O uplynulém víkendu se konala tradiční jarní veteránská burza Retro garáž spojená s aukcí veteránů v prostorách výstaviště v Lysé nad Labem. Byl to úspěch, vydražily se všechny nabízené položky, což se naposledy, tedy loni na podzim, nepovedlo.
O uplynulém víkendu se konala tradiční jarní veteránská burza Retro garáž spojená s aukcí veteránů v prostorách výstaviště v Lysé nad Labem. Byl to úspěch, vydražily se všechny nabízené položky, což se naposledy, tedy loni na podzim, nepovedlo.
Zdaleka nejzábavnější souboj proběhl o Tatru 13 z roku 1927. Vůbec poprvé se v aukci objevily předválečné stroje - Peugeot 201 a tato Tatra s vyvolávací cenou 450 tisíc. Když se cena přehoupla přes milion a nakonec 1,5 milionu, publikum bylo ve varu a Pavel Kočí začal ztrácet hlas.
Na ceně 1,6 milionu odstoupil zájemce, majitel pivovaru, ve kterém kdysi tato krásná užitková Tatra 13 s dřevěnou korbou a po zdařilé renovaci jezdila. Do poslední chvíle bojovali dva zájemci, Tatra 13 se vydražila za 1 810 000 korun.
"Nečekali jsme to, náš odhad byl asi tři čtvrtě milionu," říká Miroslav Kotlařík, ředitel autosalonu historických aut Veteran Car Štangl, který prodej auta zajišťoval. Vůz pochází ze sbírky ředitele muzea veteránů v Olomouci a jde o raritu, Tater 13 se vyrobilo jen něco málo přes 700 aut a jen málo jich dožilo do současnosti.
Zdroj: www.aktualne.cz
Obec Tichá zahájila klíčový projekt, který má zásadně zlepšit dopravní propojení a bezpečnost v regionu. V rámci veřejné zakázky bude vybudována nová stezka pro chodce a cyklisty, která vytvoří přímé a bezpečné spojení s nedalekým Frenštátem pod Radhoštěm. Tato iniciativa je odpovědí na rostoucí poptávku po bezpečnějších cestách a podpoře udržitelné dopravy mezi oběma obcemi.
Trasa a rozsah projektu
Stavba, která je investicí obce Tichá, začne na katastrálním území Tichá na Moravě. Projekt počítá s několika fázemi. Nejprve bude v intravilánu obce vybudován nový chodník podél silnice III/4848. Tím se zajistí bezpečný pohyb pro pěší v obydlené části. Dále je na jižním konci zástavby v plánu vybudování nového přechodu pro chodce s ochranným ostrůvkem, který jim umožní bezpečné překonání frekventované silnice.
Od tohoto bodu bude stezka pokračovat jako společná stezka pro chodce a cyklisty a povede až na hranici Frenštátu pod Radhoštěm západně od silnice III/4848. Většina trasy bude vedena v extravilánu po stávajících zemědělských a pomocných silničních pozemcích, což minimalizuje dopad na zastavěnou oblast. V jižní části se také počítá s rozšířením stávajícího panelového chodníku.
Technické detaily a přínosy
Kromě samotné stezky projekt zahrnuje i důležité technické prvky. Bude doplněno veřejné osvětlení, které zajistí bezpečnost i za tmy. V rámci stavby dojde k vybudování a úpravě mostu, protože trasa kříží dva vodní toky.
Tato stezka představuje významný krok vpřed pro kvalitu života v obci. Nejenže zlepší bezpečnost dětí, seniorů a všech, kteří se mezi Tichou a Frenštátem pohybují pěšky nebo na kole, ale také podpoří aktivní životní styl a rekreaci. Obyvatelé tak získají novou a atraktivní možnost, jak si užít pohyb v přírodě bez rizika silničního provozu.
Zdroj: nen.nipez.cz
Vyjádření
Tatra T813 vznikla primárně pro potřeby armády, její schopnosti se ale hodily i v civilním sektoru, a tak sloužila nejen ve vojenských barvách. Připomeňte si její příběh.
Tuzemská armáda je pro automobilku Tatra dlouhé desítky let klíčovým odběratelem. Platilo to samozřejmě i v době socialismu, kdy mnohé projekty kopřivnické automobilky byly právě výsledkem vojenského zadání. To je případ i Tatry 813 „Kolos“, která vznikla na základě armádní zakázky na dělostřelecký tahač.
Práce na vozidle odstartovaly v roce 1960 v konstrukční kanceláři pobočného závodu Bánovce nad Bebravou. První prototyp vznikl z komponentů tehdy nové Tatry 138, šlo vlastně jen o funkční vzorek – stroj neměl karoserii, a tak tu byla jen čtyři sedadla upevněná k osmikolovému podvozku a motocyklový štít chránící řidiče.
Speciální byl i pohon, který obstarával nově vyvinutý vznětový dvanáctiválec T930 o objemu 17 640 cm³, vzniklý přidáním čtyř válců k původnímu osmiválcovému motoru. Výsledkem atmosférického motoru s přímým vstřikováním byl výkon 199 kW a točivý moment 990 Nm, což byly v době vzniku fantastické hodnoty. Později tu byly i prototypy s benzinovým osmiválcem, ten se ale moc neosvědčil.
Prototyp byl pečlivě testován, a to mimo jiné ve vojenském prostoru Libavá, kde si ho prohlédli i zástupci armády. Ty vůz nadchnul, vždyť zvládal překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů nebo jezdit s bočním náklonem až 30°. I díky tomu vývoj mohl pokračovat, už v upravené podobě, s karoserií.
Automobil tak dalšími jízdními zkouškami mířil k sériové výrobě, která byla nakonec zahájena v roce 1967. První se začal vyrábět osmikolový speciál určený pro armádu, tzv. Kolos 8 × 8 s dvěma řiditelnými nápravami a odpružením vpředu i vzadu podélnými listovými pery. Základem byl pro Tatru typický páteřový podvozek s centrální nosnou rourou, zde tvořený spojenými skříněmi montážních celků pohonu, a výkyvnými polonápravami.
O pohon se postaral už dobře známý dvanáctiválec, který v sériové podobě dosáhl na výkon 190 kW. Spárován byl s pětistupňovou mechanickou převodovkou s dvoustupňovou redukcí. Trambusová kabina byla dostupná v krátkém nebo prodlouženém provedení.
Tatra T813 měla v armádě na starosti rozličné úkoly. Vedle tahače přívěsů postupně vznikly i různé speciály jako třeba nosič mostní konstrukce pro ženisty nebo nosiče různých raketových systémů.
Nakonec však nezůstalo jen u vojenských speciálů. Uvolněná doba druhé poloviny šedesátých let znamenala, že bylo rozhodnuto o možnosti využití T813 také v civilním sektoru. Vůz zde měl nahradit zastaralou Tatru 141, jejíž konstrukce vycházela ještě z modelu T111, vzniklého už za války.
V roce 1969 tak vznikly další deriváty. Novým základem se stala čtyřkolka 4 × 4 s jednou řiditelnou nápravou, nad níž stála šestikolka 6 × 6 se dvěma řiditelnými nápravami. Civilním vrcholem byla osmikolka 8 × 8 pro přívěsy o hmotnosti až 100 tun.
Do sériové výroby se tak dostaly různé tahače či podvozky pro jeřáby stejně jako sklápěče nebo speciály pro hasiče. Právě podle sklápěče se T813 někdy přezdívá Drtikol nebo Drtikolka, a to podle filmu Prázdniny pod psa z roku 1980. V něm s vozem jezdila postava přezdívaná právě Drtikol.
Díky spolupráci se západoněmeckou společností SEMEX dokonce vznikl i výkonný letištní tahač schopný manipulovat letadly o hmotnosti až 300 tun. V době politické normalizace se ale takový vůz na Západ nakonec vyvážet nemohl.
Tatra 813 se vyráběla do roku 1982, kdy byla nahrazena modelem T815. Vzniklo celkem 11 751 exemplářů různých modifikací. Vedle Československa tahle tatra jezdila také v Indii, Rumunsku, NDR nebo SSSR.
Zdroj: www.garaz.cz
Město Příbor informuje občany, že od 17. září 2025 do 14. listopadu 2025 proběhne v našem městě výměna vodovodního řadu.
Stavební práce se dotknou zejména těchto úseků:
• ulice Jičínská – 1. část (📅 17. 9. – 14. 11. 2025 a v návaznosti na opravu povrchu silnice I/58 prováděnou ŘSD)
➡️ úsek mezi křižovatkou s ul. Tyršovou a křižovatkou s ul. Komenského
• ulice Místecká – 2. část (📅 17. 9. – 14. 11. 2025)
➡️ úsek mezi čerpací stanicí a křižovatkou s ulicí Lomenou
🚗 V souvislosti s těmito uzavírkami bude doprava vedena po objízdných trasách, které povedou po komunikacích města Příbora.
🙏 Děkujeme občanům za pochopení a trpělivost při dočasném omezení dopravy.
Po schválení všech náležitostí je nám ctí pozvat co nejširší veřejnost na prohlídku dokončované dálnice D1 v úseku Říkovice–Přerov. Návštěvníci budou mít unikátní možnost jako jedni z prvních projít či projet poslední chybějící úsek nejdelší a nejdůležitější české dálnice.
Den otevřené dálnice D1 se uskuteční v neděli 21. září 2025 od 10:00 do 16:00 hodin. Bohatý program zaujme všechny věkové kategorie (připravujeme soutěže, přehlídky techniky, fotokoutek, zajímavé stánky, zástupci ŘSD i zhotovitele na místě apod.). Občerstvení i parkování zajištěno (pro zájemce poslouží bezplatná kyvadlová doprava autobusem). Další podrobnosti včetně určení místa konání upřesňuje plakát, který je volně k dispozici pro sdílení mezi občany.
Předem děkuji za šíření pozvánky, přeji pěkný den.
Zdroj: www.rsd.cz