Nová Tatra Force e-Drive Hybrid najde uplatnění v civilní sféře i u bezpečnostních složek

Na pražském výstavišti v Letňanech se v listopadu v rámci veletrhu e-Salon 2024 uskutečnila světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (1)

 

První den veletrhu e-Salon 2024 v Praze představili odborníkům, médiím a veřejnosti nové vozidlo s paralelním plug-in hybridním pohonem, vyvinuté nejstarší českou automobilkou, Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks odpovědný za výzkum a vývoj, a Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje automobilky. Vůz je postaven na základě nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force, která mimo jiné letos získala ocenění Red Dot za design. 
Prezentovaný čtyřnápravový valník s novou elektronickou architekturou představil i nejnovější základní verzi kabiny nové generace Tatra Force, a to konkrétně zkrácenou čtyřdveřovou variantu pro šestičlennou osádku se čtyřmi místy včetně řidiče v první řadě a dvěma místy v řadě druhé. Kabina je vybavena řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, digitální palubní deskou s moderním řešením ergonomie, dále například střešním průlezem, klimatizací, vytápěním nebo elektrickým ovládáním oken. Užitečné zatížení vozidla činí 22 tun, celková hmotnost vozidla může dosahovat až 38 tun.

„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci našeho vlastního vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat. Kombinace spalovacího vznětového motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů a samozřejmě díky ní také dosáhneme snížení množství škodlivých emisí při provozu,“ vysvětlil Radomír Smolka.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (1)

 

Součástí hybridního systému je osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra s elektronickým řízením, výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2 100 Nm. Ten je přímo spojen s elektromotorem v podobě synchronního motoru Danfoss EM-PMI375-T1100 s permanentními magnety (SRPM), který disponuje trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2 400 Nm. Na něj pak navazuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 a přes spojovací hřídel (kardan) sestupná převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla. Součástí vozidla je i trakční baterie typu LTO o kapacitě 89 kWh. Uvnitř hnacího traktu se nacházejí osové a mezinápravové diferenciály, nápravy jsou vybaveny novým typem redukcí, tzv. pravou planetou.

 

„Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvně zmiňovaného provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je tedy možný lokálně čistý bezemisní provoz. V kombinovaném módu zapojení spalovacího motoru, elektromotoru a trakční baterie celý pohonný systém navíc nabídne prodloužený dojezd,“ přiblížil provozní možnosti novinky Jakub Pončík. 

Provoz za pomoci elektromotoru a trakční baterie navíc nabízí možnost velmi tichého chodu při výrazně nižší tepelné stopě zachytitelné infračervenými čidly. Schopnosti tohoto typu jsou čím dál více požadovány armádními uživateli a bezpečnostmi složkami. Platformy s pohonnými systémy těchto vlastností mohou sloužit jako logistické prostředky pro přepravu, munice, personálu nebo zásob v rizikových oblastech či v blízkosti bojových zón. Dají se ale úspěšně používat i jako základ pro bojové systémy, které se potřebují v nebezpečných oblastech pohybovat skrytě a s co nejmenším rizikem odhalení. Další výhodou hybridního pohonu je dostatek elektrické energie pro napájení palubních a externích zařízení, pro které již běžné výkonné alternátory nestačí. Systém tak funguje i jako nezávislá elektrická centrála.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (2)

 

Platforma Tatra Force e-Drive Hybrid může být pro armádní použití opatřena i pancéřovanými kabinami dvou nebo čtyřdveřového provedení. Tatra Trucks navíc vyvíjí pro vozidla řady Force systém automatizovaného řízení s možností dálkového ovládání. V kombinaci s hybridním systémem pohonu a například ve spojení s průzkumnými a pozorovacími bezpilotními prostředky otevírá tento systém v obranném sektoru nové možnosti pro nasazení a použití vozidel z produkce kopřivnické automobilky.

 

Zdroj: www.czdefence.cz

Chodci a cyklisté se dočkají: Spojení Frenštátu a Tiché je na dohled

Nová cyklostezka spojí Tichou a Frenštát: Zvýšení bezpečnosti a podpora aktivního života

 

Obec Tichá zahájila klíčový projekt, který má zásadně zlepšit dopravní propojení a bezpečnost v regionu. V rámci veřejné zakázky bude vybudována nová stezka pro chodce a cyklisty, která vytvoří přímé a bezpečné spojení s nedalekým Frenštátem pod Radhoštěm. Tato iniciativa je odpovědí na rostoucí poptávku po bezpečnějších cestách a podpoře udržitelné dopravy mezi oběma obcemi.

 

Chodci a cyklisté se dočkají: Spojení Frenštátu a Tiché je na dohled

 

Trasa a rozsah projektu

Stavba, která je investicí obce Tichá, začne na katastrálním území Tichá na Moravě. Projekt počítá s několika fázemi. Nejprve bude v intravilánu obce vybudován nový chodník podél silnice III/4848. Tím se zajistí bezpečný pohyb pro pěší v obydlené části. Dále je na jižním konci zástavby v plánu vybudování nového přechodu pro chodce s ochranným ostrůvkem, který jim umožní bezpečné překonání frekventované silnice.

Od tohoto bodu bude stezka pokračovat jako společná stezka pro chodce a cyklisty a povede až na hranici Frenštátu pod Radhoštěm západně od silnice III/4848. Většina trasy bude vedena v extravilánu po stávajících zemědělských a pomocných silničních pozemcích, což minimalizuje dopad na zastavěnou oblast. V jižní části se také počítá s rozšířením stávajícího panelového chodníku.

 

Technické detaily a přínosy

Kromě samotné stezky projekt zahrnuje i důležité technické prvky. Bude doplněno veřejné osvětlení, které zajistí bezpečnost i za tmy. V rámci stavby dojde k vybudování a úpravě mostu, protože trasa kříží dva vodní toky.

Tato stezka představuje významný krok vpřed pro kvalitu života v obci. Nejenže zlepší bezpečnost dětí, seniorů a všech, kteří se mezi Tichou a Frenštátem pohybují pěšky nebo na kole, ale také podpoří aktivní životní styl a rekreaci. Obyvatelé tak získají novou a atraktivní možnost, jak si užít pohyb v přírodě bez rizika silničního provozu.

 

Zdroj: nen.nipez.cz

4 miliony na „přesun“ Turistického informačního centra?!

Vyjádření 

Sdružení nezávislých kandidátů „Příbor je náš domov“

 

 

🚨 4 miliony na „přesun“ Turistického informačního centra?! 🚨
Vedení města Příbora plánuje utratit téměř 4 miliony korun za přesun Turistického informačního centra do bývalé spořitelny na náměstí. Připomínáme: prostory prošly kompletní rekonstrukcí v roce 2016 a jsou plně použitelné.
👉 Co úprava prostoru o velikosti 72 m2 podle dokumentace obnáší?
• úpravu několika příček
• nové podlahy a nátěry stěn
• doplnění elektroinstalace a několik kusů nábytku
💸 Jen pár položek z rozpočtu: TENTO ODSTAVEC BYL NUCENĚ UPRAVEN!
Původně jsme sdíleli i některé konkrétní položky rozpočtu na úpravu TIC, aby si každý mohl udělat jasný obrázek. Bohužel jsme byli nuceni tyto detailní údaje stáhnout a nesmíme je konkrétně zveřejnit. Přesto musíme říct, že částky v rozpočtu jsou podle odborného posudku extrémně předražené a rozhodně neodpovídají tomu, co se má v prostoru skutečně udělat.
❌ To je podle nás naprosto neobhajitelné. Cena téměř 4 miliony Kč odpovídá ceně nového, nadstandardně vybaveného bytu v Příboře. A tady jde „jen“ o úpravy v už zrekonstruovaných prostorách!
👉 My, sdružení nezávislých kandidátů Příbor je náš domov (PJND), s takovým postupem zásadně nesouhlasíme. Peníze z městského rozpočtu by měly sloužit občanům – na novou školku, rozvoj sportu, nebo podporu rodin – ne na předražený stůl a přemrštěné ceny za elektroinstalace.
📅 Přijďte 17. 9. na zasedání zastupitelstva a dejme vedení města jasně najevo, že 4 miliony mají v Příboře mnohem lepší využití.
 
Sdružení nezávislých kandidátů „Příbor je náš domov“

Pozvánka na 20. zasedání zastupitelstva města Příbor

Starosta města Příbora Vás zve na 20. zasedání zastupitelstva města, které se uskuteční dne 17.09.2025 v jednacím sále piaristického kláštera se začátkem v 16 hod.

 

Pozvánka na 20. zasedání zastupitelstva města Příbor

Drtikolka T813 měla gigantický motor a tahala i letadla

Tatra T813 vznikla primárně pro potřeby armády, její schopnosti se ale hodily i v civilním sektoru, a tak sloužila nejen ve vojenských barvách. Připomeňte si její příběh.

 

Tuzemská armáda je pro automobilku Tatra dlouhé desítky let klíčovým odběratelem. Platilo to samozřejmě i v době socialismu, kdy mnohé projekty kopřivnické automobilky byly právě výsledkem vojenského zadání. To je případ i Tatry 813 „Kolos“, která vznikla na základě armádní zakázky na dělostřelecký tahač.

 

Drtikolka T813 TATRA

 

Podivný prototyp bez kabiny

Práce na vozidle odstartovaly v roce 1960 v konstrukční kanceláři pobočného závodu Bánovce nad Bebravou. První prototyp vznikl z komponentů tehdy nové Tatry 138, šlo vlastně jen o funkční vzorek – stroj neměl karoserii, a tak tu byla jen čtyři sedadla upevněná k osmikolovému podvozku a motocyklový štít chránící řidiče.

Speciální byl i pohon, který obstarával nově vyvinutý vznětový dvanáctiválec T930 o objemu 17 640 cm³, vzniklý přidáním čtyř válců k původnímu osmiválcovému motoru. Výsledkem atmosférického motoru s přímým vstřikováním byl výkon 199 kW a točivý moment 990 Nm, což byly v době vzniku fantastické hodnoty. Později tu byly i prototypy s benzinovým osmiválcem, ten se ale moc neosvědčil.

 

 

Prototyp byl pečlivě testován, a to mimo jiné ve vojenském prostoru Libavá, kde si ho prohlédli i zástupci armády. Ty vůz nadchnul, vždyť zvládal překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů nebo jezdit s bočním náklonem až 30°. I díky tomu vývoj mohl pokračovat, už v upravené podobě, s karoserií.

Přichází sériový Kolos

Automobil tak dalšími jízdními zkouškami mířil k sériové výrobě, která byla nakonec zahájena v roce 1967. První se začal vyrábět osmikolový speciál určený pro armádu, tzv. Kolos 8 × 8 s dvěma řiditelnými nápravami a odpružením vpředu i vzadu podélnými listovými pery. Základem byl pro Tatru typický páteřový podvozek s centrální nosnou rourou, zde tvořený spojenými skříněmi montážních celků pohonu, a výkyvnými polonápravami.

 

Drtikolka T813 TATRA

 

O pohon se postaral už dobře známý dvanáctiválec, který v sériové podobě dosáhl na výkon 190 kW. Spárován byl s pětistupňovou mechanickou převodovkou s dvoustupňovou redukcí. Trambusová kabina byla dostupná v krátkém nebo prodlouženém provedení.

Tatra T813 měla v armádě na starosti rozličné úkoly. Vedle tahače přívěsů postupně vznikly i různé speciály jako třeba nosič mostní konstrukce pro ženisty nebo nosiče různých raketových systémů.

Do civilu!

Nakonec však nezůstalo jen u vojenských speciálů. Uvolněná doba druhé poloviny šedesátých let znamenala, že bylo rozhodnuto o možnosti využití T813 také v civilním sektoru. Vůz zde měl nahradit zastaralou Tatru 141, jejíž konstrukce vycházela ještě z modelu T111, vzniklého už za války.

V roce 1969 tak vznikly další deriváty. Novým základem se stala čtyřkolka 4 × 4 s jednou řiditelnou nápravou, nad níž stála šestikolka 6 × 6 se dvěma řiditelnými nápravami. Civilním vrcholem byla osmikolka 8 × 8 pro přívěsy o hmotnosti až 100 tun.

 

Do sériové výroby se tak dostaly různé tahače či podvozky pro jeřáby stejně jako sklápěče nebo speciály pro hasiče. Právě podle sklápěče se T813 někdy přezdívá Drtikol nebo Drtikolka, a to podle filmu Prázdniny pod psa z roku 1980. V něm s vozem jezdila postava přezdívaná právě Drtikol.

 

Drtikolka T813 TATRA

 

Díky spolupráci se západoněmeckou společností SEMEX dokonce vznikl i výkonný letištní tahač schopný manipulovat letadly o hmotnosti až 300 tun. V době politické normalizace se ale takový vůz na Západ nakonec vyvážet nemohl.

Tatra 813 se vyráběla do roku 1982, kdy byla nahrazena modelem T815. Vzniklo celkem 11 751 exemplářů různých modifikací. Vedle Československa tahle tatra jezdila také v Indii, Rumunsku, NDR nebo SSSR.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Uzavírky ulic Jičínské a Místecké – výměna vodovodního řadu 🚧🚦💧

 

Město Příbor informuje občany, že od 17. září 2025 do 14. listopadu 2025 proběhne v našem městě výměna vodovodního řadu.

Stavební práce se dotknou zejména těchto úseků:

• ulice Jičínská – 1. část (📅 17. 9. – 14. 11. 2025 a v návaznosti na opravu povrchu silnice I/58 prováděnou ŘSD)
➡️ úsek mezi křižovatkou s ul. Tyršovou a křižovatkou s ul. Komenského

• ulice Místecká – 2. část (📅 17. 9. – 14. 11. 2025)
➡️ úsek mezi čerpací stanicí a křižovatkou s ulicí Lomenou

🚗 V souvislosti s těmito uzavírkami bude doprava vedena po objízdných trasách, které povedou po komunikacích města Příbora.

🙏 Děkujeme občanům za pochopení a trpělivost při dočasném omezení dopravy.

 

Uzavírky ulic Jičínské a Místecké – výměna vodovodního řadu

Zveme všechny věkové kategorie na ukázku dokončované dálnice D1 kolem Přerova

Po schválení všech náležitostí je nám ctí pozvat co nejširší veřejnost na prohlídku dokončované dálnice D1 v úseku Říkovice–Přerov. Návštěvníci budou mít unikátní možnost jako jedni z prvních projít či projet poslední chybějící úsek nejdelší a nejdůležitější české dálnice.

 

Den otevřené dálnice D1 se uskuteční v neděli 21. září 2025 od 10:00 do 16:00 hodin. Bohatý program zaujme všechny věkové kategorie (připravujeme soutěže, přehlídky techniky, fotokoutek, zajímavé stánky, zástupci ŘSD i zhotovitele na místě apod.). Občerstvení i parkování zajištěno (pro zájemce poslouží bezplatná kyvadlová doprava autobusem). Další podrobnosti včetně určení místa konání upřesňuje plakát, který je volně k dispozici pro sdílení mezi občany. 

 

Předem děkuji za šíření pozvánky, přeji pěkný den.

 

Zveme všechny věkové kategorie na ukázku dokončované dálnice D1 kolem Přerova

 

Zdroj: www.rsd.cz