Tatra T77 z roku 1934 jde do dražby. Její renovace vyšla na 22 milionů, a tak nechybí ani slonovina

Jeden z nejúchvatnějších československých automobilů meziválečné éry (a dost možná všech dob) hledá nového majitele. Tatra T77, která byla v 70. letech zaparkována ve stodole na Slovensku a objevena až 30 let poté, je jako nová. Milion dolarů není cena vozu, ale jen jeho renovace.

Jednou z věcí, na které můžeme být z naší historie opravdu pyšní, je automobil Tatra T77. Vůz navrhovali Hans Ledwinka a Erich Überlacker, ruku k dílu však přiložil i návrhář vzducholodí Paul Jaray. Výsledkem bylo technicky, designově i aerodynamicky (na svou dobu) velice pokročilé auto, které se těší obdivu u nás i ve světě. Kromě toho jde o jeden z nejvlivnějších meziválečných automobilů první poloviny 20. století.

 

tatra T77 celni

 

V letech 1934–1936 se vyrobilo údajně pouhých 106 vozů původní Tatry T77, než vznikla aktualizovaná verze T77 A, jež byla později nahrazena typem T87. Vůz vstoupil do učebnic dějepisu zejména díky pokrokovému, na svou dobu skoro až radikálnímu designu, díky kterému se vůz vyznačoval nízkým součinitelem odporu vzduchu i stabilitou ve vysokých rychlostech.

Díky tomu vůz i přes hmotnost 1 700 kg a na dnešní poměry skromný výkon třílitrového osmiválce dokázal pelášit až 145 km/h. Není tajemstvím, že vůz neunikl pozornosti ostatních automobilových návrhářů – včetně jistého Ferdinanda Porsche. Ten po čase prohlásil, že on občas koukal přes rameno Ledwinkovi a jindy zase Ledwinka jemu.

Vůz poháněl vzduchem chlazený vidlicový osmiválec s objemem 3,0l. Díky skvělé aerodynamice dokázal i přes skromných 60 koní vůz rozjet na úctyhodných 145 km/h

Případ skončil u soudu, ten dal nakonec za pravdu Čechoslovákům a Němci museli vyplatit tučné odškodné. Na rozdíl od Porscheho lidového vozu jménem Brouk však byla T77 luxusním ručně vyráběným vozem.

Náš konkrétní vůz je v pořadí devátým dokončeným. Prvním majitelem byl hrabě Jaromír Egon Černín, český šlechtic z rodu Černínů-Morzinů. Jak bývá u meziválečných vozů zvykem, velká část historie zůstává neznámou. Vůz však měl být po válce až do poloviny 70. let minulého století v provozu a poté skončil zaparkován ve stodole kdesi na Slovensku.

V roce 2005 jej objevil nadšenec z Německa, který dokonce vůz vystavil na autosalonu v Essenu. Poslední majitel vůz koupil údajně v roce 2007, načež bylo auto až v roce 2012  přepraveno do Spojených států k rozsáhlé renovaci.

Američan se slovenskými kořeny Andy Simo však v roce 2017 zemřel a o vůz zatím pečuje jeho rodina, která renovaci dokončila. Pro zájemce existuje webová stránka (www.Million-Dollar-Tatra.com) zasvěcená jeho památce, která naskýtá úchvatný pohled na fotografie vozu před renovací i v průběhu renovace.

 

tatra T77

 

Šasi kupodivu bylo bez koroze, ale například dřevěné obložení interiéru bylo po letech shnilé, proto se muselo vyrobit nové na zakázku, stejně jako tlačítka a ovladače ze slonoviny. Interiér byl přetvořen do stavu nového vozu včetně šedého čalounění sedadel a palubní desky vystlané dýhou z vlašského ořechu.

Mechanická renovace zahrnuje generálku motoru včetně úplně nových pístů, ojnic a ventilů, zbrusu nový karburátor se musel objednat přímo z České republiky. Renovací prošla i brzdová soustava a elektronika vozu.

Renovace trvající celých deset let byla dokončena v roce 2022, majitel vozu se jí tedy bohužel nedožil. Práce provedla specializovaná firma Auto Restoration z Oak Lawn ve státě Illinois a vyšly na více než 1 milion dolarů (cca 22 000 000 Kč). Vůz jde do dražby 4. března na Amelia Island na Floridě, aukční síň zatím neuvádí odhad ceny. Ale nepochybujeme, že s ohledem na stav vozu, rozsah provedených renovací, historickou hodnotu a výjimečnost (jde o jeden z pouhých pěti dochovaných kusů) bude astronomická!

 

Zdroj: www.garaz.cz

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Správa železnic, s. o., informuje, že od 27. 6. od 7:10 hod. nepřetržitě do 30. 6 proběhne výluka v úseku Štramberk - Veřovice na trati 271 Hranice na Moravě - Bohumín - Chałupki, Veřovice - Mošnov, Ostrava Airport - Studénka. Dopravce České dráhy, a.s. proto musí přistoupit k opatřením:

Po dobu výluky budou všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou v úseku (Kopřivnice) – Štramberk – Veřovice.

Cestující do/ z Veřovic a Ženklavy využijí pro přestup mezi NAD a vlakem stanici Kopřivnice. Náhradní autobusová doprava je organizována dle výlukového jízdního řádu.

Výlukový jízdní řád obsahuje pouze vlaky dotčené výlukou.

První den výluky jsou vlaky nahrazeny ND od vlaku Os 23105 a Os 23106. Poslední den výluky jsou poslední vlaky nahrazeny ND Sp 3370 a Os 23179.

V různých úsecích na trati Ostrava – Mošnov, Ostrava Airport – Veřovice jedou vybrané vlaky v odlišných časových polohách proti pravidelnému JŘ. Ve výlukovém JŘ jsou tyto spoje vyznačeny modře.

Zastávky náhradní autobusové dopravy:

Kopřivnice – před staniční budovou

Štramberk – autobusová zastávka “Štramberk, rest. Palárna“

Ženklava – autobusová zastávka “Ženklava, kostel“

Veřovice – před staniční budovou

 

Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o.

Přílohy
pdfVýlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025 [pdf, 869 kB]
Výlukový jízdní řád Správy železnic, s. o. 27.-30. června 2025

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

16. června 2025 byly předáním staveniště zahájeny stavební práce v původním dvoře budovy č. p. 118 v Příboře.

Neutěšený vzhled prostoru mezi domy č. p. 118 a 415 v Příboře, který byl vzhledem ke své poloze většinou skryt pohledům veřejnosti, bude po předchozím schválení studie Radou města Příbora v roce 2022 výrazně změněn. Architekti studia KLAR z Kopřivnice, kteří projektovali i úpravu sousedního objektu č. p. 118, zpracovali návrh propojení ulic Freudovy a Nádražní a celý prostor otevřeli. Hlavní část původního dvora v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda se promění v nový cyklopoint umožňující aktivní odpočinek jak cyklistů, tak návštěvníků centra města.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Obsahem stavební akce s názvem „Úprava okolí budovy č. p. 118“ je zejména úprava ploch na parc. č. 98, 112 a 114, k. ú. Příbor. 

Součástí díla mj. bude:

1.    propojení ulic Freudovy a Nádražní (schodiště, rampa),

2.    zpevněné plochy,

3.    zastřešení zázemí pro cyklisty (cyklopointu),

4.    mobiliář a zázemí pro cyklisty (stojany na kola, elektronabíječka, posezení, pítko),

5.    zeleň (vč. stromu),

6.    oprava opěrné zdi podél ul. Nádražní,

7.    vodovodní přípojka k pítku,

8.    retenční nádrž,

9.    dopravní napojení chodníkového tělesa.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

Zhotovitelem stavební akce je ostravská společnost TRE BAU s.r.o., která vysoutěžila zakázku za cenu 7 366 586 Kč vč. DPH. Smluvní termín plnění je 5 měsíců.

Část zakázky týkající se cyklopointu by mohla být kryta dotačním titulem „11. výzva MAS Lašsko, z. s. – IROP – Cestovní ruch II“, o který bylo zažádáno v lednu 2025. V MAS Lašsko byla žádost schválena a byla dále postoupena ke schválení do IROP.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

 

„V souvislosti se stavebními pracemi dojde k dočasnému snížení komfortu života v okolí stavby, ale to se obecně týká každé stavby realizované v hustě zastavěném území. Hlavním omezením bude uzavření ulice Nádražní v části podél sanované opěrné zdi, tj. mezi objektem č. p. 118 a bývalým mlýnem. Vzhledem k rozsahu a náročnosti prací žádáme tímto občany o porozumění, toleranci a vstřícnost, aby realizace díla mohla probíhat bez zbytečných komplikací,“ uvedl Ivo Kunčar z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

 

Město Příbor buduje nový cyklopoint v blízkosti rodného domu Sigmunda Freuda

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

V uplynulých dnech došlo ke schválení změn v dávkovém systému – byla schválena nová superdávka, která sjednocuje aktuální čtyři dávky státní sociální podpory a hmotné nouze (přídavek na dítě, příspěvek na živobytí, příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení).

Nová dávka začne platit 1. října 2025 a doprovázena bude přechodem na digitalizaci v procesu podávání žádostí o dávky. O dávku se tedy bude žádat online přes aplikaci Ministerstva práce a sociálních věcí klientskou zónu Jenda. Změny začnou platit od 1. října 2025 pro nové žadatele o dávku. Pro ty, kteří již některou ze zmiňovaných čtyř dávek aktuálně pobírají, začnou změny platit nejpozději 1. dubna 2026.

Způsobů jak se přihlásit do klientské zóny Jenda je více, všechny však vyžadují určitou digitální zručnost a přístup k internetu, případně bankovní účet, počítač či chytrý telefon, email a telefonní číslo. Pro případné komplikace zůstane možnost navštívit úřad práce, vybrané pobočky pošt či občanské poradny.

Další možností je pak obrátit se na sociální pracovníky Armády spásy v Příboře, Kopřivnici či Štramberku, kteří jsou schopni poradit a poskytnout podporu při vyřizování dávek online. Se sociálními pracovníky se můžete sejít buď v rámci kontaktních dnů, v Příboře se jedná o každou sudou středu od 13:30 do 15:30 hodin v přízemí Městského úřadu, nebo se můžete domluvit na schůzce v domácnosti a požádat tak o dávku z pohodlí domova.

Sociální pracovníci Armády spásy jsou vybaveni tablety a chytrými telefony s přístupem k internetu, s podáváním žádostí o dávky mají zkušenosti a aplikaci Jenda dobře znají a umí s ní pracovat. Jsou také připraveni žadatele s postupem seznámit a do budoucna jej naučit o dávku žádat samostatně. Na sociální pracovníky Armády spásy se můžou obracet občané Příbora, Kopřivnice, Štramberku a přilehlých obcí, kteří si nejsou při podávání žádostí o dávky jistí, mají obavy z přechodu na online žádosti nebo nemají přístup k internetu a podmínky k tomu, aby se do klientské zóny Jenda sami přihlásili.

Armáda spásy poskytuje mimo jiné i Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a tato sociální služba je občanům Příbora dostupná od roku 2021. V rámci této služby poskytují sociální pracovníci pomocnou ruku při vyřizování dokumentů na úřadech, při hledání bydlení či zaměstnání, při řešení dluhů a exekucí, při zvládání výchovných potíží s dětmi, při péči o děti a domácnost, nebo při překonání překážek spojených se špatným zdravotním stavem dětí či rodičů. Sociální pracovníci navštěvují rodiny v jejich domácnostech nebo tam, kde se cítí bezpečně.

Spolupráce se sociální službou je bezplatná a zcela dobrovolná. Pro domluvu osobní schůzky i pro radu můžete kontaktovat paní Zuzanu Gattnarovou, DiS., tel. kontakt 773770471, email: zuzana.gattnarova@armadaspasy.cz

Mgr. Tomáš Fritschka, vedoucí sociální služby, Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Kopřivnice, Příbor, Štramberk, Horní 1112, Kopřivnice 742 21, Armáda spásy v České republice, z.s.

 

Sociální pracovníci Armády spásy pomáhají s online žádostmi o dávky

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června

Po zhruba dvou letech intenzivních příprav a plánování se v Příboře podařilo dokončit novostavbu moderního celobetonového skateparku. Slavnostní otevření proběhne ve čtvrtek 26. června od 9 do 13 hodin, a to přímo v areálu nového sportoviště.

Skatepark vyrostl na místě původního zařízení v lokalitě Na Kamenci, které vzniklo v roce 2004 v rámci programu prevence kriminality mládeže. Jeho stav byl již řadu let nevyhovující – dřevěné a kovové části překážek byly poškozeny vlivem vlhkosti, narušeného podloží a působením času.

„Na realizaci nového skateparku jsme dostali jednoznačný impuls od samotných dětí a mladých lidí. V roce 2021 jsme uspořádali anketu Sportovní dotazník nejen pro sportovce, do které se zapojilo kolem 500 dětí ve věku 8 až 18 let z Příbora a okolí. Skatepark se v odpovědích jednoznačně umístil na prvním místě mezi požadovanými novými sportovišti,“ vysvětluje důvod investice Iveta Busková, tehdejší vedoucí odboru kultury, sportu a cestovního ruchu.

Význam skateparků v posledních letech roste nejen mezi mládeží. Staly se místem setkávání různých generací a často i rozhodujícím faktorem při výběru dovolenkových lokalit rodin s teenagery.

„Příborský skatepark nabídne kvalitní zázemí pro jezdce na skateboardu, koloběžce i BMX kolech. Autory návrhu i realizace jsou odborníci z renomované společnosti FiveRamps – Ing. Denis Martaus a Ing. Filip Holý. Ti jsou zárukou kvalitního provedení i atraktivního designu,“ uvedla Karolína Pavelková z odboru investic, rozvoje a správy majetku.

„Výstavbě předcházelo přeložení nadzemního vedení vysokého napětí do země, odstranění starého oplocení a částečná úprava okolního prostoru. V rámci doplňujících opatření město připravilo instalaci veřejného osvětlení a kamerového systému, napojeného na Městskou policii Příbor,“ doplnila Karolína Pavelková.

Náklady na výstavbu:

•    betonový monolit: 5,5 mil. Kč vč. DPH,

•    úpravy okolí: 2,5 mil. Kč.

Srdečně zveme všechny nadšence sportu, děti, mládež i rodiče na slavnostní otevření! 

Přijďte si nový skatepark prohlédnout, vyzkoušet, nebo jen podpořit příborské sportovní nadšence.

 

Nový skatepark v Příboře je hotový. Slavnostní otevření proběhne 26. června

Město Příbor třídí výborně – v soutěži O keramickou popelnici jsme v kraji třetí!

Skvělý výsledek zaznamenalo město Příbor v krajské soutěži O keramickou popelnici, která každoročně hodnotí, jak se obcím daří třídit odpad. V kategorii měst s počtem obyvatel od 2 000 do 9 999 jsme obsadili krásné 3. místo!

Toto ocenění uděluje Autorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a. s. ve spolupráci s Moravskoslezským krajem. 

Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo v pátek 13. června na Zámku Vítkovice v Ostravě. Město Příbor se zde zařadilo po bok dalších úspěšných obcí a převzalo symbolické ocenění – keramickou popelnici.

„Máme z umístění velkou radost. Je to výsledek dlouhodobé práce města, technických služeb i zodpovědnosti našich občanů. Děkujeme všem, kteří poctivě třídí a přispívají tak ke zlepšování životního prostředí,“  uvedl Jan Malík, starosta města.

Podle aktuálních statistik společnosti EKO-KOM vytřídili občané v Moravskoslezském kraji za uplynulý rok průměrně 70,9 kilogramu plastů, papíru, skla a kovů na osobu – o 4,9 kilogramu více než loni. Tím překonali nejen loňské výsledky, ale také průměr celé republiky, zejména v oblasti třídění plastů a kovů.

Třetí místo v kraji je pro Příbor nejen úspěchem, ale i závazkem. 

Děkujeme všem, kteří třídí pravidelně a správně. 

 

Město Příbor třídí výborně – v soutěži O keramickou popelnici jsme v kraji třetí!

Svatojánské ohně a metání metel

Město Příbor Vás zve na tradiční akci v parku na nábřeží Rudoarmějců v sobotu 21. 6. 2025 od 18:00 hodin. Těšit se můžete na bohaté občersvení, výbornou muziku kapely Čeladenka a od 21 hodin na tradiční metání metel přes řeku Lubinu. Těšíme se na Vás.

 

Svatojánské ohně a metání metel