Retro: Slavná limuzína pro komunistické papaláše i závodila. Tatra 603 dnes vyjde na miliony

Pozor, jede papaláš! Tatra 603 byla vyhrazena jen pro vyvolené. Tradici luxusního vozu ale založily už předválečné modely 77, 87 a 97, po válce ji rozvinul Tatraplan a jejím symbolickým vyvrcholením se stal právě typ 603. Svého času obávané až nenáviděné, dnes mimořádně ceněné a mezinárodně uznávané reprezentativní vozy prosluly vzadu umístěnými chlazenými osmiválci a úhlednými aerodynamickými karoseriemi.

Krycí jméno Valuta

Šimek s Grossmanem v jedné ze svých povídek naznačují docela netradiční rozdělení dějinných epoch: pravěk, starověk, středověk, novověk a léta padesátá. V poválečném Československu šlo o jednu z nejtemnějších historických etap, jak už to tak ale bývá, dávají podobná údobí vzniknout mimořádně progresivním technickým dílům.
 
tatra 603

Platilo to o německých raketových střelách V1 a V2 ze druhé světové války a platilo to i o kopřivnické Tatře 603 z padesátých let. V šílené době, kdy byli fyzicky likvidováni nevinní lidé, obraceny toky řek, v horách byla pěstována vinná réva a fotbaloví Bohemians se jmenovali Spartak Stalingrad.

Jak vidno z uvedených příkladů, pro podobné zásahy do přirozeného řádu věcí byla zcela nepodstatná alespoň elementární logika, která byla rozhodným způsobem nahrazována zvrácenými ideologickými poučkami. Tak se stalo, že automobilce Tatra, nejstaršímu výrobci aut na našem území, bylo na počátku oné ponuré dekády odejmuto právo dále vyrábět osobní automobily. Výroba se v době, kdy Hanzelka se Zikmundem uzavírali po světě stovky kontraktů na nové osobní osmiválce, měla přeorientovat na těžké nákladní vozy v čele s legendárním modelem 111. 

S nastalou situací se naštěstí nemínila smířit konstrukční skupina v pražské kanceláři Tatry pod vedením Vladimíra Popeláře. Ve smíchovské továrně spolu s výtvarníkem Františkem Kardausem vytvořili základní koncepci a tvarové řešení budoucího auta. Zpočátku jej trefně pojmenovali Valuta ve vyjádření naděje, že případný export a z něho získané marky či dolary by mohly obměkčit duté hlavy ve stranickém sekretariátu. I stalo se.
 
tatra 603-2

Slibný nástup

Po smrti Stalina s Gottwaldem zjara 1953 nabral režim přece jen o něco lidštějších kontur a potichu se zbavoval nejextrémnějších výstřelků bolševické ideologie. Mimo jiné to znamenalo uvědomění si, že sovětské ZISy jsou pro tuzemské funkcionáře s výjimkou těch nejvyšších nedostupné, a rychle dosluhující Tatry 87 či Tatraplany musí nahradit něčím modernějším. Jejich oko se proto opět zaměřilo do podhůří Beskyd, kde se rozkládá Kopřivnice.

Vývoj limuzíny se narychlo stěhoval z Prahy do Kopřivnice. Nový osobní vůz převzal nejen dvouapůllitrový osmiválec z monopostu T 607, ale i jeho typové označení T603. Výstavní premiéra proběhla na výstavě československého strojírenství v Brně roku 1955, v průběhu roku 1956 pak následovala ověřovací série prvních devíti kusů. Ruční výroba v dosti zastaralých dílnách však probíhala velmi pomalu a tak se o sériovou produkci jednalo spíše až na počátku 60. let. O novince se svého času vyjádřil i prezident Antonín Zápotocký a tak mu k jeho 72. narozeninám dovezli známí tatrováčtí piloti Pavelka a Veřmiřovský jednu z prvních 603 jako dárek přímo na Pražský hrad. Povídá se, že takovou drifterskou show první nádvoří ještě nikdy nezažilo - a nejspíš už ani nezažije.
 
tatra 603-3

Ze zahraničí se začaly hromadit objednávky a nutno říci, že první kusy Tatry 603 slavily značné úspěchy. Nejprve třeba v průběhu zimních olympijských her v Cortině d’Ampezzo, kde sloužily českým sportovcům, později především na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, kde československá expozice slavila obrovský úspěch – odtud lidové označení první generace „bruselka.“
 

Tatrovácká klasika

Konstrukčně byl vůz Tatra 603 přímým potomkem slavných typů T77, 87 a Tatraplan, měl však modernější a hlavně výrazně větší proudnicovou karoserii s velkou prosklenou plochou a šesti místy k sezení. Kromě osmiválce v zádi a centrální nosné roury tu bylo charakteristické také nezávislé zavěšení kol s kyvadlovými polonápravami, starající se o patřičný komfort jízdy.

V porovnání se svými předchůdkyněmi měla T603 výrazně lepší jízdní vlastnosti dané zejména lepším rozložením hmotnosti mezi obě osy, i tak ale většina šoférů vozila v předním zavazadelníku pytel cementu pro lepší stabilitu a odolnost proti bočnímu větru. Vrozená přetáčivost se projevovala především na kluzkém povrchu, soudě ale dle dobového reklamního filmu „Šťastnou cestu“, šlo o nezáludné a dobře ovladatelné auto – alespoň v rukou zkušeného závodníka, mistra sportu Jaroslava Pavelky.

V praxi běžných uživatelů jízdní vlastnosti odpovídaly koncepci s motorem za zadní nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bylo citlivé na boční vítr a při ostré jízdě v zatáčkách přetáčivé. Maximální rychlost T 603 byla 160 km/h (údaj výrobce), ve skutečnosti však byly vozy rychlejší a díky své aerodynamické karosérii s nízkým součinitelem odporu (Cw=0,354) dosahovaly rychlost přes 170 km/h. 
Taková to reklama by dnes rozhodně neprošla. Nejde jen o dvanáctiminutovou délku, ale především o předváděná alotria v běžném provozu. Poznáte historické jihočeské město, kterým se Tatra divoce prosmýkává?

tatra 603-mig

Evoluce směrem k uniformitě

První "bruselky" oplývaly jedinečným designem zevnějšku i interiéru, který s jeho americkým designem plným chromu, nápaditých řešení a filigránských ovladačů přežil i ve druhé sérii vyráběné do roku 1968. Po roce 1968 přibylo černých plastů a ovladačů z jiných československých aut. Přístrojová deska jakož i jiná zákoutí kabiny se staly ponuřejšími a méně elegantními.

Na technické frontě bylo nicméně v průběhu let dosaženo značného pokroku. Brzdy, zpočátku bubnové, od konce roku 1968 nahradily licenční kotoučové brzdy na všech kolech, které byly vyráběny v licenci Dunlop. Od roku 1973 vozidlo používalo v té době revoluční bezkontaktní elektronické kondenzátorové zapalování PAL.

Zlepšení jízdních vlastností napomohlo zavedení torzního stabilizátoru přední nápravy u typu T2-603, jakož i pozdější zavedení radiálních pneumatik Barum rozměru 180/90-SR15 s dezénem OR17, které byly vyvinuty speciálně pro T 603. Vozy měly velmi dobře vyřešeno odpružení s poměrně vysokým zdvihem kol a nízkou vratnou frekvencí, takže jízda s nimi byla pohodlná i na horších silnicích.
 
tatra 603-skica

Jen pro vyvolené

Šestsettrojka sice vznikala dlouhých dvacet let, 20 422 celkem vyrobených vozů ale dává představu o skutečné sériovosti a pracnosti výroby. Největší roční produkce bylo paradoxně dosaženo až závěru výroby - v letech 1973 a 1974 bylo vyrobeno až 1600 vozů za rok. 

Tatry 603 nebyly v celém průběhu výroby prakticky vůbec exportovány (přes velký zájem o tento vůz) s výjimkou několika desítek kusů pro země bývalého východního bloku (Sovětský svaz, NDR, Bulharsko, Maďarsko, Jugoslávie). Dnes už je situace úplně jiná a zachovalé šestsettrojky se ve významných počtech kromě rodné hroudy vyskytují nejen v západní Evropě, ale také v USA a Kanadě a jejich ceny stále rostou.  

T 603 nebyla levným autem ani jako nová. V roce 1959 stála 98 tisíc Kčs, zatímco ruská Volga M 21 se i s rádiem dala pořídit za 55 tisíc a tuzemská Škoda Octavia Super za necelých 33 tisíc. Běžný měsíční plat se tehdy pohyboval kolem 1500 Kčs. O deset let později, v červnu 1969, byla cena Tatry 2-603 stanovena na 195 tisíc Kčs, tedy na čtyřnásobek ceny tehdy běžného vozu Škoda 1000 MB. K soukromníkům se T 603 nedostaly jako nové prakticky vůbec, pár kusů se dostalo dál až po konci ve státních službách.

Ceny hezkých šestsettrojek začínají okolo 1,5 milionu korun, vzácné vozy první série se třemi světly jsou ale klidně o milion dražší - mnoho jich totiž v průběhu služby dostalo novější čtyřokou karoserii, takže je jich opravdu málo. Kvalita zkrátka něco stojí. Jednoduše řečeno: jestli vlastnit nějakého poválečného československého veterána, pak rozhodně šestsettrojku, jediné auto světového formátu vyráběné za socialismu.  
 
Zdroj: www.autosalon.tv

Město Příbor ocenilo výjimečné žáky škol za školní rok 2024/2025

Ve čtvrtek 12. června 2025 ocenilo město Příbor nejvýjimečnější žáky a studenty místních škol. Slavnostní předání ocenění proběhlo v důstojném prostředí refektáře piaristického kláštera za účasti starosty města Ing. arch. Jana Malíka a předsedkyně Komise pro občanské záležitosti Věry Kovaříkové.

Vybraní žáci a studenti byli oceněni na základě nominací svých škol – za mimořádné studijní úspěchy, reprezentaci v soutěžích, nadání, aktivní přístup i za lidské kvality. Každá škola navrhla tři žáky, což v konkurenci mnoha talentovaných dětí nebyl lehký úkol.

Ocenění žáci a studenti příborských škol:

ZŠ Příbor, Jičínská

• Kateřina Tetamenti – oceněna za výborné studijní výsledky, mimořádný úspěch v projektu Ekoenergie 2025, v matematických a přírodovědných soutěžích a za práci ve školní televizi.

• Nikola Skálová – oceněna za vynikající výsledky ve SCIO testech a opakované úspěchy v soutěžích z matematiky, chemie a přírodovědy.

• Monika Jalůvková – oceněna za skvělé výsledky ve studiu, matematických a chemických soutěžích, účast v jazykových olympiádách a práci ve školní televizi.

ZŠ Npor. Loma

• Klára Machetanzová – oceněna za vynikající studijní výsledky, úspěchy v soutěžích a olympiádách i za všestranný rozvoj v oblasti sportu a hudby.

• Richard Radócz – oceněn za aktivní účast v soutěžích, férovost, ochotu pomáhat a vstřícný přístup ke spolužákům.

• Lukáš Hývnar – oceněn za aktivní činnost v žákovském parlamentu, účast v projektech a kamarádský přístup.

Masarykovo gymnázium Příbor

• Michael Ulumbekov – oceněn za úspěchy v SOČ, Matematické olympiádě a mezinárodních soutěžích z matematiky a fyziky.

• Kryštof Žatečka – oceněn za práci v oblasti veřejné dopravy v rámci SOČ, úspěch v soutěži Cansat a fyzikálních kláních.

• Magdalena Pešová – oceněna za výzkum společenských témat v SOČ, jazykové a recitační soutěže v angličtině.

ZUŠ Příbor

• Radka Žáková – oceněna za vynikající výsledky ve zpěvu a klavírní hře, včetně 2. místa v okresním kole celostátní soutěže ZUŠ.

• Sebastian Knebl – oceněn za výrazný hudební růst a 2. místo v celostátním kole ve hře na fagot.

• Filip Monsport – oceněn za skvělé pokroky a 2. místo v celostátní soutěži ZUŠ ve hře na trombon.

Každý oceněný obdržel z rukou starosty a předsedkyně komise pamětní list a poukázku do knihkupectví dle vlastního výběru.

Všem oceněným žákům a studentům srdečně blahopřejeme a přejeme krásné prázdniny!

 

Město Příbor ocenilo výjimečné žáky škol za školní rok 2024/2025

Odstávka pitné vody 16.06.2025

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 16.06.2025 od 08:00 do 14:00 hod.

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 16.06.2025 od 08:00 do 14:00 hod. na ulicích Erbenova, Sušilova, Na Nivách.

 

Odstávka pitné vody 16.06.2025

Pozvánka na 19. zasedání zastupitelstva města

Starosta města Příbora Vás zve na 19. zasedání zastupitelstva města, které se uskuteční dne 18.06.2025 v jednacím sále piaristického kláštera se začátkem v 16 hod.

 

Pozvánka na 19. zasedání zastupitelstva města

Město Příbor podpořilo nákup nového sociálního automobilu pro Domov NaNovo

Město Příbor podpořilo částkou 8 349 Kč společnost KOMPAKT na projekt „Sociální automobil“, jehož cílem bylo pořízení vozidla Dacia Jogger pro potřeby Domova NaNovo, příspěvkové organizace Moravskoslezského kraje.

Společnost KOMPAKT se věnuje tomuto projektu už od roku 1997 a za tu dobu předala sociálním službám po celé republice již více než tisíc automobilů. Princip fungování je založen na spoluúčasti regionálních partnerů – měst, firem i institucí, které si mohou na vozidle umístit své reklamní logo. Projekt tak spojuje sociální pomoc s viditelnou podporou lokálních komunit.

Domov NaNovo, příspěvková organizace, se sídlem Poštovní 912, Butovice, 742 13 Studénka, je příspěvkovou organizací Moravskoslezského kraje poskytující sociální služby Domov pro osoby se zdravotním postižením Studénka, Domov pro osoby se zdravotním postižením Suchdol nad Odrou, Chráněné bydlení Nový Jičín, Chráněné bydlení Sedlnice, Chráněné bydlení Kopřivnice a Sociální rehabilitace NaNovo.

Posláním organizace Domov NaNovo, p.o., je umožnit dospělým lidem s mentálním nebo zdravotním postižením žít samostatným životem podobným jejich vrstevníkům, s důrazem na jejich individualitu. V Chráněném bydlení Nový Jičín žije občan města Příbora. Všechny služby poskytované Domovem NaNovo, p.o., jsou občanům města k dispozici.

Zakoupení automobilu umožní nejen zvýšit mobilitu klientů, ale také zefektivnit poskytování služeb v terénu.

 

Město Příbor podpořilo nákup nového sociálního automobilu pro Domov NaNovo

Barevný čtvrtek v refektáři

Město Příbor a PharmDr. Pavel Grodza Vás srdečně zvou na Barevný čtvrtek v refektáři piaristického kláštera v Příboře dne 19. 6. 2025 od 17:00 hodin. Proběhne zde přednáška Mgr. Pavla Netušila na téma "Zajímaví živočichové novojíčínska". Vstupné činí 50 Kč a pro seniory nad 65 let za 25 Kč. Těšíme se na Vás.

 

Barevný čtvrtek v refektáři

Město Příbor ukončilo projekt Podnikni to! a pokračuje Klubem podnikavců

Město Příbor podpořilo podnikání svých občanů nabídkou kurzu Podnikni to!, jehož cílem bylo nastartovat a uvést v život zajímavé projekty.  Závěr kurzu byl zároveň možností pokračovat pod vedením odborníků v dlouhodobém a systematickém budování svých nastartovaných projektů a nápadů, i navazování cenných kontaktů v Klubu podnikavců. 

Na kurz Podnikni to! se registrovalo 25 zájemců, což převýšilo maximální kapacitu dvojnásobně. Byli to občané v různých fázích podnikání, od začátečníků po zkušenější. Vybraní účastníci v malé skupině pod vedením podnikatelky z praxe – Lady Vyvialové - hledali cesty k vybudování svých projektů a nápadů pomocí konceptu tzv. štíhlého přístupu v podnikání. Do budoucna tak získali široce uplatnitelné know-how, jak postupně projekt rozvíjet k úspěšné realizaci a obohatili se o nové inspirující pohledy.

“Velmi oceňuji dynamiku kurzu, perfektní vedení lektorkou, praktické zapojení ve smyslu výzvy jednej a podnikej hned! Skvělá spolupráce s ostatními a konkrétní rady a tipy,”oceňuje absolventka Jana.

Nabídka zapojit se do navazujícího Klubu podnikavců není jen pro absolventy, ale i pro veřejnost. Je pro všechny, kteří mají chuť a odhodlání budovat efektivní a funkční podnikání. Na setkáních, která probíhají jednou měsíčně budou mít možnost pracovat na svých podnikatelských projektech v Příboře bez nutnosti dojíždět za cenným know-how daleko. Součástí jsou diskuze projektů členů, jsou zváni hosté a experti na různá podnikatelská témata. 

Komunitní setkání si můžete vyzkoušet a nezávazně se připojit na nejbližší Sraz podnikavců, který se koná 30. 6. 2025 od 12 hodin v místnosti rady města na Městském úřadě v Příboře. 

Katka, absolventka kurzu Podnikni to! a zároveň členka Klubu podnikavců, oceňuje: “Pokud něco sama nevím nebo neumím, vždycky se mám na koho obrátit. Mám nestranné pozorovatele, u kterých mohu otestovat nové nápady. Všichni v Klubu jsou moc fajn lidi, je příjemné vidět, že řešíme podobné věci a můžeme si vzájemně poradit.”.

Díky podpoře města Příbora mají zájemci první návštěvu komunitního setkání zcela zdarma. 

Zaujal Vás Klub podnikavců v Příboře? Přijďte na setkání! 

Nejbližší termíny, kontakty a informace zjistíte na webu klubpodnikavcu.cz.

 

Město Příbor ukončilo projekt Podnikni to! a pokračuje Klubem podnikavců