To neznáte Hadimršku: Legendární Tatra 57 A spolehlivostí oslovila i v Číně. Dodnes je populární

Jsem rád, že čtvrtou Tatrou, kterou jsem měl v životě možnost vyzkoušet, je i nějaký předválečný exemplář. Konkrétně jde o malý typ 57 alias Hadimrška, který má pohlednou a už i trochu aerodynamickou karoserii, byť to není zlatá éra proudnicových tvarů.

Moderní a populární Tatra 57, nástupce lidového modelu 12, se poprvé představila v roce 1931 na pražském autosalonu, výroba běžela od března následujícího roku. Licenčně se vyráběla i u rakouské společnosti Austro-Tatra, kde vzniklo celkem 300 aut. Hlavní podíl na jejím vzniku mají konstruktéři Erich Überlacker a Erich Ledwinka (syn známějšího Hanse Ledwinky). Tvarově ale auto na předchůdce navazovalo.

Prodejní úspěch sázel hlavně na přijatelnou cenu od 25 po 30 tisíc korun. Ta byla nižší než u ostatních československých aut, což bylo v období hospodářské krize velmi důležité. Konkurenci mohla být Praga Piccolo se slabším motorem. V roce 1933 tvořila výroba typu 57 celkem 90 % všech vyrobených Tater. Nejčastěji k zákazníkům mířil dvoudveřový sedan, ale nabízel se i polokabriolet, dodávka a kombík, existovala i možnost nechat si auto karosovat u Sodomky (i k dodanému holému šasi jste ale od Tatry dostali kapotu s blatníky).

První typ se vyráběl do roku 1935 a vzniklo 5 997 aut. To už se dávno vžila přezdívka Hadimrška podle slavné komedie s Vlastou Burianem a toto jméno začala oficiálně v propagačních materiálech používat i sama automobilka. S filmem přitom nemělo auto nic společného, akorát šlo na trh ve stejnou dobu jako známá komedie do kin.

Modernizovaná verze

Pražský autosalon byl v říjnu 1935 dějištěm premiéry Tatry 57 A, kterou vidíte na fotkách. Tedy původně ji Tatra označovala jen jako „Novou Tatru 57“, označení 57 A auto získalo až po další modernizaci a uvedení typu 57 B. V tomto případě jde o automobil z roku 1938. Její karoserie byla modernizována a více se podobala větší Tatře 75, pořád to jsou ale typická třicátá léta. Stále ale měla oplechovanou dřevěnou kostru. Novinkou byla tvrzená skla, čelní bylo jednodílné. Elektrická soustava je stále šestivoltová.

Dovnitř se dostanete přes opačně otevíratelné dveře a nášlapné prahy, jak bylo tehdy normální. Nastupování je ale díky tomu vlastně snazší. Jde o dvoudveřovou variantu, což pak trochu komplikuje nastupování dozadu. Sedadla tvoří ocelový trubkový rám, ale přesto jsou docela pohodlná. Na potah zvolila automobilka umělou kůži. A vzhledem k datu výroby má Tatra ještě pravostranné řízení. Přístup do zavazadlového prostoru je možný jen zevnitř sklopením zadních opěradel.

 

TATRA 57 HADIMRŠKA

Tradiční tatrovácká koncepce

V kompletně otevíratelné přední části je vzduchem chlazený čtyřválcový boxer OHV o objemu 1 155 cm3 s karburátorem Zenith 30T, který nabízí 20 koní (15 kW) v 3 500 otáčkách. Pohání samozřejmě zadní kola. K motoru je připojená čtyřstupňová převodovka se suchou spojkou a řazení jde docela ztuha. Maximální rychlost je 90 km/h. Jednalo se o poslední typ vzduchem chlazeného čtyřválce boxer, který Tatra vyráběla. A vyráběla jej i po konci produkce typu 57 jako pohon svých jeřábů na nákladních podvozcích 111 a 138. Tady se startuje levou nohou, která jej mačká, a pravá k tomu musí správně přidávat plyn.

Maximální rychlost je lehce přes 80 km/h. Tatra má navíc slušnou světlou výšku 210 milimetrů a šestnáctipalcová kola, takže lehčí terén většinou nebude překážkou. Je to fajn, protože s exemplářem od Veteránů na Truc jedeme fotit na nedalekou louku. Ze stejného důvodu je ale Hadimrška nesmírně komfortní. Díky přepracovanému chlazení s ventilátorem před motorem a kanálovým rozvodem kolem válců je Tatra schopná i jízdy krokem, aniž by se přehřívala.

Proč je vlastně tak pohodlná?

Tatra váží 930 kilogramů (z toho 410 kilogramů připadá na podvozek) a spoléhá na tradiční koncepci páteřového rámu s centrální nosnou rourou a výkyvných polonáprav, kterou měl i předchůdce. Karoserie je na dvou příčných nosnících. Přední kola mají nové nezávisle zavěšení – dvojici nad sebou zavěšených příčných půleliptických listových per a kapalinové tlumiče. Na zadní nápravě je napříč jedno půleliptické listové pero. Proto se přes jakékoliv nerovnosti Tatra jen tak příjemně přehoupne.

Řízení je hřebenové a velmi komunikativní, přesto bude dnešním rozmlsaným řidičům připadat složité a náročné. Musíte se zkrátka soustředit, protože nechcete staré Tatrovce ublížit ani přepínáním, ani podtáčením. Pedálu plynu se prostě nesmíte bát. Za šestnáctipalcovými koly jsou bubnové brzdy. Nádrž na přepážce mezi motorem a kabinou pojme 35 litrů paliva. To se do karburátoru dostává samospádem a spotřeba se průměrně pohybuje kolem deseti litrů. Stav paliva v nádrži se měří dřevěnou měrkou, kterou do ní ponořujete. Ale co, podobný systém měl Trabant až do konce osmdesátých let.

Populární Hadimrška přečkala válku (mezi roky 1942 až 1946 byla ovšem výroba přerušena a vznikala vojenská verze 57 K) a vydržela ve výrobě do roku 1948. Do té doby stihli v Kopřivnici vyrobit 26 985 aut a šlo o jedno z nejrozšířenějších aut v Československu, které v běžném provozu běžně jezdilo až do sedmdesátých let. Z tohoto počtu pak 8 019 aut připadalo na typ 57 A, který byl v roce 1938 nahrazen typem 57 B s řízením vlevo a většinou dvěma páry dveří. Ten byla ale poslední lidovou Tatrou, pak už automobilka směla vyrábět jen limuzíny a nákladní auta. Dokonce i Čína si v roce 1937 objednala 40 otevřených vojenských aut pro svou armádu. K masovému rozšíření přispívala i velká spolehlivost a jednoduchá údržba. Proto jich je dost k mání, třeba tato se nedávno prodala za 380 tisíc korun. A nelze se divit, že se stále někomu líbí. Tento typ se dá považovat za jeden z nejdůležitějších pro celou automobilku.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Turistické informační centrum se stěhuje – dočasné uzavření provozovny

Vážení občané a návštěvníci města, Turistické informační centrum Příbor se na přechodnou dobu přemísťuje do prostor v přízemí Kulturního domu Příbor.

Z tohoto důvodu bude TIC uzavřeno ve dnech 21. a 22. července 2025.
V tyto dny bude základní provoz TIC (mimo kopírovací služby) zajištěn v rodném domě Sigmunda Freuda.


Od středy 23. července 2025 se na Vás opět těšíme již v náhradních prostorách v přízemí Kulturního domu.


Děkujeme za pochopení a těšíme se na Vaši návštěvu!

 

Turistické informační centrum se stěhuje – dočasné uzavření provozovny

Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ

 

1. 8. 2025, 07:15–15:00

 
SEZNAM ADRES S MAPOU (PDF)

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Štramberská

č. p.  438, 439, 474, 482, 494, 624, 1620

kat. území Příbor (kód 735329)

parcelní č. 3013/2

Štramberk (okres Nový Jičín)

Štramberk

č. p.  1052

 

Závišice (okres Nový Jičín)

Závišice

č. p.  1-10, 12-20, 22-27, 29-43, 45-52, 55, 56, 57, 59-64, 66-70, 72-79, 83-89, 91-112, 114, 115, 116, 118, 120-134, 136-169, 171-254, 257, 259-267, 269-280, 282, 283, 284, 285, 287-292, 294-298, 300-310, 312-320, 322, 323, 331, 332, 334, 335, 337, 338, 340, 341, 342, 344, 346-350, 352, 354, 356, 357, 358, 360, 363, 368, 369, 370, 388, 391, 392, 393, 397, 403, 405

č. ev.  5

kat. území Závišice (kód 791261)

parcelní č. 28, 40/1, 43, 53/3, 81/1, 115, 200/2, 217/1, 230, 236/1, 242, 242/1, 386, 392, 422, 572/15, 681/122, 681/128, 685/67, 685/76, 685/79, 685/93, 685/96, 695/4, 756/1, 781/2, 795/6, 887/3, 914/12, 923/3, 925/6, 928, 938/2, 946/3, 953, 964/7, 990, 1017/4, 1025/8, 1039/1, 1048, 1070/1, 1071, 1080/8, 1080/10, 1080/16, 1090, 1127/14, 1132/1, 1132/5, 1148/12, 1148/20, 1148/24, 1183/2, 1190/2, 1191/1, 1199/6, 1205/5, 1205/6, 1215/1, 1217/78, 1247/2, 1254, 1258/3, 1260/1
 
Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ
Přílohy
pdfOdstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ [pdf, 605 kB]
Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

ČEZ Distribuce oznamuje, že dne 07.08.2025 od 07:15 do 19:15 hod. dojde k plánované odstávce elektrické energie na ulici Štramberská: č. p. 474.

 

 

 

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Štramberská

č. p.  474

 

Závišice (okres Nový Jičín)

Závišice

č. p.  37, 38, 39, 75, 152, 159, 175, 182, 269, 280, 310, 356, 369

kat. území Závišice (kód 791261)

parcelní č. 1070/1, 1071, 1080/8, 1080/16, 1090, 1132/1, 1132/5, 1148/24

plánovaná odstávka č. 110061036448

 

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

 

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

Odstávka pitné vody 22.07.2025

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 22.07.2025 od 08:00 do 14:00 hod. na ulici Dukelská. Bližší informace naleznete na www.smvak.cz.

 

 

SMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor

SMVAK Ostrava Nový Jičín Příbor

Přílohy
pdfSMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor [pdf, 221 kB]
SMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor

Nová trasa Drtiče je připravena, čtyři stovky bikerů na ni vyrazí v sobotu ráno

 

V sobotu 19. července v 7:30 odstartuje na stadionu Emila Zátopka 28. ročník poloorientačního mtb maratonu Kopřivnický Drtič. Kvůli ochraně zvířat doznala letošní trasa změn, ale to nic nemění na skutečnosti, že opět bude pořádnou výzvou! V té se pokusí obstát kolem 400 bikerů.
 
Kopřivnický drtič 2025
 

Drtič není závod, ale celodenní vyjížďka s náročností maratonu, s hledáním trasy, horských chat a tajných kontrol podle mapy, kterou účastníci získají při prezentaci. 122kilometrová trasa s převýšením 3000–4000 metrů zavede bikery také na Slovensko, proto má akce příznačný podtitul Československý masakr. Trať je z velké části podobná jako vloni, pár změn však nastane: „Z CHKO Beskydy jsme se dozvěděli, že na hřebenech v okolí Kasáren se v jedné oblasti pohybuje medvědice s mládětem a v jiné části vlčí smečka. Na dalším místě je zase třeba chránit obojživelníky, a proto jsme trasu trochu změnili. Opět jsme se ji snažili poskládat tak, aby nebyla nudná a zůstala pro vás výzvou. Myslíme, že výsledek bude stát za to,“ uvedli organizátoři na svém webu.

 

Smyslem Drtiče je jet po nejdelší trase tak dlouho, dokud člověk může – a když už nemůže, lze si odpočinout u některé z horských chat či hospůdek, případně se vydat zkracovačkou do cíle. Při svém putování sbírají účastníci Drtiče razítka: „Po cestě je několik tajných kontrol, což jsou cedule s velkým K, u kterých jsou razítka či kleštičky k procvaknutí mapy. Vtip je v tom, že počet tajných kontrol nikdo nezná, dokonce ani všichni členové organizačního týmu,“ uvedl za organizátory Vladimír Lipový.

 

Kdo chce v cíli získat pamětní kovovou medaili, musí zvládnout minimálně dva výrazné kopce a před startem oznámený počet kontrol. Kdo chce stihnout tombolu, musí se vrátit do cíle za 12 hodin. Zapisování dojíždějících však probíhá zhruba do půlnoci. „Opravdu nejde o čas. Bikeři samozřejmě pořádně otestují kondici a zkusí překonat své limity, ale také si užijí jízdu krásnou přírodou s partou podobně smýšlejících lidí. Právě pohodová atmosféra Drtiče, je důvodem, proč je tak oblíbený a účastníci se každoročně vracejí,“ doplnil Vladimír Lipový.

 

Kopřivnický drtič 2025

Odchycen pes na Hájově

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.