Retro: Slavná limuzína pro komunistické papaláše i závodila. Tatra 603 dnes vyjde na miliony

Pozor, jede papaláš! Tatra 603 byla vyhrazena jen pro vyvolené. Tradici luxusního vozu ale založily už předválečné modely 77, 87 a 97, po válce ji rozvinul Tatraplan a jejím symbolickým vyvrcholením se stal právě typ 603. Svého času obávané až nenáviděné, dnes mimořádně ceněné a mezinárodně uznávané reprezentativní vozy prosluly vzadu umístěnými chlazenými osmiválci a úhlednými aerodynamickými karoseriemi.

Krycí jméno Valuta

Šimek s Grossmanem v jedné ze svých povídek naznačují docela netradiční rozdělení dějinných epoch: pravěk, starověk, středověk, novověk a léta padesátá. V poválečném Československu šlo o jednu z nejtemnějších historických etap, jak už to tak ale bývá, dávají podobná údobí vzniknout mimořádně progresivním technickým dílům.
 
tatra 603

Platilo to o německých raketových střelách V1 a V2 ze druhé světové války a platilo to i o kopřivnické Tatře 603 z padesátých let. V šílené době, kdy byli fyzicky likvidováni nevinní lidé, obraceny toky řek, v horách byla pěstována vinná réva a fotbaloví Bohemians se jmenovali Spartak Stalingrad.

Jak vidno z uvedených příkladů, pro podobné zásahy do přirozeného řádu věcí byla zcela nepodstatná alespoň elementární logika, která byla rozhodným způsobem nahrazována zvrácenými ideologickými poučkami. Tak se stalo, že automobilce Tatra, nejstaršímu výrobci aut na našem území, bylo na počátku oné ponuré dekády odejmuto právo dále vyrábět osobní automobily. Výroba se v době, kdy Hanzelka se Zikmundem uzavírali po světě stovky kontraktů na nové osobní osmiválce, měla přeorientovat na těžké nákladní vozy v čele s legendárním modelem 111. 

S nastalou situací se naštěstí nemínila smířit konstrukční skupina v pražské kanceláři Tatry pod vedením Vladimíra Popeláře. Ve smíchovské továrně spolu s výtvarníkem Františkem Kardausem vytvořili základní koncepci a tvarové řešení budoucího auta. Zpočátku jej trefně pojmenovali Valuta ve vyjádření naděje, že případný export a z něho získané marky či dolary by mohly obměkčit duté hlavy ve stranickém sekretariátu. I stalo se.
 
tatra 603-2

Slibný nástup

Po smrti Stalina s Gottwaldem zjara 1953 nabral režim přece jen o něco lidštějších kontur a potichu se zbavoval nejextrémnějších výstřelků bolševické ideologie. Mimo jiné to znamenalo uvědomění si, že sovětské ZISy jsou pro tuzemské funkcionáře s výjimkou těch nejvyšších nedostupné, a rychle dosluhující Tatry 87 či Tatraplany musí nahradit něčím modernějším. Jejich oko se proto opět zaměřilo do podhůří Beskyd, kde se rozkládá Kopřivnice.

Vývoj limuzíny se narychlo stěhoval z Prahy do Kopřivnice. Nový osobní vůz převzal nejen dvouapůllitrový osmiválec z monopostu T 607, ale i jeho typové označení T603. Výstavní premiéra proběhla na výstavě československého strojírenství v Brně roku 1955, v průběhu roku 1956 pak následovala ověřovací série prvních devíti kusů. Ruční výroba v dosti zastaralých dílnách však probíhala velmi pomalu a tak se o sériovou produkci jednalo spíše až na počátku 60. let. O novince se svého času vyjádřil i prezident Antonín Zápotocký a tak mu k jeho 72. narozeninám dovezli známí tatrováčtí piloti Pavelka a Veřmiřovský jednu z prvních 603 jako dárek přímo na Pražský hrad. Povídá se, že takovou drifterskou show první nádvoří ještě nikdy nezažilo - a nejspíš už ani nezažije.
 
tatra 603-3

Ze zahraničí se začaly hromadit objednávky a nutno říci, že první kusy Tatry 603 slavily značné úspěchy. Nejprve třeba v průběhu zimních olympijských her v Cortině d’Ampezzo, kde sloužily českým sportovcům, později především na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, kde československá expozice slavila obrovský úspěch – odtud lidové označení první generace „bruselka.“
 

Tatrovácká klasika

Konstrukčně byl vůz Tatra 603 přímým potomkem slavných typů T77, 87 a Tatraplan, měl však modernější a hlavně výrazně větší proudnicovou karoserii s velkou prosklenou plochou a šesti místy k sezení. Kromě osmiválce v zádi a centrální nosné roury tu bylo charakteristické také nezávislé zavěšení kol s kyvadlovými polonápravami, starající se o patřičný komfort jízdy.

V porovnání se svými předchůdkyněmi měla T603 výrazně lepší jízdní vlastnosti dané zejména lepším rozložením hmotnosti mezi obě osy, i tak ale většina šoférů vozila v předním zavazadelníku pytel cementu pro lepší stabilitu a odolnost proti bočnímu větru. Vrozená přetáčivost se projevovala především na kluzkém povrchu, soudě ale dle dobového reklamního filmu „Šťastnou cestu“, šlo o nezáludné a dobře ovladatelné auto – alespoň v rukou zkušeného závodníka, mistra sportu Jaroslava Pavelky.

V praxi běžných uživatelů jízdní vlastnosti odpovídaly koncepci s motorem za zadní nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bylo citlivé na boční vítr a při ostré jízdě v zatáčkách přetáčivé. Maximální rychlost T 603 byla 160 km/h (údaj výrobce), ve skutečnosti však byly vozy rychlejší a díky své aerodynamické karosérii s nízkým součinitelem odporu (Cw=0,354) dosahovaly rychlost přes 170 km/h. 
Taková to reklama by dnes rozhodně neprošla. Nejde jen o dvanáctiminutovou délku, ale především o předváděná alotria v běžném provozu. Poznáte historické jihočeské město, kterým se Tatra divoce prosmýkává?

tatra 603-mig

Evoluce směrem k uniformitě

První "bruselky" oplývaly jedinečným designem zevnějšku i interiéru, který s jeho americkým designem plným chromu, nápaditých řešení a filigránských ovladačů přežil i ve druhé sérii vyráběné do roku 1968. Po roce 1968 přibylo černých plastů a ovladačů z jiných československých aut. Přístrojová deska jakož i jiná zákoutí kabiny se staly ponuřejšími a méně elegantními.

Na technické frontě bylo nicméně v průběhu let dosaženo značného pokroku. Brzdy, zpočátku bubnové, od konce roku 1968 nahradily licenční kotoučové brzdy na všech kolech, které byly vyráběny v licenci Dunlop. Od roku 1973 vozidlo používalo v té době revoluční bezkontaktní elektronické kondenzátorové zapalování PAL.

Zlepšení jízdních vlastností napomohlo zavedení torzního stabilizátoru přední nápravy u typu T2-603, jakož i pozdější zavedení radiálních pneumatik Barum rozměru 180/90-SR15 s dezénem OR17, které byly vyvinuty speciálně pro T 603. Vozy měly velmi dobře vyřešeno odpružení s poměrně vysokým zdvihem kol a nízkou vratnou frekvencí, takže jízda s nimi byla pohodlná i na horších silnicích.
 
tatra 603-skica

Jen pro vyvolené

Šestsettrojka sice vznikala dlouhých dvacet let, 20 422 celkem vyrobených vozů ale dává představu o skutečné sériovosti a pracnosti výroby. Největší roční produkce bylo paradoxně dosaženo až závěru výroby - v letech 1973 a 1974 bylo vyrobeno až 1600 vozů za rok. 

Tatry 603 nebyly v celém průběhu výroby prakticky vůbec exportovány (přes velký zájem o tento vůz) s výjimkou několika desítek kusů pro země bývalého východního bloku (Sovětský svaz, NDR, Bulharsko, Maďarsko, Jugoslávie). Dnes už je situace úplně jiná a zachovalé šestsettrojky se ve významných počtech kromě rodné hroudy vyskytují nejen v západní Evropě, ale také v USA a Kanadě a jejich ceny stále rostou.  

T 603 nebyla levným autem ani jako nová. V roce 1959 stála 98 tisíc Kčs, zatímco ruská Volga M 21 se i s rádiem dala pořídit za 55 tisíc a tuzemská Škoda Octavia Super za necelých 33 tisíc. Běžný měsíční plat se tehdy pohyboval kolem 1500 Kčs. O deset let později, v červnu 1969, byla cena Tatry 2-603 stanovena na 195 tisíc Kčs, tedy na čtyřnásobek ceny tehdy běžného vozu Škoda 1000 MB. K soukromníkům se T 603 nedostaly jako nové prakticky vůbec, pár kusů se dostalo dál až po konci ve státních službách.

Ceny hezkých šestsettrojek začínají okolo 1,5 milionu korun, vzácné vozy první série se třemi světly jsou ale klidně o milion dražší - mnoho jich totiž v průběhu služby dostalo novější čtyřokou karoserii, takže je jich opravdu málo. Kvalita zkrátka něco stojí. Jednoduše řečeno: jestli vlastnit nějakého poválečného československého veterána, pak rozhodně šestsettrojku, jediné auto světového formátu vyráběné za socialismu.  
 
Zdroj: www.autosalon.tv

🎄 Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu! 🎄

 

Příbor – Historické náměstí Sigmunda Freuda se v sobotu 6. prosince promění v pulzující srdce předvánočního dění. Město Příbor ve spolupráci s Technickými službami zvou obyvatele i návštěvníky, včetně vás, na tradiční Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu, které oficiálně zahájí adventní čas.

Atmosféra tradice a řemesel

Letošní příborský advent se ponese v duchu, který je zdejšími generacemi milován – v duchu autentických řemesel, neodolatelných zimních vůní a hřejivých setkání.

  • Od 13:00 hodin se otevřou stánky s občerstvením a rukodělnými výrobky, kde můžete objevit originální vánoční dárky a nasát pravou atmosféru staročeského jarmarku.

Program pro celou rodinu s moderními prvky

Od 16:00 hodin startuje rodinný program plný hudby, tance a zábavy. Největší pozornost bezpochyby upoutají tyto body:

  • Pohádka a Nebe a Peklo: Pro nejmenší bude mezi 16:00 a 18:00 hodinou otevřeno „Nebe a Peklo“, magický příběhový svět, který na náměstí vybudují andělé a čerti z divadla Přídlo. Nezapomeňte navštívit ani Ježíškovu poštu, kde mohou děti „přímo k odeslání“ odevzdat svá vánoční přání.

  • Večerní světelná show: Pro milovníky moderních vizuálních zážitků je připravena oblíbená večerní světelná show. Ta tradičně patří k nejpůsobivějším částem programu a dodává historickému náměstí dynamický a současný rozměr.

Vrchol večera: Jízda, která otevře Advent

Hlavním bodem programu a událostí, kterou byste si neměli nechat ujít, je Mikulášská jízda, jež vypukne v 18:00 hodin.

Těsně po ní nastane nejočekávanější moment: slavnostní rozsvícení vánočního stromu. Tento akt symbolicky a s patřičnou pompou otevře celou adventní sezónu v Příboře.

 

Nenechte si ujít jedinečnou příležitost spojit krásu regionálních tradic s moderním zážitkovým programem a zahájit advent v jedinečné atmosféře města Příbor.

 

Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu!

🚧 Pokračující práce na Retail Parku Příbor! ALBERT

🚧 Jak to vypadá na místě bývalých skladů?

Podívejte se na aktuální stav. Těšíte se na nové obchody a služby?

Dejte vědět v komentářích! 👇

#RetailParkPříbor #Výstavba #Příbor #Aktuálně

🚀 Mzdy na vzestupu: Reálný růst o 4,5 % a silné výsledky 3. čtvrtletí 2025

 

Česká ekonomika pokračuje ve zdravém oživení a to se projevuje přímo v peněženkách zaměstnanců. Statistická data za 3. čtvrtletí roku 2025 ukazují na robustní nárůst kupní síly obyvatelstva, podpořený nízkou inflací a vysokou poptávkou po pracovní síle.

 

💰 Klíčové mzdové ukazatele

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda dosáhla v národním hospodářství 48 295 Kč. Oproti stejnému období minulého roku (Q3 2024) jde o nárůst o 3 194 Kč, tedy o 7,1 %.

Jak zdůrazňuje Jitka Erhartová z ČSÚ, po zohlednění inflace je výsledek ještě optimističtější:

  • Inflace: Spotřebitelské ceny se ve sledovaném období zvýšily jen o 2,5 %.

  • Reálný růst: Díky tomu vzrostla mzda reálně o vynikajících 4,5 %.

To je signál, že mzdy rostou výrazně rychleji než ceny, což domácnostem umožňuje znovu navyšovat spotřebu a tvořit úspory.

 

🧑‍🤝‍🧑 Pohled na většinu: Medián a mzdové rozpětí

Přesnější obrázek o mzdách většiny zaměstnanců nabízí medián mezd, který ve 3. čtvrtletí 2025 činil 42 901 Kč. Medián tak vzrostl o 6,2 % oproti předchozímu roku.

Zajímavé je i detailní rozdělení:

Kategorie Medián mzdy (3. Q 2025) Meziroční růst
Celkem 42 901 Kč +6,2 %
Muži 45 502 Kč N/A
Ženy 40 059 Kč N/A

 

Celkem 80 % zaměstnanců pobíralo mzdu v rozmezí 22 559 Kč a 82 064 Kč, což ukazuje na stále značnou mzdovou diferenciaci.

 

💼 Trendy v odvětví: Kdo si polepšil nejvíce?

Váš zájem o nové trendy a technologie se promítá i do mzdových nárůstů. Nejvyšší meziroční růst průměrné mzdy zaznamenaly tyto sekce CZ-NACE:

  1. Profesní, vědecké a technické činnosti: +11,4 % (sem spadají často IT, právní a poradenské služby)

  2. Kulturní, zábavní a rekreační činnosti: +9,8 %

  3. Stavebnictví: +9,5 %

Naopak nejpomalejší růst byl zaznamenán v odvětvích jako výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepla (+3,0 %) a těžba a dobývání (+3,9 %). Tyto rozdíly signalizují, kde je aktuálně nejvyšší poptávka po kvalifikované pracovní síle.

 

🗓️ Vývoj od začátku roku

Souhrnná čísla za první tři čtvrtletí roku 2025 potvrzují dlouhodobý trend: průměrná mzda dosáhla 48 171 Kč s meziročním nominálním přírůstkem 7,1 %. Díky inflaci, která za toto období činila 2,5 %, si zaměstnanci reálně polepšili o 4,5 %.

Tento konzistentní růst ukazuje na stabilitu trhu práce a přesun ekonomické síly zpět ke spotřebitelům.

⛽ Důležitá informace pro občany: Čerpací stanice MOL Příbor ukončuje provoz

 

Vážení občané,

 

dostáváme k vám důležitou informaci týkající se ukončení provozu jedné z čerpacích stanic v našem městě.

Servisní stanice společnosti MOL Česká republika v Příboře ukončí svůj provoz k 31. prosinci tohoto roku.

Co bude s objektem dál?

Podle vyjádření společnosti MOL bude celý objekt po ukončení provozu čerpací stanice předán novému majiteli. Dle jeho slov má být objekt v budoucnu využíván pro soukromé účely a již nebude sloužit jako veřejná čerpací stanice.

Kde najdete nejbližší stanice MOL?

Pro motoristy, kteří pravidelně využívají služeb společnosti MOL, uvádíme tipy na nejbližší alternativy:

  • Nejbližší čerpací stanice MOL: Můžete využít stanici v Kopřivnici.

  • Dálniční stanice MOL: K dispozici je dálniční stanice Chlebovice (ve směru do/z Frýdku-Místku).

Prosíme, vezměte tuto informaci na vědomí při plánování vašich cest a tankování v závěru roku.

 

MOL Příbor

🎄 Provozní doba Městského úřadu Příbor během Vánoc 2025

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali o provozní době Městského úřadu Příbor v období vánočních svátků a na přelomu roku 2025/2026. Úřad bude pro veřejnost zcela uzavřen ve většině dnů od pátku 19. prosince 2025 až do pátku 2. ledna 2026, s výjimkou dvou úředních dnů, kdy bude otevřeno jen na omezenou dobu.


Dny s omezeným provozem:

  • Pondělí 22. 12. 2025: 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00

  • Pondělí 29. 12. 2025: 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00


Dny, kdy je úřad ZAVŘENÝ:

  • Pátek 19. 12. 2025

  • Úterý 23. 12. 2025 až Pátek 26. 12. 2025

  • Úterý 30. 12. 2025 až Pátek 02. 01. 2026

Děkujeme za pochopení a přejeme vám klidné prožití svátků.

 

Provozní doba Městského úřadu Příbor během Vánoc 2025

Odstávka pitné vody 02.12.2025

Odstávka pitné vody 02.12.2025

 

Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
02.12.2025 14:00
121799 Příbor, Příbor Sušilova u č.p. 1549 - porucha na řadu DN 100 GG ulice Sušilova, Erbenova, Na nivách, Větřkovská, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně pojezd cisterny v oblasti
Ověřená

 

Odstávka pitné vody 02.12.2025 Příbor