Tatra 603 oslovila i Wericha, její obří spotřeba tehdy nikomu nevadila, benzin byl za hubičku

V našem seriálu Století českého automobilu půjdeme dekádu po dekádě a skrze články Tomáše Hyana odhalíme nejvýznamnější auta od 20. let až do současnosti. Nakonec v anketě právě vy rozhodnete, který český automobil byl v historii naší země tím vůbec nejvýznamnějším. Největším hitem padesátých let byla aerodynamická Tatra 603, vyráběná ovšem jen v malých počtech především pro státní instituce.

Článek

Naše Tatra 603 se vyráběla podobně jako Citroën DS 19 celá dvě desetiletí, rozdíl byl ale v tom, že zatímco francouzský sedan byl běžně ke koupi a produkce dosáhla 1,5 milionu kusů, tak „šestsettrojka“ původně sloužila jen vyvoleným, normálně se neprodávala a zaznamenala za dvacet let celkem 20 422 vyrobených vozů. Patří jí však významné místo v historii automobilového vývoje, byla pokračováním tradice aerodynamických vozů Tatra se vzduchem chlazeným osmiválcem v zádi, která vznikala od třicátých let. Její neobvyklé tvary působily jako zjevení jak na silnicích padesátých let, tak i v letech pozdějších, o čemž svědčí neutuchající zájem zahraničních sběratelů.

 

Automobily Tatra 603 se kromě tzv. socialistických zemí nikdy příliš nevyvážely, do zahraničí putovalo pouhých 985 vozů. Pamatuji se však, jak jsem v Praze kdysi zahlédl vůz s nizozemskou a také s tehdejší západoněmeckou poznávací značkou, byly to však absolutní výjimky po uvolnění politických poměrů v šedesátých letech. Teprve po roce 1989 se Tatra 603 stala objektem zájmu sběratelů z celého světa. Vzpomínám, jak jsem se svým kamarádem Jean-Jacquesem objednal taxi v Praze na Václavském náměstí, protože toužil po jízdě v „šestsettrojce“ a nakonec to skončilo tak, že jsme jednu nalezli na pražském Smíchově, tu si koupil a odvezl domů do Francie.

Nelehká cesta k novému vozu

Státní úředníci po roce 1948 rozhodovali, kdo bude co vyrábět, a tak byla výroba osobních vozů v kopřivnické Tatře utlumena. Po direktivním zániku Tatraplanu, jehož výroba krátce pokračovala u konkurence v Mladé Boleslavi, to byly především silné individuality, jež potají pokračovaly v tradici osobních automobilů Tatra. Tak se tajně zrodila Tatra 603, ovšem později byli konstruktéři vzati na milost, ostatně československé úřady se rády pochlubily novými reprezentačními vozy neobvyklé koncepce, jakými Tatra 603 bezesporu byla.

 

Kuriozitou je, že vzduchem chlazený osmiválcový motor Tatra 603 vznikl o pět let dříve než stejně označený automobil! Konstruktér Ing. Julius Mackerle navrhl koncem čtyřicátých let nový osmiválec typu 603 o objemu 2,0 až 2,5 litru, jenž se nejprve uplatnil v modifikované Tatře 87, závodních monopostech Tatra 607, lehkých terénních vozech Tatra 805 a také ve sportovních verzích Tatraplanu (T601, T602), nemluvě o několika prototypech terénních vozů ve stylu Jeepu s pohonem 4×4.

 

Podle vládního nařízení ČSR z počátku padesátých let nesměla Tatra vyvíjet osobní automobily, a tak se nová šestimístná limuzína rodila tajně od podzimu 1952 v pražské konstrukční kanceláři n.p. Tatra, zatímco z kopřivnické továrny vyjížděly kamiony s pohonem všech kol.

 

TATRA 603

Nechtěné dítě vyjíždí

Základní koncepce až šestimístného sedanu byla jasná, prostě vzduchem chlazený motor vzadu a aerodynamická samonosná karoserie proudnicového tvaru. Spoluautory designu typu 603 byli architekt František Kardaus a konstruktér Vladimír Popelář, kterým se podařilo dílo opravdu nevšední. Během dvaceti let produkce se základní tvar karoserie příliš neměnil, tři hlavní světlomety pod překrytem z organického skla později nahradily čtyři blízko u sebe (T2-603 od konce 1963), resp. dvě dvojice dále od sebe s širší přední maskou (T3-603 neboli T2-603 model 1968), zvýšilo se čelní sklo směrem do střechy, stejně jako se protáhly horní linky bočních lapačů vzduchu (od modelu 1967) a změnilo se víko motorového prostoru (od modelu 1968).

 

Pohonná jednotka měla relativně malý objem 2,5 litru, sériový výkon podle normy DIN vzrostl z 95 koní (70 kW) na 105 koní (77 kW) při shodných otáčkách 4 800 za minutu. Převodovka byla čtyřstupňová, v šedesátých letech se sice zkoušela samočinná, ale k výrobě nedošlo. Všechna kola byla zavěšena nezávisle, ke zlepšení jízdních vlastností typicky přetáčivého vozu přispěly rozšíření rozchodu kol a pozdější montáž kotoučových brzd, řízení bylo od počátku hřebenové.

Nejrychlejší na našich silnicích

Karoserie pětimetrového vozu je neobyčejně prostorná, s velkým zavazadlovým prostorem vpředu a odkládacím pod zadním klenutým dvoudílným oknem (později napodobeným na Chevroletu Corvette Sting Ray 1963); zprvu byla přední průběžná lavice třímístná ve stylu amerických vozů, ostatně řadicí páka se také nacházela pod volantem. Jízda s Tatrou 603 byla zážitkem, naplnění zavazadlového prostoru zlepšilo přítlak přední nápravy, údaj rychloměru optimisticky překračoval udávané maximum 160 km/h. Spotřeba 12,5 l/100 km nebyla při ceně benzinu dvě koruny za litr velkým problémem.

Ze státních služeb se později Tatra dostala i do soukromého vlastnictví těch řidičů, kteří odkoupili vysloužilé služební vozy. Jen málokdo měl to štěstí, že si mohl opatřit vůz s udávanou prodejní cenou kolem 106 tisíc Kčs v Mototechně, která byla po zavedení tzv. volného trhu (mimo pořadník) v roce 1969 zvýšena na 195 000 Kč. Jedním z těch šťastných byl populární herec Jan Werich.

 

Tatry 603 uspěly také v automobilových soutěžích, na okruzích na Nürburgringu (Marathon de la Route) i v Brně, bohužel připravená účast tří vozů v Rallye Monte Carlo 1960 se nějak nezdařila (Kopřivničtí nesehnali všechna potřebná povolení!) a ve finále se motory T 603 uplatnily ve speciálech pro novou autokrosovou disciplínu (zejména Baghira Václava Krále). Jedním z vozů, který vsadil na stejnou koncepci jako Tatra 603, byl americký Chevrolet Corvair, jenž měl rovněž vzduchem chlazený motor uložený podélně v zádi, ale plochý šestiválec. Výrobními počty samozřejmě Tatru 603 překonal, nikoli však věhlasem.

 

Obdivovaná vzácnost

Po prvním prototypu z roku 1955 a devíti předsériových kusech roku následujícího se rozběhla sériová výroba v Kopřivnici od počátku 1957, kdy dosáhla roční produkce 354 vozů. Podle dostupných pramenů bylo do podzimu 1963 vyrobeno jen 5 992 vozů první generace s typickou trojicí hlavních světlometů pod společným překrytem vpředu, modernizovaných se čtyřmi hlavními světlomety (značeny 2-603) se pak v postupně vylepšovaných variantách zhotovilo dalších 14 430 až do roku 1975, kdy už převzala vládu modernější T 613, která prodloužila výrobu osobních vozů Tatra až ke konci druhého tisíciletí.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Správa železnic, s. o., informuje, že od 27. 6. od 7:10 hod. nepřetržitě do 30. 6 proběhne výluka v úseku Štramberk - Veřovice na trati 271 Hranice na Moravě - Bohumín - Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka. Dopravce České dráhy, a.s. proto musí přistoupit k opatřením:

Po dobu výluky budou všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku (Kopřivnice) – Štramberk – Veřovice.

Cestující do/ z Veřovic a Ženklavy využijí pro přestup mezi NAD a vlakem stanici Kopřivnice. Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

Výlukový jízdní řád obsahuje pouze vlaky dotčené výlukou.

První den výluky jsou vlaky nahrazeny ND od vlaku Os 23105 a Os 23106. Poslední den výluky jsou poslední vlaky nahrazeny ND Sp 3370 a Os 23179.

V různých úsecích na trati Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport – Veřovice jedou vybrané vlaky v odlišných časových polohách proti pravidelnému JŘ. Ve výlukovém JŘ jsou tyto spoje vyznačeny modře.

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Kopřivnice – před staniční budovou

Štramberk – autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava – autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice – před staniční budovou

 

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Přílohy
pdfVýlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025 [pdf, 869 kB]
Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

16. června 2025 byly předáním staveniště zahájeny stavební práce v původním dvoře budovy č. p. 118 v Příboře.

Neutěšený vzhled prostoru mezi domy č. p. 118 a 415 v Příboře, který byl vzhledem ke své poloze většinou skryt pohledům veřejnosti, bude po předchozím schválení studie Radou města Příbora v roce 2022 výrazně změněn. Architekti studia KLAR z Kopřivnice, kteří projektovali i úpravu sousedního objektu č. p. 118, zpracovali návrh propojení ulic Freudovy a Nádražní a celý prostor otevřeli. Hlavní část původního dvora v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda se promění v nový cyklopoint umožňující aktivní odpočinek jak cyklistů, tak návštěvníků centra města.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Obsahem stavební akce s názvem „Úprava okolí budovy č. p. 118“ je zejména úprava ploch na parc. č. 98, 112 a 114, k. ú. Příbor. 

Součástí díla mj. bude:

1.    propojení ulic Freudovy a Nádražní (schodiště, rampa),

2.    zpevněné plochy,

3.    zastřešení zázemí pro cyklisty (cyklopointu),

4.    mobiliář a zázemí pro cyklisty (stojany na kola, elektronabíječka, posezení, pítko),

5.    zeleň (vč. stromu),

6.    oprava opěrné zdi podél ul. Nádražní,

7.    vodovodní přípojka k pítku,

8.    retenční nádrž,

9.    dopravní napojení chodníkového tělesa.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Zhotovitelem stavební akce je ostravská společnost TRE BAU s.r.o., která vysoutěžila zakázku za cenu 7 366 586 Kč vč. DPH. Smluvní termín plnění je 5 měsíců.

Část zakázky týkající se cyklopointu by mohla být kryta dotačním titulem „11. výzva MAS Lašsko, z. s. – IROP – Cestovní ruch II“, o který bylo zažádáno v lednu 2025. V MAS Lašsko byla žádost schválena a byla dále postoupena ke schválení do IROP.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

„V souvislosti se stavebními pracemi dojde k dočasnému snížení komfortu života v okolí stavby, ale to se obecně týká každé stavby realizované v hustě zastavěném území. Hlavním omezením bude uzavření ulice Nádražní v části podél sanované opěrné zdi, tj. mezi objektem č. p. 118 a bývalým mlýnem. Vzhledem k rozsahu a náročnosti prací žádáme tímto občany o porozumění, toleranci a vstřícnost, aby realizace díla mohla probíhat bez zbytečných komplikací,“ uvedl Ivo Kunčar z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

V uplynulých dnech došlo ke schválení změn v dávkovém systému – byla schválena nová superdávka, která sjednocuje aktuální čtyři dávky státní sociální podpory a hmotné nouze (přídavek na dítě, příspěvek na živobytí, příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení).

Nová dávka začne platit 1. října 2025 a doprovázena bude přechodem na digitalizaci v procesu podávání žádostí o dávky. O dávku se tedy bude žádat online přes aplikaci Ministerstva práce a sociálních věcí klientskou zónu Jenda. Změny začnou platit od 1. října 2025 pro nové žadatele o dávku. Pro ty, kteří již některou ze zmiňovaných čtyř dávek aktuálně pobírají, začnou změny platit nejpozději 1. dubna 2026.

Způsobů jak se přihlásit do klientské zóny Jenda je více, všechny však vyžadují určitou digitální zručnost a přístup k internetu, případně bankovní účet, počítač či chytrý telefon, email a telefonní číslo. Pro případné komplikace zůstane možnost navštívit úřad práce, vybrané pobočky pošt či občanské poradny.

Další možností je pak obrátit se na sociální pracovníky Armády spásy v Příboře, Kopřivnici či Štramberku, kteří jsou schopni poradit a poskytnout podporu při vyřizování dávek online. Se sociálními pracovníky se můžete sejít buď v rámci kontaktních dnů, v Příboře se jedná o každou sudou středu od 13:30 do 15:30 hodin v přízemí Městského úřadu, nebo se můžete domluvit na schůzce v domácnosti a požádat tak o dávku z pohodlí domova.

Sociální pracovníci Armády spásy jsou vybaveni tablety a chytrými telefony s přístupem k internetu, s podáváním žádostí o dávky mají zkušenosti a aplikaci Jenda dobře znají a umí s ní pracovat. Jsou také připraveni žadatele s postupem seznámit a do budoucna jej naučit o dávku žádat samostatně. Na sociální pracovníky Armády spásy se můžou obracet občané Příbora, Kopřivnice, Štramberku a přilehlých obcí, kteří si nejsou při podávání žádostí o dávky jistí, mají obavy z přechodu na online žádosti nebo nemají přístup k internetu a podmínky k tomu, aby se do klientské zóny Jenda sami přihlásili.

Armáda spásy poskytuje mimo jiné i Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a tato sociální služba je občanům Příbora dostupná od roku 2021. V rámci této služby poskytují sociální pracovníci pomocnou ruku při vyřizování dokumentů na úřadech, při hledání bydlení či zaměstnání, při řešení dluhů a exekucí, při zvládání výchovných potíží s dětmi, při péči o děti a domácnost, nebo při překonání překážek spojených se špatným zdravotním stavem dětí či rodičů. Sociální pracovníci navštěvují rodiny v jejich domácnostech nebo tam, kde se cítí bezpečně.

Spolupráce se sociální službou je bezplatná a zcela dobrovolná. Pro domluvu osobní schůzky i pro radu můžete kontaktovat paní Zuzanu Gattnarovou, DiS., tel. kontakt 773770471, email: zuzana.gattnarova@armadaspasy.cz

Mgr. Tomáš Fritschka, vedoucí sociální služby, Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Kopřivnice, Příbor, Štramberk, Horní 1112, Kopřivnice 742 21, Armáda spásy v České republice, z.s.

 

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června

Po zhruba dvou letech intenzivních příprav a plánování se v Příboře podařilo dokončit novostavbu moderního celobetonového skateparku. Slavnostní otevření proběhne ve čtvrtek 26. června od 9 do 13 hodin, a to přímo v areálu nového sportoviště.

Skatepark vyrostl na místě původního zařízení v lokalitě Na Kamenci, které vzniklo v roce 2004 v rámci programu prevence kriminality mládeže. Jeho stav byl již řadu let nevyhovující – dřevěné a kovové části překážek byly poškozeny vlivem vlhkosti, narušeného podloží a působením času.

„Na realizaci nového skateparku jsme dostali jednoznačný impuls od samotných dětí a mladých lidí. V roce 2021 jsme uspořádali anketu Sportovní dotazník nejen pro sportovce, do které se zapojilo kolem 500 dětí ve věku 8 až 18 let z Příbora a okolí. Skatepark se v odpovědích jednoznačně umístil na prvním místě mezi požadovanými novými sportovišti,“ vysvětluje důvod investice Iveta Busková, tehdejší vedoucí odboru kultury, sportu a cestovního ruchu.

Význam skateparků v posledních letech roste nejen mezi mládeží. Staly se místem setkávání různých generací a často i rozhodujícím faktorem při výběru dovolenkových lokalit rodin s teenagery.

„Příborský skatepark nabídne kvalitní zázemí pro jezdce na skateboardu, koloběžce i BMX kolech. Autory návrhu i realizace jsou odborníci z renomované společnosti FiveRamps – Ing. Denis Martaus a Ing. Filip Holý. Ti jsou zárukou kvalitního provedení i atraktivního designu,“ uvedla Karolína Pavelková z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

„Výstavbě předcházelo přeložení nadzemního vedení vysokého napětí do země, odstranění starého oplocení a částečná úprava okolního prostoru. V rámci doplňujících opatření město připravilo instalaci veřejného osvětlení a kamerového systému, napojeného na Městskou policii Příbor,“ doplnila Karolína Pavelková.

Náklady na výstavbu:

•    betonový monolit: 5,5 mil. Kč vč. DPH,

•    úpravy okolí: 2,5 mil. Kč.

Srdečně zveme všechny nadšence sportu, děti, mládež i rodiče na slavnostní otevření! 

Přijďte si nový skatepark prohlédnout, vyzkoušet, nebo jen podpořit příborské sportovní nadšence.

 

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června

Město Příbor třídí výborně – v soutěži O keramickou popelnici jsme v kraji třetí!

Skvělý výsledek zaznamenalo město Příbor v krajské soutěži O keramickou popelnici, která každoročně hodnotí, jak se obcím daří třídit odpad. V kategorii měst s počtem obyvatel od 2 000 do 9 999 jsme obsadili krásné 3. místo!

Toto ocenění uděluje Autorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a. s. ve spolupráci s Moravskoslezským krajem. 

Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo v pátek 13. června na Zámku Vítkovice v Ostravě. Město Příbor se zde zařadilo po bok dalších úspěšných obcí a převzalo symbolické ocenění – keramickou popelnici.

„Máme z umístění velkou radost. Je to výsledek dlouhodobé práce města, technických služeb i zodpovědnosti našich občanů. Děkujeme všem, kteří poctivě třídí a přispívají tak ke zlepšování životního prostředí,“  uvedl Jan Malík, starosta města.

Podle aktuálních statistik společnosti EKO-KOM vytřídili občané v Moravskoslezském kraji za uplynulý rok průměrně 70,9 kilogramu plastů, papíru, skla a kovů na osobu – o 4,9 kilogramu více než loni. Tím překonali nejen loňské výsledky, ale také průměr celé republiky, zejména v oblasti třídění plastů a kovů.

Třetí místo v kraji je pro Příbor nejen úspěchem, ale i závazkem. 

Děkujeme všem, kteří třídí pravidelně a správně. 

 

Město Příbor třídí výborně – v soutěži O keramickou popelnici jsme v kraji třetí!

Svatojánské ohně a metání metel

Město Příbor Vás zve na tradiční akci v parku na nábřeží Rudoarmějců v sobotu 21. 6. 2025 od 18:00 hodin. Těšit se můžete na bohaté občersvení, výbornou muziku kapely Čeladenka a od 21 hodin na tradiční metání metel přes řeku Lubinu. Těšíme se na Vás.

 

Svatojánské ohně a metání metel