Nová Tatra Force e-Drive Hybrid najde uplatnění v civilní sféře i u bezpečnostních složek

Na pražském výstavišti v Letňanech se v listopadu v rámci veletrhu e-Salon 2024 uskutečnila světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8x8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (1)

 

První den veletrhu e-Salon 2024 v Praze představili odborníkům, médiím a veřejnosti nové vozidlo s paralelním plug-in hybridním pohonem, vyvinuté nejstarší českou automobilkou, Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks odpovědný za výzkum a vývoj, a Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje automobilky. Vůz je postaven na základě nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force, která mimo jiné letos získala ocenění Red Dot za design. 
Prezentovaný čtyřnápravový valník s novou elektronickou architekturou představil i nejnovější základní verzi kabiny nové generace Tatra Force, a to konkrétně zkrácenou čtyřdveřovou variantu pro šestičlennou osádku se čtyřmi místy včetně řidiče v první řadě a dvěma místy v řadě druhé. Kabina je vybavena řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, digitální palubní deskou s moderním řešením ergonomie, dále například střešním průlezem, klimatizací, vytápěním nebo elektrickým ovládáním oken. Užitečné zatížení vozidla činí 22 tun, celková hmotnost vozidla může dosahovat až 38 tun.

„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci našeho vlastního vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat. Kombinace spalovacího vznětového motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů a samozřejmě díky ní také dosáhneme snížení množství škodlivých emisí při provozu,“ vysvětlil Radomír Smolka.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (1)

 

Součástí hybridního systému je osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra s elektronickým řízením, výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2 100 Nm. Ten je přímo spojen s elektromotorem v podobě synchronního motoru Danfoss EM-PMI375-T1100 s permanentními magnety (SRPM), který disponuje trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2 400 Nm. Na něj pak navazuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 a přes spojovací hřídel (kardan) sestupná převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla. Součástí vozidla je i trakční baterie typu LTO o kapacitě 89 kWh. Uvnitř hnacího traktu se nacházejí osové a mezinápravové diferenciály, nápravy jsou vybaveny novým typem redukcí, tzv. pravou planetou.

 

„Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvně zmiňovaného provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je tedy možný lokálně čistý bezemisní provoz. V kombinovaném módu zapojení spalovacího motoru, elektromotoru a trakční baterie celý pohonný systém navíc nabídne prodloužený dojezd,“ přiblížil provozní možnosti novinky Jakub Pončík. 

Provoz za pomoci elektromotoru a trakční baterie navíc nabízí možnost velmi tichého chodu při výrazně nižší tepelné stopě zachytitelné infračervenými čidly. Schopnosti tohoto typu jsou čím dál více požadovány armádními uživateli a bezpečnostmi složkami. Platformy s pohonnými systémy těchto vlastností mohou sloužit jako logistické prostředky pro přepravu, munice, personálu nebo zásob v rizikových oblastech či v blízkosti bojových zón. Dají se ale úspěšně používat i jako základ pro bojové systémy, které se potřebují v nebezpečných oblastech pohybovat skrytě a s co nejmenším rizikem odhalení. Další výhodou hybridního pohonu je dostatek elektrické energie pro napájení palubních a externích zařízení, pro které již běžné výkonné alternátory nestačí. Systém tak funguje i jako nezávislá elektrická centrála.

 

Tatra Force e-Drive Hybrid (2)

 

Platforma Tatra Force e-Drive Hybrid může být pro armádní použití opatřena i pancéřovanými kabinami dvou nebo čtyřdveřového provedení. Tatra Trucks navíc vyvíjí pro vozidla řady Force systém automatizovaného řízení s možností dálkového ovládání. V kombinaci s hybridním systémem pohonu a například ve spojení s průzkumnými a pozorovacími bezpilotními prostředky otevírá tento systém v obranném sektoru nové možnosti pro nasazení a použití vozidel z produkce kopřivnické automobilky.

 

Zdroj: www.czdefence.cz

Změna termínu svozu směsného komunálního odpadu

 

Vážení občané,

upozorňujeme Vás, že z důvodu nepříznivého počasí nebude ve středu 9. července 2025 probíhat pravidelný svoz směsného komunálního odpadu.

Mimořádný náhradní termín svozu je stanoven na čtvrtek 10. července 2025.

Děkujeme za pochopení.

 

Změna termínu svozu směsného komunálního odpadu [Jiří Jurečka]

Příbor digitalizuje ekonomiku: méně papíru, více efektivity

Digitalizace veřejné správy není jen trend, ale nezbytný krok k modernímu, efektivnímu a přehlednému fungování úřadů. Město Příbor jde v tomto směru příkladem a už několik let postupně zavádí elektronické nástroje, které šetří čas i papír.

Již v roce 2018 město sjednotilo své agendy do informačního systému, který odstranil zbytečné duplicity, snížil chybovost a umožnil elektronické schvalování dokladů.

Od roku 2024 je Příbor také součástí pilotního projektu, který přinesl elektronické podepisování a archivaci účetních dokladů. 

„Přestali jsme tisknout faktury i tzv. průvodky a všechny dokumenty nyní podepisujeme a ukládáme jen elektronicky. Je to přehlednější a rychlejší,“ říká Bc. Karla Chybová, vedoucí odboru finančního.
Nově systém automaticky zakládá i elektronické průvodky do spisové služby a pro každou fakturu vytváří samostatný spis, což zlepšilo dohledatelnost dokumentů.

Město tímto krokem nejen zefektivňuje svou práci, ale také se připravuje na legislativní změny, které od roku 2027 uloží veřejným institucím povinnost vést účetnictví výhradně elektronicky.
„Elektronické podepisování a archivace jsou dalším krokem k moderní veřejné správě. Věříme, že se brzy rozšíří i do dalších oblastí,“ doplnila Karla Chybová.

Běžný provoz kompostárny od 07.07.2025

Informujeme občany o návratu běžného provozu kompostárny na Točně, a to od 7.7.2025.

Provozní doba
Pondělí: 07.00 - 18.00
Úterý: 07.00 - 15.00
Středa: 07.00 - 15.00
Čtvrtek: 07.00 - 18.00
Pátek: 07.00 - 15.00
Sobota: 07.00 - 12.00

Provozovatelem je firma Recovera Využití zdrojů a.s.,
správce technologie: Kamil Sarka Dis., tel.: 773 762 558, kamil.sarka@veolia.com,
obsluha kompostárny: Jaromír Šedý, tel.: 602 590 186.

Občané města Příbora mohou na kompostárnu vozit a zdarma odevzdávat veškerý bioodpad ze zahrad – jako např. větve, trávu, listí či rostliny, které si nechtějí kompostovat sami.

 

Běžný provoz kompostárny od 07.07.2025

Odstávka pitné vody 07.07.2025

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 07.07.2025 od 08:00 do 14:00 hod.na ulicích Šafaříkova a Jiráskova.

 

Odstávka pitné vody 07.07.2025

Opravy komunikací začnou 15. července

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali, že od pondělí 15. července 2025 budou na území našeho města zahájeny opravy komunikací na celkem 14 úsecích. Opravy budou probíhat postupně podle předem stanoveného harmonogramu prací, který byl sestaven s cílem co nejméně omezit běžný provoz a život ve městě.

Práce budou zahrnovat frézování a pokládku nových povrchů vozovek, případně i opravy podkladních vrstev a výměnu obrub kolem komunikací. Bude nutné přistoupit k částečnému omezení dopravy, případně k dočasným objízdným trasám. O všech konkrétních omezeních budeme průběžně informovat na webových stránkách města a sociálních sítích města.

Prosíme vás o pochopení a strpění dočasného stavu v době realizace prací. Jsme si vědomi, že stavební činnost může dočasně narušit běžný chod města, věříme však, že výsledek – bezpečnější a kvalitnější komunikace – přinese užitek nám všem.

V příloze naleznete k jednotlivým úsekům uzavírky a harmonogram prací.

 

Opravy komunikací začnou 15. července

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Přijďte si obzvláštnit letní večery sledováním nejnovějších filmů tohoto roku. Město Příbor si i letos připravilo LETNÍ KINO v městském parku Příbor každý sobotní červencový večer. Začínáme už tuto sobotu 5. 7. od 21:30 hodin. Program Vás rozesměje a možná se i budete bát. Každopádně to bude fajn strávený večer i s menším občerstvením. Dorazíte za námi? Vstupenky zakoupíte v TIC Příbor nebo na místě. Moc se těšíme. 🥰

V případě nepříznivého počasí se program ruší.

 

Letní kino v městském parku Příbor 2025