TOMEČEK JEDE ZÁVODIT DO AFRIKY A RÁD BY DOJEL DO DAKARU

Tomáš Tomeček, dakarský závodník Promet/Czechoslovak Group týmu a celoživotní propagátor značky Tatra, se po roce a dvou měsících vrací do Afriky. Pouštní dálkovou rally Africa Eco Race s ním absolvují čtyři kamiony Tatra a také osmnáctiletý syn Metoděj. Ale nikoliv v kabině závodního vozu. V ní bude Tomáš Tomeček už popáté sedět zcela sám.

Tomečkův tým tvoří čtyři Tatry 815. Vedle závodní a asistenční také dvě sběrné Tatry, upravené pouštní odtahovky, které pořadatelé využívají pro pomoc závodníkům v nouzi. V jednom z nich bude po boku Leopolda Paďoura sbírat zkušenosti mladý Tomeček. Za volant druhého "balai" se posadí Petr Foltýn a navigovat jej premiérově bude jeho syn Petr Foltýn junior. Tomu je 19 let a na cestu do Afriky si bere volno v práci. Metoděj Tomeček to má s uvolněním ze střední školy jednodušší, ale zato se bude ve volných chvílích muset věnovat přípravě na maturitu. "Mety se na dílně pohybuje od pěti, šesti let. Dávno už tam má svůj vercajk," přibližuje jeho otec. "Všechno o našem týmu sleduje v médiích a vlastně jsme jen čekali, až bude mít 18 let a bude moci vyrazit s námi." Oba synové Afrikou protřelých otců dostanou na starosti obsluhu navigačních přístrojů a ruce k dílu přiloží při nakládání a kurtování porouchaných nebo nabouraných závodních strojů účastníků Africa Eco Race.

 

tt

 

Další zásadní změny v Tomečkově týmu nenastaly. Asistenční kamion stejně jako loni v říjnu mají na starosti Jaroslav Žerdík a Tomáš Bezděk. Všechny čtyři Tatry jsou klasická analogová auta. "Rádi bychom opět jeli v rámci možností chytře a skromně, pokorně a ekonomicky," říká Tomáš Tomeček. "Závodění pojímáme jako zkoušku stroje a jezdce, co vydrží a jak efektivně spolu co nejrychleji dojedou do cíle. Soutěž s cílem v Dakaru bereme jako maratonskou záležitost, kde rozhodují zkušenosti a rozum a samozřejmě i štěstí, ne jízda vabank. Ostatně, ani zakladatel afrického soutěžení, Thierry Sabine neplánoval týmy s 50 mechaniky," dodává mnohonásobný účastník a vítěz Rallye Paříž - Dakar, Dakar Rally a Africa Eco Race.

 

Pozorné oko při pohledu na oranžovou závodní Tatru 815 odhalí drobné změny. Vůz obdržel novou plachtu a má také čerstvě nalakované exponované díly jako jsou poklice, bočky a vnější rám. "Naše Tatra je vyrobena v roce 2005, je nadčasové koncepce i konstrukce. Myslím si, že současná technika po 15 letech už asi jezdit nebude," říká Tomáš Tomeček. Radost z jeho výkonů mají také v domovské Tatře. „Tomáš Tomeček patří mezi závodnické legendy spojené se značkou Tatra, proto je nám ctí, že můžeme být jeho partnery. Jeho sportovní úspěchy pomáhají šířit dobré jméno Tatry i holdingových společností Czechoslovak Group a Promet Group s ní spojených a doufáme, že uspěje i v nadcházejícím ročníku Africa Eco Race. Přejeme mu hodně síly a výdrže, a také štěstí, to vše bude určitě v kabině své dvanáctiválcové tatrovky na cestě k Růžovému jezeru potřebovat,“ řekl tiskový mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.

Tomáš Tomeček se Africa Eco Race účastní od roku 2011. Nebyl nadšený, když závod opustil svůj tradiční lednový termín, pak se kvůli pandemickým opatřením několikrát nekonal vůbec. Po loňském experimentu v říjnu se nyní africké dobrodružství vrací na svá původní místa v kalendáři. "Jsme rádi za návrat do ledna. Bereme to jako restart závodu, definitivní po covidu," raduje se Anthony Schlesser, zástupce organizátora Africa Eco Race. "Máme přihlášenou stovku závodníků na motocyklech včetně kategorie raid, okolo 50 SSV a automobilů a také šest kamionů včetně Tomáše Tomečka a týmu Aada van Velsena z Nizozemska. Jsem rád, že se v Maroku závod dostane do míst, kde se deset let nepohyboval. A na severovýchodě Mauritánie jsme závodili naposledy v roce 2016," uzavírá Anthony Schlesser, syn slavného závodníka, konstruktéra a zakladatele závodu Jean-Luise Schlessera.

 

tt1

 

Dálková rally Africa Eco Race vznikla v roce 2008 a následujícího roku v původních kulisách nahradila stěhující se Rallye Dakar. Nadále se tedy závodí v Maroku, na území Západní Sahary, v Mauritánii a Senegalu. Slavnostní start 15. ročníku se uskuteční večer v sobotu 30. prosince 2023 v Monaku. První etapa odstartuje 2. ledna 2024 z marockého přístavu Nador, závod skončí 14. ledna u Růžového jezera poblíž Dakaru. Trasa Africa Eco Race 2024 měří 6000 km, z čehož dvě třetiny tvoří měřené úseky.

 

 Stručné bio:
Ing. Tomáš Tomeček se narodil 26. června 1970 v Přerově, žije v Příboře. Je ženatý, jeho manželka Lada je módní návrhářka. Spolu mají čtyři děti. Vystudoval VUT v Brně, obor dopravní a manipulační technika, specializace podvozky. Poté nastoupil do kopřivnické Tatry. Pro své schopnosti jízdy v poušti si vysloužil titul Desert Master. Externě pracuje v Tatře jako testovací jezdec. Má za sebou 17 účastí na Rally Dakar, 11 na Africa Eco Race. V roce 2018 jako první v historii dokázal dokončit dálkovou dakarskou rally na třetí příčce coby jednočlenná posádka závodního kamionu, a vysloužil si další přezdívku: Captain Solo. Při Africa Eco Race 2019 totéž úspěšně zopakoval, závod dokončil na pátém místě. V následujícím roce byl znovu sólo třetí a před rokem první. V letech 2021-23 absolvoval Dakar Rally jako rychlá asistence. V prvním případě zvítězil ve své kategorii.

Největší úspěchy:
Rally Dakar: zlato (1995 – navigátor), 2x stříbro (1996 – navigátor, 2003 – pilot), bronz (1999 – pilot).
Africa Eco Race: 4x zlato (2011-12, 2014, 2022), 3x stříbro (2013, 2016, 2018) a 3x bronz (2015, 2017, 2020).
Vítězství v dalších dálkových závodech: 2x Rallye Orpi Maroc (2005-6) a Rallye Tunis (2008, 2012), Baja Deutschland (2004), Rallye Maroko Shamrock (2009).


Závodní vůz Tatra 815
Původní náklaďák Tatra 815, který si Tomeček hýčká již od roku 2005. Jedná se o mechanický, neelektronický soutěžní vůz, který pohání vzduchem chlazený dvanáctiválcový tatrovácký motor T3C-930. Má objem 19.000 cm3 a výkon 515 kW (700 koní). Základem podvozku je páteřový rám s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, které jsou odpruženy vzduchovými vaky. Vůz je vybaven centrálním dohušťováním pneumatik s ovládáním z kabiny. Na každém kole pracuje dvojice tlumičů Reiger. Ty jediné neodpovídají původní koncepci a Tomeček jimi nahradil originální tlumiče až před sedmi lety.

Příborský běh 2025: V ulicích Příbora závodilo 508 běžců všech generací

 

V sobotu se v Příboře uskutečnil další ročník Příborského běhu, který přilákal stovky sportovních nadšenců všech věkových kategorií. Letošní účast byla rekordní – na start se postavilo 508 závodníků.

Závodní den netradičně začal kategoriemi dospělých, poté pokračoval závody dětí. Nejmenších běžců do čtyř let se zúčastnilo 194, závod absolvovali bez hodnocení výsledků. Děti ve věku 5 až 15 let reprezentovalo dalších 157 účastníků.

Dospělí soutěžili ve sportovní a hobby kategorii, ve kterých se zúčastnilo celkem 101 závodníků. Oblibu si získaly i štafety – do nich se zapojilo 14 týmů, tedy 56 běžců. V hodnocených kategoriích byli oceněni vždy tři nejlepší muži a tři nejlepší ženy, stejně tak i děti od 5 let výše.

Celým programem provázel zkušený moderátor Marian Žárský. Den zpestřil bohatý doprovodný program – parkourové vystoupení, rozcvička pro děti, lezecká stěna, malování na obličej i různé dětské atrakce. Připraveno bylo také občerstvení, káva, upomínkové předměty a samozřejmě zajištěn zdravotnický dozor.

Zvláštní poděkování patří příborským Junákům, kteří nejenže zajišťovali občerstvovací stanici, ale také pečlivě vyznačili a technicky připravili celou závodní trasu.

Stejně tak Technické služby města Příbora a Městská policie Příbor sehrály klíčovou roli při zajištění bezpečnosti a organizace v prostoru trati – ať už šlo o dopravu, zábrany, či celkovou logistickou podporu.

Každý závodník, který dorazil do cíle, si kromě dobrého pocitu odnesl i velkou perníkovou účastnickou medaili.

Velké poděkování patří všem partnerům a sponzorům, kteří svými příspěvky a podporou pomohli uskutečnit tuto oblíbenou sportovní událost. Bez jejich zapojení by se akce v takovém rozsahu nemohla konat.

Děkujeme všem běžcům, divákům, dobrovolníkům i organizátorům za výbornou atmosféru a těšíme se na další ročník!

 

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

Město Příbor srdečně zve všechny obyvatele i návštěvníky na netradiční sousedské setkání, které se uskuteční v sobotu 10. května od 15 do 22 hodin na náměstí Sigmunda Freuda. Uskuteční se zde zcela nová akce, kterou do našeho města přináší spolek Piána na ulici z.s.  

 

Město Příbor oslaví narozeniny Sigmunda Freuda netradičně – s pohovkami, hudbou a setkáním sousedů

 

Akce je oslavou narozenin nejslavnějšího příborského rodáka Sigmunda Freuda – a jak lépe si připomenout zakladatele psychoanalýzy než pohovkami? Těch bude na náměstí rozmístěno hned několik desítek. Náměstí bude po celou dobu akce uzavřeno pro automobilovou dopravu, aby se z něj mohl stát otevřený prostor pro odpočinek, setkávání, sdílení i nečekané kulturní zážitky.

Návštěvníci se mohou těšit na pestrý program: zazní gypsy jazz v podání Bratří Galiů, klasická hudba přizpůsobená pohodlí posluchačů na pohovkách, vídeňské valčíky z historického gramofonu, flašinetář, stará kola i improvizace herců z divadelního spolku Přídlo. Atmosféra bude uvolněná, domácí a přívětivá – stačí si přinést například vlastní bábovku nebo kávu v termosce.

Spolek Piána na ulici z.s. je známý oživováním veřejného prostoru napříč českými a moravskými městy – například pořádáním Dlouhého stolu na Karlově mostě nebo umísťováním pouličních pián a Poesiomatů. Akce v Příboře je jejich prvním happeningem mimo domovské město a všichni organizátoři věří, že se

Příští rok nás čeká Freudovo 170. výročí – možná i 170 pohovek!

Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

V týdnu od 12. do 16. května 2025 dojde k prvnímu omezení železniční dopravy mezi Kopřivnicí a Veřovicemi.

V tomto úseku bude provoz vždy od 6:50 do 14:40 hodin přerušen z důvodu plánovaných prací.

Druhé omezení je naplánováno na pondělí 19. května 2025 a dotkne se trati mezi Studénkou a Mošnovem. Cestující v těchto úsecích musí počítat s náhradní dopravou nebo upravenými časy odjezdů a příjezdů.

Podrobné informace o výlukových jízdních řádech jsou k dispozici v přiloženém souboru ve formátu PDF.

Doporučujeme cestujícím, aby se s těmito změnami seznámili před svou cestou.

 

Výluka České dráhy vlak

Přílohy
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 354 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice
pdfSpolečnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice [pdf, 567 kB]
Společnost České dráhy, a.s. výluky v provozu na trati Studénka - Veřovice

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Ve středu 7. května 2025 bude sběrný dvůr z provozních důvodů uzavřen již od 13:00 hodin. Děkujeme za pochopení!

 

Upozornění - změna otevírací doby sběrného dvora

Obnova domu č. p. 31 v Příboře získala titul Památka roku 2024

Významného ocenění se dočkal historický městský dům č. p. 31 v Příboře. V soutěži Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska – Památka roku 2024 získal titul krajského i celorepublikového vítěze v kategorii obnov do 2 milionů korun. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhlo 24. dubna 2025 v Hradci Králové.

Památkově chráněný objekt v historickém jádru Příbora prochází rozsáhlou rekonstrukcí. V roce 2024 byla dokončena obnova hlavní zadní místnosti, při níž byla odkryta a následně restaurována unikátní šablonová výmalba z 19. století s rostlinnými motivy. Tato malba byla po desetiletí ukryta za dřevěným obložením a značně poškozena vzlínající vlhkostí, novodobými zásahy i plísněmi.

 

Obnova domu č. p. 31 v Příboře získala titul Památka roku 2024

 

Díky pečlivému přístupu a iniciativě současných majitelů se podařilo zachránit vzácnou malířskou výzdobu i další cenné prvky interiéru. Obnovy se dočkal také dřevěný trámový strop, který byl dosud skryt pod moderním podhledem, a původní charakter objektu byl navrácen i výměnou betonové dlažby za historicky věrné dřevěné kostky a valounkovou štětovou dlažbu. V místnosti s malbami byla rovněž provedena výměna oken za repliky původních dřevěných výplní.

Celkové náklady na obnovu interiéru činily 1 522 079,10 Kč bez DPH. Projekt byl podpořen dotací Ministerstva kultury z Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón ve výši 727 000 Kč. Město Příbor přispělo částkou 87 024 Kč.

 

Obnova domu č. p. 31 v Příboře získala titul Památka roku 2024

 

„Mám velkou radost z toho, že se v Příboře najdou lidé, kteří do obnovy historických domů vkládají srdce, čas i prostředky. Ocenění Památka roku 2024 je zaslouženým uznáním jejich úsilí. Zároveň je pro naše město skvělou zprávou a důkazem, že pečlivá obnova historického dědictví má smysl a dokáže oslovit i na celostátní úrovni,“uvedl starosta města Příbora Jan Malík.

Toto prestižní ocenění potvrzuje nejen mimořádnou historickou hodnotu domu č. p. 31, ale také příkladný přístup jeho majitelů a restaurátorky BcA. Renaty Svobodové k obnově památek a uchování kulturního dědictví pro budoucí generace. Za to jim patří velké poděkování a obdiv.

 

Foto: Marika Demlová

Barevný čtvrtek - Miroslav Demel

Město Příbor a PharmDr. Pavel Grodza Vás zvou na přednášku Miroslava Demela "Nedořečené říkanky" v rámci cyklu Barevné čtvrtky dne 15. 5. 2025 od 17:00 hodin v refektáři piaristického kláštera Příbor, za hudebního doprovodu žáků ZUŠ Příbor.

Těšíme se na Vás.

 

Barevný čtvrtek - Miroslav Demel