Tatra 603 oslovila i Wericha, její obří spotřeba tehdy nikomu nevadila, benzin byl za hubičku

V našem seriálu Století českého automobilu půjdeme dekádu po dekádě a skrze články Tomáše Hyana odhalíme nejvýznamnější auta od 20. let až do současnosti. Nakonec v anketě právě vy rozhodnete, který český automobil byl v historii naší země tím vůbec nejvýznamnějším. Největším hitem padesátých let byla aerodynamická Tatra 603, vyráběná ovšem jen v malých počtech především pro státní instituce.

Článek

Naše Tatra 603 se vyráběla podobně jako Citroën DS 19 celá dvě desetiletí, rozdíl byl ale v tom, že zatímco francouzský sedan byl běžně ke koupi a produkce dosáhla 1,5 milionu kusů, tak „šestsettrojka“ původně sloužila jen vyvoleným, normálně se neprodávala a zaznamenala za dvacet let celkem 20 422 vyrobených vozů. Patří jí však významné místo v historii automobilového vývoje, byla pokračováním tradice aerodynamických vozů Tatra se vzduchem chlazeným osmiválcem v zádi, která vznikala od třicátých let. Její neobvyklé tvary působily jako zjevení jak na silnicích padesátých let, tak i v letech pozdějších, o čemž svědčí neutuchající zájem zahraničních sběratelů.

 

Automobily Tatra 603 se kromě tzv. socialistických zemí nikdy příliš nevyvážely, do zahraničí putovalo pouhých 985 vozů. Pamatuji se však, jak jsem v Praze kdysi zahlédl vůz s nizozemskou a také s tehdejší západoněmeckou poznávací značkou, byly to však absolutní výjimky po uvolnění politických poměrů v šedesátých letech. Teprve po roce 1989 se Tatra 603 stala objektem zájmu sběratelů z celého světa. Vzpomínám, jak jsem se svým kamarádem Jean-Jacquesem objednal taxi v Praze na Václavském náměstí, protože toužil po jízdě v „šestsettrojce“ a nakonec to skončilo tak, že jsme jednu nalezli na pražském Smíchově, tu si koupil a odvezl domů do Francie.

Nelehká cesta k novému vozu

Státní úředníci po roce 1948 rozhodovali, kdo bude co vyrábět, a tak byla výroba osobních vozů v kopřivnické Tatře utlumena. Po direktivním zániku Tatraplanu, jehož výroba krátce pokračovala u konkurence v Mladé Boleslavi, to byly především silné individuality, jež potají pokračovaly v tradici osobních automobilů Tatra. Tak se tajně zrodila Tatra 603, ovšem později byli konstruktéři vzati na milost, ostatně československé úřady se rády pochlubily novými reprezentačními vozy neobvyklé koncepce, jakými Tatra 603 bezesporu byla.

 

Kuriozitou je, že vzduchem chlazený osmiválcový motor Tatra 603 vznikl o pět let dříve než stejně označený automobil! Konstruktér Ing. Julius Mackerle navrhl koncem čtyřicátých let nový osmiválec typu 603 o objemu 2,0 až 2,5 litru, jenž se nejprve uplatnil v modifikované Tatře 87, závodních monopostech Tatra 607, lehkých terénních vozech Tatra 805 a také ve sportovních verzích Tatraplanu (T601, T602), nemluvě o několika prototypech terénních vozů ve stylu Jeepu s pohonem 4×4.

 

Podle vládního nařízení ČSR z počátku padesátých let nesměla Tatra vyvíjet osobní automobily, a tak se nová šestimístná limuzína rodila tajně od podzimu 1952 v pražské konstrukční kanceláři n.p. Tatra, zatímco z kopřivnické továrny vyjížděly kamiony s pohonem všech kol.

 

TATRA 603

Nechtěné dítě vyjíždí

Základní koncepce až šestimístného sedanu byla jasná, prostě vzduchem chlazený motor vzadu a aerodynamická samonosná karoserie proudnicového tvaru. Spoluautory designu typu 603 byli architekt František Kardaus a konstruktér Vladimír Popelář, kterým se podařilo dílo opravdu nevšední. Během dvaceti let produkce se základní tvar karoserie příliš neměnil, tři hlavní světlomety pod překrytem z organického skla později nahradily čtyři blízko u sebe (T2-603 od konce 1963), resp. dvě dvojice dále od sebe s širší přední maskou (T3-603 neboli T2-603 model 1968), zvýšilo se čelní sklo směrem do střechy, stejně jako se protáhly horní linky bočních lapačů vzduchu (od modelu 1967) a změnilo se víko motorového prostoru (od modelu 1968).

 

Pohonná jednotka měla relativně malý objem 2,5 litru, sériový výkon podle normy DIN vzrostl z 95 koní (70 kW) na 105 koní (77 kW) při shodných otáčkách 4 800 za minutu. Převodovka byla čtyřstupňová, v šedesátých letech se sice zkoušela samočinná, ale k výrobě nedošlo. Všechna kola byla zavěšena nezávisle, ke zlepšení jízdních vlastností typicky přetáčivého vozu přispěly rozšíření rozchodu kol a pozdější montáž kotoučových brzd, řízení bylo od počátku hřebenové.

Nejrychlejší na našich silnicích

Karoserie pětimetrového vozu je neobyčejně prostorná, s velkým zavazadlovým prostorem vpředu a odkládacím pod zadním klenutým dvoudílným oknem (později napodobeným na Chevroletu Corvette Sting Ray 1963); zprvu byla přední průběžná lavice třímístná ve stylu amerických vozů, ostatně řadicí páka se také nacházela pod volantem. Jízda s Tatrou 603 byla zážitkem, naplnění zavazadlového prostoru zlepšilo přítlak přední nápravy, údaj rychloměru optimisticky překračoval udávané maximum 160 km/h. Spotřeba 12,5 l/100 km nebyla při ceně benzinu dvě koruny za litr velkým problémem.

Ze státních služeb se později Tatra dostala i do soukromého vlastnictví těch řidičů, kteří odkoupili vysloužilé služební vozy. Jen málokdo měl to štěstí, že si mohl opatřit vůz s udávanou prodejní cenou kolem 106 tisíc Kčs v Mototechně, která byla po zavedení tzv. volného trhu (mimo pořadník) v roce 1969 zvýšena na 195 000 Kč. Jedním z těch šťastných byl populární herec Jan Werich.

 

Tatry 603 uspěly také v automobilových soutěžích, na okruzích na Nürburgringu (Marathon de la Route) i v Brně, bohužel připravená účast tří vozů v Rallye Monte Carlo 1960 se nějak nezdařila (Kopřivničtí nesehnali všechna potřebná povolení!) a ve finále se motory T 603 uplatnily ve speciálech pro novou autokrosovou disciplínu (zejména Baghira Václava Krále). Jedním z vozů, který vsadil na stejnou koncepci jako Tatra 603, byl americký Chevrolet Corvair, jenž měl rovněž vzduchem chlazený motor uložený podélně v zádi, ale plochý šestiválec. Výrobními počty samozřejmě Tatru 603 překonal, nikoli však věhlasem.

 

Obdivovaná vzácnost

Po prvním prototypu z roku 1955 a devíti předsériových kusech roku následujícího se rozběhla sériová výroba v Kopřivnici od počátku 1957, kdy dosáhla roční produkce 354 vozů. Podle dostupných pramenů bylo do podzimu 1963 vyrobeno jen 5 992 vozů první generace s typickou trojicí hlavních světlometů pod společným překrytem vpředu, modernizovaných se čtyřmi hlavními světlomety (značeny 2-603) se pak v postupně vylepšovaných variantách zhotovilo dalších 14 430 až do roku 1975, kdy už převzala vládu modernější T 613, která prodloužila výrobu osobních vozů Tatra až ke konci druhého tisíciletí.

 

Zdroj: www.garaz.cz

🚀 Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

Automobilka Tatra Trucks vstoupila do nové éry, která se neobejde bez zásadního přelomu. Nová Tatra Force třetí generace je mnohem více než jen modernizací; je to základní stavební kámen pro celou budoucnost kopřivnické značky, jenž potvrzuje, že i v době globálních koncernů může mít český výrobce vlastní, inovativní cestu.

Tato generace přináší komplexní změny, které zasahují do všech klíčových oblastí – od oceňovaného designu kabin přes modernizované motory až po revoluční podvozkové komponenty a zástavbu špičkových elektronických systémů podle nejnovější evropské legislativy.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Koncepce postavená na síle vlastní výroby

Základem filozofie Tatry zůstává unikátní soběstačnost. Většina klíčových technologií – podvozky, nápravy, motory, převodovky a kabiny – vzniká přímo v Kopřivnici. Tato vertikální integrace je v automobilovém průmyslu raritou a umožňuje Tatře:

  • Rychle reagovat na požadavky zákazníků.

  • Vyvíjet a přizpůsobovat komponenty přesně pro extrémní provozní podmínky.

  • Udržet si strategickou nezávislost na externích dodavatelích.

Tatra Force je navržena jako maximálně univerzální platforma, schopná osadit široké spektrum nástaveb – od speciálů pro armádu, hasiče a záchranáře až po robustní provedení pro těžký průmysl.

🏆 Inovace, které jsou vidět i ty skryté

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Kabina s mezinárodním uznáním

Nové kabiny řady Force staví na ergonomii, bezpečnosti a komfortu. Hlavní konstrukční změnou je flexibilita v umístění motoru, který může být buď nad přední nápravou, nebo za ní. Pro posádku je zásadní splnění nejpřísnějších norem, jako je integrace ochranných prvků proti převrácení vozu nebo nárazu předmětů přímo do konstrukce.

Navíc design těchto kabin získal prestižní ocenění Red Dot Award 2024, což dokládá, že funkčnost a robustnost se nevylučují s moderní estetikou.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Revoluce v útrobách podvozku

Jádrem Tatry je vždy podvozek s centrální nosnou rourou a nezávisle výkyvnými polonápravami. Princip sice zůstává, ale dochází k jedné z největších změn za poslední desetiletí – přechodu z tzv. nepravé na tzv. pravou planetu v nápravách. Tato konstrukce výrazně zlepšuje:

  • Mazání a tepelnou stabilitu převodů.

  • Celkovou životnost.

  • Spolehlivost v těžkém terénu.

Pro zákazníka to znamená možnost vyššího zatížení náprav (až 12 t řízená, 16 t neřízená) a flexibilitu volby mezi bubnovými a kotoučovými brzdami, což odpovídá vyšším nárokům dnešní doby.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

F-shift: Inteligentní řazení s mechanickým pocitem

Nový systém řazení F-shift kombinuje robustní mechanickou kulisu s elektronickým řízením. Řidič si zachovává pocit klasické řadicí páky, ale elektronika zajišťuje:

  • Plynulejší a precizní přeřazení.

  • Prakticky nulové riziko chybného zařazení a poškození převodovky.

  • Efektivní předvolbu celé řady stupňů, což je klíčové pro jízdu v terénu.

Převodovka je dimenzovaná na točivý moment až 2600 Nm, což jí dává rezervu pro budoucí nejsilnější motorizace.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

🔋 Motory pro dnešek i pro zítřek

Tatra pokračuje ve výrobě vlastních vzduchem chlazených motorů V8 a V12 (T3-928 RE a T3-930 RE). Toto řešení je extrémně spolehlivé v extrémních teplotách a prašném prostředí.

Klíčové inovace motorů:

  • Elektronické řízení: Nová řídicí jednotka umožňuje implementaci moderních asistenčních a bezpečnostních systémů (ADAS), jako je adaptivní tempomat nebo systém nouzového brzdění, které vyžaduje nejnovější evropská legislativa (GSR).

  • Český původ: Díky modernizaci detailů, jako jsou česká turbodmychadla ČZ a elektronicky řízená vstřikovací čerpadla Motorpal, mají motory přes 90 % dílů českého původu, což je v dané kategorii unikátní.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

Strategie pro alternativní pohony

Tatra zároveň masivně investuje do budoucnosti. Kromě výstavby nové motorové zkušebny, včetně mrazicí komory pro testování celého vozidla za extrémně nízkých teplot, spolupracuje s univerzitami na vývoji:

  1. Nového vzduchem chlazeného motoru splňujícího normu Euro VII.

  2. Spalovacího motoru na vodík.

  3. Variant elektrifikovaných pohonů (FCEV, BEV, PHEV, REX).

Tatra tak připravuje vlastní cestu k alternativním pohonům, přičemž si zachovává klíčovou výhodu legendární tatrovácké koncepce podvozku.

Tatra Force 3. generace je platforma, která dokáže nasadit různé typy pohonů od klasických dieselů až po vodíkové palivové články, čímž zajišťuje, že kopřivnická značka bude relevantní v jakékoli budoucnosti.


Tatra Force 3. generace tak definuje budoucnost značky. Její schopnost spojit robustnost a bezkonkurenční průchodnost terénem s moderní elektronikou, designem a připraveností na alternativní pohony potvrzuje, že český výrobce i nadále nastavuje laťku v segmentu, kde se neodpouštějí kompromisy.

 

Zdroj: www.tatratrucks.cz

♻️ Změny ve svozu odpadu a provozní době sběrného dvora ♻️

 

Vážení občané,

Přinášíme vám upozornění k harmonogramu svozu odpadu a provozní době Sběrného dvora v předvánočním a vánočním období.

 

🚛 Mimořádný termín svozu směsného odpadu

Obyvatelé lokalit Hájov, Klokočov a Paseky:

  • Svoz směsného komunálního odpadu (černé popelnice) proběhne dříve, a to v úterý 23. 12. 2025.

  • Prosíme o včasné přistavení nádob.

 

♻️ Provozní doba sběrného dvora v prosinci

Věnujte prosím pozornost úpravě provozní doby Sběrného dvora:

Datum Provozní Doba Poznámka
Pátek 12. 12. ZAVŘENO  
Sobota 27. 12. ZAVŘENO  
Středa 31. 12. Otevřeno do 11:00 Silvestrovský provoz

Děkujeme vám za pochopení a spolupráci.

Přejeme vám klidné předvánoční dny a hezké svátky!

🎄 Tradiční prodej vánočních stromků a kaprů v Příboře u pana Krejčího startuje! 🐟

 

Příborští obyvatelé se i letos mohou těšit na zahájení tradičního vánočního prodeje stromků a kaprů, který už po dlouhá léta neodmyslitelně patří k předvánoční atmosféře. Akce, která probíhá u pana Krejčího, je spojením osvědčené kvality a oblíbené místní tradice.

 

🗓️ Kdy a kde nakoupíte?

 

Prodej probíhá na adrese Masarykova 136 v Příboře u pana Krejčího, což je 200 m od budovy Policie ČR.

Zde jsou konkrétní termíny a časy prodeje:

  • 🎄🎄🎄 Vánoční stromky: Prodej stromků začíná každý den od 10. 12. 2025 v době od 9:00 do 17:00 hodin.

  • 🐟🐟🐟 Vánoční kapři: Prodej živých kaprů proběhne tradičně těsně před Štědrým dnem, a to od 20. 12. 2025 do 23. 12. 2025 v době od 9:00 do 17:00 hodin.

 

Tradiční prodej vánočních stromků a kaprů v Příboře u pana Krejčího startuje!

 

Nezapomeňte si včas zajistit symbol Vánoc – ať už jde o kapra pro slavnostní večeři, nebo krásný stromek pro rozbalování dárků!

📅 Speciální otevírací doba: sauna Příbor během Vánoc a Nového roku.

 

Telefonní číslo na SAUNU: +420 739 805 227

Plánujete relaxaci v sauně i během vánočních svátků a na přelomu roku? SAUNA Příbor zveřejnila svou speciální provozní dobu pro nadcházející období, aby návštěvníci věděli, kdy si mohou dopřát zasloužený odpočinek.

  • Před Štědrým dnem: V pondělí 22. 12. 2025 je sauna pro veřejnost Otevřena.

  • Vánoční volno: Od úterý 23. 12. 2025 až do pátku 26. 12. 2025 včetně, bude SAUNA Příbor ZAVŘENA.

  • Mezi svátky: Saunování bude možné o víkendu a na začátku následujícího týdne, konkrétně v sobotu 27. 12. 2025, a poté od pondělí 29. 12. 2025 do úterý 30. 12. 2025. Všechny tyto dny je otevřeno.

  • Silvestr a Nový rok: Během oslav konce roku a Nového roku, tedy ve středu 31. 12. 2025 a ve čtvrtek 1. 1. 2026, zůstane sauna ZAVŘENA.

  • V Novém roce: První možnost saunování v roce 2026 nastane v sobotu 3. 1. 2026, kdy je opět otevřeno.

Nezapomeňte si svou relaxaci naplánovat s ohledem na tyto speciální časy a užijte si horkou péči i v chladných dnech!

 

Speciální otevírací doba: sauna Příbor během Vánoc a Nového roku.

 

SAUNA PŘÍBOR

18. prosince 2025 Vánoční koncert dobové hudby Devětsil

Vážení přátelé,


srdečně Vás zveme na vánoční koncert dobové hudby Devětsil, který se uskuteční ve čtvrtek 18. prosince 2025 v 17 hodin ve výstavním sále Muzea Fojtství v Kopřivnici. Dobová hudba Devětsil ze Štramberku vás přenese o pár staletí zpět, na romantická místa hradů a zámků, kde potulní pěvci opěvovali krásu žen a statečnost rytířů. Na koncertu zazní také koledy ze starodávných kancionálů.
Těšíme se na Vaši návštěvu

MUZEUM FOJSTVÍ KOPŘIVNICE

 

Vánoční koncert Devětsil

Výběrové řízení na obsazení pracovního místa - referent odboru kultury, sportu a cestovního ruchu - RDSF

Město Příbor vyhlašuje výběrové řízení na pozici referenta odboru kultury, sportu a cestovního ruchu. Pokud vás láká pestrá práce spojená s lidmi, prezentací města, turistickými službami i organizací akcí, tahle příležitost by vám mohla přesně sednout.   Součástí práce je agenda rodného domu Sigmunda Freuda – prodej vstupenek, komunikace s návštěvníky, propagace, příprava materiálů a mnoho dalšího. A jako milá zajímavost? V příštím roce bude v rodném domě otevřena zcela nová expozice, takže budete u něčeho opravdu výjimečného.   Detailní informace a podmínky výběrového řízení najdete na webu města: https://www.pribor.eu/evt_file.php?file=34409.   Přihlášky je možné podávat do 6. ledna 2026.   Přidejte se k týmu, který se podílí na kultuře, turistice a prezentaci Příbora – města s jedinečnou historií i budoucností.

 

Výběrové řízení na obsazení pracovního místa - referent odboru kultury, sportu a cestovního ruchu - RDSF