Odveze palety, proviant i minomety. Tatra 815 6×6 je nezastavitelný nezmar s mocným osmiválcem

Tatra nezná bratra. A o voze Tatra 815 to platí dvojnásob. Právě díky tomu se moderní verze 815-7 Force 6×6 dostala do vozového parku české armády, kde se těší slušné oblibě. Myslíte si, že jde jen o obyčejný valník? Omyl.

Tatra 815 může odkazovat na svoji bohatou historii, jelikož se tyto modely s ikonickým číselným značením začaly objevovat už v 80. letech minulého století. Současná nejmodernější varianta 815-7 s přídomkem Force byla do vozového parku české armády zařazena jako náhrada za starší modely už v roce 2017, přičemž k dnešnímu dni mají vojáci k dispozici více než 100 kusů těchto těžkých valníkových náklaďáků.

Jelikož naše ozbrojené složky s tuzemskou Tatrou spolupracují už řadu let, a navíc firma splnila zadané technické parametry, nebyl důvod tyto české stroje s vynikající pověstí po celém světě nezařadit do aktivní služby prostřednictvím distribučního centra Agentury logistiky ve Štěpánově.

Na rozdíl od modelu 810 nejsou valníky 815 6×6 primárně určeny pro přepravu osob v zadní části. Zde totiž vojáci vozí obvykle těžký náklad, který může zahrnovat například palety s materiálem, proviant, munici nebo klidně minomety.

Pro snadnou nakládku má vozidlo vzadu 1,5 metru dlouhé zvedací ocelové čelo Dhollandia o nejvyšší nosnosti 2000 kg, které lze navíc ovládat dálkově i z kabiny řidiče. Mimoto je ona plošina přizpůsobena pro stálou přítomnost obsluhy.

Vojenská Tatra 815-7 6×6 je určena i na silnice, ale hlavně do členitého terénu nebo pro brodění. K tomu vůz využívá centrální dofuk pneumatik a částečně (pod čarou ponoru) voděvzdorné/vodotěsné agregáty. Díky tomu může tato Tatrovka dlouhodobě operovat v zatopených či živly jinak zdevastovaných oblastech. Pokud jde o teplotně-operační rozsah, tak ten je od -32 °C do +49 °C s relativní vlhkostí do 98 %.

Vůz je navíc uzpůsoben pro naložení a přepravu po železnici, disponuje dvěma tažnými zařízeními (vpředu, vzadu), kotevními úchyty/oky určenými k vyprošťování a závěsným vybavením.

 

tatra 815 6x6 bok

 

Tajemný nátěr kabiny

Srdcem kolosu je tatrovácký, vzduchem chlazený, přeplňovaný, vznětový vidlicový osmiválec 12,66 litru s přímým vstřikováním paliva, který disponuje výkonem 300 kW při 1800 otáčkách za minutu a točivým momentem 2100 Nm. DPF nebo AdBlue tu nehledejte, jelikož pohonná jednotka plní emisní normu EURO 3, což je pro vojenské užití legislativně v pořádku.

Čtrnáctirychlostní převodové ústrojí je primárně ovládané poloautomaticky, což znamená, že řidič volí převodové stupně a šlape na suchou jednolamelovou spojku MFZ. O samotné přeřazení se však stará elektronika spolupracující s elektropneumaticky řízenou dvoustupňovou redukcí. Malým konstrukčním tajemstvím je, že hlavní převodovka má jen pět rychlostí, nicméně díky součinnosti s redukcí nakonec vzniká čtrnáct kvaltů.

Všechny převodové stupně jsou synchronizovány s výjimkou zpětného chodu a speciální pomalé rychlosti označené C (z angličtiny crawler), která slouží pro extrémně těžký terén, případně pro vyjetí vozidla při zapadnutí.

Vnější povrch čtyřdveřové pancéřované kabiny je opatřen speciálním matným nátěrem s odolností proti klimatickým vlivům, korozi, bojovým otravným látkám a dekontaminačním prostředkům. Nátěr má navíc maskovací účinek ve viditelné i infračervené oblasti spektra a rovněž odolnost proti mikrobiálnímu rozkladu (plísně, houby aj.).

Čtyřmístný (3+1) interiér nabídne kromě hydropneumaticky otevíratelných/uzavíratelných dveří ještě kruhový průlez s lafetací pro belgický lehký kulomet Minimi. Vnější zrcátka jsou elektricky ovládaná s výhřevem, rovněž tak čelní i boční okna mají výhřevnou funkci. Posádka má dále k dispozici jak závislou klimatizačně-topnou jednotku, tak nezávislé naftové topení.

Všechna sedadla jsou odolná vůči explozi, nechybí ani přetlakové filtrační zařízení, držáky zbraní, pětilitrový kanystr na vodu, příprava pro instalaci radiostanice RF 1350/Harris PRC 152A nebo držáky pro odmořovací, dozimetrické a chemické látky odhalující přístroje.

 

tatra 815 6x6 roh

 

Vzpomínky na devadesátky

Dynamické vlastnosti moderního typu Force jsou oproti donedávna používaným 815 z 90. let na úplně jiné úrovni, což potvrdil i zkušený armádní řidič rotmistr Pavel Smeták z Praporu podpory nasaditelných sil Rakovník. Už jen poloautomatické řazení je posun vpřed, protože původní typy sice kolikrát měly synchronizované převodovky, nicméně ty už byly tak vychozené, že se šofér meziplynu stejně nevyhnul. Moderna si změny převodů řeší takřka sama a řidiče o všem informuje pomocí displejů přítomných v zorném poli.

Uvnitř kabiny je posádka chráněna i proti vnějšímu hluku, má dostatečnou tepelnou pohodu a zažívá komfortní jízdu, za což může zejména vzduchové odpružení s měnitelnou výškou (30 cm dolů, 25 cm nahoru).

Rotmistr Smeták u T 815-7 6×6 dále chválí vyšší brodivost, přítomnost systému ABS, pokročilejší brzdy, menší poloměr otáčení a solidní nosnost.

 

Vojenská Tatra 815 6×6 tedy není jen obyčejným valníkem, jelikož auto mimo přepravy nákladu takřka v jakémkoli terénu umožňuje posádce pálit z lehkého kulometu a chrání ji svým pancéřováním i účinnou filtroventilací. Moderní provedení celku navíc značně usnadňuje provoz na silnici, proto za volanty těchto vozů nemusí nutně sedět jen ti nejzkušenější matadoři.

 

tatra 815 6x6

 

Technické údaje Tatra 815 6×6 valník
Typ T-815-7 FORCE 6×6 valník
Motor vidlicový vznětový osmiválec
Typ TATRA T3C-928-90
Objem 12 667 ccm
Přeplňování turbodmychadlo
Max. výkon 300 kW (407,8 k) při 1 800 ot./min.
Převodovka čtrnáctirychlostní, poloautomatická
Typ TATRA 14 TS 210L-N
Přídavná převodovka dvoustupňová, redukční
Typ TATRA 2.30.TRS 0.8/1.9
Max. rychlost 100 km/h
Jízdní dosah až 700 km
Kombinovaná spotřeba 39 l/100 km
Délka 7 575 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 3 190 mm
Světlá výška 370 mm
Rozchod kol 2 071 mm
Brodivost 1 500 mm
Užitečná hmotnost 15 600 kg
Celková hmotnost 38 000 kg

Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ

 

1. 8. 2025, 07:15–15:00

 
SEZNAM ADRES S MAPOU (PDF)

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Štramberská

č. p.  438, 439, 474, 482, 494, 624, 1620

kat. území Příbor (kód 735329)

parcelní č. 3013/2

Štramberk (okres Nový Jičín)

Štramberk

č. p.  1052

 

Závišice (okres Nový Jičín)

Závišice

č. p.  1-10, 12-20, 22-27, 29-43, 45-52, 55, 56, 57, 59-64, 66-70, 72-79, 83-89, 91-112, 114, 115, 116, 118, 120-134, 136-169, 171-254, 257, 259-267, 269-280, 282, 283, 284, 285, 287-292, 294-298, 300-310, 312-320, 322, 323, 331, 332, 334, 335, 337, 338, 340, 341, 342, 344, 346-350, 352, 354, 356, 357, 358, 360, 363, 368, 369, 370, 388, 391, 392, 393, 397, 403, 405

č. ev.  5

kat. území Závišice (kód 791261)

parcelní č. 28, 40/1, 43, 53/3, 81/1, 115, 200/2, 217/1, 230, 236/1, 242, 242/1, 386, 392, 422, 572/15, 681/122, 681/128, 685/67, 685/76, 685/79, 685/93, 685/96, 695/4, 756/1, 781/2, 795/6, 887/3, 914/12, 923/3, 925/6, 928, 938/2, 946/3, 953, 964/7, 990, 1017/4, 1025/8, 1039/1, 1048, 1070/1, 1071, 1080/8, 1080/10, 1080/16, 1090, 1127/14, 1132/1, 1132/5, 1148/12, 1148/20, 1148/24, 1183/2, 1190/2, 1191/1, 1199/6, 1205/5, 1205/6, 1215/1, 1217/78, 1247/2, 1254, 1258/3, 1260/1
 
Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ
Přílohy
pdfOdstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ [pdf, 605 kB]
Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

ČEZ Distribuce oznamuje, že dne 07.08.2025 od 07:15 do 19:15 hod. dojde k plánované odstávce elektrické energie na ulici Štramberská: č. p. 474.

 

 

 

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Štramberská

č. p.  474

 

Závišice (okres Nový Jičín)

Závišice

č. p.  37, 38, 39, 75, 152, 159, 175, 182, 269, 280, 310, 356, 369

kat. území Závišice (kód 791261)

parcelní č. 1070/1, 1071, 1080/8, 1080/16, 1090, 1132/1, 1132/5, 1148/24

plánovaná odstávka č. 110061036448

 

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

 

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

Odstávka pitné vody 22.07.2025

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 22.07.2025 od 08:00 do 14:00 hod. na ulici Dukelská. Bližší informace naleznete na www.smvak.cz.

 

 

SMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor

SMVAK Ostrava Nový Jičín Příbor

Přílohy
pdfSMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor [pdf, 221 kB]
SMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor

Nová trasa Drtiče je připravena, čtyři stovky bikerů na ni vyrazí v sobotu ráno

 

V sobotu 19. července v 7:30 odstartuje na stadionu Emila Zátopka 28. ročník poloorientačního mtb maratonu Kopřivnický Drtič. Kvůli ochraně zvířat doznala letošní trasa změn, ale to nic nemění na skutečnosti, že opět bude pořádnou výzvou! V té se pokusí obstát kolem 400 bikerů.
 
Kopřivnický drtič 2025
 

Drtič není závod, ale celodenní vyjížďka s náročností maratonu, s hledáním trasy, horských chat a tajných kontrol podle mapy, kterou účastníci získají při prezentaci. 122kilometrová trasa s převýšením 3000–4000 metrů zavede bikery také na Slovensko, proto má akce příznačný podtitul Československý masakr. Trať je z velké části podobná jako vloni, pár změn však nastane: „Z CHKO Beskydy jsme se dozvěděli, že na hřebenech v okolí Kasáren se v jedné oblasti pohybuje medvědice s mládětem a v jiné části vlčí smečka. Na dalším místě je zase třeba chránit obojživelníky, a proto jsme trasu trochu změnili. Opět jsme se ji snažili poskládat tak, aby nebyla nudná a zůstala pro vás výzvou. Myslíme, že výsledek bude stát za to,“ uvedli organizátoři na svém webu.

 

Smyslem Drtiče je jet po nejdelší trase tak dlouho, dokud člověk může – a když už nemůže, lze si odpočinout u některé z horských chat či hospůdek, případně se vydat zkracovačkou do cíle. Při svém putování sbírají účastníci Drtiče razítka: „Po cestě je několik tajných kontrol, což jsou cedule s velkým K, u kterých jsou razítka či kleštičky k procvaknutí mapy. Vtip je v tom, že počet tajných kontrol nikdo nezná, dokonce ani všichni členové organizačního týmu,“ uvedl za organizátory Vladimír Lipový.

 

Kdo chce v cíli získat pamětní kovovou medaili, musí zvládnout minimálně dva výrazné kopce a před startem oznámený počet kontrol. Kdo chce stihnout tombolu, musí se vrátit do cíle za 12 hodin. Zapisování dojíždějících však probíhá zhruba do půlnoci. „Opravdu nejde o čas. Bikeři samozřejmě pořádně otestují kondici a zkusí překonat své limity, ale také si užijí jízdu krásnou přírodou s partou podobně smýšlejících lidí. Právě pohodová atmosféra Drtiče, je důvodem, proč je tak oblíbený a účastníci se každoročně vracejí,“ doplnil Vladimír Lipový.

 

Kopřivnický drtič 2025

Odchycen pes na Hájově

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.

Opravy komunikací v Příboře začnou 15. července 2025

 

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali, že od pondělí 15. července 2025 budou na území našeho města zahájeny opravy komunikací na celkem 14 úsecích. Opravy budou probíhat postupně podle předem stanoveného harmonogramu prací, který byl sestaven s cílem co nejméně omezit běžný provoz a život ve městě.

Práce budou zahrnovat frézování a pokládku nových povrchů vozovek, případně i opravy podkladních vrstev a výměnu obrub kolem komunikací. Bude nutné přistoupit k částečnému omezení dopravy, případně k dočasným objízdným trasám. O všech konkrétních omezeních budeme průběžně informovat na webových stránkách města a sociálních sítích města.

Prosíme vás o pochopení a strpění dočasného stavu v době realizace prací. Jsme si vědomi, že stavební činnost může dočasně narušit běžný chod města, věříme však, že výsledek – bezpečnější a kvalitnější komunikace – přinese užitek nám všem.

V příloze naleznete k jednotlivým úsekům uzavírky a harmonogram prací.

 

Opravy komunikací začnou 15. července