Tatra čelí opačnému problému než většina českého automotive: Musí zvládnout prudký růst výroby

Kopřivnická Tatra Trucks, druhý nejstarší výrobce nákladních automobilů na světě, známá svými těžkými terénními vozidly s unikátním podvozkem pro vojenské i civilní využití, čelí rostoucí poptávce po tisících vozidel. Kvůli tomu musí výrazně navyšovat výrobu, což ji staví do odlišné situace oproti většině evropských automobilek. Přitom se potýká se specifickými problémy.

 

Automobilový průmysl se v Evropě potýká s problémy a čelí sílící konkurenci. Jde o kombinaci vlivů od unijního tlaku zpřísňujícího emisní limity a požadavků bezpečnosti v rámci General Safety Regulation, podpory elektromobility, ale také o stále v určitých oblastech přetrvávající důsledky pandemie covidu v oblasti narušených subdodavatelských řetězců, vlivy zhoršené bezpečnostní situace a energetické krize. Výrobci specifických druhů vozidel, po nichž je na trhu rostoucí poptávka, se ale mohou potýkat s problémy, které by jim jiné společnosti možná spíše záviděly.

Poptávka po tatrovkách celosvětově roste

Příkladem je kopřivnická Tatra Trucks, která je již nějaký čas v situaci, kdy poptávka zákazníků z celého světa několikanásobně přesahuje její aktuální výrobní možnosti. Proto musí zvyšovat výrobu, a u tak speciálních automobilů, jako jsou Tatry – tedy vozidel se značnou přidanou hodnotou – to není nic jednoduchého. Za současný růst Tatra vděčí mimo jiné faktu, že jí partnerské společnosti v rámci skupiny CSG přinášejí z celého světa zakázky na její vozidla. Problémy provázející uspokojování rostoucí poptávky pak spočívají v tom, že tatrovky, nabízející svým uživatelům žádané schopnosti, jsou výrobně složitější vozidla.

 

TATRA FORCE Kopřivnice

 

Firma reaguje na situaci na trhu logicky. Nakupuje nové výrobní technologie a nabírá zaměstnance. Nyní v prosinci v ní pracuje o 250 lidí více než na začátku roku. Mzdy vzrostly v průměru o 14 %, a na úspěchu tak mají nemalý profit všichni zaměstnanci, jak se u řádně vedených firem sluší. Přesto nelze říci, že by výroba rostla tak, jak by si zákazníci přáli, jakkoli toto je nepochybně pro vedení firmy lepší situace než hypotetická situace opačná – pokles poptávky.

Výrazný rozdíl mezi nabídkou a poptávkou je nicméně složitý a řešení nemohou být okamžitá a uspokojivá pro každého. Problémy jsou jak v Tatře, tak u subdodavatelů, kteří, částečně z výše uvedených důvodů, zkrátka nestíhají. Výroba meziročně podstatně vzroste, ale cenou byla velmi tvrdá práce na všech úrovních. Poctivá práce, poctivě zaplacená, a přesto z hlediska obrovské poptávky vlastně nedostatečná.

Růst výrobní kapacity je klíčový. A nespí ani vývojová oddělení

Nezastavil se přitom ani výzkum a vývoj. Žádná úspěšná firma, která chce zůstat úspěšnou a zachovat si své specifické náskoky před konkurencí, si nemůže dovolit zamrznout u stávající, sebekvalitnější produkce. Tatra letos začala vyrábět nové generace vozidel Tatra Phoenix a Tatra Force. Představila také nové vozidlo s hybridním pohonem. Pracuje na alternativních ekologických pohonech a zároveň vyvíjí i vozidla s automatizovaným řízením a možností dálkového ovládání. Tatry už nejsou jen odolná auta do terénu, ale moderní vozy plné špičkových technologií a elektronických systémů, plně v souladu s novou legislativou i požadavky zákazníků.

Nárůst výroby s sebou přináší i značnou pracovní zátěž, kterou pociťují jak manažeři, tak dělníci na výrobních linkách. V nejistých časech, které obecně automobilový průmysl prožívá, jde o pozoruhodný jev. Pro Tatru to navíc znamená výraznou změnu oproti době, kdy nebylo co vyrábět. Růst výrobních kapacit má jasné střednědobé cíle – během několika let chce Tatra zvýšit výrobu ze současných 1 500 na 3 000 vozidel ročně. Firma, která je součástí největší české průmyslově-zbrojní skupiny CSG, směřuje velkou část své produkce k vojákům a hasičům nejen v České republice, ale i do celého světa.

 

Top management přebírá otěže

Od dubna 2023 Tatru vede Lukáš Andrýsek, který zastává pozici generálního ředitele i předsedy představenstva. Podařilo se mu zavést významné změny směřující k růstu výroby i její kvality, a to v době, kdy je ve výrobním mixu stále více složitějších vozidel pro obranný segment. Své dosavadní působení shrnul těmito slovy: „Realizovali jsme celou řadu pozitivních kroků: zavádíme nové IT systémy pro řízení výrobků a firmy. Posílili jsme dodavatelský řetězec. Investujeme do nových výrobních technologií. Dokázali jsme v jednom roce dostat do sériové výroby nové generace obou našich klíčových typových řad Tatra Force a Tatra Phoenix, do řady Force jsme vyvinuly modernizované tatrovácké motory, vyvinuli jsme i nový typ nezávisle zavěšených výkyvných náprav a také novou vlastní elektronicky řízenou převodovku. Výsledkem je, že meziročně dojde k podstatnému nárůstu výroby, a to zejména složitějších vozidel.“

Od ledna 2025 nastupuje do funkce generálního ředitele Tatry Kristijan Fiket, který už Tatru vedl v letech 2010 až 2012. Lukáš Andrýsek zůstává předsedou představenstva Tatra Trucks a také CEO divize CSG Mobility, kam spadá kromě Tatra Trucks i DAKO-CZ a dalších 8 firem jako Karbox, TSG nebo TMG. Zároveň je členem představenstva celé CSG. S nástupem Kristijana Fiketa se vrátí duální model řízení, kdy generální ředitel a předseda představenstva jsou dvě různé osoby a také partneři v rozvoji firmy.

Kristijan Fiket ke svému nástupu uvedl: 

Po dvanácti letech se vracím do Tatry a budu vykonávat funkci generálního ředitele. V čele podniku jsem stál už v letech 2010 až 2012. Před svým prvním příchodem do Tatry jsem měl na stole dvě nabídky: jedna byla na vysokou manažerskou pozici do automobilky BMW, druhá byla do Tatry. Na rozhodnutí pro Tatru mi stačilo 20 minut a nikdy jsem nelitoval. Za dva roky se mi s Tatrováky povedlo zásadně zlepšit neutěšené hospodaření firmy a v rekordně krátkém čase několika měsíců jsme vyvinuli, díky obrovskému nasazení týmu Radka Smolky a všech Tatrováků, prototyp Tatry Phoenix. Musel jsem tehdy dělat řadu tvrdých rozhodnutí, aby Tatra přežila. Zásadní bylo udržet bankovní financování, jinak by nebylo na výplaty. Díky tomu jsem se tehdy seznámil i se svou ženou, která v jedné z financujících bank pracovala. Na svatbu mě dovezl Radek Smolka v prototypu Tatry Phoenix. Odešel jsem po dvou letech kvůli zásadní neshodě s americkým a indickým akcionářem Tatry o dalším směřování firmy.

Vždycky jsem měl pocit, že jsem odešel z Tatry od rozdělené práce. Teď jsem dostal jedinečnou příležitost vrátit se do ní a podpořit její rozvoj v situaci, která je úplně jiná než v roce 2010. Tatra má v zádech nesmírně silného a aktivního většinového akcionáře, skupinu CSG. Ta přináší velké zakázky v oblasti defence, což znamená vozidla s výrazně vyšší hodnotou i cenou. Samozřejmě také s výrazně složitější výrobou. Pro majitele CSG je Tatra srdcová záležitost a pilířem podnikání celé jeho skupiny. Je připraven investovat do výroby i do lidí, kteří jsou největším bohatstvím každé firmy.

Tatra tedy poprvé ve své novodobé historii nemá problém se zakázkami, na světovém trhu je poptávka po jejím unikátním produktu v rozměru několika tisíc vozidel ročně. Stačí je vyrobit včas a v požadované kvalitě. A to je výzva, kterou spolu musíme řešit. Cesta, kterou Tatra nastoupila po příchodu Lukáše Andrýska, je správná. Je ale potřeba uklidnit atmosféru, dát Tatrovákům stabilitu a pocit jistoty. I tvrdé a náročné úkoly je možné řešit dobrou komunikací v týmu.

V mládí jsem ve svém rodném Chorvatsku působil ve speciální policejní jednotce. Bez respektu mezi členy týmu a bez jejich transparentní komunikace nešlo splnit misi a chyby se platily i životem. Tatra je speciální automobilka, která musí být pružnější a nápaditější než její konkurence vyrábějící desetitisícové série identických vozidel. Jsem přesvědčen, že můžeme být elitou v českém i evropském průmyslu, že se nám může dařit i v situaci, kdy zbytek evropského automotive je v problémech.

Těším se na spolupráci s předsedou představenstva Tatra Trucks Lukášem Andrýskem, se kterým jsem o situaci v Tatře důkladně diskutoval. Byl jedním z těch, kteří mě k návratu do Tatry přesvědčili. Lukáš odvedl velký kus práce, na kterou můžu navázat a bude pro mě důležitým partnerem i spojníkem se skupinou CSG, na které bez nadsázky stojí prosperita Tatry.

 

Zdroj: www.czdefence.cz

🚛 Tatra Defence na digitálním bojišti: Naše zbrojní systémy jsou srovnatelné se světem

Tomáš Mohapl se o vojenskou techniku zajímal už od raných let. „Co začalo jako koníček, se stalo mým povoláním,“ usmívá se. V minulé dekádě začal v rámci skupiny CSG šéfovat šternberské zbrojovce Excalibur Army. Dnes řídí kopřivnickou Tatra Defence Vehicle, jeden z nejmladších podniků českého obranného průmyslu, který slaví deset let na trhu a pyšní se víc než třímiliardovým obratem i nejnovější generací obrněnce Pandur 8×8 nebo vozidly Tadeas a Titus.

 

Tatra Defence na digitálním bojišti: Naše zbrojní systémy jsou srovnatelné se světem

 

Pandur 8×8 EVO je nový produkt českého obranného průmyslu. Špička. V ochraně posádky, v bojových systémech, elektroni­ce, digitální architektuře i softwaru. A CEO společnosti Tatra Defence Vehicle Tomáš Mohapl je na něj patřičně hrdý.

 

„Představuje mnohem víc než jen moder­nizované vozidlo. Je důkazem, že v Česku vznikají zbrojní systémy plně srovnatelné se světem, a ztělesňuje ambice Tatra Defence Vehicle předvídat realitu dnešního i budoucího digitalizovaného bojiště a zároveň zachovat spolehlivost osvědčené platfor­my,“ popisuje Mohapl nejnovější generaci obrněného kolového vozidla a aktuálně největší pýchu společnosti, které už přes sedm let šéfuje.

 

 

Právě pod jeho vedením kopřivnická Tatra Defence Vehicle spojila české inženýrské kapacity s mezinárodními partnerstvími a letos představila první prototyp modulár­ního vozidla, které je plné elektronických systémů zahrnujících i umělou inteligenci a schopnost strojového učení. Navržené je k boji proti vyspělým protivníkům a vy­bavené pokročilými ochrannými systémy proti aktuálním hrozbám, od dronů až po protitankové řízené střely.

„Konflikt na Ukrajině ukázal, že to, co fungovalo v roce 2022, už nestačí. Největší hrozbou pro obrněná vozidla je nyní široké používání malých bezpilotních letounů a dronů,“ říká Mohapl.

Sofistikovaný systém na kolech

Konstrukce Panduru 8×8 EVO umožňuje zástavbu různých zbraňových, senzoric­kých a informačních systémů, jež zajišťují efektivní průzkum, sledují okolí, propojují jednotlivá vozidla a dovolují jejich zapojení do multidoménových operací. Na základním podvozku se dají postavit verze určené pro bojové operace, velení, k průzkumu, dělostřelecké podpoře nebo protivzdušné obraně.

Řešení je přizpůso­beno snadné údržbě a budoucím moder­nizacím, které i přes vyspělost elektroniky a vysokou odolnost konstrukce v průběhu životního cyklu nutně přijdou. „O probíhajícím výzkumu a vývoji veřejně nediskutujeme, ale naše cesta je jasná: směrem k vysoce sofistikovanému bojové­mu systému na kolech fungujícímu v rámci digitálních komunikačních a datových sítí moderních bojišť,“ naznačuje budoucí směr Tomáš Mohapl.

Vývoj a výroba platformy Pandur 8×8 probíhají kompletně v Česku díky licenci od General Dynamics European Land Systems (GDELS). „Aktuálně jsou více než dvě třetiny výroby v českých rukách. Nejde o pouhou montáž pomocí šroubováku, pracujeme na sofistikovaných systémech, konstrukčních modulech a subsystémech a spoléháme se na zavedenou síť českých partnerů,“ vyzdvi­huje Tomáš Mohapl vysoký podíl českého průmyslu.

 

Tatra Defence na digitálním bojišti: Naše zbrojní systémy jsou srovnatelné se světem

 

„Míra lokalizace je tedy velice vysoká, což nám dává schopnost vozidlo udržovat a podporovat po celou dobu jeho životního cyklu a zajistit pro něj logistickou podporu,“ doplňuje.

Jasně na něm poznáte, že ho vojenské technologie stále zajímají, ačkoli se za po­slední roky posunuly úplně jinam. „Umělá inteligence, automatické detekce cílů a hrozeb, prioritizace cílů a sdílení informací v reálném čase s okolím,“ jmenuje technologické výzvy dneška.

„Otevřené digitální architektury a integra­ce se senzory, včetně bezpilotních letadel, aby si osádky operující v uzavřeném prosto­ru vozidla mohly stále udržet co nejúplnější obraz situace na bojišti. Klíčové bude také řízení výkonu a energie pro stále náročnější elektroniku,“ doplňuje Mohapl další zásadní body pro nejbližší budoucnost.

Klíčový hráč evropské obrany

Tatra Defence Vehicle v ní chce sehrát zásadní roli. Záměr zůstat klíčovým evropským hráčem v obranném průmy­slu podtrhuje nejen strategický projekt Pandur 8×8 EVO, ale i další programy v ob­lasti pozemních vojenských vozidel, jako jsou třeba nové Titusy pro českou armádu i zahraniční zákazníky nebo víceúčelové obrněnce Tadeas, další vozidla využívající podvozky Tatra, která se budou dokonce v zahraničí licenčně vyrábět.

Tatra Defence Vehicle spolupracuje s předními světovými zbrojovkami, jako je GDELS, KNDS, Elbit, Rafael nebo BAE Sys­tems, mezi její největší tuzemské partnery vedle kopřivnické Tatra Trucks patří i další dceřinky skupiny CSG – Excalibur Army a Re­tia či státní Vojenský výzkumný ústav.

V rámci české ekonomiky je Tatra Defence Vehicle významný exportér dodávající tech­niku zákazníkům v Evropě, na vybraných asijských trzích nebo na Blízkém východě. Pro českou armádu zase představuje stabilní zázemí po výrobní, servisní i modernizační stránce používané obrněné techniky.

Nová značka skupiny CSG

Marketingovou tvář Tatra Defence Vehicle (TDV) a jejích dceřiných společností Tatra Defence Systems (TDS) a Tatra Defence Projects (TDP) od října sjednocuje nová značka Tatra Defence, která vznikla v rámci skupiny Czechoslovak Group a její divize CSG Defence.

„Sjednocení pod jednu silnou a konzis­tentní značku nám umožní lépe komuni­kovat naše hodnoty, cíle, produkty i služby. Pomůže nám to zjednodušit komunikaci se zákazníky i partnery a zároveň posílit naši pozici na trhu,“ vysvětluje Tomáš Mo­hapl evoluci brandu sjednocujícího firmy, jejichž společná historie začala před deseti lety založením společnosti Tatra Defence Vehicle.

 

Zatímco TDV se dnes zaměřuje na vývoj, výrobu, opravy a modernizaci speciálních vozidel pro armádní i civilní účely, TDS a TDP mají systémově-integrační a pro­jektové úkoly strategického, obchodního a koordinačního charakteru. Nový brand zároveň odlišuje tyto tři společnosti od automobilky Tatra Trucks, se kterou dlouhodobě spolupracují. Nejsou její součástí, čerpají však z tradice působe­ní sousední kopřivnické automobilky pro ozbrojené síly a ze synergií v rámci skupiny CSG.

Tatra Defence se podílí na některých projektech vozidel na platformě Tatra, například dodává pancéřované kabiny pro logistické automobily pro belgickou armá­du. Zároveň využívá tatrovácké podvozky pro výrobu vlastních produktů, jako jsou zmíněné obrněnce Titus a Tadeas. A part­nerství s automobilkou chce celá rodina Tatra Defence dál posilovat.

„Nový vizuální a marketingový styl je přirozeným krokem po deseti letech našeho působení na trhu, přičemž jsme se rozhodli přizpůsobit značku aktuálním potřebám a obchodnímu prostředí, aniž bychom se vzdali tradice a kvality,“ dodává Tomáš Mohapl.

 

 

Změna se týká výhradně společné image a jednotného vystupování, organizační struktura zůstává stejná. Tatra Defence Vehicle bude dál mateřskou společností TDS i TDP. Ostatně na fungujícím ekosys­tému se podílí i největším obratem, který celkově vystoupal nad tři miliardy.

 

Zdroj: www.forbes.cz

🥨 22. prosince 2025 SOUSEDSKÉ SETKÁNÍ u pekárny 🎻

 

🎄 Vánoční sousedské setkání u Goldů! 🥐

Přijďte si s námi užít tu pravou předvánoční atmosféru a na chvíli se zastavit v předvánočním shonu. Už v pondělí 22. 12.se na vás těšíme před naší pekárnou a tiskárnou!

📍 Kde: Na Nerudovce (Nerudova ulice, Příbor – u kruháče za nádražím) ⏰ Kdy: Začínáme ve 14:00

Na co se můžete těšit?

🎶 V 16:00 společně rozezníme ulici! Budeme zpívat koledy, aby nám ta vánoční nálada vydržela co nejdéle. 🎻 K tanci i poslechu nám zahraje „naše“ oblíbená kapela SRDÍČKO z Hranic na Moravě.

Občerstvení zajištěno! Něco dobrého k zakousnutí z naší pece i něco na zahřátí bude připraveno pro malé i velké návštěvníky. 🥨☕

Vezměte rodinu, sousedy i dobrou náladu a přijďte za námi! ✨

 

Sousedské setkání v Příboře

🚂 Nový jízdní řád v Příboře 2025-2026: Co nás čeká na kolejích?

 

📢 Od 14. prosince 2025 vstupuje v platnost nový jízdní řád pro stanici Příbor, který bude platit až do prosince 2026. Pokud plánujete své výlety nebo pravidelné cesty za technologickými novinkami, je čas si aktualizovat své oblíbené aplikace! 📱✨

 

Vlak Příbor Studénka Veřovice

Na co se připravit? 📝

Hlavní trasy: Stanice zůstává důležitým bodem na lince S8, která spojuje Ostrava střed, Ostrava hl. n., Studénku, Štramberk a Veřovice.

Komfort na cestách: U většiny spojů (kategorie Os i Sp) se můžete těšit na Wi-Fi připojení 📶.

Cestování bez bariér: Většina vlaků je přizpůsobena pro přepravu cestujících na vozíku a nabízí prostor pro vaše spoluzavazadla, včetně kol 🚲.

Nový jízdní řád v Příboře 2025-2026: Co nás čeká na kolejích

Tip 💡

Nezapomeňte, že řada spojů má specifická omezení jízdy – některé jezdí jen v pracovní dny (⚒️), jiné o víkendech a svátcích (†).

 

Chcete mít aktuální info stále po ruce? 🤳 Sledujte aplikaci Datel nebo si naskenujte QR kód přímo z vývěsky na nádraží, abyste měli přehled o každém zpoždění nebo mimořádnosti v reálném čase.

 

Aplikace DATEL

 

Šťastnou cestu a spoustu nových zážitků na kolejích! 🛤️  🚂💨

Přílohy
pdfNový jízdní řád v Příboře: Co nás čeká na kolejích? [pdf, 416 kB]
Nový jízdní řád v Příboře: Co nás čeká na kolejích?

🚌❄️ Skibus Beskydy startuje vánoční sezónu: Přímé spojení z měst do hor je připraveno

 

NOVÝ JIČÍN / PŘÍBOR / KOPŘIVNICE – S příchodem vánočních svátků a zimní sezóny se do regionu vrací oblíbená služba pro všechny milovníky zimních sportů i horské turistiky. Od pátku 26. prosince 2025 opět vyjíždí skibus Beskydy, který propojuje Novojičínsko s klíčovými středisky v srdci Beskyd. Díky úzké spolupráci tří radnic mohou občané nechat auta doma a vyrazit za sněhem pohodlně a bezpečně. 🎿🌲

Strategické spojení pro lyžaře i turisty 🚠

 

Linka 880148, kterou provozuje společnost Z-Group bus a.s., představuje unikátní způsob dopravy, jenž minimalizuje komplikace s parkováním v přeplněných horských střediscích. Trasa začíná v Novém Jičíně, pokračuje přes Příbor a Kopřivnici a dále stoupá přes Frenštát pod Radhoštěm a Rožnov pod Radhoštěm až do cílových stanic na Bílou a Pustevny. 🗺️

„Naším cílem je dlouhodobě podporovat udržitelný cestovní ruch a nabízet občanům alternativu k individuální automobilové dopravě. Společné financování tohoto spoje městy Kopřivnice, Nový Jičín a Příbor je důkazem, že regionální spolupráce má pro lidi přímý přínos,“ uvádí zástupci zapojených samospráv. Pro nadcházející sezónu města vyčlenila na kompenzaci dopravci částku ve výši přibližně 486 tisíc korun. 💰🤝

 

Skibus Beskydy startuje vánoční sezónu: Přímé spojení z měst do hor je připraveno

Jízdní řád: Od vánočních prázdnin až do jara 📅

Provoz skibusu je naplánován tak, aby pokryl nejexponovanější období zimy:

  • Vánoční provoz: Od 26. prosince do 31. prosince 2025 bude skibus jezdit denně. 🎄

  • Novoroční start: Další spoj vyjede v pátek 2. ledna 2026. ✨

  • Víkendový režim: Následně bude linka v provozu každou sobotu, neděli a o svátcích až do 28. dubna 2026 (s výjimkou velikonočních svátků). 🗓️

Cestující mají k dispozici dva dopolední odjezdy, které se liší svou cílovou stanicí. První spoj, zaměřený primárně na lyžaře směřující do střediska Bílá, vyjíždí z Kopřivnice (zastávka Čs. armády) v 7:25. Druhý spoj, ideální pro pěší turisty či běžkaře mířící na Pustevny, odjíždí z téže zastávky v 10:25. 🎿🥾

Praktické informace pro cestující ℹ️

Autobusy jsou uzpůsobeny pro přepravu lyžařského vybavení. Je však důležité upozornit, že na této lince neplatí krátkodobé ani dlouhodobé časové jízdenky ODIS. Tarif se řídí ceníkem vyhlášeným dopravcem Z-Group bus a.s. 🎫

 

Skibus Beskydy startuje vánoční sezónu: Přímé spojení z měst do hor je připraveno

Od lyží k jízdním kolům 🚲

Sezóna skibusu plynule skončí na konci dubna. Ani poté však spojení hor s městy nezanikne. S příchodem teplejšího počasí bude zimní skibus nahrazen oblíbeným cyklobusem s přídavným vozíkem na kola, který bude pokračovat v podpoře aktivního odpočinku v Beskydech po celou letní sezónu. ☀️🚴‍♂️

Aktuální jízdní řády a podrobnosti o tarifu naleznou cestující na webových stránkách měst, u dopravce nebo přímo na vývěskách jednotlivých zastávek. 🌐

🚀 Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

Automobilka Tatra Trucks vstoupila do nové éry, která se neobejde bez zásadního přelomu. Nová Tatra Force třetí generace je mnohem více než jen modernizací; je to základní stavební kámen pro celou budoucnost kopřivnické značky, jenž potvrzuje, že i v době globálních koncernů může mít český výrobce vlastní, inovativní cestu.

Tato generace přináší komplexní změny, které zasahují do všech klíčových oblastí – od oceňovaného designu kabin přes modernizované motory až po revoluční podvozkové komponenty a zástavbu špičkových elektronických systémů podle nejnovější evropské legislativy.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Koncepce postavená na síle vlastní výroby

Základem filozofie Tatry zůstává unikátní soběstačnost. Většina klíčových technologií – podvozky, nápravy, motory, převodovky a kabiny – vzniká přímo v Kopřivnici. Tato vertikální integrace je v automobilovém průmyslu raritou a umožňuje Tatře:

  • Rychle reagovat na požadavky zákazníků.

  • Vyvíjet a přizpůsobovat komponenty přesně pro extrémní provozní podmínky.

  • Udržet si strategickou nezávislost na externích dodavatelích.

Tatra Force je navržena jako maximálně univerzální platforma, schopná osadit široké spektrum nástaveb – od speciálů pro armádu, hasiče a záchranáře až po robustní provedení pro těžký průmysl.

🏆 Inovace, které jsou vidět i ty skryté

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Kabina s mezinárodním uznáním

Nové kabiny řady Force staví na ergonomii, bezpečnosti a komfortu. Hlavní konstrukční změnou je flexibilita v umístění motoru, který může být buď nad přední nápravou, nebo za ní. Pro posádku je zásadní splnění nejpřísnějších norem, jako je integrace ochranných prvků proti převrácení vozu nebo nárazu předmětů přímo do konstrukce.

Navíc design těchto kabin získal prestižní ocenění Red Dot Award 2024, což dokládá, že funkčnost a robustnost se nevylučují s moderní estetikou.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

Revoluce v útrobách podvozku

Jádrem Tatry je vždy podvozek s centrální nosnou rourou a nezávisle výkyvnými polonápravami. Princip sice zůstává, ale dochází k jedné z největších změn za poslední desetiletí – přechodu z tzv. nepravé na tzv. pravou planetu v nápravách. Tato konstrukce výrazně zlepšuje:

  • Mazání a tepelnou stabilitu převodů.

  • Celkovou životnost.

  • Spolehlivost v těžkém terénu.

Pro zákazníka to znamená možnost vyššího zatížení náprav (až 12 t řízená, 16 t neřízená) a flexibilitu volby mezi bubnovými a kotoučovými brzdami, což odpovídá vyšším nárokům dnešní doby.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

F-shift: Inteligentní řazení s mechanickým pocitem

Nový systém řazení F-shift kombinuje robustní mechanickou kulisu s elektronickým řízením. Řidič si zachovává pocit klasické řadicí páky, ale elektronika zajišťuje:

  • Plynulejší a precizní přeřazení.

  • Prakticky nulové riziko chybného zařazení a poškození převodovky.

  • Efektivní předvolbu celé řady stupňů, což je klíčové pro jízdu v terénu.

Převodovka je dimenzovaná na točivý moment až 2600 Nm, což jí dává rezervu pro budoucí nejsilnější motorizace.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

🔋 Motory pro dnešek i pro zítřek

Tatra pokračuje ve výrobě vlastních vzduchem chlazených motorů V8 a V12 (T3-928 RE a T3-930 RE). Toto řešení je extrémně spolehlivé v extrémních teplotách a prašném prostředí.

Klíčové inovace motorů:

  • Elektronické řízení: Nová řídicí jednotka umožňuje implementaci moderních asistenčních a bezpečnostních systémů (ADAS), jako je adaptivní tempomat nebo systém nouzového brzdění, které vyžaduje nejnovější evropská legislativa (GSR).

  • Český původ: Díky modernizaci detailů, jako jsou česká turbodmychadla ČZ a elektronicky řízená vstřikovací čerpadla Motorpal, mají motory přes 90 % dílů českého původu, což je v dané kategorii unikátní.

 

Tatra Force 3. generace: Česká soběstačnost a technologický přelom pro globální trh

 

Strategie pro alternativní pohony

Tatra zároveň masivně investuje do budoucnosti. Kromě výstavby nové motorové zkušebny, včetně mrazicí komory pro testování celého vozidla za extrémně nízkých teplot, spolupracuje s univerzitami na vývoji:

  1. Nového vzduchem chlazeného motoru splňujícího normu Euro VII.

  2. Spalovacího motoru na vodík.

  3. Variant elektrifikovaných pohonů (FCEV, BEV, PHEV, REX).

Tatra tak připravuje vlastní cestu k alternativním pohonům, přičemž si zachovává klíčovou výhodu legendární tatrovácké koncepce podvozku.

Tatra Force 3. generace je platforma, která dokáže nasadit různé typy pohonů od klasických dieselů až po vodíkové palivové články, čímž zajišťuje, že kopřivnická značka bude relevantní v jakékoli budoucnosti.


Tatra Force 3. generace tak definuje budoucnost značky. Její schopnost spojit robustnost a bezkonkurenční průchodnost terénem s moderní elektronikou, designem a připraveností na alternativní pohony potvrzuje, že český výrobce i nadále nastavuje laťku v segmentu, kde se neodpouštějí kompromisy.

 

Zdroj: www.tatratrucks.cz

🚛💨 Už žádné zapomenuté svozy. Harmonogramy svozu odpadu pro rok 2026 jsou ke stažení

Na stránkách Technických služeb města Příbora najdete nové harmonogramy svozu odpadů pro rok 2026 – připravené ke stažení v PDF pro jednotlivé oblasti (např. Před řekou, Za řekou a Prchalov, Hájov, Klokočov, Paseky). 
📅 Digitální varianta do vašeho kalendáře
Kromě klasických PDF si můžete pro svou lokalitu stáhnout soubor pro Google kalendář. 
Ten:
• automaticky zobrazí termíny svozů ve vašem kalendáři,
• a den předem vám pošle notifikaci do mobilu, takže nezapomenete připravit nádobu. 
👉 Mrkněte na harmonogramy 2026 zde:👉 https://www.tspribor.cz/odpady/harmonogramy-2026/  

 

Už žádné zapomenuté svozy. Harmonogramy svozu odpadu pro rok 2026 jsou ke stažení