Tatra 805 objela celý svět. Navzdory svým úžasným jízdním vlastnostem získala dvě hanlivé přezdívky, jaké na 100 % neuhádnete

Auto, které v polovině minulého století znal každý a každý ho chtěl. I díky československým cestovatelům, kteří doslova pokořili celý svět.,

Tatra je pro mne srdcová záležitost. Ne, nikdy jsem žádné auto této značky neměl. Dokonce jsem ani nejel žádným z osobních aut. Nebo si to nepamatuji, ale nemyslím si, že by mě některý z komunistických potentátů v době mého dětství vezl. A jinak jsem se k autu dostat nemohl. Ve veteránu jsem se nevezl. Tak proč mluvím o srdcové záležitosti? Jsou tady dvě roviny. Ta jedna je řekněme vlastenecká. Tatra je stará značka aut, jedna z nejstarších na světě.

 

TATRA 805 Kopřivnice

 

V Kopřivnici je muzeum značky, stojí za to ho navštívit

Další věc, která mi imponuje, je příběh Hanse Ledwinky. Fenomenální konstruktér přišel s nápadem, který mu ale ukradl jistý Ferdinand Porsche a postavil na tom základ celého německého automobilového průmyslu. Došlo k mezinárodnímu soudu. Ten uznal právo Hanse Ledwinky, ale už v době, kdy byl konstruktér v zahraničí v emigraci. Z vysouzených peněz neviděl nic. Mezitím Ledwinka v Československu přišel o veškerý majetek. Odseděl si údajnou kolaboraci s nacisty. Smutný příběh plný křivd. Druhou rovinou jsou nákladní auta.

S těmi mám naopak zkušenost značnou. Včetně jízd v dakarských speciálech. Do kopřivnické Tatry jsem jezdil rád v rámci trackdays pořádaných na tamním polygonu. Byl jsem i v muzeu. A ano, viděl jsem tam expozice, včetně těch, které se týkají cestovatelů Zikmunda a Hanzelky. Další věc, co mi imponuje. Tedy jak oba cestovatelé, tak jejich Tatra. Model 805 se mi líbil. Vlastně si občas představuji, jaké by to bylo, mít takhle schopné a kompaktní auto dnes. Ano, náklaďák, ale ne tak velký, jako obvyklé dnešní velké Tatry. Něco jako Multivan z Kopřivnice? Pecka!

Zpátky ale do minulosti, do období po druhé světové válce. Na přelomu 40. a 50. let vznikl plán na přezbrojení armády. A s tím i na vývoj nových typů vojenských automobilů. Na základě toho obdržela v roce 1951 automobilka Tatra patřičnou zadávací dokumentaci. Šlo o vývoj terénního osobního automobilu a z něj vycházejícího malého nákladního automobilu s nosností 1,5 tuny. Jak jsem říkal, takový Multivan. Bylo by skvělé, kdyby se vyráběl i dnes. Podle ministerského zadání vznikly i prototypy osobních vozů, označené Tatra 803, resp. 804.

Osobní auta byla skvělá, nákladní vozy jedou dodnes, doslova

Ovšem do výroby se nakonec prosadilo jen provedení nákladní, a to Tatra 805. Podvozek měl páteřovou nosnou rouru, konstrukčně se ovšem jednalo o velký posun dopředu. Výkyvné polonápravy v nábojích kol byly vybaveny takzvanou portálovou redukcí. To jsou dvě nad sebou uložená ozubená kola. Systém zaručoval snížení namáhání hnacího traktu, zlepšení jízdních parametrů při jízdě v terénu a zásadní zvýšení světlé výšky auta.

 

TATRA 805

 

Hanzelka a Zikmund Kopřivnice Tatra

 

Obě nápravy byly poháněné, přední pohon byl přiřaditelný pákou z kabiny. Největší inovací bylo odpružení – pro obě nápravy byly použity podélně uložené torzní tyče. Tatra 805 s trambusovou kabinou dostala hned několik přezdívek. Přezdívali jí Kačena, a to kvůli jejímu charakteristickému kolébavému pohybu při jízdě. Dobře, nepůsobí to zrovna pozitivně. A druhá přezdívka není o moc lepší. Ne když je to Kvíčala, podle typického zvuku ventilátorů chlazení.

Tatra 805 se kývala při jízdě jako kachna a kvičela u toho

Přesto šlo ale o úspěšné modely, které zvládly projet doslova celý svět. Ne v rámci exportu, to ne. Protože šlo o armádní zakázku, tenhle model se nikdy pro prodej za hranice nevyráběl. Ale díky cestovatelům, jež jsem zmínil výše. Tatra 805 fungovala v různých provedeních. Základní byl valník s plachtou, taky tu byla skříňová karoserie, vysoká a nízká. Jezdila malá cisterna nebo poměrně unikátní valník se sklopnými čelními skly bez střechy, určený pro speciální vojenské jednotky.

Největšího rozšíření mimo armádu se dočkaly skříňové verze určené pro hasiče. Tyto Tatry měly označení DVS-8 a vyráběly se v Poličce. Mezi zajímavé varianty patřily speciálně karosované skříňové vysílací vozy pro Československou televizi. Zmíním to ale podruhé, to, že 805 Kačenu nejvíce proslavili cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.

 

Zikmund a Hanzelka cesta kolem světa

 

Zikmund a Hanzelka

Zikmund a Hanzelka byli hrdinové své doby. A jsou jimi i dnes

Ti ve dvou upravených skříňových vozech speciální konstrukce absolvovali svou druhou část cesty kolem světa. Ovšem sami cestovatelé nehodnotili kvůli určitým chybám auta zcela kladně. Naopak, velmi často je kritizovali. A to jejich speciály měly mnohé úpravy a vylepšení. Ale fungovaly, jejich expedice a cesty to prostě a jednoduše dokazují. Jiné verze? Poslední byly sanitky, které jsem dosud nezmínil.

Výroba Tatry 805 byla zahájena v roce 1953, původně v Mladé Boleslavi. Tři roky na to, v roce 1956, se přesunula produkce zpět do Kopřivnice. A tam byla v roce 1960 ukončena. Vyrobeno bylo celkem 13 624 vozidel. Kromě obvyklých automobilů na podvozku 805 vznikly také prototypy pancéřových vozidel Jarmila a Jarmila II. Ty byly označené jako T 811, avšak do sériové výroby, a tudíž ani do výzbroje armády se nikdy nedostaly. Dnes je Tatra 805 jedním z ikonických československých nákladních aut. Právem.

 

Zdroj: www.tatra.cz, foto: Jiří Jurečka

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

České tatrovky jsou odolné náklaďáky, které se těší zájmu nejen doma, ale i v cizině. Důkazem budiž Tatra Phoenix jistého německého páru, jež se přijela podívat na kopřivnický polygon vybavená vlastním domečkem z Rakouska. A ne ledajakým.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Německý pár Matthias a Andrea si kvůli terénní průchodnosti vybrali černou Tatru Phoenix, kterou zakoupili u autorizovaného prodejce Tschann-Bayern, nicméně poté vůz čekala ještě zastávka u rakouské společnosti Zirbenbox, kde model dostal unikátní dřevěnou obytnou nástavbu.

 

Zajímavostí je také černá barva celého obytňáku. To je prý proto, že černá v kombinaci s určitými materiály (třeba vlna uchovávající vlhkost) může auto ochlazovat (odpařováním), a nikoli ohřívat, jak by se předpokládalo.

Rakušané používající k práci přírodní materiály dále uvádí, že řada komponentů nástavby byla vyrobena individuálně a celek uspořádán podle potřeb zákazníků, ale i jejich psa Chilliho.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Vpředu tak najdete terasu, uvnitř lůžka přeskládatelná na jídelní kout, spouštěcí lůžko, vytápěnou podlahu, profesionální kávovar, kamna na dřevo, indukční varnou desku, troubu, koupelnu s výklopným umyvadlem, kompostovací toaletu nebo otevírací střechu.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Pod ní je mimochodem postel, takže můžete ležet v posteli, být na střeše a užívat si okolní přírodu. To je zkrátka fenomenální. Kromě toho má vůz na střeše ještě expediční nosič, přídavné osvětlení a solární panely.

Nechybí ani centrální dofuk pneumatik, pohon všech kol, brodivost 800 mm, motor Paccar MX-11 o výkonu 450 koní a 16stupňová převodovka.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Auto už poznalo kus Evropy, což dokládají vlajky navštívených zemí umístěné v zadní části kabiny. Včetně Česka jich je podle fotek celkem jedenáct. Ve videu na webu úpravce jsme se navíc dozvěděli, že se cestovatelé podívali i za polární kruh, kde bylo až minus 35 stupňů, a také, že navštívili řecký poloostrov Peloponés.

Obytné vozidlo Tatra Phoenix a jeho majitelé se v minulosti účastnili rovněž slavného off-roadového festivalu Abenteuer und Allrad v německém Bad Kissingenu. Vskutku pěkný kousek.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Od pondělí 12. května 2025 od 6:00 hodin bude zahájena rekonstrukce mostu ev. č. 464-022 přes místní potok na ulici Frenštátské. Jedná se o most na silnici II/464 v místě křížení s levým přítokem říčky Lubiny.

Stavba bude probíhat za úplné uzavírky silnice II/464 v místě mostu, a to po dobu přibližně 120 dnů.

 

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Objízdné trasy

Objížďky budou vedeny po silnicích:

•    III/48012 – ulice Štramberská a Čs. armády,

•    III/04823 – ulice Jičínská,

•    a dále po silnici I/58 (obchvat města) ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

•    Ve směru od Frenštátu povede objízdná trasa po ulici Štramberská.

•    Ve směru od Ostravy a Frýdku-Místku po ulici Jičínská.

 

Změny ve veřejné dopravě již v platnosti

Po uzavřené části silnice je vedeno celkem 12 autobusových linek. Po dobu uzavírky budou autobusy jezdit obousměrně po objízdné trase:

•    Silnice I/58,

•    ulice Štramberská (III/48012),

•    ulice Nerudova.

Zastávka „Příbor, železniční stanice“ bude dočasně přemístěna na ulici Nerudovu, kde bude označena a upravena:

•    Ve směru na Kopřivnici (Lubinu, Na Holotě) se bude nastupovat ze stávajícího chodníku.

•    Ve směru do Příbora (u škol) bude nástupní plocha dočasně zpevněna.

 

Zastávky „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ a „Příbor, železniční stanice“ na původní trase budou po dobu uzavírky dočasně zrušeny.

Ulice Nerudova, která je nyní zaslepena a nepřístupná z ulice Frenštátské, bude během stavby dočasně průjezdná pro autobusy. Betonové zábrany na vjezdu budou odstraněny.

 

Děkujeme za pochopení a trpělivost během probíhajících stavebních prací. 

Příborský běh 2025: V ulicích Příbora závodilo 508 běžců všech generací

 

V sobotu se v Příboře uskutečnil další ročník Příborského běhu, který přilákal stovky sportovních nadšenců všech věkových kategorií. Letošní účast byla rekordní – na start se postavilo 508 závodníků.

Závodní den netradičně začal kategoriemi dospělých, poté pokračoval závody dětí. Nejmenších běžců do čtyř let se zúčastnilo 194, závod absolvovali bez hodnocení výsledků. Děti ve věku 5 až 15 let reprezentovalo dalších 157 účastníků.

Dospělí soutěžili ve sportovní a hobby kategorii, ve kterých se zúčastnilo celkem 101 závodníků. Oblibu si získaly i štafety – do nich se zapojilo 14 týmů, tedy 56 běžců. V hodnocených kategoriích byli oceněni vždy tři nejlepší muži a tři nejlepší ženy, stejně tak i děti od 5 let výše.

Celým programem provázel zkušený moderátor Marian Žárský. Den zpestřil bohatý doprovodný program – parkourové vystoupení, rozcvička pro děti, lezecká stěna, malování na obličej i různé dětské atrakce. Připraveno bylo také občerstvení, káva, upomínkové předměty a samozřejmě zajištěn zdravotnický dozor.

Zvláštní poděkování patří příborským Junákům, kteří nejenže zajišťovali občerstvovací stanici, ale také pečlivě vyznačili a technicky připravili celou závodní trasu.

Stejně tak Technické služby města Příbora a Městská policie Příbor sehrály klíčovou roli při zajištění bezpečnosti a organizace v prostoru trati – ať už šlo o dopravu, zábrany, či celkovou logistickou podporu.

Každý závodník, který dorazil do cíle, si kromě dobrého pocitu odnesl i velkou perníkovou účastnickou medaili.

Velké poděkování patří všem partnerům a sponzorům, kteří svými příspěvky a podporou pomohli uskutečnit tuto oblíbenou sportovní událost. Bez jejich zapojení by se akce v takovém rozsahu nemohla konat.

Děkujeme všem běžcům, divákům, dobrovolníkům i organizátorům za výbornou atmosféru a těšíme se na další ročník!

 

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

Město Příbor srdečně zve všechny obyvatele i návštěvníky na netradiční sousedské setkání, které se uskuteční v sobotu 10. května od 15 do 22 hodin na náměstí Sigmunda Freuda. Uskuteční se zde zcela nová akce, kterou do našeho města přináší spolek Piána na ulici z.s.  

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

 

Akce je oslavou narozenin nejslavnějšího příborského rodáka Sigmunda Freuda – a jak lépe si připomenout zakladatele psychoanalýzy než pohovkami? Těch bude na náměstí rozmístěno hned několik desítek. Náměstí bude po celou dobu akce uzavřeno pro automobilovou dopravu, aby se z něj mohl stát otevřený prostor pro odpočinek, setkávání, sdílení i nečekané kulturní zážitky.

Návštěvníci se mohou těšit na pestrý program: zazní gypsy jazz v podání Bratří Galiů, klasická hudba přizpůsobená pohodlí posluchačů na pohovkách, vídeňské valčíky z historického gramofonu, flašinetář, stará kola i improvizace herců z divadelního spolku Přídlo. Atmosféra bude uvolněná, domácí a přívětivá – stačí si přinést například vlastní bábovku nebo kávu v termosce.

Spolek Piána na ulici z.s. je známý oživováním veřejného prostoru napříč českými a moravskými městy – například pořádáním Dlouhého stolu na Karlově mostě nebo umísťováním pouličních pián a Poesiomatů. Akce v Příboře je jejich prvním happeningem mimo domovské město a všichni organizátoři věří, že se

Příští rok nás čeká Freudovo 170. výročí – možná i 170 pohovek!

Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

V týdnu od 12. do 16. května 2025 dojde k prvnímu omezení železniční dopravy mezi Kopřivnicí a Veřovicemi.

V tomto úseku bude provoz vždy od 6:50 do 14:40 hodin přerušen z důvodu plánovaných prací.

Druhé omezení je naplánováno na pondělí 19. května 2025 a dotkne se trati mezi Studénkou a Mošnovem. Cestující v těchto úsecích musí počítat s náhradní dopravou nebo upravenými časy odjezdů a příjezdů.

Podrobné informace o výlukových jízdních řádech jsou k dispozici v přiloženém souboru ve formátu PDF.

Doporučujeme cestujícím, aby se s těmito změnami seznámili před svou cestou.

 

Výluka České dráhy vlak

Přílohy
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 354 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 567 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Ve středu 7. května 2025 bude sběrný dvůr z provozních důvodů uzavřen již od 13:00 hodin. Děkujeme za pochopení!

 

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora