Jmenuje se Tatra Grafit, říká se jí české Lamborghini a skoro nikdo ji nezná. Český supersport měl jet rychlostí až 341 km/h

Nejznámějším českým supersportem je nepochybně MTX Tatra V8. Jen krátce před ní vznikl Grafit s obdobnou technikou, a dokonce s vyšší maximální rychlostí. Tedy na papíře…

Český automobilový průmysl má bohatou historii s různorodými kapitolami, i kvůli desetiletím socialismu se však spíše orientoval na masová auta pro širokou veřejnost. Naopak na luxusní vozy nebo snad superauta takový prostor nebyl. Existují však výjimky, jako je třeba „Tatra“ Grafit.

 

TATRA GRAPHIT 1

Sen realitou

Grafit patří mezi ty projekty, které musely vzniknout vlastníma rukama, když k dispozici nebyla adekvátní nabídka od zavedených výrobců. Stojí za ním jistý Ivan Labaška ze Světlé u Semil, který si na konci sedmdesátých let usmyslel, že si splní klukovský sen a postaví vlastní supersport. A jak si usmyslel, tak učinil.

Práce na voze později nazývaném Grafit byly zahájeny na začátku osmdesátých let. Nejprve vznikly nákresy, aby krátce nato započala i samotná stavba. Labaška jakožto vystudovaný opravář stavěl auto vlastními silami, někdy metodou pokus-omyl, i proto dokončení zabralo pět let.

 

TATRA GRAPHIT 2

 

Základem vozu se stal trubkový rám doplněný o komponenty ze zakoupené Tatry 603 z roku 1976. Ta dodala nejen pohonné ústrojí v podobě 3,5litrového osmiválce o výkonu 121 kW kombinovaného se čtyřrychlostní manuální převodovkou, ale také zavěšení.

Třeba tlumiče nicméně dodal český specialista na závodní podvozky HP Sporting. Karosářské panely byly zprvu laminátové, později je ale po lehčích haváriích nahradily karbonové díly.

 

TATRA GRAPHIT 3

 

Dlouhé schvalování

Design automobilu evokuje soudobé Lamborghini Countach, hlavně svými hranatými tvary nebo výklopnými světlomety. Naopak záď je vcelku svébytná, s kulatými koncovými světly. Rozměry mimochodem činí 4 400 × 2 030 × 1 100 mm, což autu dodává typicky supersportovní nízkou siluetu. Rozvor náprav má hodnotu 2 500 mm.

Právě zadní partie přitom byly nuceně upraveny. Kvůli vlastní konstrukci měl autor problém s úředním schválením vozu do provozu. Žádost úřadů si vynutila právě upravit záď, aby připomínala sériové Tatry. Výsledek každopádně tatrovky připomí

ná jen s přimhouřením obou očí - a ještě z dálky.

I proto se Grafit, kterému se někdy přezdívalo Tatra Grafit, kvůli technickému základu, dostal na silnice až v roce 1991. Právě tento rok má i Grafit v technickém průkazu jako rok vzniku. Homologace zkrátka trvala, přestože auto bylo dokončeno již o pár let dříve.

 

TATRA GRAPHIT 4

Postupná evoluce

Tím však práce na něm neskončily. Po dokončení se Grafit zúčastnil několika závodů, při nichž utrpěl pár šrámů, které znamenaly další úpravy auta. Výklopná světla tak v průběhu let byla nahrazena konvenčními, skrytými za aerodynamickými kryty. Obutí širších kol si pak vyžádalo rozšíření blatníků. A měnil se i lak, původní bordó nahradil jasně červený. O využití karbonu pak byla už řeč.

V průběhu let se Grafit dočkal také vylepšeného srdce. Původní motor nahradil větší vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, původem z Tatry 700, nově kombinovaný s pětirychlostní skříní. Naladěn byl údajně na 294 kW a 450 Nm, byť v sedmistovce dosahoval dokonce 305 kW a 490 Nm.

Manuál byl pak zpřevodován tak, že na nejvyšší rychlost auto může teoreticky jet až rychlostí 341 km/h. Sám autor však mluví o maximální rychlosti 325 km/h, což by z Grafitu dělalo nejrychlejší silniční auto české produkce své doby – až v roce 2020 jela silně upravená Škoda Octavia na poušti v Bonneville rychlostí 365 km/h. Neexistují však důkazy, že by Grafit někdy skutečně tak rychle jel.

Bez ohledu na skutečné jízdní schopnosti každopádně jde o velice zajímavý automobil, který je údajně nadále v majetku svého tvůrce. Čas od času se objeví na nějaké automobilové akci, a tak když budete mít štěstí, potkat ho můžete i vy.

 

TATRA GRAPHIT

 

Zdroj: www.garaz.cz

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

České tatrovky jsou odolné náklaďáky, které se těší zájmu nejen doma, ale i v cizině. Důkazem budiž Tatra Phoenix jistého německého páru, jež se přijela podívat na kopřivnický polygon vybavená vlastním domečkem z Rakouska. A ne ledajakým.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Německý pár Matthias a Andrea si kvůli terénní průchodnosti vybrali černou Tatru Phoenix, kterou zakoupili u autorizovaného prodejce Tschann-Bayern, nicméně poté vůz čekala ještě zastávka u rakouské společnosti Zirbenbox, kde model dostal unikátní dřevěnou obytnou nástavbu.

 

Zajímavostí je také černá barva celého obytňáku. To je prý proto, že černá v kombinaci s určitými materiály (třeba vlna uchovávající vlhkost) může auto ochlazovat (odpařováním), a nikoli ohřívat, jak by se předpokládalo.

Rakušané používající k práci přírodní materiály dále uvádí, že řada komponentů nástavby byla vyrobena individuálně a celek uspořádán podle potřeb zákazníků, ale i jejich psa Chilliho.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Vpředu tak najdete terasu, uvnitř lůžka přeskládatelná na jídelní kout, spouštěcí lůžko, vytápěnou podlahu, profesionální kávovar, kamna na dřevo, indukční varnou desku, troubu, koupelnu s výklopným umyvadlem, kompostovací toaletu nebo otevírací střechu.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Pod ní je mimochodem postel, takže můžete ležet v posteli, být na střeše a užívat si okolní přírodu. To je zkrátka fenomenální. Kromě toho má vůz na střeše ještě expediční nosič, přídavné osvětlení a solární panely.

Nechybí ani centrální dofuk pneumatik, pohon všech kol, brodivost 800 mm, motor Paccar MX-11 o výkonu 450 koní a 16stupňová převodovka.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Auto už poznalo kus Evropy, což dokládají vlajky navštívených zemí umístěné v zadní části kabiny. Včetně Česka jich je podle fotek celkem jedenáct. Ve videu na webu úpravce jsme se navíc dozvěděli, že se cestovatelé podívali i za polární kruh, kde bylo až minus 35 stupňů, a také, že navštívili řecký poloostrov Peloponés.

Obytné vozidlo Tatra Phoenix a jeho majitelé se v minulosti účastnili rovněž slavného off-roadového festivalu Abenteuer und Allrad v německém Bad Kissingenu. Vskutku pěkný kousek.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Od pondělí 12. května 2025 od 6:00 hodin bude zahájena rekonstrukce mostu ev. č. 464-022 přes místní potok na ulici Frenštátské. Jedná se o most na silnici II/464 v místě křížení s levým přítokem říčky Lubiny.

Stavba bude probíhat za úplné uzavírky silnice II/464 v místě mostu, a to po dobu přibližně 120 dnů.

 

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Objízdné trasy

Objížďky budou vedeny po silnicích:

•    III/48012 – ulice Štramberská a Čs. armády,

•    III/04823 – ulice Jičínská,

•    a dále po silnici I/58 (obchvat města) ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

•    Ve směru od Frenštátu povede objízdná trasa po ulici Štramberská.

•    Ve směru od Ostravy a Frýdku-Místku po ulici Jičínská.

 

Změny ve veřejné dopravě již v platnosti

Po uzavřené části silnice je vedeno celkem 12 autobusových linek. Po dobu uzavírky budou autobusy jezdit obousměrně po objízdné trase:

•    Silnice I/58,

•    ulice Štramberská (III/48012),

•    ulice Nerudova.

Zastávka „Příbor, železniční stanice“ bude dočasně přemístěna na ulici Nerudovu, kde bude označena a upravena:

•    Ve směru na Kopřivnici (Lubinu, Na Holotě) se bude nastupovat ze stávajícího chodníku.

•    Ve směru do Příbora (u škol) bude nástupní plocha dočasně zpevněna.

 

Zastávky „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ a „Příbor, železniční stanice“ na původní trase budou po dobu uzavírky dočasně zrušeny.

Ulice Nerudova, která je nyní zaslepena a nepřístupná z ulice Frenštátské, bude během stavby dočasně průjezdná pro autobusy. Betonové zábrany na vjezdu budou odstraněny.

 

Děkujeme za pochopení a trpělivost během probíhajících stavebních prací. 

Příborský běh 2025: V ulicích Příbora závodilo 508 běžců všech generací

 

V sobotu se v Příboře uskutečnil další ročník Příborského běhu, který přilákal stovky sportovních nadšenců všech věkových kategorií. Letošní účast byla rekordní – na start se postavilo 508 závodníků.

Závodní den netradičně začal kategoriemi dospělých, poté pokračoval závody dětí. Nejmenších běžců do čtyř let se zúčastnilo 194, závod absolvovali bez hodnocení výsledků. Děti ve věku 5 až 15 let reprezentovalo dalších 157 účastníků.

Dospělí soutěžili ve sportovní a hobby kategorii, ve kterých se zúčastnilo celkem 101 závodníků. Oblibu si získaly i štafety – do nich se zapojilo 14 týmů, tedy 56 běžců. V hodnocených kategoriích byli oceněni vždy tři nejlepší muži a tři nejlepší ženy, stejně tak i děti od 5 let výše.

Celým programem provázel zkušený moderátor Marian Žárský. Den zpestřil bohatý doprovodný program – parkourové vystoupení, rozcvička pro děti, lezecká stěna, malování na obličej i různé dětské atrakce. Připraveno bylo také občerstvení, káva, upomínkové předměty a samozřejmě zajištěn zdravotnický dozor.

Zvláštní poděkování patří příborským Junákům, kteří nejenže zajišťovali občerstvovací stanici, ale také pečlivě vyznačili a technicky připravili celou závodní trasu.

Stejně tak Technické služby města Příbora a Městská policie Příbor sehrály klíčovou roli při zajištění bezpečnosti a organizace v prostoru trati – ať už šlo o dopravu, zábrany, či celkovou logistickou podporu.

Každý závodník, který dorazil do cíle, si kromě dobrého pocitu odnesl i velkou perníkovou účastnickou medaili.

Velké poděkování patří všem partnerům a sponzorům, kteří svými příspěvky a podporou pomohli uskutečnit tuto oblíbenou sportovní událost. Bez jejich zapojení by se akce v takovém rozsahu nemohla konat.

Děkujeme všem běžcům, divákům, dobrovolníkům i organizátorům za výbornou atmosféru a těšíme se na další ročník!

 

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

Město Příbor srdečně zve všechny obyvatele i návštěvníky na netradiční sousedské setkání, které se uskuteční v sobotu 10. května od 15 do 22 hodin na náměstí Sigmunda Freuda. Uskuteční se zde zcela nová akce, kterou do našeho města přináší spolek Piána na ulici z.s.  

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

 

Akce je oslavou narozenin nejslavnějšího příborského rodáka Sigmunda Freuda – a jak lépe si připomenout zakladatele psychoanalýzy než pohovkami? Těch bude na náměstí rozmístěno hned několik desítek. Náměstí bude po celou dobu akce uzavřeno pro automobilovou dopravu, aby se z něj mohl stát otevřený prostor pro odpočinek, setkávání, sdílení i nečekané kulturní zážitky.

Návštěvníci se mohou těšit na pestrý program: zazní gypsy jazz v podání Bratří Galiů, klasická hudba přizpůsobená pohodlí posluchačů na pohovkách, vídeňské valčíky z historického gramofonu, flašinetář, stará kola i improvizace herců z divadelního spolku Přídlo. Atmosféra bude uvolněná, domácí a přívětivá – stačí si přinést například vlastní bábovku nebo kávu v termosce.

Spolek Piána na ulici z.s. je známý oživováním veřejného prostoru napříč českými a moravskými městy – například pořádáním Dlouhého stolu na Karlově mostě nebo umísťováním pouličních pián a Poesiomatů. Akce v Příboře je jejich prvním happeningem mimo domovské město a všichni organizátoři věří, že se

Příští rok nás čeká Freudovo 170. výročí – možná i 170 pohovek!

Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

V týdnu od 12. do 16. května 2025 dojde k prvnímu omezení železniční dopravy mezi Kopřivnicí a Veřovicemi.

V tomto úseku bude provoz vždy od 6:50 do 14:40 hodin přerušen z důvodu plánovaných prací.

Druhé omezení je naplánováno na pondělí 19. května 2025 a dotkne se trati mezi Studénkou a Mošnovem. Cestující v těchto úsecích musí počítat s náhradní dopravou nebo upravenými časy odjezdů a příjezdů.

Podrobné informace o výlukových jízdních řádech jsou k dispozici v přiloženém souboru ve formátu PDF.

Doporučujeme cestujícím, aby se s těmito změnami seznámili před svou cestou.

 

Výluka České dráhy vlak

Přílohy
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 354 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 567 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Ve středu 7. května 2025 bude sběrný dvůr z provozních důvodů uzavřen již od 13:00 hodin. Děkujeme za pochopení!

 

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora