Nejúžasnější československé auto? Dost možná JK 2500!

Tohle auto bylo svým způsobem Tatra, ale také tak trochu nebylo. Každopádně to je úplně úžasné kupé třídy GT, které bohužel vzniklo jen v jednom jediném exempláři. Na plánovanou malosériovou produkci nedošlo.

 

tatra JK 2500

 

Nejdřív něco k původu tohohle úžasného kousku naší automobilové historie, konkrétně ke slovenskému automobilovému konstruktérovi Júliovi Kubinskému. Ten své práci opravdu rozuměl, stál například i za stavbou monopostu JK Mono, který splňoval předpisy tehdejší formule 1. Speciál s kompresorovým vidlicovým čtyřválcem Lancia měl však těžkou nehodu v tréninku a do Velké ceny Československa 1949 nakonec nemohl nastoupit. Jeho jméno je spojené i s automobily Velorex.

Tím hlavním výtvorem ale bylo jeho vlastní auto. Pro sebe totiž zaměstnanec Karosy Brno vytvořil sportovní GT s označením JK 2500 – nesmírně elegantní kupé s dřevěnou kostrou. Tvarově perfektně odpovídá trendům padesátých let pro sportovní auto třídy GT, skvěle vypadala i dvoubarevná černo červená kombinace laku karoserie. S její výrobou pomáhal karosář Jan Heger. Nechybí dlouhá kapota a krátká nízká kabina pro posádku. Velká a drátěná kola také odpovídala standardům doby. Základem je pak prostorový rám z bezešvých trubek, které kupoval v obyčejném železářství. Výsledek měl 1160 kg, které byly rozložené v poměru 51:49 mezi přední a zadní nápravu.

 

tatra jk 2500

 

Auto vyrobil v roce 1954 (podle jiných zdrojů až 1955), ovšem začal s tím už v roce 1951. Určitě bylo ale hotové v roce 1956, kdy o něm psal tehdejší Svět Motorů. Kubinský si vše dělal sám ve vlastní garáži a ve volném čase, převážně ručně. A právě tam pod přední kapotu instaloval řadový šestiválec Alfa Romeo o objemu 2,5 litru (88 koní) a čtyřstupňovou převodovku, se kterou kupé zvládlo rychlost 170 km/h. Motor koupil od motocyklového závodníka Františka Juhana, bratra slavného Jaroslava Juhana, který později emigroval a dosáhl řady úspěchů s automobily Porsche. Kubinský už tehdy chtěl osmiválec Tatra, žádný ale neměl k dispozici. Přední náprava pocházela z KdF a zajišťovala stabilitu i při maximální rychlosti 170 km/h. Stejného původu bylo i řízení. Drátěná kola byla z Lancie Aprilia.

 

tatra jk 2500-1

 

Nakonec ale Kubinský motor Tatra sehnal a do auta jej instaloval. Vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2,5 litru vpředu tehdy moc sportovních kupé nepoháněl, pocházel totiž z lehkého vojenského automobilu Tatra 805 (75 koní). Proto se auto někdy označuje jako Tatra 2500 JK, oficiálně však s Tatrou nemělo nic společného a jiná její součástka v autě nebyla. Výkon motoru byl slušných 105 koní, které putovaly na zadní nápravu typu De Dion. Kubinský odstranil původní vodní chlazení italské jednotky a místo toho k motoru umístil rezervu. Navíc byl motor až za přední nápravou, takže vyvážení bylo skoro dokonalé. Auto mělo v zádi dvě nádrže, aby byl zaručen slušný dojezd. Brzdy byly pouze bubnové, pocházely z kupé Lancia Aurelia.

 

tatra jk 2500-2

 

Veřejnost se s autem poprvé seznámila v roce 1958 v Kopřivnici. Auto bylo přijato velmi pozitivně nejen veřejností, ale i ředitelem Tatry Ladislavem Hojeckým, Kubinský dostal místo v Tatře a měl zde zrealizovat výrobu pěti kusů pro zákazníky. Následně bylo auto podrobenou dvoutýdennímu testování. Později prý dostalo dokonce motor z Tatry 603 a výkon vzrostl na 140 koní. Dostalo také silnější brzdy a jiná kola, aby byly nové brzdy lépe chlazené. Ono se to hodilo, maximálka prý vzrostla na 200 km/h.

 

tatra

 

Jenže k výrobě ani malé série nedošlo, a tak existoval onen jeden jediný, i když nadále vylepšovaný kus. V socialistickém státě byla prostě výroba sportovního auta zbytečná, navíc na ní nebyly peníze. Kubinský své kupé 14 let používal jako soukromý automobil. Pak jej prodal a auto se ztratilo z povědomí i veřejnosti, ve zbědovaném stavu ale přežilo dodnes a prý jej čeká renovace. I když tato informace se během let objevila už několikrát.

 

Zdroj: www.garaz.cz

💧 Odstávka pitné vody 9.12.2025

 

Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování
09.12.2025 14:00
121862 Příbor, Příbor Sušilova u č.p. 1549 - skrytá porucha ulice: Sušilova, Erbenova, Na nivách, Větřkovská - dle přiloženého mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně přistavení cisterny

 

Odstávka pitné vody 9.12.2025

🚛 Ruská náhrada za Tatru: Jak sankce pomohly zrodit nový silák z BAZu

 

Zatímco evropské automobilky v čele se Škodou a Tatrou řeší důsledky sankcí a nucený odchod z kdysi prosperujícího ruského trhu, v Rusku mezitím dochází k překvapivé akceleraci domácí výroby. Přímou náhradou za český legendární náklaďák, Tatru 815, se stává nový, robustní vůz od Brjanského automobilového závodu (BAZ).


BAZ (rusky Брянский автомобильный завод, Brjanskij Avtomobilnij ZavodBrjanský automobilový závod, zkráceně БАЗBAZ) je ruský výrobce nákladních automobilů, založený roku 1958 jako pobočka továrny ZiL ve městě Brjansk. Jde o jednoho z předních ruských výrobců vojenské techniky. Vyrábí terénní nákladní automobily a tahače s nosností 14 až 40 tun./Wikipedia/

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

 

Od pobočky ZILu k náhradě importu

BAZ, založený v Brjansku v roce 1958 jako pobočka továrny ZiL, se historicky specializoval na nákladní automobily. Přestože Rusko v oblasti náklaďáků nikdy výrazně nezaostávalo, pro specifické a náročné terénní využití často sázelo na české stroje, zejména Tatru.

Ukončení dodávek klíčových vozidel, jako byla Tatra 815 (jejíž výroba letos končí), však paradoxně posloužilo jako katalyzátor. Ačkoliv se sankce měly primárně dotknout Ruska, v tomto případě efektivně uvolnily tržní prostor pro domácí konkurenci. BAZ již má hotovou náhradu, a to jak pro civilní, tak pro armádní sektor, jejíž vývoj byl urychlen po událostech v roce 2022.

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

Modulární konkurent vstupuje na scénu

První produkční exemplář nového, zatím nepojmenovaného modelu BAZ už zamířil do rukou energetického gigantu Gazprom. Společnost BAZ, spadající pod JSC Romanov, dodává první vozy zdarma v rámci závěrečného a extrémního testování.

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

 

Technické detaily nového siláka:

  • Základní verze: Šasi s pohonem 6x6.

  • Modulární design: Přední, prostřední a zadní náprava jsou zcela identické, což usnadňuje výrobu i údržbu.

  • Pohonná jednotka: 11,1litrový šestiválcový diesel YaMZ-6531 s úctyhodným točivým momentem 1 790 Nmjiž od 1 100 otáček.

  • Převodovka: Devítistupňový manuál s redukční převodovkou, přenášející sílu na všechna kola.

  • Kabina: Ocelový rám s plastovými panely, volitelně s předsunutým provedením.

  • Nosnost: Maximální zatížení jedné nápravy dosahuje 10 tun, celková hmotnost je 30 tun, což je více než u nahrazované Tatry.

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

 

Expanze a polarizované testy

Plány BAZu jsou ambiciózní. Již příští rok chtějí dodat 600 exemplářů a během tří let navýšit roční registrace na dva tisíce vozů. Tržní potenciál pro šestikolky odhadují na trojnásobek a objednávky se prý jen hrnou.

Klíčový je nyní feedback od Gazpromu, který první vůz podrobí zátěžovým zkouškám za Polárním kruhem. Další exemplář poputuje do Krasnodaru. Očekává se, že podrobné zprávy dorazí do šesti měsíců a poznatky budou okamžitě využity při vývoji slibovaných verzí 8x8 a 10x10.

S odchodem mnohé západní konkurence si BAZ nyní může v podstatě diktovat prodejní podmínky a očekává se, že se v relativně krátké době přesune do ziskových vod. Zdá se, že sankce, které měly poškodit ruskou ekonomiku, naopak urychlily soběstačnost a zrodily nového, vážného konkurenta v segmentu těžkých terénních nákladních vozů.

 

Zdroj: www.baz32.ru, zamin.uz

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

🍽️ Denní Menu v Příboře a okolí.

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

🎄 Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu! 🎄

 

Příbor – Historické náměstí Sigmunda Freuda se v sobotu 6. prosince promění v pulzující srdce předvánočního dění. Město Příbor ve spolupráci s Technickými službami zvou obyvatele i návštěvníky, včetně vás, na tradiční Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu, které oficiálně zahájí adventní čas.

Atmosféra tradice a řemesel

Letošní příborský advent se ponese v duchu, který je zdejšími generacemi milován – v duchu autentických řemesel, neodolatelných zimních vůní a hřejivých setkání.

  • Od 13:00 hodin se otevřou stánky s občerstvením a rukodělnými výrobky, kde můžete objevit originální vánoční dárky a nasát pravou atmosféru staročeského jarmarku.

Program pro celou rodinu s moderními prvky

Od 16:00 hodin startuje rodinný program plný hudby, tance a zábavy. Největší pozornost bezpochyby upoutají tyto body:

  • Pohádka a Nebe a Peklo: Pro nejmenší bude mezi 16:00 a 18:00 hodinou otevřeno „Nebe a Peklo“, magický příběhový svět, který na náměstí vybudují andělé a čerti z divadla Přídlo. Nezapomeňte navštívit ani Ježíškovu poštu, kde mohou děti „přímo k odeslání“ odevzdat svá vánoční přání.

  • Večerní světelná show: Pro milovníky moderních vizuálních zážitků je připravena oblíbená večerní světelná show. Ta tradičně patří k nejpůsobivějším částem programu a dodává historickému náměstí dynamický a současný rozměr.

Vrchol večera: Jízda, která otevře Advent

Hlavním bodem programu a událostí, kterou byste si neměli nechat ujít, je Mikulášská jízda, jež vypukne v 18:00 hodin.

Těsně po ní nastane nejočekávanější moment: slavnostní rozsvícení vánočního stromu. Tento akt symbolicky a s patřičnou pompou otevře celou adventní sezónu v Příboře.

 

Nenechte si ujít jedinečnou příležitost spojit krásu regionálních tradic s moderním zážitkovým programem a zahájit advent v jedinečné atmosféře města Příbor.

 

Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu!

🚧 Pokračující práce na Retail Parku Příbor! ALBERT

🚧 Jak to vypadá na místě bývalých skladů?

Podívejte se na aktuální stav. Těšíte se na nové obchody a služby?

Dejte vědět v komentářích! 👇

#RetailParkPříbor #Výstavba #Příbor #Aktuálně

🚀 Mzdy na vzestupu: Reálný růst o 4,5 % a silné výsledky 3. čtvrtletí 2025

 

Česká ekonomika pokračuje ve zdravém oživení a to se projevuje přímo v peněženkách zaměstnanců. Statistická data za 3. čtvrtletí roku 2025 ukazují na robustní nárůst kupní síly obyvatelstva, podpořený nízkou inflací a vysokou poptávkou po pracovní síle.

 

💰 Klíčové mzdové ukazatele

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda dosáhla v národním hospodářství 48 295 Kč. Oproti stejnému období minulého roku (Q3 2024) jde o nárůst o 3 194 Kč, tedy o 7,1 %.

Jak zdůrazňuje Jitka Erhartová z ČSÚ, po zohlednění inflace je výsledek ještě optimističtější:

  • Inflace: Spotřebitelské ceny se ve sledovaném období zvýšily jen o 2,5 %.

  • Reálný růst: Díky tomu vzrostla mzda reálně o vynikajících 4,5 %.

To je signál, že mzdy rostou výrazně rychleji než ceny, což domácnostem umožňuje znovu navyšovat spotřebu a tvořit úspory.

 

🧑‍🤝‍🧑 Pohled na většinu: Medián a mzdové rozpětí

Přesnější obrázek o mzdách většiny zaměstnanců nabízí medián mezd, který ve 3. čtvrtletí 2025 činil 42 901 Kč. Medián tak vzrostl o 6,2 % oproti předchozímu roku.

Zajímavé je i detailní rozdělení:

Kategorie Medián mzdy (3. Q 2025) Meziroční růst
Celkem 42 901 Kč +6,2 %
Muži 45 502 Kč N/A
Ženy 40 059 Kč N/A

 

Celkem 80 % zaměstnanců pobíralo mzdu v rozmezí 22 559 Kč a 82 064 Kč, což ukazuje na stále značnou mzdovou diferenciaci.

 

💼 Trendy v odvětví: Kdo si polepšil nejvíce?

Váš zájem o nové trendy a technologie se promítá i do mzdových nárůstů. Nejvyšší meziroční růst průměrné mzdy zaznamenaly tyto sekce CZ-NACE:

  1. Profesní, vědecké a technické činnosti: +11,4 % (sem spadají často IT, právní a poradenské služby)

  2. Kulturní, zábavní a rekreační činnosti: +9,8 %

  3. Stavebnictví: +9,5 %

Naopak nejpomalejší růst byl zaznamenán v odvětvích jako výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepla (+3,0 %) a těžba a dobývání (+3,9 %). Tyto rozdíly signalizují, kde je aktuálně nejvyšší poptávka po kvalifikované pracovní síle.

 

🗓️ Vývoj od začátku roku

Souhrnná čísla za první tři čtvrtletí roku 2025 potvrzují dlouhodobý trend: průměrná mzda dosáhla 48 171 Kč s meziročním nominálním přírůstkem 7,1 %. Díky inflaci, která za toto období činila 2,5 %, si zaměstnanci reálně polepšili o 4,5 %.

Tento konzistentní růst ukazuje na stabilitu trhu práce a přesun ekonomické síly zpět ke spotřebitelům.