"Dědkolap" bez světové hodnoty? Tatra 613 je jeho první auto a nechá si ji na důchod

Tatra 613 byla autem, které si Michal Hekrdla koupil jako svůj první vůz ještě na vysokoškolských studiích. Tatra mu posloužila na zahraniční dovolené s manželkou, odvezl s ní materiál při rekonstrukci bytu. Současně se směje tomu, jak náročné, a to nejen finančně, je vlastnictví kopřivnických aut.
 
tatra 613
 

Michal Hekrdla je zvláštní úkaz. Jezdí Tatrou 613, kterou vlastní přes dvacet let a kupoval ji ještě během vysokoškolských studií jako svůj úplně první vůz. Po mnoho let to byl jediný jeho automobil, kterým se dopravoval prakticky každý den, v létě zimě, bez ohledu na počasí a pak ani rodinný stav. T613 se tak stala i jediným rodinným automobilem a nebál se v něm vyrazit s manželkou na dovolenou po celé Evropě nebo vozit materiál při rekonstrukci bytu.

 

tatra 613 1

 

Zároveň ale není ten typický nadšenec, který by svůj vůz a kopřivnickou značku obecně zaslepeně a neobjektivně miloval. Ve skutečnosti na ní s nadsázkou nenechává nit suchou. Zkrátka nemá zbytečné iluze.

První T613 si pořídil přesně před dvaceti lety, když mu bylo čtyřiadvacet. "Tehdy se toho lidi zbavovali, protože nechtěli utrácet ohromné peníze za servis a opravy," vzpomíná. "Tatra se mi ale líbila. Těžko se to popisuje, mám zkrátka slabost pro tradiční mechaniku, pro technicky zajímavé stroje. A když všechno zrovna funguje, jak má, tak je to zkrátka zážitek," rozpovídá se nad svou šestsettřináctkou.

 

tatra 613 2

 

"V nové škodovce to necítíte, tam sice všechno funguje skvěle, ale zkrátka z toho nemám takovou radost, přestože cesta tatrovkou je pocitově dvakrát delší než s novou Škodou," dodává Hekrdla.

Modrá 613 ale nebyla koupě století. "První auto je v podstatě bezcenné, jde sice o kus z roku 1977, nicméně z té doby v ní nezbylo nic. Karoserie se měnila v roce 1982 a pak v roce 1990, jiný je motor, nápravy i interiér.

"Měla střešní okno z Favorita, kterým teklo, vyměnil jsem ho za střešní okno Webasto. Jedna z mnoha absurdit komunistického plánovaného hospodářství spočívala v tom, že podnik si nemohl koupit novou šestsettřináctku, zato si ale mohl nechat na staré vyměnit karoserii. Tehdy byla v podstatě spotřební zboží, když prorezla, vyměnila se za jinou," popisuje. Z veteránského pohledu tak nejde o extrémně cenný kousek, přesto ho má majitel rád.

 

tatra 613 3

 

Po delší pauze přiznává, že ho k nákupu Tatry inspirovaly knihy Hanzelky a Zikmunda. "Když se s Tatrou dostali na kraj světa, přišlo mi tehdy logické si koupit právě Tatru," říká. Tatra ho tehdy stála dvacet tisíc korun a zpětně ví, že absolutně netušil, do čeho jde.

 

tatra 613 4

 

"Pořizovací cena tehdy nebyla vůbec velká, šlo v podstatě o jeden až dva mé tehdejší platy. Problém ale nastal, když se začaly projevovat poruchy a bylo potřeba měnit díly," říká Hekrdla.

Výfuk dle jeho vzpomínek vyšel před dvaceti lety na 7,5 tisíce, výměna přední nápravy dvacet tisíc. "Ti chytřejší, což jsem já nebyl, to tenkrát dělali tak, že koupili tu nejlepší Tatru, která se objevila na prodej, za 100 tisíc. Pět let s ní jezdili, aniž by museli utápět peníze za servis a pak ji pustili dál. Já jsem byl blbej, o autech jsem nevěděl skoro nic a koupil jsem to, na co jsem měl. Takže jsem záhy zjistil, že má shnilé obě nápravy," směje se.

 

tatra 613 5

 

Alespoň se vyhnul lákadlu pořídit si exotičtější varianty, třeba model Special či typy se vstřikováním, s elektricky stahovatelnými okny, posilovačem řízení či s klimatizací, což jsou prvky daleko složitější na údržbu.

"Po takové době za volantem starého vozu mě už nic nerozhází, naučil jsem se jezdit v nouzi s nefunkční spojkou, startérem, stěrači a podobně a vždycky se to pak nějak vyřeší," směje se. "Když člověk koupí jakékoliv staré auto a chce s ním opravdu jezdit, trvá to tak tři, čtyři roky, než ho opravdu rozjezdí. U Tater je navíc problém s náhradními díly. Druhovýroba navíc nedává smysl, trh je malý, kult Tater žije vlastně jen v Česku," dodává majitel dvou T613, kde shání náhradní díly.

Problém je podle něj sehnat například zadní i přední světla, plechařinu, těsnění, výfuky, svody, součástky motoru, písty. "Třeba karburátory, vypadají jako ze škodovky, ale je to úplně jiný karburátor. To samé alternátor. I bezpečnostní pásy vypadají jako ze Škody, jsou ale o půl metru delší. A tak je to se vším," vypočítává. Najít šikovného a poctivého mechanika, který Tatrám rozumí, je pak ještě těžší. Ti nejlepší mají práci nasmlouvanou na roky dopředu.

 

tatra 613 6

 

Aktuálně Michal Hekrdla jezdí smetanovou 613, kterou v zuboženém stavu a rozloženou na díly koupil od kamaráda před asi 14 lety a nechal ji dát dohromady. "Většinou jedno auto vytáhnu a jezdím s ním celý rok či dva, pak je prohodím. Nejlíp se jim daří, když jsou v tahu a rozjezdí se. Měl jsem i 603, ale tu jsem prodal, na normální ježdění byla příliš stará a pomalá," popisuje.

Úplně denně ale s autem, například do práce, nejezdí. Nechce stát v pražských kolonách, smrdět lidem pod nos a pak zoufale hledat parkovací místo, to raději dává přednost MHD. "Nebaví mě to a je to neekologické v jakémkoli autě, natož v Tatře. A taky přece jen, řízení je náročnější," říká.

Tatra je prý ukázkový "dědkolap". "Dívky na tohle auto opravdu nepřitáhnete. Pořád ke mně chodí na benzinkách nějaký děda a ptá se na spotřebu, přitom to je to poslední, co mě osobně trápí. Prý jestli to mám aspoň předělané na plyn, to pak už vůbec nevím, co mám odpovědět," popisuje.

Škodovky vyvolávají daleko větší nostalgii, protože je lidé doma měli. "Ale tohle nikdo neměl, jezdili v tom jen papaláši a běžní lidi si to pořídit nemohli. Z globálního hlediska to nemá absolutní hodnotu," dodává. Proto by si prý v dnešní době novou T613 ani nekoupil. "Prodávají se úplné vraky za půl milionu, lepší stroje za miliony. Za ty peníze si můžete pořídit staré Porsche, které má hodnotu větší a i svezení bude nesrovnatelně lepší," uvažuje.

 

tatra 613 7

 

Jedním dechem ale dodává, že má na Tatře rád historii. "A navíc jsem konzervativní, když si na něco zvyknu, nechci se toho vzdát. Tolik místa jako v Tatře mi navíc škodovka opravdu nenabídne. A ten zážitek z jízdy se dá taky těžko popsat," dodává majitel tatrovek s tím, že nejvíc si cení toho, v jak komorních podmínkách továrna osobní Tatry produkovala, že se nebála vyrábět velmi neortodoxní stroj s mnoha technickými podivnostmi a že se jí toto dílo dařilo udržet ve výrobě až do těžko uvěřitelného roku 1999.

Sám je prý zvědavý, jak dlouho ještě půjde provozovat T613 v běžném provozu. "V plánu mám vydržet do důchodu," říká nadšenec a dodává: "Blbnout s tatrovkama můžu ale samozřejmě díky pochopení mé úžasné manželky."

 

Zdroj: www.aktualne.cz

Opravy komunikací začnou 15. července

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali, že od pondělí 15. července 2025 budou na území našeho města zahájeny opravy komunikací na celkem 14 úsecích. Opravy budou probíhat postupně podle předem stanoveného harmonogramu prací, který byl sestaven s cílem co nejméně omezit běžný provoz a život ve městě.

Práce budou zahrnovat frézování a pokládku nových povrchů vozovek, případně i opravy podkladních vrstev a výměnu obrub kolem komunikací. Bude nutné přistoupit k částečnému omezení dopravy, případně k dočasným objízdným trasám. O všech konkrétních omezeních budeme průběžně informovat na webových stránkách města a sociálních sítích města.

Prosíme vás o pochopení a strpění dočasného stavu v době realizace prací. Jsme si vědomi, že stavební činnost může dočasně narušit běžný chod města, věříme však, že výsledek – bezpečnější a kvalitnější komunikace – přinese užitek nám všem.

V příloze naleznete k jednotlivým úsekům uzavírky a harmonogram prací.

 

Opravy komunikací začnou 15. července

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Přijďte si obzvláštnit letní večery sledováním nejnovějších filmů tohoto roku. Město Příbor si i letos připravilo LETNÍ KINO v městském parku Příbor každý sobotní červencový večer. Začínáme už tuto sobotu 5. 7. od 21:30 hodin. Program Vás rozesměje a možná se i budete bát. Každopádně to bude fajn strávený večer i s menším občerstvením. Dorazíte za námi? Vstupenky zakoupíte v TIC Příbor nebo na místě. Moc se těšíme. 🥰

V případě nepříznivého počasí se program ruší.

 

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Příbor slavnostně otevřel nový skatepark – moderní prostor pro sport i setkávání mladých

Ve čtvrtek 26. června proběhlo slavnostní otevření nového skateparku v Příboře, který vznikl jako odpověď na rostoucí zájem mladé generace o alternativní sportovní aktivity.

Pásku společně přestřihli starosta města Příbora Ing. arch. Jan Malík, zástupce zhotovitelské firmy FiveRamps Ing. Denis Martaus a Sebastian Seidl, zástupce místní skate komunity.

Slavnostního aktu se kromě představitelů města zúčastnili také členové zastupitelstva, radní, učitelé a desítky dětí z příborských základních škol, které tak byly mezi prvními, kdo měl možnost si nový areál vyzkoušet.

Nový skatepark se nachází v areálu volnočasové zóny a je výsledkem dlouhodobého úsilí města nabídnout mladým lidem kvalitní a bezpečné zázemí pro jejich sportovní aktivity. Moderní betonový park navržený s ohledem na potřeby začátečníků i pokročilých jezdců nabízí řadu překážek – od základních ramp a railů po bowlovou část pro technicky náročnější triky.

„Skatepark je výsledkem společné práce města, odborníků a samotné skate komunity. Věřím, že se stane živým místem setkávání a pohybu, které bude sloužit dětem, mládeži i dospělým z Příbora i okolí,“  uvedl Jan Malík, starosta města.

Na akci nechyběla ani exhibiční ukázka skateboardingu a možnost pro děti si skatepark vyzkoušet pod dohledem zkušenějších jezdců. 

Skatepark je tak od minulého týdne volně přístupný veřejnosti. 

 

Příbor slavnostně otevřel nový skatepark – moderní prostor pro sport i setkávání mladých

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně je shodná s otevírací dobou Sběrného dvora Technických služeb města Příbora (dále SD).

Změna bude ukončena v pondělí 7.7.2025, kdy bude zprovozněno nové zázemí obsluhy.
Prozatím stále platí níže uvedená provozní doba a vjezd na kompostárnu přes areál SD Točna.

Děkujeme za pochopení.

Pondělí: 8.00 – 11.00, 12.00 – 17.00

Středa: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Pátek: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Sobota: 8.00 – 12.00

 

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

 

Pokud hledáte nenáročný, ale přesto poutavý výlet do srdce moravských Beskyd, pak je pro vás ideální Naučná dřevěná stezka Pustevenská zoo. Tento 1,5 kilometru dlouhý okruh, který začíná přímo v malebných Pustevnách, vás zavede do chráněné krajinné oblasti plné přírodních krás a překvapení. Je to skvělá příležitost, jak se propojit s českou přírodou a poznat něco nového, co není jen o horských výstupech.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Co na Stezce Uvidíte a Zažijete?

 

Stezka je navržena tak, aby zábavnou formou představila místní faunu – a to prostřednictvím nádherných dřevěných soch zvířat. Tyto unikátní sochy, vytvořené během uměleckého sympozia přímo na Pustevnách, jsou rozmístěny podél trasy a čekají na objevení. Potkáte zde majestátního medvěda, tajemného rysa, hbitého zajíce, žoviální žáby nebo třeba rozpustilá prasata. U každé sochy najdete informační tabuli, která vám odhalí fascinující fakta o daném zvířeti a jeho roli v místním ekosystému.

Pro ty nejmenší (a nejen pro ně!) jsou na tabulích připraveny interaktivní úkoly. Děti se mohou porovnat se zvířátky, což přidává k procházce hravý a vzdělávací prvek. I když stezka není značená, nemusíte se bát zabloudění – jednotlivé tabule a zvířata jsou vždy v dohledové vzdálenosti, takže se můžete soustředit na objevování.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Praktické Informace pro Návštěvníky

 

Celá procházka vám zabere přibližně 45 minut a je navržena tak, aby ji zvládly i děti už od dvou let. Trasa se vine loukami a lesem a i když místy stoupá do prudšího kopce, odmění vás krásnými výhledy a čerstvým vzduchem. Vzhledem k terénu však stezka není vhodná pro kočárky.

Nástup na stezku najdete pohodlně přímo v Pustevnách u lyžařského areálu, nedaleko nástupní stanice lanovky Ráztoka–Pustevny. Parkování je možné na zpoplatněném parkovišti, které je vzdálené zhruba 450 metrů od začátku stezky. Důležité je pamatovat, že v zimní sezóně je stezka z bezpečnostních důvodů uzavřena. Vstup na stezku je zdarma, což z ní činí skvělou a dostupnou aktivitu pro každého, kdo chce strávit čas v přírodě a poznat Beskydy trochu jinak.

Užijte si objevování této unikátní naučné stezky!

 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Zdroj foto: www.slevomat.cz

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Správa železnic, s. o., informuje, že od 27. 6. od 7:10 hod. nepřetržitě do 30. 6 proběhne výluka v úseku Štramberk - Veřovice na trati 271 Hranice na Moravě - Bohumín - Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka. Dopravce České dráhy, a.s. proto musí přistoupit k opatřením:

Po dobu výluky budou všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku (Kopřivnice) – Štramberk – Veřovice.

Cestující do/ z Veřovic a Ženklavy využijí pro přestup mezi NAD a vlakem stanici Kopřivnice. Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

Výlukový jízdní řád obsahuje pouze vlaky dotčené výlukou.

První den výluky jsou vlaky nahrazeny ND od vlaku Os 23105 a Os 23106. Poslední den výluky jsou poslední vlaky nahrazeny ND Sp 3370 a Os 23179.

V různých úsecích na trati Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport – Veřovice jedou vybrané vlaky v odlišných časových polohách proti pravidelnému JŘ. Ve výlukovém JŘ jsou tyto spoje vyznačeny modře.

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Kopřivnice – před staniční budovou

Štramberk – autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava – autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice – před staniční budovou

 

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Přílohy
pdfVýlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025 [pdf, 869 kB]
Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025