Automobilka Tatra Trucks představila třetí generaci modelové řady Force, která navazuje na dlouhou tradici značky, ale zároveň přináší řadu zásadních technologických a konstrukčních změn. Tatra si i nadále klíčové komponenty, včetně motorů, převodovek a náprav, vyvíjí a vyrábí sama, což jí umožňuje flexibilně reagovat na požadavky trhu – od civilního až po vojenský segment.

Vlastní motory a palivo budoucnosti
Srdcem nové Tatry Force zůstávají osvědčené, vzduchem chlazené motory, které ale prošly rozsáhlou modernizací. Nabídka sahá od osmiválců až po nově vyvinuté dvanáctiválce s výkony od 300 do více než 500 kW. Jednotky s českými turbodmychadly a vstřikovacími čerpadly jsou nově vybaveny elektronickým řízením.
Toto elektronické řízení nejen zajišťuje kompatibilitu s moderní elektronikou a vojenskými standardy, ale otevírá i cestu k pokročilým funkcím, jako je adaptivní tempomat, nouzové brzdění a efektivnější diagnostika.
Tatra se navíc aktivně připravuje na budoucnost. Probíhá výzkum spalovacích jednotek na plynný vodík a rozvíjí se program alternativních pohonů (vodíkové články, hybridy, elektromobily).

Nová kabina a převodovka F-shift
Třetí generace Force se může pochlubit novou kabinou s lepším výhledem, modernější palubní deskou a upraveným systémem klimatizace.
Výraznou novinkou je systém řazení manuální převodovky F-shift. Elektronické propojení řadicí páky s převodovkou umožňuje rychlejší řazení a zachovává možnost předvolby. Převodovka je dimenzována na vyšší točivé momenty, aby zvládla i nejsilnější varianty dvanáctiválce. V Kopřivnici zároveň pracují na vývoji vlastního řešení typu CVT (plynulá změna převodu).

Inovovaný podvozek s vyšší nosností
Tatra zůstává věrná své unikátní koncepci s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. Nově však přichází s konstrukcí náprav s tzv. pravou planetou. Toto řešení přináší lepší mazání, nižší zahřívání, menší zatížení pohonných částí a zvyšuje spolehlivost v nejtěžším terénu.
Díky novým nápravám se výrazně zvyšuje nosnost – neřízené osy zvládnou až 16 tun, říditelné až 12 tun. Do nabídky se navíc vedle bubnových dostávají i kotoučové brzdy, které bylo dříve možné montovat jen na některé varianty.
Třetí generace Tatry Force tak představuje silnou kombinaci tradiční osvědčené konstrukce a nových technologií, což má být její hlavní trumf proti konkurenci.


Zdroj foto: tatra.cz