Nová Tatra Force e-Drive Hybrid najde uplatnění v civilní sféře i u bezpečnostních složek

Na pražském výstavišti v Letňanech se v listopadu v rámci veletrhu e-Salon 2024 uskutečnila světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (1)

 

První den veletrhu e-Salon 2024 v Praze představili odborníkům, médiím a veřejnosti nové vozidlo s paralelním plug-in hybridním pohonem, vyvinuté nejstarší českou automobilkou, Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks odpovědný za výzkum a vývoj, a Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje automobilky. Vůz je postaven na základě nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force, která mimo jiné letos získala ocenění Red Dot za design. 
Prezentovaný čtyřnápravový valník s novou elektronickou architekturou představil i nejnovější základní verzi kabiny nové generace Tatra Force, a to konkrétně zkrácenou čtyřdveřovou variantu pro šestičlennou osádku se čtyřmi místy včetně řidiče v první řadě a dvěma místy v řadě druhé. Kabina je vybavena řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, digitální palubní deskou s moderním řešením ergonomie, dále například střešním průlezem, klimatizací, vytápěním nebo elektrickým ovládáním oken. Užitečné zatížení vozidla činí 22 tun, celková hmotnost vozidla může dosahovat až 38 tun.

„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci našeho vlastního vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat. Kombinace spalovacího vznětového motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů a samozřejmě díky ní také dosáhneme snížení množství škodlivých emisí při provozu,“ vysvětlil Radomír Smolka.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (1)

 

Součástí hybridního systému je osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra s elektronickým řízením, výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2 100 Nm. Ten je přímo spojen s elektromotorem v podobě synchronního motoru Danfoss EM-PMI375-T1100 s permanentními magnety (SRPM), který disponuje trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2 400 Nm. Na něj pak navazuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 a přes spojovací hřídel (kardan) sestupná převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla. Součástí vozidla je i trakční baterie typu LTO o kapacitě 89 kWh. Uvnitř hnacího traktu se nacházejí osové a mezinápravové diferenciály, nápravy jsou vybaveny novým typem redukcí, tzv. pravou planetou.

 

„Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvně zmiňovaného provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je tedy možný lokálně čistý bezemisní provoz. V kombinovaném módu zapojení spalovacího motoru, elektromotoru a trakční baterie celý pohonný systém navíc nabídne prodloužený dojezd,“ přiblížil provozní možnosti novinky Jakub Pončík. 

Provoz za pomoci elektromotoru a trakční baterie navíc nabízí možnost velmi tichého chodu při výrazně nižší tepelné stopě zachytitelné infračervenými čidly. Schopnosti tohoto typu jsou čím dál více požadovány armádními uživateli a bezpečnostmi složkami. Platformy s pohonnými systémy těchto vlastností mohou sloužit jako logistické prostředky pro přepravu, munice, personálu nebo zásob v rizikových oblastech či v blízkosti bojových zón. Dají se ale úspěšně používat i jako základ pro bojové systémy, které se potřebují v nebezpečných oblastech pohybovat skrytě a s co nejmenším rizikem odhalení. Další výhodou hybridního pohonu je dostatek elektrické energie pro napájení palubních a externích zařízení, pro které již běžné výkonné alternátory nestačí. Systém tak funguje i jako nezávislá elektrická centrála.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (2)

 

Platforma Tatra Force e-Drive Hybrid může být pro armádní použití opatřena i pancéřovanými kabinami dvou nebo čtyřdveřového provedení. Tatra Trucks navíc vyvíjí pro vozidla řady Force systém automatizovaného řízení s možností dálkového ovládání. V kombinaci s hybridním systémem pohonu a například ve spojení s průzkumnými a pozorovacími bezpilotními prostředky otevírá tento systém v obranném sektoru nové možnosti pro nasazení a použití vozidel z produkce kopřivnické automobilky.

 

Zdroj: www.czdefence.cz

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

 

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11934 Komenského část ulice Komenského, Jičínská, Tyršova, Štefánikova, dle mapového podkladu
29.10.2025 08:00
29.10.2025 14:00
Umožněno předzásobení Rekonstrukce vodovodu

 

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

Jane McAdam Freud Museum and Gallery chystá výstavu Nicolase Holuba „Synonymum proces“

Jane McAdam Freud Museum and Gallery v Příboře připravuje výstavu mladého autora Nicolase Holuba pod názvem Synonymum proces, která bude slavnostně zahájena 14. listopadu 2025. Výstava představí výběr autorových současných i starších děl a nabízí tak komplexní pohled na jeho dosavadní tvorbu.

 

Jane McAdam Freud Museum and Gallery chystá výstavu Nicolase Holuba „Synonymum proces“

 

Nicolas Holub, vítěz soutěže PříborArt 2025, je mladý lokální autor s kořeny v Příboře. Ve své tvorbě propojuje klasické sochařské postupy s procesuálním a intuitivním přístupem k materiálu a tématu. Výstava Synonymum proces tematicky navazuje na jeho diplomovou práci z roku 2023 a představuje sochy a obrazy vznikající technikou vrstvení, kdy přípravné skici postupně přecházejí v konečný tvar díla.

 

Holubův procesuální přístup je charakteristický hledáním rovnováhy mezi řádem a spontánností. Autor ve svých dílech zkoumá vztahy, dialogy, erotiku a různé lidské momenty, které jeho tvorbě dodávají emoční hloubku a přirozenou lidskost.

Surreální tvarosloví, vycházející z kombinace práce s hmotou a barvou, přivádí diváka na hranici mezi skutečností a snem.

Součástí výstavy budou i vybrané starší práce, které doplňují a podtrhují vývoj autorovy umělecké cesty. Vernisáž, kterou zahájí Peter Henson – majitel galerie a partner Jane McAdam Freud, pravnučky Sigmunda Freuda, jejíž jméno galerie nese, se uskuteční 14. listopadu 2025 v 17:00 hodin.

 

Jane McAdam Freud Museum and Gallery chystá výstavu Nicolase Holuba „Synonymum proces“

 

Výstava bude otevřena do 31. ledna 2026. Návštěvníci se mohou objednat na prohlídku na telefonním čísle 731 970 781 nebo galerii navštívit o víkendech od 10:00 do 15:00 hodin.

 

Výstava Synonymum proces tak nabídne návštěvníkům možnost nahlédnout do osobitého tvůrčího světa Nicolase Holuba a sledovat, jak se proces tvorby stává synonymem samotného uměleckého výrazu.

Tatra zahájila vývoj přelomového náklaďáku. Bude to sci-fi

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks zahájila s partnery vývoj vodíkového nákladního vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6×4. Prototyp užitkového třínápravového auta pro komunální služby s možností automatizovaného řízení a ovládáním na dálku má být dokončen v polovině roku 2028.

 

První auto s pohonem využívajícím vodíkové palivové články Tatra představila před dvěma lety. Nové vozidlo má být ekologicky vhodným řešením pro provoz v nízkoemisních a bezemisních zónách. „Mezi typické příklady využití patří svoz komunálního odpadu přímo v centrech měst, ale také provoz na skládkách nebo v průmyslových areálech, kde se od komunálních a nákladních vozidel očekává vysoká spolehlivost a odolnost. Vůz může být osazen například i nástavbou pro úklid ulic, připraven bude i pro zimní údržbu silnic a nebo jako klasický sklápěč pro bezemisní provoz při stavebních pracích,“ uvedl mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek.

 

Tatra zahájila vývoj přelomového náklaďáku. Bude to sci-fi

 

Automobil bude podle něj nejen šetrný k životnímu prostředí, ale zároveň nabídne nové možnosti a režimy provozu díky pokročilým elektronickým systémům i asistenčním a automatizovaným funkcím. Vozidlo zvládne stoupání přes 30 procent, dosáhne rychlosti až 85 kilometrů v hodině, jeho maximální hmotnost přesáhne 25 tun a předpokládaný dojezd bude více než 200 kilometrů.

Vybavení vozu vysoce výkonným řídicím počítačem otevře cestu k plně autonomnímu provozu. „Vozidlo bude schopno jezdit i bez přítomnosti řidiče v kabině a bude možné jej také ovládat bezdrátově na dálku,“ uvedl člen představenstva Tatry Trucks Radomír Smolka. Tatra chce na vozidle vyzkoušet také integraci dronu, jenž bude vůz doprovázet a monitorovat jeho provoz.

 

„Základ vozu bude tvořit podvozek v konfiguraci 6×4 se dvěma zadními hnanými nápravami a přední nehnanou lichoběžníkovou nápravou. Toto na Tatru netradiční konstrukční uspořádání umožní instalaci kabiny řidiče a posádky níže než u běžných vozů Tatra, to zlepší výhled z kabiny i komfort nastupování a vystupování do ní,“ uvedl technický ředitel Tatry Jakub Pončík.

 

 

Projekt staví na konsorciu, které tvoří automobilka Tatra Trucks, jablonecká společnost Devinn, která se věnuje vývoji a testování v automobilovém průmyslu a alternativních zdrojích energie, a VŠB-Technická univerzita Ostrava. Podle jejího rektora Igora Ivana je spojení akademického prostředí s průmyslovou praxí klíčem k technologickému pokroku a k tomu, aby se výsledky vědy promítaly do každodenního života.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Loni prodala 1548 aut, o 97 více než v roce 2023.

 

zdroj: www.garaz.cz

Odstávka pitné vody 24.10.2025 - SMVAK

 

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
23.10.2025
24.10.2025 11:00
121485 Příbor, Příbor Štefánikova u č.p. 447 - porucha na řadu DN 80 GG část ulice Jičínská, Štefánikova, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně přistavení cisterny
Ověřená

 

Odstávka pitné vody 24.10.2025 - SMVAK

Žádosti o programové dotace

Městský úřad Příbor, úsek právní a kontrolní, informuje, že Rada města Příbora dne 11.09.2025 schválila Programy pro poskytnutí dotace z rozpočtu města Příbora pro rok 2026 pro oblast provoz a činnost, granty, materiálně technická základna a sociální služby.

 

Žádosti o programové dotace

 

Žádosti o programovou dotaci pro rok 2026 pro oblast provoz a činnost, granty, materiálně technická základna a sociální služby bude možno podat pouze elektronicky prostřednictvím Portálu občana na www.pribor.eu, a to v termínu od 01.11.2025 (sobota) do 30.11.2025 (neděle) včetně.

 

Bližší informace k programům jsou k dispozici na https://www.pribor.eu/mestsky-urad/dotace-poskytovane-mestem/programove-dotace-vyhlasene-programy/, popř. na tel.: 556 455 410 nebo 731 486 419.

 

 

Přílohy
doc2026_Program pro poskytnutí dotace G [doc, 276 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace G
doc2026_Program pro poskytnutí dotace MTZ [doc, 278 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace MTZ
doc2026_Program pro poskytnutí dotace PČ [doc, 280 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace PČ
doc2026_Program pro poskytnutí dotace SOC [doc, 276 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace SOC

Třídenní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

Omezení provozu na trati ()

 

VLAK STUDÉNKA PŘÍBOR VEŘOVICE

 

Správa železnic, s. o., informuje cestující i veřejnost o plánovaném omezení vlakové dopravy, které proběhne ve dnech od úterý do čtvrtka .

 

Omezení se týká úseku Příbor - Veřovice na frekventované trati (Hranice na Moravě - Bohumín/Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka).

 

Kdy a kde k výluce dojde?

  • Termín: (úterý, středa, čtvrtek)

  • Čas: Vždy v denních hodinách, konkrétně od do hod.

  • Dotčený úsek: Příbor - Veřovice

Náhradní doprava a organizace: Po celou dobu trvání výluky budou všechny vlakové spoje v dotčeném úseku nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (NAD).

 

Autobusy budou zajišťovat přepravu v úseku Příbor - (Štramberk) - Veřovice.

 

Cestujícím se doporučuje věnovat zvýšenou pozornost výlukovému jízdnímu řádu, který přesně stanoví odjezdy a příjezdy náhradních autobusů.

Bližší informace k přesnému vedení autobusových linek a umístění zastávek jsou k dispozici na informačních kanálech dopravců.

 

Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

 

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Příbor – autobusová zastávka „Příbor, žel. st.“

Kopřivnice zastávka – autobusová zastávka „Kopřivnice, Čs. armády“

Kopřivnice před staniční budovou

Štramberk autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice před staniční budovou

Přílohy
pdfTřídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi [pdf, 601 kB]
Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi