Retro: Slavná limuzína pro komunistické papaláše i závodila. Tatra 603 dnes vyjde na miliony

Pozor, jede papaláš! Tatra 603 byla vyhrazena jen pro vyvolené. Tradici luxusního vozu ale založily už předválečné modely 77, 87 a 97, po válce ji rozvinul Tatraplan a jejím symbolickým vyvrcholením se stal právě typ 603. Svého času obávané až nenáviděné, dnes mimořádně ceněné a mezinárodně uznávané reprezentativní vozy prosluly vzadu umístěnými chlazenými osmiválci a úhlednými aerodynamickými karoseriemi.

Krycí jméno Valuta

Šimek s Grossmanem v jedné ze svých povídek naznačují docela netradiční rozdělení dějinných epoch: pravěk, starověk, středověk, novověk a léta padesátá. V poválečném Československu šlo o jednu z nejtemnějších historických etap, jak už to tak ale bývá, dávají podobná údobí vzniknout mimořádně progresivním technickým dílům.
 
tatra 603

Platilo to o německých raketových střelách V1 a V2 ze druhé světové války a platilo to i o kopřivnické Tatře 603 z padesátých let. V šílené době, kdy byli fyzicky likvidováni nevinní lidé, obraceny toky řek, v horách byla pěstována vinná réva a fotbaloví Bohemians se jmenovali Spartak Stalingrad.

Jak vidno z uvedených příkladů, pro podobné zásahy do přirozeného řádu věcí byla zcela nepodstatná alespoň elementární logika, která byla rozhodným způsobem nahrazována zvrácenými ideologickými poučkami. Tak se stalo, že automobilce Tatra, nejstaršímu výrobci aut na našem území, bylo na počátku oné ponuré dekády odejmuto právo dále vyrábět osobní automobily. Výroba se v době, kdy Hanzelka se Zikmundem uzavírali po světě stovky kontraktů na nové osobní osmiválce, měla přeorientovat na těžké nákladní vozy v čele s legendárním modelem 111. 

S nastalou situací se naštěstí nemínila smířit konstrukční skupina v pražské kanceláři Tatry pod vedením Vladimíra Popeláře. Ve smíchovské továrně spolu s výtvarníkem Františkem Kardausem vytvořili základní koncepci a tvarové řešení budoucího auta. Zpočátku jej trefně pojmenovali Valuta ve vyjádření naděje, že případný export a z něho získané marky či dolary by mohly obměkčit duté hlavy ve stranickém sekretariátu. I stalo se.
 
tatra 603-2

Slibný nástup

Po smrti Stalina s Gottwaldem zjara 1953 nabral režim přece jen o něco lidštějších kontur a potichu se zbavoval nejextrémnějších výstřelků bolševické ideologie. Mimo jiné to znamenalo uvědomění si, že sovětské ZISy jsou pro tuzemské funkcionáře s výjimkou těch nejvyšších nedostupné, a rychle dosluhující Tatry 87 či Tatraplany musí nahradit něčím modernějším. Jejich oko se proto opět zaměřilo do podhůří Beskyd, kde se rozkládá Kopřivnice.

Vývoj limuzíny se narychlo stěhoval z Prahy do Kopřivnice. Nový osobní vůz převzal nejen dvouapůllitrový osmiválec z monopostu T 607, ale i jeho typové označení T603. Výstavní premiéra proběhla na výstavě československého strojírenství v Brně roku 1955, v průběhu roku 1956 pak následovala ověřovací série prvních devíti kusů. Ruční výroba v dosti zastaralých dílnách však probíhala velmi pomalu a tak se o sériovou produkci jednalo spíše až na počátku 60. let. O novince se svého času vyjádřil i prezident Antonín Zápotocký a tak mu k jeho 72. narozeninám dovezli známí tatrováčtí piloti Pavelka a Veřmiřovský jednu z prvních 603 jako dárek přímo na Pražský hrad. Povídá se, že takovou drifterskou show první nádvoří ještě nikdy nezažilo - a nejspíš už ani nezažije.
 
tatra 603-3

Ze zahraničí se začaly hromadit objednávky a nutno říci, že první kusy Tatry 603 slavily značné úspěchy. Nejprve třeba v průběhu zimních olympijských her v Cortině d’Ampezzo, kde sloužily českým sportovcům, později především na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, kde československá expozice slavila obrovský úspěch – odtud lidové označení první generace „bruselka.“
 

Tatrovácká klasika

Konstrukčně byl vůz Tatra 603 přímým potomkem slavných typů T77, 87 a Tatraplan, měl však modernější a hlavně výrazně větší proudnicovou karoserii s velkou prosklenou plochou a šesti místy k sezení. Kromě osmiválce v zádi a centrální nosné roury tu bylo charakteristické také nezávislé zavěšení kol s kyvadlovými polonápravami, starající se o patřičný komfort jízdy.

V porovnání se svými předchůdkyněmi měla T603 výrazně lepší jízdní vlastnosti dané zejména lepším rozložením hmotnosti mezi obě osy, i tak ale většina šoférů vozila v předním zavazadelníku pytel cementu pro lepší stabilitu a odolnost proti bočnímu větru. Vrozená přetáčivost se projevovala především na kluzkém povrchu, soudě ale dle dobového reklamního filmu „Šťastnou cestu“, šlo o nezáludné a dobře ovladatelné auto – alespoň v rukou zkušeného závodníka, mistra sportu Jaroslava Pavelky.

V praxi běžných uživatelů jízdní vlastnosti odpovídaly koncepci s motorem za zadní nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bylo citlivé na boční vítr a při ostré jízdě v zatáčkách přetáčivé. Maximální rychlost T 603 byla 160 km/h (údaj výrobce), ve skutečnosti však byly vozy rychlejší a díky své aerodynamické karosérii s nízkým součinitelem odporu (Cw=0,354) dosahovaly rychlost přes 170 km/h. 
Taková to reklama by dnes rozhodně neprošla. Nejde jen o dvanáctiminutovou délku, ale především o předváděná alotria v běžném provozu. Poznáte historické jihočeské město, kterým se Tatra divoce prosmýkává?

tatra 603-mig

Evoluce směrem k uniformitě

První "bruselky" oplývaly jedinečným designem zevnějšku i interiéru, který s jeho americkým designem plným chromu, nápaditých řešení a filigránských ovladačů přežil i ve druhé sérii vyráběné do roku 1968. Po roce 1968 přibylo černých plastů a ovladačů z jiných československých aut. Přístrojová deska jakož i jiná zákoutí kabiny se staly ponuřejšími a méně elegantními.

Na technické frontě bylo nicméně v průběhu let dosaženo značného pokroku. Brzdy, zpočátku bubnové, od konce roku 1968 nahradily licenční kotoučové brzdy na všech kolech, které byly vyráběny v licenci Dunlop. Od roku 1973 vozidlo používalo v té době revoluční bezkontaktní elektronické kondenzátorové zapalování PAL.

Zlepšení jízdních vlastností napomohlo zavedení torzního stabilizátoru přední nápravy u typu T2-603, jakož i pozdější zavedení radiálních pneumatik Barum rozměru 180/90-SR15 s dezénem OR17, které byly vyvinuty speciálně pro T 603. Vozy měly velmi dobře vyřešeno odpružení s poměrně vysokým zdvihem kol a nízkou vratnou frekvencí, takže jízda s nimi byla pohodlná i na horších silnicích.
 
tatra 603-skica

Jen pro vyvolené

Šestsettrojka sice vznikala dlouhých dvacet let, 20 422 celkem vyrobených vozů ale dává představu o skutečné sériovosti a pracnosti výroby. Největší roční produkce bylo paradoxně dosaženo až závěru výroby - v letech 1973 a 1974 bylo vyrobeno až 1600 vozů za rok. 

Tatry 603 nebyly v celém průběhu výroby prakticky vůbec exportovány (přes velký zájem o tento vůz) s výjimkou několika desítek kusů pro země bývalého východního bloku (Sovětský svaz, NDR, Bulharsko, Maďarsko, Jugoslávie). Dnes už je situace úplně jiná a zachovalé šestsettrojky se ve významných počtech kromě rodné hroudy vyskytují nejen v západní Evropě, ale také v USA a Kanadě a jejich ceny stále rostou.  

T 603 nebyla levným autem ani jako nová. V roce 1959 stála 98 tisíc Kčs, zatímco ruská Volga M 21 se i s rádiem dala pořídit za 55 tisíc a tuzemská Škoda Octavia Super za necelých 33 tisíc. Běžný měsíční plat se tehdy pohyboval kolem 1500 Kčs. O deset let později, v červnu 1969, byla cena Tatry 2-603 stanovena na 195 tisíc Kčs, tedy na čtyřnásobek ceny tehdy běžného vozu Škoda 1000 MB. K soukromníkům se T 603 nedostaly jako nové prakticky vůbec, pár kusů se dostalo dál až po konci ve státních službách.

Ceny hezkých šestsettrojek začínají okolo 1,5 milionu korun, vzácné vozy první série se třemi světly jsou ale klidně o milion dražší - mnoho jich totiž v průběhu služby dostalo novější čtyřokou karoserii, takže je jich opravdu málo. Kvalita zkrátka něco stojí. Jednoduše řečeno: jestli vlastnit nějakého poválečného československého veterána, pak rozhodně šestsettrojku, jediné auto světového formátu vyráběné za socialismu.  
 
Zdroj: www.autosalon.tv

Adventní Krakov 29. listopadu 2025

 

🌟 Zažijte Kouzlo Adventu! Jednodenní Výprava do Krakova Plná Historie a Vánoční Pohody! 🎄

 

Klub českých turistů Příbor vás zve na nezapomenutelný zájezd!

Hledáte ideální způsob, jak zahájit adventní čas? Připravte se na cestu do jednoho z nejkrásnějších historických měst Evropy – do Krakova, kde se snoubí bohatá historie s magickou předvánoční atmosférou!

 

Co Vás čeká?

 

  • Poutavá Historie: Navštívíme hlavní kulturní a historické památky města pod vedením zkušeného průvodce. Objevíte kouzlo Starého Města, majestátní Wawel a slavné krakovské náměstí, které se v adventu promění v dechberoucí vánoční trh.

  • Adventní Magie: Vychutnáte si jedinečnou atmosféru polských vánočních trhů, vůni svařeného vína a tradičních dobrot, které jsou pro Krakov typické. Ideální příležitost poznat nové zvyky a nakoupit originální dárky!

 

🗓️ Kdy a Odkud?

 

  • Datum: Sobota 29. listopadu 2025

  • Odjezdy:

    • Příbor „Tatra“: 5:45 hodin

    • Příbor „Sokolovna“: 6:00 hodin

  • Předpokládaný návrat: Do 21:00 hodin.

 

💳 Cena, Která Potěší

 

Cena zahrnuje kompletní dopravu a služby průvodce.

  • Děti do 15 let: 500 Kč

  • Ostatní: 650 Kč

 

⚠️ Neváhejte! Rezervujte si své místo!

Počet míst je omezen, a proto doporučujeme včasnou registraci!

  • Termín přihlášení a platby: Do 21. listopadu 2025

  • Kontakt pro přihlášení a platbu:

    • L. Nenutilová

    • Mobil: 732 902 256

    • E-mail: leneta6@seznam.cz

  • Bezhotovostní platba:

    • Číslo účtu: 1762515339 / 0800

    • Důležité: Do zprávy pro příjemce uveďte Vaše jméno a název zájezdu: Adventní Krakov.

Vydejte se s námi za poznáním a zážitky. Krakov čeká!

 

Adventní Krakov 29. listopadu 2025

ALZA

🔥 Největší Black Friday odstartoval! Tisíce produktů s poctivou slevou. 🔥

ALZA DÁRKOVÝ POUKAZ ZDARMA 100 KČ

 

ALZA BLACK FRIDAY

 

ALZA

Technické služby Příbor nabízejí palivové dřevo!

TS Příbor mají aktuálně k dispozici palivové dřevo – většinou měkké (lípa, smrk) nebo mix.  

Kdo nebude obsloužen hned, bude zapsán do pořadníku.

V případě zájmu se obraťte na kancelar@tspribor.cz nebo volejte 737 245 983.  

Dřevo z Příbora – dostupné přímo od našich technických služeb!

 

Technické služby Příbor nabízejí palivové dřevo!

Odstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice

SmVak informuje, že dne 19.11.2025 od 08:00 do 14:00 hod. dojde k odstávce pitné vody na ulici Lidická.

 

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
14.11.2025
19.11.2025 14:00
121673 Příbor, Příbor Lidická u č.p. 50 - porucha na řadu DN 125 GG ulice Lidická, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně přistavení cisterny
Ověřená

 

Odstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice

Přílohy
pdfOdstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice [pdf, 143 kB]
Odstávka pitné vody 19.11.2025 Příbor Lidická ulice

Státní svátek 17. listopadu a obchody: Otevře se, nebo zůstanou brány zavřené?

 

📢 17. listopad 2025: Obchody OTEVŘENÉ – Shopping je možný!

 

Státní svátek 17. listopad (Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva) letos připadá na pondělí, čímž vytváří prodloužený víkend.

Zde je nejdůležitější informace pro vaše nákupy:

  • Otevírací doba: Obchody zůstávají otevřené!

  • Zákon: Pro 17. listopad neplatí zákonné omezení prodejní doby, a to platí pro obchody všech velikostí.

Tento svátek připomíná dvě klíčové události: nacistické represe proti studentům v roce 1939 a začátek Sametové revoluce v roce 1989. Název Sametová revoluce je odvozen od jejího pokojného průběhu, který letos slaví již 36. výročí.

 

Státní svátek 17. listopadu a obchody: Otevře se, nebo zůstanou brány zavřené?

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN

Lada Vyvialová Vás srdečně zve na exkluzivní pop-up akci, kde představí limitovanou kolekci GRAFEN.

 Kdy: čtvrtek 13. listopadu 2025, 16:00–20:00
 Kde: Freudova 415, Příbor

 

POZVÁNKA NA POP-UP S LIMITOVANOU KOLEKCÍ GRAFEN