Tatra má průlomovou novinku! Představuje hybridní náklaďák: Force se dvěma silnými motory se umí pohybovat zcela neslyšně

Kopřivnická Tatra ukázala další přelomovou novinku z rodiny Force. Po vodíkové, samořiditelné a vojenské tentokrát jde o plug-in hybridní provedení kombinující mocný osmiválec a ještě mocnější elektromotor. A to prý není vše, co tatrováci chystají…

 

TATRA FORCE HYBRID

 

Přivítejte Tatru Force e-Drive Hybrid (PHEV) 8 × 8, elektrifikovanou novinku z dílen kopřivnické automobilky. Podobně jako u vodíkového modelu jde spíše o pojízdnou laboratoř, na které se bude testovat nová technika pohonu a jeho vhodnost pro různé způsoby použití.

 

Primárně ale tento kombinovaný druh pohonu s čistě elektrickým dojezdem cílí na vojenské (v elektrickém režimu má nízkou hlučnost a mizivou tepelnou stopu) a příměstské využití (když třeba míchač bude potřebovat dojet do centra města v nízkoemisní zóně).

 

TATRA FORCE HYBRID

 

Technicky jde o paralelní plug-in hybrid. To znamená, že kola může roztáčet jak vzduchem chlazený vznětový osmiválec Tatra o výkonu 408 koní (2 100 Nm), tak elektromotor Danfoss s trvalým výkonem 408 koní, špičkovým výkonem 680 koní a točivým momentem 2 400 Nm. Anebo mohou oba motory pracovat společně v hybridním režimu.

 

Elektromotor sosá energii z trakční baterie o kapacitě 89 kWh nabíjené ze zásuvky, čistě elektrický dojezd na jedno nabití činí až 70 km. Síla pohonného ústrojí putuje na všech osm kol prostřednictvím automatické sedmistupňové převodovky Allison 4900, případně i přes přídavnou redukční převodovku Tatra.

Pohonné ústrojí je integrováno do typické tatrovácké konstrukce s centrální nosnou rourou, z níž jsou vyvedeny klasické výkyvné polonápravy. Podvozek dále nabídne uzávěrky nápravových i mezinápravových diferenciálů a také nový typ redukcí přímo v nápravách samotných.

 

TATRA FORCE HYBRID

 

Užitečné zatížení auta je 22 tun a celková hmotnost (hmotnost auta + doložitelnost) až 38 tun. To znamená, že provozní hmotnost hybridní Force je okolo 16 tun.

Zástupci automobilky ještě uvedli, že jejich oddělení výzkumu a vývoje pracuje i na dalších projektech. Konkrétně na lepší technice, elektronických systémech, spalovacích motorech vlastní konstrukce i na alternativních pohonech. V budoucnu se tak nejspíš můžeme těšit na další zajímavé tatrovácké novinky.

 

Zdroj: www.tatratrucks.cz

Odstávka elektrické energie dne 4. 12. 2024, 07:30–15:30 - ČEZ

ČEZ odstávka Příbor

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
9. května

č. p.  1130, 1131, 1132, 1135-1143, 1145, 1147, 1150, 1151, 1152, 1154, 1156

Juráňova

č. p.  492, 612-616, 619, 1591

Křivá

č. p.  264, 265, 266, 267, 274, 281

Místecká

č. p.  287

Na kamenci

č. p.  650, 651, 692, 701

Pod hradbami

č. p.  268, 269, 270, 271

Tovární

č. p.  1228, 1230, 1232

Tržní

č. p.  272, 275, 276, 278, 280

kat. území Klokočov u Příbora (kód 735370)

parcelní č. 180/2
 
čez odstávky

Jako pět fotbalových hřišť. Letiště v Mošnově má novou odbavovací plochu, nově bude létat do GIRONY.

Letiště Leoše Janáčka Ostrava má díky nové odbavovací ploše vyšší kapacitu pro nákladní dopravu. Nová stojánka je velká asi jako pět fotbalových hřišť a najednou se na ni vejde až 5 nákladních letadel. Součástí projektu je také nová trafostanice nebo například osvětlení plochy. Investorem projektu za 308 milionů korun byl Moravskoslezský kraj, veškeré náklady pokryl ze svého rozpočtu.

 

„Rozvoj mošnovského letiště je pro náš kraj a jeho ekonomiku velmi důležitý. Naše letiště se úspěšně rozvíjí, přibývají mu pravidelné linky, je stále vyhledávanějším logistickým uzlem. Nová stojánka, chcete-li odbavovací plocha, zvyšuje jeho kapacitu pro nákladní dopravu a tím pádem i konkurenceschopnost vůči ostatním letištím. Věřím, že rozšíření plochy posílí hospodaření letiště a bude mít následný pozitivní vliv i na ekonomický růst regionu,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica a doplnil, že větší plocha také urychlí odbavování letadel, což zvýší efektivitu provozu letiště.

 

Jako pět fotbalových hřišť. Letiště v Mošnově má novou odbavovací plochu, nově bude létat do GIRONY.

 

Nová stojánka o ploše 39,5 tisíce metrů čtverečních rozšiřuje stávající plochu Jih směrem na východ. Její výstavba trvala zhotoviteli EUROVIA CZ zhruba rok. Tato investice vyšla krajskou pokladnu na 308 milionů korun. Součástí projektu byla také výstavba nové trafostanice, přípojek vysokého i nízkého napětí, optické sítě, LED osvětlení, ale také nové části oplocení areálu.

 

„Výstavba nové odbavovací plochy pro nákladní letadla je dalším z kroků vedoucím k navýšení kapacity v oblasti carga. V posledních pěti letech se množství odbaveného nákladu na letišti Ostrava více než zdvojnásobilo. V roce 2023 bylo odbaveno přes 14 tisíc tun nákladu a pro letošní rok se očekává další nárůst o 56 procent na 22 tisíc tun,“ řekl generální ředitel Letiště Ostrava Jaromír Radkovský. Připomněl, že v říjnu 2023 letiště otevřelo nový cargo terminál, který navýšil kapacitu odbavovaného nákladu o dalších 36 tisíc tun.

 

Pravidelné nákladní lety na ostravské letiště zajišťují společnosti DHL do Kolína nad Rýnem, UPS do Lipska, společnost EGT Express směrem do Taškentu v Uzbekistánu a dále do Číny a do Kazašské Almaty.

 

Zdroj: www.osr.cz

TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024

Nezastavitelná legenda: Nová kniha představuje fenomén Tatra 815 na plakátech a v prospektech

Na začátku prosince se objeví na pultech obchodů zajímavá publikace s titulem

„TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“

která může obohatit knihovničku nejednoho fanouška historie i současnosti nákladních vozidel. Zjistili jsme o této unikátní knize víc.

 

Na více než 440 stránkách předkládá autor knihy JUDr. Martin Kupec (se synem na úvodním snímku před T 815 GTC) široké veřejnosti náhled na historii vývoje a prodeje snad nejslavnějšího nákladního vozidla s visačkou Made in Czechoslovakia. Přece jen T815 tvoří páteř československého, resp. českého automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel už přes 40 let.

Může se zdát, že historie, vývoj nebo snad i konstrukce nemůže být stejně atraktivní jako u osobních aut, ovšem opak je pravdou. Speciálně u nákladních vozidel z Kopřivnice můžeme odhalit celou řadu zajímavostí, které nás přesvědčí, že jde o úplně jiný svět. Atraktivní, zajímavý a v mnohém vzrušující.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Pojďme se tedy dozvědět něco více a vyzpovídat autora knihy JUDr. Martina Kupce. Rozhovor s redakcí internetových stránek www.garaz.cz

 

Co vás vedlo k práci na knize o historii vozů T 815 z Kopřivnice?

Důvodů bylo několik. Za prvé jsem dlouholetým sběratelem prezentačních tiskovin automobilového průmyslu. Během let jsem nashromáždil ve své sbírce poměrně dost materiálů týkajících se nejen osobních automobilů, ale též těch nákladních. S publikační činností jsem začal již před léty. Přes osobní automobily jsem se postupně dostal až k těm nákladním. Samozřejmě československý či český fenomén, jakým je Tatra, nelze pominout.

Za druhé jsem viděl určitou mezeru na trhu s publikacemi, které by se zabývaly historií nákladních vozidel a jejich propagací pro tuzemský i zahraniční trh. A za třetí jsem chtěl tímto způsobem vzdát hold tomuto projektu, a lidem kolem něj, který výrazně ovlivnil celý náš průmysl.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (2)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy historická kniha, která je založená na datech a informacích. Řekněme něco jako učebnice dějepisu?

Takto přesně to položeno není. Vždy se snažím ve svých knihách zatáhnout do hry co nejširší počet zájemců, čtenářů. Samozřejmě, že část knihy, ta textová, je svým způsobem vystavěna tak, že by se o ní dalo mluvit jako o „literatuře faktu“. Ovšem celkové vyznění knihy je zážitkové. Rád zprostředkovávám informace tou nejefektivnější formou.

Vždyť co je více vypovídající než obrazové informace, v tomto případě reprodukce toho nejlepšího, co ve své historii obchodní a propagační oddělení automobilky TATRA, PZO Motokov nebo další exportní organizace vyprodukovaly. Prospekty, plakáty, letáky.

Proto je základem mých publikací sled těchto materiálů doplněný popisnými texty podtrhujícími některé zajímavosti. Vznikla tak kniha, která tvoří určitou grafickou a informační strukturu, v níž se čtenář může poměrně jednoduše orientovat.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (3)kniha Martin Kupec

 

Takže historie vývoje a výroby vozidel řady T 815 je ve vaší nové knize opět zachycena prostřednictvím obchodních prezentačních materiálů. Podařilo se i tentokrát vše podstatné postihnout?

Jednoznačně, a nejen to. Prezentační materiály, především jejich grafické, a dokonce i tiskové zpracování, použitý papír, paleta barev a koncentrované technické informace výrazně odráží nejen historii vývoje produktu, ale také míru společenské odpovědnosti, pozici a koneckonců též ekonomickou situaci automobilky v čase. Jednotlivé kapitoly, kterých je v knize celkem 17, jsou navíc ve svém úvodu, pro lepší rozlišení, doplněny atraktivními kresbami od výtvarníka Jana Hlavína.

 

Říkáte, že se z předložených dobových prospektů a plakátů lze přiučit něco o ekonomickém prostředí, ve kterém automobilka v dané době existovala a vyráběla?

Samozřejmě. Je to krásně vidět právě na těch atributech, které jsem už vyjmenoval. Začněme u vlastních fotografií produktů – tedy vozidel.

V osmdesátých letech, na začátku sériové produkce T 815, měla automobilka vlastní propagační oddělení a pracovala v drtivé většině s fotkami či diapozitivy středního formátu. Pozdější nástup kompaktních fotoaparátů a především digitalizace fotografického procesu je na prospektech a plakátech patrný.

Současný stav prezentační techniky, která využívá všechny výhody elektronického prostoru včetně AI (umělé inteligence), dovoluje pracovat na zcela jiné úrovni než před čtyřiceti lety.

Rovněž výběr prostředí, ve kterém byly zdrojové materiály vytvořeny, je poplatný době a ekonomickým možnostech automobilky. A samozřejmě nejvíce patrné je toto vše u grafického zpracování prezentačních materiálů. Ať jde například o barevnost či šikovnost zlomu a využití možností zlomových editorů.

Přechod k jinému typu společnosti, především v rámci ekonomického prostředí na konci osmdesátých let, se rovněž výrazně projevuje. Prezentační materiály jsou jiné. Je patrné, že jsou na ně kladeny vyšší požadavky, co se týká schopnosti sdělit informace za účelem prodeje produktu.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (4)kniha Martin Kupec

 

Co ještě je patrné se srovnání letáků, plakátů a prospektů, jejichž ústředním motivem je Tatra 815?

Těch možností náhledu na historii vývoje je celá řada. Například se lze zaměřit na konkrétní vozidla či modely vozidel, jež jsou na materiálech použity. Někdy je to prototyp, někdy jde o sériové provedení. Často například u materiálů odrážejících účast vozidel T 815 na dakarských soutěžích jde o vozy, které jsou o rok starší než datace, již materiály obsahují – to je pochopitelné a pro výrobu tiskovin vlastně praktické.

Často se na prezentačních materiálech objevují například typová značení vozidel, která se potom časem v rámci homologačních možností mění. Typicky je to například T 815-3, T 816, T 817, které se nakonec ustálily na označení T 815 Model 94, T 815-6 a T 815-7.

Dalšími rozdílovými faktory je obchodní označení jednotlivých variant či řad vozidel, jmenujme TERRN01, JAMAL, ARMAX, FORCE, TERRA. Nezajímavý není ani převažující formát prezentačních materiálů a jeho orientace na výšku či šířku. I k tomu vedly praktické důvody.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (5)kniha Martin Kupec

 

Je to tedy tak, že nová kniha nabízí opravdu téměř nepřeberné množství informací o T 815?

A nejen o vlastní výrobě vozidel v továrně v Kopřivnici či dalších výrobních závodech zvláště v začátcích sériové produkce T 815, ale též u nástavbářů či firem, které na podvozcích T 815 stavěly účelové, či dokonce univerzální nástavby. To je, troufám si říci, publikačně doposud nezmapovaná záležitost.

Ostatně neskromně musím konstatovat, že o nákladních vozech Tatra 815 doposud žádná větší ucelená publikace nevyšla. Jsem proto velmi rád a hrdý na fakt, že takovou knihu předkládám. Kniha vznikla za podpory CSG, Tatry, Moravskoslezského kraje a dalších partnerů.

A díky svým spolupracovníkům, jako byl třeba Milan Olšanský, jsem měl možnost konzultace a zpětné vazby v mnoha momentech přípravy knihy. Také grafická část má vysokou úroveň, a to díky Richardu Truhlářovi z grafického studia Milesoft Design.

Poděkovat musím také za jazykovou korekturu Vladimíru Šindelářovi a Ivaně Stráské. Chybějící propagační materiály mi doplnil zejména sběratel Miloš Zelenka.

 

Proč jste si vybral ke zpracování „pouze“ jednu rodinu těžkých nákladních vozidel Tatra? Konkrétně T 815, proč ne třeba kompletní historii výroby nákladních vozidel z Kopřivnice?

Co není, může být v budoucnu. Ale já jsem to, myslím, už naznačil. Tatra 815 je opravdu fenomén, legenda, která svým technickým, konstrukčním a vývojovým přesahem stojí opravdu na vrcholu našeho automobilového průmyslu v segmentu těžkých nákladních vozidel. Ten vůz položil základy úspěchu Tatry Kopřivnice v turbulentním období především konce osmdesátých a celých devadesátých let.

I po roce 2000 sehrál více než důstojnou roli a ještě nyní o další čtvrtstoletí později má stále své místo u zákazníků. Navíc, a to je, myslím, ještě důležitější si uvědomit – bez T 815 by nebyly dnešní těžké nákladní vozy Tatra nejmodernějšího provedení. Naši otcové a dědové projekt T 815 skvěle založili, vypracovali a provedli. Dodnes na něm automobilka staví svůj celosvětový úspěch. To stojí za oslavu, alespoň takovou knihou. Byla pro mě čest ji připravit.

 

TATRA 815 nezaměnitelná legenda  (1)kniha Martin Kupec

 

Vázanou knihu s rozměry 21 × 26 cm „TATRA 815 – legenda na plakátech a v prospektech, 1983-2024“ koupíte na internetu i v kamenných pobočkách knihkupectví za cenu od 690 Kč. A protože Vánoce už jsou za dveřmi, může tato publikace posloužit jako zajímavý a poučný dárek pod stromeček.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Dálnice D48 zprovoznění úseku Palačov - Nový Jičín

“D48 Bělotín - Rybí, I. etapa” bylo potvrzeno, že do 6.12.24 bude převeden provoz na oba jízdní pásy v celé délce 8,2 km stavby a pak budou probíhat dokončovací práce, aby mohla být stavba uvedena do provozu v termínu 19.12.2024.

 

dalnice d48 usek palačov

 

Dne 19. prosince 2024 se dočkají nejen obyvatelé regionu, ale všichni řidiči využívající tuto dopravní tepnu. Po mnoha letech plánování a výstavby bude otevřen nový úsek dálnice D48 mezi Palačovem a Novým Jičínem. Tato významná dopravní stavba přináší řadu benefitů, jako je zvýšení bezpečnosti, plynulost dopravy a zkrácení cestovní doby.

Nový úsek dálnice měří 8,2 kilometrů a nabízí dva jízdní pruhy v každém směru. Jeho otevření výrazně zlepšuje dopravní dostupnost regionu a odlehčuje přetíženým silnicím nižších tříd. Řidiči se tak mohou těšit na pohodlnější a rychlejší cestování mezi Palačovem a Novým Jičínem.

 

dalnice d48

 

Otevření dalšího úseku dálnice D48 je významným milníkem pro celý region. Nová dálnice přispěje k rozvoji ekonomiky, zvýší kvalitu života obyvatel a usnadní cestování všem řidičům.

Zdroj: www.rsd.cz

Odstávka vody SMVAK OSTRAVA 27. listopadu 2024

Datum Plánované ukončení orientačně Číslo Obec Předběžná lokalizace poruchy Dotčená oblast Způsob náhradního zásobování Typ poruchy
25.11.2024 27.11.2024 14:00 117926 Příbor, Příbor Bonifáce Buska u č.p. 97- porucha na staré VP ulice Bonifáce Buska, Karla Čapka, Jičínská, Lidická, U brány, Místecká, dle mapového podkladu Umožněno předzásobení a následně přistavení cisterny Ověřená

 

SMVAK OSTRAVA Příbor

 

smvak příbor ostrava nový jičín

Přílohy
pdfSMVAK OSTRAVA Příbor [pdf, 238 kB]
Výluka Příbor

Dopravní terminál Frenštát pod Radhoštěm - veřejná zakázka

Město Frenštát pod Radhoštěm vypsalo veřejnou zakázku na zpracování projektové dokumentace dopravního terminálu.

Předmětem veřejné zakázky je vytvoření dopravního terminálu ve Frenštátě pod Radhoštěm, který bude částečně fungovat v módu P+R společně s nástupišti autobusové dopravy. Dopravní terminál se nachází v centru města, asi 265 m docházkové vzdálenosti od náměstí Míru a 380 m od železniční zastávky Frenštát pod Radhoštěm město. Přístavba garáží a parkoviště a stavba nového autobusového nástupiště budou umístěny při ulici Rožnovská. Jedná se o suterénní stavbu o jednom podzemním podlaží. Součástí plnění veřejné zakázky je rovněž provedení projekčních činností spočívajících ve vypracování projektové dokumentace (navazující na zadavatelem poskytnuté podklady) a poskytnutí souvisejících činností, zhotovení dokumentace díla.

 

term01

 

Podkladem ke zpracování projektové dokumentace je studie vypracována Ing. arch. Martin Foldyna. Studie je součástí příloh veřejné zakázky.

 

term08

 

Zdroj: www.msstavby.cz