Řidič si při nehodě u Příbora těžce poranil hlavu

K dopravní nehodě s hlášeným těžce zraněným člověkem uvnitř auta spěchali v sobotu 16. března 2019 večer záchranáři do Příbora. 

 

Nehoda se stala na kruhovém objezdu u nájezdu na dálnici. 

"Zdravotnická záchranná služba zasahovala u vážné dopravní nehody na Novojičínsku. Po půl deváté převzali pracovníci krajského zdravotnického operačního střediska informaci o havárii osobního automobilu v Příboru. Na místo vyjely týmy ZZS z Mošnova a Nového Jičína, k zásahu vzlétl také vrtulník LZS z Ostravy. Čtyřiatřicetiletý muž, který ve vozidle cestoval, utrpěl vážná zranění a byl v ohrožení života. Prvotní vyšetření ukazovalo na poranění hlavy a mozku. Zasahující lékař jej musel uvést do umělého spánku, záchranáři pacienta zajistili krčním límcem a uložili do vakuové matrace. Po podání potřebných léků týmy ZZS muže připravily k transportu do zdravotnického zařízení. Letečtí záchranáři pak zajistili jeho šetrnou přepravu do traumatologického centra ostravské Fakultní nemocnice," informoval mluvčí záchranné služby Lukáš Humpl. 

Sanitka Nový Jičín

Zdroj:www.denik.cz

Cyklopoint: Nové centrum pro cestovatele nabírá konkrétní obrysy!

 

Základy pokládají pevný základ pro budoucnost

 

Projekt Cyklopoint, který má ambici stát se novým cílem pro cyklisty, turisty a milovníky aktivního trávení volného času, rychle pokračuje vpřed. Jak je patrné z aktuálního stavu na staveništi, klíčová etapa je za námi: základy jsou hotové.

Na místě je již zabetonovaná základová deska, která je připravena nést budoucí objekt a stala se tak pevnou platformou pro další stavební práce. Z desky viditelně vyčnívají trubky pro inženýrské sítě a odpady (jak vidíme na fotografii s hutnícím strojem), což značí, že moderní řešení pro připojení budovy k infrastruktuře jsou již precizně připravena.

 

Cyklopoint: Nové centrum pro cestovatele nabírá konkrétní obrysy!

 

Tradiční trend: Obvodové stěny zídky

 

Nejvýraznějším prvkem současného postupu je však zahájení prací na obvodových stěnách a opěrných zídkách. Namísto konvenčního betonu či cihel je zde zjevná sázka na kvalitu a estetiku.

Z velkých kamenných bloků v přírodních šedých tónech vzniká robustní a vizuálně poutavá opěrná stěna (jak ukazují detailní fotografie). Toto použití tradičního, trvanlivého materiálu je v souladu se současnými architektonickými trendy, které kladou důraz na soulad stavby s okolím a vysokou životnost. Tato stěna dodává stavbě jedinečný charakter a vytváří vizuální most mezi moderní konstrukcí a historickým prostředím okolní zástavby.

 

Další kroky: Směr hrubá stavba a dokončení

 

S dokončenými základy a započatými obvodovými stěnami se nyní stavební tým zaměří na dokončení hrubé stavby a vztyčení hlavní nosné konstrukce.

Rychlost, s jakou práce postupují, naznačuje, že se brzy můžeme těšit na další významné milníky, které tento projekt, přinášející do regionu tolik potřebnou inovaci v turistické infrastruktuře, posunou k finální podobě.

Cyklopoint tak již brzy nabídne nové zázemí a stane se důležitým cestovatelským bodem pro všechny, kdo rádi cestují a objevují neotřelá místa.

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má pro nadcházející zimu připravených 55 000 tun soli, 1,1 milionu litrů solanky a 213 sypačů. O to, aby víc než 1000 kilometrů dálnic bylo i při silném sněžení sjízdných, se bude starat 822 zaměstnanců ŘSD. Údržbu mají na starosti střediska správy a údržby dálnice (SSÚD), přičemž na jedno připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují v zimě pro ŘSD různé dodavatelské firmy. Na letošní zimní údržbu vyčlenilo ŘSD 135 milionů Kč, dalších 750 milionů Kč je v rozpočtu na platby externím dodavatelským firmám.

 

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

 

V posledních dvou letech pořídilo ŘSD 27 nových sypačů. Jsou přesnější a umožňují lépe dávkovat posypový materiál podle toho, jak silnice vypadá. „Letos poprvé zapojíme několik nových sypačů vybavených automatickým systémem, který řídí šířku a dávkování posypu podle polohy vozu. Na D8 u Petrovic vyzkoušíme jako první v Česku pluh s dvojitým ostřím a speciálními tryskami. Ty umí přímo stříkat slaný roztok proti námraze. Pod tlakem aplikují postřik a zadní břit ho ještě zatlačí do pórů silnice. Tahle nová metoda rychleji odstraní zbytky sněhu i ledu. A je to o hodně šetrnější k životnímu prostředí. Podobné radlice se už zkoušely třeba při údržbě Brennerského průsmyku v Alpách, v ČR to ale bude poprvé,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

 

Jak doplnil, u nových sypačů se nezapomíná ani na digitalizaci: vozy mají telemetrickou jednotkou, takže dispečeři přesně vidí, kde se která technika pohybuje a kdy byl který úsek naposledy ošetřený. Na trend posledních let, tedy mírné zimy s kolísavou teplotou kolem nuly, reaguje ŘSD i tím, že pořizuje čistě solankové vozy pro maximalizaci prevence.

 

Na 21 střediscích správy a údržby dálnice je do připravených směn zařazených 672 řidičů a 150 dispečerů. Vedle 213 sypačů má ŘSD také 62 univerzálních vozidel s různým vybavením – při velkém sněžení se využijí třeba mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. K nakládání soli do sypačů má ŘSD 52 nakladačů. Na každém SSÚD funguje centrum pro výrobu a distribuci solanky, což je roztok vody a chloridu sodného nebo chloridu vápenatého. Během zimy se solanka vyrábí podle potřeby: za minulou zimu se spotřebovalo 6,1 milionu litrů solanky. Spotřeba soli byla v uplynulé zimě 17 000 tun.

 

ŘSD má na zimu 55 000 tun soli, poprvé nasadí nové sypače se speciálními tryskami

 

„Důležitým prvkem zimní údržby jsou dispečerská pracoviště. Dispečeři na SSÚD mají většinou k dispozici online obrazové údaje z kamer, aktuální informace z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Vyhodnocují zároveň krátkodobé, střednědobé i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé dálnice. Součástí systému je i srážkový radar. A důležité také je, že dispečeři jsou v kontaktu s řidiči po celou dobu zásahu,“ popsal mluvčí ŘSD.

 

Minulou zimu byly náklady ŘSD za zimní údržbu 130 milionů Kč, externím dodavatelům ŘSD zaplatilo 665 milionů Kč. Na nastávající zimu jsou plánované náklady o něco vyšší. „Meziročně nás stojí údržba více, což jde samozřejmě ruku v ruce s výstavbou a zprovozňováním nových úseků dálnic a silnic. Jen loni se česká dálniční síť rozrostla o 110 kilometrů, letos to bude téměř 67 kilometrů nových dálnic,“ řekl Jan Rýdl.

 

Zdroj: www.rsd.cz

Setkání jubilantů v Kulturním domě – pětasedmdesátníků a osmdesátníků

V Kulturním domě Příbor se ve čtvrtek 30. října 2025 uskutečnilo již druhé letošní setkání jubilantů. Tentokrát jsme společně slavili životní jubileum příborských občanů, kteří v letošním roce oslavili 75 a 80 let.

Slavnostního odpoledne se zúčastnili starosta města Ing. arch. Jan Malík, členové rady města MUDr. Mořic Jurečka a Mgr. Pavel Netušil, a také členky Komise pro občanské záležitosti, která akci tradičně pořádá pod vedením paní Věry Kovaříkové.

Každý z jubilantů obdržel keramickou misku se svým jménem – drobný, ale osobní dárek, a kytičku.

Po oficiálním přivítání následovalo milé posezení u sklenky vína a drobného pohoštění, během něhož se o hudební zážitek postarali sólisté muzikálového souboru Národního divadla Moravskoslezského v  Ostravě – Eva Zbrožková, Petr Müller a Roman Harok.

„Atmosféra celého setkání byla vřelá, přátelská a plná vzpomínek i úsměvů. Všem přítomný jubilantům město Příbor ještě jednou srdečně blahopřeje a přeje především pevné zdraví, štěstí a lásku do dalších let,“ uvedla Ivana Bolomová z odboru organizačního a správních činností.

 Foto: Stanislava Slováková

Setkání jubilantů v Kulturním domě – pětasedmdesátníků a osmdesátníků

Splatnost místního poplatku ze psů

Mgr. Martina Ryndová, odbor finanční Městského úřadu v Příboře

 

Vážení občané,

 

správce místního poplatku ze psů, odbor finanční, upozorňuje držitele psů, kteří jsou přihlášeni k pobytu nebo mají sídlo ve městě Příboře, na splatnost místního poplatku ze psů pro letošní rok, která nastala 31. října 2025.

 

V případě, že jste poplatek do dnešního dne ještě neuhradili, učiňte tak co nejdříve, a to na pokladně Městského úřadu v Příboře, bezhotovostně bankovním převodem na číslo účtu 19-2225801/0100, anebo poštovní poukázkou typu A.

 

Splatnost místního poplatku ze psů

 

Sazby poplatku zůstávají stejné jako v loňském roce.

 

Sazba poplatku ze psů ve městě Příboře od 1. 1. do 31. 12. kalendářního roku činí za:

 

  jednoho psa druhého a každého dalšího psa
v rodinném domě a ostatních objektech 200 Kč 300 Kč
v bytovém domě a na adrese ohlašovny 1 000 Kč 1 500 Kč
v místních částech Hájov a Prchalov 100 Kč 150 Kč
držitele, kterým je osoba starší 65 let 150 Kč 225 Kč

 

Formuláře k přihlášení nebo odhlášení psa naleznete na stránkách města: www.pribor.eu v sekci: Městský úřad – Formuláře – Kategorie: Odbor finanční

Také jsme je přidali k tomuto článku jako přílohu.

V případě nejasností Vám rádi poskytneme další informace na tel. čísle: 556 455 432 nebo na e-mailu: ryndova@pribor-mesto.cz

 

Obrázek: deevid.ai

Přílohy
docxOdhlášení držení psa [docx, 207 kB]
Odhlášení držení psa
docxOhlášení k místnímu poplatku ze psů [docx, 208 kB]
Ohlášení k místnímu poplatku ze psů

🚧 Rekonstrukce historické ulice Žižkovy v Příboře se chýlí ke konci!

 

Stavební úpravy ulice Žižkovy v Příboře vstupují do své finální fáze. Město Příbor v souladu se smluvními podmínkami potvrzuje, že rozsáhlá rekonstrukce jedné z malebných historických uliček se dokončuje a ulice bude brzy opět plně přístupná pro veřejnost.

Práce na projektu, který je součástí dlouhodobé obnovy uliček v historickém centru města, byly zahájeny v červnu letošního roku. Zhotovitel, společnost SPO spol. s r.o., dodržuje stanovený předpokládaný termín dokončení, který je stanoven na konec října 2025.

 

✨ Co se právě dokončuje?

 

Právě v těchto dnech probíhají poslední dokončovací práce, zejména pokládka finálních vrstev dlažby. Ulice Žižkova i navazující chodníčky získávají svůj historický vzhled díky:

  • Valounové dlažbě: Na plochu přibližně 1 100 m² je pokládána štětová valounová (oblázková) dlažba, která je pro staré příborské uličky typická.

  • Pískovcovým obrubníkům: Instalace 400 metrů pískovcových obrubníků definuje novou podobu komunikace a přispívá k lepšímu odvodnění.

Cílem úprav, které si vyžádaly náklady ve výši 5,3 milionu Kč včetně DPH z rozpočtu města, je zlepšení technického stavu a zvýšení estetické hodnoty této části historického centra.

 

🔜 Očekávané otevření

 

Po dokončení Žižkovy ulice zbývá z komplexního projektu úprav historických uliček už jen poslední etapa – rekonstrukce spojovací uličky V Kopci – Žižkova.

Tatraplan: Vůz, který dostal jméno po Plánu, ale utrpěl kvůli intrikám

 

🚗 Tatra 600 Tatraplan: Vůz, který dostal jméno po Plánu, ale utrpěl kvůli intrikám

 

Tatra 600, známější pod názvem Tatraplan, je jedním z nejikoničtějších a technicky nejpokrokovějších poválečných automobilů z Československa. Vůz s proudnicovou karoserií a motorem uloženým vzadu se hrdě zařadil do řady aerodynamických tatrovek, kterou započal už legendární typ T77.

 

Tatra plan Kopřivnice

🌟 Odkud se vzalo jméno „Tatraplan“?

 

Největší zajímavostí, a zároveň i trochu kuriozitou, je původ jména. Zatímco by se dalo očekávat, že název odkazuje na aerodynamiku a rychlost (jako "aeroplán"), skutečnost je pro éru komunismu typičtější.

Vůz dostal své jméno na počest Dvouletého hospodářského plánu (1947–1948). Vláda tehdy rozhodla, že automobil se bude jmenovat Tatraplan (Tatra + plán), čímž propojila technický úspěch s politickým cílem. Původní interní označení vozu přitom bylo T 107.

 

💔 Smutný osud automobilu, který předběhl dobu

 

Tatraplan se vyráběl v Kopřivnici jen krátce, od roku 1947 do roku 1952, a jeho konec byl dán politickým rozhodnutím, které dodnes vyvolává hořkost.

  • Pokyn shora: Tehdejší centrální plánování (a politická garnitura) rozhodlo, že se má kopřivnická Tatra soustředit výhradně na výrobu těžkých nákladních vozů pro průmysl a armádu.

  • Přesun do Mladé Boleslavi: Namísto ukončení produkce osobních vozů byl v roce 1951 vydán absurdní příkaz: přesunout výrobu Tatraplanu do AZNP Mladá Boleslav (tehdejší výrobce vozů Škoda).

  • Konec pod cizí střechou: V Mladé Boleslavi, u konkurenční značky, která z pochopitelných důvodů k Tatraplanu nechovala sympatie, kvalita výroby rapidně klesla. To vedlo k brzkému a definitivnímu ukončení produkce Tatraplanu v roce 1952, čímž skončila éra velkých osobních vozů Tatra na celých pět let (než se v utajení začala vyvíjet Tatra 603).

Tato epizoda je zajímavá z historického pohledu, protože ukazuje, jak mohla politická rozhodnutí negativně ovlivnit osud technicky vynikajícího a pokrokového vozu, který byl ceněn i v zahraničí.


 

TATRAPLAN Kopřivnice

 

Další zajímavé detaily o Tatraplanu:

 

  • Plochý motor (Boxer): Tatraplan měl vzadu vzduchem chlazený plochý čtyřválec (boxer), který byl mnohem menší než osmiválce jeho předchůdců (T77/T87), ale i tak dokázal vůz rozjet až na .

  • První s velkým šípovým sklem: Byl jedním z prvních sériově vyráběných vozů s velkým šípovým čelním sklem bez středního sloupku, což zlepšovalo výhled a přispívalo k čistému aerodynamickému designu.

  • Prototypy: Vznikly i velmi málo známé speciální verze, jako například Tatraplan Diesel (pouze 3 zkušební kusy) a sportovní verze T601 Monte Carlo s hliníkovou karoserií.

Tatraplan tak zůstává symbolem technické zdatnosti československých inženýrů a zároveň připomínkou komplikovaného období naší historie.

 

Foto: Jiří Jurečka a archiv TATRA