Veselé vánoce a šťastný nový rok 2023

Veselé vánoce a šťastný nový rok 2023

Příbor připraví další pozemky pro RD

Město Příbor postupně připravuje další lokalitu umožňující výstavbu rodinných domů.

Projekt je teprve v přípravě. Lokalita navazuje na lokalitu Za školou, kterou město před pár lety dokončilo a dnes zde rostou desítky domů. Lokalita je však již zaplněna. Rovněž zde město plánuje vybudování nové školky.

Materiál pochází z přehledu projektů, kterými se zabývá město tento rok a je uveden v přehledu na webových stránkách města.

Příbor nové rodinné domy

 

Příbor nové rodinné domy 1

 

Příbor nové rodinné domy 2

 

Zdroj: www.msstavby.cz

Páté kolo u vozu? Tahle Tatra 613 vznikla právě kvůli němu

Speciální Tatra 613-3 TRT – „Tatra Runway Tester“ – pro zjišťování přilnavosti ranvejí oslavila 35 let. Vyvinuli ji proto, že vláda nechtěla utrácet za techniku ze Západu.

Když o vás někdo řekne, že jste páté kolo u vozu, není to moc lichotivé označení – jste totiž zbyteční. Můžeme polemizovat o užitečnosti plnohodnotného pátého kola coby rezervy, na významu idiomu to však nic nezmění. Existuje nicméně jedno auto, jehož jízdy smyslem je právě používání pátého kola, a to dokonce auto československé – Tatra 613-3 TRT.

Ta písmena znamenají „Tatra Runway Tester“, tedy „Zkoušeč ranvejí“. Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO, International Civil Aviation Organization) totiž nařídila, že od roku 1989 musí mít mezinárodní letiště zařízení schopné měřit adhezi na vzletových a přistávacích drahách.

 

Tatra 613 - 1

 

Jelikož socialistická vláda nechtěla utrácet nedostatkové devizy na pořízení měřicího stroje ze zahraničí, zaúkolovala brněnské pracoviště Výzkumného ústavu dopravního v Žilině, a to už v polovině 80. let. Ten do roku 1989 vyvinul systém s pátým kolem umístěným za sedačkou řidiče, které mohlo být poháněno hydrostatickým převodem od motoru.

Ten nebyl kromě dodatečného kompresoru pro ovládání či pohon měřicího kola ničím odlišný od běžné produkce – byl to 3,5l vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o výkonu 124 kW a točivém momentu 270 Nm, který dokázal rozjet speciál na 180 km/h. Doporučené rychlosti měření byly 65, 96 a 130 km/h, což zhruba odpovídá 40, 60 a 80 mílím v hodině.

 

Tatra 613 - 2

 

Po spuštění kola na ranvej pomocí hydraulické vzpěry se dal upravovat jeho přítlak v rozmezí 250–1000 newtonů. Místo pravé zadní sedačky byla nádrž na vodu, druhá byla pod přední kapotou, a to proto, aby vůz zvládl zkrápět dráhu pro změření adheze na mokru. Celkem byla zásoba vody 400 litrů.

Čidla umístěná na měřicím kole zjistila síly, následně z nich počítač na palubě vypočítal součinitel podélného tření a tyto informace mohla osádka vozu rovnou předávat řídícím letového provozu. Ti posílali informace blížícím se pilotům, kteří mohli podle toho správně nastavit ABS.

 

Tatra 613 - 3

 

Na jaře roku 1989 vznikly celkem tři kusy Tatry 613-3 TRT; speciál tedy nedávno oslavil 35 let. Po představení na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se jednalo o prodeji do dalších zemí východního bloku. Jenže ten se na podzim 1989 rozpadl, takže další kusy už nikdy vyrobeny nebyly. Jeden z těch existujících je občas k vidění v kopřivnickém muzeu automobilky Tatra.

 

Zdroj: www.auto.cz

Beskyd Rallye: Zámocká etapa povede regionem i Příborem, provoz neomezí

A ta už ve čtvrtek 25. července zamíří ze slovenské na českou stranu hranice, kde je čeká odpoledne „prolog“ v podobě výjezdu na horský hotel Charbulák na hřebeni Gruň ve Starých Hamrech. „Základnu pak budeme mít dole na Bílé, odkud se další den pokračuje,“ vysvětluje ředitel akce.

Beskyd Rallye čeká poslední pátek v červenci „Zámocká etapa“ dlouhá celkem 123 kilometrů. Povede z Bílé přes Valašsko a na Novojičínsku se veteráni objeví od Rožnova pod Radhoštěm. „Trojanovice, Frenštát pod Radhoštěm, Příbor, Nová Horka u Studénky,“ komentuje Dostálek první část trasy.

 

veteran rally

 

Na zámku Nová Horka je zastávka v 10 hodin. Během ní se šoféři a jejich doprovod podívají dovnitř a veřejnost zase bude obdivovat jejich zaparkovaná auta či motorky. Stejně tomu bude na zámcích v Bartošovicích od 10:45 (zde se účastníci rallye chystají i do Záchranné stanice pro volně žijící živočichy ZO ČSOP Nový Jičín) a Kuníně od 12 hodin. „Kunínská zastávka bude nejdelší, tříhodinová,“ podotýká Václav Dostálek.

 

Veteran rally

 

Beskyd Rallye dále pojede přes Nový Jičín, Mořkov a Veřovice zpět do Frenštátu pod Radhoštěm a dále přes Čeladnou na Ostravici (exkurze v Beskydském pivovárku) a na velké parkoviště na Samčance ve Starých Hamrech.

„Dopravní policie nás doprovázet nebude, není to třeba,“ dodává Dostálek s tím, že postupné projíždění veteránů každou z obcí na trase „Zámocké etapy“ zabere přibližně hodinu. Zastávky do toho nepočítá. Muzeum na kolech – jak tomuto setkání účastníci z celé Evropy říkají – se v sobotu 27. července přesune na „Pútnicku etapu“ na Slovensko.

 

Příborem projede dvojnásobný mistr světa - připravte se na omezení

Ve čtvrtek 25. července 2024 projede městem Příbor slavný závod CZECH TOUR 2024 jehož součástí bude i dvojnásobný mistr světa v cyklistice Julian Alaphilippe.

 

Czech tour přijede směrem od Skotnice, projede kolem ČS MOL po Ostravské ulici a u Penny zabočí dolů po ulici Bonifáce Buzka na ulici Místeckou. Po projetí Místecké zabočí za benzinkou po Hukvaldské ulici směr Hukvaldy kolem Hájovského rybníka.

 

Jelikož se jedná o World Tour bude závod přenášen televizními společnostmi do celého světa.

 

Julian Alaphilippe

 

 

Očekávání organizátorů cyklistického závodu Czech Tour se začínají naplňovat. Týden před startem letošního ročníku, na který dorazí i rekordních osm týmů z elitní kategorie World Tour, se zpřesňují nominace a soupiska belgické stáje Soudal-Quick-Step budí patřičný respekt. Hlavní hvězdou Vlčí smečky nebude nikdo jiný než dvojnásobný mistr světa Julian Alaphilippe.

Miláček Francie, vítěz šesti etap na Tour de France. Majitel puntíkatého trikotu z Grand Boucle pro nejlepšího vrchaře v roce 2018 a o rok později po dva týdny nositel žlutého dresu pro lídra průběžného pořadí. K tomu vítěz klasik jako Strade Bianche, Milán-San Remo nebo Valonský šíp. To je ve zkratce 32letý Julian Alaphilippe.

 

Znalci pelotonu si přitom vybaví, že jedna z nejvýraznějších tváří poslední dekády světové cyklistiky nastartovala svou kariéru v barvách českého týmu Etixx-Ihned. A populární Loulou se ještě coby novic ukázal i na dvou největších českých závodech. V roce 2013 nejprve startoval v Závodu míru jezdců do 23 let a o dva měsíce později nechyběl ani na Czech Tour. Tam bojoval o celkové prvenství, nakonec se ale musel sklonit před současným ředitelem obou podniků Leopoldem Königem.

„Těším se, až si s Julianem na naše společné soupeření zavzpomínáme,“ říká s úsměvem Leopold König. „Nominace Vlčí smečky mi udělala velkou radost. Potvrzuje se, že prestiž Czech Tour stoupá,“ dodává někdejší člen hvězdné stáje Sky.

V barvách týmu Soudal-Quick-Step, který nese hlubokou českou stopu (úspěšné angažmá Zdeňka Štybara, Jana Hirta či Petra Vakoče), se na Czech Tour představí i 29letý Kasper Asgreen. Týmový hrdina loňské Tour de France, který po senzačním úniku čtyřčlenné skupiny v 18. etapě dokázal utnout dlouhé čekání na etapový vavřín. Chybět pak nebude ani jednatřicetiletý Josef Černý, jenž Czech Tour ovládl v roce 2017 a v roce 2020 se blýskl etapovým triumfem na Giru d’Italia.

 

 

Nadějné mládí bude ve Vlčí smečce reprezentovat 23letý Antoine Huby, který se do Česka vrací po loňském triumfu v Závodu míru, nebo jednadvacetiletý Američan Luke Lamperti.

Letošní Czech Tour se koná v termínu 25.-28. července, den před první etapou je připravené slavnostní zahájení v Olomouci s prezentací všech týmů a jejich hvězd. Na závodníky čeká v průběhu čtyř etap bezmála 590 km s převýšením víc než 9000 metrů.

 

Program CZECH TOUR 2024

  • představení týmů - 24. července od 17:30, Olomouc, Horní náměstí
  • ⁠1. etapa – 25. července: Prostějov – Ostrava (151,3 km / 1 418 m)
  • ⁠2. etapa – 26. července: Zlín – Pustevny (172,7 km / 3 389 m)
  • ⁠3. etapa – 27. července: Moravská Třebová – Dlouhé Stráně (134,1 km / 2 458 m)
  • ⁠4. etapa – 28. července: Šumperk – Šternberk (129,2 km / 1 945 m) 

 

Týmy na CZECH TOUR 2024

Kategorie WorldTour

  • ⁠Bahrain Victorious
  • ⁠Red Bull-Bora-hansgrohe
  • ⁠Team dsm-firmenichPostNL
  • ⁠Ineos Grenadiers
  • ⁠Intermarché-Wanty
  • ⁠UAE Team Emirates
  • ⁠Team Visma | Lease a Bike
  • ⁠⁠Soudal Quick-Step

Kategrie Pro

  • ⁠Bingoal WB
  • ⁠Team Corratec - Vini Fantini
  • ⁠Team Flanders - Baloise
  • ⁠Team Polti Kometa
  • ⁠Q36.5 Pro Cycling Team
  • ⁠TDT - Unibet Cycling Team
  • ⁠Tudor Pro Cycling Team
  • ⁠⁠Uno-X Mobility

Kategorie Continental

  • ⁠ATT Investments
  • ⁠Elkov-Kasper
  • ⁠Lidl-Trek Future Racing
  • ⁠Pierre Baguette Cycling
  • ⁠Israel Premier Tech Academy
  • ⁠CCACHE x Par Küp

Detail první etapy najdete zde: https://www.czechtour.com/cs/etapa-1-3

Foto: Soudal Quick-Step / Getty Images

TATRA 815-7 PRAM na technicko-terénním polygonu v Ostravě

TATRA 815-7 PRAM v Armádě České republiky slouží k přepravě ukotveného minometu vz. 82 PRAM-L (resp. jeho tažení), jeho obsluhy, munice a materiálu. Je určen pro mechanizované jednotky AČR. Patří do kategorie vojenská bojová vozidla - kolové speciální vozidlo.

 

Čtyřnápravové vozy Tatra 815-7 PRAM jsou vybaveny pancéřovanou čtyřdveřovou kabinou. Pancéřované kabiny nových tater poskytují posádkám vysokou balistickou i protiminovou ochranu certifikovanou dle standardů NATO na úrovni Level 2a/b s možností navýšení ochrany až na stupeň Level 3a/b. Pancéřované kabiny se na vozidla montují přímo v kopřivnické automobilce a se standardním nepancéřovaným provedením kabin vozidel řady Force sdílejí interiérové prvky.

 

Posádka vozu má také k dispozici speciální sedadla, která ji chrání před účinky výbuchu pod vozidlem. Ve střeše kabiny je otvor opatřený poklopem a lafetací, která umožňuje instalaci různých palných zbraní.

Minomet PRAM-L je u nových vozidel řady Force převážen na korbě společně se zásobou munice, k manipulaci s ním i municí slouží hydraulická rampa na zádi vozu. Minomet však může být přepravován i ve vleku za vozidlem na speciálním podvozku.

 

TATRA 815-7 PRAM | Sejfer

 

Základní takticko-technická data:

  • Osádka: 5 osob - velitel minometného družstva, mířič, nabíječ, řidič (C+E) a strojník EC 
  • Pohotovostní hmotnost: 18 650 kg
  • Celková hmotnost: 38 000 kg
  • Celková délka: 10 240 mm
  • Celková šířka: 2 550 mm
  • Celková výška: 3 3901 mm
  • Světlá výška: 410 mm
  • Motor: Tatra T3C-928-90 - vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný, s chlazením plnicího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 3, objem válců: 12 667 cm³ 
  • Objem palivových nádrží: 420 l
  • Rychlost na silnici: 85 km/h
  • Jízdní dosah po silnici: 700 km
  • Nájezdový úhel: přední: 41°, zadní: 35°, svah: 27°
  • Překročivost: 2,0 m
  • Výstupnost: 0,5 m
  • Brodivost: 1,22 m

Zdroj: AČR

Oznámení o harmonogramu oprav komunikací v Příboře

Firma COLAS CZ, a. s., která realizuje akci „Opravy komunikací na území města Příbora“, oznamuje harmonogram pokládky asfaltových vrstev:

 PO 3. 6. 2024

    ul. Wolkerova 1
    ul. Wolkerova 2 + Technické služby

 ÚT 4. 6. 2024

    ul. Šmeralova

 ST 5. 6. 2024

    ul. B. Němcové

 ČT 6. 6. 2024

    ul. Tovární

 PÁ 7. 6. 2024

    ul. Lesní

Zhotovitel upozorňuje, že pod asfaltovou vrstvu bude vždy aplikován spojovací postřik z asfaltové emulze, který funguje jako lepidlo a dokáže značně znečistit plochy dlažeb před domy. Prosíme občany, aby na spojovací postřik nevjížděli automobily.

Děkujeme za pochopení a spolupráci!