Deště poničily Šipku, naleziště neandrtálců ve Štramberku

Až do odvolání se nesmí turisté ve Štramberku ani přiblížit k jeskyni Šipka. Národní přírodní památku, která je světově známá díky objevu čelisti neandrtálského dítěte v roce 1880, poničily nedávné deště.

„Spadl tam kámen ze stropu, jsou tam znatelné posuny kamenných bloků,“ popsal starosta David Plandor (Změna pro Štramberk - Nezávislí). Dodal, že radnice povolala soudního znalce, jenž stav jeskyně posoudil. „Doporučil větší monitoring, stanovil rozsah změn i případná sanační opatření, aby se zamezilo pádu dalších kamenů,“ sdělil.

Zatímco v krasové jeskyni hrozí pád kamenů, v okolním Národním sadu zase kvůli podmáčené půdě hrozí pády stromů. Město proto zakázalo vstup do sadu i Šipky. „Je to na dva týdny a pak uvidíme. Mezitím doděláme monitoring a možná i sanaci. Zabezpečíme ty kamenné bloky, protože jich tam je údajně víc, které by mohly spadnout,“ vysvětlil Plandor s tím, že zákazem chtěli eliminovat riziko úrazů.

 

Jeskyně šipka štramberk

 

Podle něj to naštěstí nevypadá na to, že by poškození jeskyně bylo rozsáhlejší. „Spíš je to lokální záležitost,“ zmínil a doplnil, že z pohledu znalce jde o střední riziko.

Viníkem jsou, jak řekl starosta, hlavně mimořádně silné dešťové srážky, které v jiných místech severní Moravy a Slezska vyvolaly ničivé povodně. „Pak taky zvětrávaní horninového masivu a vliv seizmicity, což jsou odstřely v nedalekém lomu vápence. Ty deště ale měly největší vliv,“ ujistil.

Unikátní lokalita

Rozvolnění skalních partií a kamenných bloků ovšem není pro existenci místa coby archeologického naleziště problémem. Myslí si to alespoň Jakub Jirásek z katedry geologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

„Je to poměrně unikátní lokalita, která už ale byla zničena výzkumem. Našla se příliš brzy a tehdy ti archeologové měli jiné metody a postup než dnes. Naprostou většinu vytěžili, přeseli, a z toho mají ty nálezy. Ale skoro nic tam už není,“ objasnil Jirásek.

Upozornil, že sondy, které provedli odborníci v pozdějších letech, ukázaly, že nějaký nedotčený sediment v lokalitě Šipky ještě je. Jedná se však jen o zbytky. „Takže i kdyby se celá ta jeskyně sesypala, jako že jí to nepřeji, tak se tomu nalezišti nestane nic. Protože až budou peníze a archeologové budou mít pocit, že je potřeba ty zbytky dozkoumat, tak se to udělá,“ uvedl Jirásek.

Zopakoval, že změny a posuny kamenných bloků nic neznamenají. „Neničí se archeologické naleziště, takže geologie nebo archeologie určitě neutrpí. Jde hlavně o vizuální stránku. Je to turistické místo, a tím pádem velké riziko,“ řekl odborník na geologii, který poznamenal, že kdyby jeskyně Šipka nebyla přírodní památkou, tak by se o ni město asi dokázalo postarat efektivněji a rychleji. „Kdežto v případě národní přírodní památky jsou složitější postupy, než se dospěje k sanaci,“ uzavřel Jirásek.

 

Zdroj: www.novinky.cz, foto: Jiří Jurečka

LIDL - otevření nové pekárny a plného provozu od 26. 10. 2024

V posledních dnech probíhaly stavební úpravy prodejny LIDL v Kopřivnici, Štefánikova ulice.

 

Na co se obyvatelé Kopřivnice a okolí mohou těšit v místní prodejně Lidl!

Po úspěšné rekonstrukci se tak místní zákazníci budou moci těšit na čerstvě upečené pečivo přímo z prodejny. Od voňavých rohlíků a baget až po sladké buchty a koláče – nabídka bude pestrá a uspokojí i ty nejnáročnější chuťové buňky.

 

Pravděpodobné otevření nové pekárny a plného provozu prodejny se plánuje na 26. října 2024.

 

Toto je ilustrační foto

Ilustrační foto

 

Zákaznický servis LIDL

Odstávka vody SMVAK OSTRAVA 17. října 2024

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
116907   část obce Hájov, dle mapového podkladu 17.10.2024 08:00 17.10.2024 14:00 Umožněno předzásobení Výměna uzávěru

 

PŘÍBOR HÁJOV

Odstávka elektrické energie dne 30. 10. 2024, 07:45–11:30 - ČEZ

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
9. května

č. p.  1158, 1161, 1164-1181, 1183, 1184, 1185, 1186, 1191, 1192, 1194, 1196, 1197, 1203, 1288, 1482, 1525

Boženy Němcové

č. p.  1231, 1233, 1237, 1238, 1240, 1241, 1242, 1243

Hluboká

č. p.  1244, 1248, 1250, 1251, 1252, 1253, 1674

Kubínova

č. p.  1198-1202, 1226, 1227, 1615, 1623

Lesní

č. p.  1214, 1217, 1220, 1221, 1234, 1254-1259, 1261-1266, 1268, 1269, 1277-1281, 1473, 1474, 1481, 1538, 1575, 1578, 1586, 1596, 1645, 1668, 1679, 1684, 1699, 1702

Luční

č. p.  1282, 1283, 1284, 1526, 1527, 1528

Osvobození

č. p.  1271, 1273, 1274, 1276, 1285, 1287, 1624

Říční

č. p.  1187, 1188, 1189, 1190

Sadová

č. p.  1245, 1247, 1608, 1617, 1626, 1656, 1662, 1675, 1676

č. ev.  18

Zahradní

č. p.  1476-1480, 1532-1537, 1637

kat. území Klokočov u Příbora (kód 735370)

parcelní č. 42/1, 57/2, 455/1, 455/8, 455/11, 455/12, 455/15, 476/1, 540/1, 561, 574, 584/3, 722/2, 723/8, 723/9, 726/1, 728/6, 728/11, 728/12

plánovaná odstávka č. 110060979856

 

čez odstávky Klokočov

Odstávka elektrické energie dne 9.10.2024 od 07:15 do 15:30 - ČEZ

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Frenštátská

č. p.  478

 

plánovaná odstávka č. 110060975508

 

čez odstávky Frenštátská Příbor

Odstávka elektrické energie dne 8.10.2024 od 07:15 do 19:15 - ČEZ Příbor (okres Nový Jičín)

 

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
9. května

č. p.  1130, 1131, 1132, 1135-1143, 1145, 1147, 1150, 1151, 1152, 1154, 1156

Juráňova

č. p.  492, 612-616, 619, 1591

Křivá

č. p.  264, 265, 266, 267, 274, 281

Místecká

č. p.  286, 287

Na kamenci

č. p.  650, 651, 692, 701

Pod hradbami

č. p.  268, 269, 270, 271

Tovární

č. p.  1228, 1230, 1232

Tržní

č. p.  272, 275, 276, 278, 280

kat. území Klokočov u Příbora (kód 735370)

parcelní č. 180/2
 
Odstávka 8.10.2024

Domovskou trať Slovenské strely přetnulo mošnovské letiště

V 84. díle seriálu Zaniklé tratě se podíváme na lokálku, jejíž počáteční úsek přetnula přistávací dráha letiště Mošnov, a další část byla později opuštěna kvůli stavbě seřaďovacího nádraží kopřivnické Tatry. Zamíříme na domovskou dráhu legendární Slovenské strely ze Studénky místního nádraží do Kopřivnice.

 

mapa

 

Pokusů postavit železniční spojení Kopřivnice a Severní dráhy císaře Ferdinanda bylo hned několik. První v roce 1872 zmařilo plánované křížení s průplavem Odra – Dunaj a nakonec i ekonomická krize, druhý pokus v roce 1875 zase nedostatek peněz.

 

vlak

 

Úspěšní byli až bratři Gutmannové, spolumajitelé Vítkovického horního a hutního těžířstva, kteří měli peněz dost. Gutmannové koupili ve Štramberku vápencový lom Kotouč a potřebovali vytěžený kámen co nejlaciněji a nejjednodušeji dovážet do vítkovických hutí.

 

vlak 2

 

Jenže doprava koňskými povozy ze Štramberka do Studénky, kde se vápenec překládal do vagonů, byla příliš složitá. Bratři se proto rozhodli postavit mezi Štramberkem a Studénkou úzkorozchodnou neveřejnou dráhu. To se ovšem nelíbilo místním. Tak dlouho si stěžovali ve Vídni, až nakonec vznikl projekt normálněrozchodné veřejné železnice.

 

vlak 3

 

První vlaky mezi Studénkou, Příborem, Kopřivnicí a Štramberkem projely těsně před Vánocemi v roce 1881, osobní doprava na trati začala fungovat asi až o půl roku později. Provozní délka trati byla 18,285 km, stavební délka 18,545 km, maximální sklon 17 % a nejmenší poloměr oblouku 125 m.

 

vlak 4

 

Dopravu na místní dráze zajišťovaly nejprve parní lokomotivy pozdější řady 310.9 a 422.9, v roce 1930 se na trati objevil první motorák, věžák M120.401. Zajímavé je, že byl později, už jako M120.903, přestavěn na pohon zemním plynem. U Příbora se totiž nacházelo jeho ložisko, a tak byla u kolejí postavena čerpací stanice. Doklady o tom, jak spolehlivý byl provoz na plyn, se však nedochovaly.

 

vlak 6

 

Protože se na dráhu v Kopřivnici napojovalo vlečkové kolejiště vagonky Tatry, je logické, že se na trati do Studénky zajížděly všechny tatrovácké výrobky. Ať už vagony nebo motorové vozy. Svoje první kilometry tady najela i slavná Slovenská strela.

 
vlak 7
 

Trať byla zestátněna až v roce 1951, jako jedna z posledních. V tu dobu se už začalo mluvit o jejím částečném konci. U Mošnova se totiž mělo začít stavět velké letiště a jeho přistávací dráha by křížila koleje. Letadla dostala přednost a 1. června 1959 byla zprovozněna přeložka a původní úsek mezi Studénkou a Sedlnicemi byl snesen.

 

vlak 8

 

Druhý úsek mezi Příborem a Kopřivnicí byl nahrazen v březnu 1979. Kvůli nárůstu výroby nákladních automobilů v Tatře bylo nutné postavit kapacitní seřaďovací nádraží, jenže u staré tratě pro něj nebylo místo. Vznikla proto další přeložka, kvůli které zanikla stanice Lubina, dříve Drnholec nad Lubinou a vlastně i staré nádraží v Kopřivnici.

 

vlak 9

Přes rybníky k letišti

V tomto díle Zaniklých tratí se nejprve podíváme na místní nádraží ve Studénce. Zjistíme, že budova nikdy nesloužila cestujícím. Ukážeme si polorozpadlé depo místní dráhy a vysvětlíme si, co znamenal termín Dynalkol.

Samozřejmě se projdeme po ikonických mostech. Nejprve po soumostí přes říčku Mlýnku, potom přes ocelový most přes Odru a nakonec i přes dlouhý inundační most. Zhruba před 15 lety na nich byly koleje a používaly se k odstavování správkových vozů, dnes po nich vede alespoň cesta pro pěší a cyklostezka.

 

vlak 5

 

Ukážeme vám nejstrmější úsek zrušené části tratě, a také místo, kde od roku 1947 stávala zastávka Albrechtičky. Podíváme se až k plotu mošnovského letiště. S kamerou jsme zašli co nejblíže místu, kde stávala stanice Sedlnice, před několika lety ovšem na jejím místě vznikly obří skladovací haly. Aspoň, že nám zbyly historické fotky.

 

vlak 10

Od Příbora do Kopřivnice

Nevynechali jsme ani druhý zaniklý úsek. Začneme hned na jeho začátku za Příborem. Těleso dráhy je tam velmi dobře patrné, místy slouží jako cesta. Na kraji Kopřivnice jsme objevili původní mostek přes Sýkoreček a zjistili jsme, že staré kopřivnické nádraží stále stojí, jen se v jeho areálu dnes vyrábí nábytek.

 

vlak 11

 

I přes několik zaniklých úseků trať ze Studénky do Kopřivnice za téměř 150 let existence mnohokrát obhájila svůj smysl. Naposledy v roce 2015, když z ní byly vyvedeny koleje na mošnovské letiště. No, a Slovenská strela po ní z Kopřivnice vyráží dodnes.

 

Zdroj: www.idnes.cz