Retro: Slavná limuzína pro komunistické papaláše i závodila. Tatra 603 dnes vyjde na miliony

Pozor, jede papaláš! Tatra 603 byla vyhrazena jen pro vyvolené. Tradici luxusního vozu ale založily už předválečné modely 77, 87 a 97, po válce ji rozvinul Tatraplan a jejím symbolickým vyvrcholením se stal právě typ 603. Svého času obávané až nenáviděné, dnes mimořádně ceněné a mezinárodně uznávané reprezentativní vozy prosluly vzadu umístěnými chlazenými osmiválci a úhlednými aerodynamickými karoseriemi.

Krycí jméno Valuta

Šimek s Grossmanem v jedné ze svých povídek naznačují docela netradiční rozdělení dějinných epoch: pravěk, starověk, středověk, novověk a léta padesátá. V poválečném Československu šlo o jednu z nejtemnějších historických etap, jak už to tak ale bývá, dávají podobná údobí vzniknout mimořádně progresivním technickým dílům.
 
tatra 603

Platilo to o německých raketových střelách V1 a V2 ze druhé světové války a platilo to i o kopřivnické Tatře 603 z padesátých let. V šílené době, kdy byli fyzicky likvidováni nevinní lidé, obraceny toky řek, v horách byla pěstována vinná réva a fotbaloví Bohemians se jmenovali Spartak Stalingrad.

Jak vidno z uvedených příkladů, pro podobné zásahy do přirozeného řádu věcí byla zcela nepodstatná alespoň elementární logika, která byla rozhodným způsobem nahrazována zvrácenými ideologickými poučkami. Tak se stalo, že automobilce Tatra, nejstaršímu výrobci aut na našem území, bylo na počátku oné ponuré dekády odejmuto právo dále vyrábět osobní automobily. Výroba se v době, kdy Hanzelka se Zikmundem uzavírali po světě stovky kontraktů na nové osobní osmiválce, měla přeorientovat na těžké nákladní vozy v čele s legendárním modelem 111. 

S nastalou situací se naštěstí nemínila smířit konstrukční skupina v pražské kanceláři Tatry pod vedením Vladimíra Popeláře. Ve smíchovské továrně spolu s výtvarníkem Františkem Kardausem vytvořili základní koncepci a tvarové řešení budoucího auta. Zpočátku jej trefně pojmenovali Valuta ve vyjádření naděje, že případný export a z něho získané marky či dolary by mohly obměkčit duté hlavy ve stranickém sekretariátu. I stalo se.
 
tatra 603-2

Slibný nástup

Po smrti Stalina s Gottwaldem zjara 1953 nabral režim přece jen o něco lidštějších kontur a potichu se zbavoval nejextrémnějších výstřelků bolševické ideologie. Mimo jiné to znamenalo uvědomění si, že sovětské ZISy jsou pro tuzemské funkcionáře s výjimkou těch nejvyšších nedostupné, a rychle dosluhující Tatry 87 či Tatraplany musí nahradit něčím modernějším. Jejich oko se proto opět zaměřilo do podhůří Beskyd, kde se rozkládá Kopřivnice.

Vývoj limuzíny se narychlo stěhoval z Prahy do Kopřivnice. Nový osobní vůz převzal nejen dvouapůllitrový osmiválec z monopostu T 607, ale i jeho typové označení T603. Výstavní premiéra proběhla na výstavě československého strojírenství v Brně roku 1955, v průběhu roku 1956 pak následovala ověřovací série prvních devíti kusů. Ruční výroba v dosti zastaralých dílnách však probíhala velmi pomalu a tak se o sériovou produkci jednalo spíše až na počátku 60. let. O novince se svého času vyjádřil i prezident Antonín Zápotocký a tak mu k jeho 72. narozeninám dovezli známí tatrováčtí piloti Pavelka a Veřmiřovský jednu z prvních 603 jako dárek přímo na Pražský hrad. Povídá se, že takovou drifterskou show první nádvoří ještě nikdy nezažilo - a nejspíš už ani nezažije.
 
tatra 603-3

Ze zahraničí se začaly hromadit objednávky a nutno říci, že první kusy Tatry 603 slavily značné úspěchy. Nejprve třeba v průběhu zimních olympijských her v Cortině d’Ampezzo, kde sloužily českým sportovcům, později především na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, kde československá expozice slavila obrovský úspěch – odtud lidové označení první generace „bruselka.“
 

Tatrovácká klasika

Konstrukčně byl vůz Tatra 603 přímým potomkem slavných typů T77, 87 a Tatraplan, měl však modernější a hlavně výrazně větší proudnicovou karoserii s velkou prosklenou plochou a šesti místy k sezení. Kromě osmiválce v zádi a centrální nosné roury tu bylo charakteristické také nezávislé zavěšení kol s kyvadlovými polonápravami, starající se o patřičný komfort jízdy.

V porovnání se svými předchůdkyněmi měla T603 výrazně lepší jízdní vlastnosti dané zejména lepším rozložením hmotnosti mezi obě osy, i tak ale většina šoférů vozila v předním zavazadelníku pytel cementu pro lepší stabilitu a odolnost proti bočnímu větru. Vrozená přetáčivost se projevovala především na kluzkém povrchu, soudě ale dle dobového reklamního filmu „Šťastnou cestu“, šlo o nezáludné a dobře ovladatelné auto – alespoň v rukou zkušeného závodníka, mistra sportu Jaroslava Pavelky.

V praxi běžných uživatelů jízdní vlastnosti odpovídaly koncepci s motorem za zadní nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bylo citlivé na boční vítr a při ostré jízdě v zatáčkách přetáčivé. Maximální rychlost T 603 byla 160 km/h (údaj výrobce), ve skutečnosti však byly vozy rychlejší a díky své aerodynamické karosérii s nízkým součinitelem odporu (Cw=0,354) dosahovaly rychlost přes 170 km/h. 
Taková to reklama by dnes rozhodně neprošla. Nejde jen o dvanáctiminutovou délku, ale především o předváděná alotria v běžném provozu. Poznáte historické jihočeské město, kterým se Tatra divoce prosmýkává?

tatra 603-mig

Evoluce směrem k uniformitě

První "bruselky" oplývaly jedinečným designem zevnějšku i interiéru, který s jeho americkým designem plným chromu, nápaditých řešení a filigránských ovladačů přežil i ve druhé sérii vyráběné do roku 1968. Po roce 1968 přibylo černých plastů a ovladačů z jiných československých aut. Přístrojová deska jakož i jiná zákoutí kabiny se staly ponuřejšími a méně elegantními.

Na technické frontě bylo nicméně v průběhu let dosaženo značného pokroku. Brzdy, zpočátku bubnové, od konce roku 1968 nahradily licenční kotoučové brzdy na všech kolech, které byly vyráběny v licenci Dunlop. Od roku 1973 vozidlo používalo v té době revoluční bezkontaktní elektronické kondenzátorové zapalování PAL.

Zlepšení jízdních vlastností napomohlo zavedení torzního stabilizátoru přední nápravy u typu T2-603, jakož i pozdější zavedení radiálních pneumatik Barum rozměru 180/90-SR15 s dezénem OR17, které byly vyvinuty speciálně pro T 603. Vozy měly velmi dobře vyřešeno odpružení s poměrně vysokým zdvihem kol a nízkou vratnou frekvencí, takže jízda s nimi byla pohodlná i na horších silnicích.
 
tatra 603-skica

Jen pro vyvolené

Šestsettrojka sice vznikala dlouhých dvacet let, 20 422 celkem vyrobených vozů ale dává představu o skutečné sériovosti a pracnosti výroby. Největší roční produkce bylo paradoxně dosaženo až závěru výroby - v letech 1973 a 1974 bylo vyrobeno až 1600 vozů za rok. 

Tatry 603 nebyly v celém průběhu výroby prakticky vůbec exportovány (přes velký zájem o tento vůz) s výjimkou několika desítek kusů pro země bývalého východního bloku (Sovětský svaz, NDR, Bulharsko, Maďarsko, Jugoslávie). Dnes už je situace úplně jiná a zachovalé šestsettrojky se ve významných počtech kromě rodné hroudy vyskytují nejen v západní Evropě, ale také v USA a Kanadě a jejich ceny stále rostou.  

T 603 nebyla levným autem ani jako nová. V roce 1959 stála 98 tisíc Kčs, zatímco ruská Volga M 21 se i s rádiem dala pořídit za 55 tisíc a tuzemská Škoda Octavia Super za necelých 33 tisíc. Běžný měsíční plat se tehdy pohyboval kolem 1500 Kčs. O deset let později, v červnu 1969, byla cena Tatry 2-603 stanovena na 195 tisíc Kčs, tedy na čtyřnásobek ceny tehdy běžného vozu Škoda 1000 MB. K soukromníkům se T 603 nedostaly jako nové prakticky vůbec, pár kusů se dostalo dál až po konci ve státních službách.

Ceny hezkých šestsettrojek začínají okolo 1,5 milionu korun, vzácné vozy první série se třemi světly jsou ale klidně o milion dražší - mnoho jich totiž v průběhu služby dostalo novější čtyřokou karoserii, takže je jich opravdu málo. Kvalita zkrátka něco stojí. Jednoduše řečeno: jestli vlastnit nějakého poválečného československého veterána, pak rozhodně šestsettrojku, jediné auto světového formátu vyráběné za socialismu.  
 
Zdroj: www.autosalon.tv

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně je shodná s otevírací dobou Sběrného dvora Technických služeb města Příbora (dále SD).

Změna bude ukončena v pondělí 7.7.2025, kdy bude zprovozněno nové zázemí obsluhy.
Prozatím stále platí níže uvedená provozní doba a vjezd na kompostárnu přes areál SD Točna.

Děkujeme za pochopení.

Pondělí: 8.00 – 11.00, 12.00 – 17.00

Středa: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Pátek: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Sobota: 8.00 – 12.00

 

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

 

Pokud hledáte nenáročný, ale přesto poutavý výlet do srdce moravských Beskyd, pak je pro vás ideální Naučná dřevěná stezka Pustevenská zoo. Tento 1,5 kilometru dlouhý okruh, který začíná přímo v malebných Pustevnách, vás zavede do chráněné krajinné oblasti plné přírodních krás a překvapení. Je to skvělá příležitost, jak se propojit s českou přírodou a poznat něco nového, co není jen o horských výstupech.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Co na Stezce Uvidíte a Zažijete?

 

Stezka je navržena tak, aby zábavnou formou představila místní faunu – a to prostřednictvím nádherných dřevěných soch zvířat. Tyto unikátní sochy, vytvořené během uměleckého sympozia přímo na Pustevnách, jsou rozmístěny podél trasy a čekají na objevení. Potkáte zde majestátního medvěda, tajemného rysa, hbitého zajíce, žoviální žáby nebo třeba rozpustilá prasata. U každé sochy najdete informační tabuli, která vám odhalí fascinující fakta o daném zvířeti a jeho roli v místním ekosystému.

Pro ty nejmenší (a nejen pro ně!) jsou na tabulích připraveny interaktivní úkoly. Děti se mohou porovnat se zvířátky, což přidává k procházce hravý a vzdělávací prvek. I když stezka není značená, nemusíte se bát zabloudění – jednotlivé tabule a zvířata jsou vždy v dohledové vzdálenosti, takže se můžete soustředit na objevování.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Praktické Informace pro Návštěvníky

 

Celá procházka vám zabere přibližně 45 minut a je navržena tak, aby ji zvládly i děti už od dvou let. Trasa se vine loukami a lesem a i když místy stoupá do prudšího kopce, odmění vás krásnými výhledy a čerstvým vzduchem. Vzhledem k terénu však stezka není vhodná pro kočárky.

Nástup na stezku najdete pohodlně přímo v Pustevnách u lyžařského areálu, nedaleko nástupní stanice lanovky Ráztoka–Pustevny. Parkování je možné na zpoplatněném parkovišti, které je vzdálené zhruba 450 metrů od začátku stezky. Důležité je pamatovat, že v zimní sezóně je stezka z bezpečnostních důvodů uzavřena. Vstup na stezku je zdarma, což z ní činí skvělou a dostupnou aktivitu pro každého, kdo chce strávit čas v přírodě a poznat Beskydy trochu jinak.

Užijte si objevování této unikátní naučné stezky!

 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Zdroj foto: www.slevomat.cz

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Správa železnic, s. o., informuje, že od 27. 6. od 7:10 hod. nepřetržitě do 30. 6 proběhne výluka v úseku Štramberk - Veřovice na trati 271 Hranice na Moravě - Bohumín - Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka. Dopravce České dráhy, a.s. proto musí přistoupit k opatřením:

Po dobu výluky budou všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku (Kopřivnice) – Štramberk – Veřovice.

Cestující do/ z Veřovic a Ženklavy využijí pro přestup mezi NAD a vlakem stanici Kopřivnice. Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

Výlukový jízdní řád obsahuje pouze vlaky dotčené výlukou.

První den výluky jsou vlaky nahrazeny ND od vlaku Os 23105 a Os 23106. Poslední den výluky jsou poslední vlaky nahrazeny ND Sp 3370 a Os 23179.

V různých úsecích na trati Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport – Veřovice jedou vybrané vlaky v odlišných časových polohách proti pravidelnému JŘ. Ve výlukovém JŘ jsou tyto spoje vyznačeny modře.

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Kopřivnice – před staniční budovou

Štramberk – autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava – autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice – před staniční budovou

 

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Přílohy
pdfVýlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025 [pdf, 869 kB]
Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

16. června 2025 byly předáním staveniště zahájeny stavební práce v původním dvoře budovy č. p. 118 v Příboře.

Neutěšený vzhled prostoru mezi domy č. p. 118 a 415 v Příboře, který byl vzhledem ke své poloze většinou skryt pohledům veřejnosti, bude po předchozím schválení studie Radou města Příbora v roce 2022 výrazně změněn. Architekti studia KLAR z Kopřivnice, kteří projektovali i úpravu sousedního objektu č. p. 118, zpracovali návrh propojení ulic Freudovy a Nádražní a celý prostor otevřeli. Hlavní část původního dvora v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda se promění v nový cyklopoint umožňující aktivní odpočinek jak cyklistů, tak návštěvníků centra města.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Obsahem stavební akce s názvem „Úprava okolí budovy č. p. 118“ je zejména úprava ploch na parc. č. 98, 112 a 114, k. ú. Příbor. 

Součástí díla mj. bude:

1.    propojení ulic Freudovy a Nádražní (schodiště, rampa),

2.    zpevněné plochy,

3.    zastřešení zázemí pro cyklisty (cyklopointu),

4.    mobiliář a zázemí pro cyklisty (stojany na kola, elektronabíječka, posezení, pítko),

5.    zeleň (vč. stromu),

6.    oprava opěrné zdi podél ul. Nádražní,

7.    vodovodní přípojka k pítku,

8.    retenční nádrž,

9.    dopravní napojení chodníkového tělesa.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Zhotovitelem stavební akce je ostravská společnost TRE BAU s.r.o., která vysoutěžila zakázku za cenu 7 366 586 Kč vč. DPH. Smluvní termín plnění je 5 měsíců.

Část zakázky týkající se cyklopointu by mohla být kryta dotačním titulem „11. výzva MAS Lašsko, z. s. – IROP – Cestovní ruch II“, o který bylo zažádáno v lednu 2025. V MAS Lašsko byla žádost schválena a byla dále postoupena ke schválení do IROP.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

„V souvislosti se stavebními pracemi dojde k dočasnému snížení komfortu života v okolí stavby, ale to se obecně týká každé stavby realizované v hustě zastavěném území. Hlavním omezením bude uzavření ulice Nádražní v části podél sanované opěrné zdi, tj. mezi objektem č. p. 118 a bývalým mlýnem. Vzhledem k rozsahu a náročnosti prací žádáme tímto občany o porozumění, toleranci a vstřícnost, aby realizace díla mohla probíhat bez zbytečných komplikací,“ uvedl Ivo Kunčar z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

V uplynulých dnech došlo ke schválení změn v dávkovém systému – byla schválena nová superdávka, která sjednocuje aktuální čtyři dávky státní sociální podpory a hmotné nouze (přídavek na dítě, příspěvek na živobytí, příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení).

Nová dávka začne platit 1. října 2025 a doprovázena bude přechodem na digitalizaci v procesu podávání žádostí o dávky. O dávku se tedy bude žádat online přes aplikaci Ministerstva práce a sociálních věcí klientskou zónu Jenda. Změny začnou platit od 1. října 2025 pro nové žadatele o dávku. Pro ty, kteří již některou ze zmiňovaných čtyř dávek aktuálně pobírají, začnou změny platit nejpozději 1. dubna 2026.

Způsobů jak se přihlásit do klientské zóny Jenda je více, všechny však vyžadují určitou digitální zručnost a přístup k internetu, případně bankovní účet, počítač či chytrý telefon, email a telefonní číslo. Pro případné komplikace zůstane možnost navštívit úřad práce, vybrané pobočky pošt či občanské poradny.

Další možností je pak obrátit se na sociální pracovníky Armády spásy v Příboře, Kopřivnici či Štramberku, kteří jsou schopni poradit a poskytnout podporu při vyřizování dávek online. Se sociálními pracovníky se můžete sejít buď v rámci kontaktních dnů, v Příboře se jedná o každou sudou středu od 13:30 do 15:30 hodin v přízemí Městského úřadu, nebo se můžete domluvit na schůzce v domácnosti a požádat tak o dávku z pohodlí domova.

Sociální pracovníci Armády spásy jsou vybaveni tablety a chytrými telefony s přístupem k internetu, s podáváním žádostí o dávky mají zkušenosti a aplikaci Jenda dobře znají a umí s ní pracovat. Jsou také připraveni žadatele s postupem seznámit a do budoucna jej naučit o dávku žádat samostatně. Na sociální pracovníky Armády spásy se můžou obracet občané Příbora, Kopřivnice, Štramberku a přilehlých obcí, kteří si nejsou při podávání žádostí o dávky jistí, mají obavy z přechodu na online žádosti nebo nemají přístup k internetu a podmínky k tomu, aby se do klientské zóny Jenda sami přihlásili.

Armáda spásy poskytuje mimo jiné i Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a tato sociální služba je občanům Příbora dostupná od roku 2021. V rámci této služby poskytují sociální pracovníci pomocnou ruku při vyřizování dokumentů na úřadech, při hledání bydlení či zaměstnání, při řešení dluhů a exekucí, při zvládání výchovných potíží s dětmi, při péči o děti a domácnost, nebo při překonání překážek spojených se špatným zdravotním stavem dětí či rodičů. Sociální pracovníci navštěvují rodiny v jejich domácnostech nebo tam, kde se cítí bezpečně.

Spolupráce se sociální službou je bezplatná a zcela dobrovolná. Pro domluvu osobní schůzky i pro radu můžete kontaktovat paní Zuzanu Gattnarovou, DiS., tel. kontakt 773770471, email: zuzana.gattnarova@armadaspasy.cz

Mgr. Tomáš Fritschka, vedoucí sociální služby, Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Kopřivnice, Příbor, Štramberk, Horní 1112, Kopřivnice 742 21, Armáda spásy v České republice, z.s.

 

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června

Po zhruba dvou letech intenzivních příprav a plánování se v Příboře podařilo dokončit novostavbu moderního celobetonového skateparku. Slavnostní otevření proběhne ve čtvrtek 26. června od 9 do 13 hodin, a to přímo v areálu nového sportoviště.

Skatepark vyrostl na místě původního zařízení v lokalitě Na Kamenci, které vzniklo v roce 2004 v rámci programu prevence kriminality mládeže. Jeho stav byl již řadu let nevyhovující – dřevěné a kovové části překážek byly poškozeny vlivem vlhkosti, narušeného podloží a působením času.

„Na realizaci nového skateparku jsme dostali jednoznačný impuls od samotných dětí a mladých lidí. V roce 2021 jsme uspořádali anketu Sportovní dotazník nejen pro sportovce, do které se zapojilo kolem 500 dětí ve věku 8 až 18 let z Příbora a okolí. Skatepark se v odpovědích jednoznačně umístil na prvním místě mezi požadovanými novými sportovišti,“ vysvětluje důvod investice Iveta Busková, tehdejší vedoucí odboru kultury, sportu a cestovního ruchu.

Význam skateparků v posledních letech roste nejen mezi mládeží. Staly se místem setkávání různých generací a často i rozhodujícím faktorem při výběru dovolenkových lokalit rodin s teenagery.

„Příborský skatepark nabídne kvalitní zázemí pro jezdce na skateboardu, koloběžce i BMX kolech. Autory návrhu i realizace jsou odborníci z renomované společnosti FiveRamps – Ing. Denis Martaus a Ing. Filip Holý. Ti jsou zárukou kvalitního provedení i atraktivního designu,“ uvedla Karolína Pavelková z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

„Výstavbě předcházelo přeložení nadzemního vedení vysokého napětí do země, odstranění starého oplocení a částečná úprava okolního prostoru. V rámci doplňujících opatření město připravilo instalaci veřejného osvětlení a kamerového systému, napojeného na Městskou policii Příbor,“ doplnila Karolína Pavelková.

Náklady na výstavbu:

•    betonový monolit: 5,5 mil. Kč vč. DPH,

•    úpravy okolí: 2,5 mil. Kč.

Srdečně zveme všechny nadšence sportu, děti, mládež i rodiče na slavnostní otevření! 

Přijďte si nový skatepark prohlédnout, vyzkoušet, nebo jen podpořit příborské sportovní nadšence.

 

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června