Speciál Tatra T613: Legendární česká limuzína nabízela vybavení z Mercedesu i Lamborghini

Jste-li významný státník v nějaké zemi, pak patrně nechcete jezdit tím, co vozí vaše podřízené nebo níže postavené kolegy z jiných odvětví. A právě proto, tedy kvůli touze mít něco lepšího než ostatní, vznikla notně upravená Tatra T613 s přízviskem Speciál. Už na první pohled byla jiná, uvnitř plná luxusu a pochopitelně určená jen pro vyvolené.

 

Když jste v roce 1980 potkali na silnici T613, bylo vám jasné, že se v ní nejspíš veze nějaký „papaláš“. Důvod je prostý – šestsettřináctky byly určené jen pro stát a jeho podniky, případně na export, ale ne pro vnitřní trh.

Jenže toho času se mezi čtyřokými modely začaly objevovat kousky jiné, tvarově přepracované a nadstandardně vybavené.

 

Tatra T613 byla určená jen pro stát a jeho podniky (nebo na export), Speciál pak pro ty nejvyšší tuzemské hodnostáře

 

Začátek vývoje modelu s názvem Speciál se datuje k roku 1977, kdy se na prototypu standardního modelu T613 vyzkoušel prodloužený rozvor, delší karoserie, dlouhodobá funkčnost klimatizace i posilovače řízení, práce automatické převodovky, použitelnost televizorů a elektrického ovládání všech oken.

 

Testování prodloužené karoserie dopadlo na výbornou, proto se přešlo k jednání o zatraktivnění vnějšku. Z výbavy však byly pro nadbytečnost škrtnuty televizory a zadní bezpečnostní pásy, stejně tak se u Speciálu neprosadila ani automatická převodovka BorgWarner.

Schválena však byla razantní změna exteriéru, jemuž dominovaly přední široké lampy Bosch s integrovanými mlhovkami pocházející z Mercedesu W116. V sadě přišly ještě stěrače a do rámečků světel vyráběných v Tatře byly vsazovány nízkotlaké ostřikovače.

 

Přepracování se dočkaly rovněž nárazníky i maska, které spolu s lampami a blinkry rozbily elegantní linie karoserie Vignale. Speciál dále dostal jiné kliky, unifikované s vyvíjenou třetí sérií T613.

 

Větrací mřížka byla ze zadního blatníku přesunuta na rozšířenou lištu trojúhelníkového okna, dopředu se nastěhovaly nosiče vlajek a do role ručně ovládaných zpětných zrcátek se vžily kousky použité opět u Mercedesu W 116. Zadní sdružené lampy s integrovanou mlhovkou pak kopírovaly moderní trendy, zejména ty nastolené Mercedesem.

 

Díky natažení rozvoru o 150 mm došlo ke zlepšení jízdních vlastností a navýšení prostoru pro posádku vzadu. Zadní prodloužené dveře měly zvětšený úhel otevírání, zamykání se řešilo centrálně, determální okna se dočkala kolorizace a karoserii zdobil chrom. To všechno jen potvrdilo záměr, že Speciál lakovaný výhradně do černé má sloužit pouze těm nejvyvolenějším.

 

TATRA 613

Mobil a držák na samopal

Neméně atraktivně to vypadalo rovněž uvnitř, kde na první pohled zaujala mohutněji čalouněná sedadla. Jako potahový materiál byl zvolen odolný kordvelur nejprve v modré, po roce 1985 v petrolejově zelené barvě. Polstrovaný byl rovněž kufr, koberce plyšové, lemované koženkou. Pro nejvrchnější státníky se pak dělal koncový díl koberce v barvě rudé.

 

Zadní sedadla koncipovaná pouze pro dvě osoby byla vybavena minibarem uprostřed, pod nímž jste mohli najít úložný prostor, kde se nacházel třeba autozapalovač, sluchátko vysílačky později nahrazené mobilem Tesla AMR, dálkový ovladač autorádia, mikrofon diktafonu a čtecí lampička.

 

Nutno dodat, že použité rádio Blaupunkt Bamberg patřilo tehdy mezi špičkové audio, jaké jste mohli najít u vrcholových modelů Porsche či Mercedes-Benz. V osmdesátém pátém jej však nahradil model Grundig, tentokrát bez funkce diktafonu.

 

Ve standardní výbavě se nacházela klimatizace (ovladače pochází z Lamborghini Countach), servořízení, posilovač spojky, digitální hodiny, centrál anebo tempomat. Vytápění poté zajišťovala dvojice „bufíků“ (každý o výkonu 4 kW) od firmy AB Jablonec. V úložné schránce pod palubkou pak měla své místo vysílačka nebo mobil a také nosič pro samopal Škorpion.

Elita vozila elitu

Kvůli bezpečnosti měl automobil v podstatě zdvojenou palivovou soustavu, a to díky pomocnému elektrickému čerpadlu. Pod kapotou pracoval vylepšený 3,5litrový vzduchem chlazený osmiválec, který byl u některých modelů přepracován (zeslabením stěny válců) na objem 3,9 litru. Oproti původním 165 a 168 koním pak výkon vzrostl na 218 koní.

 

Každopádně 1,84tunový Speciál neměl problém reálně uhánět přes 200 km/h (papírová maximální rychlost byla 190 km/h), z nuly na sto vystřelil za 12,7 sekundy a průměrně spotřeboval okolo 14,5 litru benzinu na sto kilometrů. Vůz nosil dvouokruhové brzdy s posilovačem od AB Jablonec vybavené senzorem opotřebení destiček a signalizací nízké hladiny brzdové kapaliny.

 

Speciál tedy vozil jen představitele vlády a ústředního výboru komunistické strany, pouze výjimečně mohli tento vůz užívat generální ředitelé koncernových podniků. Za volantem seděli a státníky vozili profesionálně vyškolení příslušníci SNB (tehdejší policie), kteří zároveň plnili funkci ochranky. Také servis vozů byl svěřen jen vyvoleným „esenbákům“.

 

Jestliže byl takový Speciál vybaven registrační značkou začínající AA, pak jejich řidiči prakticky nemuseli dodržovat dopravní předpisy. Jakmile kolonu speciálů doplňovala žlutobílá T613 s majáky, platila pro delegaci absolutní přednost v jízdě, takže jim musela z cesty veškerá doprava včetně sanitek nebo hasičů jedoucích k zásahu.

 

Po sametové revoluci modely T613 Speciál zajišťovaly bezpečný průjezd novému prezidentovi a bděly nad návštěvou papeže, nicméně to byly jedny z jejich posledních vládních akcí.

 

Noví politici nechtěli jezdit automobily evokujícími minulý režim a nepřesvědčily je ani karoserie lakované do odstínů české trikolóry, nahrazující totalitou nasáklou černou barvu.

 

Tedy nejen kvůli špatné pověsti, ale také kvůli technickému zastarání se v roce 1991 speciály odebraly z nejvyšších služeb a na jejich místa byly dosazeny modely T613 Mi-long. V Česku pak ex-komunistické limuzíny sloužily hasičům, policii či záchranářům, zatímco na Slovensku jezdily v policejních službách ještě v roce 2003.

 

Celkem se vyrobilo 98 až 143 kusů. Nepřesný počet je způsoben zejména rokem 1985 a generálními opravami karoserií speciálů formou výměny. Tenkrát totiž auta dostala nové VIN kódy, zapadající ovšem do číselné řady obyčejných T613-3.

 

ZDROJ: www.garaz.cz

 

Odstávka pitné vody 5.9.2025 - SMVAK

 

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování
02.09.2025
05.09.2025 14:00
120942 Příbor, Příbor Jičínská u č.p. 475 - porucha na hydrantu ulice Jičínská, Tyršova, Štefanikova, Lidická, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně pojezd cisterny v oblasti

 

SMVAK poruchy Příbor

 

SMVAK Příbor odstávka porucha

SAUNA PŘÍBOR 2025

SAUNA PŘÍBOR 2025

Z důvodu plánované údržby a malování je sauna mimo provoz.

Otevřeme koncem září. Budeme Vás informovat. Děkujeme

TJ PŘÍBOR

 

SAUNA PŘÍBOR 2025

ŠESTIDENNÍ 2025 V ITÁLII - JIŘÍ KAVAN/PŘÍBOR/ DOJEL CELKOVĚ NA KRÁSNÉM 2. MÍSTĚ

ŠESTIDENNÍ 2025 V ITÁLII - JIŘÍ KAVAN/PŘÍBOR/ DOJEL CELKOVĚ NA KRÁSNÉM 2. MÍSTĚ

 

Zdravíme všechny příznivce endura a našeho Motosportu Bozkov. Včerejší den byl ve znamení vydatných dešťů, což nám vyhovovalo. Bohužel pořadatelé se báli, že trať bude nesjízdná a tak ji hodně zkrátili a některé testy i vynechali. Do karet nám to moc nehrálo, pač klukům z prvního týmu na záda dýchali Francouzi. Kluci z veteránského týmu si i přes toto počasí počínali výborně a stále si drželi druhou příčku.
Dnes byl na řadě den šestý a kdo už to trochu zná, tak ví že šestý den se jede závěrečný motokros. Pořádatelé si pro nás připravili opravdu hezkou trať, která byla 30 km od paddocku. Vše proběhlo v pořádku startovalo se podle absolutního pořadí a na startovní rošt se řadilo 40 jezdců. Matyáš Chlum zde předvedl své kvality, když v nejsilnější rozjížďce klubových týmů dojel v závěrečném motokrose na třetím místě a porazil tak i jezdce startující v seriálu MS.
Šestidenní 2025 je již minulostí a kluci ve složení
 
ŠESTIDENNÍ 2025 V ITÁLII - JIŘÍ KAVAN/PŘÍBOR/ DOJEL CELKOVĚ NA KRÁSNÉM 2. MÍSTĚ
 
Chlum, Hádek, Koucký si z Itálie odváží 9. Místo ze 156 klubových týmů z celého světa.
Naši veteráni jeli celou Šestidenní bezchybně a už od prvního dne se ujali druhé příčky, která jim vydržela až do konce. A tak díky nim se české vlajky a dresy Motosportu Bozkov objevili na stupních vítězů tady na mezinárodní Šestidenní v enduru 2025.
 
Zdroj: Jiří Kavan a Motorsport Božkov FB

KOBIT představil prototyp lesního speciálu na podvozku Tatra Force, nízké těžiště a speciální vzorek mu usnadní jízdu v terénu

Tatra Force KOBIT hasiči

 

Na 29. ročníku Jičínského veletrhu v areálu společnosti KOBIT se představil prototyp cisternové automobilové stříkačky v provedení pro hašení lesních požárů. Postavena je na dvounápravovém podvozku Tatra Force třetí generace.

 

Tatra Force KOBIT hasiči

Podvozek

Vůz je osazen vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem o výkonu 340 kW a automatickou převodovkou Allison. Motor splňuje emisní normu Euro 3. Kabina je třímístná s nezávislým vytápěním a klimatizací.

Kola jsou obuta do pneumatik o rozměru 16R20 s terénním vzorkem. Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

 

Tatra Force KOBIT hasiči

 

V přední části je na nárazníku namontovaná lafetová proudnice, ovládá se z kabiny vozu a umožňuje měnit tvar výstřikového kužele i průtok.

Tatra Force KOBIT hasiči

Nástavba

Nástavbu tvoří nádrž na hasivo z nerezavějící oceli a zadní skříň pro příslušenství a čerpadlo. Ta je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Stejně jako větší „sestra“ z produkce společnosti je i zde využit nový designový jazyk s tmavými kompozitovými prvky v horní části vozu i zadních rozích.

 

Tatra Force KOBIT hasiči

 

Do střechy jsou integrovány červenomodré majáky, na obou bocích jsou v horní části nástavby LED stavoznaky signalizující množství vody a pěnidla v nádrži. Ta je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící oceli – vody veze Tatra 4 000 litrů, pěnidla 240 litrů.

 

Tatra Force KOBIT hasiči

 

Nádrž je zde relativně nízká, což snižuje těžiště vozu. Čerpací THZ 3000 zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu – tedy při 40 barech. Ovládací panel je v zadní části a není vybaven displejem.

Osvětlovací stožár je osazen LED světlomety o celkovém světelném toku 40 000 lumenů.

 

Tatra Force KOBIT hasiči

Rozměry

Tatra Force v provedení pro hašení lesních požárů je dlouhá 7 750 mm, široká 2 550 mm a vysoká 2 950 mm.

 

Tatra Force KOBIT hasiči

Zdroj: www.pozary.cz

Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 03.10.2025 – 04.10.2025

 

České parlamentní volby, které se uskuteční 3. a 4. října 2025, přinášejí několik změn. Letos se o hlasy voličů uchází celkem 26 politických stran a hnutí, což je o čtyři více než v předchozích volbách.

 

Pro získání křesel v Poslanecké sněmovně musí každé uskupení překročit hranici 5 % hlasů. Výjimkou je koalice Spolu(ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), která pro vstup do parlamentu potřebuje získat nejméně 11 % hlasů.

 

Novinkou je možnost korespondenční volby pro Čechy v zahraničí. Tuto možnost ale mohou využít pouze krajané, kteří se předem registrovali na zastupitelských úřadech. Podle údajů ministerstva zahraničních věcí se jich k tomuto způsobu hlasování přihlásilo 27,5 tisíce.

 

Koalice Spolu: ODS, TOP 09, KDU-ČSL

 
koalice 
  • KDU-ČSL
  • ODS
  • TOP 09
 
 
 
 

Česká pirátská strana

 
      

GEN

 
 

      

Hnutí Generace

 
zatím bez dalších informací
   

 

ANO 2011

 
      

Levice

 
zatím bez dalších informací
 
 

Motoristé sobě

 
      

Přísaha

 
 
  

Sen 21

 
       

Sociální demokracie

 
     

Stačilo!

 
 
     

Starostové a nezávislí

 
       

Strana Zelených

 
zatím bez dalších informací
 
  

Svoboda a přímá demokracie (SPD)

 
 

Svobodní

 

DENNÍ MENU PŘÍBOR

DENNÍ MENU PŘÍBOR

 

DENNÍ MENU PŘÍBOR

 

DENNÍ MENU PŘÍBOR