Unikátní Tatra přežije třeba apokalypsu. Expediční Jitka se teď vejde i do kapsy

 

Viděla už přes půl světa - a teď se Jitka dočkala sourozence. A ne jednoho. Unikátní expediční Tatra se totiž stala předlohou modelu, který si může domů pořídit každý. Do exotických krajin v něm sice neodjedete, ale oko dokáže každý den potěšit spolehlivě.

Příznivci nákladních či expedičních Tater mají poslední měsíce žně. Na trhu se objevily zmenšeniny hned několika dnes legendárních automobilů. V poměrně krátkém sledu za sebou tak vyšly obě verze Tatry 805 Hanzelky a Zikmunda, T815 GTC z expedice Tatra kolem světa nebo T138 studentské expedice Lambaréné. Všechny v měřítku 1 : 43, což znamená přibližně mezi 10 a 20 cm podle modelu.

 

Expediční Jitka TATRA 1

 

Kopřivnické "nesmrtelné" automobily se v obytných provedeních staví dodnes, nepřekvapí proto, že se svého modelu čerstvě dočkal i možná nejznámější speciál poslední doby: Jitka podnikatele Václava Kvapila. Jitka je přitom zkratkou pro Jedinečný Individuální Terénně-Karavanový Automobil.

Za modelem stojí česká firma Kaden z Nového Hrádku, která se na stavbu většinou 43násobných zmenšenin starších i novějších tatrovek, případně také škodovek, specializuje.

"Každý rok vybereme jedno speciální auto, které vyrobíme jako limitovanou sérii. Vždy vybíráme 'něco s příběhem'. Poslední čtyři roky jsme takto vyráběli modely závodních speciálů Tomáše Tomečka. Loni jsme sáhli na další kategorii zajímavých aut, a to expediční speciály," vysvětluje zrod zmenšené Jitky ředitel obchodu a vývoje Kadenu Lukáš Petrovický.

 

Expediční Jitka TATRA 2

 

Podle něj se Kaden tak trochu vrací ke kořenům, protože jeho předchůdce Kovodružstvo Náchod (KDN) takto vyrábělo kovovou zmenšeninu T815 GTC z expedice Tatra kolem světa. Aktuální novinka je vyrobená z více než 150 dílů, třetina z nich je podle Petrovického unikátní jen pro tento model. Všechny komponenty vznikly v České republice přímo v Novém Hrádku.

 

Expediční Jitka TATRA 3

 

"Dnešní moderní práce, kde se celý model musí vytvořit ve 3D, zabrala víc než měsíc konstrukčních prací a pak další čtyři měsíce reálné výroby 500 kusů," vysvětluje Lukáš Petrovický. Více než 500 modýlků tedy nevznikne, každý stojí 4900 korun. A nepůjde o poslední expediční speciál, jaký ale v Kadenu připravují letos, zatím prozradit nechtějí.

Skutečná Jitka, tedy speciál na základech Tatry 815 Terra s dvojkabinou původně z hasičského speciálu, patří již zmíněnému Václavu Kvapilovi. To je majitel a zakladatel liberecké strojírenské firmy Laser Centrum, ostatně její jméno je na zadní části reálného vozu i jeho zmenšeniny. Práce na autě zabraly zhruba čtyři roky a pomáhala s nimi řada renomovaných firem, třeba výrobce nástaveb KOV Velim.

 

S jejich pomocí přestavbu navrhl, následně si mnoho dílů Kvapil ve své firmě, zaměřující se na obrábění kovových dílů, vyrobil také sám. Podnikatel a také cestoval v tatrovce cestuje se svou rodinou, proto asi nepřekvapí, že jde o pětimístný speciál: tři lidé se pak vyspí uvnitř, dva ve stanu na střeše.

 

Expediční Jitka TATRA 4

 

Jak vzpomínal majitel před dvěma lety v Hospodářských novinách, na expedice autem jezdil už dlouho před pořízením Jitky. Nejprve v Land Roveru Discovery, kvůli složitější technice ale následně zvolil prověřenější Toyotu Hilux, kterou přestavěl na obytnou specifikaci. V ní cestoval i spolu s manželkou a tehdy čerstvě narozenou dcerou.

Touha po něčem komfortnějším ale Kvapila nakonec přivedla právě k Tatře. "Nedělám nic napolovic. Toužil jsem po velkém autě, které se dostane prakticky kamkoli a z pohledu zázemí a bezpečnosti bude maximálně soběstačné. Stavěl jsem ho jako poslední auto, se kterým dožiju a budeme v něm cestovat i v důchodu, pokud zdraví dovolí. Navíc jsem si přál, aby bylo výhradně české výroby a mohl jsem se na jeho stavbě i aktivně podílet výrobou různých komponent. Je to moje strojařská úchylka, zkoušet hranice toho, jak věc vyrobit co nejdokonalejší," řekl tehdy HN.

 

 

Expediční Tatra vydrží skutečně hodně, je konstruovaná na použití od minus 40 do plus 50 stupňů Celsia. Má vlastní toaletu s drtičem a 180litrovou vyhřívanou nádrží na odpadní vodu, nádrž na pitnou vodu má 600 litrů (a nechybí ani filtry pro případ, že by bylo potřeba nějakou méně kvalitní vyčistit), na střeše si speciál vozí solární panely. Auto má i dva alternátory nabíjející za jízdy šest lithiových baterek.

Nechybí dvouplotýnkový vařič, vestavěná mikrovlnka nebo pračka. O spaní již byla řeč, pro pět osob je uzpůsobeno i sezení v autě. Všechno funguje na elektřinu, nebo naftu, nechybí dieselová centrála.

 

Zdroj: www.aktualne.cz

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře

 

  • Tenisové kurty v Příboře se pro veřejnost otevírají 5. května.
  • Můžeš si tam zahrát denně od 9 do 19 hodin.
  • Rakety a míčky si můžeš půjčit u správce.
  • Hraní si můžeš domluvit předem přímo na kurtech.
  • Tenisový klub Příbor nabízí možnost hraní na kurtech pro sportovní veřejnost.

Rezervace na tel 739 705 255

 

 

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře

 

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře

Dámský klub 6. května 2025

Městská knihovna Příbor Vás srdečně zve na Dámský klub aneb posezení u kávičky či čaje dne 6. 5. 2025 od 16:00 hodin. Přineste si s sebou nějaké perličky, korálky, jehly a nitě, protože budeme vyrábět brož. Těšíme se na Vás.

 

 

Dámský klub 6. května 2025

Odstávka elektrické energie 07.05.2025 07:15–11:30 Příbor

 

7. 5. 2025, 07:15–11:30

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Frenštátská

č. p.  432, 601

Na nivách

č. p.  832, 833, 834, 957, 1550, 1564, 1599, 1609, 1647, 1648, 1678, 1682

Pod Haškovcem

č. p.  1551-1555, 1557, 1558, 1559, 1560, 1562, 1563, 1565, 1566, 1567

Větřkovská

č. p.  830, 831, 836, 980, 1672

kat. území Příbor (kód 735329)

parcelní č. 2359/51, 2359/72, 2359/78, 2359/81, 2382/40, 2382/71
 

plánovaná odstávka č. 110061013823

 

Odstávka elektrické energie 07.05.2025 07:15–11:30 Příbor

McDonald´s Příbor – aktuálně

Příprava výstavby fastfoodu McDonald´s v Příboře pokračuje. Záměr aktuálně získal souhlasné koordinované závazné stanovisko, včetně souhlasného jednotného environmentálního stanoviska, které je nedílnou součástí k povolení stavby.

 

Současně samotné město Příbor připravuje výstavbu chodníků a cyklostezky do nově vznikající obchodní zóny. Záměr rovněž aktuálně získal souhlasné koordinované závazné stanovisko, včetně souhlasného jednotného environmentálního stanoviska.

 

McDonald´s Příbor – aktuálně

 

McDonald´s Příbor – aktuálně

 

Zdroj: www.msstavby.cz

Záměr města Příbora pronajmout garáž na ul. U Tatry 1485 v Příboře

Město Příbor předkládá záměr pronajmout garáž na ul. U Tatry 1485 v Příboře.

Celková výměra 15 m2.

Minimální nájemné 647 Kč/m2/rok.

Bližší informace a podmínky v přiloženém záměru.

 

Záměr města Příbora pronajmout garáž na ul. U Tatry 1485 v Příboře

Přílohy
pdfZáměr města Příbora pronajmout garáž na ul. U Tatry 1485 v Příboře [pdf, 408 kB]
Záměr města Příbora pronajmout garáž na ul. U Tatry 1485 v Příboře

Tatra má několik zásadních novinek pro své náklaďáky. Hlavně se vrací motor, který tady 30 let nebyl

 

Třetí generace těžkých náklaďáků Tatra Force přijíždí s několika zásadními technickými vylepšeními, která ji posouvají ještě dál do 21. století. Nejdřív kvůli ní ale musela jiná tatra zemřít.

 

Je konec. Po více než čtyřech dekádách legendární Tatra 815 musela definitivně do důchodu, aby udělala místo mnohem sofistikovanější platformě třetí generace modelové řady Force. Ta s sebou kromě jedné z nejbezpečnějších kabin na trhu, zcela nové přístrojové desky nebo vylepšeného systému vytápění a klimatizace přiváží hned tři zásadní technologická vylepšení, na která stojí za to podívat se detailně. Tak pojďme na to!

 

TATRA alternativní pohony

Moderní motory V8 a V12

K Tatře neodmyslitelně patří vzduchem chlazené vidlicové motory, a i když si do „forsky“ můžete objednat zahraniční motory Cummins a Caterpillar, jádrem výrobního programu jsou stále osmi- a dvanáctiválcové diesely vlastní konstrukce (V8 označený řada T3-928 a V12 jako řada T3-930), které se vyznačují velkou mírou unifikace.

 

Dvanáctiválce se vrátily do nabídky po téměř třech dekádách – jejich vysoký výkon totiž najde využití ve speciálních vozidlech pro armádu a bezpečnostní složky, ale také u záchranářů a v těžkém průmyslu.

Nové jednotky nesou označení „RE“ a přinášejí celou řadu zlepšení: jsou osazeny turbodmychadly značky ČZ a jsou také vybaveny mechanickým řadovým vstřikovacím čerpadlem paliva rovněž od české společnosti Motorpal s tím, že jsou zcela nově opatřeny elektronicky řízeným regulátorem napojeným na elektronickou řídicí jednotku motoru.

 

Tyto novinky umožňují implementaci moderních elektronických systémů vyžadovaných legislativou pro provoz vozidel v EU (GSR – General Safety Regulation), ale také zvyšujících bezpečnost a efektivitu, případně umožňujících použití systémů automatizovaného řízení nebo dálkového ovládání. Tatra Force třetí generace tak může být vybavena třeba systémem nouzového brzdění nebo adaptivním tempomatem, ale je také možné například elektronicky omezovat otáčky motoru v závislosti na zařazeném rychlostním stupni převodovky atd. V neposlední řadě lze díky elektronickému řízení motorů Tatra řady „RE“ monitorovat jejich parametry a chod pomocí palubního počítače a prostřednictvím digitální palubní desky.

 

 

Tatra počítá s vývojem motorů i do budoucna, což dokládají plány na výstavbu nové zkušebny. Tato investice spolkne přes 100 milionů korun. Zároveň dále probíhá vývoj alternativních pohonů pro vozidla rodiny Tatra Force e-Drive: vodíkového (FCEV), plug-in hybridního (PHEV) a čistě elektrického s baterií (BEV) a elektrického doplněného o range extender (REX)).

Nové motory V8 RE a V12 RE jsou k dispozici ve třech verzích (Euro III, Euro V a bez emisní normy pro speciální účely) a s výkony od 300 po 368 kW (osmiválec), resp. 440 až 515 kW (dvanáctiválec). I přes elektronické řízení motoru dokážou fungovat i na alternativní paliva (např. vysoce sirnatá paliva nebo letecký petrolej) a zároveň plní předepsané standardy elektronické kompatibility a ochrany při použití ve vojenských aplikacích. Jsou také stále připraveny na provoz v extrémních podmínkách, o čemž svědčí startovatelnost i v teplotách do -32 °C.

 

TATRA alternativní pohony

Manuální řazení s elektronickou vazbou

Nové elektronicky řízené motory umožňují nasazení automatizovaných a automatických převodovek Allison a ZF. Tatra však nabízí také vlastní nový systém řazení manuální převodovky Tatra nazvaný F-shift, který představuje výrazný modernizační posun. Systém F-shift dostal nově řadicí páku s „háčkovou“ kulisou, ovšem spojení řadicí páky a převodovky je elektronické, nikoliv mechanické. Stejně jako u klasického manuálu tak vyšlápnutím spojky a přesunutím páky zvolíte požadovaný rychlostní stupeň, oproti minulosti už ale nemusíte čekat na signál potvrzení fyzického zařazení rychlosti, abyste mohli pustit spojku, můžete ji pustit hned – o všechno ostatní se totiž postará elektronika, která vyšle pokyn do převodovky a dokončí proces zařazení. Každé přeřazení je tak pro řidiče komfortnější a rychlejší, elektronika zároveň pohlídá, aby se nepoškodilo pohonné ústrojí například „přetočením“ motoru.

 

Převodovce Tatra se systémem F-shift zůstala možnost předvolby rychlostního stupně – řidič tak může předem navolit požadovaný převod manuálním přeřazením v kulise, samotný proces přeřazení ale začne až v momentě sešlápnutí spojkového pedálu, což se hodí obzvlášť při jízdě v terénu.

Aktuálně je deseti- a čtrnáctistupňová manuální převodovka v nabídce v celé řadě variant, brzy však dojde k racionalizaci programu - zákazníci si tak budou moci vybírat z odladěných kombinací pohonných jednotek, převodovek a typů podvozku (podle počtu připojitelných předních náprav nebo provedení s redukcemi či bez redukcí atd.). To usnadní volbu zákazníkům i výrobu automobilce.

 

TATRA alternativní pohony

Fyzické nadimenzování převodovky Tatra se systémem F-shift odpovídá vyššímu výkonovému potenciálu nového dvanáctiválce – zvládá tak vstupní točivý moment 2300 až 2600 Nm oproti dřívějším 2100 Nm. Ještě vyšší výkon, konkrétně až 800 kW s točivým momentem až 3 800 Nm, pak má dokázat přenést chystaná automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (typ CVT), kterou Tatra právě in-house vyvíjí.

Nová generace výkyvných nezávisle zavěšených náprav

Pro Tatru je typická konstrukce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami – tou je kopřivnická automobilka známá již celé století. Od poloviny 60. let se používalo řešení s tzv. nepravou planetou, polonápravy tak byly oproti sobě předsunuté o 51 mm (u provedení bez redukce byly předsunuté levé polonápravy před pravými, s redukcí naopak ty pravé). Různá provedení aut tak musela mít nejen přizpůsobené rámy, ale také komponenty vzduchotechniky, vedení kabelových svazků a další konstrukční prvky. Dokážete si představit tu výrobní komplexitu…

 

Tomu je ale nyní konec, třetí generace Tatra Force (ale i nejnovější třetí generace Tatra Phoenix) dostala nové řešení s tzv. pravou planetou, které znamená vysokou míru unifikace podvozků a jejich součástí, protože jsou vždy předsunuty levé polonápravy před pravými, a to jak v případě provedení s redukcemi v kolech, tak bez redukcí.

Vývoj náprav s tzv. pravou planetou trval sedm let a testy neprobíhaly jen na zkušebních stolicích v laboratorním prostředí, ale i v reálném provozu – prototypy najezdily statisíce kilometrů na tatrováckém polygonu i v ostrém nasazení u zákazníků.

 

 

Kromě unifikace výrobní přináší nové technické řešení také zvýšení užitečného zatížení řiditelných náprav až 12 tun (u neřízených dokonce až 16 tun) při zachování vysoké spolehlivosti provozu, a to i v těžkém terénu, kam jsou Tatry Force nejčastěji nasazovány. Další výhodou je možnost instalace bubnových nebo kotoučových brzd pro verze bez redukce i s redukcí v kolech (dříve se kotoučové brzdy nabízely jen pro verze bez redukce).

Jak sami vidíte, vlastní vývoj Tatry rozhodně nespí – automobilka dokáže přicházet s vlastními technickými řešeními s vysokou mírou inovace. Výsledkem jsou vysoce specializované nákladní stroje upravené přesně podle potřeb zákazníka a perfektně připravené pro nasazení v těch nejtěžší podmínkách.

 

TATRA alternativní pohony

Motory budoucnosti

Ve spolupráci s odborníky z VUT Brno a ze společnosti Motorpal konstruktéři v Tatře připravují i vývoj spalovacích vzduchem chlazených motorů plnících budoucí normu Euro VII. V této souvislosti automobilka bude usilovat o získání dotační podpory a výsledky tohoto vývoje mohou být k dispozici již koncem tohoto desetiletí. Třetím rokem také běží spolupráce s pražskou ČVUT, kde probíhají výzkumné práce na experimentálním jednoválcovém vzduchem chlazeném motoru spalujícím plynný vodík. Dosavadní výsledky jsou velmi slibné a během letošního roku by mělo padnout rozhodnutí o stavbě prvního prototypu kompletního osmiválcového motoru, který se jeví jako slibná alternativa k nízkoemisním pohonům.

 

Zdroj: www.garaz.cz