Nejúžasnější československé auto? Dost možná JK 2500!

Tohle auto bylo svým způsobem Tatra, ale také tak trochu nebylo. Každopádně to je úplně úžasné kupé třídy GT, které bohužel vzniklo jen v jednom jediném exempláři. Na plánovanou malosériovou produkci nedošlo.

 

tatra JK 2500

 

Nejdřív něco k původu tohohle úžasného kousku naší automobilové historie, konkrétně ke slovenskému automobilovému konstruktérovi Júliovi Kubinskému. Ten své práci opravdu rozuměl, stál například i za stavbou monopostu JK Mono, který splňoval předpisy tehdejší formule 1. Speciál s kompresorovým vidlicovým čtyřválcem Lancia měl však těžkou nehodu v tréninku a do Velké ceny Československa 1949 nakonec nemohl nastoupit. Jeho jméno je spojené i s automobily Velorex.

Tím hlavním výtvorem ale bylo jeho vlastní auto. Pro sebe totiž zaměstnanec Karosy Brno vytvořil sportovní GT s označením JK 2500 – nesmírně elegantní kupé s dřevěnou kostrou. Tvarově perfektně odpovídá trendům padesátých let pro sportovní auto třídy GT, skvěle vypadala i dvoubarevná černo červená kombinace laku karoserie. S její výrobou pomáhal karosář Jan Heger. Nechybí dlouhá kapota a krátká nízká kabina pro posádku. Velká a drátěná kola také odpovídala standardům doby. Základem je pak prostorový rám z bezešvých trubek, které kupoval v obyčejném železářství. Výsledek měl 1160 kg, které byly rozložené v poměru 51:49 mezi přední a zadní nápravu.

 

tatra jk 2500

 

Auto vyrobil v roce 1954 (podle jiných zdrojů až 1955), ovšem začal s tím už v roce 1951. Určitě bylo ale hotové v roce 1956, kdy o něm psal tehdejší Svět Motorů. Kubinský si vše dělal sám ve vlastní garáži a ve volném čase, převážně ručně. A právě tam pod přední kapotu instaloval řadový šestiválec Alfa Romeo o objemu 2,5 litru (88 koní) a čtyřstupňovou převodovku, se kterou kupé zvládlo rychlost 170 km/h. Motor koupil od motocyklového závodníka Františka Juhana, bratra slavného Jaroslava Juhana, který později emigroval a dosáhl řady úspěchů s automobily Porsche. Kubinský už tehdy chtěl osmiválec Tatra, žádný ale neměl k dispozici. Přední náprava pocházela z KdF a zajišťovala stabilitu i při maximální rychlosti 170 km/h. Stejného původu bylo i řízení. Drátěná kola byla z Lancie Aprilia.

 

tatra jk 2500-1

 

Nakonec ale Kubinský motor Tatra sehnal a do auta jej instaloval. Vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2,5 litru vpředu tehdy moc sportovních kupé nepoháněl, pocházel totiž z lehkého vojenského automobilu Tatra 805 (75 koní). Proto se auto někdy označuje jako Tatra 2500 JK, oficiálně však s Tatrou nemělo nic společného a jiná její součástka v autě nebyla. Výkon motoru byl slušných 105 koní, které putovaly na zadní nápravu typu De Dion. Kubinský odstranil původní vodní chlazení italské jednotky a místo toho k motoru umístil rezervu. Navíc byl motor až za přední nápravou, takže vyvážení bylo skoro dokonalé. Auto mělo v zádi dvě nádrže, aby byl zaručen slušný dojezd. Brzdy byly pouze bubnové, pocházely z kupé Lancia Aurelia.

 

tatra jk 2500-2

 

Veřejnost se s autem poprvé seznámila v roce 1958 v Kopřivnici. Auto bylo přijato velmi pozitivně nejen veřejností, ale i ředitelem Tatry Ladislavem Hojeckým, Kubinský dostal místo v Tatře a měl zde zrealizovat výrobu pěti kusů pro zákazníky. Následně bylo auto podrobenou dvoutýdennímu testování. Později prý dostalo dokonce motor z Tatry 603 a výkon vzrostl na 140 koní. Dostalo také silnější brzdy a jiná kola, aby byly nové brzdy lépe chlazené. Ono se to hodilo, maximálka prý vzrostla na 200 km/h.

 

tatra

 

Jenže k výrobě ani malé série nedošlo, a tak existoval onen jeden jediný, i když nadále vylepšovaný kus. V socialistickém státě byla prostě výroba sportovního auta zbytečná, navíc na ní nebyly peníze. Kubinský své kupé 14 let používal jako soukromý automobil. Pak jej prodal a auto se ztratilo z povědomí i veřejnosti, ve zbědovaném stavu ale přežilo dodnes a prý jej čeká renovace. I když tato informace se během let objevila už několikrát.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Opravy komunikací začnou 15. července

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali, že od pondělí 15. července 2025 budou na území našeho města zahájeny opravy komunikací na celkem 14 úsecích. Opravy budou probíhat postupně podle předem stanoveného harmonogramu prací, který byl sestaven s cílem co nejméně omezit běžný provoz a život ve městě.

Práce budou zahrnovat frézování a pokládku nových povrchů vozovek, případně i opravy podkladních vrstev a výměnu obrub kolem komunikací. Bude nutné přistoupit k částečnému omezení dopravy, případně k dočasným objízdným trasám. O všech konkrétních omezeních budeme průběžně informovat na webových stránkách města a sociálních sítích města.

Prosíme vás o pochopení a strpění dočasného stavu v době realizace prací. Jsme si vědomi, že stavební činnost může dočasně narušit běžný chod města, věříme však, že výsledek – bezpečnější a kvalitnější komunikace – přinese užitek nám všem.

V příloze naleznete k jednotlivým úsekům uzavírky a harmonogram prací.

 

Opravy komunikací začnou 15. července

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Přijďte si obzvláštnit letní večery sledováním nejnovějších filmů tohoto roku. Město Příbor si i letos připravilo LETNÍ KINO v městském parku Příbor každý sobotní červencový večer. Začínáme už tuto sobotu 5. 7. od 21:30 hodin. Program Vás rozesměje a možná se i budete bát. Každopádně to bude fajn strávený večer i s menším občerstvením. Dorazíte za námi? Vstupenky zakoupíte v TIC Příbor nebo na místě. Moc se těšíme. 🥰

V případě nepříznivého počasí se program ruší.

 

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Příbor slavnostně otevřel nový skatepark – moderní prostor pro sport i setkávání mladých

Ve čtvrtek 26. června proběhlo slavnostní otevření nového skateparku v Příboře, který vznikl jako odpověď na rostoucí zájem mladé generace o alternativní sportovní aktivity.

Pásku společně přestřihli starosta města Příbora Ing. arch. Jan Malík, zástupce zhotovitelské firmy FiveRamps Ing. Denis Martaus a Sebastian Seidl, zástupce místní skate komunity.

Slavnostního aktu se kromě představitelů města zúčastnili také členové zastupitelstva, radní, učitelé a desítky dětí z příborských základních škol, které tak byly mezi prvními, kdo měl možnost si nový areál vyzkoušet.

Nový skatepark se nachází v areálu volnočasové zóny a je výsledkem dlouhodobého úsilí města nabídnout mladým lidem kvalitní a bezpečné zázemí pro jejich sportovní aktivity. Moderní betonový park navržený s ohledem na potřeby začátečníků i pokročilých jezdců nabízí řadu překážek – od základních ramp a railů po bowlovou část pro technicky náročnější triky.

„Skatepark je výsledkem společné práce města, odborníků a samotné skate komunity. Věřím, že se stane živým místem setkávání a pohybu, které bude sloužit dětem, mládeži i dospělým z Příbora i okolí,“  uvedl Jan Malík, starosta města.

Na akci nechyběla ani exhibiční ukázka skateboardingu a možnost pro děti si skatepark vyzkoušet pod dohledem zkušenějších jezdců. 

Skatepark je tak od minulého týdne volně přístupný veřejnosti. 

 

Příbor slavnostně otevřel nový skatepark – moderní prostor pro sport i setkávání mladých

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně je shodná s otevírací dobou Sběrného dvora Technických služeb města Příbora (dále SD).

Změna bude ukončena v pondělí 7.7.2025, kdy bude zprovozněno nové zázemí obsluhy.
Prozatím stále platí níže uvedená provozní doba a vjezd na kompostárnu přes areál SD Točna.

Děkujeme za pochopení.

Pondělí: 8.00 – 11.00, 12.00 – 17.00

Středa: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Pátek: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Sobota: 8.00 – 12.00

 

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

 

Pokud hledáte nenáročný, ale přesto poutavý výlet do srdce moravských Beskyd, pak je pro vás ideální Naučná dřevěná stezka Pustevenská zoo. Tento 1,5 kilometru dlouhý okruh, který začíná přímo v malebných Pustevnách, vás zavede do chráněné krajinné oblasti plné přírodních krás a překvapení. Je to skvělá příležitost, jak se propojit s českou přírodou a poznat něco nového, co není jen o horských výstupech.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Co na Stezce Uvidíte a Zažijete?

 

Stezka je navržena tak, aby zábavnou formou představila místní faunu – a to prostřednictvím nádherných dřevěných soch zvířat. Tyto unikátní sochy, vytvořené během uměleckého sympozia přímo na Pustevnách, jsou rozmístěny podél trasy a čekají na objevení. Potkáte zde majestátního medvěda, tajemného rysa, hbitého zajíce, žoviální žáby nebo třeba rozpustilá prasata. U každé sochy najdete informační tabuli, která vám odhalí fascinující fakta o daném zvířeti a jeho roli v místním ekosystému.

Pro ty nejmenší (a nejen pro ně!) jsou na tabulích připraveny interaktivní úkoly. Děti se mohou porovnat se zvířátky, což přidává k procházce hravý a vzdělávací prvek. I když stezka není značená, nemusíte se bát zabloudění – jednotlivé tabule a zvířata jsou vždy v dohledové vzdálenosti, takže se můžete soustředit na objevování.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Praktické Informace pro Návštěvníky

 

Celá procházka vám zabere přibližně 45 minut a je navržena tak, aby ji zvládly i děti už od dvou let. Trasa se vine loukami a lesem a i když místy stoupá do prudšího kopce, odmění vás krásnými výhledy a čerstvým vzduchem. Vzhledem k terénu však stezka není vhodná pro kočárky.

Nástup na stezku najdete pohodlně přímo v Pustevnách u lyžařského areálu, nedaleko nástupní stanice lanovky Ráztoka–Pustevny. Parkování je možné na zpoplatněném parkovišti, které je vzdálené zhruba 450 metrů od začátku stezky. Důležité je pamatovat, že v zimní sezóně je stezka z bezpečnostních důvodů uzavřena. Vstup na stezku je zdarma, což z ní činí skvělou a dostupnou aktivitu pro každého, kdo chce strávit čas v přírodě a poznat Beskydy trochu jinak.

Užijte si objevování této unikátní naučné stezky!

 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Zdroj foto: www.slevomat.cz

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Správa železnic, s. o., informuje, že od 27. 6. od 7:10 hod. nepřetržitě do 30. 6 proběhne výluka v úseku Štramberk - Veřovice na trati 271 Hranice na Moravě - Bohumín - Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka. Dopravce České dráhy, a.s. proto musí přistoupit k opatřením:

Po dobu výluky budou všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku (Kopřivnice) – Štramberk – Veřovice.

Cestující do/ z Veřovic a Ženklavy využijí pro přestup mezi NAD a vlakem stanici Kopřivnice. Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

Výlukový jízdní řád obsahuje pouze vlaky dotčené výlukou.

První den výluky jsou vlaky nahrazeny ND od vlaku Os 23105 a Os 23106. Poslední den výluky jsou poslední vlaky nahrazeny ND Sp 3370 a Os 23179.

V různých úsecích na trati Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport – Veřovice jedou vybrané vlaky v odlišných časových polohách proti pravidelnému JŘ. Ve výlukovém JŘ jsou tyto spoje vyznačeny modře.

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Kopřivnice – před staniční budovou

Štramberk – autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava – autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice – před staniční budovou

 

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Přílohy
pdfVýlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025 [pdf, 869 kB]
Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025