Baumovi a Miss Australia. Prvorepublikoví influenceři značky Tatra objeli svět

Před devadesáti lety, 23. prosince 1934 vyrazila z Prahy první expedice, která by mohla nést označení „Tatra kolem světa“. Posádku speciálně upravené Tatry 72 tvořili manželé Růžena a Jiří Baumovi. Objeli celý svět. Jejich dobrodružství popisuje Pavel Bek, kurátor Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici a také autor výstavy o cestách Jiřího Bauma a jeho ženy.

 

Tatra 72 Baumovi3

 

Říkalo se jí „Miss Australia“ a projela Austrálii, Japonsko, západ USA a celou Afriku. Řeč je o expediční Tatře 72, kterou si nechali postavil manželé Baumovi. Za první republiky to byli slavní cestovatelé, později jejich jméno poněkud upadlo v zapomnění. Muzeum nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici připravilo výstavu, která jejich cesty připomíná. Kurátorem výstavy je historik Pavel Bek.

Rodina Baumova psala za první republiky i za Protektorátu pozoruhodný příběh. Jiří Baum cestoval nejprve se společníky, později se svojí ženou po celém světě. Pak se zapojili do odboje i s jeho sestrou Annou Pollertovou. Tu to stálo život, byla popravena. Jiří Baum za války také zahynul.

 

Tatra 72 Baumovi1

 

Proč cesty Jiřího Bauma a jeho ženy upadly tak trochu do zapomnění?
Myslím si, že je „přebil“ Hanzelka se Zikmundem. A souvisí to i s nástupem nových médií. Hanzelka se Zikmundem vydávali po válce spoustu knih, byli v rádiu. Na svých cestách natáčeli, jejich filmy se promítaly v kinech. Když nastoupila televize, tak se objevovali i tam. Prostě byli neuvěřitelně populární. Přitom jejich inspirace byli právě Baumovi, sochař Foit (František Vladimír Foit podnikl s Jiřím Baumem v roce 1931 cestu po Africe ve voze Tatra 12 – pozn. red.). Zikmund s Hanzelkou se dokonce v Africe s Foitem a jeho ženou setkali. Sochař vyjel po válce Tatrou 57 do Afriky a už tam po únoru 1948 zůstal.

Hrálo v „zapomnění“ Jiřího Bauma roli, že on sám zahynul během 2. světové války?
Ano, zcela jistě. I když jeho žena Růžena Baumová se i po válce zasadila o nová vydání cestovatelských knih svého muže. Vycházely ještě v 50. letech minulého století.

Jaká byla motivace Jiřího Bauma k cestování? Z četby jeho knih lze nabýt dojmu, že šlo o vědecké poznání. Bylo to však hned od počátku?
Jeho první cesta vedla krátce po skončení první světové války do Spojených států. Dostal stipendium jako středoškolák. O stipendium se rozdělil se svým kamarádem a za oceán se tak vypravili oba. Odcestovali na rok, to mu bylo 21 let. Tam zcela jistě poznal, že jej lákají dálky. Následoval pobyt v Brazílii na farmě, kterou tam provozovala s manželem jeho sestra. Následně dostudoval přírodovědu na Univerzitě Karlově se zaměřením na broučky, pavouky a podobnou havěť… Ale zároveň se vzdělával i jazykově.

 

Jiří Baum byl prý mimořádně jazykově vybaven…
Údajně ovládal 11 jazyků. Uměl arabštinu a malajštinu. Co se týká arabštiny, tak je zajímavé, že se vzdělával u Aloise Musila (český orientalista, biblista, cestovatel, etnograf, spisovatel a moravský katolický kněz, přezdívalo se mu „český Lawrence z Arábie“, více čtěte ZDEnebo podrobněji: ZDE). Ale neabsolvoval.

Kdy se v cestování Jiřího Bauma poprvé objevil automobil?
Možná to bylo při pobytu v USA. V archivu se dochovaly snímky aut ze Singapuru z 20. let, na kterých je jeho auto.

A kdy se v Baumově cestování objevuje poprvé vůz značky Tatra?
Bylo to hned počátkem 30. let. Šlo o vůz Tatra 12, ve kterém spolu se sochařem Foitem přejeli v roce 1931 celou Afriku.

To bylo upravené auto? Něco, co bychom dnes označili za expediční speciál?
Ano, ale na klasickém chassis Tatry 12. Konstrukce Hanse Ledwinky byla hodně dobrá do terénu. Odpovídala stavu silnic v tehdejším Československu. A tím, že projeli Afriku a vrátili se domů i s pojízdným autem, tak schopnosti tatrováckého řešení potvrdili. Vozidlo bylo upraveno v karosárně O. Uhlík v pražských Strašnicích. A jednalo se o velmi promyšlenou úpravu. Ukazuje to kresba, která se dochovala. Vozidlo bylo upravené na spaní, v jeho zadní části byla sklopná plocha, která prodlužovala „postel“. V levé přední části se nacházela nádrž na 40 litrů vody. Vozili se sebou koš s nádobím, stan i pušku. Dokonce mysleli na prostor pro kosti, luky, zbraně, oštěpy a stažené kůže.

 

Tatra 72 Baumovi2

 

Ovšem nejslavnějším autem Baumových byl expediční speciál postavený na podvozku Tatry 72. Bylo snadné pro civilní zákazníky podvozek získat? Původně šlo o vozidlo určené pro vojáky.
Baumovi propagovali značku Tatra. Z každé jejich cesty automobilka uspořádala reklamní kampaň. V časopisech vycházely celostránkové inzeráty s titulkem: „Nový důkaz spolehlivosti vozů Tatra“ a dále inzerát pokračuje výtahem z Baumova dopisu. „Pro vůz to byla dobrá zkouška. Měli jsme strašná vedra a někdy teploměr ukazoval po celý den ve voze 46 až 48 stupňů Celsia. Dostali jsme se až ke zlatým polím ve vnitrozemí…“

Baumava tatra měla jiný rozvor kol než sériově vyráběné podvozky Tater 72. Vyjela takto přímo z továrny zřejmě připravená na následnou montáž expediční obytné nástavby. V knize dodávek je tatra Baumových zachycená. Vidíme tady vozy vyrobené pro ministerstvo obrany a pak jednu pro Jiřího Bauma z Prahy a u něj jsou uvedeny speciální rozměry. Dochovalo se jak výrobní číslo podvozku, tak výrobní číslo motoru.

Existuje nějaký doklad, že by Tatra měla z cest Baumových přímý ekonomický profit? Prodali třeba Tatry 72 do Japonska či Austrálie?
Ne, Tatry 72 šly do československé armády, pro kterou je nakupovalo ministerstvo národní obrany. Nějaká chassis šla do Švýcarska a do Čankajškovy Číny. Byly to však malé počty kusů.

 

Tatra 72 Baumovi4

 

Ale to nebyl hlavní důvod, proč Baumovi s Tatrou 72 cestovali po Austrálii a Africe, že?
Jiří Baum byl zástupcem Národního muzea. Pro něj sbíral vzorky zoologického materiálu. Dělal to osobně, či je získával od místních. A také se setkávali s mnoha zajímavými lidmi. Třeba v Austrálii narazili na Williama Sempilla (šlo o Williamae Francis Forbes-Sempilla, skotského šlechtice, letce a špiona, více čtěte ZDE). To je hrozně zajímavá postava z vysoké britské společnosti. Jako jeden z prvních pilotů dokázal odstartovat z paluby lodě a podílel se na vývoji prvních britských letadlových lodí. Když se mu začalo nedostávat peněz, tak to, co věděl, prodal Japoncům. Japonci jako první na světě spustili na vodu letadlovou loď stavěnou od počátku jako letadlová. Byla to loď Hóšó, která předběhla britskou letadlovou loď Hermes.

Baumovi museli být společensky velmi obratní. V cestopisu po Japonsku vyplývá, že se stýkali s vyšší společností.
V Japonsku se začali stýkat s rodinou Shimadzu, což bylo přes československého konzula v Osace Jana Fierlingera. Jejich firma existuje dodnes a podniká dnes i v České republice. Přes ně se dostali ke švagrovi tehdejší císařovny. Dostat se do předpokojů japonské císařské rodiny, to je podle mě na české cestovatele té doby velmi slušný výkon.

 

Byli ve své době Baumovi slavní?
Ano. Zaprvé: vydávali knihy. Za druhé: po návratu z cest pořádali přednášky. A měli i mezinárodní věhlas. Dokazuje to i dokument z roku 1938. A když v roce 1938 cestovali po Africe, byly hlavní hvězdy slavnostního večera v johannesburském hotelu Carlton, který pořádal československý kroužek ke 20. výročí vzniku Československa. Jiří Baum tam měl pětačtyřicetiminutovou přednášku o cestách.

Knížky, přednášky, sběr materiálů pro Národní muzeum. Baumovi museli být velmi pracovití.
Byli. Obecně objem práce, který naši předkové zvládali, by pro mnoho dnešních lidí byl až překvapivý. Byli zvyklí číst, psát, celoživotně studovat a pracovat.

 

Vraťme se k australské cestě. Jak Baumovi v tatrovce fungovali?
Jezdili v ní, spali v ní, jedli v ní, prostě v tom autě žili. Samozřejmě, když dorazili do nějakého většího města, tak se ubytovali v hotelu. Na cestách si zachovávali úroveň: paní Baumovou vidíme na fotkách v kostýmku, v rukavičkách, s psaníčkem a v bílých botkách. To vše uprostřed přístavní špíny během vykládání auta. Pan Baum nosil sako, kalhoty, polobotky a samozřejmě klobouk.

Jak bylo během expedice po Austrálii důležité fotografování?
Fotografická dokumentace byla jedním z hlavních cílů cesty.

Dokázali v roce 1935 přejet autem Austrálii napříč, ze západu na východ. To tehdy musel být výkon…
I dnes je to náročné. Připočtěte si tehdejší stav cest. Při průjezdu průsmykem Madura se jejich auto pohybovalo v offroad terénu. Dokonce místní jim říkali, že pro vůz Baumových je průsmyk Madura neprůjezdný. Oni to zvládli, auto obstálo.

 

Tatra 72 Baumovi6

 

Co se o cestách Baumových dochovalo v archivech a muzeích?
V Regionálním muzeu Kopřivnice jsou fotografie Jiřího Bauma, které poslal z Austrálie syn Baumových Petr Baum. Dále se v Archivu Národního muzea nachází několik fondů týkajících se činnosti a cest Jiřího Bauma.

Baumovi si své cesty financovali sami?
Zřejmě ano. Jiří Baum pocházel z velmi dobře situované rodiny.

 

 

Byli to vlastenci?
Ano, to je vidět na příkladu Baumovi sestry Anny Pollertové, která šla „do hrdel a statků“. Vkládala do protinacistického odboje velké finanční prostředky. To samé zřejmě dělal i Jiří Baum. Mimochodem, z cesty po Africe se do Československa se vrátili v březnu 1939, těsně před okupací nacisty. Přitom celníci ve Švýcarsku se podivovali, proč se vracejí.

Jaké byli osudy rodiny Baumových po druhé světové válce?
Růžena Baumová zemřela na začátku roku 1975 v socialistickém Československu. Baumovi měli již zmiňovaného syna Petra (narozen v roce 1941), který emigroval do Austrálie. Po roce 1989 pravidelně přijížděl do Česka.

 

Mimochodem. Co se s jejich expediční Tatrou 72 stalo? Jsou po ní nějaké stopy?
Prý byla údajně za okupace převezena na statek ve středních Čechách. Němci Tatry 72 rekvírovali jako vojenské auto a Baumovi jej chtěli před tímto osudem ochránit. Baumovi jej dali „na špalky“ a nástavba sloužila jako kurník. Ale jsou to informace z doslechu.

 

Zdroj: www.idnes.cz

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

 

Pokud hledáte nenáročný, ale přesto poutavý výlet do srdce moravských Beskyd, pak je pro vás ideální Naučná dřevěná stezka Pustevenská zoo. Tento 1,5 kilometru dlouhý okruh, který začíná přímo v malebných Pustevnách, vás zavede do chráněné krajinné oblasti plné přírodních krás a překvapení. Je to skvělá příležitost, jak se propojit s českou přírodou a poznat něco nového, co není jen o horských výstupech.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Co na Stezce Uvidíte a Zažijete?

 

Stezka je navržena tak, aby zábavnou formou představila místní faunu – a to prostřednictvím nádherných dřevěných soch zvířat. Tyto unikátní sochy, vytvořené během uměleckého sympozia přímo na Pustevnách, jsou rozmístěny podél trasy a čekají na objevení. Potkáte zde majestátního medvěda, tajemného rysa, hbitého zajíce, žoviální žáby nebo třeba rozpustilá prasata. U každé sochy najdete informační tabuli, která vám odhalí fascinující fakta o daném zvířeti a jeho roli v místním ekosystému.

Pro ty nejmenší (a nejen pro ně!) jsou na tabulích připraveny interaktivní úkoly. Děti se mohou porovnat se zvířátky, což přidává k procházce hravý a vzdělávací prvek. I když stezka není značená, nemusíte se bát zabloudění – jednotlivé tabule a zvířata jsou vždy v dohledové vzdálenosti, takže se můžete soustředit na objevování.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Praktické Informace pro Návštěvníky

 

Celá procházka vám zabere přibližně 45 minut a je navržena tak, aby ji zvládly i děti už od dvou let. Trasa se vine loukami a lesem a i když místy stoupá do prudšího kopce, odmění vás krásnými výhledy a čerstvým vzduchem. Vzhledem k terénu však stezka není vhodná pro kočárky.

Nástup na stezku najdete pohodlně přímo v Pustevnách u lyžařského areálu, nedaleko nástupní stanice lanovky Ráztoka–Pustevny. Parkování je možné na zpoplatněném parkovišti, které je vzdálené zhruba 450 metrů od začátku stezky. Důležité je pamatovat, že v zimní sezóně je stezka z bezpečnostních důvodů uzavřena. Vstup na stezku je zdarma, což z ní činí skvělou a dostupnou aktivitu pro každého, kdo chce strávit čas v přírodě a poznat Beskydy trochu jinak.

Užijte si objevování této unikátní naučné stezky!

 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Zdroj foto: www.slevomat.cz

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Správa železnic, s. o., informuje, že od 27. 6. od 7:10 hod. nepřetržitě do 30. 6 proběhne výluka v úseku Štramberk - Veřovice na trati 271 Hranice na Moravě - Bohumín - Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka. Dopravce České dráhy, a.s. proto musí přistoupit k opatřením:

Po dobu výluky budou všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku (Kopřivnice) – Štramberk – Veřovice.

Cestující do/ z Veřovic a Ženklavy využijí pro přestup mezi NAD a vlakem stanici Kopřivnice. Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

Výlukový jízdní řád obsahuje pouze vlaky dotčené výlukou.

První den výluky jsou vlaky nahrazeny ND od vlaku Os 23105 a Os 23106. Poslední den výluky jsou poslední vlaky nahrazeny ND Sp 3370 a Os 23179.

V různých úsecích na trati Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport – Veřovice jedou vybrané vlaky v odlišných časových polohách proti pravidelnému JŘ. Ve výlukovém JŘ jsou tyto spoje vyznačeny modře.

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Kopřivnice – před staniční budovou

Štramberk – autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava – autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice – před staniční budovou

 

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Přílohy
pdfVýlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025 [pdf, 869 kB]
Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

16. června 2025 byly předáním staveniště zahájeny stavební práce v původním dvoře budovy č. p. 118 v Příboře.

Neutěšený vzhled prostoru mezi domy č. p. 118 a 415 v Příboře, který byl vzhledem ke své poloze většinou skryt pohledům veřejnosti, bude po předchozím schválení studie Radou města Příbora v roce 2022 výrazně změněn. Architekti studia KLAR z Kopřivnice, kteří projektovali i úpravu sousedního objektu č. p. 118, zpracovali návrh propojení ulic Freudovy a Nádražní a celý prostor otevřeli. Hlavní část původního dvora v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda se promění v nový cyklopoint umožňující aktivní odpočinek jak cyklistů, tak návštěvníků centra města.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Obsahem stavební akce s názvem „Úprava okolí budovy č. p. 118“ je zejména úprava ploch na parc. č. 98, 112 a 114, k. ú. Příbor. 

Součástí díla mj. bude:

1.    propojení ulic Freudovy a Nádražní (schodiště, rampa),

2.    zpevněné plochy,

3.    zastřešení zázemí pro cyklisty (cyklopointu),

4.    mobiliář a zázemí pro cyklisty (stojany na kola, elektronabíječka, posezení, pítko),

5.    zeleň (vč. stromu),

6.    oprava opěrné zdi podél ul. Nádražní,

7.    vodovodní přípojka k pítku,

8.    retenční nádrž,

9.    dopravní napojení chodníkového tělesa.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Zhotovitelem stavební akce je ostravská společnost TRE BAU s.r.o., která vysoutěžila zakázku za cenu 7 366 586 Kč vč. DPH. Smluvní termín plnění je 5 měsíců.

Část zakázky týkající se cyklopointu by mohla být kryta dotačním titulem „11. výzva MAS Lašsko, z. s. – IROP – Cestovní ruch II“, o který bylo zažádáno v lednu 2025. V MAS Lašsko byla žádost schválena a byla dále postoupena ke schválení do IROP.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

„V souvislosti se stavebními pracemi dojde k dočasnému snížení komfortu života v okolí stavby, ale to se obecně týká každé stavby realizované v hustě zastavěném území. Hlavním omezením bude uzavření ulice Nádražní v části podél sanované opěrné zdi, tj. mezi objektem č. p. 118 a bývalým mlýnem. Vzhledem k rozsahu a náročnosti prací žádáme tímto občany o porozumění, toleranci a vstřícnost, aby realizace díla mohla probíhat bez zbytečných komplikací,“ uvedl Ivo Kunčar z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

V uplynulých dnech došlo ke schválení změn v dávkovém systému – byla schválena nová superdávka, která sjednocuje aktuální čtyři dávky státní sociální podpory a hmotné nouze (přídavek na dítě, příspěvek na živobytí, příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení).

Nová dávka začne platit 1. října 2025 a doprovázena bude přechodem na digitalizaci v procesu podávání žádostí o dávky. O dávku se tedy bude žádat online přes aplikaci Ministerstva práce a sociálních věcí klientskou zónu Jenda. Změny začnou platit od 1. října 2025 pro nové žadatele o dávku. Pro ty, kteří již některou ze zmiňovaných čtyř dávek aktuálně pobírají, začnou změny platit nejpozději 1. dubna 2026.

Způsobů jak se přihlásit do klientské zóny Jenda je více, všechny však vyžadují určitou digitální zručnost a přístup k internetu, případně bankovní účet, počítač či chytrý telefon, email a telefonní číslo. Pro případné komplikace zůstane možnost navštívit úřad práce, vybrané pobočky pošt či občanské poradny.

Další možností je pak obrátit se na sociální pracovníky Armády spásy v Příboře, Kopřivnici či Štramberku, kteří jsou schopni poradit a poskytnout podporu při vyřizování dávek online. Se sociálními pracovníky se můžete sejít buď v rámci kontaktních dnů, v Příboře se jedná o každou sudou středu od 13:30 do 15:30 hodin v přízemí Městského úřadu, nebo se můžete domluvit na schůzce v domácnosti a požádat tak o dávku z pohodlí domova.

Sociální pracovníci Armády spásy jsou vybaveni tablety a chytrými telefony s přístupem k internetu, s podáváním žádostí o dávky mají zkušenosti a aplikaci Jenda dobře znají a umí s ní pracovat. Jsou také připraveni žadatele s postupem seznámit a do budoucna jej naučit o dávku žádat samostatně. Na sociální pracovníky Armády spásy se můžou obracet občané Příbora, Kopřivnice, Štramberku a přilehlých obcí, kteří si nejsou při podávání žádostí o dávky jistí, mají obavy z přechodu na online žádosti nebo nemají přístup k internetu a podmínky k tomu, aby se do klientské zóny Jenda sami přihlásili.

Armáda spásy poskytuje mimo jiné i Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a tato sociální služba je občanům Příbora dostupná od roku 2021. V rámci této služby poskytují sociální pracovníci pomocnou ruku při vyřizování dokumentů na úřadech, při hledání bydlení či zaměstnání, při řešení dluhů a exekucí, při zvládání výchovných potíží s dětmi, při péči o děti a domácnost, nebo při překonání překážek spojených se špatným zdravotním stavem dětí či rodičů. Sociální pracovníci navštěvují rodiny v jejich domácnostech nebo tam, kde se cítí bezpečně.

Spolupráce se sociální službou je bezplatná a zcela dobrovolná. Pro domluvu osobní schůzky i pro radu můžete kontaktovat paní Zuzanu Gattnarovou, DiS., tel. kontakt 773770471, email: zuzana.gattnarova@armadaspasy.cz

Mgr. Tomáš Fritschka, vedoucí sociální služby, Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Kopřivnice, Příbor, Štramberk, Horní 1112, Kopřivnice 742 21, Armáda spásy v České republice, z.s.

 

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června

Po zhruba dvou letech intenzivních příprav a plánování se v Příboře podařilo dokončit novostavbu moderního celobetonového skateparku. Slavnostní otevření proběhne ve čtvrtek 26. června od 9 do 13 hodin, a to přímo v areálu nového sportoviště.

Skatepark vyrostl na místě původního zařízení v lokalitě Na Kamenci, které vzniklo v roce 2004 v rámci programu prevence kriminality mládeže. Jeho stav byl již řadu let nevyhovující – dřevěné a kovové části překážek byly poškozeny vlivem vlhkosti, narušeného podloží a působením času.

„Na realizaci nového skateparku jsme dostali jednoznačný impuls od samotných dětí a mladých lidí. V roce 2021 jsme uspořádali anketu Sportovní dotazník nejen pro sportovce, do které se zapojilo kolem 500 dětí ve věku 8 až 18 let z Příbora a okolí. Skatepark se v odpovědích jednoznačně umístil na prvním místě mezi požadovanými novými sportovišti,“ vysvětluje důvod investice Iveta Busková, tehdejší vedoucí odboru kultury, sportu a cestovního ruchu.

Význam skateparků v posledních letech roste nejen mezi mládeží. Staly se místem setkávání různých generací a často i rozhodujícím faktorem při výběru dovolenkových lokalit rodin s teenagery.

„Příborský skatepark nabídne kvalitní zázemí pro jezdce na skateboardu, koloběžce i BMX kolech. Autory návrhu i realizace jsou odborníci z renomované společnosti FiveRamps – Ing. Denis Martaus a Ing. Filip Holý. Ti jsou zárukou kvalitního provedení i atraktivního designu,“ uvedla Karolína Pavelková z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

„Výstavbě předcházelo přeložení nadzemního vedení vysokého napětí do země, odstranění starého oplocení a částečná úprava okolního prostoru. V rámci doplňujících opatření město připravilo instalaci veřejného osvětlení a kamerového systému, napojeného na Městskou policii Příbor,“ doplnila Karolína Pavelková.

Náklady na výstavbu:

•    betonový monolit: 5,5 mil. Kč vč. DPH,

•    úpravy okolí: 2,5 mil. Kč.

Srdečně zveme všechny nadšence sportu, děti, mládež i rodiče na slavnostní otevření! 

Přijďte si nový skatepark prohlédnout, vyzkoušet, nebo jen podpořit příborské sportovní nadšence.

 

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června

Město Příbor třídí výborně – v soutěži O keramickou popelnici jsme v kraji třetí!

Skvělý výsledek zaznamenalo město Příbor v krajské soutěži O keramickou popelnici, která každoročně hodnotí, jak se obcím daří třídit odpad. V kategorii měst s počtem obyvatel od 2 000 do 9 999 jsme obsadili krásné 3. místo!

Toto ocenění uděluje Autorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a. s. ve spolupráci s Moravskoslezským krajem. 

Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo v pátek 13. června na Zámku Vítkovice v Ostravě. Město Příbor se zde zařadilo po bok dalších úspěšných obcí a převzalo symbolické ocenění – keramickou popelnici.

„Máme z umístění velkou radost. Je to výsledek dlouhodobé práce města, technických služeb i zodpovědnosti našich občanů. Děkujeme všem, kteří poctivě třídí a přispívají tak ke zlepšování životního prostředí,“  uvedl Jan Malík, starosta města.

Podle aktuálních statistik společnosti EKO-KOM vytřídili občané v Moravskoslezském kraji za uplynulý rok průměrně 70,9 kilogramu plastů, papíru, skla a kovů na osobu – o 4,9 kilogramu více než loni. Tím překonali nejen loňské výsledky, ale také průměr celé republiky, zejména v oblasti třídění plastů a kovů.

Třetí místo v kraji je pro Příbor nejen úspěchem, ale i závazkem. 

Děkujeme všem, kteří třídí pravidelně a správně. 

 

Město Příbor třídí výborně – v soutěži O keramickou popelnici jsme v kraji třetí!