E neschopenka

DESATERO PRO POJIŠTĚNCE

ENESCHOPENKA


aneb co se mění a co zůstává

 

1. Pokud onemocníte a ošetřující lékař vás uzná dočasně práce neschopným, od 1. 1. 2020 vám dá pouze průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce (ne již 3 díly papírové neschopenky).

 

2. Od lékaře můžete odejít přímo domů, protože už není třeba předávat, posílat či jinak doručovat zaměstnavateli papírovou neschopenku ani žádné jiné formuláře. Nemění se Vaše povinnost dodržovat režim stanovený lékařem a povinnost umožnit kontrolu jeho dodržování v prvních 14 dnech nemoci i zaměstnavateli, kterému z tohoto důvodu v uvedených dvou týdnech nahlašujete případnou změnu místa pobytu a vycházek.


3. Nadále také máte povinnost nahlásit neprodleně zaměstnavateli (telefonicky, SMS zprávou, e-mailem), že jste onemocněli a lékař vás uznal dočasně práce neschopným.

 

4. Průkaz práce neschopného, který vám lékař vytiskne a předá, je vaším dokladem, máte v něm zaznamenán termín příští návštěvy lékaře, čas povolených vycházek, záznam o nástupu/propuštění z lůžkové péče, záznam o předání do péče jiného lékaře apod., předkládáte ho také případné kontrole z OSSZ.


5. Nemusíte sami žádat o náhradu mzdy ani o nemocenské, peníze obdržíte stejným způsobem, jako vám zaměstnavatel vyplácí mzdu (na stejný účet nebo adresu). V případě, že dostáváte mzdu v hotovosti, prostřednictvím držitele poštovní licence na adresu do ciziny nebo do ciziny na účet jiného peněžního ústavu než banky, postupujete jako v následujícím bodě. Pořád přitom platí, že nemocenské vyplácí OSSZ do 30 dnů od doručení řádně vyplněných podkladů pro výplatu dávky.


6. Chcete-li nemocenské poslat jiným způsobem nebo na jiný účet než je vám zasílána výplata, musíte tuto skutečnost sdělit OSSZ. Nejjednodušší je použít k tomu tiskopis „Žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti“ (k dispozici je na webu ČSSZ), který lze odeslat elektronicky z ePortálu ČSSZ (zde je i ke stažení a ručnímu vyplnění) nebo písemně poštou na OSSZ, pod kterou spadá váš zaměstnavatel.


7. Veškeré podklady a údaje k výpočtu nemocenského obdrží OSSZ elektronicky přímo od vašeho zaměstnavatele (u OSVČ má OSSZ potřebné údaje ve své evidenci). Informace o vyměřovacím základu, ze kterého se počítá výše dávky, bude jako dosud uvedena formou zprávy pro příjemce (při výplatě bankovním převodem) nebo na složence.


8. Jste-li osoba samostatně výdělečně činná - OSVČ (dobrovolně účastná nemocenského pojištění), bude vám nemocenské zasláno na účet, ze kterého hradíte pojistné na nemocenské pojištění, nebo na adresu, kterou eviduje vaše OSSZ v souvislosti s vyplácením dávek. Pokud chcete nemocenské poslat jiným způsobem nebo na jiný účet, musíte to sdělit OSSZ. Postup je stejný, jako výše u zaměstnanců a využívá se i stejný tiskopis „Žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti“.


9. Pokud vás během pracovní neschopnosti přebírá do péče jiný lékař, postačí předložit mu průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce (je na něm uvedeno číslo neschopenky).


10. Zaměstnavateli nepředáváte žádné doklady o trvání pracovní neschopnosti ani o jejím ukončení, všechny tyto informace se dozví elektronicky z ČSSZ. Stejně jako jste však povinen informovat zaměstnavatele o Vaší návštěvě u lékaře a vzniklé pracovní neschopnosti, máte tu samou povinnost i u jejího trvání a ukončení.

 

Více informací k eNeschopence: www.cssz.cz/eneschopenka. Konkrétní informace k nároku, výši a výplatě nemocenského sdělí příslušná
OSSZ (kontakty na jednotlivá pracoviště zde: www.cssz.cz/cz/kontakty) nebo odborníci call centra nemocenského pojištění na bezplatné
informační telefonní lince 800 050 248.

Změna termínu svozu směsného komunálního odpadu

 

Vážení občané,

upozorňujeme Vás, že z důvodu nepříznivého počasí nebude ve středu 9. července 2025 probíhat pravidelný svoz směsného komunálního odpadu.

Mimořádný náhradní termín svozu je stanoven na čtvrtek 10. července 2025.

Děkujeme za pochopení.

 

Změna termínu svozu směsného komunálního odpadu [Jiří Jurečka]

Příbor digitalizuje ekonomiku: méně papíru, více efektivity

Digitalizace veřejné správy není jen trend, ale nezbytný krok k modernímu, efektivnímu a přehlednému fungování úřadů. Město Příbor jde v tomto směru příkladem a už několik let postupně zavádí elektronické nástroje, které šetří čas i papír.

Již v roce 2018 město sjednotilo své agendy do informačního systému, který odstranil zbytečné duplicity, snížil chybovost a umožnil elektronické schvalování dokladů.

Od roku 2024 je Příbor také součástí pilotního projektu, který přinesl elektronické podepisování a archivaci účetních dokladů. 

„Přestali jsme tisknout faktury i tzv. průvodky a všechny dokumenty nyní podepisujeme a ukládáme jen elektronicky. Je to přehlednější a rychlejší,“ říká Bc. Karla Chybová, vedoucí odboru finančního.
Nově systém automaticky zakládá i elektronické průvodky do spisové služby a pro každou fakturu vytváří samostatný spis, což zlepšilo dohledatelnost dokumentů.

Město tímto krokem nejen zefektivňuje svou práci, ale také se připravuje na legislativní změny, které od roku 2027 uloží veřejným institucím povinnost vést účetnictví výhradně elektronicky.
„Elektronické podepisování a archivace jsou dalším krokem k moderní veřejné správě. Věříme, že se brzy rozšíří i do dalších oblastí,“ doplnila Karla Chybová.

Běžný provoz kompostárny od 07.07.2025

Informujeme občany o návratu běžného provozu kompostárny na Točně, a to od 7.7.2025.

Provozní doba
Pondělí: 07.00 - 18.00
Úterý: 07.00 - 15.00
Středa: 07.00 - 15.00
Čtvrtek: 07.00 - 18.00
Pátek: 07.00 - 15.00
Sobota: 07.00 - 12.00

Provozovatelem je firma Recovera Využití zdrojů a.s.,
správce technologie: Kamil Sarka Dis., tel.: 773 762 558, kamil.sarka@veolia.com,
obsluha kompostárny: Jaromír Šedý, tel.: 602 590 186.

Občané města Příbora mohou na kompostárnu vozit a zdarma odevzdávat veškerý bioodpad ze zahrad – jako např. větve, trávu, listí či rostliny, které si nechtějí kompostovat sami.

 

Běžný provoz kompostárny od 07.07.2025

Odstávka pitné vody 07.07.2025

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 07.07.2025 od 08:00 do 14:00 hod.na ulicích Šafaříkova a Jiráskova.

 

Odstávka pitné vody 07.07.2025

Opravy komunikací začnou 15. července

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali, že od pondělí 15. července 2025 budou na území našeho města zahájeny opravy komunikací na celkem 14 úsecích. Opravy budou probíhat postupně podle předem stanoveného harmonogramu prací, který byl sestaven s cílem co nejméně omezit běžný provoz a život ve městě.

Práce budou zahrnovat frézování a pokládku nových povrchů vozovek, případně i opravy podkladních vrstev a výměnu obrub kolem komunikací. Bude nutné přistoupit k částečnému omezení dopravy, případně k dočasným objízdným trasám. O všech konkrétních omezeních budeme průběžně informovat na webových stránkách města a sociálních sítích města.

Prosíme vás o pochopení a strpění dočasného stavu v době realizace prací. Jsme si vědomi, že stavební činnost může dočasně narušit běžný chod města, věříme však, že výsledek – bezpečnější a kvalitnější komunikace – přinese užitek nám všem.

V příloze naleznete k jednotlivým úsekům uzavírky a harmonogram prací.

 

Opravy komunikací začnou 15. července

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Přijďte si obzvláštnit letní večery sledováním nejnovějších filmů tohoto roku. Město Příbor si i letos připravilo LETNÍ KINO v městském parku Příbor každý sobotní červencový večer. Začínáme už tuto sobotu 5. 7. od 21:30 hodin. Program Vás rozesměje a možná se i budete bát. Každopádně to bude fajn strávený večer i s menším občerstvením. Dorazíte za námi? Vstupenky zakoupíte v TIC Příbor nebo na místě. Moc se těšíme. 🥰

V případě nepříznivého počasí se program ruší.

 

Letní kino v městském parku Příbor 2025