údaje. Na chvíli odhlédne od nepopiratelné Freudovy geniality a Schüller ukazuje, že tento praktický lékař, jehož příjmení bylo mezinárodně známé, když bylo Freudovi teprve dvanáct let, vedl Freuda k tomu, aby považoval neurózy za problémy autoregulace mozkového aparátu. Tato hypotéza — dosud z oficiálního vyprávění vytěsněná — přesměrovává osu tzv. metapsychologie, která nebyla náhodou vybudována na teoriích o konfliktech mezi pudy podporujícími život (sexualitu) a pudem sebezáchovy, což je projev selhání nebo správného fungování fyziologické autoregulace. Podle Breuera byla neuróza právě důsledkem poruchy v tomto procesu: potíží mozku vrátit se do očekávaného stavu autoregulace.

 

Co kniha odhaluje

Podle autora, s nímž jsem hovořil, kniha odhaluje:

  1. Přítomnost mateřské linie při formování osobnosti Freuda.
  2. Dosud neznámé aspekty povahy Freudova otce — něco, co oba velmi přibližuje v jejich pohledu na svět.
  3. Breuer jako opěrný bod pro zmateného Freuda na počátku dospělého života a jako garant první teoretické základny, ze které mohl budoucí psychoanalytik vycházet.

 

Como tudo (finalmente) começou André Schüller

 

Vztah k Příboru

Na začátku letošního roku byl autor, který je také praktikujícím psychoanalytikem, pozván, aby spolupracoval jako badatel s rozsáhlou prací nových kurátorů připravujících výstavu o Freudových. V příštím roce je plánována návštěva spisovatele Schüllera do našeho města — při této příležitosti obnoví na samotném místě Freudova narození hledání nových údajů o rodině. Tento výzkum obohatí pokračování knihy Jak to (konečně) začalo, které je již v přípravě.

 

Vydání a další kroky

Vydání této trojité biografie bylo doprovázeno živým přenosem na autorových sociálních sítích — @historiasdapsicanalise na Instagramu — a bude následováno osobním setkáním 18. října 2025 ve městě Jundiaí (sousedícím se São Paulem), kde autor žije. Další prezentace a diskuse jsou plánovány v rámci propagace knihy, stejně jako překlad do jiných jazykových mutací v průběhu příštích dvou let.

Dočasné umístění van na biologicky rozložitelný odpad po městě

 

Informujeme občany o rozmístění van pro biologický odpad ze zahrádek.

Jelikož je letos abnormální množství ovoce, přitom sucho, takže ho hodně bez užitku popadá, proto rozmístí Technické služby města Příbora, p.o. po městě vany, do nichž mohou občané, kterým nestačí popelnice 240 l, příp. kompostér a nemají vozík nebo ani auto, takže nemohou odvážet přebytečnou biohmotu na kompostárnu, umísťovat biologicky rozložitelný odpad ze zahrádek (mimo větví).

Nádoby budou pravidelně vyprazdňovány a ponechány na následujících místech na podzim dle potřeby po dobu úklidu zahrádek.

Jedná se o stanoviště:

  • Hájov – hasičárna
  • Prchalov – u kapličky
  • 9. května – trafostanice
  • Na Benátkách – stanoviště u bývalé restaurace Za Vodou
  • Myslbekova – kotelna
  • Sv. Čecha – areál za Letkou

Termíny přistavení van:

  • Hájov, Prchalov, 9. květen: od 05.09. do 11.09. a od 19.09. do 25.09.
  • Na Benátkách, Myslbekova a Sv. Čecha: od 12.09. do 18.09. a od 26.09. do 02.10.

Ostatní svozy bionádob 240 l a 770 l tím nejsou dotčeny. Svozy pravidelně v úterý budou nadále pokračovat dle harmonogramu svozů.

Děkujeme občanům, že se svým odpadem nakládají zodpovědně a netvoří černé skládky, které ucpávají drobné vodní toky a hyzdí město.

 

Dočasné umístění van na biologicky rozložitelný odpad po městě

Dny evropského dědictví - European Heritage Days 6.-7. září 2025

Dny evropského dědictví (European Heritage Days - EHD) se v Evropě konají od roku 1991 pod záštitou Rady Evropy a řadí se k významným celoevropským kulturně poznávacím a společenským podnětům.

 

EHD jsou akcí, která není záležitostí pouze těch, jejichž posláním je profesionální péče o kulturní dědictví. Mají daleko širší záběr – celospolečenský a mezinárodní. Jsou výjimečné tím, že jejich úspěšnost závisí na konstruktivní komunikaci a efektivní spolupráci těch, kdo bezprostředně pečují o kulturní dědictví, s těmi, kdo do péče o něj zasahují zprostředkovaně. Jsou jedinečnou příležitostí k rozšíření vžitých komunikačních kanálů i tím, že jsou určeny nejširší veřejnosti. Mají-li být úspěšné, musí být přizpůsobeny na konkrétní situaci a nesmí se stát formálními.

 

Ministerstva kultury ČR

 

V rámci EHD nejde o mechanické zpřístupnění co největšího počtu památek zdarma (cílem není prohlídka významné, běžně otevřené památky bez vstupného). Jde o mimořádnou nadstandardní aktivitu, která ukáže novou souvislost, bolavé místo, úspěšný zásah ve prospěch jakékoliv památky, způsob, jakým se do procesu záchrany, ochrany či propagace památky mohou zapojit občané, otevře nové obzory žákům a studentům. Proto se při pořádání EHD klade tak velký důraz na animace a doprovodné akce. Tyto akce mohou být vázány na konkrétní památku, zpřístupňovanou v EHD, anebo mohou být vázány na určitou lokalitu – obec, město, městskou část, kraj, region… 

 

Dny evropského dědictví - European Heritage Days 6.-7. září 2025

Odstávka pitné vody 5.9.2025 - SMVAK

 

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování
02.09.2025
05.09.2025 14:00
120942 Příbor, Příbor Jičínská u č.p. 475 - porucha na hydrantu ulice Jičínská, Tyršova, Štefanikova, Lidická, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně pojezd cisterny v oblasti

 

SMVAK poruchy Příbor

 

SMVAK Příbor odstávka porucha

SAUNA PŘÍBOR 2025

SAUNA PŘÍBOR 2025

Z důvodu plánované údržby a malování je sauna mimo provoz.

Otevřeme koncem září. Budeme Vás informovat. Děkujeme

TJ PŘÍBOR

 

SAUNA PŘÍBOR 2025