TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024

Nezastavitelná legenda: Nová kniha představuje fenomén Tatra 815 na plakátech a v prospektech

Na začátku prosince se objeví na pultech obchodů zajímavá publikace s titulem

„TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“

která může obohatit knihovničku nejednoho fanouška historie i současnosti nákladních vozidel. Zjistili jsme o této unikátní knize víc.

 

Na více než 440 stránkách předkládá autor knihy JUDr. Martin Kupec (se synem na úvodním snímku před T 815 GTC) široké veřejnosti náhled na historii vývoje a prodeje snad nejslavnějšího nákladního vozidla s visačkou Made in Czechoslovakia. Přece jen T815 tvoří páteř československého, resp. českého automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel už přes 40 let.

Může se zdát, že historie, vývoj nebo snad i konstrukce nemůže být stejně atraktivní jako u osobních aut, ovšem opak je pravdou. Speciálně u nákladních vozidel z Kopřivnice můžeme odhalit celou řadu zajímavostí, které nás přesvědčí, že jde o úplně jiný svět. Atraktivní, zajímavý a v mnohém vzrušující.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Pojďme se tedy dozvědět něco více a vyzpovídat autora knihy JUDr. Martina Kupce. Rozhovor s redakcí internetových stránek www.garaz.cz

 

Co vás vedlo k práci na knize o historii vozů T 815 z Kopřivnice?

Důvodů bylo několik. Za prvé jsem dlouholetým sběratelem prezentačních tiskovin automobilového průmyslu. Během let jsem nashromáždil ve své sbírce poměrně dost materiálů týkajících se nejen osobních automobilů, ale též těch nákladních. S publikační činností jsem začal již před léty. Přes osobní automobily jsem se postupně dostal až k těm nákladním. Samozřejmě československý či český fenomén, jakým je Tatra, nelze pominout.

Za druhé jsem viděl určitou mezeru na trhu s publikacemi, které by se zabývaly historií nákladních vozidel a jejich propagací pro tuzemský i zahraniční trh. A za třetí jsem chtěl tímto způsobem vzdát hold tomuto projektu, a lidem kolem něj, který výrazně ovlivnil celý náš průmysl.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (2)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy historická kniha, která je založená na datech a informacích. Řekněme něco jako učebnice dějepisu?

Takto přesně to položeno není. Vždy se snažím ve svých knihách zatáhnout do hry co nejširší počet zájemců, čtenářů. Samozřejmě, že část knihy, ta textová, je svým způsobem vystavěna tak, že by se o ní dalo mluvit jako o „literatuře faktu“. Ovšem celkové vyznění knihy je zážitkové. Rád zprostředkovávám informace tou nejefektivnější formou.

Vždyť co je více vypovídající než obrazové informace, v tomto případě reprodukce toho nejlepšího, co ve své historii obchodní a propagační oddělení automobilky TATRA, PZO Motokov nebo další exportní organizace vyprodukovaly. Prospekty, plakáty, letáky.

Proto je základem mých publikací sled těchto materiálů doplněný popisnými texty podtrhujícími některé zajímavosti. Vznikla tak kniha, která tvoří určitou grafickou a informační strukturu, v níž se čtenář může poměrně jednoduše orientovat.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (3)kniha Martin Kupec

 

Takže historie vývoje a výroby vozidel řady T 815 je ve vaší nové knize opět zachycena prostřednictvím obchodních prezentačních materiálů. Podařilo se i tentokrát vše podstatné postihnout?

Jednoznačně, a nejen to. Prezentační materiály, především jejich grafické, a dokonce i tiskové zpracování, použitý papír, paleta barev a koncentrované technické informace výrazně odráží nejen historii vývoje produktu, ale také míru společenské odpovědnosti, pozici a koneckonců též ekonomickou situaci automobilky v čase. Jednotlivé kapitoly, kterých je v knize celkem 17, jsou navíc ve svém úvodu, pro lepší rozlišení, doplněny atraktivními kresbami od výtvarníka Jana Hlavína.

 

Říkáte, že se z předložených dobových prospektů a plakátů lze přiučit něco o ekonomickém prostředí, ve kterém automobilka v dané době existovala a vyráběla?

Samozřejmě. Je to krásně vidět právě na těch atributech, které jsem už vyjmenoval. Začněme u vlastních fotografií produktů – tedy vozidel.

V osmdesátých letech, na začátku sériové produkce T 815, měla automobilka vlastní propagační oddělení a pracovala v drtivé většině s fotkami či diapozitivy středního formátu. Pozdější nástup kompaktních fotoaparátů a především digitalizace fotografického procesu je na prospektech a plakátech patrný.

Současný stav prezentační techniky, která využívá všechny výhody elektronického prostoru včetně AI (umělé inteligence), dovoluje pracovat na zcela jiné úrovni než před čtyřiceti lety.

Rovněž výběr prostředí, ve kterém byly zdrojové materiály vytvořeny, je poplatný době a ekonomickým možnostech automobilky. A samozřejmě nejvíce patrné je toto vše u grafického zpracování prezentačních materiálů. Ať jde například o barevnost či šikovnost zlomu a využití možností zlomových editorů.

Přechod k jinému typu společnosti, především v rámci ekonomického prostředí na konci osmdesátých let, se rovněž výrazně projevuje. Prezentační materiály jsou jiné. Je patrné, že jsou na ně kladeny vyšší požadavky, co se týká schopnosti sdělit informace za účelem prodeje produktu.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (4)kniha Martin Kupec

 

Co ještě je patrné se srovnání letáků, plakátů a prospektů, jejichž ústředním motivem je Tatra 815?

Těch možností náhledu na historii vývoje je celá řada. Například se lze zaměřit na konkrétní vozidla či modely vozidel, jež jsou na materiálech použity. Někdy je to prototyp, někdy jde o sériové provedení. Často například u materiálů odrážejících účast vozidel T 815 na dakarských soutěžích jde o vozy, které jsou o rok starší než datace, již materiály obsahují – to je pochopitelné a pro výrobu tiskovin vlastně praktické.

Často se na prezentačních materiálech objevují například typová značení vozidel, která se potom časem v rámci homologačních možností mění. Typicky je to například T 815-3, T 816, T 817, které se nakonec ustálily na označení T 815 Model 94, T 815-6 a T 815-7.

Dalšími rozdílovými faktory je obchodní označení jednotlivých variant či řad vozidel, jmenujme TERRN01, JAMAL, ARMAX, FORCE, TERRA. Nezajímavý není ani převažující formát prezentačních materiálů a jeho orientace na výšku či šířku. I k tomu vedly praktické důvody.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy tak, že nová kniha nabízí opravdu téměř nepřeberné množství informací o T 815?

A nejen o vlastní výrobě vozidel v továrně v Kopřivnici či dalších výrobních závodech zvláště v začátcích sériové produkce T 815, ale též u nástavbářů či firem, které na podvozcích T 815 stavěly účelové, či dokonce univerzální nástavby. To je, troufám si říci, publikačně doposud nezmapovaná záležitost.

Ostatně neskromně musím konstatovat, že o nákladních vozech Tatra 815 doposud žádná větší ucelená publikace nevyšla. Jsem proto velmi rád a hrdý na fakt, že takovou knihu předkládám. Kniha vznikla za podpory CSG, Tatry, Moravskoslezského kraje a dalších partnerů.

A díky svým spolupracovníkům, jako byl třeba Milan Olšanský, jsem měl možnost konzultace a zpětné vazby v mnoha momentech přípravy knihy. Také grafická část má vysokou úroveň, a to díky Richardu Truhlářovi z grafického studia Milesoft Design.

Poděkovat musím také za jazykovou korekturu Vladimíru Šindelářovi a Ivaně Stráské. Chybějící propagační materiály mi doplnil zejména sběratel Miloš Zelenka.

 

Proč jste si vybral ke zpracování „pouze“ jednu rodinu těžkých nákladních vozidel Tatra? Konkrétně T 815, proč ne třeba kompletní historii výroby nákladních vozidel z Kopřivnice?

Co není, může být v budoucnu. Ale já jsem to, myslím, už naznačil. Tatra 815 je opravdu fenomén, legenda, která svým technickým, konstrukčním a vývojovým přesahem stojí opravdu na vrcholu našeho automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel. Ten vůz položil základy úspěchu Tatry Kopřivnice v turbulentním období především konce osmdesátých a celých devadesátých let.

I po roce 2000 sehrál více než důstojnou roli a ještě nyní o další čtvrtstoletí později má stále své místo u zákazníků. Navíc, a to je, myslím, ještě důležitější si uvědomit – bez T 815 by nebyly dnešní těžké nákladní vozy Tatra nejmodernějšího provedení. Naši otcové a dědové projekt T 815 skvěle založili, vypracovali a provedli. Dodnes na něm automobilka staví svůj celosvětový úspěch. To stojí za oslavu, alespoň takovou knihou. Byla pro mě čest ji připravit.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (1)kniha Martin Kupec

 

Vázanou knihu s rozměry 21 × 26 cm „TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“ koupíte na internetu i v kamenných pobočkách knihkupectví za cenu od 690 Kč. A protože Vánoce už jsou za dveřmi, může tato publikace posloužit jako zajímavý a poučný dárek pod stromeček.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Odchycen pes na Hájově

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.

Opravy komunikací v Příboře začnou 15. července 2025

 

Vážení občané,

rádi bychom vás informovali, že od pondělí 15. července 2025 budou na území našeho města zahájeny opravy komunikací na celkem 14 úsecích. Opravy budou probíhat postupně podle předem stanoveného harmonogramu prací, který byl sestaven s cílem co nejméně omezit běžný provoz a život ve městě.

Práce budou zahrnovat frézování a pokládku nových povrchů vozovek, případně i opravy podkladních vrstev a výměnu obrub kolem komunikací. Bude nutné přistoupit k částečnému omezení dopravy, případně k dočasným objízdným trasám. O všech konkrétních omezeních budeme průběžně informovat na webových stránkách města a sociálních sítích města.

Prosíme vás o pochopení a strpění dočasného stavu v době realizace prací. Jsme si vědomi, že stavební činnost může dočasně narušit běžný chod města, věříme však, že výsledek – bezpečnější a kvalitnější komunikace – přinese užitek nám všem.

V příloze naleznete k jednotlivým úsekům uzavírky a harmonogram prací.

 

Opravy komunikací začnou 15. července

Změna termínu svozu směsného komunálního odpadu

 

Vážení občané,

upozorňujeme Vás, že z důvodu nepříznivého počasí nebude ve středu 9. července 2025 probíhat pravidelný svoz směsného komunálního odpadu.

Mimořádný náhradní termín svozu je stanoven na čtvrtek 10. července 2025.

Děkujeme za pochopení.

 

Změna termínu svozu směsného komunálního odpadu [Jiří Jurečka]

Příbor digitalizuje ekonomiku: méně papíru, více efektivity

Digitalizace veřejné správy není jen trend, ale nezbytný krok k modernímu, efektivnímu a přehlednému fungování úřadů. Město Příbor jde v tomto směru příkladem a už několik let postupně zavádí elektronické nástroje, které šetří čas i papír.

Již v roce 2018 město sjednotilo své agendy do informačního systému, který odstranil zbytečné duplicity, snížil chybovost a umožnil elektronické schvalování dokladů.

Od roku 2024 je Příbor také součástí pilotního projektu, který přinesl elektronické podepisování a archivaci účetních dokladů. 

„Přestali jsme tisknout faktury i tzv. průvodky a všechny dokumenty nyní podepisujeme a ukládáme jen elektronicky. Je to přehlednější a rychlejší,“ říká Bc. Karla Chybová, vedoucí odboru finančního.
Nově systém automaticky zakládá i elektronické průvodky do spisové služby a pro každou fakturu vytváří samostatný spis, což zlepšilo dohledatelnost dokumentů.

Město tímto krokem nejen zefektivňuje svou práci, ale také se připravuje na legislativní změny, které od roku 2027 uloží veřejným institucím povinnost vést účetnictví výhradně elektronicky.
„Elektronické podepisování a archivace jsou dalším krokem k moderní veřejné správě. Věříme, že se brzy rozšíří i do dalších oblastí,“ doplnila Karla Chybová.

Běžný provoz kompostárny od 07.07.2025

Informujeme občany o návratu běžného provozu kompostárny na Točně, a to od 7.7.2025.

Provozní doba
Pondělí: 07.00 - 18.00
Úterý: 07.00 - 15.00
Středa: 07.00 - 15.00
Čtvrtek: 07.00 - 18.00
Pátek: 07.00 - 15.00
Sobota: 07.00 - 12.00

Provozovatelem je firma Recovera Využití zdrojů a.s.,
správce technologie: Kamil Sarka Dis., tel.: 773 762 558, kamil.sarka@veolia.com,
obsluha kompostárny: Jaromír Šedý, tel.: 602 590 186.

Občané města Příbora mohou na kompostárnu vozit a zdarma odevzdávat veškerý bioodpad ze zahrad – jako např. větve, trávu, listí či rostliny, které si nechtějí kompostovat sami.

 

Běžný provoz kompostárny od 07.07.2025

Odstávka pitné vody 07.07.2025

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 07.07.2025 od 08:00 do 14:00 hod.na ulicích Šafaříkova a Jiráskova.

 

Odstávka pitné vody 07.07.2025