Město Příbor předkládá záměr pronajmout garáž na ul. U Tatry 1485 v Příboře.
Celková výměra 15 m2.
Minimální nájemné 647 Kč/m2/rok.
Bližší informace a podmínky v přiloženém záměru.
Když během nedávných povodní vyřadila velká voda řeky Bělá z provozu most v obci Česká Ves na Jesenicku, přispěchali na pomoc na žádost IZS specialisté z Excalibur Army, kteří za tři dny vybudovali důležité provizorní přemostění. Klíčovou roli mechanického hrdiny sehrála v tomto případě osmikolová Tatra Force. Ukážeme vám, co se dělo.
Společnost Excalibur Army spadá pod skupinu Czechoslovak Group, kde najdete i automobilku Tatra. Není proto divu, že když složky integrovaného záchranného systému (IZS) požádaly o pomoc s provizorním přemostěním řeky Bělá specialisty z Excaliburu, dorazila na místo osmikolová Tatra Force s důležitým nákladem.
Konkrétně v obci Česká Ves na Jesenicku došlo ke spojení dvou mostních systémů vlastněných Excalibur Army, a to AM 70 EX a AM 50 EX s nosností 70 a 50 tun, které vytvořily pro IZS tolik důležité spojení mezi oběma částmi obce. Původní most totiž zničila velká voda.
Instalace přemostění trvala tři dny a spolupracovali na ní kromě specialistů z Excaliburu také vojáci, policisté i hasiči. Zástupci Czechoslovak Group upozorňují na extrémní složitost instalace, která vlastně probíhala nadvakrát, protože v původním místě nebylo možné most dokončit. Podmínky v řece i okolí totiž nebyly vůbec dobré a terén pro pokládku musel být náročně upraven.
A jak taková instalace probíhá? Zástupci Czechoslovak Group na svém webu zveřejnili stručný postup a přidali fotografie ze zásahu.
Aktuálně provizorní most užívají výhradně složky IZS a není určen pro používání veřejností. Platí na něm specifická pravidla ohledně rychlosti, brzdění i akcelerace. Jakékoli prudké změny jízdy jsou nepřípustné. Pěší mohou chodit výhradně středem.
Na místě provizorní most podle slov Excalibur Army zůstane tak dlouho, dokud to situace bude vyžadovat. Už od svého položení je využíván pro ostré zásahy. Tedy díky všem, kteří se na této pomoci podíleli! A také všem, kteří nějakým způsobem pomáhali při nedávných povodních.
Zdroj: www.garaz.cz
Třetí generace těžkých náklaďáků Tatra Force přijíždí s několika zásadními technickými vylepšeními, která ji posouvají ještě dál do 21. století. Nejdřív kvůli ní ale musela jiná tatra zemřít.
Je konec. Po více než čtyřech dekádách legendární Tatra 815 musela definitivně do důchodu, aby udělala místo mnohem sofistikovanější platformě třetí generace modelové řady Force. Ta s sebou kromě jedné z nejbezpečnějších kabin na trhu, zcela nové přístrojové desky nebo vylepšeného systému vytápění a klimatizace přiváží hned tři zásadní technologická vylepšení, na která stojí za to podívat se detailně. Tak pojďme na to!
K Tatře neodmyslitelně patří vzduchem chlazené vidlicové motory, a i když si do „forsky“ můžete objednat zahraniční motory Cummins a Caterpillar, jádrem výrobního programu jsou stále osmi- a dvanáctiválcové diesely vlastní konstrukce (V8 označený řada T3-928 a V12 jako řada T3-930), které se vyznačují velkou mírou unifikace.
Dvanáctiválce se vrátily do nabídky po téměř třech dekádách – jejich vysoký výkon totiž najde využití ve speciálních vozidlech pro armádu a bezpečnostní složky, ale také u záchranářů a v těžkém průmyslu.
Nové jednotky nesou označení „RE“ a přinášejí celou řadu zlepšení: jsou osazeny turbodmychadly značky ČZ a jsou také vybaveny mechanickým řadovým vstřikovacím čerpadlem paliva rovněž od české společnosti Motorpal s tím, že jsou zcela nově opatřeny elektronicky řízeným regulátorem napojeným na elektronickou řídicí jednotku motoru.
Tyto novinky umožňují implementaci moderních elektronických systémů vyžadovaných legislativou pro provoz vozidel v EU (GSR – General Safety Regulation), ale také zvyšujících bezpečnost a efektivitu, případně umožňujících použití systémů automatizovaného řízení nebo dálkového ovládání. Tatra Force třetí generace tak může být vybavena třeba systémem nouzového brzdění nebo adaptivním tempomatem, ale je také možné například elektronicky omezovat otáčky motoru v závislosti na zařazeném rychlostním stupni převodovky atd. V neposlední řadě lze díky elektronickému řízení motorů Tatra řady „RE“ monitorovat jejich parametry a chod pomocí palubního počítače a prostřednictvím digitální palubní desky.
Tatra počítá s vývojem motorů i do budoucna, což dokládají plány na výstavbu nové zkušebny. Tato investice spolkne přes 100 milionů korun. Zároveň dále probíhá vývoj alternativních pohonů pro vozidla rodiny Tatra Force e-Drive: vodíkového (FCEV), plug-in hybridního (PHEV) a čistě elektrického s baterií (BEV) a elektrického doplněného o range extender (REX)).
Nové motory V8 RE a V12 RE jsou k dispozici ve třech verzích (Euro III, Euro V a bez emisní normy pro speciální účely) a s výkony od 300 po 368 kW (osmiválec), resp. 440 až 515 kW (dvanáctiválec). I přes elektronické řízení motoru dokážou fungovat i na alternativní paliva (např. vysoce sirnatá paliva nebo letecký petrolej) a zároveň plní předepsané standardy elektronické kompatibility a ochrany při použití ve vojenských aplikacích. Jsou také stále připraveny na provoz v extrémních podmínkách, o čemž svědčí startovatelnost i v teplotách do -32 °C.
Nové elektronicky řízené motory umožňují nasazení automatizovaných a automatických převodovek Allison a ZF. Tatra však nabízí také vlastní nový systém řazení manuální převodovky Tatra nazvaný F-shift, který představuje výrazný modernizační posun. Systém F-shift dostal nově řadicí páku s „háčkovou“ kulisou, ovšem spojení řadicí páky a převodovky je elektronické, nikoliv mechanické. Stejně jako u klasického manuálu tak vyšlápnutím spojky a přesunutím páky zvolíte požadovaný rychlostní stupeň, oproti minulosti už ale nemusíte čekat na signál potvrzení fyzického zařazení rychlosti, abyste mohli pustit spojku, můžete ji pustit hned – o všechno ostatní se totiž postará elektronika, která vyšle pokyn do převodovky a dokončí proces zařazení. Každé přeřazení je tak pro řidiče komfortnější a rychlejší, elektronika zároveň pohlídá, aby se nepoškodilo pohonné ústrojí například „přetočením“ motoru.
Převodovce Tatra se systémem F-shift zůstala možnost předvolby rychlostního stupně – řidič tak může předem navolit požadovaný převod manuálním přeřazením v kulise, samotný proces přeřazení ale začne až v momentě sešlápnutí spojkového pedálu, což se hodí obzvlášť při jízdě v terénu.
Aktuálně je deseti- a čtrnáctistupňová manuální převodovka v nabídce v celé řadě variant, brzy však dojde k racionalizaci programu - zákazníci si tak budou moci vybírat z odladěných kombinací pohonných jednotek, převodovek a typů podvozku (podle počtu připojitelných předních náprav nebo provedení s redukcemi či bez redukcí atd.). To usnadní volbu zákazníkům i výrobu automobilce.
Fyzické nadimenzování převodovky Tatra se systémem F-shift odpovídá vyššímu výkonovému potenciálu nového dvanáctiválce – zvládá tak vstupní točivý moment 2300 až 2600 Nm oproti dřívějším 2100 Nm. Ještě vyšší výkon, konkrétně až 800 kW s točivým momentem až 3 800 Nm, pak má dokázat přenést chystaná automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (typ CVT), kterou Tatra právě in-house vyvíjí.
Pro Tatru je typická konstrukce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – tou je kopřivnická automobilka známá již celé století. Od poloviny 60. let se používalo řešení s tzv. nepravou planetou, polonápravy tak byly oproti sobě předsunuté o 51 mm (u provedení bez redukce byly předsunuté levé polonápravy před pravými, s redukcí naopak ty pravé). Různá provedení aut tak musela mít nejen přizpůsobené rámy, ale také komponenty vzduchotechniky, vedení kabelových svazků a další konstrukční prvky. Dokážete si představit tu výrobní komplexitu…
Tomu je ale nyní konec, třetí generace Tatra Force (ale i nejnovější třetí generace Tatra Phoenix) dostala nové řešení s tzv. pravou planetou, které znamená vysokou míru unifikace podvozků a jejich součástí, protože jsou vždy předsunuty levé polonápravy před pravými, a to jak v případě provedení s redukcemi v kolech, tak bez redukcí.
Vývoj náprav s tzv. pravou planetou trval sedm let a testy neprobíhaly jen na zkušebních stolicích v laboratorním prostředí, ale i v reálném provozu – prototypy najezdily statisíce kilometrů na tatrováckém polygonu i v ostrém nasazení u zákazníků.
Kromě unifikace výrobní přináší nové technické řešení také zvýšení užitečného zatížení řiditelných náprav až 12 tun (u neřízených dokonce až 16 tun) při zachování vysoké spolehlivosti provozu, a to i v těžkém terénu, kam jsou Tatry Force nejčastěji nasazovány. Další výhodou je možnost instalace bubnových nebo kotoučových brzd pro verze bez redukce i s redukcí v kolech (dříve se kotoučové brzdy nabízely jen pro verze bez redukce).
Jak sami vidíte, vlastní vývoj Tatry rozhodně nespí – automobilka dokáže přicházet s vlastními technickými řešeními s vysokou mírou inovace. Výsledkem jsou vysoce specializované nákladní stroje upravené přesně podle potřeb zákazníka a perfektně připravené pro nasazení v těch nejtěžší podmínkách.
Ve spolupráci s odborníky z VUT Brno a ze společnosti Motorpal konstruktéři v Tatře připravují i vývoj spalovacích vzduchem chlazených motorů plnících budoucí normu Euro VII. V této souvislosti automobilka bude usilovat o získání dotační podpory a výsledky tohoto vývoje mohou být k dispozici již koncem tohoto desetiletí. Třetím rokem také běží spolupráce s pražskou ČVUT, kde probíhají výzkumné práce na experimentálním jednoválcovém vzduchem chlazeném motoru spalujícím plynný vodík. Dosavadní výsledky jsou velmi slibné a během letošního roku by mělo padnout rozhodnutí o stavbě prvního prototypu kompletního osmiválcového motoru, který se jeví jako slibná alternativa k nízkoemisním pohonům.
Zdroj: www.garaz.cz
Ve čtvrtek 24. dubna 2025 se v salonku piaristického kláštera v Příboře uskutečnilo tradiční setkání dárců krve, krevní plazmy a kostní dřeně. Město Příbor prostřednictvím Komise pro občanské záležitosti pořádá toto setkání každoročně jako projev úcty a vděku těm, kteří neváhají darovat to nejcennější – naději a život.
Za město Příbor přišel dárcům osobně poděkovat místostarosta pan Valentin Putala.
„Hluboké poděkování patří lidem, kteří si ho opravdu zaslouží – dárcům. Nebyl a není Vám lhostejný osud svých bližních. Životy mnohých z nás jsou někdy odkázány právě na dar nejcennější, jedinečný a nenahraditelný… a tím je krev. Proto Vám chci za všechny vyjádřit hlubokou úctu a veliké poděkování,“ popřál Valentin Putala, místostarosta města.
Děkovná slova připojila i předsedkyně Komise pro občanské záležitosti paní Věra Kovaříková, která ocenila nejen ochotu, ale i vytrvalost, s jakou příborští dárci pravidelně pomáhají.
Oceňování bezpříspěvkových dárců krve Českým červeným křížem probíhá již více než šedesát let. Cílem této aktivity je zvýšit společenskou prestiž dárcovství a připomenout, že každý odběr může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Od roku 2020 ČČK oceňuje rovněž dárce krvetvorných buněk.
Letos bylo na slavnostní setkání pozváno devět bezpříspěvkových dárců krve a plazmy, včetně jednoho dárce kostní dřeně. Významných ocenění dosáhli:
• Lukáš Dlouhý – 40 odběrů, Zlatá medaile prof. MUDr. Jana Janského
• Lucie Krejčí a Zdeněk Skála – 80 odběrů, Zlatý kříž ČČK III. třídy
• Marie Monsportová a Kateřina Skálová – 120 odběrů, Zlatý kříž ČČK I. třídy
• Věra Kopačková a Karel Till – přes 160 odběrů, Zlatý kříž ČČK I. třídy
• Radomír Slovák – více než 330 odběrů, Plaketa ČČK Dar krve – dar života
• Václav Putala – dárce kostní dřeně, Plaketa prof. MUDr. Milana Haška
Všem oceněným byly předány dárkové koše jako symbol vděku za jejich výjimečnou lidskost a solidaritu.
Setkání se neslo v přátelské a uvolněné atmosféře, kterou umocnilo i kulturní vystoupení žáků Základní umělecké školy v Příboře.
Ještě jednou děkujeme všem dárcům – těm, kteří darují krev, plazmu či kostní dřeň. Svým rozhodnutím darují něco, co je nenahraditelné – šanci na život. Děkujeme!
Město Příbor, prostřednictvím Městské policie Příbor v rámci prevence kriminality, připravilo pro veřejnost odbornou přednášku na téma Bezpečnost dětí na sociálních sítích, která se uskuteční v pondělí 28. dubna 2025 od 16:30 hodin v salonku ve 2. patře Kulturního domu v Příboře.
Digitální svět je každodenní součástí života dětí a dospívajících. Sociální sítě nabízejí prostor pro komunikaci, zábavu i sebevyjádření – zároveň však přinášejí řadu rizik, která si dospělí často neuvědomují nebo podceňují.
Pozvání k přednášce přijala por. Mgr. Darina Veselá z oddělení prevence Krajského ředitelství policie ČR, Moravskoslezského kraje, která se dlouhodobě věnuje prevenci kriminality u dětí a mládeže. Účastníky seznámí nejen s konkrétními hrozbami online prostředí, ale nabídne také praktické rady, jak děti vést k odpovědnému chování na internetu.
Součástí programu budou témata jako:
• závislost na sociálních sítích,
• ovlivňování a manipulace dětí,
• kyberšikana a obrana proti ní,
• rizikové sdílení informací (sexting, sharenting apod.),
• online podvody,
• protiprávní jednání dětí v online prostoru a jejich trestní odpovědnost,
• tvorba bezpečného digitálního prostředí pro děti.
Akce je určena široké veřejnosti. Vstup je zdarma.
„Téma online bezpečnosti je dnes důležitější než kdy dřív. Děti potřebují nejen ochranu, ale také pochopení a vedení. Touto akcí chceme nabídnout rodičům praktickou pomoc a otevřený prostor pro diskuzi,“ uvedl Jan Malík, starosta města Příbora.