Páté kolo u vozu? Tahle Tatra 613 vznikla právě kvůli němu

Speciální Tatra 613-3 TRT – „Tatra Runway Tester“ – pro zjišťování přilnavosti ranvejí oslavila 35 let. Vyvinuli ji proto, že vláda nechtěla utrácet za techniku ze Západu.

Když o vás někdo řekne, že jste páté kolo u vozu, není to moc lichotivé označení – jste totiž zbyteční. Můžeme polemizovat o užitečnosti plnohodnotného pátého kola coby rezervy, na významu idiomu to však nic nezmění. Existuje nicméně jedno auto, jehož jízdy smyslem je právě používání pátého kola, a to dokonce auto československé – Tatra 613-3 TRT.

Ta písmena znamenají „Tatra Runway Tester“, tedy „Zkoušeč ranvejí“. Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO, International Civil Aviation Organization) totiž nařídila, že od roku 1989 musí mít mezinárodní letiště zařízení schopné měřit adhezi na vzletových a přistávacích drahách.

 

Tatra 613 - 1

 

Jelikož socialistická vláda nechtěla utrácet nedostatkové devizy na pořízení měřicího stroje ze zahraničí, zaúkolovala brněnské pracoviště Výzkumného ústavu dopravního v Žilině, a to už v polovině 80. let. Ten do roku 1989 vyvinul systém s pátým kolem umístěným za sedačkou řidiče, které mohlo být poháněno hydrostatickým převodem od motoru.

Ten nebyl kromě dodatečného kompresoru pro ovládání či pohon měřicího kola ničím odlišný od běžné produkce – byl to 3,5l vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o výkonu 124 kW a točivém momentu 270 Nm, který dokázal rozjet speciál na 180 km/h. Doporučené rychlosti měření byly 65, 96 a 130 km/h, což zhruba odpovídá 40, 60 a 80 mílím v hodině.

 

Tatra 613 - 2

 

Po spuštění kola na ranvej pomocí hydraulické vzpěry se dal upravovat jeho přítlak v rozmezí 250–1000 newtonů. Místo pravé zadní sedačky byla nádrž na vodu, druhá byla pod přední kapotou, a to proto, aby vůz zvládl zkrápět dráhu pro změření adheze na mokru. Celkem byla zásoba vody 400 litrů.

Čidla umístěná na měřicím kole zjistila síly, následně z nich počítač na palubě vypočítal součinitel podélného tření a tyto informace mohla osádka vozu rovnou předávat řídícím letového provozu. Ti posílali informace blížícím se pilotům, kteří mohli podle toho správně nastavit ABS.

 

Tatra 613 - 3

 

Na jaře roku 1989 vznikly celkem tři kusy Tatry 613-3 TRT; speciál tedy nedávno oslavil 35 let. Po představení na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se jednalo o prodeji do dalších zemí východního bloku. Jenže ten se na podzim 1989 rozpadl, takže další kusy už nikdy vyrobeny nebyly. Jeden z těch existujících je občas k vidění v kopřivnickém muzeu automobilky Tatra.

 

Zdroj: www.auto.cz

Třídění má smysl. Příbor získal Odpadového Oskara a míří pod limit 160 kg

Město Příbor děkuje všem obyvatelům, kteří poctivě třídí, kompostují a pomáhají předcházet vzniku odpadu. Díky vám jsme společně dosáhli mimořádného úspěchu – Příbor získal další ocenění Odpadový Oskar a v rámci Moravskoslezského kraje obsadil 3. místo v kategorii měst nad 5 000 ovatel.

Rozhodující bylo, že v roce 2024 obyvatelé Příbora vyprodukovali 118,1 kg směsného komunálního odpadu (SKO) na osobu, což je jeden z nejlepších výsledků v regionu.

 

Třídění má smysl. Příbor získal Odpadového Oskara a míří pod limit 160 kg

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11934 Komenského část ulice Komenského, Jičínská, Tyršova, Štefánikova, dle mapového podkladu
29.10.2025 08:00
29.10.2025 14:00
Umožněno předzásobení Rekonstrukce vodovodu

 

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

"Historie výroby osobního automobilu v Příboře"

Nenechte si ujít: "Setkání tatrovácké mládeže" a knižní novinka o historii TATRA Příbor!

Vzpomínáte na ikonické vozy, které psaly historii československého, a potažmo světového, automobilismu? Značka TATRA je dodnes symbolem unikátního technického řešení a designu. A právě město Příbor hrálo v její kapitole osobních automobilů, jako byly legendární modely T-603 a T-613, klíčovou roli.

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Přijměte srdečné pozvání na "Setkání tatrovácké mládeže", které oživí vzpomínky na dobu, kdy se v Příboře rodily skvosty.

  • Kdy: Čtvrtek 23. října 2025 v 15:00 hod.

  • Kde: Salónek (u schodiště) Kulturního domu v Příboře

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Hlavní událostí setkání bude představení a možnost zakoupení právě vydané, dlouho očekávané knihy "Historie výroby osobního automobilu v Příboře" od autorů Jiřího Slaného a Zdeňka Kübela. Je to jedinečná příležitost ponořit se do historie výroby těchto technicky fascinujících vozů a objevit méně známé příběhy z místního závodu.

 

Knižní novinku si budete moci zakoupit přímo na místě za 500,- Kč.

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Ať už jste pamětníkem, obdivovatelem klasických vozů, nebo se jen rádi seznamujete s významnou regionální historií a technickým dědictvím, které i po letech inspiruje – přijďte. Po dlouhé době je to skvělá příležitost se potkat, popovídat a zavzpomínat.

 

Historie výroby osobního automobilu v Příboře

 

Hola, hola, TATRA volááá... Těšíme se na vás!

(Zdeněk Kübel a Jiří Slaný)

Realizace vodorovného dopravního značení v Příboře

V nadcházejících dnech proběhne v Příboře realizace vodorovného dopravního značení.  

Práce se budou týkat ulic Fučíkova a Lidická u Sokolovny.  

Prosíme obyvatele o včasné přeparkování vozidel v uvedených lokalitách a o respektování dopravního značení po dobu prací.  

Děkujeme za pochopení a spolupráci!

 

Realizace vodorovného dopravního značení v Příboře

Odstávka pitné vody 15.10.2025 - SMVAK PŘÍBOR

SmVak informuje, že ve středu 15.10.2025 od 08:00 do 12:00 hod. dojde k plánované odstávce pitné vody na ulici Tyršova.

 

Odstávka pitné vody 15.10.2025 - SMVAK PŘÍBOR

Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

Omezení provozu na trati ()

 

VLAK STUDÉNKA PŘÍBOR VEŘOVICE

 

Správa železnic, s. o., informuje cestující i veřejnost o plánovaném omezení vlakové dopravy, které proběhne ve dnech od úterý do čtvrtka .

 

Omezení se týká úseku Příbor - Veřovice na frekventované trati (Hranice na Moravě - Bohumín/Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka).

 

Kdy a kde k výluce dojde?

  • Termín: (úterý, středa, čtvrtek)

  • Čas: Vždy v denních hodinách, konkrétně od do hod.

  • Dotčený úsek: Příbor - Veřovice

Náhradní doprava a organizace: Po celou dobu trvání výluky budou všechny vlakové spoje v dotčeném úseku nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (NAD).

 

Autobusy budou zajišťovat přepravu v úseku Příbor - (Štramberk) - Veřovice.

 

Cestujícím se doporučuje věnovat zvýšenou pozornost výlukovému jízdnímu řádu, který přesně stanoví odjezdy a příjezdy náhradních autobusů.

Bližší informace k přesnému vedení autobusových linek a umístění zastávek jsou k dispozici na informačních kanálech dopravců.

 

Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

 

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Příbor – autobusová zastávka „Příbor, žel. st.“

Kopřivnice zastávka – autobusová zastávka „Kopřivnice, Čs. armády“

Kopřivnice před staniční budovou

Štramberk autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice před staniční budovou

Přílohy
pdfTřídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi [pdf, 601 kB]
Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi