Tatra 805 objela celý svět. Navzdory svým úžasným jízdním vlastnostem získala dvě hanlivé přezdívky, jaké na 100 % neuhádnete

Auto, které v polovině minulého století znal každý a každý ho chtěl. I díky československým cestovatelům, kteří doslova pokořili celý svět.,

Tatra je pro mne srdcová záležitost. Ne, nikdy jsem žádné auto této značky neměl. Dokonce jsem ani nejel žádným z osobních aut. Nebo si to nepamatuji, ale nemyslím si, že by mě některý z komunistických potentátů v době mého dětství vezl. A jinak jsem se k autu dostat nemohl. Ve veteránu jsem se nevezl. Tak proč mluvím o srdcové záležitosti? Jsou tady dvě roviny. Ta jedna je řekněme vlastenecká. Tatra je stará značka aut, jedna z nejstarších na světě.

 

TATRA 805 Kopřivnice

 

V Kopřivnici je muzeum značky, stojí za to ho navštívit

Další věc, která mi imponuje, je příběh Hanse Ledwinky. Fenomenální konstruktér přišel s nápadem, který mu ale ukradl jistý Ferdinand Porsche a postavil na tom základ celého německého automobilového průmyslu. Došlo k mezinárodnímu soudu. Ten uznal právo Hanse Ledwinky, ale už v době, kdy byl konstruktér v zahraničí v emigraci. Z vysouzených peněz neviděl nic. Mezitím Ledwinka v Československu přišel o veškerý majetek. Odseděl si údajnou kolaboraci s nacisty. Smutný příběh plný křivd. Druhou rovinou jsou nákladní auta.

S těmi mám naopak zkušenost značnou. Včetně jízd v dakarských speciálech. Do kopřivnické Tatry jsem jezdil rád v rámci trackdays pořádaných na tamním polygonu. Byl jsem i v muzeu. A ano, viděl jsem tam expozice, včetně těch, které se týkají cestovatelů Zikmunda a Hanzelky. Další věc, co mi imponuje. Tedy jak oba cestovatelé, tak jejich Tatra. Model 805 se mi líbil. Vlastně si občas představuji, jaké by to bylo, mít takhle schopné a kompaktní auto dnes. Ano, náklaďák, ale ne tak velký, jako obvyklé dnešní velké Tatry. Něco jako Multivan z Kopřivnice? Pecka!

Zpátky ale do minulosti, do období po druhé světové válce. Na přelomu 40. a 50. let vznikl plán na přezbrojení armády. A s tím i na vývoj nových typů vojenských automobilů. Na základě toho obdržela v roce 1951 automobilka Tatra patřičnou zadávací dokumentaci. Šlo o vývoj terénního osobního automobilu a z něj vycházejícího malého nákladního automobilu s nosností 1,5 tuny. Jak jsem říkal, takový Multivan. Bylo by skvělé, kdyby se vyráběl i dnes. Podle ministerského zadání vznikly i prototypy osobních vozů, označené Tatra 803, resp. 804.

Osobní auta byla skvělá, nákladní vozy jedou dodnes, doslova

Ovšem do výroby se nakonec prosadilo jen provedení nákladní, a to Tatra 805. Podvozek měl páteřovou nosnou rouru, konstrukčně se ovšem jednalo o velký posun dopředu. Výkyvné polonápravy v nábojích kol byly vybaveny takzvanou portálovou redukcí. To jsou dvě nad sebou uložená ozubená kola. Systém zaručoval snížení namáhání hnacího traktu, zlepšení jízdních parametrů při jízdě v terénu a zásadní zvýšení světlé výšky auta.

 

TATRA 805

 

Hanzelka a Zikmund Kopřivnice Tatra

 

Obě nápravy byly poháněné, přední pohon byl přiřaditelný pákou z kabiny. Největší inovací bylo odpružení – pro obě nápravy byly použity podélně uložené torzní tyče. Tatra 805 s trambusovou kabinou dostala hned několik přezdívek. Přezdívali jí Kačena, a to kvůli jejímu charakteristickému kolébavému pohybu při jízdě. Dobře, nepůsobí to zrovna pozitivně. A druhá přezdívka není o moc lepší. Ne když je to Kvíčala, podle typického zvuku ventilátorů chlazení.

Tatra 805 se kývala při jízdě jako kachna a kvičela u toho

Přesto šlo ale o úspěšné modely, které zvládly projet doslova celý svět. Ne v rámci exportu, to ne. Protože šlo o armádní zakázku, tenhle model se nikdy pro prodej za hranice nevyráběl. Ale díky cestovatelům, jež jsem zmínil výše. Tatra 805 fungovala v různých provedeních. Základní byl valník s plachtou, taky tu byla skříňová karoserie, vysoká a nízká. Jezdila malá cisterna nebo poměrně unikátní valník se sklopnými čelními skly bez střechy, určený pro speciální vojenské jednotky.

Největšího rozšíření mimo armádu se dočkaly skříňové verze určené pro hasiče. Tyto Tatry měly označení DVS-8 a vyráběly se v Poličce. Mezi zajímavé varianty patřily speciálně karosované skříňové vysílací vozy pro Československou televizi. Zmíním to ale podruhé, to, že 805 Kačenu nejvíce proslavili cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.

 

Zikmund a Hanzelka cesta kolem světa

 

Zikmund a Hanzelka

Zikmund a Hanzelka byli hrdinové své doby. A jsou jimi i dnes

Ti ve dvou upravených skříňových vozech speciální konstrukce absolvovali svou druhou část cesty kolem světa. Ovšem sami cestovatelé nehodnotili kvůli určitým chybám auta zcela kladně. Naopak, velmi často je kritizovali. A to jejich speciály měly mnohé úpravy a vylepšení. Ale fungovaly, jejich expedice a cesty to prostě a jednoduše dokazují. Jiné verze? Poslední byly sanitky, které jsem dosud nezmínil.

Výroba Tatry 805 byla zahájena v roce 1953, původně v Mladé Boleslavi. Tři roky na to, v roce 1956, se přesunula produkce zpět do Kopřivnice. A tam byla v roce 1960 ukončena. Vyrobeno bylo celkem 13 624 vozidel. Kromě obvyklých automobilů na podvozku 805 vznikly také prototypy pancéřových vozidel Jarmila a Jarmila II. Ty byly označené jako T 811, avšak do sériové výroby, a tudíž ani do výzbroje armády se nikdy nedostaly. Dnes je Tatra 805 jedním z ikonických československých nákladních aut. Právem.

 

Zdroj: www.tatra.cz, foto: Jiří Jurečka

Opravy komunikací začnou 15. července

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali, že od pondělí 15. července 2025 budou na území našeho města zahájeny opravy komunikací na celkem 14 úsecích. Opravy budou probíhat postupně podle předem stanoveného harmonogramu prací, který byl sestaven s cílem co nejméně omezit běžný provoz a život ve městě.

Práce budou zahrnovat frézování a pokládku nových povrchů vozovek, případně i opravy podkladních vrstev a výměnu obrub kolem komunikací. Bude nutné přistoupit k částečnému omezení dopravy, případně k dočasným objízdným trasám. O všech konkrétních omezeních budeme průběžně informovat na webových stránkách města a sociálních sítích města.

Prosíme vás o pochopení a strpění dočasného stavu v době realizace prací. Jsme si vědomi, že stavební činnost může dočasně narušit běžný chod města, věříme však, že výsledek – bezpečnější a kvalitnější komunikace – přinese užitek nám všem.

V příloze naleznete k jednotlivým úsekům uzavírky a harmonogram prací.

 

Opravy komunikací začnou 15. července

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Přijďte si obzvláštnit letní večery sledováním nejnovějších filmů tohoto roku. Město Příbor si i letos připravilo LETNÍ KINO v městském parku Příbor každý sobotní červencový večer. Začínáme už tuto sobotu 5. 7. od 21:30 hodin. Program Vás rozesměje a možná se i budete bát. Každopádně to bude fajn strávený večer i s menším občerstvením. Dorazíte za námi? Vstupenky zakoupíte v TIC Příbor nebo na místě. Moc se těšíme. 🥰

V případě nepříznivého počasí se program ruší.

 

Letní kino v městském parku Příbor 2025

Příbor slavnostně otevřel nový skatepark – moderní prostor pro sport i setkávání mladých

Ve čtvrtek 26. června proběhlo slavnostní otevření nového skateparku v Příboře, který vznikl jako odpověď na rostoucí zájem mladé generace o alternativní sportovní aktivity.

Pásku společně přestřihli starosta města Příbora Ing. arch. Jan Malík, zástupce zhotovitelské firmy FiveRamps Ing. Denis Martaus a Sebastian Seidl, zástupce místní skate komunity.

Slavnostního aktu se kromě představitelů města zúčastnili také členové zastupitelstva, radní, učitelé a desítky dětí z příborských základních škol, které tak byly mezi prvními, kdo měl možnost si nový areál vyzkoušet.

Nový skatepark se nachází v areálu volnočasové zóny a je výsledkem dlouhodobého úsilí města nabídnout mladým lidem kvalitní a bezpečné zázemí pro jejich sportovní aktivity. Moderní betonový park navržený s ohledem na potřeby začátečníků i pokročilých jezdců nabízí řadu překážek – od základních ramp a railů po bowlovou část pro technicky náročnější triky.

„Skatepark je výsledkem společné práce města, odborníků a samotné skate komunity. Věřím, že se stane živým místem setkávání a pohybu, které bude sloužit dětem, mládeži i dospělým z Příbora i okolí,“  uvedl Jan Malík, starosta města.

Na akci nechyběla ani exhibiční ukázka skateboardingu a možnost pro děti si skatepark vyzkoušet pod dohledem zkušenějších jezdců. 

Skatepark je tak od minulého týdne volně přístupný veřejnosti. 

 

Příbor slavnostně otevřel nový skatepark – moderní prostor pro sport i setkávání mladých

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně je shodná s otevírací dobou Sběrného dvora Technických služeb města Příbora (dále SD).

Změna bude ukončena v pondělí 7.7.2025, kdy bude zprovozněno nové zázemí obsluhy.
Prozatím stále platí níže uvedená provozní doba a vjezd na kompostárnu přes areál SD Točna.

Děkujeme za pochopení.

Pondělí: 8.00 – 11.00, 12.00 – 17.00

Středa: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Pátek: 8.00 – 11.00, 12.00 - 17.00

Sobota: 8.00 – 12.00

 

Dočasná změna otevírací doby na kompostárně

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

 

Pokud hledáte nenáročný, ale přesto poutavý výlet do srdce moravských Beskyd, pak je pro vás ideální Naučná dřevěná stezka Pustevenská zoo. Tento 1,5 kilometru dlouhý okruh, který začíná přímo v malebných Pustevnách, vás zavede do chráněné krajinné oblasti plné přírodních krás a překvapení. Je to skvělá příležitost, jak se propojit s českou přírodou a poznat něco nového, co není jen o horských výstupech.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Co na Stezce Uvidíte a Zažijete?

 

Stezka je navržena tak, aby zábavnou formou představila místní faunu – a to prostřednictvím nádherných dřevěných soch zvířat. Tyto unikátní sochy, vytvořené během uměleckého sympozia přímo na Pustevnách, jsou rozmístěny podél trasy a čekají na objevení. Potkáte zde majestátního medvěda, tajemného rysa, hbitého zajíce, žoviální žáby nebo třeba rozpustilá prasata. U každé sochy najdete informační tabuli, která vám odhalí fascinující fakta o daném zvířeti a jeho roli v místním ekosystému.

Pro ty nejmenší (a nejen pro ně!) jsou na tabulích připraveny interaktivní úkoly. Děti se mohou porovnat se zvířátky, což přidává k procházce hravý a vzdělávací prvek. I když stezka není značená, nemusíte se bát zabloudění – jednotlivé tabule a zvířata jsou vždy v dohledové vzdálenosti, takže se můžete soustředit na objevování.


 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Praktické Informace pro Návštěvníky

 

Celá procházka vám zabere přibližně 45 minut a je navržena tak, aby ji zvládly i děti už od dvou let. Trasa se vine loukami a lesem a i když místy stoupá do prudšího kopce, odmění vás krásnými výhledy a čerstvým vzduchem. Vzhledem k terénu však stezka není vhodná pro kočárky.

Nástup na stezku najdete pohodlně přímo v Pustevnách u lyžařského areálu, nedaleko nástupní stanice lanovky Ráztoka–Pustevny. Parkování je možné na zpoplatněném parkovišti, které je vzdálené zhruba 450 metrů od začátku stezky. Důležité je pamatovat, že v zimní sezóně je stezka z bezpečnostních důvodů uzavřena. Vstup na stezku je zdarma, což z ní činí skvělou a dostupnou aktivitu pro každého, kdo chce strávit čas v přírodě a poznat Beskydy trochu jinak.

Užijte si objevování této unikátní naučné stezky!

 

Objevte Divy Přírody na Pustevenské ZOOstezce

Zdroj foto: www.slevomat.cz

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Správa železnic, s. o., informuje, že od 27. 6. od 7:10 hod. nepřetržitě do 30. 6 proběhne výluka v úseku Štramberk - Veřovice na trati 271 Hranice na Moravě - Bohumín - Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka. Dopravce České dráhy, a.s. proto musí přistoupit k opatřením:

Po dobu výluky budou všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku (Kopřivnice) – Štramberk – Veřovice.

Cestující do/ z Veřovic a Ženklavy využijí pro přestup mezi NAD a vlakem stanici Kopřivnice. Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

Výlukový jízdní řád obsahuje pouze vlaky dotčené výlukou.

První den výluky jsou vlaky nahrazeny ND od vlaku Os 23105 a Os 23106. Poslední den výluky jsou poslední vlaky nahrazeny ND Sp 3370 a Os 23179.

V různých úsecích na trati Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport – Veřovice jedou vybrané vlaky v odlišných časových polohách proti pravidelnému JŘ. Ve výlukovém JŘ jsou tyto spoje vyznačeny modře.

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Kopřivnice – před staniční budovou

Štramberk – autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava – autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice – před staniční budovou

 

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Přílohy
pdfVýlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025 [pdf, 869 kB]
Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025