Obří náklaďák Kolos od Tatry nesloužil jen v armádě. Drtikolka T813 měla gigantický motor a tahala i letadla. Přezdívku dostala díky filmu

Tatra T813 vznikla primárně pro potřeby armády, její schopnosti se ale hodily i v civilním sektoru, a tak sloužila nejen ve vojenských barvách. Připomeňte si její příběh.

Tuzemská armáda je pro automobilku Tatra dlouhé desítky let klíčovým odběratelem. Platilo to samozřejmě i v době socialismu, kdy mnohé projekty kopřivnické automobilky byly právě výsledkem vojenského zadání. To je případ i Tatry 813 „Kolos“, která vznikla na základě armádní zakázky na dělostřelecký tahač.

 

TATRA 813 DRtikol 1

Podivný prototyp bez kabiny

Práce na vozidle odstartovaly v roce 1960 v konstrukční kanceláři pobočného závodu Bánovce nad Bebravou. První prototyp vznikl z komponentů tehdy nové Tatry 138, šlo vlastně jen o funkční vzorek – stroj neměl karoserii, a tak tu byla jen čtyři sedadla upevněná k osmikolovému podvozku a motocyklový štít chránící řidiče.

 

Speciální byl i pohon, který obstarával nově vyvinutý vznětový dvanáctiválec T930 o objemu 17 640 cm³, vzniklý přidáním čtyř válců k původnímu osmiválcovému motoru. Výsledkem atmosférického motoru s přímým vstřikováním byl výkon 199 kW a točivý moment 990 Nm, což byly v době vzniku fantastické hodnoty. Později tu byly i prototypy s benzinovým osmiválcem, ten se ale moc neosvědčil.

Prototyp byl pečlivě testován, a to mimo jiné ve vojenském prostoru Libavá, kde si ho prohlédli i zástupci armády. Ty vůz nadchnul, vždyť zvládal překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů nebo jezdit s bočním náklonem až 30°. I díky tomu vývoj mohl pokračovat, už v upravené podobě, s karoserií.

 

TATRA 813 DRtikol

Přichází sériový Kolos

Automobil tak dalšími jízdními zkouškami mířil k sériové výrobě, která byla nakonec zahájena v roce 1967. První se začal vyrábět osmikolový speciál určený pro armádu, tzv. Kolos 8 × 8 s dvěma řiditelnými nápravami a odpružením vpředu i vzadu podélnými listovými pery. Základem byl pro Tatru typický páteřový podvozek s centrální nosnou rourou, zde tvořený spojenými skříněmi montážních celků pohonu, a výkyvnými polonápravami.

O pohon se postaral už dobře známý dvanáctiválec, který v sériové podobě dosáhl na výkon 190 kW. Spárován byl s pětistupňovou mechanickou převodovkou s dvoustupňovou redukcí. Trambusová kabina byla dostupná v krátkém nebo prodlouženém provedení.

Tatra T813 měla v armádě na starosti rozličné úkoly. Vedle tahače přívěsů postupně vznikly i různé speciály jako třeba nosič mostní konstrukce pro ženisty nebo nosiče různých raketových systémů.

 

TATRA 813 DRtikol 2

Do civilu!

Nakonec však nezůstalo jen u vojenských speciálů. Uvolněná doba druhé poloviny šedesátých let znamenala, že bylo rozhodnuto o možnosti využití T813 také v civilním sektoru. Vůz zde měl nahradit zastaralou Tatru 141, jejíž konstrukce vycházela ještě z modelu T111, vzniklého už za války.

V roce 1969 tak vznikly další deriváty. Novým základem se stala čtyřkolka 4 × 4 s jednou řiditelnou nápravou, nad níž stála šestikolka 6 × 6 se dvěma řiditelnými nápravami. Civilním vrcholem byla osmikolka 8 × 8 pro přívěsy o hmotnosti až 100 tun.

 

TATRA 813 DRtikol 3

 

Do sériové výroby se tak dostaly různé tahače či podvozky pro jeřáby stejně jako sklápěče nebo speciály pro hasiče. Právě podle sklápěče se T813 někdy přezdívá Drtikol nebo Drtikolka, a to podle filmu Prázdniny pod psa z roku 1980. V něm s vozem jezdila postava přezdívaná právě Drtikol.

Díky spolupráci se západoněmeckou společností SEMEX dokonce vznikl i výkonný letištní tahač schopný manipulovat letadly o hmotnosti až 300 tun. V době politické normalizace se ale takový vůz na Západ nakonec vyvážet nemohl.

Tatra 813 se vyráběla do roku 1982, kdy byla nahrazena modelem T815. Vzniklo celkem 11 751 exemplářů různých modifikací. Vedle Československa tahle tatra jezdila také v Indii, Rumunsku, NDR nebo SSSR.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

Pravidelně vydáváme informační zprávy k jednotlivým stavbám, opravám nebo údržbě svěřených komunikací ve správě Ředitelství silnic a dálnic (též ŘSD). Známou organizaci charakterizuje denní vliv na plynulost provozu dálnic i silnic I. třídy, ovšem nutno občas připomenout pozadí fungování či základní údaje o statním podniku, který zanedlouho oslaví 58. narozeniny

 

Aktuálně platí tyto základní fakta o Ředitelství silnic a dálnic:

- Vznik dnešního ŘSD se datuje od 1. července 1967.

- Organizační strukturu tvoří generální ředitelství v Praze, 2 závody v Praze a Brně, 12 krajských správ a Správa dálnic.

- Veškeré činnosti zajišťuje 2 398 zaměstnanců.

- Meziročně roste rozpočet – letos opět rekordní ve výši cca 80 miliard Kč, z toho cca 2/3 na investiční přípravu + výstavbu a 1/3 na opravy a údržbu.

 

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

 

- Celková délka silnic I. třídy: 5 902 km.

- Celková délka dálnic: 1 502 km.

- Cílem do roku 2033 je provozovat 2 000 km páteřních dálnic. 

- Počet mostů na dálnicích: 2 172 v délce 164,5 km.

- Počet tunelů na dálnicích: 24 v délce 19,8 km.

- Údržbu dálnic zajišťuje 22 středisek, další 3 jsou ve výstavbě.

- Údržbu silnic I. třídy a vybraných úseků dálnic provádíme dodavatelsky externími firmami.  

 

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

 

Zdroj: www.rsd.cz

Český den proti rakovině 2025

TERMÍN LETOŠNÍ SBÍRKY

středa 14. května 2025

Tematické zaměření: Prevence kolorektálního karcinomu

 

Český den proti rakovině je nejstarší sbírka v ČR, která se pravidelně koná již od roku 1996.


1. Přinést veřejnosti informace o prevenci rakoviny prostřednictvím rozdávaných letáčků.
2. Za nabízené kvítky měsíčku lékařského získat prostředky na boj proti rakovině – na nádorovou prevenci, zlepšení kvality života onkologických pacientů, podporu onkologické výuky, výzkumu a vybavení onkologických center.


Prevence kolorektálního karcinomu


14. května 2025


světle zelená


libovolný, minimálně však 20 Kč

 

Kytička proti rakovině 2025

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

České tatrovky jsou odolné náklaďáky, které se těší zájmu nejen doma, ale i v cizině. Důkazem budiž Tatra Phoenix jistého německého páru, jež se přijela podívat na kopřivnický polygon vybavená vlastním domečkem z Rakouska. A ne ledajakým.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Německý pár Matthias a Andrea si kvůli terénní průchodnosti vybrali černou Tatru Phoenix, kterou zakoupili u autorizovaného prodejce Tschann-Bayern, nicméně poté vůz čekala ještě zastávka u rakouské společnosti Zirbenbox, kde model dostal unikátní dřevěnou obytnou nástavbu.

 

Zajímavostí je také černá barva celého obytňáku. To je prý proto, že černá v kombinaci s určitými materiály (třeba vlna uchovávající vlhkost) může auto ochlazovat (odpařováním), a nikoli ohřívat, jak by se předpokládalo.

Rakušané používající k práci přírodní materiály dále uvádí, že řada komponentů nástavby byla vyrobena individuálně a celek uspořádán podle potřeb zákazníků, ale i jejich psa Chilliho.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Vpředu tak najdete terasu, uvnitř lůžka přeskládatelná na jídelní kout, spouštěcí lůžko, vytápěnou podlahu, profesionální kávovar, kamna na dřevo, indukční varnou desku, troubu, koupelnu s výklopným umyvadlem, kompostovací toaletu nebo otevírací střechu.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Pod ní je mimochodem postel, takže můžete ležet v posteli, být na střeše a užívat si okolní přírodu. To je zkrátka fenomenální. Kromě toho má vůz na střeše ještě expediční nosič, přídavné osvětlení a solární panely.

Nechybí ani centrální dofuk pneumatik, pohon všech kol, brodivost 800 mm, motor Paccar MX-11 o výkonu 450 koní a 16stupňová převodovka.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Auto už poznalo kus Evropy, což dokládají vlajky navštívených zemí umístěné v zadní části kabiny. Včetně Česka jich je podle fotek celkem jedenáct. Ve videu na webu úpravce jsme se navíc dozvěděli, že se cestovatelé podívali i za polární kruh, kde bylo až minus 35 stupňů, a také, že navštívili řecký poloostrov Peloponés.

Obytné vozidlo Tatra Phoenix a jeho majitelé se v minulosti účastnili rovněž slavného off-roadového festivalu Abenteuer und Allrad v německém Bad Kissingenu. Vskutku pěkný kousek.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Od pondělí 12. května 2025 od 6:00 hodin bude zahájena rekonstrukce mostu ev. č. 464-022 přes místní potok na ulici Frenštátské. Jedná se o most na silnici II/464 v místě křížení s levým přítokem říčky Lubiny.

Stavba bude probíhat za úplné uzavírky silnice II/464 v místě mostu, a to po dobu přibližně 120 dnů.

 

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Objízdné trasy

Objížďky budou vedeny po silnicích:

•    III/48012 – ulice Štramberská a Čs. armády,

•    III/04823 – ulice Jičínská,

•    a dále po silnici I/58 (obchvat města) ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

•    Ve směru od Frenštátu povede objízdná trasa po ulici Štramberská.

•    Ve směru od Ostravy a Frýdku-Místku po ulici Jičínská.

 

Změny ve veřejné dopravě již v platnosti

Po uzavřené části silnice je vedeno celkem 12 autobusových linek. Po dobu uzavírky budou autobusy jezdit obousměrně po objízdné trase:

•    Silnice I/58,

•    ulice Štramberská (III/48012),

•    ulice Nerudova.

Zastávka „Příbor, železniční stanice“ bude dočasně přemístěna na ulici Nerudovu, kde bude označena a upravena:

•    Ve směru na Kopřivnici (Lubinu, Na Holotě) se bude nastupovat ze stávajícího chodníku.

•    Ve směru do Příbora (u škol) bude nástupní plocha dočasně zpevněna.

 

Zastávky „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ a „Příbor, železniční stanice“ na původní trase budou po dobu uzavírky dočasně zrušeny.

Ulice Nerudova, která je nyní zaslepena a nepřístupná z ulice Frenštátské, bude během stavby dočasně průjezdná pro autobusy. Betonové zábrany na vjezdu budou odstraněny.

 

Děkujeme za pochopení a trpělivost během probíhajících stavebních prací. 

Příborský běh 2025: V ulicích Příbora závodilo 508 běžců všech generací

 

V sobotu se v Příboře uskutečnil další ročník Příborského běhu, který přilákal stovky sportovních nadšenců všech věkových kategorií. Letošní účast byla rekordní – na start se postavilo 508 závodníků.

Závodní den netradičně začal kategoriemi dospělých, poté pokračoval závody dětí. Nejmenších běžců do čtyř let se zúčastnilo 194, závod absolvovali bez hodnocení výsledků. Děti ve věku 5 až 15 let reprezentovalo dalších 157 účastníků.

Dospělí soutěžili ve sportovní a hobby kategorii, ve kterých se zúčastnilo celkem 101 závodníků. Oblibu si získaly i štafety – do nich se zapojilo 14 týmů, tedy 56 běžců. V hodnocených kategoriích byli oceněni vždy tři nejlepší muži a tři nejlepší ženy, stejně tak i děti od 5 let výše.

Celým programem provázel zkušený moderátor Marian Žárský. Den zpestřil bohatý doprovodný program – parkourové vystoupení, rozcvička pro děti, lezecká stěna, malování na obličej i různé dětské atrakce. Připraveno bylo také občerstvení, káva, upomínkové předměty a samozřejmě zajištěn zdravotnický dozor.

Zvláštní poděkování patří příborským Junákům, kteří nejenže zajišťovali občerstvovací stanici, ale také pečlivě vyznačili a technicky připravili celou závodní trasu.

Stejně tak Technické služby města Příbora a Městská policie Příbor sehrály klíčovou roli při zajištění bezpečnosti a organizace v prostoru trati – ať už šlo o dopravu, zábrany, či celkovou logistickou podporu.

Každý závodník, který dorazil do cíle, si kromě dobrého pocitu odnesl i velkou perníkovou účastnickou medaili.

Velké poděkování patří všem partnerům a sponzorům, kteří svými příspěvky a podporou pomohli uskutečnit tuto oblíbenou sportovní událost. Bez jejich zapojení by se akce v takovém rozsahu nemohla konat.

Děkujeme všem běžcům, divákům, dobrovolníkům i organizátorům za výbornou atmosféru a těšíme se na další ročník!

 

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

Město Příbor srdečně zve všechny obyvatele i návštěvníky na netradiční sousedské setkání, které se uskuteční v sobotu 10. května od 15 do 22 hodin na náměstí Sigmunda Freuda. Uskuteční se zde zcela nová akce, kterou do našeho města přináší spolek Piána na ulici z.s.  

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

 

Akce je oslavou narozenin nejslavnějšího příborského rodáka Sigmunda Freuda – a jak lépe si připomenout zakladatele psychoanalýzy než pohovkami? Těch bude na náměstí rozmístěno hned několik desítek. Náměstí bude po celou dobu akce uzavřeno pro automobilovou dopravu, aby se z něj mohl stát otevřený prostor pro odpočinek, setkávání, sdílení i nečekané kulturní zážitky.

Návštěvníci se mohou těšit na pestrý program: zazní gypsy jazz v podání Bratří Galiů, klasická hudba přizpůsobená pohodlí posluchačů na pohovkách, vídeňské valčíky z historického gramofonu, flašinetář, stará kola i improvizace herců z divadelního spolku Přídlo. Atmosféra bude uvolněná, domácí a přívětivá – stačí si přinést například vlastní bábovku nebo kávu v termosce.

Spolek Piána na ulici z.s. je známý oživováním veřejného prostoru napříč českými a moravskými městy – například pořádáním Dlouhého stolu na Karlově mostě nebo umísťováním pouličních pián a Poesiomatů. Akce v Příboře je jejich prvním happeningem mimo domovské město a všichni organizátoři věří, že se

Příští rok nás čeká Freudovo 170. výročí – možná i 170 pohovek!