Tatra ukázala vizualizaci nového projektu T 162 „Karel“, unikátní speciál původně mířil na Dakar

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks oživila projekt soutěžního speciálu T 162 EX, který plánuje vylepšit o stávající techniku. Projekt Karel vzniká jako ukázka schopností společnosti i pocta šestinásobnému vítězi Dakaru.

Společnost Tatra Truck se na svém náborovém webu Chci do Tatry nedávno pochlubila novým projektem s označením Projekt T 162 „Karel“, navazujícím na vizi závodního speciálu z osmdesátých let. Nový speciál ovšem dostane tu nejmodernější techniku a čeká ho zcela jiné určení.

 

tatra-projekt-t-162-karel-tatra-162-t-162-ex-karel-loprais-loprais

Inspirace z osmdesátek

Základem projektu byl koncept soutěžního speciálu s označením T 162 EX 7.440 4×4.1, který měl vzniknout na základech tou dobou vyvíjené modelové řady Tatra 162 a jehož cílem bylo porazit na Dakaru extrémně výkonný závodní kamion DAF Turbotwin, schopný porážet i závodní osobní vozy.

Speciál Tatra, za jehož návrhem z července 1987 stál Jaroslav Krpec, měl být osazen vzduchem chlazeným dvanáctiválcem, umístěným vzadu před zadní nápravou, přičemž převodovka měla být pod kabinou. Motor měl mít přeplňování minimálně dvojicí turbodmychadel, ve hře však byla i možnost se čtyřmi turbodmychadly.

Jak lze rozklíčovat z názvu, výkon měl dosahovat okolo 440 kW (595 koní), zatímco váha měla být okolo 7 tun. Do karet v souboji s turbotwinem měla hrát i lepší aerodynamika kapotované tatrovky. Ostatně ta se zkoušela na modelu v měřítku 1 : 10, který je dnes součástí expozic Muzea nákladních vozidel Tatra v Kopřivnici.

Realizaci projektu zabránila tragická nehoda speciálu DAF Turbotwin na Rallye Paříž-Dakar v roce 1988, po které byly závody kamionů na dva roky zrušeny. Po obnovení v roce 1990 se pravidla zásadně změnila a vyžadovala homologaci dle FIA, která projekty, jako byla Tatra T 162 s motorem vzadu či speciály se dvěma motory, vylučovala.

Projekt „Karel“

Stavbu současného speciálu s označením projekt „Karel“ odstartoval v polovině roku 2023 nález původní kabiny nerealizovaného modelu Tatra T 162 na Slovensku, za kterým stál Petr Čapka, velký fanoušek Tatry. Ten měl v plánu realizovat speciál T 162 ve své režii, po konzultaci s Radomírem Smolkou, členem představenstva a ředitelem úseku výzkumu a vývoje Tatra Trucks, a. s., ale pochopil, že projekt by byl nad jeho síly.

Projektu se ovšem ujala samotná automobilka, která kabinu odkoupila a začala pracovat na novém projektu. Jeho základem je ale stále původní kabina, která byla zrenovována a detailně naskenována do 3D modelu.

Hlavním garantem projektu v automobilce se stal Martin Piskoř, který poskládal podvozek s rozvorem 4000 mm dle původního nákresu Jaroslava Krpce a osadil ho moderní technikou - dvanáctiválcem Tatra v posledním vývojovém stadiu a převodovkou Tatra s elektronickým řazením.

 

Kombinace starého návrhu, který navíc nebyl zcela dokončený, a moderní techniky pak vytvořila zajímavý projekt, který přináší nové výzvy a neotřelá řešení. Podle automobilky už dokonce vedl k vytvoření přihlášky patentu na nové řešení diferenciálu a uspořádání podvozku s páteřovou nosnou rourou.

Radomír Smolka, který je iniciátorem projektu „Karel“ a v minulosti se podílel na záchraně první ze dvou dakarských tatrovek 815VE 6×6, pak v rozhovoru na Chci do Tatry uvedl, že projekt má od začátku propojit historii a současnost společnosti. Pod původním kabátem tak bude moderní technika i elektronika.

 

tatra-projekt-t-162-karel-tatra-162-t-162-ex-karel-loprais-loprais1

Vyloučen není start na Dakar Classic

Vůz, na jehož vývoji a výrobě pracují dobrovolníci z celé automobilky, by měl plnit především marketingovou roli, takže bude předváděn při různých akcích a bude demonstrovat schopnosti a techniku značky. Vyloučen však není ani start na Dakar Classic, pokud se podaří najít shodu s organizátory. Zatím se však jedná o velmi vzdálenou vizi.

Práce na vozidle a jeho kompletace budou probíhat přímo v Kopřivnici, ačkoli některé díly možná budou muset být vyrobeny u různých specializovaných dodavatelů, což platí například pro laminátové díly. Motor Tatra by měl mít objem devatenáct litrů a podvozek by měl být na úrovni aktuálních soutěžních speciálů Tatra (chcete-li Praga).

A proč jméno Karel, odkazující na Karla Lopraise? „Vyjadřuje samozřejmě úctu a obdiv k šestinásobnému vítězi Dakaru panu Karlu Lopraisovi, člověku, který bez přehánění ‚Tatru naučil vítězit‘. A se vším hlubokým respektem ke všem osobnostem spojeným s Tatrou ji proslavil nejvíce,“ uvedl Radomír Smolka.

 

www.novinky.cz

Tatra má průlomovou novinku! Představuje hybridní náklaďák: Force se dvěma silnými motory se umí pohybovat zcela neslyšně

Kopřivnická Tatra ukázala další přelomovou novinku z rodiny Force. Po vodíkové, samořiditelné a vojenské tentokrát jde o plug-in hybridní provedení kombinující mocný osmiválec a ještě mocnější elektromotor. A to prý není vše, co tatrováci chystají…

 

TATRA FORCE HYBRID

 

Přivítejte Tatru Force e-Drive Hybrid (PHEV) 8 × 8, elektrifikovanou novinku z dílen kopřivnické automobilky. Podobně jako u vodíkového modelu jde spíše o pojízdnou laboratoř, na které se bude testovat nová technika pohonu a jeho vhodnost pro různé způsoby použití.

 

Primárně ale tento kombinovaný druh pohonu s čistě elektrickým dojezdem cílí na vojenské (v elektrickém režimu má nízkou hlučnost a mizivou tepelnou stopu) a příměstské využití (když třeba míchač bude potřebovat dojet do centra města v nízkoemisní zóně).

 

TATRA FORCE HYBRID

 

Technicky jde o paralelní plug-in hybrid. To znamená, že kola může roztáčet jak vzduchem chlazený vznětový osmiválec Tatra o výkonu 408 koní (2 100 Nm), tak elektromotor Danfoss s trvalým výkonem 408 koní, špičkovým výkonem 680 koní a točivým momentem 2 400 Nm. Anebo mohou oba motory pracovat společně v hybridním režimu.

 

Elektromotor sosá energii z trakční baterie o kapacitě 89 kWh nabíjené ze zásuvky, čistě elektrický dojezd na jedno nabití činí až 70 km. Síla pohonného ústrojí putuje na všech osm kol prostřednictvím automatické sedmistupňové převodovky Allison 4900, případně i přes přídavnou redukční převodovku Tatra.

Pohonné ústrojí je integrováno do typické tatrovácké konstrukce s centrální nosnou rourou, z níž jsou vyvedeny klasické výkyvné polonápravy. Podvozek dále nabídne uzávěrky nápravových i mezinápravových diferenciálů a také nový typ redukcí přímo v nápravách samotných.

 

TATRA FORCE HYBRID

 

Užitečné zatížení auta je 22 tun a celková hmotnost (hmotnost auta + doložitelnost) až 38 tun. To znamená, že provozní hmotnost hybridní Force je okolo 16 tun.

Zástupci automobilky ještě uvedli, že jejich oddělení výzkumu a vývoje pracuje i na dalších projektech. Konkrétně na lepší technice, elektronických systémech, spalovacích motorech vlastní konstrukce i na alternativních pohonech. V budoucnu se tak nejspíš můžeme těšit na další zajímavé tatrovácké novinky.

 

Zdroj: www.tatratrucks.cz

Drůbežárna Příbor: Tradice a kvalita od roku 1996

Příborská drůbežárna je synonymem pro čerstvá a kvalitní vejce, získaná od šťastných slepic chovaných na podestýlce. Tato farma působí v oblasti od roku 1996 a za tu dobu si vybudovala pověst spolehlivého dodavatele pro náročné zákazníky, kteří hledají vejce s výjimečnou chutí a nutriční hodnotou.

 

drubežárna Příbor 1

 

Proč právě vejce z podestýlky?

  • Přirozené prostředí: Nosnice v drůbežárně Příbor mají dostatek prostoru pro pohyb a přirozené chování. Podestýlka jim umožňuje hrabat, a obecně si užívat života, což se pozitivně odráží na kvalitě snášených vajec.
  • Vyšší nutriční hodnoty: Vejce od slepic chovaných na podestýlce obsahují více vitamínů, minerálů a omega-3 mastných kyselin ve srovnání s vejci z klecových chovů.
  • Lepší chuť: Díky přirozené stravě a stresu mají vejce z Příbora výrazně lepší chuť a jsou oblíbená u všech milovníků domácích vajec.

drubežárna Příbor 2

 

Co dělá drůbežárnu Příbor výjimečnou?

  • Rodinný přístup: Majitel farmy se osobně stará o své slepice a klade důraz na kvalitu a welfare zvířat.
  • Dlouholeté zkušenosti: Díky více než 25 letům zkušeností má drůbežárna Příbor hluboké znalosti o chovu nosnic a produkci vajec.
  • Transparentnost: Farma pravidelně prochází kontrolou státní veterinární správy a veškeré chovatelské postupy jsou v souladu s nejvyššími standardy.

drubežárna Příbor 3

 

Kde koupit vejce z drůbežárny Příbor?

Vejce z drůbežárny Příbor si můžete zakoupit přímo na farmě v samoobslužné prodejně.

 

 

Podpořte místní producenty a vychutnejte si chuť pravých domácích vajec!

 

Kontakt

Mgr. Dalibor Socha

Tel.: 724 15 44 15

Tel.: 602 78 77 79

E-mail: drubezarna.pribor@centrum.cz

Odstávka vody Příbor SMVAK OSTRAVA 4. listopadu 2024 od 8 do 14 hodin

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
11649 Na nivách ulice Na nivách, Erbenova, Větřkovská, Sušilova, dle mapového podkladu 04.11.2024 08:00 04.11.2024 14:00 Umožněno předzásobení Zrušení vodovodní přípojky

 

SMVAK OSTRAVA Příbor

Retro: Slavná limuzína pro komunistické papaláše i závodila. Tatra 603 dnes vyjde na miliony

Pozor, jede papaláš! Tatra 603 byla vyhrazena jen pro vyvolené. Tradici luxusního vozu ale založily už předválečné modely 77, 87 a 97, po válce ji rozvinul Tatraplan a jejím symbolickým vyvrcholením se stal právě typ 603. Svého času obávané až nenáviděné, dnes mimořádně ceněné a mezinárodně uznávané reprezentativní vozy prosluly vzadu umístěnými chlazenými osmiválci a úhlednými aerodynamickými karoseriemi.

Krycí jméno Valuta

Šimek s Grossmanem v jedné ze svých povídek naznačují docela netradiční rozdělení dějinných epoch: pravěk, starověk, středověk, novověk a léta padesátá. V poválečném Československu šlo o jednu z nejtemnějších historických etap, jak už to tak ale bývá, dávají podobná údobí vzniknout mimořádně progresivním technickým dílům.
 
tatra 603

Platilo to o německých raketových střelách V1 a V2 ze druhé světové války a platilo to i o kopřivnické Tatře 603 z padesátých let. V šílené době, kdy byli fyzicky likvidováni nevinní lidé, obraceny toky řek, v horách byla pěstována vinná réva a fotbaloví Bohemians se jmenovali Spartak Stalingrad.

Jak vidno z uvedených příkladů, pro podobné zásahy do přirozeného řádu věcí byla zcela nepodstatná alespoň elementární logika, která byla rozhodným způsobem nahrazována zvrácenými ideologickými poučkami. Tak se stalo, že automobilce Tatra, nejstaršímu výrobci aut na našem území, bylo na počátku oné ponuré dekády odejmuto právo dále vyrábět osobní automobily. Výroba se v době, kdy Hanzelka se Zikmundem uzavírali po světě stovky kontraktů na nové osobní osmiválce, měla přeorientovat na těžké nákladní vozy v čele s legendárním modelem 111. 

S nastalou situací se naštěstí nemínila smířit konstrukční skupina v pražské kanceláři Tatry pod vedením Vladimíra Popeláře. Ve smíchovské továrně spolu s výtvarníkem Františkem Kardausem vytvořili základní koncepci a tvarové řešení budoucího auta. Zpočátku jej trefně pojmenovali Valuta ve vyjádření naděje, že případný export a z něho získané marky či dolary by mohly obměkčit duté hlavy ve stranickém sekretariátu. I stalo se.
 
tatra 603-2

Slibný nástup

Po smrti Stalina s Gottwaldem zjara 1953 nabral režim přece jen o něco lidštějších kontur a potichu se zbavoval nejextrémnějších výstřelků bolševické ideologie. Mimo jiné to znamenalo uvědomění si, že sovětské ZISy jsou pro tuzemské funkcionáře s výjimkou těch nejvyšších nedostupné, a rychle dosluhující Tatry 87 či Tatraplany musí nahradit něčím modernějším. Jejich oko se proto opět zaměřilo do podhůří Beskyd, kde se rozkládá Kopřivnice.

Vývoj limuzíny se narychlo stěhoval z Prahy do Kopřivnice. Nový osobní vůz převzal nejen dvouapůllitrový osmiválec z monopostu T 607, ale i jeho typové označení T603. Výstavní premiéra proběhla na výstavě československého strojírenství v Brně roku 1955, v průběhu roku 1956 pak následovala ověřovací série prvních devíti kusů. Ruční výroba v dosti zastaralých dílnách však probíhala velmi pomalu a tak se o sériovou produkci jednalo spíše až na počátku 60. let. O novince se svého času vyjádřil i prezident Antonín Zápotocký a tak mu k jeho 72. narozeninám dovezli známí tatrováčtí piloti Pavelka a Veřmiřovský jednu z prvních 603 jako dárek přímo na Pražský hrad. Povídá se, že takovou drifterskou show první nádvoří ještě nikdy nezažilo - a nejspíš už ani nezažije.
 
tatra 603-3

Ze zahraničí se začaly hromadit objednávky a nutno říci, že první kusy Tatry 603 slavily značné úspěchy. Nejprve třeba v průběhu zimních olympijských her v Cortině d’Ampezzo, kde sloužily českým sportovcům, později především na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, kde československá expozice slavila obrovský úspěch – odtud lidové označení první generace „bruselka.“
 

Tatrovácká klasika

Konstrukčně byl vůz Tatra 603 přímým potomkem slavných typů T77, 87 a Tatraplan, měl však modernější a hlavně výrazně větší proudnicovou karoserii s velkou prosklenou plochou a šesti místy k sezení. Kromě osmiválce v zádi a centrální nosné roury tu bylo charakteristické také nezávislé zavěšení kol s kyvadlovými polonápravami, starající se o patřičný komfort jízdy.

V porovnání se svými předchůdkyněmi měla T603 výrazně lepší jízdní vlastnosti dané zejména lepším rozložením hmotnosti mezi obě osy, i tak ale většina šoférů vozila v předním zavazadelníku pytel cementu pro lepší stabilitu a odolnost proti bočnímu větru. Vrozená přetáčivost se projevovala především na kluzkém povrchu, soudě ale dle dobového reklamního filmu „Šťastnou cestu“, šlo o nezáludné a dobře ovladatelné auto – alespoň v rukou zkušeného závodníka, mistra sportu Jaroslava Pavelky.

V praxi běžných uživatelů jízdní vlastnosti odpovídaly koncepci s motorem za zadní nápravou s výkyvnými hnacími polonápravami, takže vozidlo bylo citlivé na boční vítr a při ostré jízdě v zatáčkách přetáčivé. Maximální rychlost T 603 byla 160 km/h (údaj výrobce), ve skutečnosti však byly vozy rychlejší a díky své aerodynamické karosérii s nízkým součinitelem odporu (Cw=0,354) dosahovaly rychlost přes 170 km/h. 
Taková to reklama by dnes rozhodně neprošla. Nejde jen o dvanáctiminutovou délku, ale především o předváděná alotria v běžném provozu. Poznáte historické jihočeské město, kterým se Tatra divoce prosmýkává?

tatra 603-mig

Evoluce směrem k uniformitě

První "bruselky" oplývaly jedinečným designem zevnějšku i interiéru, který s jeho americkým designem plným chromu, nápaditých řešení a filigránských ovladačů přežil i ve druhé sérii vyráběné do roku 1968. Po roce 1968 přibylo černých plastů a ovladačů z jiných československých aut. Přístrojová deska jakož i jiná zákoutí kabiny se staly ponuřejšími a méně elegantními.

Na technické frontě bylo nicméně v průběhu let dosaženo značného pokroku. Brzdy, zpočátku bubnové, od konce roku 1968 nahradily licenční kotoučové brzdy na všech kolech, které byly vyráběny v licenci Dunlop. Od roku 1973 vozidlo používalo v té době revoluční bezkontaktní elektronické kondenzátorové zapalování PAL.

Zlepšení jízdních vlastností napomohlo zavedení torzního stabilizátoru přední nápravy u typu T2-603, jakož i pozdější zavedení radiálních pneumatik Barum rozměru 180/90-SR15 s dezénem OR17, které byly vyvinuty speciálně pro T 603. Vozy měly velmi dobře vyřešeno odpružení s poměrně vysokým zdvihem kol a nízkou vratnou frekvencí, takže jízda s nimi byla pohodlná i na horších silnicích.
 
tatra 603-skica

Jen pro vyvolené

Šestsettrojka sice vznikala dlouhých dvacet let, 20 422 celkem vyrobených vozů ale dává představu o skutečné sériovosti a pracnosti výroby. Největší roční produkce bylo paradoxně dosaženo až závěru výroby - v letech 1973 a 1974 bylo vyrobeno až 1600 vozů za rok. 

Tatry 603 nebyly v celém průběhu výroby prakticky vůbec exportovány (přes velký zájem o tento vůz) s výjimkou několika desítek kusů pro země bývalého východního bloku (Sovětský svaz, NDR, Bulharsko, Maďarsko, Jugoslávie). Dnes už je situace úplně jiná a zachovalé šestsettrojky se ve významných počtech kromě rodné hroudy vyskytují nejen v západní Evropě, ale také v USA a Kanadě a jejich ceny stále rostou.  

T 603 nebyla levným autem ani jako nová. V roce 1959 stála 98 tisíc Kčs, zatímco ruská Volga M 21 se i s rádiem dala pořídit za 55 tisíc a tuzemská Škoda Octavia Super za necelých 33 tisíc. Běžný měsíční plat se tehdy pohyboval kolem 1500 Kčs. O deset let později, v červnu 1969, byla cena Tatry 2-603 stanovena na 195 tisíc Kčs, tedy na čtyřnásobek ceny tehdy běžného vozu Škoda 1000 MB. K soukromníkům se T 603 nedostaly jako nové prakticky vůbec, pár kusů se dostalo dál až po konci ve státních službách.

Ceny hezkých šestsettrojek začínají okolo 1,5 milionu korun, vzácné vozy první série se třemi světly jsou ale klidně o milion dražší - mnoho jich totiž v průběhu služby dostalo novější čtyřokou karoserii, takže je jich opravdu málo. Kvalita zkrátka něco stojí. Jednoduše řečeno: jestli vlastnit nějakého poválečného československého veterána, pak rozhodně šestsettrojku, jediné auto světového formátu vyráběné za socialismu.  
 
Zdroj: www.autosalon.tv

Odstávka elektrické energie dne 30. 10. 2024 07:45–11:30 - ČEZ

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
9. května

č. p.  1158, 1161, 1164-1181, 1183, 1184, 1185, 1186, 1191, 1192, 1194, 1196, 1197, 1203, 1288, 1482, 1525

Boženy Němcové

č. p.  1231, 1233, 1237, 1238, 1240, 1241, 1242, 1243

Hluboká

č. p.  1244, 1248, 1250, 1251, 1252, 1253, 1674

Kubínova

č. p.  1198-1202, 1226, 1227, 1615, 1623

Lesní

č. p.  1214, 1217, 1220, 1221, 1234, 1254-1259, 1261-1266, 1268, 1269, 1277-1281, 1473, 1474, 1481, 1538, 1575, 1578, 1586, 1596, 1645, 1668, 1679, 1684, 1699, 1702

Luční

č. p.  1282, 1283, 1284, 1526, 1527, 1528

Osvobození

č. p.  1271, 1273, 1274, 1276, 1285, 1287, 1624

Říční

č. p.  1187, 1188, 1189, 1190

Sadová

č. p.  1245, 1247, 1608, 1617, 1626, 1656, 1662, 1675, 1676

č. ev.  18

Zahradní

č. p.  1476-1480, 1532-1537, 1637

kat. území Klokočov u Příbora (kód 735370)

parcelní č. 42/1, 57/2, 455/1, 455/8, 455/11, 455/12, 455/15, 476/1, 540/1, 561, 574, 584/3, 722/2, 723/8, 723/9, 726/1, 728/6, 728/11, 728/12
 
Odstávka elektrické energie 2024

Tatra-815 může zaválet až v daleké Brazílii, do tamních podmínek je zřejmě nejlepší volbou, jelikož zvládá i extrémní terén

Česká nákladní vozidla Tatra již brazilská armáda v menších počtech využívá, ale bude jich chtít více, jelikož potřebuje schopnou techniku pro ženisty.

 

České nákladní automobily Tatra našly uplatnění v různých ozbrojených silách po celém světě. Vojáci si na nich cení schopnosti převážet těžké náklady i ve velmi obtížném terénu, v němž mají skvělou prostupnost, a poradí si i tam, kde mají jiné problémy. Vedle toho je lze osadit pancéřovanými kabinami, které chrání osádku. Jednou z armád, kde tatrovky uspěly, je brazilská, v jejíchž službách bude pravděpodobně českých vozidel ještě více.

 

TATRA 815 FORCE ARMY

Tatra slouží brazilským ženistům

Ve službách brazilské armády najdete v současné době minimálně 14 vozidel Tatra 815-2 a Tatra 815-7. Wikipedia uvádí, že tam slouží jako nosiče systému Improved Ribbon Bridge System v inženýrských brigádách, což je nejspíše označení brazilských ženijních jednotek. Tamní vojáci mají o vozidla zájem i do budoucna, jelikož by se jim hodila pro ženijní účely.

 

ArmyRecognition uvádí, že Brazilci chtějí 18 vozidel s parametry vozidla Tatra 815 typ 7T3R41 s konfigurací pohonu 8×8.1. Využít je chtějí na přepravu mostních dílů a manévrovacích člunů i dalšího vybavení k výstavbě provizorních mostů. Vzhledem ke skutečnosti, že má Brazílie rozsáhlá území porostlá pralesy a protkaná mnoha vodními toky, musí být její ozbrojené síly schopné je rychle překonávat, a to za jakékoliv situace.

Tatru 815 může přepravovat C-130 Hercules

Tatra 815 typ 7T3R41 s pohonem 8×8.1 je nákladní vozidlo s hákovým nakladačem, uvádí Tatra Defence na internetových stránkách, na němž jsou přepravované vojenské plošiny a nástavby. Zařízení umožňuje obsluze vozidla manipulaci s různými platformami do hmotnosti až 16,5 tun. Vycvičená obsluha může nějakou plošinu či podobný náklad naložit na korbu a pak složit do 5 minut; výhodou je přepravitelnost v letounech Lockheed C-130 Hercules.

 

Celková nosnost vozidla je přitom až 18,1 tun. Na silnici pak dosahuje rychlosti do 115 km/h, kdežto v terénu je to samozřejmě výrazně méně, a na plnou nádrž může ujet až 750 kilometrů. Tatra dokáže pracovat do provozních teplot 49 stupňů Celsia a obsahuje i klimatizační jednotku, takže může být provozována i v tropických oblastech. V případě požadavku zákazníka může být kabina též pancéřovaná, v jejím vnitřku jsou pak i úchyty na zbraně.

 

 

Zdroj: armyrecognition.com, armadnizpravodaj.cz