Tatra T77 z roku 1934 jde do dražby. Její renovace vyšla na 22 milionů, a tak nechybí ani slonovina

Jeden z nejúchvatnějších československých automobilů meziválečné éry (a dost možná všech dob) hledá nového majitele. Tatra T77, která byla v 70. letech zaparkována ve stodole na Slovensku a objevena až 30 let poté, je jako nová. Milion dolarů není cena vozu, ale jen jeho renovace.

Jednou z věcí, na které můžeme být z naší historie opravdu pyšní, je automobil Tatra T77. Vůz navrhovali Hans Ledwinka a Erich Überlacker, ruku k dílu však přiložil i návrhář vzducholodí Paul Jaray. Výsledkem bylo technicky, designově i aerodynamicky (na svou dobu) velice pokročilé auto, které se těší obdivu u nás i ve světě. Kromě toho jde o jeden z nejvlivnějších meziválečných automobilů první poloviny 20. století.

 

tatra T77 celni

 

V letech 1934–1936 se vyrobilo údajně pouhých 106 vozů původní Tatry T77, než vznikla aktualizovaná verze T77 A, jež byla později nahrazena typem T87. Vůz vstoupil do učebnic dějepisu zejména díky pokrokovému, na svou dobu skoro až radikálnímu designu, díky kterému se vůz vyznačoval nízkým součinitelem odporu vzduchu i stabilitou ve vysokých rychlostech.

Díky tomu vůz i přes hmotnost 1 700 kg a na dnešní poměry skromný výkon třílitrového osmiválce dokázal pelášit až 145 km/h. Není tajemstvím, že vůz neunikl pozornosti ostatních automobilových návrhářů – včetně jistého Ferdinanda Porsche. Ten po čase prohlásil, že on občas koukal přes rameno Ledwinkovi a jindy zase Ledwinka jemu.

Vůz poháněl vzduchem chlazený vidlicový osmiválec s objemem 3,0l. Díky skvělé aerodynamice dokázal i přes skromných 60 koní vůz rozjet na úctyhodných 145 km/h

Případ skončil u soudu, ten dal nakonec za pravdu Čechoslovákům a Němci museli vyplatit tučné odškodné. Na rozdíl od Porscheho lidového vozu jménem Brouk však byla T77 luxusním ručně vyráběným vozem.

Náš konkrétní vůz je v pořadí devátým dokončeným. Prvním majitelem byl hrabě Jaromír Egon Černín, český šlechtic z rodu Černínů-Morzinů. Jak bývá u meziválečných vozů zvykem, velká část historie zůstává neznámou. Vůz však měl být po válce až do poloviny 70. let minulého století v provozu a poté skončil zaparkován ve stodole kdesi na Slovensku.

V roce 2005 jej objevil nadšenec z Německa, který dokonce vůz vystavil na autosalonu v Essenu. Poslední majitel vůz koupil údajně v roce 2007, načež bylo auto až v roce 2012  přepraveno do Spojených států k rozsáhlé renovaci.

Američan se slovenskými kořeny Andy Simo však v roce 2017 zemřel a o vůz zatím pečuje jeho rodina, která renovaci dokončila. Pro zájemce existuje webová stránka (www.Million-Dollar-Tatra.com) zasvěcená jeho památce, která naskýtá úchvatný pohled na fotografie vozu před renovací i v průběhu renovace.

 

tatra T77

 

Šasi kupodivu bylo bez koroze, ale například dřevěné obložení interiéru bylo po letech shnilé, proto se muselo vyrobit nové na zakázku, stejně jako tlačítka a ovladače ze slonoviny. Interiér byl přetvořen do stavu nového vozu včetně šedého čalounění sedadel a palubní desky vystlané dýhou z vlašského ořechu.

Mechanická renovace zahrnuje generálku motoru včetně úplně nových pístů, ojnic a ventilů, zbrusu nový karburátor se musel objednat přímo z České republiky. Renovací prošla i brzdová soustava a elektronika vozu.

Renovace trvající celých deset let byla dokončena v roce 2022, majitel vozu se jí tedy bohužel nedožil. Práce provedla specializovaná firma Auto Restoration z Oak Lawn ve státě Illinois a vyšly na více než 1 milion dolarů (cca 22 000 000 Kč). Vůz jde do dražby 4. března na Amelia Island na Floridě, aukční síň zatím neuvádí odhad ceny. Ale nepochybujeme, že s ohledem na stav vozu, rozsah provedených renovací, historickou hodnotu a výjimečnost (jde o jeden z pouhých pěti dochovaných kusů) bude astronomická!

 

Zdroj: www.garaz.cz

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

České tatrovky jsou odolné náklaďáky, které se těší zájmu nejen doma, ale i v cizině. Důkazem budiž Tatra Phoenix jistého německého páru, jež se přijela podívat na kopřivnický polygon vybavená vlastním domečkem z Rakouska. A ne ledajakým.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Německý pár Matthias a Andrea si kvůli terénní průchodnosti vybrali černou Tatru Phoenix, kterou zakoupili u autorizovaného prodejce Tschann-Bayern, nicméně poté vůz čekala ještě zastávka u rakouské společnosti Zirbenbox, kde model dostal unikátní dřevěnou obytnou nástavbu.

 

Zajímavostí je také černá barva celého obytňáku. To je prý proto, že černá v kombinaci s určitými materiály (třeba vlna uchovávající vlhkost) může auto ochlazovat (odpařováním), a nikoli ohřívat, jak by se předpokládalo.

Rakušané používající k práci přírodní materiály dále uvádí, že řada komponentů nástavby byla vyrobena individuálně a celek uspořádán podle potřeb zákazníků, ale i jejich psa Chilliho.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Vpředu tak najdete terasu, uvnitř lůžka přeskládatelná na jídelní kout, spouštěcí lůžko, vytápěnou podlahu, profesionální kávovar, kamna na dřevo, indukční varnou desku, troubu, koupelnu s výklopným umyvadlem, kompostovací toaletu nebo otevírací střechu.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Pod ní je mimochodem postel, takže můžete ležet v posteli, být na střeše a užívat si okolní přírodu. To je zkrátka fenomenální. Kromě toho má vůz na střeše ještě expediční nosič, přídavné osvětlení a solární panely.

Nechybí ani centrální dofuk pneumatik, pohon všech kol, brodivost 800 mm, motor Paccar MX-11 o výkonu 450 koní a 16stupňová převodovka.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Auto už poznalo kus Evropy, což dokládají vlajky navštívených zemí umístěné v zadní části kabiny. Včetně Česka jich je podle fotek celkem jedenáct. Ve videu na webu úpravce jsme se navíc dozvěděli, že se cestovatelé podívali i za polární kruh, kde bylo až minus 35 stupňů, a také, že navštívili řecký poloostrov Peloponés.

Obytné vozidlo Tatra Phoenix a jeho majitelé se v minulosti účastnili rovněž slavného off-roadového festivalu Abenteuer und Allrad v německém Bad Kissingenu. Vskutku pěkný kousek.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Od pondělí 12. května 2025 od 6:00 hodin bude zahájena rekonstrukce mostu ev. č. 464-022 přes místní potok na ulici Frenštátské. Jedná se o most na silnici II/464 v místě křížení s levým přítokem říčky Lubiny.

Stavba bude probíhat za úplné uzavírky silnice II/464 v místě mostu, a to po dobu přibližně 120 dnů.

 

Rekonstrukce mostu na ulici Frenštátské – dočasná uzavírka a změny v dopravě

 

Objízdné trasy

Objížďky budou vedeny po silnicích:

•    III/48012 – ulice Štramberská a Čs. armády,

•    III/04823 – ulice Jičínská,

•    a dále po silnici I/58 (obchvat města) ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR.

•    Ve směru od Frenštátu povede objízdná trasa po ulici Štramberská.

•    Ve směru od Ostravy a Frýdku-Místku po ulici Jičínská.

 

Změny ve veřejné dopravě již v platnosti

Po uzavřené části silnice je vedeno celkem 12 autobusových linek. Po dobu uzavírky budou autobusy jezdit obousměrně po objízdné trase:

•    Silnice I/58,

•    ulice Štramberská (III/48012),

•    ulice Nerudova.

Zastávka „Příbor, železniční stanice“ bude dočasně přemístěna na ulici Nerudovu, kde bude označena a upravena:

•    Ve směru na Kopřivnici (Lubinu, Na Holotě) se bude nastupovat ze stávajícího chodníku.

•    Ve směru do Příbora (u škol) bude nástupní plocha dočasně zpevněna.

 

Zastávky „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ a „Příbor, železniční stanice“ na původní trase budou po dobu uzavírky dočasně zrušeny.

Ulice Nerudova, která je nyní zaslepena a nepřístupná z ulice Frenštátské, bude během stavby dočasně průjezdná pro autobusy. Betonové zábrany na vjezdu budou odstraněny.

 

Děkujeme za pochopení a trpělivost během probíhajících stavebních prací. 

Příborský běh 2025: V ulicích Příbora závodilo 508 běžců všech generací

 

V sobotu se v Příboře uskutečnil další ročník Příborského běhu, který přilákal stovky sportovních nadšenců všech věkových kategorií. Letošní účast byla rekordní – na start se postavilo 508 závodníků.

Závodní den netradičně začal kategoriemi dospělých, poté pokračoval závody dětí. Nejmenších běžců do čtyř let se zúčastnilo 194, závod absolvovali bez hodnocení výsledků. Děti ve věku 5 až 15 let reprezentovalo dalších 157 účastníků.

Dospělí soutěžili ve sportovní a hobby kategorii, ve kterých se zúčastnilo celkem 101 závodníků. Oblibu si získaly i štafety – do nich se zapojilo 14 týmů, tedy 56 běžců. V hodnocených kategoriích byli oceněni vždy tři nejlepší muži a tři nejlepší ženy, stejně tak i děti od 5 let výše.

Celým programem provázel zkušený moderátor Marian Žárský. Den zpestřil bohatý doprovodný program – parkourové vystoupení, rozcvička pro děti, lezecká stěna, malování na obličej i různé dětské atrakce. Připraveno bylo také občerstvení, káva, upomínkové předměty a samozřejmě zajištěn zdravotnický dozor.

Zvláštní poděkování patří příborským Junákům, kteří nejenže zajišťovali občerstvovací stanici, ale také pečlivě vyznačili a technicky připravili celou závodní trasu.

Stejně tak Technické služby města Příbora a Městská policie Příbor sehrály klíčovou roli při zajištění bezpečnosti a organizace v prostoru trati – ať už šlo o dopravu, zábrany, či celkovou logistickou podporu.

Každý závodník, který dorazil do cíle, si kromě dobrého pocitu odnesl i velkou perníkovou účastnickou medaili.

Velké poděkování patří všem partnerům a sponzorům, kteří svými příspěvky a podporou pomohli uskutečnit tuto oblíbenou sportovní událost. Bez jejich zapojení by se akce v takovém rozsahu nemohla konat.

Děkujeme všem běžcům, divákům, dobrovolníkům i organizátorům za výbornou atmosféru a těšíme se na další ročník!

 

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

Město Příbor srdečně zve všechny obyvatele i návštěvníky na netradiční sousedské setkání, které se uskuteční v sobotu 10. května od 15 do 22 hodin na náměstí Sigmunda Freuda. Uskuteční se zde zcela nová akce, kterou do našeho města přináší spolek Piána na ulici z.s.  

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

 

Akce je oslavou narozenin nejslavnějšího příborského rodáka Sigmunda Freuda – a jak lépe si připomenout zakladatele psychoanalýzy než pohovkami? Těch bude na náměstí rozmístěno hned několik desítek. Náměstí bude po celou dobu akce uzavřeno pro automobilovou dopravu, aby se z něj mohl stát otevřený prostor pro odpočinek, setkávání, sdílení i nečekané kulturní zážitky.

Návštěvníci se mohou těšit na pestrý program: zazní gypsy jazz v podání Bratří Galiů, klasická hudba přizpůsobená pohodlí posluchačů na pohovkách, vídeňské valčíky z historického gramofonu, flašinetář, stará kola i improvizace herců z divadelního spolku Přídlo. Atmosféra bude uvolněná, domácí a přívětivá – stačí si přinést například vlastní bábovku nebo kávu v termosce.

Spolek Piána na ulici z.s. je známý oživováním veřejného prostoru napříč českými a moravskými městy – například pořádáním Dlouhého stolu na Karlově mostě nebo umísťováním pouličních pián a Poesiomatů. Akce v Příboře je jejich prvním happeningem mimo domovské město a všichni organizátoři věří, že se

Příští rok nás čeká Freudovo 170. výročí – možná i 170 pohovek!

Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

V týdnu od 12. do 16. května 2025 dojde k prvnímu omezení železniční dopravy mezi Kopřivnicí a Veřovicemi.

V tomto úseku bude provoz vždy od 6:50 do 14:40 hodin přerušen z důvodu plánovaných prací.

Druhé omezení je naplánováno na pondělí 19. května 2025 a dotkne se trati mezi Studénkou a Mošnovem. Cestující v těchto úsecích musí počítat s náhradní dopravou nebo upravenými časy odjezdů a příjezdů.

Podrobné informace o výlukových jízdních řádech jsou k dispozici v přiloženém souboru ve formátu PDF.

Doporučujeme cestujícím, aby se s těmito změnami seznámili před svou cestou.

 

Výluka České dráhy vlak

Přílohy
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 354 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 567 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Ve středu 7. května 2025 bude sběrný dvůr z provozních důvodů uzavřen již od 13:00 hodin. Děkujeme za pochopení!

 

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora