Nejúžasnější československé auto? Dost možná JK 2500!

Tohle auto bylo svým způsobem Tatra, ale také tak trochu nebylo. Každopádně to je úplně úžasné kupé třídy GT, které bohužel vzniklo jen v jednom jediném exempláři. Na plánovanou malosériovou produkci nedošlo.

 

tatra JK 2500

 

Nejdřív něco k původu tohohle úžasného kousku naší automobilové historie, konkrétně ke slovenskému automobilovému konstruktérovi Júliovi Kubinskému. Ten své práci opravdu rozuměl, stál například i za stavbou monopostu JK Mono, který splňoval předpisy tehdejší formule 1. Speciál s kompresorovým vidlicovým čtyřválcem Lancia měl však těžkou nehodu v tréninku a do Velké ceny Československa 1949 nakonec nemohl nastoupit. Jeho jméno je spojené i s automobily Velorex.

Tím hlavním výtvorem ale bylo jeho vlastní auto. Pro sebe totiž zaměstnanec Karosy Brno vytvořil sportovní GT s označením JK 2500 – nesmírně elegantní kupé s dřevěnou kostrou. Tvarově perfektně odpovídá trendům padesátých let pro sportovní auto třídy GT, skvěle vypadala i dvoubarevná černo červená kombinace laku karoserie. S její výrobou pomáhal karosář Jan Heger. Nechybí dlouhá kapota a krátká nízká kabina pro posádku. Velká a drátěná kola také odpovídala standardům doby. Základem je pak prostorový rám z bezešvých trubek, které kupoval v obyčejném železářství. Výsledek měl 1160 kg, které byly rozložené v poměru 51:49 mezi přední a zadní nápravu.

 

tatra jk 2500

 

Auto vyrobil v roce 1954 (podle jiných zdrojů až 1955), ovšem začal s tím už v roce 1951. Určitě bylo ale hotové v roce 1956, kdy o něm psal tehdejší Svět Motorů. Kubinský si vše dělal sám ve vlastní garáži a ve volném čase, převážně ručně. A právě tam pod přední kapotu instaloval řadový šestiválec Alfa Romeo o objemu 2,5 litru (88 koní) a čtyřstupňovou převodovku, se kterou kupé zvládlo rychlost 170 km/h. Motor koupil od motocyklového závodníka Františka Juhana, bratra slavného Jaroslava Juhana, který později emigroval a dosáhl řady úspěchů s automobily Porsche. Kubinský už tehdy chtěl osmiválec Tatra, žádný ale neměl k dispozici. Přední náprava pocházela z KdF a zajišťovala stabilitu i při maximální rychlosti 170 km/h. Stejného původu bylo i řízení. Drátěná kola byla z Lancie Aprilia.

 

tatra jk 2500-1

 

Nakonec ale Kubinský motor Tatra sehnal a do auta jej instaloval. Vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2,5 litru vpředu tehdy moc sportovních kupé nepoháněl, pocházel totiž z lehkého vojenského automobilu Tatra 805 (75 koní). Proto se auto někdy označuje jako Tatra 2500 JK, oficiálně však s Tatrou nemělo nic společného a jiná její součástka v autě nebyla. Výkon motoru byl slušných 105 koní, které putovaly na zadní nápravu typu De Dion. Kubinský odstranil původní vodní chlazení italské jednotky a místo toho k motoru umístil rezervu. Navíc byl motor až za přední nápravou, takže vyvážení bylo skoro dokonalé. Auto mělo v zádi dvě nádrže, aby byl zaručen slušný dojezd. Brzdy byly pouze bubnové, pocházely z kupé Lancia Aurelia.

 

tatra jk 2500-2

 

Veřejnost se s autem poprvé seznámila v roce 1958 v Kopřivnici. Auto bylo přijato velmi pozitivně nejen veřejností, ale i ředitelem Tatry Ladislavem Hojeckým, Kubinský dostal místo v Tatře a měl zde zrealizovat výrobu pěti kusů pro zákazníky. Následně bylo auto podrobenou dvoutýdennímu testování. Později prý dostalo dokonce motor z Tatry 603 a výkon vzrostl na 140 koní. Dostalo také silnější brzdy a jiná kola, aby byly nové brzdy lépe chlazené. Ono se to hodilo, maximálka prý vzrostla na 200 km/h.

 

tatra

 

Jenže k výrobě ani malé série nedošlo, a tak existoval onen jeden jediný, i když nadále vylepšovaný kus. V socialistickém státě byla prostě výroba sportovního auta zbytečná, navíc na ní nebyly peníze. Kubinský své kupé 14 let používal jako soukromý automobil. Pak jej prodal a auto se ztratilo z povědomí i veřejnosti, ve zbědovaném stavu ale přežilo dodnes a prý jej čeká renovace. I když tato informace se během let objevila už několikrát.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Navigace světem náhradní péče

Academia Via Familia z. s. ve spolupráci s městem Příborem vás zvou do městské knihovny na přednášku o náhradní rodinné péči.

Kdy: 25. 11. 2025 v 16:00
Kde: Městská knihovna, Příbor

Vstup volný.

Těšíme se na Vás.

 

AKCE ZDE

 

Navigace světem náhradní péče

Odstávka pitné vody 20.11.2025 - SMVAK

 

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Zobrazení dotčené oblasti Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
20.11.2025
 
121721 Příbor, Příbor Příbor, Jičínská 238 - neteče studená voda  
 
 
Nahlášená

 

SMVAK Ostrava

ALZA

🔥 Největší Black Friday odstartoval! Tisíce produktů s poctivou slevou. 🔥

ALZA DÁRKOVÝ POUKAZ ZDARMA 100 KČ

 

ALZA BLACK FRIDAY

 

ALZA

Adventní Krakov 29. listopadu 2025

🌟 Zažijte Kouzlo Adventu! Jednodenní Výprava do Krakova Plná Historie a Vánoční Pohody! 🎄

 

Klub českých turistů Příbor vás zve na nezapomenutelný zájezd!

Hledáte ideální způsob, jak zahájit adventní čas? Připravte se na cestu do jednoho z nejkrásnějších historických měst Evropy – do Krakova, kde se snoubí bohatá historie s magickou předvánoční atmosférou!

 

Co Vás čeká?

 

  • Poutavá Historie: Navštívíme hlavní kulturní a historické památky města pod vedením zkušeného průvodce. Objevíte kouzlo Starého Města, majestátní Wawel a slavné krakovské náměstí, které se v adventu promění v dechberoucí vánoční trh.

  • Adventní Magie: Vychutnáte si jedinečnou atmosféru polských vánočních trhů, vůni svařeného vína a tradičních dobrot, které jsou pro Krakov typické. Ideální příležitost poznat nové zvyky a nakoupit originální dárky!

 

🗓️ Kdy a Odkud?

 

  • Datum: Sobota 29. listopadu 2025

  • Odjezdy:

    • Příbor „Tatra“: 5:45 hodin

    • Příbor „Sokolovna“: 6:00 hodin

  • Předpokládaný návrat: Do 21:00 hodin.

 

💳 Cena, Která Potěší

 

Cena zahrnuje kompletní dopravu a služby průvodce.

  • Děti do 15 let: 500 Kč

  • Ostatní: 650 Kč

 

⚠️ Neváhejte! Rezervujte si své místo!

Počet míst je omezen, a proto doporučujeme včasnou registraci!

  • Termín přihlášení a platby: Do 21. listopadu 2025

  • Kontakt pro přihlášení a platbu:

    • L. Nenutilová

    • Mobil: 732 902 256

    • E-mail: leneta6@seznam.cz

  • Bezhotovostní platba:

    • Číslo účtu: 1762515339 / 0800

    • Důležité: Do zprávy pro příjemce uveďte Vaše jméno a název zájezdu: Adventní Krakov.

Vydejte se s námi za poznáním a zážitky. Krakov čeká!

 

Adventní Krakov 29. listopadu 2025

Příbor uctil památku válečných veteránů

Před pamětní deskou „Vlastencům a osvoboditelům“ umístěnou před radnicí na náměstí Sigmunda Freuda se v úterý 11. listopadu v 16 hodin uskutečnil pietní akt ke Dni válečných veteránů.

Město Příbor tímto způsobem uctilo památku všech, kteří v minulosti i současnosti sloužili v armádě a zasloužili se o ochranu svobody, bezpečí a míru.

Důstojný akt doprovázela čestná stráž vojáků Armády České republiky z Krajského vojenského velitelství Ostrava. Slavnostního setkání se zúčastnil starosta města Jan Malík, který ve svém projevu připomněl význam Dne válečných veteránů a vyzdvihl potřebu uchovávat paměť na všechny, kdo bránili naši zemi doma i v zahraničních misích.

K přítomným se připojil také místostarosta Valentin Putala, zastupitelé a radní města Příbora. Památku padlých uctili rovněž členové Svazu letců Příbor, z. s., kteří svou účastí vyjádřili úctu padlým kolegům a všem, kdo sloužili ve vzdušných silách. Atmosféru slavnostního aktu podtrhlo vystoupení Žesťového kvinteta Příbor, které doprovodilo pietu důstojnými hudebními skladbami.

U příležitosti Dne válečných veteránů je až do konce listopadu možné zakoupit v Turistickém informačním centru v Příboře symbolický kvítek vlčího máku – mezinárodně uznávaný symbol úcty k obětem válek. Výnos z prodeje bude věnován na podporu válečných veteránů a na uchování jejich příběhů pro budoucí generace.

 

Veteráni Příbor

Technické služby Příbor nabízejí palivové dřevo!

TS Příbor mají aktuálně k dispozici palivové dřevo – většinou měkké (lípa, smrk) nebo mix.  

Kdo nebude obsloužen hned, bude zapsán do pořadníku.

V případě zájmu se obraťte na kancelar@tspribor.cz nebo volejte 737 245 983.  

Dřevo z Příbora – dostupné přímo od našich technických služeb!

 

Technické služby Příbor nabízejí palivové dřevo!