Rychleji, komfortněji, ale také s poplatkem budou od začátku příštího roku jezdit řidiči po čerstvě dokončené dálnici mezi obcí Rybí a Frýdkem-Místkem. Za dva měsíce se totiž otevře nový úsek mezi Rybím a Rychalticemi.
Stavební práce se pak přesunou mezi Nový Jičín a Bělotín, kde začne přestavba stávající čtyřproudové silnice na dálnici. Jako poslední zbudou dva kilometry mezi Novým Jičínem a Rybím, kde se má začít stavět nejdříve v roce 2024.
Nyní končí výstavba úseku Rybí–Rychaltice, jež začala v květnu 2017. Během ní se původní čtyřproudová komunikace proměnila v dálnici navazující na již hotový úsek z Rychaltic do Frýdku-Místku. „Do provozu bude silnice uvedena 26. prosince,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.
Jednou z novinek bude, že mezi Rybím a Frýdkem-Místkem bude nutné mít dálniční známku, což doteď nebylo potřeba. „Od 1. ledna 2021 bude tento úsek zpoplatněn,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Další změnou bude, že z nové dálnice nebude možné sjet na tolika místech jako z původní silnice. „Při výstavbě byla zrušena mimoúrovňová křížení Libhošť, Borovec, Příborsever a Hájov. Napojení obcí je nyní zajištěno prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky vybudované již dříve při výstavbě obchvatu Příbora a prostřednictvím křižovatky Příbor-východ,“ vysvětlil Studecký.
Z obcí jako Libhošť nebo Sedlnice, z nichž se dalo dostat na původní komunikaci přímo, nyní budou lidé jezdit po nových doprovodných krajských silnicích, napojených na zbylé dálniční sjezdy.
Firmy předkládaly různou dobu výstavby
V nejbližší době by měla začít i přestavba dalšího úseku Bělotín – Nový Jičín. Podle původních plánů měla být zahájena už před rokem, ale ve výběrovém řízení se ozval jeden z neúspěšných uchazečů s námitkami.
„Aktuálně dále probíhá výběrové řízení na zhotovitele. Konkrétní termíny zahájení i ukončení stavby budou známy až po vybrání vítězného uchazeče, protože jedním z hodnoticích kritérií veřejné zakázky je i doba výstavby. Jednotliví uchazeči předložili různou dobu výstavby,“ informoval Jan Studecký s tím, že délka výstavby se v nabídkách pohybuje od 30 do 36 měsíců.
Také v tomto úseku bude zrušeno několik stávajících sjezdů. Zůstat mají pouze mimoúrovňové křižovatky Dub a Starý Jičín.
Jako poslední zbývá dvoukilometrový úsek od Šenova k Rybí, kde se teprve pracuje na aktualizaci dokumentace k územnímu rozhodnutí, aby odpovídala současné legislativě. Zde se proto předpokládá zahájení stavby nejdříve v roce 2024.
Také v této části čekají řidiče změny. Mimoúrovňové křížení Nový Jičín-východ, které se nachází poblíž benzinových stanic, nově umožní nájezd a sjezd v obou směrech jízdy. Dnes je zde možné ve směru od Frýdku-Místku do města pouze sjíždět a ve směru na Frýdek-Místek pouze vyjíždět.
Zdroj: www.idnes.cz