TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024

Nezastavitelná legenda: Nová kniha představuje fenomén Tatra 815 na plakátech a v prospektech

Na začátku prosince se objeví na pultech obchodů zajímavá publikace s titulem

„TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“

která může obohatit knihovničku nejednoho fanouška historie i současnosti nákladních vozidel. Zjistili jsme o této unikátní knize víc.

 

Na více než 440 stránkách předkládá autor knihy JUDr. Martin Kupec (se synem na úvodním snímku před T 815 GTC) široké veřejnosti náhled na historii vývoje a prodeje snad nejslavnějšího nákladního vozidla s visačkou Made in Czechoslovakia. Přece jen T815 tvoří páteř československého, resp. českého automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel už přes 40 let.

Může se zdát, že historie, vývoj nebo snad i konstrukce nemůže být stejně atraktivní jako u osobních aut, ovšem opak je pravdou. Speciálně u nákladních vozidel z Kopřivnice můžeme odhalit celou řadu zajímavostí, které nás přesvědčí, že jde o úplně jiný svět. Atraktivní, zajímavý a v mnohém vzrušující.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Pojďme se tedy dozvědět něco více a vyzpovídat autora knihy JUDr. Martina Kupce. Rozhovor s redakcí internetových stránek www.garaz.cz

 

Co vás vedlo k práci na knize o historii vozů T 815 z Kopřivnice?

Důvodů bylo několik. Za prvé jsem dlouholetým sběratelem prezentačních tiskovin automobilového průmyslu. Během let jsem nashromáždil ve své sbírce poměrně dost materiálů týkajících se nejen osobních automobilů, ale též těch nákladních. S publikační činností jsem začal již před léty. Přes osobní automobily jsem se postupně dostal až k těm nákladním. Samozřejmě československý či český fenomén, jakým je Tatra, nelze pominout.

Za druhé jsem viděl určitou mezeru na trhu s publikacemi, které by se zabývaly historií nákladních vozidel a jejich propagací pro tuzemský i zahraniční trh. A za třetí jsem chtěl tímto způsobem vzdát hold tomuto projektu, a lidem kolem něj, který výrazně ovlivnil celý náš průmysl.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (2)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy historická kniha, která je založená na datech a informacích. Řekněme něco jako učebnice dějepisu?

Takto přesně to položeno není. Vždy se snažím ve svých knihách zatáhnout do hry co nejširší počet zájemců, čtenářů. Samozřejmě, že část knihy, ta textová, je svým způsobem vystavěna tak, že by se o ní dalo mluvit jako o „literatuře faktu“. Ovšem celkové vyznění knihy je zážitkové. Rád zprostředkovávám informace tou nejefektivnější formou.

Vždyť co je více vypovídající než obrazové informace, v tomto případě reprodukce toho nejlepšího, co ve své historii obchodní a propagační oddělení automobilky TATRA, PZO Motokov nebo další exportní organizace vyprodukovaly. Prospekty, plakáty, letáky.

Proto je základem mých publikací sled těchto materiálů doplněný popisnými texty podtrhujícími některé zajímavosti. Vznikla tak kniha, která tvoří určitou grafickou a informační strukturu, v níž se čtenář může poměrně jednoduše orientovat.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (3)kniha Martin Kupec

 

Takže historie vývoje a výroby vozidel řady T 815 je ve vaší nové knize opět zachycena prostřednictvím obchodních prezentačních materiálů. Podařilo se i tentokrát vše podstatné postihnout?

Jednoznačně, a nejen to. Prezentační materiály, především jejich grafické, a dokonce i tiskové zpracování, použitý papír, paleta barev a koncentrované technické informace výrazně odráží nejen historii vývoje produktu, ale také míru společenské odpovědnosti, pozici a koneckonců též ekonomickou situaci automobilky v čase. Jednotlivé kapitoly, kterých je v knize celkem 17, jsou navíc ve svém úvodu, pro lepší rozlišení, doplněny atraktivními kresbami od výtvarníka Jana Hlavína.

 

Říkáte, že se z předložených dobových prospektů a plakátů lze přiučit něco o ekonomickém prostředí, ve kterém automobilka v dané době existovala a vyráběla?

Samozřejmě. Je to krásně vidět právě na těch atributech, které jsem už vyjmenoval. Začněme u vlastních fotografií produktů – tedy vozidel.

V osmdesátých letech, na začátku sériové produkce T 815, měla automobilka vlastní propagační oddělení a pracovala v drtivé většině s fotkami či diapozitivy středního formátu. Pozdější nástup kompaktních fotoaparátů a především digitalizace fotografického procesu je na prospektech a plakátech patrný.

Současný stav prezentační techniky, která využívá všechny výhody elektronického prostoru včetně AI (umělé inteligence), dovoluje pracovat na zcela jiné úrovni než před čtyřiceti lety.

Rovněž výběr prostředí, ve kterém byly zdrojové materiály vytvořeny, je poplatný době a ekonomickým možnostech automobilky. A samozřejmě nejvíce patrné je toto vše u grafického zpracování prezentačních materiálů. Ať jde například o barevnost či šikovnost zlomu a využití možností zlomových editorů.

Přechod k jinému typu společnosti, především v rámci ekonomického prostředí na konci osmdesátých let, se rovněž výrazně projevuje. Prezentační materiály jsou jiné. Je patrné, že jsou na ně kladeny vyšší požadavky, co se týká schopnosti sdělit informace za účelem prodeje produktu.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (4)kniha Martin Kupec

 

Co ještě je patrné se srovnání letáků, plakátů a prospektů, jejichž ústředním motivem je Tatra 815?

Těch možností náhledu na historii vývoje je celá řada. Například se lze zaměřit na konkrétní vozidla či modely vozidel, jež jsou na materiálech použity. Někdy je to prototyp, někdy jde o sériové provedení. Často například u materiálů odrážejících účast vozidel T 815 na dakarských soutěžích jde o vozy, které jsou o rok starší než datace, již materiály obsahují – to je pochopitelné a pro výrobu tiskovin vlastně praktické.

Často se na prezentačních materiálech objevují například typová značení vozidel, která se potom časem v rámci homologačních možností mění. Typicky je to například T 815-3, T 816, T 817, které se nakonec ustálily na označení T 815 Model 94, T 815-6 a T 815-7.

Dalšími rozdílovými faktory je obchodní označení jednotlivých variant či řad vozidel, jmenujme TERRN01, JAMAL, ARMAX, FORCE, TERRA. Nezajímavý není ani převažující formát prezentačních materiálů a jeho orientace na výšku či šířku. I k tomu vedly praktické důvody.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy tak, že nová kniha nabízí opravdu téměř nepřeberné množství informací o T 815?

A nejen o vlastní výrobě vozidel v továrně v Kopřivnici či dalších výrobních závodech zvláště v začátcích sériové produkce T 815, ale též u nástavbářů či firem, které na podvozcích T 815 stavěly účelové, či dokonce univerzální nástavby. To je, troufám si říci, publikačně doposud nezmapovaná záležitost.

Ostatně neskromně musím konstatovat, že o nákladních vozech Tatra 815 doposud žádná větší ucelená publikace nevyšla. Jsem proto velmi rád a hrdý na fakt, že takovou knihu předkládám. Kniha vznikla za podpory CSG, Tatry, Moravskoslezského kraje a dalších partnerů.

A díky svým spolupracovníkům, jako byl třeba Milan Olšanský, jsem měl možnost konzultace a zpětné vazby v mnoha momentech přípravy knihy. Také grafická část má vysokou úroveň, a to díky Richardu Truhlářovi z grafického studia Milesoft Design.

Poděkovat musím také za jazykovou korekturu Vladimíru Šindelářovi a Ivaně Stráské. Chybějící propagační materiály mi doplnil zejména sběratel Miloš Zelenka.

 

Proč jste si vybral ke zpracování „pouze“ jednu rodinu těžkých nákladních vozidel Tatra? Konkrétně T 815, proč ne třeba kompletní historii výroby nákladních vozidel z Kopřivnice?

Co není, může být v budoucnu. Ale já jsem to, myslím, už naznačil. Tatra 815 je opravdu fenomén, legenda, která svým technickým, konstrukčním a vývojovým přesahem stojí opravdu na vrcholu našeho automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel. Ten vůz položil základy úspěchu Tatry Kopřivnice v turbulentním období především konce osmdesátých a celých devadesátých let.

I po roce 2000 sehrál více než důstojnou roli a ještě nyní o další čtvrtstoletí později má stále své místo u zákazníků. Navíc, a to je, myslím, ještě důležitější si uvědomit – bez T 815 by nebyly dnešní těžké nákladní vozy Tatra nejmodernějšího provedení. Naši otcové a dědové projekt T 815 skvěle založili, vypracovali a provedli. Dodnes na něm automobilka staví svůj celosvětový úspěch. To stojí za oslavu, alespoň takovou knihou. Byla pro mě čest ji připravit.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (1)kniha Martin Kupec

 

Vázanou knihu s rozměry 21 × 26 cm „TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“ koupíte na internetu i v kamenných pobočkách knihkupectví za cenu od 690 Kč. A protože Vánoce už jsou za dveřmi, může tato publikace posloužit jako zajímavý a poučný dárek pod stromeček.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Blíží se termín splatnosti poplatku „za odpady“ – zaplaťte včas a využijte pohodlný e-mailový způsob zasílání údajů k platbě

Město Příbor upozorňuje občany na blížící se termín splatnosti místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, který je stanoven do 31. května 2025.

Výše poplatku činí 672 Kč za osobu/rok. Poplatníkem je každá fyzická osoba přihlášená k trvalému pobytu ve městě nebo vlastník nemovitosti (bytu, rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci), ve které není k trvalému pobytu hlášena žádná osoba, a která se nachází na území města Příbora.

Poplatek je možné uhradit bankovním převodem na účet města č. 27-1290010227/0100, s použitím variabilního symbolu (každému plátci přidělen od roku 2019 a nadále se nemění), hotově nebo kartou na pokladně Městského úřadu Příbor.

Město nabízí občanům pohodlnou a bezplatnou službu – zasílání informací k platbě e-mailem. Tato služba nahradila tradiční roznášení papírových složenek. V automaticky zasílané zprávě obdrží občan veškeré podklady k platbě včetně QR kódu.

„Od poplatku mohou být občané také zcela osvobozeni, pokud splní podmínky stanovené obecně závaznou vyhláškou města. Jedná se například o osoby, které žijí dlouhodobě v zahraničí – tedy mimo Českou republiku po dobu delší než půl roku nepřetržitě v příslušném kalendářním roce. Děti, které nedovršily v daném roce věk 1 rok. Osoby, které mají pobyt v jiném městě, kde jsou poplatníky poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, což je jiný způsob úhrady poplatku za odpady. Občané umístění v různých zařízeních, např. domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, ústavy sociální péče, nebo například v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Nově potom osoby ve výkonu trestu s výjimkou osob vykonávající trest domácího vězení,“ uvedla Alice Buczková z odboru finančního. 

Je však důležité připomenout, že nárok na osvobození nebo úlevu vzniká pouze tehdy, pokud poplatník doloží rozhodné skutečnosti ve lhůtě stanovené vyhláškou nebo zákonem. V opačném případě nárok na osvobození nebo úlevu zaniká. Zpětně nelze o tyto osvobození žádat. 

Veškeré podrobnosti, včetně úplného znění obecně závazné vyhlášky, občané naleznou na webových stránkách města Příbora. 

V případě jakýchkoliv dotazů se občané mohou obrátit písemně nebo ústně na paní Alici Buczkovou, správkyni tohoto poplatku (buczkova@pribor-mesto.cz, tel. 556 455 434). 

 

Blíží se termín splatnosti poplatku „za odpady“ – zaplaťte včas a využijte pohodlný e-mailový způsob zasílání údajů k platbě

Procházka městem - Historie a současnost města Příbora

Město Příbor Vás srdečně zve na PROCHÁZKU MĚSTEM s tématem historie a současnost Příbora dne 24. 5. 2025 od 9:00 hodin. Sraz u piaristického kláštera.

Z kláštera uličkami přes historické centrum a farní kostel Narození Panny Marie do piaristických zahrad.

Vstupné činí 50 Kč a zakoupíte jej v TIC Příbor nebo online.

Provází paní Irena Nedomová. 

 

Procházka městem - Historie a současnost města Příbora

Do Mošnova míří BMW, haly staví v průmyslové zóně u ostravského letiště

Symbolické zasypání sazenic lip hlínou, při kterém vzali do rukou lopaty i přizvaní politici, skončilo oficiální zahájení stavby logistického centra, které pro automobilku BMW vzniká v průmyslové zóně u mošnovského letiště. Automobilka si v něm bude minimálně v nejbližších deseti letech pronajímat skladové a distribuční prostory, v nichž by mohlo najít práci okolo 500 lidí.

 

Do Mošnova míří BMW, haly staví v průmyslové zóně u ostravského letiště

 

 

Pozemky o rozloze více než 50 hektarů prodalo město Ostrava v létě loňského roku za 429 milionů korun bez DPH. Zájemců bylo více, kupujícímu pomohlo i doložení prohlášení BMW, že má o příchod do mošnovské průmyslové zóny zájem.

„BMW nebude vlastníkem areálu, ale dlouhodobým nájemcem. Celková investice do výstavby přesáhne 3,5 miliardy korun,“ uvedl Petr Kalina z OAMP Holding, která chystané haly staví.

Důležitou součástí centra bude rovněž napojení na železniční vlečku a blízké letiště.

 

 

„Toto centrum bude nejmodernějším logistickým uzlem v naší síti. Jeho strategická poloha a kvalitní pracovní síla v regionu nám umožní efektivně zásobovat světovou výrobu,“ konstatoval při slavnostním zahájení stavby Oliver Bilstein, ředitel zámořské logistiky skupiny BMW.

„Odhadujeme, že v hale bude pracovat kolem 500 lidí. Nájemní smlouva je podepsaná na deset let s možností dalšího prodloužení,“ doplnil David Haidinger, mluvčí BMW pro Českou republiku.

 

 

V hale se budou skladovat a expedovat díly pro zámořské závody automobilky, například v Brazílii nebo Thajsku.

„Díly se sem budou svážet ze široké sítě dodavatelů, skladovat a dále distribuovat do závodů po celém světě – jak pro výrobu automobilů, tak motocyklů,“ doplnil Haidinger.

Start v roce 2026

Dokončení je plánováno na první čtvrtletí 2026, s uvedením do plného provozu do konce téhož roku.

„Z České republiky budeme zásobovat celý svět,“ shrnul výhled do budoucna Oliver Bilstein.

Ostrava dala při výběru kupujícího přednost právě firmě OAMP před jinými uchazeči, kteří nenabídli doloženého koncového klienta. Město tím chtělo předejít spekulativní výstavbě a zajistit skutečné využití zóny.

„Utržili jsme za pozemky téměř půl miliardy korun, ale pro nás je mnohem důležitější příchod tak silné značky jako je BMW. Věříme, že to přitáhne další investory i dodavatelské firmy. V celé zóně dnes pracují tisíce lidí a připravujeme infrastrukturu, která by odpovídala takovému provozu,“ komentoval příchod známé automobilky ostravský primátor Jan Dohnal s tím, že zóna je až na malé výjimky v podstatě plná a i pro zbývající pozemky má město využití.

 

 

Část pozemků chce magistrát využít pro stavbu zázemí pro lidi pracující v zóně.

Posledním velkým projektem by tak měla být stavba vojenského logistického areálu pro Armádu České republiky.

Ten počítá i s napojením na blízkou železniční trať. Záměr však vyvolal obavy části obyvatel okolních obcí, který ke svému zviditelnění využívají i členové některých politických stran.

 

Zdroj: www.idnes.cz

Město Příbor přivítá peloton cyklotour Na kole dětem – sport a solidarita ruku v ruce

 

V sobotu 31. května 2025 se náměstí Sigmunda Freuda v Příboře stane první zastávkou 2. etapy celorepublikové charitativní cyklotour Na kole dětem. Peloton dorazí přibližně v 9:45 hodin a v Příboře se zastaví na 30 minut.

Město Příbor se s hrdostí připojuje k této dobročinné iniciativě, jejímž cílem je pomoc dětem, které prošly onkologickým onemocněním, a zároveň podpora zdravého životního stylu. Cyklisty, v čele s legendárním Josefem Zimovčákem na vysokém kole, přivítají zástupci města, i veřejnost.

 

Součástí krátkého programu na náměstí bude také vystoupení mažoretek Střediska volného času Luna, kterému město srdečně děkuje za spolupráci a podporu této smysluplné akce.

 

Na kole dětem 2025

 

Na místě nebude chybět ani nadační stánek, kde si návštěvníci mohou zakoupit charitativní předměty a tím přímo podpořit projekt. Přispět lze už nyní také online prostřednictvím oficiálních stránek:

🔗 www.nakoledetem.cz/chci-pomoct.

 

Zakladatel projektu a jeho hlavní tvář, Josef Zimovčák, říká:

„My, kdo máme štěstí, že jsme zdraví, musíme pomáhat těm, kdo ho mají méně.“

 

Tímto mottem se nese celá charitativní jízda, která propojuje sport, naději a lidskost.

Město Příbor akci finančně podpořilo částkou 7 000 Kč a zve všechny obyvatele i návštěvníky města, aby přišli peloton přivítat, vytvořili cyklistům příjemnou atmosféru a připojili se k myšlence pomoci těm, kdo to potřebují.

 

 

Těšíme se na Vás v sobotu 31. května 2025 v 9:45 na náměstí Sigmunda Freuda v Příboře.

Evergreen disco party show aneb taneční večer s orchestrem Zdeňka Pukovce

 

Město Příbor a orchestr Zdeňka Pukovce Vás srdečně zvou na taneční večer dne 23. 5. 2025 od 19:30 hodin. V interpretaci Tanečního a swingového orchestru Zdeňka Pukovce se sólisty Jirkou Pechem a Lenkou Krompolcovou zazní největší šlágry české a slovenské populární hudby 60., 70. a 80. let.

Vstupné - 100 Kč, senioři nad 65 let - 50 Kč.

Vstupenky zakoupíte v TIC Příbor nebo online.

Těšíme se na Vás.

 

Evergreen disco party show aneb taneční večer s orchestrem Zdeňka Pukovce

Upozornění pro veřejnost

Do 30. 6. 2025 jsou úřední hodiny odboru stavebního řádu a přestupků stanoveny následovně:

📅 Pondělí a středa

🕗 8:00–11:00 a 12:00–17:00

Děkujeme za pochopení.

 

Upozornění pro veřejnost