TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024

Nezastavitelná legenda: Nová kniha představuje fenomén Tatra 815 na plakátech a v prospektech

Na začátku prosince se objeví na pultech obchodů zajímavá publikace s titulem

„TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“

která může obohatit knihovničku nejednoho fanouška historie i současnosti nákladních vozidel. Zjistili jsme o této unikátní knize víc.

 

Na více než 440 stránkách předkládá autor knihy JUDr. Martin Kupec (se synem na úvodním snímku před T 815 GTC) široké veřejnosti náhled na historii vývoje a prodeje snad nejslavnějšího nákladního vozidla s visačkou Made in Czechoslovakia. Přece jen T815 tvoří páteř československého, resp. českého automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel už přes 40 let.

Může se zdát, že historie, vývoj nebo snad i konstrukce nemůže být stejně atraktivní jako u osobních aut, ovšem opak je pravdou. Speciálně u nákladních vozidel z Kopřivnice můžeme odhalit celou řadu zajímavostí, které nás přesvědčí, že jde o úplně jiný svět. Atraktivní, zajímavý a v mnohém vzrušující.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Pojďme se tedy dozvědět něco více a vyzpovídat autora knihy JUDr. Martina Kupce. Rozhovor s redakcí internetových stránek www.garaz.cz

 

Co vás vedlo k práci na knize o historii vozů T 815 z Kopřivnice?

Důvodů bylo několik. Za prvé jsem dlouholetým sběratelem prezentačních tiskovin automobilového průmyslu. Během let jsem nashromáždil ve své sbírce poměrně dost materiálů týkajících se nejen osobních automobilů, ale též těch nákladních. S publikační činností jsem začal již před léty. Přes osobní automobily jsem se postupně dostal až k těm nákladním. Samozřejmě československý či český fenomén, jakým je Tatra, nelze pominout.

Za druhé jsem viděl určitou mezeru na trhu s publikacemi, které by se zabývaly historií nákladních vozidel a jejich propagací pro tuzemský i zahraniční trh. A za třetí jsem chtěl tímto způsobem vzdát hold tomuto projektu, a lidem kolem něj, který výrazně ovlivnil celý náš průmysl.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (2)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy historická kniha, která je založená na datech a informacích. Řekněme něco jako učebnice dějepisu?

Takto přesně to položeno není. Vždy se snažím ve svých knihách zatáhnout do hry co nejširší počet zájemců, čtenářů. Samozřejmě, že část knihy, ta textová, je svým způsobem vystavěna tak, že by se o ní dalo mluvit jako o „literatuře faktu“. Ovšem celkové vyznění knihy je zážitkové. Rád zprostředkovávám informace tou nejefektivnější formou.

Vždyť co je více vypovídající než obrazové informace, v tomto případě reprodukce toho nejlepšího, co ve své historii obchodní a propagační oddělení automobilky TATRA, PZO Motokov nebo další exportní organizace vyprodukovaly. Prospekty, plakáty, letáky.

Proto je základem mých publikací sled těchto materiálů doplněný popisnými texty podtrhujícími některé zajímavosti. Vznikla tak kniha, která tvoří určitou grafickou a informační strukturu, v níž se čtenář může poměrně jednoduše orientovat.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (3)kniha Martin Kupec

 

Takže historie vývoje a výroby vozidel řady T 815 je ve vaší nové knize opět zachycena prostřednictvím obchodních prezentačních materiálů. Podařilo se i tentokrát vše podstatné postihnout?

Jednoznačně, a nejen to. Prezentační materiály, především jejich grafické, a dokonce i tiskové zpracování, použitý papír, paleta barev a koncentrované technické informace výrazně odráží nejen historii vývoje produktu, ale také míru společenské odpovědnosti, pozici a koneckonců též ekonomickou situaci automobilky v čase. Jednotlivé kapitoly, kterých je v knize celkem 17, jsou navíc ve svém úvodu, pro lepší rozlišení, doplněny atraktivními kresbami od výtvarníka Jana Hlavína.

 

Říkáte, že se z předložených dobových prospektů a plakátů lze přiučit něco o ekonomickém prostředí, ve kterém automobilka v dané době existovala a vyráběla?

Samozřejmě. Je to krásně vidět právě na těch atributech, které jsem už vyjmenoval. Začněme u vlastních fotografií produktů – tedy vozidel.

V osmdesátých letech, na začátku sériové produkce T 815, měla automobilka vlastní propagační oddělení a pracovala v drtivé většině s fotkami či diapozitivy středního formátu. Pozdější nástup kompaktních fotoaparátů a především digitalizace fotografického procesu je na prospektech a plakátech patrný.

Současný stav prezentační techniky, která využívá všechny výhody elektronického prostoru včetně AI (umělé inteligence), dovoluje pracovat na zcela jiné úrovni než před čtyřiceti lety.

Rovněž výběr prostředí, ve kterém byly zdrojové materiály vytvořeny, je poplatný době a ekonomickým možnostech automobilky. A samozřejmě nejvíce patrné je toto vše u grafického zpracování prezentačních materiálů. Ať jde například o barevnost či šikovnost zlomu a využití možností zlomových editorů.

Přechod k jinému typu společnosti, především v rámci ekonomického prostředí na konci osmdesátých let, se rovněž výrazně projevuje. Prezentační materiály jsou jiné. Je patrné, že jsou na ně kladeny vyšší požadavky, co se týká schopnosti sdělit informace za účelem prodeje produktu.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (4)kniha Martin Kupec

 

Co ještě je patrné se srovnání letáků, plakátů a prospektů, jejichž ústředním motivem je Tatra 815?

Těch možností náhledu na historii vývoje je celá řada. Například se lze zaměřit na konkrétní vozidla či modely vozidel, jež jsou na materiálech použity. Někdy je to prototyp, někdy jde o sériové provedení. Často například u materiálů odrážejících účast vozidel T 815 na dakarských soutěžích jde o vozy, které jsou o rok starší než datace, již materiály obsahují – to je pochopitelné a pro výrobu tiskovin vlastně praktické.

Často se na prezentačních materiálech objevují například typová značení vozidel, která se potom časem v rámci homologačních možností mění. Typicky je to například T 815-3, T 816, T 817, které se nakonec ustálily na označení T 815 Model 94, T 815-6 a T 815-7.

Dalšími rozdílovými faktory je obchodní označení jednotlivých variant či řad vozidel, jmenujme TERRN01, JAMAL, ARMAX, FORCE, TERRA. Nezajímavý není ani převažující formát prezentačních materiálů a jeho orientace na výšku či šířku. I k tomu vedly praktické důvody.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy tak, že nová kniha nabízí opravdu téměř nepřeberné množství informací o T 815?

A nejen o vlastní výrobě vozidel v továrně v Kopřivnici či dalších výrobních závodech zvláště v začátcích sériové produkce T 815, ale též u nástavbářů či firem, které na podvozcích T 815 stavěly účelové, či dokonce univerzální nástavby. To je, troufám si říci, publikačně doposud nezmapovaná záležitost.

Ostatně neskromně musím konstatovat, že o nákladních vozech Tatra 815 doposud žádná větší ucelená publikace nevyšla. Jsem proto velmi rád a hrdý na fakt, že takovou knihu předkládám. Kniha vznikla za podpory CSG, Tatry, Moravskoslezského kraje a dalších partnerů.

A díky svým spolupracovníkům, jako byl třeba Milan Olšanský, jsem měl možnost konzultace a zpětné vazby v mnoha momentech přípravy knihy. Také grafická část má vysokou úroveň, a to díky Richardu Truhlářovi z grafického studia Milesoft Design.

Poděkovat musím také za jazykovou korekturu Vladimíru Šindelářovi a Ivaně Stráské. Chybějící propagační materiály mi doplnil zejména sběratel Miloš Zelenka.

 

Proč jste si vybral ke zpracování „pouze“ jednu rodinu těžkých nákladních vozidel Tatra? Konkrétně T 815, proč ne třeba kompletní historii výroby nákladních vozidel z Kopřivnice?

Co není, může být v budoucnu. Ale já jsem to, myslím, už naznačil. Tatra 815 je opravdu fenomén, legenda, která svým technickým, konstrukčním a vývojovým přesahem stojí opravdu na vrcholu našeho automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel. Ten vůz položil základy úspěchu Tatry Kopřivnice v turbulentním období především konce osmdesátých a celých devadesátých let.

I po roce 2000 sehrál více než důstojnou roli a ještě nyní o další čtvrtstoletí později má stále své místo u zákazníků. Navíc, a to je, myslím, ještě důležitější si uvědomit – bez T 815 by nebyly dnešní těžké nákladní vozy Tatra nejmodernějšího provedení. Naši otcové a dědové projekt T 815 skvěle založili, vypracovali a provedli. Dodnes na něm automobilka staví svůj celosvětový úspěch. To stojí za oslavu, alespoň takovou knihou. Byla pro mě čest ji připravit.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (1)kniha Martin Kupec

 

Vázanou knihu s rozměry 21 × 26 cm „TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“ koupíte na internetu i v kamenných pobočkách knihkupectví za cenu od 690 Kč. A protože Vánoce už jsou za dveřmi, může tato publikace posloužit jako zajímavý a poučný dárek pod stromeček.

 

Zdroj: www.garaz.cz

🚌❄️ Skibus Beskydy startuje vánoční sezónu: Přímé spojení z měst do hor je připraveno

 

NOVÝ JIČÍN / PŘÍBOR / KOPŘIVNICE – S příchodem vánočních svátků a zimní sezóny se do regionu vrací oblíbená služba pro všechny milovníky zimních sportů i horské turistiky. Od pátku 26. prosince 2025 opět vyjíždí skibus Beskydy, který propojuje Novojičínsko s klíčovými středisky v srdci Beskyd. Díky úzké spolupráci tří radnic mohou občané nechat auta doma a vyrazit za sněhem pohodlně a bezpečně. 🎿🌲

Strategické spojení pro lyžaře i turisty 🚠

 

Linka 880148, kterou provozuje společnost Z-Group bus a.s., představuje unikátní způsob dopravy, jenž minimalizuje komplikace s parkováním v přeplněných horských střediscích. Trasa začíná v Novém Jičíně, pokračuje přes Příbor a Kopřivnici a dále stoupá přes Frenštát pod Radhoštěm a Rožnov pod Radhoštěm až do cílových stanic na Bílou a Pustevny. 🗺️

„Naším cílem je dlouhodobě podporovat udržitelný cestovní ruch a nabízet občanům alternativu k individuální automobilové dopravě. Společné financování tohoto spoje městy Kopřivnice, Nový Jičín a Příbor je důkazem, že regionální spolupráce má pro lidi přímý přínos,“ uvádí zástupci zapojených samospráv. Pro nadcházející sezónu města vyčlenila na kompenzaci dopravci částku ve výši přibližně 486 tisíc korun. 💰🤝

 

Skibus Beskydy startuje vánoční sezónu: Přímé spojení z měst do hor je připraveno

Jízdní řád: Od vánočních prázdnin až do jara 📅

Provoz skibusu je naplánován tak, aby pokryl nejexponovanější období zimy:

  • Vánoční provoz: Od 26. prosince do 31. prosince 2025 bude skibus jezdit denně. 🎄

  • Novoroční start: Další spoj vyjede v pátek 2. ledna 2026. ✨

  • Víkendový režim: Následně bude linka v provozu každou sobotu, neděli a o svátcích až do 28. dubna 2026 (s výjimkou velikonočních svátků). 🗓️

Cestující mají k dispozici dva dopolední odjezdy, které se liší svou cílovou stanicí. První spoj, zaměřený primárně na lyžaře směřující do střediska Bílá, vyjíždí z Kopřivnice (zastávka Čs. armády) v 7:25. Druhý spoj, ideální pro pěší turisty či běžkaře mířící na Pustevny, odjíždí z téže zastávky v 10:25. 🎿🥾

Praktické informace pro cestující ℹ️

Autobusy jsou uzpůsobeny pro přepravu lyžařského vybavení. Je však důležité upozornit, že na této lince neplatí krátkodobé ani dlouhodobé časové jízdenky ODIS. Tarif se řídí ceníkem vyhlášeným dopravcem Z-Group bus a.s. 🎫

 

Skibus Beskydy startuje vánoční sezónu: Přímé spojení z měst do hor je připraveno

Od lyží k jízdním kolům 🚲

Sezóna skibusu plynule skončí na konci dubna. Ani poté však spojení hor s městy nezanikne. S příchodem teplejšího počasí bude zimní skibus nahrazen oblíbeným cyklobusem s přídavným vozíkem na kola, který bude pokračovat v podpoře aktivního odpočinku v Beskydech po celou letní sezónu. ☀️🚴‍♂️

Aktuální jízdní řády a podrobnosti o tarifu naleznou cestující na webových stránkách měst, u dopravce nebo přímo na vývěskách jednotlivých zastávek. 🌐

🚀 Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

Automobilka Tatra Trucks vstoupila do nové éry, která se neobejde bez zásadního přelomu. Nová Tatra Force třetí generace je mnohem více než jen modernizací; je to základní stavební kámen pro celou budoucnost kopřivnické značky, jenž potvrzuje, že i v době globálních koncernů může mít český výrobce vlastní, inovativní cestu.

Tato generace přináší komplexní změny, které zasahují do všech klíčových oblastí – od oceňovaného designu kabin přes modernizované motory až po revoluční podvozkové komponenty a zástavbu špičkových elektronických systémů podle nejnovější evropské legislativy.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Koncepce postavená na síle vlastní výroby

Základem filozofie Tatry zůstává unikátní soběstačnost. Většina klíčových technologií – podvozky, nápravy, motory, převodovky a kabiny – vzniká přímo v Kopřivnici. Tato vertikální integrace je v automobilovém průmyslu raritou a umožňuje Tatře:

  • Rychle reagovat na požadavky zákazníků.

  • Vyvíjet a přizpůsobovat komponenty přesně pro extrémní provozní podmínky.

  • Udržet si strategickou nezávislost na externích dodavatelích.

Tatra Force je navržena jako maximálně univerzální platforma, schopná osadit široké spektrum nástaveb – od speciálů pro armádu, hasiče a záchranáře až po robustní provedení pro těžký průmysl.

🏆 Inovace, které jsou vidět i ty skryté

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Kabina s mezinárodním uznáním

Nové kabiny řady Force staví na ergonomii, bezpečnosti a komfortu. Hlavní konstrukční změnou je flexibilita v umístění motoru, který může být buď nad přední nápravou, nebo za ní. Pro posádku je zásadní splnění nejpřísnějších norem, jako je integrace ochranných prvků proti převrácení vozu nebo nárazu předmětů přímo do konstrukce.

Navíc design těchto kabin získal prestižní ocenění Red Dot Award 2024, což dokládá, že funkčnost a robustnost se nevylučují s moderní estetikou.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Revoluce v útrobách podvozku

Jádrem Tatry je vždy podvozek s centrální nosnou rourou a nezávisle výkyvnými polonápravami. Princip sice zůstává, ale dochází k jedné z největších změn za poslední desetiletí – přechodu z tzv. nepravé na tzv. pravou planetu v nápravách. Tato konstrukce výrazně zlepšuje:

  • Mazání a tepelnou stabilitu převodů.

  • Celkovou životnost.

  • Spolehlivost v těžkém terénu.

Pro zákazníka to znamená možnost vyššího zatížení náprav (až 12 t řízená, 16 t neřízená) a flexibilitu volby mezi bubnovými a kotoučovými brzdami, což odpovídá vyšším nárokům dnešní doby.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

F-shift: Inteligentní řazení s mechanickým pocitem

Nový systém řazení F-shift kombinuje robustní mechanickou kulisu s elektronickým řízením. Řidič si zachovává pocit klasické řadicí páky, ale elektronika zajišťuje:

  • Plynulejší a precizní přeřazení.

  • Prakticky nulové riziko chybného zařazení a poškození převodovky.

  • Efektivní předvolbu celé řady stupňů, což je klíčové pro jízdu v terénu.

Převodovka je dimenzovaná na točivý moment až 2600 Nm, což jí dává rezervu pro budoucí nejsilnější motorizace.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

🔋 Motory pro dnešek i pro zítřek

Tatra pokračuje ve výrobě vlastních vzduchem chlazených motorů V8 a V12 (T3-928 RE a T3-930 RE). Toto řešení je extrémně spolehlivé v extrémních teplotách a prašném prostředí.

Klíčové inovace motorů:

  • Elektronické řízení: Nová řídicí jednotka umožňuje implementaci moderních asistenčních a bezpečnostních systémů (ADAS), jako je adaptivní tempomat nebo systém nouzového brzdění, které vyžaduje nejnovější evropská legislativa (GSR).

  • Český původ: Díky modernizaci detailů, jako jsou česká turbodmychadla ČZ a elektronicky řízená vstřikovací čerpadla Motorpal, mají motory přes 90 % dílů českého původu, což je v dané kategorii unikátní.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

Strategie pro alternativní pohony

Tatra zároveň masivně investuje do budoucnosti. Kromě výstavby nové motorové zkušebny, včetně mrazicí komory pro testování celého vozidla za extrémně nízkých teplot, spolupracuje s univerzitami na vývoji:

  1. Nového vzduchem chlazeného motoru splňujícího normu Euro VII.

  2. Spalovacího motoru na vodík.

  3. Variant elektrifikovaných pohonů (FCEV, BEV, PHEV, REX).

Tatra tak připravuje vlastní cestu k alternativním pohonům, přičemž si zachovává klíčovou výhodu legendární tatrovácké koncepce podvozku.

Tatra Force 3. generace je platforma, která dokáže nasadit různé typy pohonů od klasických dieselů až po vodíkové palivové články, čímž zajišťuje, že kopřivnická značka bude relevantní v jakékoli budoucnosti.


Tatra Force 3. generace tak definuje budoucnost značky. Její schopnost spojit robustnost a bezkonkurenční průchodnost terénem s moderní elektronikou, designem a připraveností na alternativní pohony potvrzuje, že český výrobce i nadále nastavuje laťku v segmentu, kde se neodpouštějí kompromisy.

 

Zdroj: www.tatratrucks.cz

🚛💨 Už žádné zapomenuté svozy. Harmonogramy svozu odpadu pro rok 2026 jsou ke stažení

Na stránkách Technických služeb města Příbora najdete nové harmonogramy svozu odpadů pro rok 2026 – připravené ke stažení v PDF pro jednotlivé oblasti (např. Před řekou, Za řekou a Prchalov, Hájov, Klokočov, Paseky). 
📅 Digitální varianta do vašeho kalendáře
Kromě klasických PDF si můžete pro svou lokalitu stáhnout soubor pro Google kalendář. 
Ten:
• automaticky zobrazí termíny svozů ve vašem kalendáři,
• a den předem vám pošle notifikaci do mobilu, takže nezapomenete připravit nádobu. 
👉 Mrkněte na harmonogramy 2026 zde:👉 https://www.tspribor.cz/odpady/harmonogramy-2026/  

 

Už žádné zapomenuté svozy. Harmonogramy svozu odpadu pro rok 2026 jsou ke stažení

🎄 Adventní koncert

 

Město Příbor vás zve na adventní koncert pěveckého sboru Ondráš. V programu zazní duchovní i vánoční skladby českých a světových autorů.

Vstupenky lze zakoupit v TIC Příbor,
on-line: https://shop.entradio.cz/event/60448 nebo na místě.

Vstupné: 100 Kč / 50 Kč Senioři 65+

Přijďte se naladit na adventní čas a prožít chvíle ztišení v hudbě plné světla a naděje.

 

Adventní koncert

♻️ Změny ve svozu odpadu a provozní době sběrného dvora ♻️

 

Vážení občané,

Přinášíme vám upozornění k harmonogramu svozu odpadu a provozní době Sběrného dvora v předvánočním a vánočním období.

 

🚛 Mimořádný termín svozu směsného odpadu

Obyvatelé lokalit Hájov, Klokočov a Paseky:

  • Svoz směsného komunálního odpadu (černé popelnice) proběhne dříve, a to v úterý 23. 12. 2025.

  • Prosíme o včasné přistavení nádob.

 

♻️ Provozní doba sběrného dvora v prosinci

Věnujte prosím pozornost úpravě provozní doby Sběrného dvora:

Datum Provozní Doba Poznámka
Pátek 12. 12. ZAVŘENO  
Sobota 27. 12. ZAVŘENO  
Středa 31. 12. Otevřeno do 11:00 Silvestrovský provoz

Děkujeme vám za pochopení a spolupráci.

Přejeme vám klidné předvánoční dny a hezké svátky!

🎄 Tradiční prodej vánočních stromků a kaprů v Příboře u pana Krejčího startuje! 🐟

 

Příborští obyvatelé se i letos mohou těšit na zahájení tradičního vánočního prodeje stromků a kaprů, který už po dlouhá léta neodmyslitelně patří k předvánoční atmosféře. Akce, která probíhá u pana Krejčího, je spojením osvědčené kvality a oblíbené místní tradice.

 

🗓️ Kdy a kde nakoupíte?

 

Prodej probíhá na adrese Masarykova 136 v Příboře u pana Krejčího, což je 200 m od budovy Policie ČR.

Zde jsou konkrétní termíny a časy prodeje:

  • 🎄🎄🎄 Vánoční stromky: Prodej stromků začíná každý den od 10. 12. 2025 v době od 9:00 do 17:00 hodin.

  • 🐟🐟🐟 Vánoční kapři: Prodej živých kaprů proběhne tradičně těsně před Štědrým dnem, a to od 20. 12. 2025 do 23. 12. 2025 v době od 9:00 do 17:00 hodin.

 

Tradiční prodej vánočních stromků a kaprů v Příboře u pana Krejčího startuje!

 

Nezapomeňte si včas zajistit symbol Vánoc – ať už jde o kapra pro slavnostní večeři, nebo krásný stromek pro rozbalování dárků!