Tatra čelí opačnému problému než většina českého automotive: Musí zvládnout prudký růst výroby

Kopřivnická Tatra Trucks, druhý nejstarší výrobce nákladních automobilů na světě, známá svými těžkými terénními vozidly s unikátním podvozkem pro vojenské i civilní využití, čelí rostoucí poptávce po tisících vozidel. Kvůli tomu musí výrazně navyšovat výrobu, což ji staví do odlišné situace oproti většině evropských automobilek. Přitom se potýká se specifickými problémy.

 

Automobilový průmysl se v Evropě potýká s problémy a čelí sílící konkurenci. Jde o kombinaci vlivů od unijního tlaku zpřísňujícího emisní limity a požadavků bezpečnosti v rámci General Safety Regulation, podpory elektromobility, ale také o stále v určitých oblastech přetrvávající důsledky pandemie covidu v oblasti narušených subdodavatelských řetězců, vlivy zhoršené bezpečnostní situace a energetické krize. Výrobci specifických druhů vozidel, po nichž je na trhu rostoucí poptávka, se ale mohou potýkat s problémy, které by jim jiné společnosti možná spíše záviděly.

Poptávka po tatrovkách celosvětově roste

Příkladem je kopřivnická Tatra Trucks, která je již nějaký čas v situaci, kdy poptávka zákazníků z celého světa několikanásobně přesahuje její aktuální výrobní možnosti. Proto musí zvyšovat výrobu, a u tak speciálních automobilů, jako jsou Tatry – tedy vozidel se značnou přidanou hodnotou – to není nic jednoduchého. Za současný růst Tatra vděčí mimo jiné faktu, že jí partnerské společnosti v rámci skupiny CSG přinášejí z celého světa zakázky na její vozidla. Problémy provázející uspokojování rostoucí poptávky pak spočívají v tom, že tatrovky, nabízející svým uživatelům žádané schopnosti, jsou výrobně složitější vozidla.

 

TATRA FORCE Kopřivnice

 

Firma reaguje na situaci na trhu logicky. Nakupuje nové výrobní technologie a nabírá zaměstnance. Nyní v prosinci v ní pracuje o 250 lidí více než na začátku roku. Mzdy vzrostly v průměru o 14 %, a na úspěchu tak mají nemalý profit všichni zaměstnanci, jak se u řádně vedených firem sluší. Přesto nelze říci, že by výroba rostla tak, jak by si zákazníci přáli, jakkoli toto je nepochybně pro vedení firmy lepší situace než hypotetická situace opačná – pokles poptávky.

Výrazný rozdíl mezi nabídkou a poptávkou je nicméně složitý a řešení nemohou být okamžitá a uspokojivá pro každého. Problémy jsou jak v Tatře, tak u subdodavatelů, kteří, částečně z výše uvedených důvodů, zkrátka nestíhají. Výroba meziročně podstatně vzroste, ale cenou byla velmi tvrdá práce na všech úrovních. Poctivá práce, poctivě zaplacená, a přesto z hlediska obrovské poptávky vlastně nedostatečná.

Růst výrobní kapacity je klíčový. A nespí ani vývojová oddělení

Nezastavil se přitom ani výzkum a vývoj. Žádná úspěšná firma, která chce zůstat úspěšnou a zachovat si své specifické náskoky před konkurencí, si nemůže dovolit zamrznout u stávající, sebekvalitnější produkce. Tatra letos začala vyrábět nové generace vozidel Tatra Phoenix a Tatra Force. Představila také nové vozidlo s hybridním pohonem. Pracuje na alternativních ekologických pohonech a zároveň vyvíjí i vozidla s automatizovaným řízením a možností dálkového ovládání. Tatry už nejsou jen odolná auta do terénu, ale moderní vozy plné špičkových technologií a elektronických systémů, plně v souladu s novou legislativou i požadavky zákazníků.

Nárůst výroby s sebou přináší i značnou pracovní zátěž, kterou pociťují jak manažeři, tak dělníci na výrobních linkách. V nejistých časech, které obecně automobilový průmysl prožívá, jde o pozoruhodný jev. Pro Tatru to navíc znamená výraznou změnu oproti době, kdy nebylo co vyrábět. Růst výrobních kapacit má jasné střednědobé cíle – během několika let chce Tatra zvýšit výrobu ze současných 1 500 na 3 000 vozidel ročně. Firma, která je součástí největší české průmyslově-zbrojní skupiny CSG, směřuje velkou část své produkce k vojákům a hasičům nejen v České republice, ale i do celého světa.

 

Top management přebírá otěže

Od dubna 2023 Tatru vede Lukáš Andrýsek, který zastává pozici generálního ředitele i předsedy představenstva. Podařilo se mu zavést významné změny směřující k růstu výroby i její kvality, a to v době, kdy je ve výrobním mixu stále více složitějších vozidel pro obranný segment. Své dosavadní působení shrnul těmito slovy: „Realizovali jsme celou řadu pozitivních kroků: zavádíme nové IT systémy pro řízení výrobků a firmy. Posílili jsme dodavatelský řetězec. Investujeme do nových výrobních technologií. Dokázali jsme v jednom roce dostat do sériové výroby nové generace obou našich klíčových typových řad Tatra Force a Tatra Phoenix, do řady Force jsme vyvinuly modernizované tatrovácké motory, vyvinuli jsme i nový typ nezávisle zavěšených výkyvných náprav a také novou vlastní elektronicky řízenou převodovku. Výsledkem je, že meziročně dojde k podstatnému nárůstu výroby, a to zejména složitějších vozidel.“

Od ledna 2025 nastupuje do funkce generálního ředitele Tatry Kristijan Fiket, který už Tatru vedl v letech 2010 až 2012. Lukáš Andrýsek zůstává předsedou představenstva Tatra Trucks a také CEO divize CSG Mobility, kam spadá kromě Tatra Trucks i DAKO-CZ a dalších 8 firem jako Karbox, TSG nebo TMG. Zároveň je členem představenstva celé CSG. S nástupem Kristijana Fiketa se vrátí duální model řízení, kdy generální ředitel a předseda představenstva jsou dvě různé osoby a také partneři v rozvoji firmy.

Kristijan Fiket ke svému nástupu uvedl: 

Po dvanácti letech se vracím do Tatry a budu vykonávat funkci generálního ředitele. V čele podniku jsem stál už v letech 2010 až 2012. Před svým prvním příchodem do Tatry jsem měl na stole dvě nabídky: jedna byla na vysokou manažerskou pozici do automobilky BMW, druhá byla do Tatry. Na rozhodnutí pro Tatru mi stačilo 20 minut a nikdy jsem nelitoval. Za dva roky se mi s Tatrováky povedlo zásadně zlepšit neutěšené hospodaření firmy a v rekordně krátkém čase několika měsíců jsme vyvinuli, díky obrovskému nasazení týmu Radka Smolky a všech Tatrováků, prototyp Tatry Phoenix. Musel jsem tehdy dělat řadu tvrdých rozhodnutí, aby Tatra přežila. Zásadní bylo udržet bankovní financování, jinak by nebylo na výplaty. Díky tomu jsem se tehdy seznámil i se svou ženou, která v jedné z financujících bank pracovala. Na svatbu mě dovezl Radek Smolka v prototypu Tatry Phoenix. Odešel jsem po dvou letech kvůli zásadní neshodě s americkým a indickým akcionářem Tatry o dalším směřování firmy.

Vždycky jsem měl pocit, že jsem odešel z Tatry od rozdělené práce. Teď jsem dostal jedinečnou příležitost vrátit se do ní a podpořit její rozvoj v situaci, která je úplně jiná než v roce 2010. Tatra má v zádech nesmírně silného a aktivního většinového akcionáře, skupinu CSG. Ta přináší velké zakázky v oblasti defence, což znamená vozidla s výrazně vyšší hodnotou i cenou. Samozřejmě také s výrazně složitější výrobou. Pro majitele CSG je Tatra srdcová záležitost a pilířem podnikání celé jeho skupiny. Je připraven investovat do výroby i do lidí, kteří jsou největším bohatstvím každé firmy.

Tatra tedy poprvé ve své novodobé historii nemá problém se zakázkami, na světovém trhu je poptávka po jejím unikátním produktu v rozměru několika tisíc vozidel ročně. Stačí je vyrobit včas a v požadované kvalitě. A to je výzva, kterou spolu musíme řešit. Cesta, kterou Tatra nastoupila po příchodu Lukáše Andrýska, je správná. Je ale potřeba uklidnit atmosféru, dát Tatrovákům stabilitu a pocit jistoty. I tvrdé a náročné úkoly je možné řešit dobrou komunikací v týmu.

V mládí jsem ve svém rodném Chorvatsku působil ve speciální policejní jednotce. Bez respektu mezi členy týmu a bez jejich transparentní komunikace nešlo splnit misi a chyby se platily i životem. Tatra je speciální automobilka, která musí být pružnější a nápaditější než její konkurence vyrábějící desetitisícové série identických vozidel. Jsem přesvědčen, že můžeme být elitou v českém i evropském průmyslu, že se nám může dařit i v situaci, kdy zbytek evropského automotive je v problémech.

Těším se na spolupráci s předsedou představenstva Tatra Trucks Lukášem Andrýskem, se kterým jsem o situaci v Tatře důkladně diskutoval. Byl jedním z těch, kteří mě k návratu do Tatry přesvědčili. Lukáš odvedl velký kus práce, na kterou můžu navázat a bude pro mě důležitým partnerem i spojníkem se skupinou CSG, na které bez nadsázky stojí prosperita Tatry.

 

Zdroj: www.czdefence.cz

Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře započaly

Předáním staveniště dne 3. 6. 2025 byly zahájeny práce na akci „Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře“.

V rámci komplexní akce „Stavební úpravy uliček pod kostelem v Příboře“ byly v předchozích letech zrealizovány stavební úpravy ulic Kašnice (v roce 2010), V Kopci (2013 – 2014), Josefa Hory (2014), Remešovy (2014), Úzké (2017), spojovací uličky Farní – Žižkova (2020) a ulice K. H. Máchy (2021). V roce 2021 byly dokončeny dle samostatných projektů rekonstrukce dalších historických uliček – Křivé, Tržní a Pod Hradbami.

Zastupitelstvo města Příbora schválilo v březnu 2025 financování akce „Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře“. V rámci veřejné zakázky byl vybrán zhotovitel stavby – společnost SPO spol. s r.o. ze Studénky. Předmětem díla je odstranění stávajících povrchů ulice Žižkovy a navazujících spojovacích chodníčků, instalace 400 m pískovcových obrubníků a pokládka cca 1 100 m2 štětové valounové (oblázkové) dlažby, která je typická právě pro příborské historické uličky. Cena díla je 5,3 mil. Kč vč. DPH, celá akce je financována z rozpočtu města. Smluvní termín plnění je 150 dnů, předpokládaný termín dokončení díla je do konce října 2025.

Vlastníci dotčených nemovitostí byli na schůzce 26. 5. 2025 informováni o plánovaném rozsahu a průběhu prací.

Po dobu stavebních prací nebude ulička z bezpečnostních důvodů průchozí.

„Stavební úpravy ulice Žižkovy jsou předposlední etapou zprojektovaných úprav uliček historického centra města Příbora. Následovat by dle finančních možností města měla ještě rekonstrukce spojovací uličky V Kopci – Žižkova,“ uvedl Ivo Kunčar z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

 

Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře započaly

Den dětí a rodiny nabízel i poskytovatele sociálních služeb

Kromě zábavného programu nabídlo odpoledne Dne dětí a rodiny v pátek 30. května také prezentaci poskytovatelů sociálních služeb a souvisejících aktivit ve městě.

Na jejich stanovištích si návštěvníci mohli vyzkoušet různé aktivity, vytvořit odznak, dostat drobné dárečky, koupit si výrobek chráněných dílen, vyzkoušet bábovky a muffiny, vybarvit si bábovkový obrázek, vyzkoušet si na vlastní kůži speciální pomůcky pro zrakově postižené, aktivizační pomůcky pro seniory, dočíst se o náhradní rodinné péči, dozvědět se o podpoře pečujících a o svépomocné skupině pro lidi s duševním onemocněním, o senior dopravě, o zdravotní péči a zasoutěžit si o plážový míč s logem města.  

Děkujeme moc zástupcům Academia Via Familia, z.s., za iniciativu v propagaci Bábovkového dne v rámci kampaně Dík náhradním rodinám.

Také děkujeme zástupcům všech organizací za aktivní účast.

Děkujeme Slezské diakonii, Academii Via Familia z.s., Klubu otevřeného srdce, z.s., Armádě spásy v ČR, z.s., ALZHEIMER HOME Kateřinice, Charitě Kopřivnice, Neziskovce s duší z.s., Sjednocené organizaci nevidomých a slabozrakých ČR, z.s., Domovu Příbor, p.o., Diakonii ČCE - středisko v Ostravě a Centru pro zdravotně postižené MSK.

 

Den dětí a rodiny nabízel i poskytovatele sociálních služeb

Koncert v zahradách

Město Příbor a All Brass Band Vás zvou na zvací koncert do letních piaristických zahrad dne 7. 6. 2025 od 17:00 hodin. Těšíme se na Vás.😍

 

Koncert v zahradách

Venkovní hudební sezóna v piaristických zahradách v Příboře začíná!

Město Příbor ve spolupráci s hudebním uskupením All Brass Band srdečně zve veřejnost na koncert, který se uskuteční v sobotu 7. června 2025 v 17 hodin v piaristických zahradách. Tento koncert pod širým nebem je nejen hudebním zážitkem s netradičním aranžmá známých melodií, ale také symbolickým zahájením série venkovních koncertů v piaristických zahradách.

Současně se Příbor tímto koncertem již tradičně zapojuje do celostátní akce Víkend otevřených zahrad, která každoročně o druhém červnovém víkendu zpřístupňuje historicky či botanicky významné zahrady a parky po celé České republice. Cílem této iniciativy je zvýšit povědomí o zahradách jako součásti kulturního dědictví a nabídnout veřejnosti možnost prožít tato místa jinak – třeba právě prostřednictvím kultury.  

„Na pódiu se představí energické a originální hudební těleso All Brass Band, které si publikum získává netradičními úpravami známých skladeb, živelným projevem a nevšedním hudebním stylem. Koncert tak slibuje nejen kvalitní hudební zážitek, ale také příjemné odpoledne v jedinečném prostředí,“ uvedla Lenka Filipová z odboru kultury, sportu a cestovního ruchu.

Vstup na koncert je volný. 

Přijďte s námi zahájit koncertní sezónu v piaristických zahradách v Příboře a vychutnat si krásu nejen hudby, ale i samotného prostoru.

 

Venkovní hudební sezóna v piaristických zahradách v Příboře začíná!

Komorní koncert světové úrovně v Příboře: vystoupí sólisté z Koreje

Město Příbor ve spolupráci s renomovanou vídeňskou uměleckou agenturou CMS Vienna, Dipl. MgA. Soyung Yu a Mgr. Josefem Pukovcem srdečně zvou veřejnost na komorní koncert, který se uskuteční v úterý 3. června 2025 od 18:00 hodin v historickém refektáři piaristického kláštera v Příboře.

Vystoupí výjimeční hudebníci z Koreje – sólisté, kteří se pravidelně objevují na předních světových pódiích. Publikum se může těšit na díla slavných skladatelů, jako jsou Antonín Dvořák, Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Johannes Brahms, Imre Kálmán či Carl Ditters von Dittersdorf.

 Účinkující:

  • Christina Minan – soprán,
  • Kate Kyunghee Kim – soprán,
  • Jioun Yang – housle,
  • Soyung Yu – soprán,
  • Tomáš Socha – violoncello,
  • Josef Pukovec – příčná flétna. 

Akce se koná za podpory agentury CMS Vienna, která od roku 2000 působí jako významná platforma pro kulturní výměnu mezi Evropou a Asií, především Jižní Koreou. Agentura se specializuje na organizaci koncertních turné, operních produkcí a mezinárodních mistrovských kurzů v oblasti klasické hudby. Spolupracuje s předními sólisty, orchestry i hudebními institucemi napříč kontinenty.

 Koncert v Příboře je výsledkem této úspěšné spolupráce a přináší do našeho města výjimečný umělecký zážitek.

 Vstupné na koncert je dobrovolné.

 

Komorní koncert světové úrovně v Příboře: vystoupí sólisté z Koreje

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

V letošním roce uplyne deset let od revitalizace piaristických zahrad v Příboře – oblíbeného místa odpočinku, poznání i inspirace. Při této příležitosti se město rozhodlo přistoupit k rozsáhlejším úpravám, jejichž cílem je zahrady dále zvelebit a zatraktivnit pro obyvatele i návštěvníky.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Jednou z nejvýraznějších proměn prošla v těchto dnech bylinková zahrádka. Technické služby města Příbora zajistily kompletní opravu nevyhovujícího závlahového systému a připravily záhony pro novou výsadbu. Do pravidelných řad bylo pečlivě vysazeno 423 bylin – mimo jiné jitrocel, řepík, mařinka, tužebník či levandule. Každá rostlina je opatřena cedulkou s názvem, což umožňuje návštěvníkům snadno se orientovat a zároveň rozšířit své botanické znalosti.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Ve spodní části ovocného sadu byla kvetoucí louka obohacena o nové druhy trvalek – šalvěj, chrpu, len, mavuň, řebříček a rmen. Tyto druhy se dobře semení a přispějí k vytvoření přirozeně pestrého květnatého porostu.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Dalších přibližně 300 trvalek bylo vysazeno i v dalších částech zahrad. Mezi nově vysazenými rostlinami vyniknou denivky, třapatky, hlaváče, lilie či chrastavce.

„Velké poděkování patří žákům devátých tříd Základní školy Npor. Loma, kteří se na výsadbách aktivně podíleli. Celkem zasadili úctyhodných 1034 rostlin – jejich práce je nejen obdivuhodná, ale i nesmazatelně zapsaná do podoby našeho městského veřejného prostoru,“ uvedla Alena Ligáčová z odboru životního prostředí, dotací a veřejných zakázek.

Zveme všechny, aby se přišli podívat na proměněné piaristické zahrady – ať už za poznáním, odpočinkem, nebo jen pro radost z krásy.

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Piaristické zahrady v Příboře procházejí obnovou

 

Foto: odbor životního prostředí, dotací a veřejných zakázek