Tatra 603 oslovila i Wericha, její obří spotřeba tehdy nikomu nevadila, benzin byl za hubičku

V našem seriálu Století českého automobilu půjdeme dekádu po dekádě a skrze články Tomáše Hyana odhalíme nejvýznamnější auta od 20. let až do současnosti. Nakonec v anketě právě vy rozhodnete, který český automobil byl v historii naší země tím vůbec nejvýznamnějším. Největším hitem padesátých let byla aerodynamická Tatra 603, vyráběná ovšem jen v malých počtech především pro státní instituce.

Článek

Naše Tatra 603 se vyráběla podobně jako Citroën DS 19 celá dvě desetiletí, rozdíl byl ale v tom, že zatímco francouzský sedan byl běžně ke koupi a produkce dosáhla 1,5 milionu kusů, tak „šestsettrojka“ původně sloužila jen vyvoleným, normálně se neprodávala a zaznamenala za dvacet let celkem 20 422 vyrobených vozů. Patří jí však významné místo v historii automobilového vývoje, byla pokračováním tradice aerodynamických vozů Tatra se vzduchem chlazeným osmiválcem v zádi, která vznikala od třicátých let. Její neobvyklé tvary působily jako zjevení jak na silnicích padesátých let, tak i v letech pozdějších, o čemž svědčí neutuchající zájem zahraničních sběratelů.

 

Automobily Tatra 603 se kromě tzv. socialistických zemí nikdy příliš nevyvážely, do zahraničí putovalo pouhých 985 vozů. Pamatuji se však, jak jsem v Praze kdysi zahlédl vůz s nizozemskou a také s tehdejší západoněmeckou poznávací značkou, byly to však absolutní výjimky po uvolnění politických poměrů v šedesátých letech. Teprve po roce 1989 se Tatra 603 stala objektem zájmu sběratelů z celého světa. Vzpomínám, jak jsem se svým kamarádem Jean-Jacquesem objednal taxi v Praze na Václavském náměstí, protože toužil po jízdě v „šestsettrojce“ a nakonec to skončilo tak, že jsme jednu nalezli na pražském Smíchově, tu si koupil a odvezl domů do Francie.

Nelehká cesta k novému vozu

Státní úředníci po roce 1948 rozhodovali, kdo bude co vyrábět, a tak byla výroba osobních vozů v kopřivnické Tatře utlumena. Po direktivním zániku Tatraplanu, jehož výroba krátce pokračovala u konkurence v Mladé Boleslavi, to byly především silné individuality, jež potají pokračovaly v tradici osobních automobilů Tatra. Tak se tajně zrodila Tatra 603, ovšem později byli konstruktéři vzati na milost, ostatně československé úřady se rády pochlubily novými reprezentačními vozy neobvyklé koncepce, jakými Tatra 603 bezesporu byla.

 

Kuriozitou je, že vzduchem chlazený osmiválcový motor Tatra 603 vznikl o pět let dříve než stejně označený automobil! Konstruktér Ing. Julius Mackerle navrhl koncem čtyřicátých let nový osmiválec typu 603 o objemu 2,0 až 2,5 litru, jenž se nejprve uplatnil v modifikované Tatře 87, závodních monopostech Tatra 607, lehkých terénních vozech Tatra 805 a také ve sportovních verzích Tatraplanu (T601, T602), nemluvě o několika prototypech terénních vozů ve stylu Jeepu s pohonem 4×4.

 

Podle vládního nařízení ČSR z počátku padesátých let nesměla Tatra vyvíjet osobní automobily, a tak se nová šestimístná limuzína rodila tajně od podzimu 1952 v pražské konstrukční kanceláři n.p. Tatra, zatímco z kopřivnické továrny vyjížděly kamiony s pohonem všech kol.

 

TATRA 603

Nechtěné dítě vyjíždí

Základní koncepce až šestimístného sedanu byla jasná, prostě vzduchem chlazený motor vzadu a aerodynamická samonosná karoserie proudnicového tvaru. Spoluautory designu typu 603 byli architekt František Kardaus a konstruktér Vladimír Popelář, kterým se podařilo dílo opravdu nevšední. Během dvaceti let produkce se základní tvar karoserie příliš neměnil, tři hlavní světlomety pod překrytem z organického skla později nahradily čtyři blízko u sebe (T2-603 od konce 1963), resp. dvě dvojice dále od sebe s širší přední maskou (T3-603 neboli T2-603 model 1968), zvýšilo se čelní sklo směrem do střechy, stejně jako se protáhly horní linky bočních lapačů vzduchu (od modelu 1967) a změnilo se víko motorového prostoru (od modelu 1968).

 

Pohonná jednotka měla relativně malý objem 2,5 litru, sériový výkon podle normy DIN vzrostl z 95 koní (70 kW) na 105 koní (77 kW) při shodných otáčkách 4 800 za minutu. Převodovka byla čtyřstupňová, v šedesátých letech se sice zkoušela samočinná, ale k výrobě nedošlo. Všechna kola byla zavěšena nezávisle, ke zlepšení jízdních vlastností typicky přetáčivého vozu přispěly rozšíření rozchodu kol a pozdější montáž kotoučových brzd, řízení bylo od počátku hřebenové.

Nejrychlejší na našich silnicích

Karoserie pětimetrového vozu je neobyčejně prostorná, s velkým zavazadlovým prostorem vpředu a odkládacím pod zadním klenutým dvoudílným oknem (později napodobeným na Chevroletu Corvette Sting Ray 1963); zprvu byla přední průběžná lavice třímístná ve stylu amerických vozů, ostatně řadicí páka se také nacházela pod volantem. Jízda s Tatrou 603 byla zážitkem, naplnění zavazadlového prostoru zlepšilo přítlak přední nápravy, údaj rychloměru optimisticky překračoval udávané maximum 160 km/h. Spotřeba 12,5 l/100 km nebyla při ceně benzinu dvě koruny za litr velkým problémem.

Ze státních služeb se později Tatra dostala i do soukromého vlastnictví těch řidičů, kteří odkoupili vysloužilé služební vozy. Jen málokdo měl to štěstí, že si mohl opatřit vůz s udávanou prodejní cenou kolem 106 tisíc Kčs v Mototechně, která byla po zavedení tzv. volného trhu (mimo pořadník) v roce 1969 zvýšena na 195 000 Kč. Jedním z těch šťastných byl populární herec Jan Werich.

 

Tatry 603 uspěly také v automobilových soutěžích, na okruzích na Nürburgringu (Marathon de la Route) i v Brně, bohužel připravená účast tří vozů v Rallye Monte Carlo 1960 se nějak nezdařila (Kopřivničtí nesehnali všechna potřebná povolení!) a ve finále se motory T 603 uplatnily ve speciálech pro novou autokrosovou disciplínu (zejména Baghira Václava Krále). Jedním z vozů, který vsadil na stejnou koncepci jako Tatra 603, byl americký Chevrolet Corvair, jenž měl rovněž vzduchem chlazený motor uložený podélně v zádi, ale plochý šestiválec. Výrobními počty samozřejmě Tatru 603 překonal, nikoli však věhlasem.

 

Obdivovaná vzácnost

Po prvním prototypu z roku 1955 a devíti předsériových kusech roku následujícího se rozběhla sériová výroba v Kopřivnici od počátku 1957, kdy dosáhla roční produkce 354 vozů. Podle dostupných pramenů bylo do podzimu 1963 vyrobeno jen 5 992 vozů první generace s typickou trojicí hlavních světlometů pod společným překrytem vpředu, modernizovaných se čtyřmi hlavními světlomety (značeny 2-603) se pak v postupně vylepšovaných variantách zhotovilo dalších 14 430 až do roku 1975, kdy už převzala vládu modernější T 613, která prodloužila výrobu osobních vozů Tatra až ke konci druhého tisíciletí.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Cyklistický závod Czech Tour míří do Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Jak se dotkne veřejné i osobní dopravy?

V sobotu 16. srpna odstartuje krátce po poledni z Prostějova třetí etapa cyklistického závodu Czech Tour. Peloton se vydá přes Olomoucký a Moravskoslezský kraj do Ostravy, obyvatelé obcí, motoristé i cestující ve veřejné dopravě proto musí podle organizátorů závodu počítat s krátkodobými dopravními uzavírkami na trati.

 

Níže jsou předpokládané časy průjezdů jednotlivými městy a dojezd do Ostravy je plánován mezi 16:30 a 17:15.

Kudy trasa vede a kdy? Podrobnou mapu trasy a předpokládané časy průjezdu najdete v grafice u tohoto článku nebo na webu pořadatelů.

 

Jak to ovlivní dopravu? Pořadatelé budou průjezd cyklistů řídit pomocí klouzavých uzávěr, které potrvají maximálně 20–30 minut. Omezení se dotknou jak místních obyvatel, tak i běžné osobní dopravy. Mohou se zpozdit i některé autobusové spoje. Integrovaná doprava Moravskoslezského kraje bude proto situaci po celou dobu bedlivě sledovat.

 

Co to znamená pro autobusy? Ovlivněné autobusové linky budou dispečinkem a policií jen krátce zdrženy před průjezdem závodníků. Ihned poté, co projede poslední cyklista a doprovodná vozidla, se úsek opět otevře pro běžný provoz.

 

Výjimky z uzávěr Uzavírka se netýká vozidel integrovaného záchranného systému. 

 

 

CZECH TOUR MSK 2025 průjezd časový harmonogram

 

CZECH TOUR 2025 Příbor foto Jiří Jurečka

Přijímáme nové členy TJ SOKOL PŘÍBOR

  • Chceš se hýbat, naučit se něco nového nebo si jen zasportovat v dobré partě? Přidej se k nám – rádi uvítáme nové tváře ve všech oddílech!

     

  • Pro více informací se obraťte na kontaktní osoby jednotlivých oddílů na uvedených telefonních číslech, napište nám na pribor@sokol.eu, nebo navštivte naše stránky www.sokolpribor.cz.

 

  • ODDÍL STOLNÍHO TENISU Děti a mládež do 15 let – tréninky probíhají v pondělí a ve středu od 15 do 17 hodin. Dospělí – tréninky probíhají v pondělí, úterý a ve středu od 17 do 20 hodin. Kontakt: 725 397 700

 

  • ODDÍL PARKOURU Děti od 12 let, dorost i dospělí – tréninky probíhají 2x týdně v úterý od 18 do 20 hodin a v pátek od 18 do 20 hodin. Kontakt: 702 031 227

     

  • ODDÍL FLORBALU Muži 30–35 let – tréninky probíhají ve čtvrtek od 18 do 19 hodin. Muži 40–55 let – tréninky probíhají ve čtvrtek od 19 do 21 hodin. Kontakt: 724 318 250

     

  • RINGO KLUB Ringo klub (vhodné pro zájemce od 15 let) se schází pravidelně každou neděli od 18 do 20 hodin. Kontakt: 608 778 308

     

  • ODDÍL MALÉ (SÁLOVÉ) KOPANÉ Dospělí 43–66 let – tréninky probíhají ve středu od 18 do 20 hodin. Kontakt: 777 010 236

     

  • Výše členských příspěvků pro jednotlivé oddíly a věkové kategorie je uvedena na www.sokolpribor.cz.

    PŘIPRAVUJEME Cvičení pro ženy a sportovně-turistický oddíl pro děti a dospělé. Sledujte naše www stránky!

Přijímáme nové členy TJ SOKOL PŘÍBOR

Hitler s ní chtěl dobývat Rusko, ale Rusové s ní dobyli Sibiř. Tatra 111 byla mistrovským dílem kopřivnických techniků

Je jenom málo techniky, a nákladních automobilů obzvláště, kterým se dostalo té cti mít vlastní pomník. Tatra 111 to dokázala, protože uhranula Sověty.

 

Na podzim 1941 se německá ofenziva na východní frontě topila v bahně, a poté definitivně uvázla v ruském mrazu. Nejvíce trpělo zásobování Wehrmachtu, jelikož standardní náklaďáky nebyly sto zvládat terén ani zimu. Bylo proto třeba nového stroje, a tak se nacisté obrátili na specialisty z Kopřivnice, kteří dali vzniknout Tatře 111. Redakce Armádního Zpravodaje ji považuje za jeden z technologických zázraků své doby, což dokazují i její úspěchy.

 

Tatra nákladní automobil lorry

 

Tatra 111 byla válečný oř s předválečnými kořeny

Základem „sto jedenáctky“ se stala Tatra 81 z roku 1938. Ta měla legendární tatrovácký koncept – centrální nosné roury s výkyvnými polonápravami. Její náhon byl 6×4 a pohon zajišťoval vodou chlazený motor. To však konstruktér Hans Ledwinka změnil a náklaďák značně vylepšil.

 

V první řadě dostala Tatra 111 náhon 6×6, což z ní udělalo opravdového tygra v terénu, a druhým trumfem byl nový motor. Vzduchem chlazený dvanáctiválcový diesel Tatra V910 s výkonem 184 kW (210 koní) byl pro náklaďák na východní frontu jako ulitý. Vodou chlazené motory totiž měly v mrazu velký problém, na který doplácela i jiná technika.

 

Tatra nákladní automobil lorry

 

V třeskutých ruských mrazech v nich totiž chladící kapaliny zamrzaly a ničily motor, což u vzduchem chlazené novinky nehrozilo a běžela jako hodinky i při nejnižších stupních. Na silnici to pak Tatra dokázala rozpálit až na 75 km/h, a redakce Armádního Zpravodaje zjistila, že to někteří pováleční kaskadéři dokonce dokázali s prázdnou rozjet až na stovku.

Nevyužitý potenciál, kterého si všiml SSSR

Délka „sto jedenáctky“ byla 8,55 metrů, šířka 2, 5 metru a výška 2,57 metru, zatímco její pohotovostní hmotnost 8,5 tun. Ledwinka chápal dobu, v níž žije, konstrukčně ji proto náležitě zjednodušil a předimenzoval, a navíc mohla být vyráběna z deficitních materiálů. Objevila se v ní dokonce stavební ocel, a to bez vlivu na jízdní nebo technické kvality vozu.

 

Původní kabina řidiče byla dřevěná a potažená plechem, avšak s postupem války začaly být kabiny vyráběny celodřevěné. Změnila se nakonec i nosnost vozu – z původních 6,5 tun šlo jednoduchou úpravou odpružení zvýšit kapacitu na 8 tun, a později na konečných 10 tun. To dělalo z Tatry 111 opravdového tahouna hodného uznání.

 

Tatra nákladní automobil lorry

 

První sériové vozy začaly sjíždět z výrobní linky v roce 1942 a většina z nich šla na východní frontu, ale několik kusů se objevilo i ve službách Afrikakorpsu. I přes kvality a poměrně nízké provozní náklady, kdy spotřeba byla 34 l nafty na 100 km, bylo do konce války dodáno Wehrmachtu jenom 1 445 strojů. Již krátce po osvobození se však objevil nový odběratel – SSSR.

Tatra 111 nezamrzla ani na Sibiři

Sověti už z ukořistěných kusů pochopili, co za zázrak mají pod rukama. Již na konci roku 1945 putovaly první kusy do SSSR, a jejich domovem se stala Sibiř. Došlo i k technickým úpravám – nosnost se ustálila na 10 t, výkon motoru byl snížen, což snižovalo jeho opotřebení, a kabina byla nejdříve původní, tedy dřevo potažené plechem, ale později celokovová.

 

Nová kabina pocházela z nepovedené Tatry 128 a vyznačovala se tím, že mělo čelní sklo negativní uhel, aby na sebe odleskem neupozorňovalo nepřátelská letadla. Vedle Tatry 111 byl vyráběn i těžký tahač Tatra 141 a sklápěčka Tatra 147. Celkem bylo mezi lety 1942 až 1962, kdy výroba skončila, dodáno 33 690 Tater 111, 4 983 Tater 141 (výroba do roku 1970), a 500 Tater 147.

 

Tatra nákladní automobil lorry

 

Testem kvality Tater byla Sibiř. Cesta z přístavu Magadan dlouhá 2 000 km přes celou Kolymu až na Čukotku byla zkouškou nejen pro ni, ale i pro řidiče. Ti museli nejdříve strávit rok v dílnách, aby znali své tatrovky do posledního šroubku, neb by jim v případě poruchy nikdo nepomohl. V roce 1973 se dokonce stal z jedné z vděčnosti místních v Berelechu pomník.

 

Zdroj: armadnizpravodaj.cz  

Výstražná informace ČHMÚ - Vysoké teploty

Výstražná informace ČHMÚ 9. srpna 2025

 

Výstraha před jevem s vysokou pravděpodobností výskytu: Vysoké teploty

 

Výstražná informace ČHMÚ - Vysoké teploty

 

Vysoká zátěž na lidský organismus, nebezpečí přehřátí a dehydratace. Doporučuje se dodržovat pitný režim, zvýšit konzumaci neslazených nealkoholických nápojů, které je vhodné kombinovat s minerálními vodami. Omezit tělesnou zátěž v poledních a odpoledních hodinách.

 

Nenechávat děti nebo i zvířata na přímém slunci, zvláště v zaparkovaných automobilech.

 

Výstražná informace ČHMÚ - Vysoké teploty

V rámci Czech Tour pojede městem Příbor tým Soudal Quick-Step, jehož jezdci vyhráli etapy na Tour de France, Giru i Vueltě.

Etapa 3

16. 8. 2025 (sobota)

Start
Prostějov, náměstí TGM

Cíl
Ostrava, Masarykovo náměstí

Délka etapy: 148 km
Nastoupané výškové metry: 1 376 m

 

Czech tour 2025 Příbor Ostrava etapa

 

Fotoreportáž z loňského roku: CZECH TOUR 2024

 

Zkušenost i dravé mládí. Tým Soudal Quick-Step zveřejnil soupisku na letošní Czech Tour a na seznamu rozhodně nechybí zajímavá jména. V barvách jedné z nejtradičnějších a nejúspěšnějších stájí ve WorldTour, která ovládla čtyři etapy na nedávné Tour de France, v srpnu do Česka přijedou například Yves Lampaert, Josef Černý nebo Luke Lamperti.

 

CZECH TOUR 2025 Příbor Ostrava

 

”Moc se těším na účast téhle sestavy. Přinesou kvalitu a atraktivní závodění. Fanoušci si to užijí. A mám radost, že přijede i Pepa Černý, domácí publikum ho požene vpřed,” říká ředitel Czech Tour a někdejší vynikající vrchař Leopold König.

 

V rámci Czech Tour pojede městem Příbor tým Soudal Quick-Step, jehož jezdci vyhráli etapy na Tour de France, Giru i Vueltě.

 

V sestavě týmu Soudal Quick-Step se sešli etapoví vítězové ze všech Grand Tours, zkušení klasikáři, spurteři i jezdci na celkové pořadí. Nejvýznamnějšími úspěchy se může pochlubit 34letý Belgičan Lampaert, v jehož sbírce nechybí etapové vavříny z Tour de France, kde po senzačním prvenství v úvodní časovce v Kodani vezl v roce 2022 jeden den i žlutý dres, a Vuelty, triumfy ze závodů Kolem Švýcarska a Kolem Británie, dvojí vítězství na klasice Napříč Flandry či celkové vítězství v etapovém závodu Kolem Slovenska.

 

CZECH TOUR 2025

 

O dva roky mladší Josef Černý, který se v roce 2017 blýskl celkovým triumfem na Czech Tour, v roce 2020 vyhrál etapu na Giro d’Italia, o dva roky později zapsal celkové vítězství v závodu Kolem Slovenska a v roce 2023 získal etapový vavřín v závodu Kolem Romandie. Letos si bezmála 190 cm vysoký závodník odvezl stříbro z republikového šampionátu v časovce.

 

Sestavu dále doplňují i jezdci, kteří dobře znají závodění na české půdě. Dvaadvacetiletý Luke Lamperti z USA loni ovládl hromadný dojezd v Ostravě, kde na pásce těsně porazil Pavla Bittnera. V dresu belgického týmu u toho byl i letos devětadvacetiletý Brit James Knox a dvaadvacetiletý Belgičan Junior Leceerf se na našich silnicích pro změnu dvakrát představil při Závodu míru jezdců do 23 let. 

 

CZECH TOUR 2025

 

Své týmové parťáky pak doplňuje belgické duo. Cenné zkušenosti bude sbírat 22letý Gil Gelders, vítěz dvou etap na baby Giru v roce 2022, kde soupeřil i s výraznými postavami letošní Tour de France Oscarem Onleyem a Lennym Martinezem. V roli mentora může vystupovat třicetiletý klasikář Dries van Gestel, který před dvěma lety zaznamenal třetí místo v etapě na Vueltě a rok předtím na jednorázovce Gent-Wevelgem. 

 

Czech tour 2025 Příbor Ostrava etapa

 

Organizátoři Czech Tour registrují tři týdny před startem devatenáct přihlášených týmů. Vedle stáje Soudal Quick-Step nechybí tradičně ani další tým s nejvyšší licencí Visma Lease a Bike, další účastníci reprezentují kategorie Pro a Continental. Své development týmy vyšlou stáje Red Bull – BORA – hansgrohe a XDS Astana, chybět nebude ani česká špička zastoupená týmy Elkov-Kasper a ATT Investments.

 

Czech tour 2025 Příbor Ostrava etapa

 

Nejvýznamnější profesionální podnik v České republice se letos koná v termínu 14.-17. srpna. Poprvé v historii se zahájení závodu odehraje v Praze a peloton poté poprvé zavítá do Karlových Varů a Pardubic, aby následně dojel na tradiční místa na Dlouhých stráních, do Prostějova, Ostravy, Kroměříže a na beskydské Pustevny. Ve středu 13. srpna Czech Tour odstartuje slavnostní prezentace týmů na pražském Hradčanském náměstí, při níž budou mít fanoušci cyklistiky možnost potkat všechny závodníky doslova tváří v tvář.

 

Foto: Jiří Jurečka

Odstávka pitné vody 07.08.2025

SmVaK informuje o odstávce pitné vody 07.08.2025 od 8 do 14 hodin na ulici Na nivách č.p. 906 a 907.

 

Odstávka pitné vody 07.08.2025