Po Islandu se prohání extrémní autobus Tatra s gigantickými koly a prosklenou luxusní kabinou. U nás by ani nesměl na silnice

Cestování po krajinách Islandu vyžaduje zvláště v zimě to nejlepší motorizované náčiní, proto není divu, že se po tamním ledovci Langjökull prohání extrémní Tatrabus Phoenix zážitkové cestovky Sleipnir. Model má krom obřích kol 47 luxusních míst k sezení a prosklenou nástavbu pro nezapomenutelné výhledy.

Auta značky Tatra mohou být takřka vším, třeba pojízdnou pevností, speciálem míchajícím explozivní směs nebo přes 25 metrů dlouhým jezevčíkem. Věděli jste ovšem, že na Islandu ve službách zážitkové cestovní kanceláře Sleipnir pracuje Tatra Phoenix 8 × 8 s autobusovou nástavbou?

 

TATRA ISLAND 1

 

Jde o 12metrové monstrum pojmenované Sleipnir 2 s pohonem všem osmi kol, které obouvá pneumatiky o průměru 1,65 metru. Výška speciálu činí 3,8 metru, zatímco šířka je 3,25 metru, proto by v evropských podmínkách šlo o nadměr, nicméně kdo by na Islandu přebíral nějaké evropské předpisy… Na druhou stranu model plní EURO 6 a spotřebuje 40 litrů nafty na sto.

Uvnitř najdete 47 komfortních kožených sedadel s vlastními ovládacími panely (+2 místa vpředu), široké prosklení pro úchvatné výhledy, bezdrátové připojení Wi-Fi pro okamžité sdílené zážitků, diodové osvětlení a odpočinkovou místnost.

 

TATRA ISLAND 2

 

Kromě krás ledovce Langjökull můžete s Tatrabusem obdivovat třeba ledové jeskyně, termální prameny nebo vodopády, a to celoročně. Jednotlivé tour s tatrovkou ani nejsou drahé, neb základní čtyřhodinový výlet vyjde na 3 745 Kč, zatímco 12hodinový stojí v přepočtu 5 700 Kč.

Sleipnir 2 tak znovu dokazuje, že zájem o českou Tatru je i ve světě, a to díky jejím unikátním vlastnostem a modularitě.

 

TATRA ISLAND 3

 

Zdroj: www.garaz.cz

Odstávka elektrické energie dne 9.10.2024 od 07:15 do 15:30 - ČEZ

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Frenštátská

č. p.  478

 

plánovaná odstávka č. 110060975508

 

čez odstávky Frenštátská Příbor

Odstávka elektrické energie dne 8.10.2024 od 07:15 do 19:15 - ČEZ Příbor (okres Nový Jičín)

 

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
9. května

č. p.  1130, 1131, 1132, 1135-1143, 1145, 1147, 1150, 1151, 1152, 1154, 1156

Juráňova

č. p.  492, 612-616, 619, 1591

Křivá

č. p.  264, 265, 266, 267, 274, 281

Místecká

č. p.  286, 287

Na kamenci

č. p.  650, 651, 692, 701

Pod hradbami

č. p.  268, 269, 270, 271

Tovární

č. p.  1228, 1230, 1232

Tržní

č. p.  272, 275, 276, 278, 280

kat. území Klokočov u Příbora (kód 735370)

parcelní č. 180/2
 
Odstávka 8.10.2024

Domovskou trať Slovenské strely přetnulo mošnovské letiště

V 84. díle seriálu Zaniklé tratě se podíváme na lokálku, jejíž počáteční úsek přetnula přistávací dráha letiště Mošnov, a další část byla později opuštěna kvůli stavbě seřaďovacího nádraží kopřivnické Tatry. Zamíříme na domovskou dráhu legendární Slovenské strely ze Studénky místního nádraží do Kopřivnice.

 

mapa

 

Pokusů postavit železniční spojení Kopřivnice a Severní dráhy císaře Ferdinanda bylo hned několik. První v roce 1872 zmařilo plánované křížení s průplavem Odra – Dunaj a nakonec i ekonomická krize, druhý pokus v roce 1875 zase nedostatek peněz.

 

vlak

 

Úspěšní byli až bratři Gutmannové, spolumajitelé Vítkovického horního a hutního těžířstva, kteří měli peněz dost. Gutmannové koupili ve Štramberku vápencový lom Kotouč a potřebovali vytěžený kámen co nejlaciněji a nejjednodušeji dovážet do vítkovických hutí.

 

vlak 2

 

Jenže doprava koňskými povozy ze Štramberka do Studénky, kde se vápenec překládal do vagonů, byla příliš složitá. Bratři se proto rozhodli postavit mezi Štramberkem a Studénkou úzkorozchodnou neveřejnou dráhu. To se ovšem nelíbilo místním. Tak dlouho si stěžovali ve Vídni, až nakonec vznikl projekt normálněrozchodné veřejné železnice.

 

vlak 3

 

První vlaky mezi Studénkou, Příborem, Kopřivnicí a Štramberkem projely těsně před Vánocemi v roce 1881, osobní doprava na trati začala fungovat asi až o půl roku později. Provozní délka trati byla 18,285 km, stavební délka 18,545 km, maximální sklon 17 % a nejmenší poloměr oblouku 125 m.

 

vlak 4

 

Dopravu na místní dráze zajišťovaly nejprve parní lokomotivy pozdější řady 310.9 a 422.9, v roce 1930 se na trati objevil první motorák, věžák M120.401. Zajímavé je, že byl později, už jako M120.903, přestavěn na pohon zemním plynem. U Příbora se totiž nacházelo jeho ložisko, a tak byla u kolejí postavena čerpací stanice. Doklady o tom, jak spolehlivý byl provoz na plyn, se však nedochovaly.

 

vlak 6

 

Protože se na dráhu v Kopřivnici napojovalo vlečkové kolejiště vagonky Tatry, je logické, že se na trati do Studénky zajížděly všechny tatrovácké výrobky. Ať už vagony nebo motorové vozy. Svoje první kilometry tady najela i slavná Slovenská strela.

 
vlak 7
 

Trať byla zestátněna až v roce 1951, jako jedna z posledních. V tu dobu se už začalo mluvit o jejím částečném konci. U Mošnova se totiž mělo začít stavět velké letiště a jeho přistávací dráha by křížila koleje. Letadla dostala přednost a 1. června 1959 byla zprovozněna přeložka a původní úsek mezi Studénkou a Sedlnicemi byl snesen.

 

vlak 8

 

Druhý úsek mezi Příborem a Kopřivnicí byl nahrazen v březnu 1979. Kvůli nárůstu výroby nákladních automobilů v Tatře bylo nutné postavit kapacitní seřaďovací nádraží, jenže u staré tratě pro něj nebylo místo. Vznikla proto další přeložka, kvůli které zanikla stanice Lubina, dříve Drnholec nad Lubinou a vlastně i staré nádraží v Kopřivnici.

 

vlak 9

Přes rybníky k letišti

V tomto díle Zaniklých tratí se nejprve podíváme na místní nádraží ve Studénce. Zjistíme, že budova nikdy nesloužila cestujícím. Ukážeme si polorozpadlé depo místní dráhy a vysvětlíme si, co znamenal termín Dynalkol.

Samozřejmě se projdeme po ikonických mostech. Nejprve po soumostí přes říčku Mlýnku, potom přes ocelový most přes Odru a nakonec i přes dlouhý inundační most. Zhruba před 15 lety na nich byly koleje a používaly se k odstavování správkových vozů, dnes po nich vede alespoň cesta pro pěší a cyklostezka.

 

vlak 5

 

Ukážeme vám nejstrmější úsek zrušené části tratě, a také místo, kde od roku 1947 stávala zastávka Albrechtičky. Podíváme se až k plotu mošnovského letiště. S kamerou jsme zašli co nejblíže místu, kde stávala stanice Sedlnice, před několika lety ovšem na jejím místě vznikly obří skladovací haly. Aspoň, že nám zbyly historické fotky.

 

vlak 10

Od Příbora do Kopřivnice

Nevynechali jsme ani druhý zaniklý úsek. Začneme hned na jeho začátku za Příborem. Těleso dráhy je tam velmi dobře patrné, místy slouží jako cesta. Na kraji Kopřivnice jsme objevili původní mostek přes Sýkoreček a zjistili jsme, že staré kopřivnické nádraží stále stojí, jen se v jeho areálu dnes vyrábí nábytek.

 

vlak 11

 

I přes několik zaniklých úseků trať ze Studénky do Kopřivnice za téměř 150 let existence mnohokrát obhájila svůj smysl. Naposledy v roce 2015, když z ní byly vyvedeny koleje na mošnovské letiště. No, a Slovenská strela po ní z Kopřivnice vyráží dodnes.

 

Zdroj: www.idnes.cz

Odstávka vody SMVAK Příbor 23. října 2024

 

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11640 Nádražní ulice Nádražní, ČS. armády, Oldřicha Helmy, dle mapového podkladu 23.10.2024 08:00 23.10.2024 14:00 Umožněno předzásobení Jiná manipulace na vod.síti

 

Odstávka vody SMVAK

Jak se staví provizorní most přes řeku? Potřebujete k tomu tatrovku a přesnost na centimetry

Když během nedávných povodní vyřadila velká voda řeky Bělá z provozu most v obci Česká Ves na Jesenicku, přispěchali na pomoc na žádost IZS specialisté z Excalibur Army, kteří za tři dny vybudovali důležité provizorní přemostění. Klíčovou roli mechanického hrdiny sehrála v tomto případě osmikolová Tatra Force. Ukážeme vám, co se dělo.

 

Společnost Excalibur Army spadá pod skupinu Czechoslovak Group, kde najdete i automobilku Tatra. Není proto divu, že když složky integrovaného záchranného systému (IZS) požádaly o pomoc s provizorním přemostěním řeky Bělá specialisty z Excaliburu, dorazila na místo osmikolová Tatra Force s důležitým nákladem.

 

excalibur

 

Konkrétně v obci Česká Ves na Jesenicku došlo ke spojení dvou mostních systémů vlastněných Excalibur Army, a to AM 70 EX a AM 50 EX s nosností 70 a 50 tun, které vytvořily pro IZS tolik důležité spojení mezi oběma částmi obce. Původní most totiž zničila velká voda.

Instalace přemostění trvala tři dny a spolupracovali na ní kromě specialistů z Excaliburu také vojáci, policisté i hasiči. Zástupci Czechoslovak Group upozorňují na extrémní složitost instalace, která vlastně probíhala nadvakrát, protože v původním místě nebylo možné most dokončit. Podmínky v řece i okolí totiž nebyly vůbec dobré a terén pro pokládku musel být náročně upraven.

 

excalibur 1

 

A jak taková instalace probíhá? Zástupci Czechoslovak Group na svém webu zveřejnili stručný postup a přidali fotografie ze zásahu.

  • Je třeba připravit terén v místě pokládky. Situaci komplikuje, pokud je povrch tvořen betonem, asfaltem či kamennou rovnaninou (neopracované kusy kamene vedle sebe), což byl případ této instalace.
  • Vozidlo nesoucí mostní pole přijede na místo a musí být umístěno do správné polohy vůči oběma břehům. V tomto případě vozidlo muselo zaujmout polohu s přesností na centimetry.
  • Dojde k rozvinutí mostu nad překážku (např. vodní řečiště), vysunutí hydraulických podpěr a sklopení mostu do překážky.
  • Dojde k ukotvení mostu a jeho uvedení do vodorovné polohy.
  • Proběhne zátěžová zkouška mostu se zátěží minimálně 20 tun a jeho opětovné srovnání do vodorovné polohy.
  • Přijede vozidlo s druhým mostovým polem. Vozidlo najede na už stojící první mostní pole.
  • Druhé mostní pole je sklopeno a ukotveno do prvního mostního pole.
  • Most je rozvinut přes překážku.

Aktuálně provizorní most užívají výhradně složky IZS a není určen pro používání veřejností. Platí na něm specifická pravidla ohledně rychlosti, brzdění i akcelerace. Jakékoli prudké změny jízdy jsou nepřípustné. Pěší mohou chodit výhradně středem.

 

excalibur 2

 

Na místě provizorní most podle slov Excalibur Army zůstane tak dlouho, dokud to situace bude vyžadovat. Už od svého položení je využíván pro ostré zásahy. Tedy díky všem, kteří se na této pomoci podíleli! A také všem, kteří nějakým způsobem pomáhali při nedávných povodních.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Tatra Defence Vehicle představila novou TATRU TADEAS 6x6

TADEAS 6×6 je špičkovým produktem na trhu speciálních vozidel, díky své vynikající adaptabilitě a vysokému výkonu. Vozidlo, vyvinuté společností TATRA DEFENCE VEHICLE a.s., dosahuje rychlosti až 120 km/h na tvrdých površích a má nosnost až 10 tun, což dokazuje jeho rychlost a kapacitu zatížení. Díky modulární konstrukci lze TADEAS přizpůsobit pro různé mise, zatímco špičková technologie, jako je výkonnější motor Caterpillar, říditelná první a třetí náprava, nebo také kamerový systém vozidla zajišťují jeho výbornou ovladatelnost a průchodnost terénem. TATRA DEFENCE VEHICLE a.s. je výhradním distributorem tohoto vozidla na trh.

 

tatra tadeas 1

 

TADEAS nabízí prostor pro každou misi s jedním sedadlem pro řidiče, místem pro velitele a až 11 sedadly pro posádku. Je ideální volbou pro operace, kde je klíčová koordinace a spolupráce jak velkého, tak i menšího týmu. Vozidlo je možné vybavit balistickou ochranou až do levelu 4 balistické ochrany a do levelu M4a/M4b protiminové ochrany, a to vše dle STANAG 4569. TADEAS, jako pevnost na kolech, je spolehlivým spojencem v nejrizikovějších prostředích. Tato univerzální platforma může být upravena pro armádní, hasičské, či záchranářské verze podle speciálních požadavků zákazníka.

 

tatra tadeas 2

 

Vozidlo TADEAS je postaveno na osvědčeném podvozku Tatra 6x6 s centrální nosnou rourou a s nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami, přičemž první a třetí náprava jsou řiditelné. Podvozek Tatra dává vozidlu TADEAS do vínku výjimečné jízdní vlastnosti na zpevněných vozovkách i ve velmi těžkém terénu. Vysoká průchodnost terénem je dána i větším rozvorem mezi druhou a třetí nápravou a plně automatickým systémem dohušťování pneumatik. Systém vzduchového odpružení podvozku navíc umožňuje také změnu světlé výšky vozidla za jízdy.

 

tatra tadeas 3

 

Zdroj: tatradv.cz