Tatra má několik zásadních novinek pro své náklaďáky. Hlavně se vrací motor, který tady 30 let nebyl

 

Třetí generace těžkých náklaďáků Tatra Force přijíždí s několika zásadními technickými vylepšeními, která ji posouvají ještě dál do 21. století. Nejdřív kvůli ní ale musela jiná tatra zemřít.

 

Je konec. Po více než čtyřech dekádách legendární Tatra 815 musela definitivně do důchodu, aby udělala místo mnohem sofistikovanější platformě třetí generace modelové řady Force. Ta s sebou kromě jedné z nejbezpečnějších kabin na trhu, zcela nové přístrojové desky nebo vylepšeného systému vytápění a klimatizace přiváží hned tři zásadní technologická vylepšení, na která stojí za to podívat se detailně. Tak pojďme na to!

 

TATRA alternativní pohony

Moderní motory V8 a V12

K Tatře neodmyslitelně patří vzduchem chlazené vidlicové motory, a i když si do „forsky“ můžete objednat zahraniční motory Cummins a Caterpillar, jádrem výrobního programu jsou stále osmi- a dvanáctiválcové diesely vlastní konstrukce (V8 označený řada T3-928 a V12 jako řada T3-930), které se vyznačují velkou mírou unifikace.

 

Dvanáctiválce se vrátily do nabídky po téměř třech dekádách – jejich vysoký výkon totiž najde využití ve speciálních vozidlech pro armádu a bezpečnostní složky, ale také u záchranářů a v těžkém průmyslu.

Nové jednotky nesou označení „RE“ a přinášejí celou řadu zlepšení: jsou osazeny turbodmychadly značky ČZ a jsou také vybaveny mechanickým řadovým vstřikovacím čerpadlem paliva rovněž od české společnosti Motorpal s tím, že jsou zcela nově opatřeny elektronicky řízeným regulátorem napojeným na elektronickou řídicí jednotku motoru.

 

Tyto novinky umožňují implementaci moderních elektronických systémů vyžadovaných legislativou pro provoz vozidel v EU (GSR – General Safety Regulation), ale také zvyšujících bezpečnost a efektivitu, případně umožňujících použití systémů automatizovaného řízení nebo dálkového ovládání. Tatra Force třetí generace tak může být vybavena třeba systémem nouzového brzdění nebo adaptivním tempomatem, ale je také možné například elektronicky omezovat otáčky motoru v závislosti na zařazeném rychlostním stupni převodovky atd. V neposlední řadě lze díky elektronickému řízení motorů Tatra řady „RE“ monitorovat jejich parametry a chod pomocí palubního počítače a prostřednictvím digitální palubní desky.

 

 

Tatra počítá s vývojem motorů i do budoucna, což dokládají plány na výstavbu nové zkušebny. Tato investice spolkne přes 100 milionů korun. Zároveň dále probíhá vývoj alternativních pohonů pro vozidla rodiny Tatra Force e-Drive: vodíkového (FCEV), plug-in hybridního (PHEV) a čistě elektrického s baterií (BEV) a elektrického doplněného o range extender (REX)).

Nové motory V8 RE a V12 RE jsou k dispozici ve třech verzích (Euro III, Euro V a bez emisní normy pro speciální účely) a s výkony od 300 po 368 kW (osmiválec), resp. 440 až 515 kW (dvanáctiválec). I přes elektronické řízení motoru dokážou fungovat i na alternativní paliva (např. vysoce sirnatá paliva nebo letecký petrolej) a zároveň plní předepsané standardy elektronické kompatibility a ochrany při použití ve vojenských aplikacích. Jsou také stále připraveny na provoz v extrémních podmínkách, o čemž svědčí startovatelnost i v teplotách do -32 °C.

 

TATRA alternativní pohony

Manuální řazení s elektronickou vazbou

Nové elektronicky řízené motory umožňují nasazení automatizovaných a automatických převodovek Allison a ZF. Tatra však nabízí také vlastní nový systém řazení manuální převodovky Tatra nazvaný F-shift, který představuje výrazný modernizační posun. Systém F-shift dostal nově řadicí páku s „háčkovou“ kulisou, ovšem spojení řadicí páky a převodovky je elektronické, nikoliv mechanické. Stejně jako u klasického manuálu tak vyšlápnutím spojky a přesunutím páky zvolíte požadovaný rychlostní stupeň, oproti minulosti už ale nemusíte čekat na signál potvrzení fyzického zařazení rychlosti, abyste mohli pustit spojku, můžete ji pustit hned – o všechno ostatní se totiž postará elektronika, která vyšle pokyn do převodovky a dokončí proces zařazení. Každé přeřazení je tak pro řidiče komfortnější a rychlejší, elektronika zároveň pohlídá, aby se nepoškodilo pohonné ústrojí například „přetočením“ motoru.

 

Převodovce Tatra se systémem F-shift zůstala možnost předvolby rychlostního stupně – řidič tak může předem navolit požadovaný převod manuálním přeřazením v kulise, samotný proces přeřazení ale začne až v momentě sešlápnutí spojkového pedálu, což se hodí obzvlášť při jízdě v terénu.

Aktuálně je deseti- a čtrnáctistupňová manuální převodovka v nabídce v celé řadě variant, brzy však dojde k racionalizaci programu - zákazníci si tak budou moci vybírat z odladěných kombinací pohonných jednotek, převodovek a typů podvozku (podle počtu připojitelných předních náprav nebo provedení s redukcemi či bez redukcí atd.). To usnadní volbu zákazníkům i výrobu automobilce.

 

TATRA alternativní pohony

Fyzické nadimenzování převodovky Tatra se systémem F-shift odpovídá vyššímu výkonovému potenciálu nového dvanáctiválce – zvládá tak vstupní točivý moment 2300 až 2600 Nm oproti dřívějším 2100 Nm. Ještě vyšší výkon, konkrétně až 800 kW s točivým momentem až 3 800 Nm, pak má dokázat přenést chystaná automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (typ CVT), kterou Tatra právě in-house vyvíjí.

Nová generace výkyvných nezávisle zavěšených náprav

Pro Tatru je typická konstrukce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – tou je kopřivnická automobilka známá již celé století. Od poloviny 60. let se používalo řešení s tzv. nepravou planetou, polonápravy tak byly oproti sobě předsunuté o 51 mm (u provedení bez redukce byly předsunuté levé polonápravy před pravými, s redukcí naopak ty pravé). Různá provedení aut tak musela mít nejen přizpůsobené rámy, ale také komponenty vzduchotechniky, vedení kabelových svazků a další konstrukční prvky. Dokážete si představit tu výrobní komplexitu…

 

Tomu je ale nyní konec, třetí generace Tatra Force (ale i nejnovější třetí generace Tatra Phoenix) dostala nové řešení s tzv. pravou planetou, které znamená vysokou míru unifikace podvozků a jejich součástí, protože jsou vždy předsunuty levé polonápravy před pravými, a to jak v případě provedení s redukcemi v kolech, tak bez redukcí.

Vývoj náprav s tzv. pravou planetou trval sedm let a testy neprobíhaly jen na zkušebních stolicích v laboratorním prostředí, ale i v reálném provozu – prototypy najezdily statisíce kilometrů na tatrováckém polygonu i v ostrém nasazení u zákazníků.

 

 

Kromě unifikace výrobní přináší nové technické řešení také zvýšení užitečného zatížení řiditelných náprav až 12 tun (u neřízených dokonce až 16 tun) při zachování vysoké spolehlivosti provozu, a to i v těžkém terénu, kam jsou Tatry Force nejčastěji nasazovány. Další výhodou je možnost instalace bubnových nebo kotoučových brzd pro verze bez redukce i s redukcí v kolech (dříve se kotoučové brzdy nabízely jen pro verze bez redukce).

Jak sami vidíte, vlastní vývoj Tatry rozhodně nespí – automobilka dokáže přicházet s vlastními technickými řešeními s vysokou mírou inovace. Výsledkem jsou vysoce specializované nákladní stroje upravené přesně podle potřeb zákazníka a perfektně připravené pro nasazení v těch nejtěžší podmínkách.

 

TATRA alternativní pohony

Motory budoucnosti

Ve spolupráci s odborníky z VUT Brno a ze společnosti Motorpal konstruktéři v Tatře připravují i vývoj spalovacích vzduchem chlazených motorů plnících budoucí normu Euro VII. V této souvislosti automobilka bude usilovat o získání dotační podpory a výsledky tohoto vývoje mohou být k dispozici již koncem tohoto desetiletí. Třetím rokem také běží spolupráce s pražskou ČVUT, kde probíhají výzkumné práce na experimentálním jednoválcovém vzduchem chlazeném motoru spalujícím plynný vodík. Dosavadní výsledky jsou velmi slibné a během letošního roku by mělo padnout rozhodnutí o stavbě prvního prototypu kompletního osmiválcového motoru, který se jeví jako slibná alternativa k nízkoemisním pohonům.

 

Zdroj: www.garaz.cz

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

České tatrovky jsou odolné náklaďáky, které se těší zájmu nejen doma, ale i v cizině. Důkazem budiž Tatra Phoenix jistého německého páru, jež se přijela podívat na kopřivnický polygon vybavená vlastním domečkem z Rakouska. A ne ledajakým.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Německý pár Matthias a Andrea si kvůli terénní průchodnosti vybrali černou Tatru Phoenix, kterou zakoupili u autorizovaného prodejce Tschann-Bayern, nicméně poté vůz čekala ještě zastávka u rakouské společnosti Zirbenbox, kde model dostal unikátní dřevěnou obytnou nástavbu.

 

Zajímavostí je také černá barva celého obytňáku. To je prý proto, že černá v kombinaci s určitými materiály (třeba vlna uchovávající vlhkost) může auto ochlazovat (odpařováním), a nikoli ohřívat, jak by se předpokládalo.

Rakušané používající k práci přírodní materiály dále uvádí, že řada komponentů nástavby byla vyrobena individuálně a celek uspořádán podle potřeb zákazníků, ale i jejich psa Chilliho.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Vpředu tak najdete terasu, uvnitř lůžka přeskládatelná na jídelní kout, spouštěcí lůžko, vytápěnou podlahu, profesionální kávovar, kamna na dřevo, indukční varnou desku, troubu, koupelnu s výklopným umyvadlem, kompostovací toaletu nebo otevírací střechu.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Pod ní je mimochodem postel, takže můžete ležet v posteli, být na střeše a užívat si okolní přírodu. To je zkrátka fenomenální. Kromě toho má vůz na střeše ještě expediční nosič, přídavné osvětlení a solární panely.

Nechybí ani centrální dofuk pneumatik, pohon všech kol, brodivost 800 mm, motor Paccar MX-11 o výkonu 450 koní a 16stupňová převodovka.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Auto už poznalo kus Evropy, což dokládají vlajky navštívených zemí umístěné v zadní části kabiny. Včetně Česka jich je podle fotek celkem jedenáct. Ve videu na webu úpravce jsme se navíc dozvěděli, že se cestovatelé podívali i za polární kruh, kde bylo až minus 35 stupňů, a také, že navštívili řecký poloostrov Peloponés.

Obytné vozidlo Tatra Phoenix a jeho majitelé se v minulosti účastnili rovněž slavného off-roadového festivalu Abenteuer und Allrad v německém Bad Kissingenu. Vskutku pěkný kousek.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Od pondělí 12. května 2025 od 6:00 hodin bude zahájena rekonstrukce mostu ev. č. 464-022 přes místní potok na ulici Frenštátské. Jedná se o most na silnici II/464 v místě křížení s levým přítokem říčky Lubiny.

Stavba bude probíhat za úplné uzavírky silnice II/464 v místě mostu, a to po dobu přibližně 120 dnů.

 

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Objízdné trasy

Objížďky budou vedeny po silnicích:

•    III/48012 – ulice Štramberská a Čs. armády,

•    III/04823 – ulice Jičínská,

•    a dále po silnici I/58 (obchvat města) ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

•    Ve směru od Frenštátu povede objízdná trasa po ulici Štramberská.

•    Ve směru od Ostravy a Frýdku-Místku po ulici Jičínská.

 

Změny ve veřejné dopravě již v platnosti

Po uzavřené části silnice je vedeno celkem 12 autobusových linek. Po dobu uzavírky budou autobusy jezdit obousměrně po objízdné trase:

•    Silnice I/58,

•    ulice Štramberská (III/48012),

•    ulice Nerudova.

Zastávka „Příbor, železniční stanice“ bude dočasně přemístěna na ulici Nerudovu, kde bude označena a upravena:

•    Ve směru na Kopřivnici (Lubinu, Na Holotě) se bude nastupovat ze stávajícího chodníku.

•    Ve směru do Příbora (u škol) bude nástupní plocha dočasně zpevněna.

 

Zastávky „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ a „Příbor, železniční stanice“ na původní trase budou po dobu uzavírky dočasně zrušeny.

Ulice Nerudova, která je nyní zaslepena a nepřístupná z ulice Frenštátské, bude během stavby dočasně průjezdná pro autobusy. Betonové zábrany na vjezdu budou odstraněny.

 

Děkujeme za pochopení a trpělivost během probíhajících stavebních prací. 

Příborský běh 2025: V ulicích Příbora závodilo 508 běžců všech generací

 

V sobotu se v Příboře uskutečnil další ročník Příborského běhu, který přilákal stovky sportovních nadšenců všech věkových kategorií. Letošní účast byla rekordní – na start se postavilo 508 závodníků.

Závodní den netradičně začal kategoriemi dospělých, poté pokračoval závody dětí. Nejmenších běžců do čtyř let se zúčastnilo 194, závod absolvovali bez hodnocení výsledků. Děti ve věku 5 až 15 let reprezentovalo dalších 157 účastníků.

Dospělí soutěžili ve sportovní a hobby kategorii, ve kterých se zúčastnilo celkem 101 závodníků. Oblibu si získaly i štafety – do nich se zapojilo 14 týmů, tedy 56 běžců. V hodnocených kategoriích byli oceněni vždy tři nejlepší muži a tři nejlepší ženy, stejně tak i děti od 5 let výše.

Celým programem provázel zkušený moderátor Marian Žárský. Den zpestřil bohatý doprovodný program – parkourové vystoupení, rozcvička pro děti, lezecká stěna, malování na obličej i různé dětské atrakce. Připraveno bylo také občerstvení, káva, upomínkové předměty a samozřejmě zajištěn zdravotnický dozor.

Zvláštní poděkování patří příborským Junákům, kteří nejenže zajišťovali občerstvovací stanici, ale také pečlivě vyznačili a technicky připravili celou závodní trasu.

Stejně tak Technické služby města Příbora a Městská policie Příbor sehrály klíčovou roli při zajištění bezpečnosti a organizace v prostoru trati – ať už šlo o dopravu, zábrany, či celkovou logistickou podporu.

Každý závodník, který dorazil do cíle, si kromě dobrého pocitu odnesl i velkou perníkovou účastnickou medaili.

Velké poděkování patří všem partnerům a sponzorům, kteří svými příspěvky a podporou pomohli uskutečnit tuto oblíbenou sportovní událost. Bez jejich zapojení by se akce v takovém rozsahu nemohla konat.

Děkujeme všem běžcům, divákům, dobrovolníkům i organizátorům za výbornou atmosféru a těšíme se na další ročník!

 

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

Město Příbor srdečně zve všechny obyvatele i návštěvníky na netradiční sousedské setkání, které se uskuteční v sobotu 10. května od 15 do 22 hodin na náměstí Sigmunda Freuda. Uskuteční se zde zcela nová akce, kterou do našeho města přináší spolek Piána na ulici z.s.  

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

 

Akce je oslavou narozenin nejslavnějšího příborského rodáka Sigmunda Freuda – a jak lépe si připomenout zakladatele psychoanalýzy než pohovkami? Těch bude na náměstí rozmístěno hned několik desítek. Náměstí bude po celou dobu akce uzavřeno pro automobilovou dopravu, aby se z něj mohl stát otevřený prostor pro odpočinek, setkávání, sdílení i nečekané kulturní zážitky.

Návštěvníci se mohou těšit na pestrý program: zazní gypsy jazz v podání Bratří Galiů, klasická hudba přizpůsobená pohodlí posluchačů na pohovkách, vídeňské valčíky z historického gramofonu, flašinetář, stará kola i improvizace herců z divadelního spolku Přídlo. Atmosféra bude uvolněná, domácí a přívětivá – stačí si přinést například vlastní bábovku nebo kávu v termosce.

Spolek Piána na ulici z.s. je známý oživováním veřejného prostoru napříč českými a moravskými městy – například pořádáním Dlouhého stolu na Karlově mostě nebo umísťováním pouličních pián a Poesiomatů. Akce v Příboře je jejich prvním happeningem mimo domovské město a všichni organizátoři věří, že se

Příští rok nás čeká Freudovo 170. výročí – možná i 170 pohovek!

Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

V týdnu od 12. do 16. května 2025 dojde k prvnímu omezení železniční dopravy mezi Kopřivnicí a Veřovicemi.

V tomto úseku bude provoz vždy od 6:50 do 14:40 hodin přerušen z důvodu plánovaných prací.

Druhé omezení je naplánováno na pondělí 19. května 2025 a dotkne se trati mezi Studénkou a Mošnovem. Cestující v těchto úsecích musí počítat s náhradní dopravou nebo upravenými časy odjezdů a příjezdů.

Podrobné informace o výlukových jízdních řádech jsou k dispozici v přiloženém souboru ve formátu PDF.

Doporučujeme cestujícím, aby se s těmito změnami seznámili před svou cestou.

 

Výluka České dráhy vlak

Přílohy
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 354 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 567 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Ve středu 7. května 2025 bude sběrný dvůr z provozních důvodů uzavřen již od 13:00 hodin. Děkujeme za pochopení!

 

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora