TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024

Nezastavitelná legenda: Nová kniha představuje fenomén Tatra 815 na plakátech a v prospektech

Na začátku prosince se objeví na pultech obchodů zajímavá publikace s titulem

„TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“

která může obohatit knihovničku nejednoho fanouška historie i současnosti nákladních vozidel. Zjistili jsme o této unikátní knize víc.

 

Na více než 440 stránkách předkládá autor knihy JUDr. Martin Kupec (se synem na úvodním snímku před T 815 GTC) široké veřejnosti náhled na historii vývoje a prodeje snad nejslavnějšího nákladního vozidla s visačkou Made in Czechoslovakia. Přece jen T815 tvoří páteř československého, resp. českého automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel už přes 40 let.

Může se zdát, že historie, vývoj nebo snad i konstrukce nemůže být stejně atraktivní jako u osobních aut, ovšem opak je pravdou. Speciálně u nákladních vozidel z Kopřivnice můžeme odhalit celou řadu zajímavostí, které nás přesvědčí, že jde o úplně jiný svět. Atraktivní, zajímavý a v mnohém vzrušující.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Pojďme se tedy dozvědět něco více a vyzpovídat autora knihy JUDr. Martina Kupce. Rozhovor s redakcí internetových stránek www.garaz.cz

 

Co vás vedlo k práci na knize o historii vozů T 815 z Kopřivnice?

Důvodů bylo několik. Za prvé jsem dlouholetým sběratelem prezentačních tiskovin automobilového průmyslu. Během let jsem nashromáždil ve své sbírce poměrně dost materiálů týkajících se nejen osobních automobilů, ale též těch nákladních. S publikační činností jsem začal již před léty. Přes osobní automobily jsem se postupně dostal až k těm nákladním. Samozřejmě československý či český fenomén, jakým je Tatra, nelze pominout.

Za druhé jsem viděl určitou mezeru na trhu s publikacemi, které by se zabývaly historií nákladních vozidel a jejich propagací pro tuzemský i zahraniční trh. A za třetí jsem chtěl tímto způsobem vzdát hold tomuto projektu, a lidem kolem něj, který výrazně ovlivnil celý náš průmysl.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (2)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy historická kniha, která je založená na datech a informacích. Řekněme něco jako učebnice dějepisu?

Takto přesně to položeno není. Vždy se snažím ve svých knihách zatáhnout do hry co nejširší počet zájemců, čtenářů. Samozřejmě, že část knihy, ta textová, je svým způsobem vystavěna tak, že by se o ní dalo mluvit jako o „literatuře faktu“. Ovšem celkové vyznění knihy je zážitkové. Rád zprostředkovávám informace tou nejefektivnější formou.

Vždyť co je více vypovídající než obrazové informace, v tomto případě reprodukce toho nejlepšího, co ve své historii obchodní a propagační oddělení automobilky TATRA, PZO Motokov nebo další exportní organizace vyprodukovaly. Prospekty, plakáty, letáky.

Proto je základem mých publikací sled těchto materiálů doplněný popisnými texty podtrhujícími některé zajímavosti. Vznikla tak kniha, která tvoří určitou grafickou a informační strukturu, v níž se čtenář může poměrně jednoduše orientovat.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (3)kniha Martin Kupec

 

Takže historie vývoje a výroby vozidel řady T 815 je ve vaší nové knize opět zachycena prostřednictvím obchodních prezentačních materiálů. Podařilo se i tentokrát vše podstatné postihnout?

Jednoznačně, a nejen to. Prezentační materiály, především jejich grafické, a dokonce i tiskové zpracování, použitý papír, paleta barev a koncentrované technické informace výrazně odráží nejen historii vývoje produktu, ale také míru společenské odpovědnosti, pozici a koneckonců též ekonomickou situaci automobilky v čase. Jednotlivé kapitoly, kterých je v knize celkem 17, jsou navíc ve svém úvodu, pro lepší rozlišení, doplněny atraktivními kresbami od výtvarníka Jana Hlavína.

 

Říkáte, že se z předložených dobových prospektů a plakátů lze přiučit něco o ekonomickém prostředí, ve kterém automobilka v dané době existovala a vyráběla?

Samozřejmě. Je to krásně vidět právě na těch atributech, které jsem už vyjmenoval. Začněme u vlastních fotografií produktů – tedy vozidel.

V osmdesátých letech, na začátku sériové produkce T 815, měla automobilka vlastní propagační oddělení a pracovala v drtivé většině s fotkami či diapozitivy středního formátu. Pozdější nástup kompaktních fotoaparátů a především digitalizace fotografického procesu je na prospektech a plakátech patrný.

Současný stav prezentační techniky, která využívá všechny výhody elektronického prostoru včetně AI (umělé inteligence), dovoluje pracovat na zcela jiné úrovni než před čtyřiceti lety.

Rovněž výběr prostředí, ve kterém byly zdrojové materiály vytvořeny, je poplatný době a ekonomickým možnostech automobilky. A samozřejmě nejvíce patrné je toto vše u grafického zpracování prezentačních materiálů. Ať jde například o barevnost či šikovnost zlomu a využití možností zlomových editorů.

Přechod k jinému typu společnosti, především v rámci ekonomického prostředí na konci osmdesátých let, se rovněž výrazně projevuje. Prezentační materiály jsou jiné. Je patrné, že jsou na ně kladeny vyšší požadavky, co se týká schopnosti sdělit informace za účelem prodeje produktu.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (4)kniha Martin Kupec

 

Co ještě je patrné se srovnání letáků, plakátů a prospektů, jejichž ústředním motivem je Tatra 815?

Těch možností náhledu na historii vývoje je celá řada. Například se lze zaměřit na konkrétní vozidla či modely vozidel, jež jsou na materiálech použity. Někdy je to prototyp, někdy jde o sériové provedení. Často například u materiálů odrážejících účast vozidel T 815 na dakarských soutěžích jde o vozy, které jsou o rok starší než datace, již materiály obsahují – to je pochopitelné a pro výrobu tiskovin vlastně praktické.

Často se na prezentačních materiálech objevují například typová značení vozidel, která se potom časem v rámci homologačních možností mění. Typicky je to například T 815-3, T 816, T 817, které se nakonec ustálily na označení T 815 Model 94, T 815-6 a T 815-7.

Dalšími rozdílovými faktory je obchodní označení jednotlivých variant či řad vozidel, jmenujme TERRN01, JAMAL, ARMAX, FORCE, TERRA. Nezajímavý není ani převažující formát prezentačních materiálů a jeho orientace na výšku či šířku. I k tomu vedly praktické důvody.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy tak, že nová kniha nabízí opravdu téměř nepřeberné množství informací o T 815?

A nejen o vlastní výrobě vozidel v továrně v Kopřivnici či dalších výrobních závodech zvláště v začátcích sériové produkce T 815, ale též u nástavbářů či firem, které na podvozcích T 815 stavěly účelové, či dokonce univerzální nástavby. To je, troufám si říci, publikačně doposud nezmapovaná záležitost.

Ostatně neskromně musím konstatovat, že o nákladních vozech Tatra 815 doposud žádná větší ucelená publikace nevyšla. Jsem proto velmi rád a hrdý na fakt, že takovou knihu předkládám. Kniha vznikla za podpory CSG, Tatry, Moravskoslezského kraje a dalších partnerů.

A díky svým spolupracovníkům, jako byl třeba Milan Olšanský, jsem měl možnost konzultace a zpětné vazby v mnoha momentech přípravy knihy. Také grafická část má vysokou úroveň, a to díky Richardu Truhlářovi z grafického studia Milesoft Design.

Poděkovat musím také za jazykovou korekturu Vladimíru Šindelářovi a Ivaně Stráské. Chybějící propagační materiály mi doplnil zejména sběratel Miloš Zelenka.

 

Proč jste si vybral ke zpracování „pouze“ jednu rodinu těžkých nákladních vozidel Tatra? Konkrétně T 815, proč ne třeba kompletní historii výroby nákladních vozidel z Kopřivnice?

Co není, může být v budoucnu. Ale já jsem to, myslím, už naznačil. Tatra 815 je opravdu fenomén, legenda, která svým technickým, konstrukčním a vývojovým přesahem stojí opravdu na vrcholu našeho automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel. Ten vůz položil základy úspěchu Tatry Kopřivnice v turbulentním období především konce osmdesátých a celých devadesátých let.

I po roce 2000 sehrál více než důstojnou roli a ještě nyní o další čtvrtstoletí později má stále své místo u zákazníků. Navíc, a to je, myslím, ještě důležitější si uvědomit – bez T 815 by nebyly dnešní těžké nákladní vozy Tatra nejmodernějšího provedení. Naši otcové a dědové projekt T 815 skvěle založili, vypracovali a provedli. Dodnes na něm automobilka staví svůj celosvětový úspěch. To stojí za oslavu, alespoň takovou knihou. Byla pro mě čest ji připravit.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (1)kniha Martin Kupec

 

Vázanou knihu s rozměry 21 × 26 cm „TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“ koupíte na internetu i v kamenných pobočkách knihkupectví za cenu od 690 Kč. A protože Vánoce už jsou za dveřmi, může tato publikace posloužit jako zajímavý a poučný dárek pod stromeček.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Další neohrožený drsňák od Tatry: Představuje se nezastavitelný vojenský hasičák

 

Po civilní a hasičské variantě Tatry Force zde máme další provedení, tentokrát nabarvené ve variantě RAL 6014, což není nic jiného než zelená khaki. Vůz je totiž určený pro armádu a má pár zajímavých vychytávek.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Civilní provedení Tatry Force nové generace se líbí všude, kde se objeví. Nedávno jsme vám představili velmi povedenou hasičskou variantu, na posledním e-Salonu debutovalo čistě elektrické provedení a nyní tady máme další vojenskou, ovšem tu minulé generace.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Je sice maskovaná, ale nepřehlédnutelná. Firma Kobit THZ představila velkokapacitní cisternu pro Armádu České republiky, která zastává podobnou úlohu jako ta hasičská, jen je zelená.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Jde o model těžké hmotnostní třídy určený pro velkoobjemové hašení a terénní provoz Tatra Force CAS 30 s pohonem všech šesti kol, nádrž na vodu pojme 8 000 litrů, na pěnidlo pak 480 litrů.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Kromě toho vozidlo nabízí ochranný síťový program, automatizované centrální huštění pneumatik, integrovanou palubní termokameru, náhradní kolo umístěné na pochozí ploše, manipulační jeřáb, systém temperace vodní nádrže a mnohé další.

 

TATRA FORCE 6×6 CAS 30/8000/480 S3VH

 

Zdroj: www.garaz.cz

ALZA

🔥 Největší Black Friday odstartoval! Tisíce produktů s poctivou slevou. 🔥

ALZA DÁRKOVÝ POUKAZ ZDARMA 100 KČ

 

ALZA BLACK FRIDAY

 

ALZA

Město Příbor vydalo Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami

Město Příbor připravilo nový Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami, který v následujících dnech dorazí do všech domácností ve městě. Publikace nabízí ucelený a přehledný soubor informací o pomoci dostupné obyvatelům Příbora i blízkého okolí.

Pokud občané neobdrží Průvodce do své poštovní schránky do 15. 12. 2025, mohou se obrátit na odbor sociálních věcí Městského úřadu Příbor, kde jim bude průvodce poskytnut.

„Dokument vznikl s cílem zjednodušit orientaci v nabídce sociálních služeb a dalších aktivit, které podporují seniory, rodiny s dětmi, osoby se zdravotním postižením, lidi v krizi či každého, kdo se může ocitnout v náročné životní situaci. Město Příbor dlouhodobě klade důraz na rozvoj a kvalitu sociálních služeb a považuje ochranu nejzranitelnějších obyvatel za jednu ze svých klíčových priorit,“ uvedla Karolína Najzarová, vedoucí odboru sociálních věcí.

Průvodce reaguje na potřebu posílit informovanost veřejnosti – ať už o možnostech pomoci, o fungování služeb či o tom, na koho se obrátit v krizových chvílích. Každý z nás může někdy potřebovat radu či podporu. Díky této publikaci má být cesta k pomoci přehledná, snadná a dostupná.

Publikace je rozdělena do několika tematických částí:
•    úvodní přehled služeb a aktivit podle konkrétních životních situací,
•    podrobný abecední seznam poskytovatelů služeb působících v Příboře a okolí,
•    kontakty na krizové linky, úřady, instituce a zdravotnická zařízení.

„Věříme, že nový Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami přinese obyvatelům města praktické informace, které usnadní orientaci v nabídce pomoci, a přispěje k pocitu jistoty, že v obtížných situacích není nikdo sám,“ doplnila Karolína Najzarová.

 

Město Příbor vydalo Průvodce sociálními službami a navazujícími aktivitami

Upozornění k nákaze newcastleské choroby

Vážení občané, obracíme se na Vás v souvislosti s potvrzením nebezpečné nákazy – newcastleské choroby v chovu ptáků chovaných v zajetí na území obce Studénka v okrese Nový Jičín, neboť území Vaší obce se nachází v blízkosti tohoto ohniska.

Na základě úhynu 3 ks slepic v drobnochovu ve Studénce bylo provedeno laboratorní vyšetření, kdy podezření na ptačí chřipku nebylo laboratorně potvrzeno. Dne 20.11.2025 byla ale laboratorně potvrzena nákaza – newcastleská choroba a 21.11.2025 KVS SVS pro MS kraj provedla likvidaci ohniska a utratila všechny živé ptáky v ohnisku.

Doporučení Státní veterinární správy:

Chovatelům drůbeže a jiných ptáků chovaných v zajetí se doporučuje důsledné dodržování opatření biologické bezpečnosti ve svých chovech, spočívající zejména v ochraně chovaných ptáků před kontaktem s volně žijícími ptáky, kteří jsou nejčastějším zdrojem nákazy pro chované ptáky.

V následujících 30 dnech se doporučuje vypouštět chované ptáky pouze do ohraničených venkovních prostor/výběhů a zabránit kontaktu s volně žijícími ptáky.

Krmivo a napájecí vodu určenou pro chované ptáky umístit do budov, popř. pod přístřešky, aby nedošlo k jejich kontaminaci trusem volně žijícího ptactva.

V případě, že chovatelé zjistí zvýšené úhyny chovaných ptáků, změny ve zdravotním stavu nebo změny v produkci vajec chovaných ptáků, je třeba, aby tyto skutečnosti neprodleně oznámili KVS SVS pro MS kraj – tel: 596781911, 720 995 203.

Dále bychom Vás chtěli informovat, abyste v případě nálezu zvýšených úhynů u volně žijících ptáků ve Vaší obci nebo v její blízkosti rovněž neprodleně informovali KVS SVS pro MS kraj – tel: 596781911, 720 995 203 a jednali pouze podle jejího pokynu.

Na člověka se tato nemoc nepřenáší.

V příloze informační leták k ptačí chřipce, kde jsou uvedená základní preventivní opatření, platná i pro newcastleskou chorobu.

 

Ptačí chřipka

 

Upozornění k nákaze newcastleské choroby

MEMORIÁL Milana Strakoše ve stolním tenise

🏓TJ Sokol Příbor ve spolupráci s městem Příbor vás zve na 9. ročník tradičního turnaje ve stolním tenise. 

Kdy: 13. 12. 2025 
Kde:
Sokolovna Příbor, Lidická 544

Prezentace: 8:00 - 8:30 h (začátek turnaje cca 9:00 h)

Soutěže:
1. neregistrovaní
2. registrovaní (Elo do 1700)
3. čtyřhra

Startovné:
• jednotlivci 150 Kč (v ceně občerstvení)
• čtyřhra 100 Kč

Hraje se na 9 stolech, skupiny + vyřazovací část.

🎁 První tři místa získají věcné ceny.

🌭Občerstvení je zajištěno po celou dobu turnaje.

 

MEMORIÁL Milana Strakoše ve stolním tenise

🚀 České dráhy: Jízdní řád 2026 – Vlaková revoluce, zrychlení, ekologie a skupinová sleva

České dráhy 2026 jízdní řád

 


České dráhy (ČD) v úterý 12. listopadu 2025 odhalily jízdní řád 2026, který má být dosud největším krokem k moderní a efektivní železniční dopravě. Jízdní řád, platný od 15. prosince, přináší zásadní zrychlení, ekologické inovace a zcela novou slevu pro malé skupiny cestujících.

 

💨 Dálkové linky: Méně času na kolejích

 

Největší změnou, která potěší především cestující na hlavních koridorech, je dramatické zkracování jízdních dob a zahušťování spojů.

  • Praha–Brno: Zrychlení o 10 minut.

  • Praha–Ostrava: Cesta se zkrátí na pouhé 2 hodiny a 50 minut.

  • Hlavní koridory (Praha–Brno–Ostrava): Intervaly mezi vlaky se zkracují na zhruba 30 minut, což výrazně usnadní plánování cest.

Vylepšení jsou umožněna nasazením moderních souprav jako jsou RegioPanter a InterJet a probíhající modernizací tratí.

 

🌍 Mezinárodní: Evropa na dosah

 

Jako cestovatele tě jistě potěší posílení mezinárodních spojů. ČD výrazně zlepšují komfort na klíčových trasách:

  • Nové přímé destinace: Jízda bez přestupu bude nově možná do Mnichova, Vídně a Krakova.

  • Online na palubě: Na všech mezinárodních trasách bude zajištěno spolehlivé Wi-Fi připojení po celou dobu cesty.

 

💚 Ekologie a Modernizace: Budoucnost na kolejích

 

České dráhy neopomíjejí ani ekologický aspekt dopravy, což odpovídá moderním trendům udržitelnosti.

  • Snížení spotřeby: Nové elektrické jednotky slibují snížení spotřeby energie až o 30 % oproti starším typům vlaků.

  • Tišší provoz: Nové vlaky rovněž znamenají výrazné omezení hluku a emisí, čímž přispívají ke kvalitě života v okolí tratí.

Generální ředitel Michal Krapinec zdůraznil: „Díky novým jednotkám a úpravám grafikonu se zlepší nejen komfort, ale i přesnost spojů. Naším cílem je nabídnout cestujícím spolehlivější, rychlejší a pohodlnější dopravu.“

 

🤝 Novinka pro skupiny: Sleva ČD DNY 25 %

 

Spolu s novým jízdním řádem přichází i atraktivní akční nabídka pro cestování ve skupině.

  • Sleva: 25 % z ceny jízdenky pro každého člena skupiny.

  • Pro koho: Menší skupiny od dvou do pěti osob.

  • Platnost: Pro vnitrostátní cestování v 1. i 2. třídě, při nákupu online (na e-shopu ČD a v aplikaci Můj vlak).

  • Kdy: V první vlně platí od ledna do konce března.

Tato sleva má podpořit víkendové výlety přátel nebo společné služební cesty, a její výše bude cestujícím přehledně zobrazena již při vyhledávání spojení.

 

České dráhy 2026 jízdní řád