Nejúžasnější československé auto? Dost možná JK 2500!

Tohle auto bylo svým způsobem Tatra, ale také tak trochu nebylo. Každopádně to je úplně úžasné kupé třídy GT, které bohužel vzniklo jen v jednom jediném exempláři. Na plánovanou malosériovou produkci nedošlo.

 

tatra JK 2500

 

Nejdřív něco k původu tohohle úžasného kousku naší automobilové historie, konkrétně ke slovenskému automobilovému konstruktérovi Júliovi Kubinskému. Ten své práci opravdu rozuměl, stál například i za stavbou monopostu JK Mono, který splňoval předpisy tehdejší formule 1. Speciál s kompresorovým vidlicovým čtyřválcem Lancia měl však těžkou nehodu v tréninku a do Velké ceny Československa 1949 nakonec nemohl nastoupit. Jeho jméno je spojené i s automobily Velorex.

Tím hlavním výtvorem ale bylo jeho vlastní auto. Pro sebe totiž zaměstnanec Karosy Brno vytvořil sportovní GT s označením JK 2500 – nesmírně elegantní kupé s dřevěnou kostrou. Tvarově perfektně odpovídá trendům padesátých let pro sportovní auto třídy GT, skvěle vypadala i dvoubarevná černo červená kombinace laku karoserie. S její výrobou pomáhal karosář Jan Heger. Nechybí dlouhá kapota a krátká nízká kabina pro posádku. Velká a drátěná kola také odpovídala standardům doby. Základem je pak prostorový rám z bezešvých trubek, které kupoval v obyčejném železářství. Výsledek měl 1160 kg, které byly rozložené v poměru 51:49 mezi přední a zadní nápravu.

 

tatra jk 2500

 

Auto vyrobil v roce 1954 (podle jiných zdrojů až 1955), ovšem začal s tím už v roce 1951. Určitě bylo ale hotové v roce 1956, kdy o něm psal tehdejší Svět Motorů. Kubinský si vše dělal sám ve vlastní garáži a ve volném čase, převážně ručně. A právě tam pod přední kapotu instaloval řadový šestiválec Alfa Romeo o objemu 2,5 litru (88 koní) a čtyřstupňovou převodovku, se kterou kupé zvládlo rychlost 170 km/h. Motor koupil od motocyklového závodníka Františka Juhana, bratra slavného Jaroslava Juhana, který později emigroval a dosáhl řady úspěchů s automobily Porsche. Kubinský už tehdy chtěl osmiválec Tatra, žádný ale neměl k dispozici. Přední náprava pocházela z KdF a zajišťovala stabilitu i při maximální rychlosti 170 km/h. Stejného původu bylo i řízení. Drátěná kola byla z Lancie Aprilia.

 

tatra jk 2500-1

 

Nakonec ale Kubinský motor Tatra sehnal a do auta jej instaloval. Vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2,5 litru vpředu tehdy moc sportovních kupé nepoháněl, pocházel totiž z lehkého vojenského automobilu Tatra 805 (75 koní). Proto se auto někdy označuje jako Tatra 2500 JK, oficiálně však s Tatrou nemělo nic společného a jiná její součástka v autě nebyla. Výkon motoru byl slušných 105 koní, které putovaly na zadní nápravu typu De Dion. Kubinský odstranil původní vodní chlazení italské jednotky a místo toho k motoru umístil rezervu. Navíc byl motor až za přední nápravou, takže vyvážení bylo skoro dokonalé. Auto mělo v zádi dvě nádrže, aby byl zaručen slušný dojezd. Brzdy byly pouze bubnové, pocházely z kupé Lancia Aurelia.

 

tatra jk 2500-2

 

Veřejnost se s autem poprvé seznámila v roce 1958 v Kopřivnici. Auto bylo přijato velmi pozitivně nejen veřejností, ale i ředitelem Tatry Ladislavem Hojeckým, Kubinský dostal místo v Tatře a měl zde zrealizovat výrobu pěti kusů pro zákazníky. Následně bylo auto podrobenou dvoutýdennímu testování. Později prý dostalo dokonce motor z Tatry 603 a výkon vzrostl na 140 koní. Dostalo také silnější brzdy a jiná kola, aby byly nové brzdy lépe chlazené. Ono se to hodilo, maximálka prý vzrostla na 200 km/h.

 

tatra

 

Jenže k výrobě ani malé série nedošlo, a tak existoval onen jeden jediný, i když nadále vylepšovaný kus. V socialistickém státě byla prostě výroba sportovního auta zbytečná, navíc na ní nebyly peníze. Kubinský své kupé 14 let používal jako soukromý automobil. Pak jej prodal a auto se ztratilo z povědomí i veřejnosti, ve zbědovaném stavu ale přežilo dodnes a prý jej čeká renovace. I když tato informace se během let objevila už několikrát.

 

Zdroj: www.garaz.cz

🎄 Provozní doba Městského úřadu Příbor během Vánoc 2025

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali o provozní době Městského úřadu Příbor v období vánočních svátků a na přelomu roku 2025/2026. Úřad bude pro veřejnost zcela uzavřen ve většině dnů od pátku 19. prosince 2025 až do pátku 2. ledna 2026, s výjimkou dvou úředních dnů, kdy bude otevřeno jen na omezenou dobu.


Dny s omezeným provozem:

  • Pondělí 22. 12. 2025: 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00

  • Pondělí 29. 12. 2025: 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00


Dny, kdy je úřad ZAVŘENÝ:

  • Pátek 19. 12. 2025

  • Úterý 23. 12. 2025 až Pátek 26. 12. 2025

  • Úterý 30. 12. 2025 až Pátek 02. 01. 2026

Děkujeme za pochopení a přejeme vám klidné prožití svátků.

 

Provozní doba Městského úřadu Příbor během Vánoc 2025

Odstávka pitné vody 02.12.2025

Odstávka pitné vody 02.12.2025

 

Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
02.12.2025 14:00
121799 Příbor, Příbor Sušilova u č.p. 1549 - porucha na řadu DN 100 GG ulice Sušilova, Erbenova, Na nivách, Větřkovská, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně pojezd cisterny v oblasti
Ověřená

 

Odstávka pitné vody 02.12.2025 Příbor

Denní menu na týden od 1.-7. prosince 2025

Denní menu na týden od 1.-7. prosince 2025 Příbor

 

Denní menu na týden od 1.-7. prosince 2025 Příbor

 

Denní menu na týden od 1.-7. prosince 2025 Příbor

 

Denní menu na týden od 1.-7. prosince 2025 Příbor

Vánoční dílna

Město Příbor ve spolupráci s městskou knihovnou Příbor zve děti, rodiče i prarodiče na výtvarné odpoledne.

Kdy: 2. 12. 2025 od 15:00 hodin
Kde: Městská knihovna Příbor

Přijďte si s námi užít kouzelnou předvánoční atmosféru a vytvořit si vlastního anděla. S sebou si doneste kousky látek, bavlnek a ozdoby na dozdobení.

Těšíme se na vás.

 

Vánoční dílna

72 hodin: Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout?

PROJEKT 72 HODIN

 

Co znamená pravidlo 72 hodin?

Česká republika minulosti čelila mnoha mimořádným událostem. Zkušenosti z těchto situací ukazují, že nejnáročnější bývají právě první tři dny, kdy může dojít k přerušení dodávek vody, elektřiny, internetu či fungování obchodů. Právě na tyto kritické 72 hodin by měla být každá domácnost připravena.

Více informací najdete zde: 72 HODIN

72 hodin: Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout?

 

V případě ohrožení života volejte tísňové linky

  • 112 – Jednotné evropské číslo tísňového volání

  • 150 – Hasiči

  • 155 – Záchranná služba

  • 158 – Policie

  • Linka důvěry: Pro psychickou podporu volejte 116 123 (nonstop, zdarma)

  • Pomoc můžete zavolat také SMS zprávou nebo přes aplikaci Záchranka

Další neohrožený drsňák od Tatry: Představuje se nezastavitelný vojenský hasičák

 

Po civilní a hasičské variantě Tatry Force zde máme další provedení, tentokrát nabarvené ve variantě RAL 6014, což není nic jiného než zelená khaki. Vůz je totiž určený pro armádu a má pár zajímavých vychytávek.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Civilní provedení Tatry Force nové generace se líbí všude, kde se objeví. Nedávno jsme vám představili velmi povedenou hasičskou variantu, na posledním e-Salonu debutovalo čistě elektrické provedení a nyní tady máme další vojenskou, ovšem tu minulé generace.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Je sice maskovaná, ale nepřehlédnutelná. Firma Kobit THZ představila velkokapacitní cisternu pro Armádu České republiky, která zastává podobnou úlohu jako ta hasičská, jen je zelená.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Jde o model těžké hmotnostní třídy určený pro velkoobjemové hašení a terénní provoz Tatra Force CAS 30 s pohonem všech šesti kol, nádrž na vodu pojme 8 000 litrů, na pěnidlo pak 480 litrů.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Kromě toho vozidlo nabízí ochranný síťový program, automatizované centrální huštění pneumatik, integrovanou palubní termokameru, náhradní kolo umístěné na pochozí ploše, manipulační jeřáb, systém temperace vodní nádrže a mnohé další.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Zdroj: www.garaz.cz