42.KOWAX VALAŠSKÁ RALLY VALMEZ 5. - 7. dubna 2024

KOWAX Valašská rally ValMez proběhne netradičně v neděli. To je jedna ze zásadních zpráv z tábora organizačního týmu tradičního valašského závodu. Ten letos proběhne ve dnech 5. – 7. dubna 2024. Soutěž bude zařazena do seriálů FIA CEZ rally a Historic rally, Autoklub Rallysprint Série (Poháru 2+) a RSS v rally historických automobilů.

 

KOWAX Valašská rally ValMez nadále zůstává úzce spojena s městem Valašské Meziříčí. V rámci 42. ročníku se nic nemění na umístění administrativní i technická přejímky (Autocentrum Lukáš), ředitelství rally na městském úřadu, shodná zůstává i poloha servisu v areálu valašskomeziříčské společnosti DEZA. Z tohoto prostoru budou posádky vyrážet na šest rychlostních zkoušek ve Zlínském a Moravskoslezském kraji (formát 3 „erzety“ dvakrát). Celková délka soutěže je naplánována na necelých 181 km, s více než sedmdesáti měřenými kilometry.

„Valašku letos připravujeme jako jednodenní sprintrally, přesto je soutěž nadále součástí středoevropských struktur CEZ rally a Historic rally,“ naznačuje bývalý ředitel rally a aktuální předseda organizačního týmu KOWAX Valašské rally ValMez Jaromír Tomaštík a dodává: „Nedělní termín závodu jde na můj vrub. V době, kdy jsme se dozvěděli, že nás Autoklub vyřadil z kalendáře ERT, byly již přípravy v plném proudu. Proto jsme se po poradě rozhodli využít již vydaná povolení na původně dvoudenní podnik a závod odjedeme netradičně. Přesto už nyní mám ohlasy, že to v dnešní složité ekonomické době nemusí být špatný formát.

Současně si vážím mé společné dohody s AČR, že soutěž dále zůstává ve strukturách CEZ a že v případně standardního průběhu se Valaška v roce 2025 opět vrátí do dvoudenního mistrovství. Myslím, že je to fajn řešení pro nástup omlazeného organizačního týmu do vedení.“

 

42.KOWAX VALAŠSKÁ RALLY VALMEZ 5. - 7. dubna 2024

 

Novým ředitelem KOWAX Valašské rally ValMez byl jmenován Jakub Vaněk, zastupovat ho budou Josef Kutěj s Jiřím Daňkem, kteří figurují i v čele nově vzniklého Valašského autoklubu v ÚAMK.

„Všichni ze současného organizačního týmu jsme se v posledních ročnících na Valašce pod vedením Jaromíra Tomaštíka podíleli, a tak vzniklá situace je pro nás téměř srdeční výzvou. Zároveň víme, do čeho jdeme, co nás čeká a v našem zájmu bude udržet Valašku na odpovídající úrovni a dále ji rozvíjet,“ říká Jakub Vaněk.

 

Program soutěže odstartuje v pátek 5. dubna prezentace posádek, po které budou moci posádky vyrazit na první seznámení s tratí. Prezentace bude pokračovat i v sobotu dopoledne, volně přejde do pokračování seznamovacích jízd, které budou ukončeny v šestnáct hodin.

Od 17 hodin proběhne na náměstí ve Valašském Meziříčí představení vybraných posádek, které se bude křížit s průběhem shakedownu (16:30 – 19:30 hod). Ten se uskuteční v oblasti bývalé městské RZ ValMez, tedy v okolí zimního stadionu a plaveckého areálu. Pořadatelé věří, že to bude na osahání techniky a při očekávané divácké kulise zajímavá destinace a k hojné účasti snad napomůže i snížený vklad s pojištěním.

V neděli pak v 9:15 hod. vyrazí první posádky ze servisního zázemí vstříc první sekci rychlostních zkoušek, která se krátce po obědě pojede i podruhé. Závodit se bude na rychlostních zkouškách Straník, Lešná a Velká Lhota.

Organizační tým aktuálně čeká na schválení Zvláštních ustanovení soutěže, aby následně spustil i možnost přihlašovat se v rámci licenčního systému. Tak by se mělo stát mezi 4. – 6. březnem, příjem přihlášek bude uzavřen 28. března před půlnocí.

Informačním kanálem 42. KOWAX Valašské rally ValMez bude tradiční internetová stránka www.valasskarally.com. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez, pro posádky bude k dispozici aplikace Sportity s heslem Valaska2024.

 

42. KOWAX Valašská rally ValMez 2024, tiskový servis

Tomáš Plachý, foto: Rallyservice.cz

Odstávka elektrické energie dne 9.10.2024 od 07:15 do 15:30 - ČEZ

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Frenštátská

č. p.  478

 

plánovaná odstávka č. 110060975508

 

čez odstávky Frenštátská Příbor

Odstávka elektrické energie dne 8.10.2024 od 07:15 do 19:15 - ČEZ Příbor (okres Nový Jičín)

 

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
9. května

č. p.  1130, 1131, 1132, 1135-1143, 1145, 1147, 1150, 1151, 1152, 1154, 1156

Juráňova

č. p.  492, 612-616, 619, 1591

Křivá

č. p.  264, 265, 266, 267, 274, 281

Místecká

č. p.  286, 287

Na kamenci

č. p.  650, 651, 692, 701

Pod hradbami

č. p.  268, 269, 270, 271

Tovární

č. p.  1228, 1230, 1232

Tržní

č. p.  272, 275, 276, 278, 280

kat. území Klokočov u Příbora (kód 735370)

parcelní č. 180/2
 
Odstávka 8.10.2024

Domovskou trať Slovenské strely přetnulo mošnovské letiště

V 84. díle seriálu Zaniklé tratě se podíváme na lokálku, jejíž počáteční úsek přetnula přistávací dráha letiště Mošnov, a další část byla později opuštěna kvůli stavbě seřaďovacího nádraží kopřivnické Tatry. Zamíříme na domovskou dráhu legendární Slovenské strely ze Studénky místního nádraží do Kopřivnice.

 

mapa

 

Pokusů postavit železniční spojení Kopřivnice a Severní dráhy císaře Ferdinanda bylo hned několik. První v roce 1872 zmařilo plánované křížení s průplavem Odra – Dunaj a nakonec i ekonomická krize, druhý pokus v roce 1875 zase nedostatek peněz.

 

vlak

 

Úspěšní byli až bratři Gutmannové, spolumajitelé Vítkovického horního a hutního těžířstva, kteří měli peněz dost. Gutmannové koupili ve Štramberku vápencový lom Kotouč a potřebovali vytěžený kámen co nejlaciněji a nejjednodušeji dovážet do vítkovických hutí.

 

vlak 2

 

Jenže doprava koňskými povozy ze Štramberka do Studénky, kde se vápenec překládal do vagonů, byla příliš složitá. Bratři se proto rozhodli postavit mezi Štramberkem a Studénkou úzkorozchodnou neveřejnou dráhu. To se ovšem nelíbilo místním. Tak dlouho si stěžovali ve Vídni, až nakonec vznikl projekt normálněrozchodné veřejné železnice.

 

vlak 3

 

První vlaky mezi Studénkou, Příborem, Kopřivnicí a Štramberkem projely těsně před Vánocemi v roce 1881, osobní doprava na trati začala fungovat asi až o půl roku později. Provozní délka trati byla 18,285 km, stavební délka 18,545 km, maximální sklon 17 % a nejmenší poloměr oblouku 125 m.

 

vlak 4

 

Dopravu na místní dráze zajišťovaly nejprve parní lokomotivy pozdější řady 310.9 a 422.9, v roce 1930 se na trati objevil první motorák, věžák M120.401. Zajímavé je, že byl později, už jako M120.903, přestavěn na pohon zemním plynem. U Příbora se totiž nacházelo jeho ložisko, a tak byla u kolejí postavena čerpací stanice. Doklady o tom, jak spolehlivý byl provoz na plyn, se však nedochovaly.

 

vlak 6

 

Protože se na dráhu v Kopřivnici napojovalo vlečkové kolejiště vagonky Tatry, je logické, že se na trati do Studénky zajížděly všechny tatrovácké výrobky. Ať už vagony nebo motorové vozy. Svoje první kilometry tady najela i slavná Slovenská strela.

 
vlak 7
 

Trať byla zestátněna až v roce 1951, jako jedna z posledních. V tu dobu se už začalo mluvit o jejím částečném konci. U Mošnova se totiž mělo začít stavět velké letiště a jeho přistávací dráha by křížila koleje. Letadla dostala přednost a 1. června 1959 byla zprovozněna přeložka a původní úsek mezi Studénkou a Sedlnicemi byl snesen.

 

vlak 8

 

Druhý úsek mezi Příborem a Kopřivnicí byl nahrazen v březnu 1979. Kvůli nárůstu výroby nákladních automobilů v Tatře bylo nutné postavit kapacitní seřaďovací nádraží, jenže u staré tratě pro něj nebylo místo. Vznikla proto další přeložka, kvůli které zanikla stanice Lubina, dříve Drnholec nad Lubinou a vlastně i staré nádraží v Kopřivnici.

 

vlak 9

Přes rybníky k letišti

V tomto díle Zaniklých tratí se nejprve podíváme na místní nádraží ve Studénce. Zjistíme, že budova nikdy nesloužila cestujícím. Ukážeme si polorozpadlé depo místní dráhy a vysvětlíme si, co znamenal termín Dynalkol.

Samozřejmě se projdeme po ikonických mostech. Nejprve po soumostí přes říčku Mlýnku, potom přes ocelový most přes Odru a nakonec i přes dlouhý inundační most. Zhruba před 15 lety na nich byly koleje a používaly se k odstavování správkových vozů, dnes po nich vede alespoň cesta pro pěší a cyklostezka.

 

vlak 5

 

Ukážeme vám nejstrmější úsek zrušené části tratě, a také místo, kde od roku 1947 stávala zastávka Albrechtičky. Podíváme se až k plotu mošnovského letiště. S kamerou jsme zašli co nejblíže místu, kde stávala stanice Sedlnice, před několika lety ovšem na jejím místě vznikly obří skladovací haly. Aspoň, že nám zbyly historické fotky.

 

vlak 10

Od Příbora do Kopřivnice

Nevynechali jsme ani druhý zaniklý úsek. Začneme hned na jeho začátku za Příborem. Těleso dráhy je tam velmi dobře patrné, místy slouží jako cesta. Na kraji Kopřivnice jsme objevili původní mostek přes Sýkoreček a zjistili jsme, že staré kopřivnické nádraží stále stojí, jen se v jeho areálu dnes vyrábí nábytek.

 

vlak 11

 

I přes několik zaniklých úseků trať ze Studénky do Kopřivnice za téměř 150 let existence mnohokrát obhájila svůj smysl. Naposledy v roce 2015, když z ní byly vyvedeny koleje na mošnovské letiště. No, a Slovenská strela po ní z Kopřivnice vyráží dodnes.

 

Zdroj: www.idnes.cz

Odstávka vody SMVAK Příbor 23. října 2024

 

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11640 Nádražní ulice Nádražní, ČS. armády, Oldřicha Helmy, dle mapového podkladu 23.10.2024 08:00 23.10.2024 14:00 Umožněno předzásobení Jiná manipulace na vod.síti

 

Odstávka vody SMVAK

Jak se staví provizorní most přes řeku? Potřebujete k tomu tatrovku a přesnost na centimetry

Když během nedávných povodní vyřadila velká voda řeky Bělá z provozu most v obci Česká Ves na Jesenicku, přispěchali na pomoc na žádost IZS specialisté z Excalibur Army, kteří za tři dny vybudovali důležité provizorní přemostění. Klíčovou roli mechanického hrdiny sehrála v tomto případě osmikolová Tatra Force. Ukážeme vám, co se dělo.

 

Společnost Excalibur Army spadá pod skupinu Czechoslovak Group, kde najdete i automobilku Tatra. Není proto divu, že když složky integrovaného záchranného systému (IZS) požádaly o pomoc s provizorním přemostěním řeky Bělá specialisty z Excaliburu, dorazila na místo osmikolová Tatra Force s důležitým nákladem.

 

excalibur

 

Konkrétně v obci Česká Ves na Jesenicku došlo ke spojení dvou mostních systémů vlastněných Excalibur Army, a to AM 70 EX a AM 50 EX s nosností 70 a 50 tun, které vytvořily pro IZS tolik důležité spojení mezi oběma částmi obce. Původní most totiž zničila velká voda.

Instalace přemostění trvala tři dny a spolupracovali na ní kromě specialistů z Excaliburu také vojáci, policisté i hasiči. Zástupci Czechoslovak Group upozorňují na extrémní složitost instalace, která vlastně probíhala nadvakrát, protože v původním místě nebylo možné most dokončit. Podmínky v řece i okolí totiž nebyly vůbec dobré a terén pro pokládku musel být náročně upraven.

 

excalibur 1

 

A jak taková instalace probíhá? Zástupci Czechoslovak Group na svém webu zveřejnili stručný postup a přidali fotografie ze zásahu.

  • Je třeba připravit terén v místě pokládky. Situaci komplikuje, pokud je povrch tvořen betonem, asfaltem či kamennou rovnaninou (neopracované kusy kamene vedle sebe), což byl případ této instalace.
  • Vozidlo nesoucí mostní pole přijede na místo a musí být umístěno do správné polohy vůči oběma břehům. V tomto případě vozidlo muselo zaujmout polohu s přesností na centimetry.
  • Dojde k rozvinutí mostu nad překážku (např. vodní řečiště), vysunutí hydraulických podpěr a sklopení mostu do překážky.
  • Dojde k ukotvení mostu a jeho uvedení do vodorovné polohy.
  • Proběhne zátěžová zkouška mostu se zátěží minimálně 20 tun a jeho opětovné srovnání do vodorovné polohy.
  • Přijede vozidlo s druhým mostovým polem. Vozidlo najede na už stojící první mostní pole.
  • Druhé mostní pole je sklopeno a ukotveno do prvního mostního pole.
  • Most je rozvinut přes překážku.

Aktuálně provizorní most užívají výhradně složky IZS a není určen pro používání veřejností. Platí na něm specifická pravidla ohledně rychlosti, brzdění i akcelerace. Jakékoli prudké změny jízdy jsou nepřípustné. Pěší mohou chodit výhradně středem.

 

excalibur 2

 

Na místě provizorní most podle slov Excalibur Army zůstane tak dlouho, dokud to situace bude vyžadovat. Už od svého položení je využíván pro ostré zásahy. Tedy díky všem, kteří se na této pomoci podíleli! A také všem, kteří nějakým způsobem pomáhali při nedávných povodních.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Tatra Defence Vehicle představila novou TATRU TADEAS 6x6

TADEAS 6×6 je špičkovým produktem na trhu speciálních vozidel, díky své vynikající adaptabilitě a vysokému výkonu. Vozidlo, vyvinuté společností TATRA DEFENCE VEHICLE a.s., dosahuje rychlosti až 120 km/h na tvrdých površích a má nosnost až 10 tun, což dokazuje jeho rychlost a kapacitu zatížení. Díky modulární konstrukci lze TADEAS přizpůsobit pro různé mise, zatímco špičková technologie, jako je výkonnější motor Caterpillar, říditelná první a třetí náprava, nebo také kamerový systém vozidla zajišťují jeho výbornou ovladatelnost a průchodnost terénem. TATRA DEFENCE VEHICLE a.s. je výhradním distributorem tohoto vozidla na trh.

 

tatra tadeas 1

 

TADEAS nabízí prostor pro každou misi s jedním sedadlem pro řidiče, místem pro velitele a až 11 sedadly pro posádku. Je ideální volbou pro operace, kde je klíčová koordinace a spolupráce jak velkého, tak i menšího týmu. Vozidlo je možné vybavit balistickou ochranou až do levelu 4 balistické ochrany a do levelu M4a/M4b protiminové ochrany, a to vše dle STANAG 4569. TADEAS, jako pevnost na kolech, je spolehlivým spojencem v nejrizikovějších prostředích. Tato univerzální platforma může být upravena pro armádní, hasičské, či záchranářské verze podle speciálních požadavků zákazníka.

 

tatra tadeas 2

 

Vozidlo TADEAS je postaveno na osvědčeném podvozku Tatra 6x6 s centrální nosnou rourou a s nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami, přičemž první a třetí náprava jsou řiditelné. Podvozek Tatra dává vozidlu TADEAS do vínku výjimečné jízdní vlastnosti na zpevněných vozovkách i ve velmi těžkém terénu. Vysoká průchodnost terénem je dána i větším rozvorem mezi druhou a třetí nápravou a plně automatickým systémem dohušťování pneumatik. Systém vzduchového odpružení podvozku navíc umožňuje také změnu světlé výšky vozidla za jízdy.

 

tatra tadeas 3

 

Zdroj: tatradv.cz