TOMEČKOVI UDĚLAL RADOST SUGAWARA A REKORDNÍ ÚČAST KAMIONŮ

Dvanáctý ročník Africa Eco Race se od předchozích v mnohém liší. Přibylo účastníků ve většině kategorií, změnil se termín, stěžejní část trati povede zcela jinudy. To hlavní se ale nemění. Závod vede z Evropy do Afriky, do cíle u Růžového jezera poblíž Dakaru, hlavního města Senegalu. A nemění se ani jedna z jeho hlavních tváří. Tomáš Tomeček se s Tatrou 815 postaví na start už podesáté.

Tomeček ještě k tomu potřetí v řadě do kokpitu své „desetitunové motorky“ usedne úplně sám. Coby sólo jezdec se v roce 2018 musel sklonit pouze před posádkou Gerarda de Rooye, před rokem po technických problémech obsadil páté místo. „Potrápila nás spojková hřídel, výměna byla velice komplikovaná a ztratili jsme šanci na lepší umístění,“ vzpomíná Tomeček v bivaku ve francouzském městečku Menton. „Zvládli jsme to s nasazením celého týmu a díky tomu jsme opět dorazili až do vysněného Dakaru. Letos už vezeme náhradní spojkové hřídele pro všechny týmové Tatry. Což nejspíš znamená, že nás stejná závada příštích dvacet let nepotká,“ dodává s úsměvem testovací pilot automobilky Tatra, který svou flotilu vozů s kopřivnickým rodokmenem rozšířil o další kus. „Účastníků přibývá a tak měli pořadatelé zájem o nasazení třetího balai, tedy sběrného kamionu, který na trati pomáhá závodníkům v nouzi,“ vysvětluje. „Pořídili jsme tedy Tatru s pohonem 4x4 a úspěšně ji otestovali na jarním závodě Morocco Desert Challenge. Letos už bude připravená zasáhnout, pokud by naše dvě klasická baléčka zůstala déle na trati a bylo by třeba rychle jet pro někoho dalšího.“

 

Tomáš Tomeček TATRA DAKAR

 

Účastníků skutečně přibylo. Nejvíce v kategorii moto, do které se přihlásilo 75 jezdců, tedy téměř dvojnásobek běžného počtu. Jsou mezi nimi opět i Slováci Ján Zaťko a Martin Benko. Ve startovní listině se nachází rovněž rekordních 15 kamionů a k tomu 47 osobních automobilů. Ty jsou rozděleny do třech kategorií. Klasických aut pojede 28, k tomu pět ve třídě Raid. Do stále ještě poměrně nové kategorie SXS se přihlásilo 19 posádek nebo sólo jezdců. Zajímavý příběh napíše další solitér v závodě, Belgičan Geoffroy Noel De Burlin, který se jinak pohybuje pouze na invalidním vozíku. Jistě bude zajímavé sledovat také počínání dakarské legendy, osmasedmdesátiletého Jošimasu Sugawaru, který pro návrat do Afriky vyměnil kamion Hino za malou buginu. „Pana Sugawaru jsem potkal na přejímkách. Moc mě to potěšilo, neviděli jsme se asi deset let,“ lehce se dojímá Tomáš Tomeček. „Moc hezky jsme si popovídali. Zavzpomínali jsme na staré Dakary, které se ještě pod původní značkou jezdily v Africe.“ V té době bylo zvykem, že se startovalo na Nový rok nebo krátce po něm. Na podobný termín se z konce prosince posunul i Africa Eco Race. Změna se výrazně dotkla také trasy.

Dvanáctý ročník závodu s podtitulem Pravý závod do Dakaru bude slavnostně zahájen v Monaku v sobotu 4. ledna večer, odkud se konvoj účastníků přesune do italského přístavu Savona a následně trajektem přeplaví do marockého Tangeru. V minulých letech se plulo na trase Sété - Nador. Tradiční harmonogram obsahuje 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna povede převážně jinými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostane také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvují přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do Dakaru dorazí v neděli 19. ledna.

Prokop Siwek

Stručné bio:
Ing. Tomáš Tomeček se narodil 26. června 1970 v Přerově, žije v Příboře. Je ženatý, jeho manželka Lada je módní návrhářka. Spolu mají čtyři děti. Vystudoval VUT v Brně, obor dopravní a manipulační technika, specializace podvozky. Poté nastoupil do kopřivnické Tatry. Pro své schopnosti jízdy v poušti si vysloužil titul Desert Master. Pracuje v Tatře jako externista – testovací jezdec. Má za sebou 14 účastí na Rally Dakar a devět na Africa Eco Race. V roce 2018 jako první v historii dokázal dokončit dálkovou dakarskou rally coby jednočlenná posádka závodního kamionu, a vysloužil si další přezdívku: Captain Solo. Při Africa Eco Race 2019 totéž úspěšně zopakoval, závod dokončil na pátém místě.

Největší úspěchy:
Rally Dakar: zlato (1995 – navigátor), 2x stříbro (1996 – navigátor, 2003 – pilot), bronz (1999 – pilot).
Africa Eco Race: 3x zlato (2011-12, 2014), 3x stříbro (2013, 2016, 2018) a 2x bronz (2015, 2017).
Vítězství v dalších dálkových závodech: 2x Rallye Orpi Maroc (2005-6) a Rallye Tunis (2008, 2012), Baja Deutschland (2004), Rallye Maroko Shamrock (2009).

 

Zdroj: www.tomastomecek.cz

💧 Odstávka pitné vody 9.12.2025

 

Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování
09.12.2025 14:00
121862 Příbor, Příbor Sušilova u č.p. 1549 - skrytá porucha ulice: Sušilova, Erbenova, Na nivách, Větřkovská - dle přiloženého mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně přistavení cisterny

 

Odstávka pitné vody 9.12.2025

🚛 Ruská náhrada za Tatru: Jak sankce pomohly zrodit nový silák z BAZu

 

Zatímco evropské automobilky v čele se Škodou a Tatrou řeší důsledky sankcí a nucený odchod z kdysi prosperujícího ruského trhu, v Rusku mezitím dochází k překvapivé akceleraci domácí výroby. Přímou náhradou za český legendární náklaďák, Tatru 815, se stává nový, robustní vůz od Brjanského automobilového závodu (BAZ).


BAZ (rusky Брянский автомобильный завод, Brjanskij Avtomobilnij ZavodBrjanský automobilový závod, zkráceně БАЗBAZ) je ruský výrobce nákladních automobilů, založený roku 1958 jako pobočka továrny ZiL ve městě Brjansk. Jde o jednoho z předních ruských výrobců vojenské techniky. Vyrábí terénní nákladní automobily a tahače s nosností 14 až 40 tun./Wikipedia/

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

 

Od pobočky ZILu k náhradě importu

BAZ, založený v Brjansku v roce 1958 jako pobočka továrny ZiL, se historicky specializoval na nákladní automobily. Přestože Rusko v oblasti náklaďáků nikdy výrazně nezaostávalo, pro specifické a náročné terénní využití často sázelo na české stroje, zejména Tatru.

Ukončení dodávek klíčových vozidel, jako byla Tatra 815 (jejíž výroba letos končí), však paradoxně posloužilo jako katalyzátor. Ačkoliv se sankce měly primárně dotknout Ruska, v tomto případě efektivně uvolnily tržní prostor pro domácí konkurenci. BAZ již má hotovou náhradu, a to jak pro civilní, tak pro armádní sektor, jejíž vývoj byl urychlen po událostech v roce 2022.

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

Modulární konkurent vstupuje na scénu

První produkční exemplář nového, zatím nepojmenovaného modelu BAZ už zamířil do rukou energetického gigantu Gazprom. Společnost BAZ, spadající pod JSC Romanov, dodává první vozy zdarma v rámci závěrečného a extrémního testování.

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

 

Technické detaily nového siláka:

  • Základní verze: Šasi s pohonem 6x6.

  • Modulární design: Přední, prostřední a zadní náprava jsou zcela identické, což usnadňuje výrobu i údržbu.

  • Pohonná jednotka: 11,1litrový šestiválcový diesel YaMZ-6531 s úctyhodným točivým momentem 1 790 Nmjiž od 1 100 otáček.

  • Převodovka: Devítistupňový manuál s redukční převodovkou, přenášející sílu na všechna kola.

  • Kabina: Ocelový rám s plastovými panely, volitelně s předsunutým provedením.

  • Nosnost: Maximální zatížení jedné nápravy dosahuje 10 tun, celková hmotnost je 30 tun, což je více než u nahrazované Tatry.

 

Ruská Náhrada za Tatru - BAZ

 

Expanze a polarizované testy

Plány BAZu jsou ambiciózní. Již příští rok chtějí dodat 600 exemplářů a během tří let navýšit roční registrace na dva tisíce vozů. Tržní potenciál pro šestikolky odhadují na trojnásobek a objednávky se prý jen hrnou.

Klíčový je nyní feedback od Gazpromu, který první vůz podrobí zátěžovým zkouškám za Polárním kruhem. Další exemplář poputuje do Krasnodaru. Očekává se, že podrobné zprávy dorazí do šesti měsíců a poznatky budou okamžitě využity při vývoji slibovaných verzí 8x8 a 10x10.

S odchodem mnohé západní konkurence si BAZ nyní může v podstatě diktovat prodejní podmínky a očekává se, že se v relativně krátké době přesune do ziskových vod. Zdá se, že sankce, které měly poškodit ruskou ekonomiku, naopak urychlily soběstačnost a zrodily nového, vážného konkurenta v segmentu těžkých terénních nákladních vozů.

 

Zdroj: www.baz32.ru, zamin.uz

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

🍽️ Denní Menu v Příboře a okolí.

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

 

Denní menu na týden od 8.-14. prosince 2025

🎄 Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu! 🎄

 

Příbor – Historické náměstí Sigmunda Freuda se v sobotu 6. prosince promění v pulzující srdce předvánočního dění. Město Příbor ve spolupráci s Technickými službami zvou obyvatele i návštěvníky, včetně vás, na tradiční Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu, které oficiálně zahájí adventní čas.

Atmosféra tradice a řemesel

Letošní příborský advent se ponese v duchu, který je zdejšími generacemi milován – v duchu autentických řemesel, neodolatelných zimních vůní a hřejivých setkání.

  • Od 13:00 hodin se otevřou stánky s občerstvením a rukodělnými výrobky, kde můžete objevit originální vánoční dárky a nasát pravou atmosféru staročeského jarmarku.

Program pro celou rodinu s moderními prvky

Od 16:00 hodin startuje rodinný program plný hudby, tance a zábavy. Největší pozornost bezpochyby upoutají tyto body:

  • Pohádka a Nebe a Peklo: Pro nejmenší bude mezi 16:00 a 18:00 hodinou otevřeno „Nebe a Peklo“, magický příběhový svět, který na náměstí vybudují andělé a čerti z divadla Přídlo. Nezapomeňte navštívit ani Ježíškovu poštu, kde mohou děti „přímo k odeslání“ odevzdat svá vánoční přání.

  • Večerní světelná show: Pro milovníky moderních vizuálních zážitků je připravena oblíbená večerní světelná show. Ta tradičně patří k nejpůsobivějším částem programu a dodává historickému náměstí dynamický a současný rozměr.

Vrchol večera: Jízda, která otevře Advent

Hlavním bodem programu a událostí, kterou byste si neměli nechat ujít, je Mikulášská jízda, jež vypukne v 18:00 hodin.

Těsně po ní nastane nejočekávanější moment: slavnostní rozsvícení vánočního stromu. Tento akt symbolicky a s patřičnou pompou otevře celou adventní sezónu v Příboře.

 

Nenechte si ujít jedinečnou příležitost spojit krásu regionálních tradic s moderním zážitkovým programem a zahájit advent v jedinečné atmosféře města Příbor.

 

Příbor zve na Vánoční jarmark a velkolepou Mikulášskou jízdu!

🚧 Pokračující práce na Retail Parku Příbor! ALBERT

🚧 Jak to vypadá na místě bývalých skladů?

Podívejte se na aktuální stav. Těšíte se na nové obchody a služby?

Dejte vědět v komentářích! 👇

#RetailParkPříbor #Výstavba #Příbor #Aktuálně

🚀 Mzdy na vzestupu: Reálný růst o 4,5 % a silné výsledky 3. čtvrtletí 2025

 

Česká ekonomika pokračuje ve zdravém oživení a to se projevuje přímo v peněženkách zaměstnanců. Statistická data za 3. čtvrtletí roku 2025 ukazují na robustní nárůst kupní síly obyvatelstva, podpořený nízkou inflací a vysokou poptávkou po pracovní síle.

 

💰 Klíčové mzdové ukazatele

Průměrná hrubá měsíční nominální mzda dosáhla v národním hospodářství 48 295 Kč. Oproti stejnému období minulého roku (Q3 2024) jde o nárůst o 3 194 Kč, tedy o 7,1 %.

Jak zdůrazňuje Jitka Erhartová z ČSÚ, po zohlednění inflace je výsledek ještě optimističtější:

  • Inflace: Spotřebitelské ceny se ve sledovaném období zvýšily jen o 2,5 %.

  • Reálný růst: Díky tomu vzrostla mzda reálně o vynikajících 4,5 %.

To je signál, že mzdy rostou výrazně rychleji než ceny, což domácnostem umožňuje znovu navyšovat spotřebu a tvořit úspory.

 

🧑‍🤝‍🧑 Pohled na většinu: Medián a mzdové rozpětí

Přesnější obrázek o mzdách většiny zaměstnanců nabízí medián mezd, který ve 3. čtvrtletí 2025 činil 42 901 Kč. Medián tak vzrostl o 6,2 % oproti předchozímu roku.

Zajímavé je i detailní rozdělení:

Kategorie Medián mzdy (3. Q 2025) Meziroční růst
Celkem 42 901 Kč +6,2 %
Muži 45 502 Kč N/A
Ženy 40 059 Kč N/A

 

Celkem 80 % zaměstnanců pobíralo mzdu v rozmezí 22 559 Kč a 82 064 Kč, což ukazuje na stále značnou mzdovou diferenciaci.

 

💼 Trendy v odvětví: Kdo si polepšil nejvíce?

Váš zájem o nové trendy a technologie se promítá i do mzdových nárůstů. Nejvyšší meziroční růst průměrné mzdy zaznamenaly tyto sekce CZ-NACE:

  1. Profesní, vědecké a technické činnosti: +11,4 % (sem spadají často IT, právní a poradenské služby)

  2. Kulturní, zábavní a rekreační činnosti: +9,8 %

  3. Stavebnictví: +9,5 %

Naopak nejpomalejší růst byl zaznamenán v odvětvích jako výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepla (+3,0 %) a těžba a dobývání (+3,9 %). Tyto rozdíly signalizují, kde je aktuálně nejvyšší poptávka po kvalifikované pracovní síle.

 

🗓️ Vývoj od začátku roku

Souhrnná čísla za první tři čtvrtletí roku 2025 potvrzují dlouhodobý trend: průměrná mzda dosáhla 48 171 Kč s meziročním nominálním přírůstkem 7,1 %. Díky inflaci, která za toto období činila 2,5 %, si zaměstnanci reálně polepšili o 4,5 %.

Tento konzistentní růst ukazuje na stabilitu trhu práce a přesun ekonomické síly zpět ke spotřebitelům.