Na více než 440 stránkách předkládá autor knihy JUDr. Martin Kupec (se synem na úvodním snímku před T 815 GTC) široké veřejnosti náhled na historii vývoje a prodeje snad nejslavnějšího nákladního vozidla s visačkou Made in Czechoslovakia. Přece jen T815 tvoří páteř československého, resp. českého automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel už přes 40 let.
Může se zdát, že historie, vývoj nebo snad i konstrukce nemůže být stejně atraktivní jako u osobních aut, ovšem opak je pravdou. Speciálně u nákladních vozidel z Kopřivnice můžeme odhalit celou řadu zajímavostí, které nás přesvědčí, že jde o úplně jiný svět. Atraktivní, zajímavý a v mnohém vzrušující.
Pojďme se tedy dozvědět něco více a vyzpovídat autora knihy JUDr. Martina Kupce. Rozhovor s redakcí internetových stránek www.garaz.cz
Co vás vedlo k práci na knize o historii vozů T 815 z Kopřivnice?
Důvodů bylo několik. Za prvé jsem dlouholetým sběratelem prezentačních tiskovin automobilového průmyslu. Během let jsem nashromáždil ve své sbírce poměrně dost materiálů týkajících se nejen osobních automobilů, ale též těch nákladních. S publikační činností jsem začal již před léty. Přes osobní automobily jsem se postupně dostal až k těm nákladním. Samozřejmě československý či český fenomén, jakým je Tatra, nelze pominout.
Za druhé jsem viděl určitou mezeru na trhu s publikacemi, které by se zabývaly historií nákladních vozidel a jejich propagací pro tuzemský i zahraniční trh. A za třetí jsem chtěl tímto způsobem vzdát hold tomuto projektu, a lidem kolem něj, který výrazně ovlivnil celý náš průmysl.
Je to tedy historická kniha, která je založená na datech a informacích. Řekněme něco jako učebnice dějepisu?
Takto přesně to položeno není. Vždy se snažím ve svých knihách zatáhnout do hry co nejširší počet zájemců, čtenářů. Samozřejmě, že část knihy, ta textová, je svým způsobem vystavěna tak, že by se o ní dalo mluvit jako o „literatuře faktu“. Ovšem celkové vyznění knihy je zážitkové. Rád zprostředkovávám informace tou nejefektivnější formou.
Vždyť co je více vypovídající než obrazové informace, v tomto případě reprodukce toho nejlepšího, co ve své historii obchodní a propagační oddělení automobilky TATRA, PZO Motokov nebo další exportní organizace vyprodukovaly. Prospekty, plakáty, letáky.
Proto je základem mých publikací sled těchto materiálů doplněný popisnými texty podtrhujícími některé zajímavosti. Vznikla tak kniha, která tvoří určitou grafickou a informační strukturu, v níž se čtenář může poměrně jednoduše orientovat.
Takže historie vývoje a výroby vozidel řady T 815 je ve vaší nové knize opět zachycena prostřednictvím obchodních prezentačních materiálů. Podařilo se i tentokrát vše podstatné postihnout?
Jednoznačně, a nejen to. Prezentační materiály, především jejich grafické, a dokonce i tiskové zpracování, použitý papír, paleta barev a koncentrované technické informace výrazně odráží nejen historii vývoje produktu, ale také míru společenské odpovědnosti, pozici a koneckonců též ekonomickou situaci automobilky v čase. Jednotlivé kapitoly, kterých je v knize celkem 17, jsou navíc ve svém úvodu, pro lepší rozlišení, doplněny atraktivními kresbami od výtvarníka Jana Hlavína.
Říkáte, že se z předložených dobových prospektů a plakátů lze přiučit něco o ekonomickém prostředí, ve kterém automobilka v dané době existovala a vyráběla?
Samozřejmě. Je to krásně vidět právě na těch atributech, které jsem už vyjmenoval. Začněme u vlastních fotografií produktů – tedy vozidel.
V osmdesátých letech, na začátku sériové produkce T 815, měla automobilka vlastní propagační oddělení a pracovala v drtivé většině s fotkami či diapozitivy středního formátu. Pozdější nástup kompaktních fotoaparátů a především digitalizace fotografického procesu je na prospektech a plakátech patrný.
Současný stav prezentační techniky, která využívá všechny výhody elektronického prostoru včetně AI (umělé inteligence), dovoluje pracovat na zcela jiné úrovni než před čtyřiceti lety.
Rovněž výběr prostředí, ve kterém byly zdrojové materiály vytvořeny, je poplatný době a ekonomickým možnostech automobilky. A samozřejmě nejvíce patrné je toto vše u grafického zpracování prezentačních materiálů. Ať jde například o barevnost či šikovnost zlomu a využití možností zlomových editorů.
Přechod k jinému typu společnosti, především v rámci ekonomického prostředí na konci osmdesátých let, se rovněž výrazně projevuje. Prezentační materiály jsou jiné. Je patrné, že jsou na ně kladeny vyšší požadavky, co se týká schopnosti sdělit informace za účelem prodeje produktu.
Co ještě je patrné se srovnání letáků, plakátů a prospektů, jejichž ústředním motivem je Tatra 815?
Těch možností náhledu na historii vývoje je celá řada. Například se lze zaměřit na konkrétní vozidla či modely vozidel, jež jsou na materiálech použity. Někdy je to prototyp, někdy jde o sériové provedení. Často například u materiálů odrážejících účast vozidel T 815 na dakarských soutěžích jde o vozy, které jsou o rok starší než datace, již materiály obsahují – to je pochopitelné a pro výrobu tiskovin vlastně praktické.
Často se na prezentačních materiálech objevují například typová značení vozidel, která se potom časem v rámci homologačních možností mění. Typicky je to například T 815-3, T 816, T 817, které se nakonec ustálily na označení T 815 Model 94, T 815-6 a T 815-7.
Dalšími rozdílovými faktory je obchodní označení jednotlivých variant či řad vozidel, jmenujme TERRN01, JAMAL, ARMAX, FORCE, TERRA. Nezajímavý není ani převažující formát prezentačních materiálů a jeho orientace na výšku či šířku. I k tomu vedly praktické důvody.
Je to tedy tak, že nová kniha nabízí opravdu téměř nepřeberné množství informací o T 815?
A nejen o vlastní výrobě vozidel v továrně v Kopřivnici či dalších výrobních závodech zvláště v začátcích sériové produkce T 815, ale též u nástavbářů či firem, které na podvozcích T 815 stavěly účelové, či dokonce univerzální nástavby. To je, troufám si říci, publikačně doposud nezmapovaná záležitost.
Ostatně neskromně musím konstatovat, že o nákladních vozech Tatra 815 doposud žádná větší ucelená publikace nevyšla. Jsem proto velmi rád a hrdý na fakt, že takovou knihu předkládám. Kniha vznikla za podpory CSG, Tatry, Moravskoslezského kraje a dalších partnerů.
A díky svým spolupracovníkům, jako byl třeba Milan Olšanský, jsem měl možnost konzultace a zpětné vazby v mnoha momentech přípravy knihy. Také grafická část má vysokou úroveň, a to díky Richardu Truhlářovi z grafického studia Milesoft Design.
Poděkovat musím také za jazykovou korekturu Vladimíru Šindelářovi a Ivaně Stráské. Chybějící propagační materiály mi doplnil zejména sběratel Miloš Zelenka.
Proč jste si vybral ke zpracování „pouze“ jednu rodinu těžkých nákladních vozidel Tatra? Konkrétně T 815, proč ne třeba kompletní historii výroby nákladních vozidel z Kopřivnice?
Co není, může být v budoucnu. Ale já jsem to, myslím, už naznačil. Tatra 815 je opravdu fenomén, legenda, která svým technickým, konstrukčním a vývojovým přesahem stojí opravdu na vrcholu našeho automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel. Ten vůz položil základy úspěchu Tatry Kopřivnice v turbulentním období především konce osmdesátých a celých devadesátých let.
I po roce 2000 sehrál více než důstojnou roli a ještě nyní o další čtvrtstoletí později má stále své místo u zákazníků. Navíc, a to je, myslím, ještě důležitější si uvědomit – bez T 815 by nebyly dnešní těžké nákladní vozy Tatra nejmodernějšího provedení. Naši otcové a dědové projekt T 815 skvěle založili, vypracovali a provedli. Dodnes na něm automobilka staví svůj celosvětový úspěch. To stojí za oslavu, alespoň takovou knihou. Byla pro mě čest ji připravit.
Vázanou knihu s rozměry 21 × 26 cm „TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“ koupíte na internetu i v kamenných pobočkách knihkupectví za cenu od 690 Kč. A protože Vánoce už jsou za dveřmi, může tato publikace posloužit jako zajímavý a poučný dárek pod stromeček.
Zdroj: www.garaz.cz