Tatra razantně zasáhla proti pirátům, takhle ne!

Automobilka si chrání své vlastnictví, i to duševní

 

 

Kopírování tady bylo snad už od samého počátku lidstva. Stačilo, aby první pračlověk ohořelým klackem načmáral na stěnu jeskyně cosi, co mělo připomínat mamuta, a hned se našel někdo, kdo se to pokusil reprodukovat. Tady bych asi hovořil o progresu, o vývoji, o evoluci. O tom, jak se lidstvo začalo odlišovat od zvířat a začalo budovat svůj intelekt, jazyk. Jenže je rozdíl v reprodukování něčeho, čím se člověk učí.

 

Tatra razantně zasáhla proti pirátům, takhle ne!

Kopírovat v soukromí a učit se je jedna věc, vydělávat druhá

V hudební škole, když jsem chodil na kytaru, jsem hrál pořád dokola etudy slavných mistrů. Tedy pokoušel jsem se, ať ze sebe nedělám nějakého Paganiniho. Ale to bylo učení se, netvrdil jsem, že jsem to složil. A rozhodně jsem se to nesnažil zpeněžit. Popravdě mi jednou zaplatili, abych přestal hrát. Ale reprodukce za účelem nezákonného obohacení, to je jiná věc. A poměrně velmi častá. Tak častá, že je řada soudních sporů v mnoha oblastech, od umění až po průmysl. Je logické, když firmy chrání svůj majetek.

 

Jako Tatra, ikonická česká automobilka, která se rozhodla razantně zakročit proti neoprávněnému používání svého jména a designu. Automobilka Tatra Trucks, ať použiji správné jméno, je jednou z nejznámějších průmyslových značek v České republice. A i ve světě. Velký zájem o využívání značky Tatra mají podle oficiálního prohlášení automobilky například prodejci oblečení, výrobci modelů aut, producenti hraček, autoři knížek o automobilové historii nebo výrobci náhradních dílů. Tatra Trucks je připravena za dodržení sjednaných podmínek poskytovat poctivým a solidním žadatelům licenci k využití značky.

 

To je dobrá zpráva, že se dá koupit legálně třeba hračka pro děti, na druhou stranu důsledně chrání svoji značku proti zneužívání. Mimochodem já autíčko Tatra jako dítě měl. Takové to oranžové, model 148. A pak i novější. Ale to jen tak bokem. Tady se vlastně bavíme i o historickém odkazu, historickém dědictví. Označení Tatra bylo zapsáno jako kombinovaná ochranná známka pro chladicí zařízení v souvislosti s licenční smlouvou na výrobu a distribuci ledniček s německou společností Alfred Teves Maschinen und Armaturen-Fabrik G.m.b.H., Frankfurt a. M. v roce 1933. Že to nemá s auty a Kopřivnicí nic moc společného? No, to nemá.

 

Tatra razantně zasáhla proti pirátům, takhle ne!

Tatra je jednou z nejstarších automobilek na celém světě

O rok později, v roce 1934, proběhlo představení ikonické a zlomové Tatry 77. Osobní automobil byl představen na berlínském autosalonu. Společnost Závody Tatra pak podala k národnímu zápisu v Československé republice přihlášku samostatné slovní ochranné známky Tatra. Ta byla zapsána 3. září 1934. Na podzim téhož roku byla podána u Mezinárodního úřadu průmyslového vlastnictví v Bernu přihláška stejné ochranné známky k zápisu mezinárodnímu. Zápis dne 5. března 1935 proveden. O půl roku později, 9. září 1935, podala společnost Závody Tatra přihlášku kombinované ochranné známky Tatra v kruhu.

 

 

Byla přihlášena v černobílém provedení, s bílým písmem na černém podkladu. V souladu s tehdejšími výklady takové provedení pokrývalo jakoukoliv barevnou kombinaci světlého písma na tmavším podkladu. Grafické provedení slova Tatra bylo poněkud odlišné od dřívějších ochranných známek. O desítky let později, a tady zmíním ten historický odkaz znovu, v roce 1992 byla ochranná známka Tatra prohlášena Úřadem průmyslového vlastnictví za ochrannou známku proslulou. Jak je tomu dnes?

Nelegální je vyrábět bez souhlasu i jen malé modely či hračky

V současnosti Tatra Trucks disponuje řadou ochranných známek ve své slovní i grafické podobě. A to ve více než stovce zemí světa. Značka také vlastní mnoho patentů, užitných a průmyslových vzorů. Použití ochranné známky či jiného duševního vlastnictví je možné pouze na základě platné licenční smlouvy od Tatra Trucks. Pokud by někdo chtěl značku použít, musí o to formálně zažádat. V opačném případě bude vyzván k vysvětlení svého jednání. Myslet si, že někdo začne vyrábět cokoli s nápisem Tatra a nikdo si toho nevšimne, by bylo bláhové.

 

Tatra razantně zasáhla proti pirátům, takhle ne!

 

Tatra Trucks má v současnosti propracovaný systém na ochranu svého duševního vlastnictví včetně ochrany dobrého jména. Co to znamená? Že společnost průběžně monitoruje nabídku produktů se značkou Tatra, které se na trhu objevují. Samozřejmě pak kontroluje, zda nejsou užívány v rozporu s licenčními podmínkami a platnými právními předpisy. Není to jednoduché, stojí to velké peníze v nákladech. Ale o velké peníze se tady jedná. Sám si pamatuji na českého výrobce čtyřkolek. Vyráběl do celého světa pod svým originálním jménem, dodával do USA.

Používat cizí značky je jak neetické, tak také často nezákonné

Kupovaly od něj celebrity. Do té chvíle, než čínští plagiátoři okopírovali jeho produkty a začali je vyrábět levněji, s horší kvalitou, pod cenou. A českého výrobce de facto zničili. Takže není divu, že ochrana duševního vlastnictví Tatra Trucks zahrnuje dlouhodobé a systematické kroky. Ty v poslední době nabyly na intenzitě. Já jsem se pokusil v grafických programech nakreslit „něco jako Tatra“ a i tady, chtít to prodávat, bych asi narazil.

 

I design může být objektem vlastnictví. Jak říká managment značky, tak v dobách, kdy automobilka bojovala o ekonomické přežití, nebyla ochraně duševního vlastnictví věnována adekvátní pozornost. To nyní neplatí. A děje se to, že „z trhu totiž mizí nekalá konkurence v podobě pirátských modelů zejména z asijských zemí“. Výborně.

 

Zdroj: www.autozive.cz

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Od pondělí 12. května 2025 od 6:00 hodin bude zahájena rekonstrukce mostu ev. č. 464-022 přes místní potok na ulici Frenštátské. Jedná se o most na silnici II/464 v místě křížení s levým přítokem říčky Lubiny.

Stavba bude probíhat za úplné uzavírky silnice II/464 v místě mostu, a to po dobu přibližně 120 dnů.

 

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Objízdné trasy

Objížďky budou vedeny po silnicích:

•    III/48012 – ulice Štramberská a Čs. armády,

•    III/04823 – ulice Jičínská,

•    a dále po silnici I/58 (obchvat města) ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

•    Ve směru od Frenštátu povede objízdná trasa po ulici Štramberská.

•    Ve směru od Ostravy a Frýdku-Místku po ulici Jičínská.

 

Změny ve veřejné dopravě již v platnosti

Po uzavřené části silnice je vedeno celkem 12 autobusových linek. Po dobu uzavírky budou autobusy jezdit obousměrně po objízdné trase:

•    Silnice I/58,

•    ulice Štramberská (III/48012),

•    ulice Nerudova.

Zastávka „Příbor, železniční stanice“ bude dočasně přemístěna na ulici Nerudovu, kde bude označena a upravena:

•    Ve směru na Kopřivnici (Lubinu, Na Holotě) se bude nastupovat ze stávajícího chodníku.

•    Ve směru do Příbora (u škol) bude nástupní plocha dočasně zpevněna.

 

Zastávky „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ a „Příbor, železniční stanice“ na původní trase budou po dobu uzavírky dočasně zrušeny.

Ulice Nerudova, která je nyní zaslepena a nepřístupná z ulice Frenštátské, bude během stavby dočasně průjezdná pro autobusy. Betonové zábrany na vjezdu budou odstraněny.

 

Děkujeme za pochopení a trpělivost během probíhajících stavebních prací. 

Příborský běh 2025: V ulicích Příbora závodilo 508 běžců všech generací

 

V sobotu se v Příboře uskutečnil další ročník Příborského běhu, který přilákal stovky sportovních nadšenců všech věkových kategorií. Letošní účast byla rekordní – na start se postavilo 508 závodníků.

Závodní den netradičně začal kategoriemi dospělých, poté pokračoval závody dětí. Nejmenších běžců do čtyř let se zúčastnilo 194, závod absolvovali bez hodnocení výsledků. Děti ve věku 5 až 15 let reprezentovalo dalších 157 účastníků.

Dospělí soutěžili ve sportovní a hobby kategorii, ve kterých se zúčastnilo celkem 101 závodníků. Oblibu si získaly i štafety – do nich se zapojilo 14 týmů, tedy 56 běžců. V hodnocených kategoriích byli oceněni vždy tři nejlepší muži a tři nejlepší ženy, stejně tak i děti od 5 let výše.

Celým programem provázel zkušený moderátor Marian Žárský. Den zpestřil bohatý doprovodný program – parkourové vystoupení, rozcvička pro děti, lezecká stěna, malování na obličej i různé dětské atrakce. Připraveno bylo také občerstvení, káva, upomínkové předměty a samozřejmě zajištěn zdravotnický dozor.

Zvláštní poděkování patří příborským Junákům, kteří nejenže zajišťovali občerstvovací stanici, ale také pečlivě vyznačili a technicky připravili celou závodní trasu.

Stejně tak Technické služby města Příbora a Městská policie Příbor sehrály klíčovou roli při zajištění bezpečnosti a organizace v prostoru trati – ať už šlo o dopravu, zábrany, či celkovou logistickou podporu.

Každý závodník, který dorazil do cíle, si kromě dobrého pocitu odnesl i velkou perníkovou účastnickou medaili.

Velké poděkování patří všem partnerům a sponzorům, kteří svými příspěvky a podporou pomohli uskutečnit tuto oblíbenou sportovní událost. Bez jejich zapojení by se akce v takovém rozsahu nemohla konat.

Děkujeme všem běžcům, divákům, dobrovolníkům i organizátorům za výbornou atmosféru a těšíme se na další ročník!

 

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

Město Příbor srdečně zve všechny obyvatele i návštěvníky na netradiční sousedské setkání, které se uskuteční v sobotu 10. května od 15 do 22 hodin na náměstí Sigmunda Freuda. Uskuteční se zde zcela nová akce, kterou do našeho města přináší spolek Piána na ulici z.s.  

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

 

Akce je oslavou narozenin nejslavnějšího příborského rodáka Sigmunda Freuda – a jak lépe si připomenout zakladatele psychoanalýzy než pohovkami? Těch bude na náměstí rozmístěno hned několik desítek. Náměstí bude po celou dobu akce uzavřeno pro automobilovou dopravu, aby se z něj mohl stát otevřený prostor pro odpočinek, setkávání, sdílení i nečekané kulturní zážitky.

Návštěvníci se mohou těšit na pestrý program: zazní gypsy jazz v podání Bratří Galiů, klasická hudba přizpůsobená pohodlí posluchačů na pohovkách, vídeňské valčíky z historického gramofonu, flašinetář, stará kola i improvizace herců z divadelního spolku Přídlo. Atmosféra bude uvolněná, domácí a přívětivá – stačí si přinést například vlastní bábovku nebo kávu v termosce.

Spolek Piána na ulici z.s. je známý oživováním veřejného prostoru napříč českými a moravskými městy – například pořádáním Dlouhého stolu na Karlově mostě nebo umísťováním pouličních pián a Poesiomatů. Akce v Příboře je jejich prvním happeningem mimo domovské město a všichni organizátoři věří, že se

Příští rok nás čeká Freudovo 170. výročí – možná i 170 pohovek!

Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

V týdnu od 12. do 16. května 2025 dojde k prvnímu omezení železniční dopravy mezi Kopřivnicí a Veřovicemi.

V tomto úseku bude provoz vždy od 6:50 do 14:40 hodin přerušen z důvodu plánovaných prací.

Druhé omezení je naplánováno na pondělí 19. května 2025 a dotkne se trati mezi Studénkou a Mošnovem. Cestující v těchto úsecích musí počítat s náhradní dopravou nebo upravenými časy odjezdů a příjezdů.

Podrobné informace o výlukových jízdních řádech jsou k dispozici v přiloženém souboru ve formátu PDF.

Doporučujeme cestujícím, aby se s těmito změnami seznámili před svou cestou.

 

Výluka České dráhy vlak

Přílohy
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 354 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 567 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Ve středu 7. května 2025 bude sběrný dvůr z provozních důvodů uzavřen již od 13:00 hodin. Děkujeme za pochopení!

 

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Obnova domu č. p. 31 v Příboře získala titul Památka roku 2024

Významného ocenění se dočkal historický městský dům č. p. 31 v Příboře. V soutěži Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska – Památka roku 2024 získal titul krajského i celorepublikového vítěze v kategorii obnov do 2 milionů korun. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhlo 24. dubna 2025 v Hradci Králové.

Památkově chráněný objekt v historickém jádru Příbora prochází rozsáhlou rekonstrukcí. V roce 2024 byla dokončena obnova hlavní zadní místnosti, při níž byla odkryta a následně restaurována unikátní šablonová výmalba z 19. století s rostlinnými motivy. Tato malba byla po desetiletí ukryta za dřevěným obložením a značně poškozena vzlínající vlhkostí, novodobými zásahy i plísněmi.

 

Obnova domu č. p. 31 v Příboře získala titul Památka roku 2024

 

Díky pečlivému přístupu a iniciativě současných majitelů se podařilo zachránit vzácnou malířskou výzdobu i další cenné prvky interiéru. Obnovy se dočkal také dřevěný trámový strop, který byl dosud skryt pod moderním podhledem, a původní charakter objektu byl navrácen i výměnou betonové dlažby za historicky věrné dřevěné kostky a valounkovou štětovou dlažbu. V místnosti s malbami byla rovněž provedena výměna oken za repliky původních dřevěných výplní.

Celkové náklady na obnovu interiéru činily 1 522 079,10 Kč bez DPH. Projekt byl podpořen dotací Ministerstva kultury z Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón ve výši 727 000 Kč. Město Příbor přispělo částkou 87 024 Kč.

 

Obnova domu č. p. 31 v Příboře získala titul Památka roku 2024

 

„Mám velkou radost z toho, že se v Příboře najdou lidé, kteří do obnovy historických domů vkládají srdce, čas i prostředky. Ocenění Památka roku 2024 je zaslouženým uznáním jejich úsilí. Zároveň je pro naše město skvělou zprávou a důkazem, že pečlivá obnova historického dědictví má smysl a dokáže oslovit i na celostátní úrovni,“uvedl starosta města Příbora Jan Malík.

Toto prestižní ocenění potvrzuje nejen mimořádnou historickou hodnotu domu č. p. 31, ale také příkladný přístup jeho majitelů a restaurátorky BcA. Renaty Svobodové k obnově památek a uchování kulturního dědictví pro budoucí generace. Za to jim patří velké poděkování a obdiv.

 

Foto: Marika Demlová