Obří náklaďák Kolos od Tatry nesloužil jen v armádě. Drtikolka T813 měla gigantický motor a tahala i letadla. Přezdívku dostala díky filmu

Tatra T813 vznikla primárně pro potřeby armády, její schopnosti se ale hodily i v civilním sektoru, a tak sloužila nejen ve vojenských barvách. Připomeňte si její příběh.

Tuzemská armáda je pro automobilku Tatra dlouhé desítky let klíčovým odběratelem. Platilo to samozřejmě i v době socialismu, kdy mnohé projekty kopřivnické automobilky byly právě výsledkem vojenského zadání. To je případ i Tatry 813 „Kolos“, která vznikla na základě armádní zakázky na dělostřelecký tahač.

 

TATRA 813 DRtikol 1

Podivný prototyp bez kabiny

Práce na vozidle odstartovaly v roce 1960 v konstrukční kanceláři pobočného závodu Bánovce nad Bebravou. První prototyp vznikl z komponentů tehdy nové Tatry 138, šlo vlastně jen o funkční vzorek – stroj neměl karoserii, a tak tu byla jen čtyři sedadla upevněná k osmikolovému podvozku a motocyklový štít chránící řidiče.

 

Speciální byl i pohon, který obstarával nově vyvinutý vznětový dvanáctiválec T930 o objemu 17 640 cm³, vzniklý přidáním čtyř válců k původnímu osmiválcovému motoru. Výsledkem atmosférického motoru s přímým vstřikováním byl výkon 199 kW a točivý moment 990 Nm, což byly v době vzniku fantastické hodnoty. Později tu byly i prototypy s benzinovým osmiválcem, ten se ale moc neosvědčil.

Prototyp byl pečlivě testován, a to mimo jiné ve vojenském prostoru Libavá, kde si ho prohlédli i zástupci armády. Ty vůz nadchnul, vždyť zvládal překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů nebo jezdit s bočním náklonem až 30°. I díky tomu vývoj mohl pokračovat, už v upravené podobě, s karoserií.

 

TATRA 813 DRtikol

Přichází sériový Kolos

Automobil tak dalšími jízdními zkouškami mířil k sériové výrobě, která byla nakonec zahájena v roce 1967. První se začal vyrábět osmikolový speciál určený pro armádu, tzv. Kolos 8 × 8 s dvěma řiditelnými nápravami a odpružením vpředu i vzadu podélnými listovými pery. Základem byl pro Tatru typický páteřový podvozek s centrální nosnou rourou, zde tvořený spojenými skříněmi montážních celků pohonu, a výkyvnými polonápravami.

O pohon se postaral už dobře známý dvanáctiválec, který v sériové podobě dosáhl na výkon 190 kW. Spárován byl s pětistupňovou mechanickou převodovkou s dvoustupňovou redukcí. Trambusová kabina byla dostupná v krátkém nebo prodlouženém provedení.

Tatra T813 měla v armádě na starosti rozličné úkoly. Vedle tahače přívěsů postupně vznikly i různé speciály jako třeba nosič mostní konstrukce pro ženisty nebo nosiče různých raketových systémů.

 

TATRA 813 DRtikol 2

Do civilu!

Nakonec však nezůstalo jen u vojenských speciálů. Uvolněná doba druhé poloviny šedesátých let znamenala, že bylo rozhodnuto o možnosti využití T813 také v civilním sektoru. Vůz zde měl nahradit zastaralou Tatru 141, jejíž konstrukce vycházela ještě z modelu T111, vzniklého už za války.

V roce 1969 tak vznikly další deriváty. Novým základem se stala čtyřkolka 4 × 4 s jednou řiditelnou nápravou, nad níž stála šestikolka 6 × 6 se dvěma řiditelnými nápravami. Civilním vrcholem byla osmikolka 8 × 8 pro přívěsy o hmotnosti až 100 tun.

 

TATRA 813 DRtikol 3

 

Do sériové výroby se tak dostaly různé tahače či podvozky pro jeřáby stejně jako sklápěče nebo speciály pro hasiče. Právě podle sklápěče se T813 někdy přezdívá Drtikol nebo Drtikolka, a to podle filmu Prázdniny pod psa z roku 1980. V něm s vozem jezdila postava přezdívaná právě Drtikol.

Díky spolupráci se západoněmeckou společností SEMEX dokonce vznikl i výkonný letištní tahač schopný manipulovat letadly o hmotnosti až 300 tun. V době politické normalizace se ale takový vůz na Západ nakonec vyvážet nemohl.

Tatra 813 se vyráběla do roku 1982, kdy byla nahrazena modelem T815. Vzniklo celkem 11 751 exemplářů různých modifikací. Vedle Československa tahle tatra jezdila také v Indii, Rumunsku, NDR nebo SSSR.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Odstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice

SmVak informuje, že dne 19.11.2025 od 08:00 do 14:00 hod. dojde k odstávce pitné vody na ulici Lidická.

 

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
14.11.2025
19.11.2025 14:00
121673 Příbor, Příbor Lidická u č.p. 50 - porucha na řadu DN 125 GG ulice Lidická, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně přistavení cisterny
Ověřená

 

Odstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice

Přílohy
pdfOdstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice [pdf, 143 kB]
Odstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice

ALZA

🔥 Největší Black Friday odstartoval! Tisíce produktů s poctivou slevou. 🔥

ALZA BLACK FRIDAY

 

ALZA

Státní svátek 17. listopadu a obchody: Otevře se, nebo zůstanou brány zavřené?

 

📢 17. listopad 2025: Obchody OTEVŘENÉ – Shopping je možný!

 

Státní svátek 17. listopad (Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva) letos připadá na pondělí, čímž vytváří prodloužený víkend.

Zde je nejdůležitější informace pro vaše nákupy:

  • Otevírací doba: Obchody zůstávají otevřené!

  • Zákon: Pro 17. listopad neplatí zákonné omezení prodejní doby, a to platí pro obchody všech velikostí.

Tento svátek připomíná dvě klíčové události: nacistické represe proti studentům v roce 1939 a začátek Sametové revoluce v roce 1989. Název Sametová revoluce je odvozen od jejího pokojného průběhu, který letos slaví již 36. výročí.

 

Státní svátek 17. listopadu a obchody: Otevře se, nebo zůstanou brány zavřené?

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN

Lada Vyvialová Vás srdečně zve na exkluzivní pop-up akci, kde představí limitovanou kolekci GRAFEN.

 Kdy: čtvrtek 13. listopadu 2025, 16:00–20:00
 Kde: Freudova 415, Příbor

 

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN

16. listopadu 2025 Swingový koncert

Swingový orchestr Bedřicha Pukovce vás srdečně zve na koncert plný nesmrtelných swingových melodií.

Hosté večera:
Trio Melody ladies
Zbyněk Terner
Martin Frynta 

Řídí Zdeněk Pukovec. 
Večerem provází Zbyněk Terner.

Předprodej vstupenek v papírnictví DarKa na náměstí v Příboře (tel.: 733 314 516).

Vstupné: 250 Kč, senioři a děti do 10 let 200 Kč

 

Koncert je pořádán s podporou města Příbora.

 

16. listopadu 2025 Swingový koncert

SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025

SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025
SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025 SVATOMARTINSKÉ MENU A MENU NA TÝDEN 10. - 16. LISTOPADU 2025