Tatra čelí opačnému problému než většina českého automotive: Musí zvládnout prudký růst výroby

Kopřivnická Tatra Trucks, druhý nejstarší výrobce nákladních automobilů na světě, známá svými těžkými terénními vozidly s unikátním podvozkem pro vojenské i civilní využití, čelí rostoucí poptávce po tisících vozidel. Kvůli tomu musí výrazně navyšovat výrobu, což ji staví do odlišné situace oproti většině evropských automobilek. Přitom se potýká se specifickými problémy.

 

Automobilový průmysl se v Evropě potýká s problémy a čelí sílící konkurenci. Jde o kombinaci vlivů od unijního tlaku zpřísňujícího emisní limity a požadavků bezpečnosti v rámci General Safety Regulation, podpory elektromobility, ale také o stále v určitých oblastech přetrvávající důsledky pandemie covidu v oblasti narušených subdodavatelských řetězců, vlivy zhoršené bezpečnostní situace a energetické krize. Výrobci specifických druhů vozidel, po nichž je na trhu rostoucí poptávka, se ale mohou potýkat s problémy, které by jim jiné společnosti možná spíše záviděly.

Poptávka po tatrovkách celosvětově roste

Příkladem je kopřivnická Tatra Trucks, která je již nějaký čas v situaci, kdy poptávka zákazníků z celého světa několikanásobně přesahuje její aktuální výrobní možnosti. Proto musí zvyšovat výrobu, a u tak speciálních automobilů, jako jsou Tatry – tedy vozidel se značnou přidanou hodnotou – to není nic jednoduchého. Za současný růst Tatra vděčí mimo jiné faktu, že jí partnerské společnosti v rámci skupiny CSG přinášejí z celého světa zakázky na její vozidla. Problémy provázející uspokojování rostoucí poptávky pak spočívají v tom, že tatrovky, nabízející svým uživatelům žádané schopnosti, jsou výrobně složitější vozidla.

 

TATRA FORCE Kopřivnice

 

Firma reaguje na situaci na trhu logicky. Nakupuje nové výrobní technologie a nabírá zaměstnance. Nyní v prosinci v ní pracuje o 250 lidí více než na začátku roku. Mzdy vzrostly v průměru o 14 %, a na úspěchu tak mají nemalý profit všichni zaměstnanci, jak se u řádně vedených firem sluší. Přesto nelze říci, že by výroba rostla tak, jak by si zákazníci přáli, jakkoli toto je nepochybně pro vedení firmy lepší situace než hypotetická situace opačná – pokles poptávky.

Výrazný rozdíl mezi nabídkou a poptávkou je nicméně složitý a řešení nemohou být okamžitá a uspokojivá pro každého. Problémy jsou jak v Tatře, tak u subdodavatelů, kteří, částečně z výše uvedených důvodů, zkrátka nestíhají. Výroba meziročně podstatně vzroste, ale cenou byla velmi tvrdá práce na všech úrovních. Poctivá práce, poctivě zaplacená, a přesto z hlediska obrovské poptávky vlastně nedostatečná.

Růst výrobní kapacity je klíčový. A nespí ani vývojová oddělení

Nezastavil se přitom ani výzkum a vývoj. Žádná úspěšná firma, která chce zůstat úspěšnou a zachovat si své specifické náskoky před konkurencí, si nemůže dovolit zamrznout u stávající, sebekvalitnější produkce. Tatra letos začala vyrábět nové generace vozidel Tatra Phoenix a Tatra Force. Představila také nové vozidlo s hybridním pohonem. Pracuje na alternativních ekologických pohonech a zároveň vyvíjí i vozidla s automatizovaným řízením a možností dálkového ovládání. Tatry už nejsou jen odolná auta do terénu, ale moderní vozy plné špičkových technologií a elektronických systémů, plně v souladu s novou legislativou i požadavky zákazníků.

Nárůst výroby s sebou přináší i značnou pracovní zátěž, kterou pociťují jak manažeři, tak dělníci na výrobních linkách. V nejistých časech, které obecně automobilový průmysl prožívá, jde o pozoruhodný jev. Pro Tatru to navíc znamená výraznou změnu oproti době, kdy nebylo co vyrábět. Růst výrobních kapacit má jasné střednědobé cíle – během několika let chce Tatra zvýšit výrobu ze současných 1 500 na 3 000 vozidel ročně. Firma, která je součástí největší české průmyslově-zbrojní skupiny CSG, směřuje velkou část své produkce k vojákům a hasičům nejen v České republice, ale i do celého světa.

 

Top management přebírá otěže

Od dubna 2023 Tatru vede Lukáš Andrýsek, který zastává pozici generálního ředitele i předsedy představenstva. Podařilo se mu zavést významné změny směřující k růstu výroby i její kvality, a to v době, kdy je ve výrobním mixu stále více složitějších vozidel pro obranný segment. Své dosavadní působení shrnul těmito slovy: „Realizovali jsme celou řadu pozitivních kroků: zavádíme nové IT systémy pro řízení výrobků a firmy. Posílili jsme dodavatelský řetězec. Investujeme do nových výrobních technologií. Dokázali jsme v jednom roce dostat do sériové výroby nové generace obou našich klíčových typových řad Tatra Force a Tatra Phoenix, do řady Force jsme vyvinuly modernizované tatrovácké motory, vyvinuli jsme i nový typ nezávisle zavěšených výkyvných náprav a také novou vlastní elektronicky řízenou převodovku. Výsledkem je, že meziročně dojde k podstatnému nárůstu výroby, a to zejména složitějších vozidel.“

Od ledna 2025 nastupuje do funkce generálního ředitele Tatry Kristijan Fiket, který už Tatru vedl v letech 2010 až 2012. Lukáš Andrýsek zůstává předsedou představenstva Tatra Trucks a také CEO divize CSG Mobility, kam spadá kromě Tatra Trucks i DAKO-CZ a dalších 8 firem jako Karbox, TSG nebo TMG. Zároveň je členem představenstva celé CSG. S nástupem Kristijana Fiketa se vrátí duální model řízení, kdy generální ředitel a předseda představenstva jsou dvě různé osoby a také partneři v rozvoji firmy.

Kristijan Fiket ke svému nástupu uvedl: 

Po dvanácti letech se vracím do Tatry a budu vykonávat funkci generálního ředitele. V čele podniku jsem stál už v letech 2010 až 2012. Před svým prvním příchodem do Tatry jsem měl na stole dvě nabídky: jedna byla na vysokou manažerskou pozici do automobilky BMW, druhá byla do Tatry. Na rozhodnutí pro Tatru mi stačilo 20 minut a nikdy jsem nelitoval. Za dva roky se mi s Tatrováky povedlo zásadně zlepšit neutěšené hospodaření firmy a v rekordně krátkém čase několika měsíců jsme vyvinuli, díky obrovskému nasazení týmu Radka Smolky a všech Tatrováků, prototyp Tatry Phoenix. Musel jsem tehdy dělat řadu tvrdých rozhodnutí, aby Tatra přežila. Zásadní bylo udržet bankovní financování, jinak by nebylo na výplaty. Díky tomu jsem se tehdy seznámil i se svou ženou, která v jedné z financujících bank pracovala. Na svatbu mě dovezl Radek Smolka v prototypu Tatry Phoenix. Odešel jsem po dvou letech kvůli zásadní neshodě s americkým a indickým akcionářem Tatry o dalším směřování firmy.

Vždycky jsem měl pocit, že jsem odešel z Tatry od rozdělené práce. Teď jsem dostal jedinečnou příležitost vrátit se do ní a podpořit její rozvoj v situaci, která je úplně jiná než v roce 2010. Tatra má v zádech nesmírně silného a aktivního většinového akcionáře, skupinu CSG. Ta přináší velké zakázky v oblasti defence, což znamená vozidla s výrazně vyšší hodnotou i cenou. Samozřejmě také s výrazně složitější výrobou. Pro majitele CSG je Tatra srdcová záležitost a pilířem podnikání celé jeho skupiny. Je připraven investovat do výroby i do lidí, kteří jsou největším bohatstvím každé firmy.

Tatra tedy poprvé ve své novodobé historii nemá problém se zakázkami, na světovém trhu je poptávka po jejím unikátním produktu v rozměru několika tisíc vozidel ročně. Stačí je vyrobit včas a v požadované kvalitě. A to je výzva, kterou spolu musíme řešit. Cesta, kterou Tatra nastoupila po příchodu Lukáše Andrýska, je správná. Je ale potřeba uklidnit atmosféru, dát Tatrovákům stabilitu a pocit jistoty. I tvrdé a náročné úkoly je možné řešit dobrou komunikací v týmu.

V mládí jsem ve svém rodném Chorvatsku působil ve speciální policejní jednotce. Bez respektu mezi členy týmu a bez jejich transparentní komunikace nešlo splnit misi a chyby se platily i životem. Tatra je speciální automobilka, která musí být pružnější a nápaditější než její konkurence vyrábějící desetitisícové série identických vozidel. Jsem přesvědčen, že můžeme být elitou v českém i evropském průmyslu, že se nám může dařit i v situaci, kdy zbytek evropského automotive je v problémech.

Těším se na spolupráci s předsedou představenstva Tatra Trucks Lukášem Andrýskem, se kterým jsem o situaci v Tatře důkladně diskutoval. Byl jedním z těch, kteří mě k návratu do Tatry přesvědčili. Lukáš odvedl velký kus práce, na kterou můžu navázat a bude pro mě důležitým partnerem i spojníkem se skupinou CSG, na které bez nadsázky stojí prosperita Tatry.

 

Zdroj: www.czdefence.cz

🏛 Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře 🏛

Náměstí, dnes nesoucí jméno Sigmunda Freuda, bylo od počátku formováno jako obdélníkový prostor protnutý diagonálou tzv. „polské“ obchodní cesty. Tato strategická poloha na dálkové trase mezi vnitrozemím Moravy a Polskem předurčila Příbor k roli prosperujícího hospodářského uzlu.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře

 

Měšťanské domy lemující náměstí nebyly pouhými obydlími, ale multifunkčními jednotkami kombinujícími rezidenční, řemeslnou a obchodní funkci. V rámci hukvaldského panství požívali měšťané četných privilegií, včetně práva várečného, které se přímo odrazilo v architektuře domů disponujících rozlehlými přízemními síněmi – mázhauzy.

 

Dům č. p. 44 se nachází ve východní frontě náměstí a jeho vývoj je zrcadlem širších dějinných procesů. Urbanistická struktura Příbora byla v roce 1989 právem prohlášena městskou památkovou rezervací, což podtrhuje mimořádnou hodnotu dochovaného celku.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře

 

🏰 Raná minulost a architektonický vývoj domu: Od renesance k baroku

Raná historie domu č. p. 44 je úzce spjata s obdobím kolem roku 1600, kdy na místě starších staveb vyrostlo zděné renesanční jádro. Ačkoliv současná fasáda nese barokní rysy, vnitřní struktura jasně hovoří o starším původu. Existence gotických sklepů naznačuje kontinuální osídlení parcely již od doby středověké lokace města. Renesanční fáze výstavby vtiskla domu jeho základní dispoziční charakter, zejména hloubkový trakt s průjezdem a klenutým přízemím.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře

 

V 16. a na počátku 17. století byl Příbor centrem vzdělanosti a řemesla. V domě č. p. 44 se z tohoto období dochovaly fragmenty renesančních kleneb. Klíčovým prvkem přízemí byl mázhaus, prostor určený pro obchod, který často sloužil i k čepování piva. Dispozice domu č. p. 44 ukazuje na dvouosé podloubí (loubí), které poskytovalo ochranu kupujícím i zboží.

Zlomovým bodem pro architektonickou podobu domu byl rok 1768, kdy město postihl ničivý požár. Tato katastrofa iniciovala vlnu barokních přestaveb. Dům č. p. 44 získal v této době svou bohatě zdobenou fasádu, pilastrový řád a štukový dekor, který reflektuje vliv olomouckého biskupství.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře

 

🔍 Detailní analýza architektonických prvků dle památkové dokumentace

Architektonický výraz domu č. p. 44 je definován syntézou renesančního základu a barokní nadstavby. Dokumentace NPÚ popisuje objekt jako zděný omítaný dvoupatrový řadový dům o třech okenních osách. Průčelí v přízemí otevírají dva oblouky podloubí rámované profilovanou šambránou.

 

🧱 Architektonický prvek

📝 Popis a technická specifikace

🕰️ Časové zařazení

Sklepy

Gotické základy, kamenné zdivo, valené klenby.

Středověk

Podloubí

Dvě pole křížových kleneb; oblouky s klenáky.

Renesance / Baroko

Fasáda

Pásová rustika v přízemí, kordonová římsa

Pozdní baroko

Okenní osy

Tři osy; uchové šambrány a segmentové frontony

Klasicismus

Vnitřní klenby

Pole placek na pasech; křížové klenby s rosetami

18. století

Schodiště

Štíhlé sloupky s kanelurami; litinové zábradlí 

19. století

 

V interiéru nacházíme hodnotné detaily dokládající úroveň bydlení v 19. století. Schodiště je neseno sloupky s kanelurami a zajímavým prvkem je chodba od bytu předělená hodnotnou dřevěnou stěnou, která plnila funkci tepelné i akustické izolace.

 

👑 Císařský host a prestiž domu v osvícenské éře

Dům č. p. 44 zaujímá v dějinách Příbora výsadní postavení díky pobytu císaře Josefa II. Panovník v domě přenocoval u obchodníka Schultze poprvé 15. července 1766. Tato událost svědčí o tehdejší kvalitě a reprezentativnosti objektu – pro ubytování panovníka se vybíraly budovy nejprostornější a architektonicky nejvyspělejší.

Podle historických pramenů se Josef II. v domě č. p. 44 zastavil dokonce dvakrát, podruhé v roce 1767. Tyto návštěvy se odehrávaly v kontextu inspekčních cest. Skutečnost, že si vybral právě dům rodiny Schultzů, naznačuje jejich vlivné postavení v obchodě se suknem. Dům tak nesloužil pouze jako obytný prostor, ale i jako diplomatické centrum regionálního významu. Význam návštěvy Josefa II. je dodnes připomínán v rámci naučných tras městem.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře Jana Koudelová

 

⚠️ Období stagnace a technické degradace ve 20. století

Dvacáté století bylo pro dům obdobím rozporů. Po roce 1948 došlo k zásadní změně vlastnictví a objekty v centru byly převedeny pod správu státních podniků. Evidenční list z 70. let uvádí jako vlastníka „Podnik bytového hospodářství Nový Jičín“

V letech 1976–1978 proběhla celková rekonstrukce, která však vykazovala rysy tehdejší necitlivé péče. Použití cementových omítek způsobilo uzavření vlhkosti ve zdivu a historické výplně byly nahrazovány typovými výrobky. Nejkritičtější fází bylo posledních 25 let, kdy objekt stál bez využití a chátral. Absence údržby v kombinaci s nevhodnými zásahy vytvořila technologický dluh, který musel být adresován až se vstupem současného majitele.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře Jiří Jurečka

 

🚀 Současnost: Vizionářský přístup Aleše Kneifla a firmy ARPEG

Zásadní obrat nastal s prodejem domu do rukou pana Aleše Kneifla, majitele společnosti ARPEG. Rozhodnutí investovat do zchátralého objektu bylo vedeno hlubokou osobní motivací a patriotismem. Kneifel, který v Příboře vyrůstal, vnímá rekonstrukci jako způsob, jak zanechat po sobě trvalý odkaz.

Majitel se rozhodl rekonstruovat nejen dům č. p. 44, ale i sousední č. p. 45, čímž vytváří synergický celek k oživení náměstí. Projekt se vyznačuje důrazem na kvalitu a úzkou spoluprací s památkáři.

 

🛠️ Aspekt současného stavu

📋 Charakteristika a realizované kroky

Vlastnictví

Aleš Kneifel (ARPEG - ARP ELEKTRO GROUP S.R.O.), přímý investor s vazbou na region.

Technický stav

Sanace škod z 25letého chátrání; odkrývání skrytých vad.

Financování

Převážně vlastní zdroje z úspěšného podnikání.

Spolupráce

Úzký kontakt s NPÚ a odborníky na restaurování.

Stádium prací

Probíhající rozsáhlá rekonstrukce; čištění od nánosů.

Kneifel plánuje rekonstrukci dokončit v průběhu příštích 10 let. Tento „pomalý“ způsob obnovy (slow restoration) je v památkové péči vysoce ceněn pro svou pečlivost.

💡 Vize majitele: Funkční integrace a udržitelný odkaz

Vize pro dům č. p. 44 přesahuje pouhou stavbu; jde o vytvoření živého organismu propojeného s životem města.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře Jiří Jurečka

 

🏢 Multifunkční využití prostor

  • 🍴 Gastronomie: V přízemí a mázhauzu se počítá s restaurací a kavárnou, což navrací domu jeho roli místa setkávání.
  • 🛰️ Podnikatelské zázemí: Část objektu bude sloužit jako reprezentativní sídlo společnosti ARPEG. Přesun technologické firmy do centra je vnímán jako progresivní krok.
  • 🏠 Rezidenční funkce: V horních patrech jsou plánovány moderní bytové jednotky s unikátním výhledem na náměstí.

 

☀️ Energetická a technologická udržitelnost

Jako odborník na fotovoltaiku vnáší Kneifel do projektu téma udržitelnosti. Výzvou je citlivé skloubení moderních technologií pro úsporu energie s požadavky památkové péče. Cílem je ukázat, že i stovky let starý dům může být technologicky připraven na 21. století.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře Jiří Jurečka

 

🎨 Restaurátorské výzvy a nálezy v průběhu prací

Rekonstrukce přináší četná překvapení, která vyžadují operativní řešení:

  • 🖌️ Historické výmalby: Odkrývání fragmentů šablonových maleb či barokních dekorů.
  • 💧 Sanace vlhkosti: Náročné postupy pro vysoušení zdiva po letech chátrání.
  • 🪵 Tesařské konstrukce: Dendrochronologický průzkum krovů, z nichž nejstarší v okolí datují do roku 1575.
  • 🏛️ Obnova fasády: Restaurování štukové výzdoby tradičními vápennými technologiemi.

 

Od renesančních kořenů k vizi trvalého odkazu - revitalizace měšťanského domu č. p. 44 v Příboře Jiří Jurečka

 

🌟 Budoucnost: Dům č. p. 44 jako symbol renesance Příbora

V horizontu deseti let by se měl dům č. p. 44 stát jednou z nejzářivějších perel náměstí. Příběh tohoto domu je příběhem o odolnosti. Důraz na detail, od historizujících výkladců až po obnovené křížové klenby, zaručuje, že objekt neztratí svou duši.

Úsilí Aleše Kneifla je důkazem, že vize jednotlivce, podpořená úspěšným podnikáním a láskou k rodnému kraji, dokáže zvrátit nepříznivý osud i té nejzchátralejší památky. Dům č. p. 44 zůstává živým svědkem dějin Příbora a jeho příběh pokračuje díky investici do hodnot, které jsou „hmatatelné a trvalé“.

 

Fáze existence

📜 Klíčová charakteristika

1600–1768

Formování renesančního jádra a éra soukenického rozkvětu.

1766–1767

Císařské návštěvy Josefa II.; vrchol prestiže domu.

19. století

Klasicistní úpravy a modernizace měšťanského interiéru.

1948–2020

Státní správa a následné 25leté chátrání.

2024–2034

Komplexní rekonstrukce; vznik sídla firmy a služeb.

 

Článek zpracoval:Jiří Jurečka a Aleš Kneifel
Foto a zdroje: Jiří Jurečka

Jana Koudelová
Zemský archiv v Opavě
Slezské zemské muzeum v Opavě

SOkA Nový Jičín
Národní památkový ústav Praha

✨ Sváteční poselství klidu, naděje a sounáležitosti ✨

 

Přichází čas, kdy se svět kolem nás na malý okamžik zastaví a dovolí nám vnímat kouzlo vánočních svátků v jejich nejčistší podobě. ✨

 

Kéž tato vzácná chvíle vnese do Vašich domovů hřejivý klid, radost z blízkosti milovaných a pocit naprostého bezpečí. 🏠❤️

 

Přejeme Vám, aby světla vánočních stromů neozářila jen naše ulice, ale především lidská srdce plná vzájemného pochopení a laskavosti. 🎄🌟

 

Nechť jsou letošní Vánoce oslavou tradic, které nás spojují, a příležitostí k odpočinku, jenž v dnešním uspěchaném světě tolik potřebujeme. ❄️☕

 

S hlubokou vděčností se nyní ohlížíme za uplynulým rokem a vším dobrým, co jsme v něm dokázali společně sdílet. 🤝

S nadějí a optimismem vyhlížíme příchod roku 2026, který před námi otevírá novou kapitolu plnou inspirace a nových začátků. 📖✨

 

Do nadcházejícího roku Vám přejeme pevné zdraví, neutuchající životní energii a mnoho radosti z každodenních maličkostí. 🍀

 

Kéž Vás v roce 2026 provází odvaha plnit si své sny a vnitřní síla překonávat všechny výzvy s lehkostí a úsměvem. 💪🌈

 

Ať je náš společný prostor i nadále místem, kde vládne harmonie, sousedská sounáležitost a úcta jednoho k druhému. 🏘️✨

 

Přejeme Vám požehnané Vánoce a šťastný, klidný a úspěšný nový rok 2026. 🥂🎊

 

Sváteční poselství klidu, naděje a sounáležitosti

 

JJ

🚛 Tatra Defence na digitálním bojišti: Naše zbrojní systémy jsou srovnatelné se světem

Tomáš Mohapl se o vojenskou techniku zajímal už od raných let. „Co začalo jako koníček, se stalo mým povoláním,“ usmívá se. V minulé dekádě začal v rámci skupiny CSG šéfovat šternberské zbrojovce Excalibur Army. Dnes řídí kopřivnickou Tatra Defence Vehicle, jeden z nejmladších podniků českého obranného průmyslu, který slaví deset let na trhu a pyšní se víc než třímiliardovým obratem i nejnovější generací obrněnce Pandur 8×8 nebo vozidly Tadeas a Titus.

 

Tatra Defence na digitálním bojišti: Naše zbrojní systémy jsou srovnatelné se světem

 

Pandur 8×8 EVO je nový produkt českého obranného průmyslu. Špička. V ochraně posádky, v bojových systémech, elektroni­ce, digitální architektuře i softwaru. A CEO společnosti Tatra Defence Vehicle Tomáš Mohapl je na něj patřičně hrdý.

 

„Představuje mnohem víc než jen moder­nizované vozidlo. Je důkazem, že v Česku vznikají zbrojní systémy plně srovnatelné se světem, a ztělesňuje ambice Tatra Defence Vehicle předvídat realitu dnešního i budoucího digitalizovaného bojiště a zároveň zachovat spolehlivost osvědčené platfor­my,“ popisuje Mohapl nejnovější generaci obrněného kolového vozidla a aktuálně největší pýchu společnosti, které už přes sedm let šéfuje.

 

 

Právě pod jeho vedením kopřivnická Tatra Defence Vehicle spojila české inženýrské kapacity s mezinárodními partnerstvími a letos představila první prototyp modulár­ního vozidla, které je plné elektronických systémů zahrnujících i umělou inteligenci a schopnost strojového učení. Navržené je k boji proti vyspělým protivníkům a vy­bavené pokročilými ochrannými systémy proti aktuálním hrozbám, od dronů až po protitankové řízené střely.

„Konflikt na Ukrajině ukázal, že to, co fungovalo v roce 2022, už nestačí. Největší hrozbou pro obrněná vozidla je nyní široké používání malých bezpilotních letounů a dronů,“ říká Mohapl.

Sofistikovaný systém na kolech

Konstrukce Panduru 8×8 EVO umožňuje zástavbu různých zbraňových, senzoric­kých a informačních systémů, jež zajišťují efektivní průzkum, sledují okolí, propojují jednotlivá vozidla a dovolují jejich zapojení do multidoménových operací. Na základním podvozku se dají postavit verze určené pro bojové operace, velení, k průzkumu, dělostřelecké podpoře nebo protivzdušné obraně.

Řešení je přizpůso­beno snadné údržbě a budoucím moder­nizacím, které i přes vyspělost elektroniky a vysokou odolnost konstrukce v průběhu životního cyklu nutně přijdou. „O probíhajícím výzkumu a vývoji veřejně nediskutujeme, ale naše cesta je jasná: směrem k vysoce sofistikovanému bojové­mu systému na kolech fungujícímu v rámci digitálních komunikačních a datových sítí moderních bojišť,“ naznačuje budoucí směr Tomáš Mohapl.

Vývoj a výroba platformy Pandur 8×8 probíhají kompletně v Česku díky licenci od General Dynamics European Land Systems (GDELS). „Aktuálně jsou více než dvě třetiny výroby v českých rukách. Nejde o pouhou montáž pomocí šroubováku, pracujeme na sofistikovaných systémech, konstrukčních modulech a subsystémech a spoléháme se na zavedenou síť českých partnerů,“ vyzdvi­huje Tomáš Mohapl vysoký podíl českého průmyslu.

 

Tatra Defence na digitálním bojišti: Naše zbrojní systémy jsou srovnatelné se světem

 

„Míra lokalizace je tedy velice vysoká, což nám dává schopnost vozidlo udržovat a podporovat po celou dobu jeho životního cyklu a zajistit pro něj logistickou podporu,“ doplňuje.

Jasně na něm poznáte, že ho vojenské technologie stále zajímají, ačkoli se za po­slední roky posunuly úplně jinam. „Umělá inteligence, automatické detekce cílů a hrozeb, prioritizace cílů a sdílení informací v reálném čase s okolím,“ jmenuje technologické výzvy dneška.

„Otevřené digitální architektury a integra­ce se senzory, včetně bezpilotních letadel, aby si osádky operující v uzavřeném prosto­ru vozidla mohly stále udržet co nejúplnější obraz situace na bojišti. Klíčové bude také řízení výkonu a energie pro stále náročnější elektroniku,“ doplňuje Mohapl další zásadní body pro nejbližší budoucnost.

Klíčový hráč evropské obrany

Tatra Defence Vehicle v ní chce sehrát zásadní roli. Záměr zůstat klíčovým evropským hráčem v obranném průmy­slu podtrhuje nejen strategický projekt Pandur 8×8 EVO, ale i další programy v ob­lasti pozemních vojenských vozidel, jako jsou třeba nové Titusy pro českou armádu i zahraniční zákazníky nebo víceúčelové obrněnce Tadeas, další vozidla využívající podvozky Tatra, která se budou dokonce v zahraničí licenčně vyrábět.

Tatra Defence Vehicle spolupracuje s předními světovými zbrojovkami, jako je GDELS, KNDS, Elbit, Rafael nebo BAE Sys­tems, mezi její největší tuzemské partnery vedle kopřivnické Tatra Trucks patří i další dceřinky skupiny CSG – Excalibur Army a Re­tia či státní Vojenský výzkumný ústav.

V rámci české ekonomiky je Tatra Defence Vehicle významný exportér dodávající tech­niku zákazníkům v Evropě, na vybraných asijských trzích nebo na Blízkém východě. Pro českou armádu zase představuje stabilní zázemí po výrobní, servisní i modernizační stránce používané obrněné techniky.

Nová značka skupiny CSG

Marketingovou tvář Tatra Defence Vehicle (TDV) a jejích dceřiných společností Tatra Defence Systems (TDS) a Tatra Defence Projects (TDP) od října sjednocuje nová značka Tatra Defence, která vznikla v rámci skupiny Czechoslovak Group a její divize CSG Defence.

„Sjednocení pod jednu silnou a konzis­tentní značku nám umožní lépe komuni­kovat naše hodnoty, cíle, produkty i služby. Pomůže nám to zjednodušit komunikaci se zákazníky i partnery a zároveň posílit naši pozici na trhu,“ vysvětluje Tomáš Mo­hapl evoluci brandu sjednocujícího firmy, jejichž společná historie začala před deseti lety založením společnosti Tatra Defence Vehicle.

 

Zatímco TDV se dnes zaměřuje na vývoj, výrobu, opravy a modernizaci speciálních vozidel pro armádní i civilní účely, TDS a TDP mají systémově-integrační a pro­jektové úkoly strategického, obchodního a koordinačního charakteru. Nový brand zároveň odlišuje tyto tři společnosti od automobilky Tatra Trucks, se kterou dlouhodobě spolupracují. Nejsou její součástí, čerpají však z tradice působe­ní sousední kopřivnické automobilky pro ozbrojené síly a ze synergií v rámci skupiny CSG.

Tatra Defence se podílí na některých projektech vozidel na platformě Tatra, například dodává pancéřované kabiny pro logistické automobily pro belgickou armá­du. Zároveň využívá tatrovácké podvozky pro výrobu vlastních produktů, jako jsou zmíněné obrněnce Titus a Tadeas. A part­nerství s automobilkou chce celá rodina Tatra Defence dál posilovat.

„Nový vizuální a marketingový styl je přirozeným krokem po deseti letech našeho působení na trhu, přičemž jsme se rozhodli přizpůsobit značku aktuálním potřebám a obchodnímu prostředí, aniž bychom se vzdali tradice a kvality,“ dodává Tomáš Mohapl.

 

 

Změna se týká výhradně společné image a jednotného vystupování, organizační struktura zůstává stejná. Tatra Defence Vehicle bude dál mateřskou společností TDS i TDP. Ostatně na fungujícím ekosys­tému se podílí i největším obratem, který celkově vystoupal nad tři miliardy.

 

Zdroj: www.forbes.cz

🎄 Vánoční nákupy 2025: Kdy si nakoupíte a kdy zůstanou dveře zavřené? 🛍️

 

Blíží se nejkrásnější období roku a s ním i tradiční otázka: "Máme doma všechno na salát a dárky?" 🥗🎁 Aby vás nepřekvapily zavřené dveře, připravili jsme pro vás velký přehled otevírací doby během svátků!

 

🗓️ Harmonogram svátečních nákupů:

  • 24. 12. Štědrý den 🎅 Většina obchodů (Albert, Lidl, Tesco, Kaufland, Billa) zavírá už v 11:30 – 11:45. 🕚 ⚠️ Pozor: Penny Market nechal své zaměstnance doma a má zavřeno po celý den!

  • 25. 12. 1. svátek vánoční 🎄 Všechny velké prodejny nad jsou ZAVŘENÉ. Odpočívejte a užívejte si pohádky! 📺📺

  • 26. 12. 2. svátek vánoční 🍗 I na svatého Štěpána zůstávají velké obchody ZAVŘENÉ. Ideální čas na návštěvy příbuzných. 🚗💨

  • 27. 12. – 30. 12. Mezi svátky 🛒 Vše se vrací do starých kolejí. Obchody mají běžnou otevírací dobu.

  • 31. 12. Silvestr 🎉 Oslavy jsou v plném proudu! Obchody bývají otevřené, ale většina končí dříve – obvykle mezi 17:00 a 18:00. 🥂🍾

  • 1. 1. Nový rok 🎆 Vítáme rok 2026! Velké obchody jsou ze zákona ZAVŘENÉ.


 

🚨 SOS: Kde nakoupit, když dojde mléko nebo chleba? 🚨

Pokud zjistíte, že vám něco chybí i v době zákazu prodeje, nezoufejte! Výjimku mají:

  • Čerpací stanice (často nabízejí i základní potraviny).

  • 🚉 Obchody na nádražích a letištích (např. Praha Hlavní nádraží).

  • 💊 Lékárny a prodejny v nemocnicích.

  • 🏪 Malé večerky a prodejny s plochou pod .

📱 Tip pro fanoušky technologií:

Než vyrazíte v mrazu ven, mrkněte do mobilní aplikace svého oblíbeného obchodu nebo na webové mapy. Otevírací doba se může u jednotlivých poboček lišit! 📲🌐

Přejeme vám klidné svátky bez nákupního stresu! ✨🎁

 

Vánoční nákupy 2025: Kdy si nakoupíte a kdy zůstanou dveře zavřené?

 

JJ

🏗️ Správa Ostrava letos na opravy a údržbu v kraji vynaložila téměř 1,3 miliardy korun

🏗️ Rok 2025 končí, proto nastal čas už tradičního souhrnu investic Ředitelství silnic a dálnic v Moravskoslezském kraji, kde úspěšně funguje naše detašované pracoviště neboli Správa Ostrava. Zdejší provozní úsek vynaložil během posledních 12 měsíců na opravy cca 684,3 milionu Kč a na letní i zimní údržbu přibližně dalších 573,6 milionu Kč.

 

Správa Ostrava letos na opravy a údržbu v kraji vynaložila téměř 1,3 miliardy korun

 

K výše uvedenému nutno doplnit tři podstatné detaily:

1) rozpočty se stále upřesňují (čísla mohou mírně růst)

2) částky nezapočítávají novostavby silnic a dálnic, jedná se jen o opravy a údržbu

3) pracoviště Správy Ostrava operuje v Moravskoslezském kraji na silnicích I. třídy a o dálnice se dělí s dalšími organizačními složkami ŘSD, které rovněž investují další miliony korun do oprav a údržby.

 

Správa Ostrava letos na opravy a údržbu v kraji vynaložila téměř 1,3 miliardy korun

 

Do příštího roku Správa Ostrava aktuálně plánuje opravy odhadem za 750 milionů Kč, přičemž údržbu předpokládáme pokrýt financemi v hodnotě cca 545,2 milionu Kč (částky se mohou opět upřesňovat podle skutečného nároku prací či údržby v daném časovém období). Připravované akce budou zahájeny v případě garantovaného rozpočtu.

 

Správa Ostrava letos na opravy a údržbu v kraji vynaložila téměř 1,3 miliardy korun

 

Budu Vám vděčný za sdílení uvedených informací.

 

Zajímavé zprávy a novinky najdete také na našich krajských účtech sítě X (bývalý Twitter):

https://twitter.com/RSD_Olomoucky,

https://twitter.com/RSD_MSlezsky (kliknout nebo adresy zkopírovat do adresního řádku).

 

Správa Ostrava letos na opravy a údržbu v kraji vynaložila téměř 1,3 miliardy korun

 

Klidné svátky

 

 

Mgr. Miroslav Mazal

Oddělení regionální a celostátní komunikace

Olomoucký kraj

Moravskoslezský kraj

www.rsd.cz

🥨 22. prosince 2025 SOUSEDSKÉ SETKÁNÍ u pekárny 🎻

 

🎄 Vánoční sousedské setkání u Goldů! 🥐

Přijďte si s námi užít tu pravou předvánoční atmosféru a na chvíli se zastavit v předvánočním shonu. Už v pondělí 22. 12.se na vás těšíme před naší pekárnou a tiskárnou!

📍 Kde: Na Nerudovce (Nerudova ulice, Příbor – u kruháče za nádražím) ⏰ Kdy: Začínáme ve 14:00

Na co se můžete těšit?

🎶 V 16:00 společně rozezníme ulici! Budeme zpívat koledy, aby nám ta vánoční nálada vydržela co nejdéle. 🎻 K tanci i poslechu nám zahraje „naše“ oblíbená kapela SRDÍČKO z Hranic na Moravě.

Občerstvení zajištěno! Něco dobrého k zakousnutí z naší pece i něco na zahřátí bude připraveno pro malé i velké návštěvníky. 🥨☕

Vezměte rodinu, sousedy i dobrou náladu a přijďte za námi! ✨

 

Sousedské setkání v Příboře