TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024

Nezastavitelná legenda: Nová kniha představuje fenomén Tatra 815 na plakátech a v prospektech

Na začátku prosince se objeví na pultech obchodů zajímavá publikace s titulem

„TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“

která může obohatit knihovničku nejednoho fanouška historie i současnosti nákladních vozidel. Zjistili jsme o této unikátní knize víc.

 

Na více než 440 stránkách předkládá autor knihy JUDr. Martin Kupec (se synem na úvodním snímku před T 815 GTC) široké veřejnosti náhled na historii vývoje a prodeje snad nejslavnějšího nákladního vozidla s visačkou Made in Czechoslovakia. Přece jen T815 tvoří páteř československého, resp. českého automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel už přes 40 let.

Může se zdát, že historie, vývoj nebo snad i konstrukce nemůže být stejně atraktivní jako u osobních aut, ovšem opak je pravdou. Speciálně u nákladních vozidel z Kopřivnice můžeme odhalit celou řadu zajímavostí, které nás přesvědčí, že jde o úplně jiný svět. Atraktivní, zajímavý a v mnohém vzrušující.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Pojďme se tedy dozvědět něco více a vyzpovídat autora knihy JUDr. Martina Kupce. Rozhovor s redakcí internetových stránek www.garaz.cz

 

Co vás vedlo k práci na knize o historii vozů T 815 z Kopřivnice?

Důvodů bylo několik. Za prvé jsem dlouholetým sběratelem prezentačních tiskovin automobilového průmyslu. Během let jsem nashromáždil ve své sbírce poměrně dost materiálů týkajících se nejen osobních automobilů, ale též těch nákladních. S publikační činností jsem začal již před léty. Přes osobní automobily jsem se postupně dostal až k těm nákladním. Samozřejmě československý či český fenomén, jakým je Tatra, nelze pominout.

Za druhé jsem viděl určitou mezeru na trhu s publikacemi, které by se zabývaly historií nákladních vozidel a jejich propagací pro tuzemský i zahraniční trh. A za třetí jsem chtěl tímto způsobem vzdát hold tomuto projektu, a lidem kolem něj, který výrazně ovlivnil celý náš průmysl.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (2)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy historická kniha, která je založená na datech a informacích. Řekněme něco jako učebnice dějepisu?

Takto přesně to položeno není. Vždy se snažím ve svých knihách zatáhnout do hry co nejširší počet zájemců, čtenářů. Samozřejmě, že část knihy, ta textová, je svým způsobem vystavěna tak, že by se o ní dalo mluvit jako o „literatuře faktu“. Ovšem celkové vyznění knihy je zážitkové. Rád zprostředkovávám informace tou nejefektivnější formou.

Vždyť co je více vypovídající než obrazové informace, v tomto případě reprodukce toho nejlepšího, co ve své historii obchodní a propagační oddělení automobilky TATRA, PZO Motokov nebo další exportní organizace vyprodukovaly. Prospekty, plakáty, letáky.

Proto je základem mých publikací sled těchto materiálů doplněný popisnými texty podtrhujícími některé zajímavosti. Vznikla tak kniha, která tvoří určitou grafickou a informační strukturu, v níž se čtenář může poměrně jednoduše orientovat.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (3)kniha Martin Kupec

 

Takže historie vývoje a výroby vozidel řady T 815 je ve vaší nové knize opět zachycena prostřednictvím obchodních prezentačních materiálů. Podařilo se i tentokrát vše podstatné postihnout?

Jednoznačně, a nejen to. Prezentační materiály, především jejich grafické, a dokonce i tiskové zpracování, použitý papír, paleta barev a koncentrované technické informace výrazně odráží nejen historii vývoje produktu, ale také míru společenské odpovědnosti, pozici a koneckonců též ekonomickou situaci automobilky v čase. Jednotlivé kapitoly, kterých je v knize celkem 17, jsou navíc ve svém úvodu, pro lepší rozlišení, doplněny atraktivními kresbami od výtvarníka Jana Hlavína.

 

Říkáte, že se z předložených dobových prospektů a plakátů lze přiučit něco o ekonomickém prostředí, ve kterém automobilka v dané době existovala a vyráběla?

Samozřejmě. Je to krásně vidět právě na těch atributech, které jsem už vyjmenoval. Začněme u vlastních fotografií produktů – tedy vozidel.

V osmdesátých letech, na začátku sériové produkce T 815, měla automobilka vlastní propagační oddělení a pracovala v drtivé většině s fotkami či diapozitivy středního formátu. Pozdější nástup kompaktních fotoaparátů a především digitalizace fotografického procesu je na prospektech a plakátech patrný.

Současný stav prezentační techniky, která využívá všechny výhody elektronického prostoru včetně AI (umělé inteligence), dovoluje pracovat na zcela jiné úrovni než před čtyřiceti lety.

Rovněž výběr prostředí, ve kterém byly zdrojové materiály vytvořeny, je poplatný době a ekonomickým možnostech automobilky. A samozřejmě nejvíce patrné je toto vše u grafického zpracování prezentačních materiálů. Ať jde například o barevnost či šikovnost zlomu a využití možností zlomových editorů.

Přechod k jinému typu společnosti, především v rámci ekonomického prostředí na konci osmdesátých let, se rovněž výrazně projevuje. Prezentační materiály jsou jiné. Je patrné, že jsou na ně kladeny vyšší požadavky, co se týká schopnosti sdělit informace za účelem prodeje produktu.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (4)kniha Martin Kupec

 

Co ještě je patrné se srovnání letáků, plakátů a prospektů, jejichž ústředním motivem je Tatra 815?

Těch možností náhledu na historii vývoje je celá řada. Například se lze zaměřit na konkrétní vozidla či modely vozidel, jež jsou na materiálech použity. Někdy je to prototyp, někdy jde o sériové provedení. Často například u materiálů odrážejících účast vozidel T 815 na dakarských soutěžích jde o vozy, které jsou o rok starší než datace, již materiály obsahují – to je pochopitelné a pro výrobu tiskovin vlastně praktické.

Často se na prezentačních materiálech objevují například typová značení vozidel, která se potom časem v rámci homologačních možností mění. Typicky je to například T 815-3, T 816, T 817, které se nakonec ustálily na označení T 815 Model 94, T 815-6 a T 815-7.

Dalšími rozdílovými faktory je obchodní označení jednotlivých variant či řad vozidel, jmenujme TERRN01, JAMAL, ARMAX, FORCE, TERRA. Nezajímavý není ani převažující formát prezentačních materiálů a jeho orientace na výšku či šířku. I k tomu vedly praktické důvody.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy tak, že nová kniha nabízí opravdu téměř nepřeberné množství informací o T 815?

A nejen o vlastní výrobě vozidel v továrně v Kopřivnici či dalších výrobních závodech zvláště v začátcích sériové produkce T 815, ale též u nástavbářů či firem, které na podvozcích T 815 stavěly účelové, či dokonce univerzální nástavby. To je, troufám si říci, publikačně doposud nezmapovaná záležitost.

Ostatně neskromně musím konstatovat, že o nákladních vozech Tatra 815 doposud žádná větší ucelená publikace nevyšla. Jsem proto velmi rád a hrdý na fakt, že takovou knihu předkládám. Kniha vznikla za podpory CSG, Tatry, Moravskoslezského kraje a dalších partnerů.

A díky svým spolupracovníkům, jako byl třeba Milan Olšanský, jsem měl možnost konzultace a zpětné vazby v mnoha momentech přípravy knihy. Také grafická část má vysokou úroveň, a to díky Richardu Truhlářovi z grafického studia Milesoft Design.

Poděkovat musím také za jazykovou korekturu Vladimíru Šindelářovi a Ivaně Stráské. Chybějící propagační materiály mi doplnil zejména sběratel Miloš Zelenka.

 

Proč jste si vybral ke zpracování „pouze“ jednu rodinu těžkých nákladních vozidel Tatra? Konkrétně T 815, proč ne třeba kompletní historii výroby nákladních vozidel z Kopřivnice?

Co není, může být v budoucnu. Ale já jsem to, myslím, už naznačil. Tatra 815 je opravdu fenomén, legenda, která svým technickým, konstrukčním a vývojovým přesahem stojí opravdu na vrcholu našeho automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel. Ten vůz položil základy úspěchu Tatry Kopřivnice v turbulentním období především konce osmdesátých a celých devadesátých let.

I po roce 2000 sehrál více než důstojnou roli a ještě nyní o další čtvrtstoletí později má stále své místo u zákazníků. Navíc, a to je, myslím, ještě důležitější si uvědomit – bez T 815 by nebyly dnešní těžké nákladní vozy Tatra nejmodernějšího provedení. Naši otcové a dědové projekt T 815 skvěle založili, vypracovali a provedli. Dodnes na něm automobilka staví svůj celosvětový úspěch. To stojí za oslavu, alespoň takovou knihou. Byla pro mě čest ji připravit.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (1)kniha Martin Kupec

 

Vázanou knihu s rozměry 21 × 26 cm „TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“ koupíte na internetu i v kamenných pobočkách knihkupectví za cenu od 690 Kč. A protože Vánoce už jsou za dveřmi, může tato publikace posloužit jako zajímavý a poučný dárek pod stromeček.

 

Zdroj: www.garaz.cz

🎄 Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu! 🎄

 

Příbor – Historické náměstí Sigmunda Freuda se v sobotu 6. prosince promění v pulzující srdce předvánočního dění. Město Příbor ve spolupráci s Technickými službami zvou obyvatele i návštěvníky, včetně vás, na tradiční Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu, které oficiálně zahájí adventní čas.

Atmosféra tradice a řemesel

Letošní příborský advent se ponese v duchu, který je zdejšími generacemi milován – v duchu autentických řemesel, neodolatelných zimních vůní a hřejivých setkání.

  • Od 13:00 hodin se otevřou stánky s občerstvením a rukodělnými výrobky, kde můžete objevit originální vánoční dárky a nasát pravou atmosféru staročeského jarmarku.

Program pro celou rodinu s moderními prvky

Od 16:00 hodin startuje rodinný program plný hudby, tance a zábavy. Největší pozornost bezpochyby upoutají tyto body:

  • Pohádka a Nebe a Peklo: Pro nejmenší bude mezi 16:00 a 18:00 hodinou otevřeno „Nebe a Peklo“, magický příběhový svět, který na náměstí vybudují andělé a čerti z divadla Přídlo. Nezapomeňte navštívit ani Ježíškovu poštu, kde mohou děti „přímo k odeslání“ odevzdat svá vánoční přání.

  • Večerní světelná show: Pro milovníky moderních vizuálních zážitků je připravena oblíbená večerní světelná show. Ta tradičně patří k nejpůsobivějším částem programu a dodává historickému náměstí dynamický a současný rozměr.

Vrchol večera: Jízda, která otevře Advent

Hlavním bodem programu a událostí, kterou byste si neměli nechat ujít, je Mikulášská jízda, jež vypukne v 18:00 hodin.

Těsně po ní nastane nejočekávanější moment: slavnostní rozsvícení vánočního stromu. Tento akt symbolicky a s patřičnou pompou otevře celou adventní sezónu v Příboře.

 

Nenechte si ujít jedinečnou příležitost spojit krásu regionálních tradic s moderním zážitkovým programem a zahájit advent v jedinečné atmosféře města Příbor.

 

Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu!

🚧 Pokračující práce na Retail Parku Příbor! ALBERT

🚧 Jak to vypadá na místě bývalých skladů?

Podívejte se na aktuální stav. Těšíte se na nové obchody a služby?

Dejte vědět v komentářích! 👇

#RetailParkPříbor #Výstavba #Příbor #Aktuálně

🚀 Mzdy na vzestupu: Reálný růst o 4,5 % a silné výsledky 3. čtvrtletí 2025

 

Česká ekonomika pokračuje ve zdravém oživení a to se projevuje přímo v peněženkách zaměstnanců. Statistická data za 3. čtvrtletí roku 2025 ukazují na robustní nárůst kupní síly obyvatelstva, podpořený nízkou inflací a vysokou poptávkou po pracovní síle.

 

💰 Klíčové mzdové ukazatele

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda dosáhla v národním hospodářství 48 295 Kč. Oproti stejnému období minulého roku (Q3 2024) jde o nárůst o 3 194 Kč, tedy o 7,1 %.

Jak zdůrazňuje Jitka Erhartová z ČSÚ, po zohlednění inflace je výsledek ještě optimističtější:

  • Inflace: Spotřebitelské ceny se ve sledovaném období zvýšily jen o 2,5 %.

  • Reálný růst: Díky tomu vzrostla mzda reálně o vynikajících 4,5 %.

To je signál, že mzdy rostou výrazně rychleji než ceny, což domácnostem umožňuje znovu navyšovat spotřebu a tvořit úspory.

 

🧑‍🤝‍🧑 Pohled na většinu: Medián a mzdové rozpětí

Přesnější obrázek o mzdách většiny zaměstnanců nabízí medián mezd, který ve 3. čtvrtletí 2025 činil 42 901 Kč. Medián tak vzrostl o 6,2 % oproti předchozímu roku.

Zajímavé je i detailní rozdělení:

Kategorie Medián mzdy (3. Q 2025) Meziroční růst
Celkem 42 901 Kč +6,2 %
Muži 45 502 Kč N/A
Ženy 40 059 Kč N/A

 

Celkem 80 % zaměstnanců pobíralo mzdu v rozmezí 22 559 Kč a 82 064 Kč, což ukazuje na stále značnou mzdovou diferenciaci.

 

💼 Trendy v odvětví: Kdo si polepšil nejvíce?

Váš zájem o nové trendy a technologie se promítá i do mzdových nárůstů. Nejvyšší meziroční růst průměrné mzdy zaznamenaly tyto sekce CZ-NACE:

  1. Profesní, vědecké a technické činnosti: +11,4 % (sem spadají často IT, právní a poradenské služby)

  2. Kulturní, zábavní a rekreační činnosti: +9,8 %

  3. Stavebnictví: +9,5 %

Naopak nejpomalejší růst byl zaznamenán v odvětvích jako výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepla (+3,0 %) a těžba a dobývání (+3,9 %). Tyto rozdíly signalizují, kde je aktuálně nejvyšší poptávka po kvalifikované pracovní síle.

 

🗓️ Vývoj od začátku roku

Souhrnná čísla za první tři čtvrtletí roku 2025 potvrzují dlouhodobý trend: průměrná mzda dosáhla 48 171 Kč s meziročním nominálním přírůstkem 7,1 %. Díky inflaci, která za toto období činila 2,5 %, si zaměstnanci reálně polepšili o 4,5 %.

Tento konzistentní růst ukazuje na stabilitu trhu práce a přesun ekonomické síly zpět ke spotřebitelům.

⛽ Důležitá informace pro občany: Čerpací stanice MOL Příbor ukončuje provoz

 

Vážení občané,

 

dostáváme k vám důležitou informaci týkající se ukončení provozu jedné z čerpacích stanic v našem městě.

Servisní stanice společnosti MOL Česká republika v Příboře ukončí svůj provoz k 31. prosinci tohoto roku.

Co bude s objektem dál?

Podle vyjádření společnosti MOL bude celý objekt po ukončení provozu čerpací stanice předán novému majiteli. Dle jeho slov má být objekt v budoucnu využíván pro soukromé účely a již nebude sloužit jako veřejná čerpací stanice.

Kde najdete nejbližší stanice MOL?

Pro motoristy, kteří pravidelně využívají služeb společnosti MOL, uvádíme tipy na nejbližší alternativy:

  • Nejbližší čerpací stanice MOL: Můžete využít stanici v Kopřivnici.

  • Dálniční stanice MOL: K dispozici je dálniční stanice Chlebovice (ve směru do/z Frýdku-Místku).

Prosíme, vezměte tuto informaci na vědomí při plánování vašich cest a tankování v závěru roku.

 

MOL Příbor

🎄 Provozní doba Městského úřadu Příbor během Vánoc 2025

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali o provozní době Městského úřadu Příbor v období vánočních svátků a na přelomu roku 2025/2026. Úřad bude pro veřejnost zcela uzavřen ve většině dnů od pátku 19. prosince 2025 až do pátku 2. ledna 2026, s výjimkou dvou úředních dnů, kdy bude otevřeno jen na omezenou dobu.


Dny s omezeným provozem:

  • Pondělí 22. 12. 2025: 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00

  • Pondělí 29. 12. 2025: 8:00 – 11:00 a 12:00 – 17:00


Dny, kdy je úřad ZAVŘENÝ:

  • Pátek 19. 12. 2025

  • Úterý 23. 12. 2025 až Pátek 26. 12. 2025

  • Úterý 30. 12. 2025 až Pátek 02. 01. 2026

Děkujeme za pochopení a přejeme vám klidné prožití svátků.

 

Provozní doba Městského úřadu Příbor během Vánoc 2025

Odstávka pitné vody 02.12.2025

Odstávka pitné vody 02.12.2025

 

Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
02.12.2025 14:00
121799 Příbor, Příbor Sušilova u č.p. 1549 - porucha na řadu DN 100 GG ulice Sušilova, Erbenova, Na nivách, Větřkovská, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně pojezd cisterny v oblasti
Ověřená

 

Odstávka pitné vody 02.12.2025 Příbor