TOMEČKOVI UDĚLAL RADOST SUGAWARA A REKORDNÍ ÚČAST KAMIONŮ

Dvanáctý ročník Africa Eco Race se od předchozích v mnohém liší. Přibylo účastníků ve většině kategorií, změnil se termín, stěžejní část trati povede zcela jinudy. To hlavní se ale nemění. Závod vede z Evropy do Afriky, do cíle u Růžového jezera poblíž Dakaru, hlavního města Senegalu. A nemění se ani jedna z jeho hlavních tváří. Tomáš Tomeček se s Tatrou 815 postaví na start už podesáté.

Tomeček ještě k tomu potřetí v řadě do kokpitu své „desetitunové motorky“ usedne úplně sám. Coby sólo jezdec se v roce 2018 musel sklonit pouze před posádkou Gerarda de Rooye, před rokem po technických problémech obsadil páté místo. „Potrápila nás spojková hřídel, výměna byla velice komplikovaná a ztratili jsme šanci na lepší umístění,“ vzpomíná Tomeček v bivaku ve francouzském městečku Menton. „Zvládli jsme to s nasazením celého týmu a díky tomu jsme opět dorazili až do vysněného Dakaru. Letos už vezeme náhradní spojkové hřídele pro všechny týmové Tatry. Což nejspíš znamená, že nás stejná závada příštích dvacet let nepotká,“ dodává s úsměvem testovací pilot automobilky Tatra, který svou flotilu vozů s kopřivnickým rodokmenem rozšířil o další kus. „Účastníků přibývá a tak měli pořadatelé zájem o nasazení třetího balai, tedy sběrného kamionu, který na trati pomáhá závodníkům v nouzi,“ vysvětluje. „Pořídili jsme tedy Tatru s pohonem 4x4 a úspěšně ji otestovali na jarním závodě Morocco Desert Challenge. Letos už bude připravená zasáhnout, pokud by naše dvě klasická baléčka zůstala déle na trati a bylo by třeba rychle jet pro někoho dalšího.“

 

Tomáš Tomeček TATRA DAKAR

 

Účastníků skutečně přibylo. Nejvíce v kategorii moto, do které se přihlásilo 75 jezdců, tedy téměř dvojnásobek běžného počtu. Jsou mezi nimi opět i Slováci Ján Zaťko a Martin Benko. Ve startovní listině se nachází rovněž rekordních 15 kamionů a k tomu 47 osobních automobilů. Ty jsou rozděleny do třech kategorií. Klasických aut pojede 28, k tomu pět ve třídě Raid. Do stále ještě poměrně nové kategorie SXS se přihlásilo 19 posádek nebo sólo jezdců. Zajímavý příběh napíše další solitér v závodě, Belgičan Geoffroy Noel De Burlin, který se jinak pohybuje pouze na invalidním vozíku. Jistě bude zajímavé sledovat také počínání dakarské legendy, osmasedmdesátiletého Jošimasu Sugawaru, který pro návrat do Afriky vyměnil kamion Hino za malou buginu. „Pana Sugawaru jsem potkal na přejímkách. Moc mě to potěšilo, neviděli jsme se asi deset let,“ lehce se dojímá Tomáš Tomeček. „Moc hezky jsme si popovídali. Zavzpomínali jsme na staré Dakary, které se ještě pod původní značkou jezdily v Africe.“ V té době bylo zvykem, že se startovalo na Nový rok nebo krátce po něm. Na podobný termín se z konce prosince posunul i Africa Eco Race. Změna se výrazně dotkla také trasy.

Dvanáctý ročník závodu s podtitulem Pravý závod do Dakaru bude slavnostně zahájen v Monaku v sobotu 4. ledna večer, odkud se konvoj účastníků přesune do italského přístavu Savona a následně trajektem přeplaví do marockého Tangeru. V minulých letech se plulo na trase Sété - Nador. Tradiční harmonogram obsahuje 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna povede převážně jinými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostane také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvují přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do Dakaru dorazí v neděli 19. ledna.

Prokop Siwek

Stručné bio:
Ing. Tomáš Tomeček se narodil 26. června 1970 v Přerově, žije v Příboře. Je ženatý, jeho manželka Lada je módní návrhářka. Spolu mají čtyři děti. Vystudoval VUT v Brně, obor dopravní a manipulační technika, specializace podvozky. Poté nastoupil do kopřivnické Tatry. Pro své schopnosti jízdy v poušti si vysloužil titul Desert Master. Pracuje v Tatře jako externista – testovací jezdec. Má za sebou 14 účastí na Rally Dakar a devět na Africa Eco Race. V roce 2018 jako první v historii dokázal dokončit dálkovou dakarskou rally coby jednočlenná posádka závodního kamionu, a vysloužil si další přezdívku: Captain Solo. Při Africa Eco Race 2019 totéž úspěšně zopakoval, závod dokončil na pátém místě.

Největší úspěchy:
Rally Dakar: zlato (1995 – navigátor), 2x stříbro (1996 – navigátor, 2003 – pilot), bronz (1999 – pilot).
Africa Eco Race: 3x zlato (2011-12, 2014), 3x stříbro (2013, 2016, 2018) a 2x bronz (2015, 2017).
Vítězství v dalších dálkových závodech: 2x Rallye Orpi Maroc (2005-6) a Rallye Tunis (2008, 2012), Baja Deutschland (2004), Rallye Maroko Shamrock (2009).

 

Zdroj: www.tomastomecek.cz

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

 

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11934 Komenského část ulice Komenského, Jičínská, Tyršova, Štefánikova, dle mapového podkladu
29.10.2025 08:00
29.10.2025 14:00
Umožněno předzásobení Rekonstrukce vodovodu

 

Odstávka pitné vody 29.10.2025 8-14 hodin - SMVAK PŘÍBOR

Jane McAdam Freud Museum and Gallery chystá výstavu Nicolase Holuba „Synonymum proces“

Jane McAdam Freud Museum and Gallery v Příboře připravuje výstavu mladého autora Nicolase Holuba pod názvem Synonymum proces, která bude slavnostně zahájena 14. listopadu 2025. Výstava představí výběr autorových současných i starších děl a nabízí tak komplexní pohled na jeho dosavadní tvorbu.

 

Jane McAdam Freud Museum and Gallery chystá výstavu Nicolase Holuba „Synonymum proces“

 

Nicolas Holub, vítěz soutěže PříborArt 2025, je mladý lokální autor s kořeny v Příboře. Ve své tvorbě propojuje klasické sochařské postupy s procesuálním a intuitivním přístupem k materiálu a tématu. Výstava Synonymum proces tematicky navazuje na jeho diplomovou práci z roku 2023 a představuje sochy a obrazy vznikající technikou vrstvení, kdy přípravné skici postupně přecházejí v konečný tvar díla.

 

Holubův procesuální přístup je charakteristický hledáním rovnováhy mezi řádem a spontánností. Autor ve svých dílech zkoumá vztahy, dialogy, erotiku a různé lidské momenty, které jeho tvorbě dodávají emoční hloubku a přirozenou lidskost.

Surreální tvarosloví, vycházející z kombinace práce s hmotou a barvou, přivádí diváka na hranici mezi skutečností a snem.

Součástí výstavy budou i vybrané starší práce, které doplňují a podtrhují vývoj autorovy umělecké cesty. Vernisáž, kterou zahájí Peter Henson – majitel galerie a partner Jane McAdam Freud, pravnučky Sigmunda Freuda, jejíž jméno galerie nese, se uskuteční 14. listopadu 2025 v 17:00 hodin.

 

Jane McAdam Freud Museum and Gallery chystá výstavu Nicolase Holuba „Synonymum proces“

 

Výstava bude otevřena do 31. ledna 2026. Návštěvníci se mohou objednat na prohlídku na telefonním čísle 731 970 781 nebo galerii navštívit o víkendech od 10:00 do 15:00 hodin.

 

Výstava Synonymum proces tak nabídne návštěvníkům možnost nahlédnout do osobitého tvůrčího světa Nicolase Holuba a sledovat, jak se proces tvorby stává synonymem samotného uměleckého výrazu.

Tatra zahájila vývoj přelomového náklaďáku. Bude to sci-fi

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks zahájila s partnery vývoj vodíkového nákladního vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6×4. Prototyp užitkového třínápravového auta pro komunální služby s možností automatizovaného řízení a ovládáním na dálku má být dokončen v polovině roku 2028.

 

První auto s pohonem využívajícím vodíkové palivové články Tatra představila před dvěma lety. Nové vozidlo má být ekologicky vhodným řešením pro provoz v nízkoemisních a bezemisních zónách. „Mezi typické příklady využití patří svoz komunálního odpadu přímo v centrech měst, ale také provoz na skládkách nebo v průmyslových areálech, kde se od komunálních a nákladních vozidel očekává vysoká spolehlivost a odolnost. Vůz může být osazen například i nástavbou pro úklid ulic, připraven bude i pro zimní údržbu silnic a nebo jako klasický sklápěč pro bezemisní provoz při stavebních pracích,“ uvedl mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek.

 

Tatra zahájila vývoj přelomového náklaďáku. Bude to sci-fi

 

Automobil bude podle něj nejen šetrný k životnímu prostředí, ale zároveň nabídne nové možnosti a režimy provozu díky pokročilým elektronickým systémům i asistenčním a automatizovaným funkcím. Vozidlo zvládne stoupání přes 30 procent, dosáhne rychlosti až 85 kilometrů v hodině, jeho maximální hmotnost přesáhne 25 tun a předpokládaný dojezd bude více než 200 kilometrů.

Vybavení vozu vysoce výkonným řídicím počítačem otevře cestu k plně autonomnímu provozu. „Vozidlo bude schopno jezdit i bez přítomnosti řidiče v kabině a bude možné jej také ovládat bezdrátově na dálku,“ uvedl člen představenstva Tatry Trucks Radomír Smolka. Tatra chce na vozidle vyzkoušet také integraci dronu, jenž bude vůz doprovázet a monitorovat jeho provoz.

 

„Základ vozu bude tvořit podvozek v konfiguraci 6×4 se dvěma zadními hnanými nápravami a přední nehnanou lichoběžníkovou nápravou. Toto na Tatru netradiční konstrukční uspořádání umožní instalaci kabiny řidiče a posádky níže než u běžných vozů Tatra, to zlepší výhled z kabiny i komfort nastupování a vystupování do ní,“ uvedl technický ředitel Tatry Jakub Pončík.

 

 

Projekt staví na konsorciu, které tvoří automobilka Tatra Trucks, jablonecká společnost Devinn, která se věnuje vývoji a testování v automobilovém průmyslu a alternativních zdrojích energie, a VŠB-Technická univerzita Ostrava. Podle jejího rektora Igora Ivana je spojení akademického prostředí s průmyslovou praxí klíčem k technologickému pokroku a k tomu, aby se výsledky vědy promítaly do každodenního života.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Loni prodala 1548 aut, o 97 více než v roce 2023.

 

zdroj: www.garaz.cz

Odstávka pitné vody 24.10.2025 - SMVAK

 

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
23.10.2025
24.10.2025 11:00
121485 Příbor, Příbor Štefánikova u č.p. 447 - porucha na řadu DN 80 GG část ulice Jičínská, Štefánikova, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně přistavení cisterny
Ověřená

 

Odstávka pitné vody 24.10.2025 - SMVAK

Žádosti o programové dotace

Městský úřad Příbor, úsek právní a kontrolní, informuje, že Rada města Příbora dne 11.09.2025 schválila Programy pro poskytnutí dotace z rozpočtu města Příbora pro rok 2026 pro oblast provoz a činnost, granty, materiálně technická základna a sociální služby.

 

Žádosti o programové dotace

 

Žádosti o programovou dotaci pro rok 2026 pro oblast provoz a činnost, granty, materiálně technická základna a sociální služby bude možno podat pouze elektronicky prostřednictvím Portálu občana na www.pribor.eu, a to v termínu od 01.11.2025 (sobota) do 30.11.2025 (neděle) včetně.

 

Bližší informace k programům jsou k dispozici na https://www.pribor.eu/mestsky-urad/dotace-poskytovane-mestem/programove-dotace-vyhlasene-programy/, popř. na tel.: 556 455 410 nebo 731 486 419.

 

 

Přílohy
doc2026_Program pro poskytnutí dotace G [doc, 276 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace G
doc2026_Program pro poskytnutí dotace MTZ [doc, 278 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace MTZ
doc2026_Program pro poskytnutí dotace PČ [doc, 280 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace PČ
doc2026_Program pro poskytnutí dotace SOC [doc, 276 kB]
2026_Program pro poskytnutí dotace SOC

Třídenní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

Omezení provozu na trati ()

 

VLAK STUDÉNKA PŘÍBOR VEŘOVICE

 

Správa železnic, s. o., informuje cestující i veřejnost o plánovaném omezení vlakové dopravy, které proběhne ve dnech od úterý do čtvrtka .

 

Omezení se týká úseku Příbor - Veřovice na frekventované trati (Hranice na Moravě - Bohumín/Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka).

 

Kdy a kde k výluce dojde?

  • Termín: (úterý, středa, čtvrtek)

  • Čas: Vždy v denních hodinách, konkrétně od do hod.

  • Dotčený úsek: Příbor - Veřovice

Náhradní doprava a organizace: Po celou dobu trvání výluky budou všechny vlakové spoje v dotčeném úseku nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (NAD).

 

Autobusy budou zajišťovat přepravu v úseku Příbor - (Štramberk) - Veřovice.

 

Cestujícím se doporučuje věnovat zvýšenou pozornost výlukovému jízdnímu řádu, který přesně stanoví odjezdy a příjezdy náhradních autobusů.

Bližší informace k přesnému vedení autobusových linek a umístění zastávek jsou k dispozici na informačních kanálech dopravců.

 

Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi

 

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Příbor – autobusová zastávka „Příbor, žel. st.“

Kopřivnice zastávka – autobusová zastávka „Kopřivnice, Čs. armády“

Kopřivnice před staniční budovou

Štramberk autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice před staniční budovou

Přílohy
pdfTřídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi [pdf, 601 kB]
Třídenní denní výluka omezí vlaky mezi Příborem a Veřovicemi